22-TA-3424: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 11. oktobra noteikumos Nr. 638 "Kārtība, kādā tiek piešķirts un administrēts atbalsts energoietilpīgiem apstrādes rūpniecības komersantiem, lai mazinātu Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu radītās sekas uz ekonomiku"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 11. oktobra noteikumos Nr. 638 "Kārtība, kādā tiek piešķirts un administrēts atbalsts energoietilpīgiem apstrādes rūpniecības komersantiem, lai mazinātu Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu radītās sekas uz ekonomiku"" projekts (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts, lai samazinātu militārās agresijas sekas, kas izpaužas kā energoresursu cenu pieaugums, paredzot atbalstu apstrādes rūpniecības energoietilpīgiem komersantiem to darbības noturēšanai un turpināšanai. Noteikumu projekts izstrādāts, lai precizētu normas, kas attiecas uz maksimālo atbalsta slieksni saistītai uzņēmumu grupai atbilstoši 2022. gada 24. marta paziņojuma "Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu" (2022/C 131 I/01) 2.4. sadaļai " Atbalsts attiecībā uz papildu izmaksām, kas radušās sakarā ar ārkārtīgi krasu energoresursu cenu pieaugumu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai samazinātu militārās agresijas sekas, kas izpaužas kā energoresursu cenu pieaugums, paredzot atbalstu apstrādes rūpniecības energoietilpīgiem komersantiem to darbības noturēšanai un turpināšanai veicot tehniskus grozījumus balstoties uz Eiropas Komisijas Paziņojuma 2022. gada 28. oktobra C(2022) 7945 final par Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu precizējumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Noteikumu projektā ietvertā norma ir iesniegta saskaņošanai EK ar lietas Nr.SA.104408, attiecīgi grozījumi stāsies spēkā pēc Eiropas Komisijas pieņemtā lēmuma. Informācija par šiem grozījumiem tiks iesniegta Eiropas Komisijā SA.104408 lietas ietvaros.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
MK noteikumi Nr.638 šobrīd paredz, ka maksimālais kopējais granta atbalsts dabasgāzes un elektroenerģijas resursu cenu pieauguma kompensēšanai vienam komersantam nevienā brīdī nepārsniedz 30 % no dabasgāzes vai elektroenerģijas attiecināmajām izmaksām un kopā atbalsts nepārsniedz 2 miljonus euro vienam komersantam.
Komersants var pieteikties vienam no energoresursu izmaksu kompensēšanas pasākumam vai abiem kopā, bet kopējais atbalsts nepārsniedz 2 miljonus euro vienam komersantam.
Komersants var pieteikties vienam no energoresursu izmaksu kompensēšanas pasākumam vai abiem kopā, bet kopējais atbalsts nepārsniedz 2 miljonus euro vienam komersantam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Eiropas Komisijas 2022.gada 28.oktobra Komisijas paziņojumā par Krīzes pagaidu regulējumu valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu zemsvītras atsauce Nr.93 nosaka, ka saņēmējs tikai 2.4. iedaļas ietvaros ir uzņēmums vai juridiska persona, kas ir uzņēmuma daļa.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Eiropas Komisijas noteikto ir veikti redakcionāli precizējumi MK noteikumu Nr.638 7.punktā, lai būtu skaidrs, ka atbalsta slieksni vērtē saistīto uzņēmumu grupas līmenī izsakot šo punktu jaunā redakcijā - Vienam komersantam kopējā atbalsta intensitāte nepārsniedz 30 % no dabasgāzes un elektroenerģijas attiecināmajām izmaksām un kopējais atbalsts saistīto personu grupai nepārsniedz 2 000 000 euro. Minētā norma ir iestrādāta arī Eiropas Komisijas lēmuma projektā par atbalsta programmu, kas tiks apstiprināta ar MK Noteikumiem Nr.638. Normas apstiprināšana ir būtiska, lai Būvniecības valsts kontroles birojs var pieņemt lēmumus, kas ir atbilstoši Eiropas Komsiijas lēmumam lietā Nr.SA.104408 (2022/N)
Vienlaikus, lai būtu skaidrs saistīto personu definējums Noteikumu projekts papildināts ar 7.1 punktu, kas nosaka, ka šo noteikumu izpratnē saistītās personas ir saimnieciskās darbības veicēji, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 3. panta 3. punktā noteiktajai saistīto uzņēmumu definīcijai. Termina saistīto personu grupai izpratnei piemēro Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 3. panta 3. punktā minēto saistīto uzņēmumu definīciju. Lai nodrošinātu minēto normu ievērošanu Būvniecības valsts kontroles birojs uzrauga, ka atbalstam piesakās komersanti un pie pieteikuma izvērtēšanas pārbauda komersanta saistītās personas, nodrošinot, ka kopējais atbalsts saistīto personu grupai nepārsniedz 2 000 000 euro. Pie maksimālā atbalsta sliekšņa saistīto personu grupā tiek ņemta vērā komersantu pieteikumu iesniegšanas secība Būvniecības valsts kontroles birojā.
Vienlaikus, lai būtu skaidrs saistīto personu definējums Noteikumu projekts papildināts ar 7.1 punktu, kas nosaka, ka šo noteikumu izpratnē saistītās personas ir saimnieciskās darbības veicēji, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 3. panta 3. punktā noteiktajai saistīto uzņēmumu definīcijai. Termina saistīto personu grupai izpratnei piemēro Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 3. panta 3. punktā minēto saistīto uzņēmumu definīciju. Lai nodrošinātu minēto normu ievērošanu Būvniecības valsts kontroles birojs uzrauga, ka atbalstam piesakās komersanti un pie pieteikuma izvērtēšanas pārbauda komersanta saistītās personas, nodrošinot, ka kopējais atbalsts saistīto personu grupai nepārsniedz 2 000 000 euro. Pie maksimālā atbalsta sliekšņa saistīto personu grupā tiek ņemta vērā komersantu pieteikumu iesniegšanas secība Būvniecības valsts kontroles birojā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projekta īstenošana tiks nodrošināts Ministru kabineta 2022. gada 11. oktobra noteikumu Nr. 638 "Kārtība, kādā tiek piešķirts un administrēts atbalsts energoietilpīgiem apstrādes rūpniecības komersantiem, lai mazinātu Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu radītās sekas uz ekonomiku" 2022. gadā pieejamā valsts budžeta finansējuma 50 000 000 euro ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Noteikumu projektā iekļauta Eiropas Komisijas Paziņojuma 2022. gada 28. oktobra C(2022) 7945 final par Krīzes pagaidu regulējumu valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu precizējumiem zemsvītras atsauce Nr.93 norma, kas nosaka, ka saņēmējs tikai 2.4. iedaļas ietvaros ir uzņēmums vai juridiska persona, kas ir uzņēmuma daļa.
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
EK regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 3. panta 3. punkts
Noteikumu pojekta 1.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Pagaidu regulējuma 66.punkta (e) 93 zemsvītras atsauce
Noteikumu projekta 1.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
n/a
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Būvniecības valsts kontroles birojs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi