Anotācija (ex-ante)

21-TA-569: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Aeronavigācijas informācijas sagatavošanas un izplatīšanas kārtība
 " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma “Par aviāciju” 54.panta trešā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Aeronavigācijas informācijas sagatavošanas un izplatīšanas kārtība" (turpmāk - Noteikumu projekts) mērķis ir nodrošināt regulas Nr.2017/373 prasību ieviešanu un noteikt aeronavigācijas datu un aeronavigācijas informācijas ģenerēšanas, sagatavošanas, apmaiņas un apstrādes kārtību, kā arī aeronavigācijas informācijas produktu sagatavošanas un izplatīšanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd aeronavigācijas informācijas sagatavošanas un izplatīšanas kārtību regulē Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumi Nr. 487 „Aeronavigācijas informācijas sagatavošanas un izplatīšanas kārtība” (turpmāk – noteikumi Nr. 487). Noteikumi Nr. 487 ir izstrādāti, ievērojot Komisijas 2010. gada 26. janvāra Regulā (ES) Nr. 73/2010, ar ko nosaka prasības attiecībā uz aeronavigācijas datu un aeronavigācijas informācijas kvalitāti vienotajā Eiropas gaisa telpā (turpmāk – regula Nr. 73/2010) un 1944. gada 7. decembra Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju (turpmāk – Konvencija) 15. pielikumā noteiktās prasības.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2017.gada 28.martā stājās spēkā Komisijas 2017. gada 1. marta Īstenošanas regula (ES) 2017/373, ar ko nosaka kopīgas prasības gaisa satiksmes pārvaldības/aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējiem un citu gaisa satiksmes pārvaldības tīkla funkciju nodrošinātājiem un to uzraudzībai, ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 482/2008, Īstenošanas regulas (ES) Nr. 1034/2011, (ES) Nr. 1035/2011 un (ES) 2016/1377 un groza Regulu (ES) Nr. 677/2011 (turpmāk - regula Nr. 2017/373).
Ar Komisijas 2020. gada 14. februāra Īstenošanas regulas (ES) 2020/469, ar ko attiecībā uz prasībām par gaisa satiksmes pārvaldības / aeronavigācijas pakalpojumiem, gaisa telpas struktūru plānojumu un datu kvalitāti, skrejceļu drošumu groza Regulu (ES) Nr. 923/2012, Regulu (ES) Nr. 139/2014 un Regulu (ES) 2017/373 un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 73/2010 (turpmāk – regula Nr. 2020/469) 3.pantu ir atcelta Regula Nr. 73/2010.
Ar regulas Nr. 2017/373 VI pielikumu (Part-AIS), kas grozīts ar regulas Nr. 2020/469 3. panta 6. punktu un III pielikumu, tiek pārņemtas Konvencijas 15. pielikuma “Aeronavigācijas informācijas pakalpojumi” prasības. Ar noteikumiem Nr. 487 arī ir pārņemtas Konvencijas 15. pielikuma prasības.
Atbilstoši regulas Nr. 2020/469 5.pantam ar 2022. gada 27. janvāri tiek piemērotas specifiskas prasības aeronavigācijas informācijas sagatavošanas un izplatīšanas kārtībā.
Regulas Nr. 2017/373 3. panta  5. punkts, kas grozīts ar regulas Nr. 2020/469 3. panta 3. punkta c. punktu paredz, ka dalībvalstij ir jānodrošina, ka aeronavigācijas datus vai aeronavigācijas informāciju ģenerējošas struktūras (turpmāk - ģenerējošas struktūras) atbilst prasībām, kas noteiktas regulas Nr. 2017/373 III pielikuma ATM/ANS.OR.A.085. punktā, izņemot tā “c” un “d” apakšpunktā, “f” apakšpunkta “1” punktā un “i” apakšpunktā noteiktās prasības un III pielikuma ATM/ANS.OR.A.090. punktā, un, ka aeronavigācijas datus un aeronavigācijas informāciju ģenerē, apstrādā un nosūta pienācīgi apmācīts, kompetents un pilnvarots personāls.
Likuma “Par aviāciju” 6.panta otrās daļas 11.punkts neietver aeronavigācijas informāciju ģenerējošo struktūras darbības uzraudzību.
Likuma “Par aviāciju” 54.panta otrajā daļā noteikts, ka Latvijas Republikas gaisa telpā nepieciešamās aeronavigācijas informācijas piegādi visām ieinteresētajām personām Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) dokumentos paredzētajos gadījumos bez maksas, bet pārējos gadījumos — uz līguma pamata organizē valsts akciju sabiedrība "Latvijas gaisa satiksme (turpmāk – Latvijas gaisa satiksme).
Noteikumu Nr.487 5.punktā noteikts, ka aeronavigācijas informācijas standartizētu kopumu sagatavo un izplata Latvijas gaisa satiksme, ievērojot regulas Nr.73/2010, Konvencijas 4. un 15. pielikuma, kā arī noteikumu Nr.487 prasības.
Atbilstoši noteikumiem Nr. 487 valsts aģentūra  “Civilās aviācijas aģentūra” (turpmāk - Civilās aviācijas aģentūra) ir iesaistīta aeronavigācijas informācijas pakalpojumu sniedzēja funkciju izpildē, tā piemēram, līdzdalība formālās vienošanās noslēgšanas procesā, kurā aeronavigācijas datu ģenerētājs un aeronavigācijas informācijas pakalpojumu sniedzējs nosaka aeronavigācijas datu apmaiņas formu un veidu.
Likuma “Par aviāciju” 6.panta otrās daļas 11.punkts noteic, ka Civilās aviācijas aģentūra veic aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēju sertifikāciju un uzraudzību.
Atbilstoši regulas Nr. 2017/373 4. panta 5. punktam kompetentā iestāde nedrīkst būt iesaistīta aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēja funkciju izpildē.
Izpildot noteikumos Nr. 487 noteiktās prasības, aeronavigācijas datu ģenerētājam ir pienākums saņemt Civilās aviācijas aģentūras apstiprinājumu. Lai iegūtu šo apstiprinājumu personai vairākkārtēji ir jāvēršas gan pie Latvijas gaisa satiksmes, gan pie Civilās aviācijas aģentūras, tādējādi netiek nodrošināta “vienas pieturas aģentūras principa” ievērošana valsts institūciju darbībā.
Noteikumi Nr. 487 nosaka aeronavigācijas datu apjomu, ko sniedz atsevišķas personas, kaut gan atbilstoši regulas Nr. 2017/373 III pielikuma ATM/ANS.OR.A.085.punkta “c” apakšpunkta “1” punktam šim datu apjomam ir jābūt noteiktam formālās vienošanās saturā.
Lai nodrošinātu regulas Nr. 2017/373 prasību ieviešanu un izpildi, ir nepieciešams veikt būtiskas izmaiņas esošajā nacionālajā normatīvajā aktā, kas regulē aeronavigācijas informācijas sagatavošanas un izplatīšanas kārtību, tas ir, noteikumos Nr.487. 
Likuma “Par aviāciju” 54.panta trešā daļa paredz, ka Ministru kabinets nosaka aeronavigācijas informācijas sagatavošanas un izplatīšanas kārtību. Noteikumi Nr.487 ir izdoti uz minētā deleģējuma pamata.
Atbilstoši noteikumu Nr.487 1.punktam noteikumi Nr.487 nosaka:
1) aeronavigācijas datu ģenerēšanas un apmaiņas kārtību;
2) aeronavigācijas datu ģenerētāju apstiprināšanas kārtību;
3) aeronavigācijas datu apstrādes un aeronavigācijas informācijas standartizētu kopumu sagatavošanas un izplatīšanas kārtību;
4) aeronavigācijas informācijas sagatavošanas un izplatīšanas uzraudzības kārtību.
No noteikumiem Nr.487 ir nepieciešams svītro tās prasības, kuras no 2022.gada 27.janvāra piemēro regula Nr. 2017/373, lai novērstu prasību dublēšanos, piemēram, nepieciešams svītrot noteikumu Nr. 487 V nodaļu “Aeronavigācijas informācijas sagatavošanas un izplatīšanas uzraudzība”, jo kārtību kādā kompetentā iestāde veic aeronavigācijas informācijas pakalpojuma sniedzēja uzraudzību ir noteikta regulas Nr. 2017/373 II pielikumā un noteikumos Nr.487 nepieciešams ieviest un precizēt spēkā esošās terminoloģijas pielietojumu. Attiecīgi ir nepieciešams precizēt noteikumu Nr.487 1.punktu.
Aeronavigācijas informācijas sagatavošana ietver aeronavigācijas datu un aeronavigācijas informācijas ģenerēšanas, sagatavošanas, apmaiņas un apstrādes kārtību, kā arī aeronavigācijas informācijas produktu sagatavošanas kārtību.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu regulas Nr. 2017/373 prasību ieviešanu un izpildi un, ņemot vērā, ka nepieciešamie grozījumi noteikumos Nr.487 ir vairāk nekā 50 % no esošā regulējuma, ir izstrādāts jauns Noteikumu projekts.
Noteikumu projektā ietvertās tiesību normas nodrošina regulas Nr. 2017/373 piemērošanu, kā arī aptver vairākus nacionālās kompetences jautājumus saistībā ar aeronavigācijas datu un aeronavigācijas informācijas ģenerēšanas, sagatavošanas, apmaiņas un apstrādes kārtību, kā arī aeronavigācijas informācijas produktu sagatavošanas un izplatīšanas kārtību, saskaņā ar kuriem būtiskākie grozījumi salīdzinājumā ar noteikumiem Nr. 487 ir šādi:
1. nacionālajā normatīvajā aktā svītro tās prasības, kuras no 2022.gada 27.janvāra piemēro regula Nr. 2017/373, lai novērstu prasību dublēšanos, piemēram, tiek svītrota noteikumu Nr. 487 V nodaļa “Aeronavigācijas informācijas sagatavošanas un izplatīšanas uzraudzība”, jo kārtību kādā kompetentā iestāde veic aeronavigācijas informācijas pakalpojuma sniedzēja uzraudzību ir noteikta regulas Nr. 2017/373 II pielikumā;
2. ņemot vērā, ka regula Nr.2017/373 groza līdz šim pielietotos terminus aeronavigācijas informācijas pakalpojumu nodrošināšanas jomā,  tiek ieviests un precizēts spēkā esošās terminoloģijas pielietojums, piemēram, projektā tiek:
1) ieviests jauns termins “Aeronavigācijas datus un aeronavigācijas informāciju ģenerējoša struktūra” atbilstoši regulas Nr. 2017/373 2. panta 8. punktam (projekta 4.1.apakšpunts);
2) aizstāti vārdi “aeronavigācijas informācijas standartizētu kopums” ar vārdiem “aeronavigācijas informācijas produkts” un vārdi “informatīvais izdevums “Aeronavigācijas informācijas publikācija”” ar vārdiem aeronavigācijas informācijas produkts “Aeronavigācijas informācijas publikācija” (turpmāk – AIP). Atbilstoši regulas Nr. 2017/373 I pielikuma 117.punktam aeronavigācijas informācijas produkts ir aeronavigācijas dati un aeronavigācijas informācija, ko nodrošina kā digitālās datu kopas vai standarta noformējumā papīra formātā vai elektroniskā datu nesējā. Aeronavigācijas informācijas produkti citu starpā ir aeronavigācijas informācijas publikācijas (AIP), tostarp to grozījumi un papildinājumi, aeronavigācijas informācijas cirkulārs (AIC), aeronavigācijas kartes, paziņojums, ko izplata, izmantojot telesakaru līdzekļus, un kas satur informāciju par jebkuras aeronavigācijas iekārtas, pakalpojuma un procedūras ieviešanu, stāvokli vai izmaiņām tajā, kā arī par radušos apdraudējumu, par kuru ir svarīgi laikus brīdināt ar lidojumu saistīto personālu (NOTAM) un digitālās datu kopas (projekta 4., 5., 24.punkts);
3. nacionālajā normatīvajā aktā svītro atsauces uz Konvencijas 15.pielikumu, jo tā prasības ir pārņemtas ar regulas Nr. 2017/373 VI pielikumu (Part-AIS), kas grozīts ar regulas Nr. 2020/469 3. panta 6. punktu un III pielikumu, un regulu Nr.73/2010, jo tā ir atcelta ar regulas Nr.2020/469 3.pantu;
4. ņemot vērā, ka ir atcelta regula Nr.73/2010, ir mainīta terminoloģija un ar regulu Nr.2017/373 ir mainījies personu loks, uz kurām ir attiecināmas regulas Nr.2017/373 prasības, tā piemēram, attiecīgas regulas Nr.2017/373 prasības ir attiecināmas uz  regulas Nr.2017/373 2.panta 8.punktā minētajām aeronavigācijas datus un aeronavigācijas informāciju ģenerējošām struktūrām, projektā ir precizētas personas, kurām piemērojamas nacionālā normatīvā akta prasības (projekta 4.punkts).
Noteikumu projekts attiecas uz personām, kuru kompetencē ir aeronavigācijas datu un aeronavigācijas informācijas ģenerēšana un sagatavošana, ko izmanto kā avotu aeronavigācijas informācijas produktu sagatavošanai:
1) ģenerējošām struktūrām;
2) gaisa satiksmes pārvaldības un aeronavigācijas pakalpojumu (ATM/ANS) sniedzējiem, lidojuma procedūru izstrādes pakalpojumu sniedzējiem un instrumentālo lidojumu veikšanai sertificētiem lidlauka ekspluatantiem.
5. noteikts, ka jautājumos, kas attiecas uz nacionālā normatīvā akta un regulas Nr.2017/373 3.panta 5.punkta, II un VI pielikuma darbības jomu, kompetentā iestāde ir Civilās aviācijas aģentūra, jo likuma “Par aviāciju” 6.panta otrās daļas 1.punktā ir noteikts, ka Civilās aviācijas aģentūra veic  civilās aviācijas darbības valsts uzraudzību un regulas Nr.2017/373 3.panta 5.punktā ir noteikts, ka dalībvalstis nodrošina, ka aeronavigācijas datus vai aeronavigācijas informāciju ģenerējošas struktūras atbilst prasībām, kas noteiktas regulas Nr.2017/373 III pielikuma ATM/ANS.OR.A.085.punktā, izņemot tā “c” un “d” apakšpunktā, “f” apakšpunkta “1” punktā un “i” apakšpunktā noteiktās prasības, un III pielikuma ATM/ANS.OR.A.090.punktā, un, ka aeronavigācijas datus un aeronavigācijas informāciju ģenerē, apstrādā un nosūta pienācīgi apmācīts, kompetents un pilnvarots personāls;
6. lai izpildītu regulas Nr. 2017/373 3. panta 5. punkta prasības, Noteikumu projekts paredz, ka ģenerējošām struktūrām ģenerējot, sagatavojot un Latvijas gaisa satiksmei, sniedzot aeronavigācijas datus un aeronavigācijas informāciju, ko izmanto kā avotu aeronavigācijas informācijas produktu sagatavošanai, jāievēro prasības, kas noteiktas regulas Nr. 2017/373 III pielikuma ATM/ANS.OR.A.085.  punktā (izņemot “c” un “d” apakšpunktā, “f” apakšpunkta “1” punktā un  “i” apakšpunktā) un regulas Nr. 2017/373 III pielikuma ATM/ANS.OR.A.090. punktā (projekta 12.punkts).
Izvērtējot starptautisko praksi attiecībā uz aeronavigācijas informācijas pakalpojuma nodrošināšanu, tika konstatēta nepieciešamība izstrādāt regulas Nr.2017/373 III pielikuma 1. papildinājuma "Aeronavigācijas datu katalogs" nacionālo paplašinājumu, tādējādi nodrošinot regulas Nr.2017/373 prasību efektīvu  īstenošanu.
Par atbilstošāko risinājumi tika atzīts Luksemburgas un Šveices izstrādātais regulas Nr.2017/373 III pielikuma 1. papildinājuma "Aeronavigācijas datu katalogs" nacionālais paplašinājums (pieejams tīmekļa vietnē https://www.datacat.lu/ un https://www.aerodatacat.ch/).
Ņemot vērā, ka katrā dalībvalstī dažādas personas ir atbildīgas par attiecīgo aeronavigācijas datu un aeronavigācijas informācijas ģenerēšanu, Noteikumu projekta 10.punkts paredz, ka Latvijas gaisa satiksme izstrādā, publicē un uztur aktuālu tīmekļa vietnē https://ais.lgs.lv Civilās aviācijas aģentūras apstiprinātu regulas Nr.2017/373 III pielikuma 1. papildinājuma "Aeronavigācijas datu katalogs" nacionālo paplašinājumu, kurā norāda Noteikumu projekta 4. punktā minētās personas, kuras ir atbildīgas par attiecīgo aeronavigācijas datu un aeronavigācijas informācijas ģenerēšanu.
Tā kā personu loks, kas atbilst aeronavigācijas informācijas ģenerējošo struktūru statusam, var mainīties, piemēram, nav iespējams paredzēt personas, kas varētu vēlēties izveidot jaunu pastāvīgu gaisa telpas elementu, projektā nav iespējams identificēt konkrētas projekta 4.punktā minētās personas, kuras ir atbildīgas par attiecīgo aeronavigācijas datu un aeronavigācijas informācijas ģenerēšanu. Bet ņemot vērā, ka dalībvalstij regula Nr.2017/373 uzliek pienākumu nodrošināt, ka aeronavigācijas datus vai aeronavigācijas informāciju ģenerējošas struktūras ievēro regulā Nr.2017/373 noteiktās prasības, projekta 10.punktā tiek noteikts kontroles mehānisms, kas palīdz projekta 4.punktā minētajām personām saprast kuri ir tie aeronavigācijas dati un informācija, kuri ir to atbildībā un kāds datu kvalitātes prasības šiem datiem ir jānodrošina.
Latvijas Republikā ģenerējošas struktūras, kas atbild par tādu aeronavigācijas datu un tādas aeronavigācijas informācijas ģenerēšanu, ko izmanto kā avotu aeronavigācijas informācijas produktu un pakalpojumu vajadzībām, ir (projekta 4.1.apakšpunkts):
1) Satiksmes ministrija;
2) Civilās aviācijas aģentūra;
3) Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs;
4) Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra;
5) valsts iestāde, kura organizē militārās aviācijas gaisa kuģu lidojumus Latvijas Republikas gaisa telpā;
6) militārās aviācijas lidlauka ekspluatants;
7) persona, kas veic ģeodēziskās darbības tādu ģeotelpisko datu, ko izmanto kā avotu aeronavigācijas informācijas produktu sagatavošanai, iegūšanai;
8) Valsts robežsardze;
9) lidlauka, kurā veic lidojumus saskaņā ar vizuālo lidojumu procedūru, ekspluatants;
10) persona, kas ierosina gaisa telpas struktūras maiņu saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas regulē gaisa telpas pārvaldības kārtību, gaisa telpas struktūru un tās mainīšanas kārtību;
11) cita persona, kas atbild par tādu aeronavigācijas datu un tādas aeronavigācijas informācijas ģenerēšanu, ko izmanto kā avotu aeronavigācijas informācijas produktu un pakalpojumu vajadzībām.
Tā piemēram:
1) Satiksmes ministrija nodrošina aeronavigācijas informācijas pakalpojumu sniedzēju ar informāciju, kas norādīta AIP sadaļā "Vispārīgi noteikumi" pirmajā sadaļā (GEN 1), kā arī ar aeronavigācijas pakalpojumu maksas noteikšanas un iekasēšanas kārtību;
2) Civilās aviācijas aģentūra nodrošina aeronavigācijas informācijas pakalpojumu sniedzēju ar informāciju:
2.1) par aviācijas jomu regulējošo tiesību aktu prasībām;
2.2) par izsniegtajām gaisa telpas izmantošanas atļaujām;
2.3) lai nodrošinātu gaisa kuģu lidojuma drošumu;
7. lai nodrošinātu, ka aeronavigācijas datu un aeronavigācijas informācijas apmaiņas procesā netiktu zaudēta aeronavigācijas datu un aeronavigācijas informācijas kvalitāte, piemēram, netiktu mainīta datu integritāte, projekts nosaka prasības, kas ģenerējošām struktūrām jāievēro, ne tikai sniedzot aeronavigācijas datus un aeronavigācijas informāciju aeronavigācijas informācijas pakalpojumu sniedzējam, bet arī gadījumā, ja tās savstarpēji apmainās ar aeronavigācijas datiem un aeronavigācijas informāciju (projekta 21.punkts);
8. nosaka prasību Noteikumu projekta 4. punktā minētām personām sniegt aeronavigācijas informācijas pakalpojumu sniedzējam publikācijai aeronavigācijas informāciju divās valodās – latviešu un angļu, jo atbilstoši regulas Nr.2017/373  VI pielikuma AIS.TR.300.punkta a) punktam aeronavigācijas informācijas produkti tiek izplatīti angļu valodā, lai visas personas, kas izmantos Latvijas Republikas gaisa telpu varētu iepazīties ar minēto informāciju, savukārt atbilstoši Valsts valodas likuma 21.panta pirmajai daļai uzņēmējsabiedrību, kurās lielākā kapitāla daļa pieder valstij sabiedrības informēšanai paredzētā informācija sniedzama valsts valodā  (projekta 25.punkts);
9. lai izpildītu regulas Nr. 2017/373 III pielikuma ATM/ANS.OR.A.085.punkta “c” apakšpunkta “1” punktā noteikto prasību, ka aeronavigācijas datu apjomam, ko sniedz ģenerējošās struktūras, ir jābūt noteiktam formālās vienošanās saturā, Noteikumu projekts nosaka formālās vienošanās, kuru slēdz aeronavigācijas informācijas pakalpojumu sniedzējs un aeronavigācijas datu ģenerējošā struktūra, saturu (projekta 13.punkts).
10. lai pārliecinātos, ka aeronavigācijas informācijas produktos lietotājiem tiek nodrošināta spēkā esošu aeronavigācijas datu un aeronavigācijas informācijas publikācija, Noteikumu projekta 14. punktā ir noteikts, ka Latvijas gaisa satiksme ar gaisa satiksmes pārvaldības un aeronavigācijas pakalpojumu (ATM/ANS) sniedzējiem, lidojuma procedūru izstrādes pakalpojumu sniedzējiem un instrumentālo lidojumu veikšanai sertificētiem lidlauka ekspluatantiem, noslēdzot formālo vienošanos, atbilstoši regulas Nr.2017/373 VI pielikuma AIS.OR.205. punkta prasībām, iekļauj tajā kārtību, kādā Latvijas gaisa satiksme pēc aeronavigācijas datu un aeronavigācijas informācijas izplatīšanas aeronavigācijas informācijas produktos, sadarbojas ar minētajām personām;
11. lai nodrošinātu “vienas pieturas aģentūras  principa” ievērošanu valsts institūciju darbībā, kā arī, lai atbilstoši regulas Nr. 2017/373 4. panta 5. punktam kompetentā iestāde nebūtu iesaistīta aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēja funkciju izpildē un lai izpildītu regulas Nr. 2017/373 III pielikuma ATM/ANS.OR.A.085.punkta “f” apakšpunktā noteikto aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējam uzlikto pienākumu noslēgt formālo vienošanos ar visām personām, kas sniedz aeronavigācijas datus, Noteikumu projekts paredz:
1) ģenerējošai struktūrai pienākumu noslēgt formālo vienošanos ar Latvijas gaisa satiksmi (projekta 15.punkts);
2) lai ģenerējošā struktūra noslēgtu formālo vienošanos ar Latvijas gaisa satiksmi tā vēršas pie Latvijas gaisa satiksmes un veic citas Noteikumu projekta 16. punktā minētās darbības;
3) ja puses nevar vienoties par formālās vienošanās saturu, tās rakstiski informē Civilās aviācijas aģentūru par formālās vienošanās nenoslēgšanas iemesliem (projekta 17.punkts);
4) Civilās aviācijas aģentūra izvērtē formālās vienošanās nenoslēgšanas iemeslus un ierosina pusēm veikt atbilstošus labojumus formālās vienošanās saturā (projekta 18.punkts). Civilās aviācijas aģentūra, kā kompetentā iestāde aeronavigācijas jomā, izvērtēs formālās vienošanās satura atbilstību regulas Nr.2017/373 un normatīvā aktā, kas regulē aeronavigācijas informācijas sagatavošanas un izplatīšanas kārtību, noteiktajām prasībām un ierosinās pusēm divdesmit darbdienu laikā veikt atbilstošus labojumus formālās vienošanās saturā. Tādējādi, pusēm slēdzot formālo vienošanos būs zināms Civilās aviācijas aģentūras viedoklis par formālo vienošanos. Ja ģenerējošā struktūra arī pēc minētā ierosinājuma saņemšanas nepiekritīs veikt labojumus formālās vienošanās saturā un tās saturs būs pretrunā regulas Nr.2017/373 un normatīvā aktā, kas regulē aeronavigācijas informācijas sagatavošanas un izplatīšanas kārtību, noteiktajām prasībām, puses nevarēs noslēgt to un atbilstoši projekta 15.punktam ģenerējošā struktūra nevarēs ģenerēt, sagatavot un sniegt Latvijas gaisa satiksmei aeronavigācijas datus un aeronavigācijas informāciju un izpildīt regulas Nr.2017/373 3.panta 5.punktā minētās prasības. Savukārt, ja  divdesmit darbdienu laikā netiks noslēgta formālā vienošanās, Civilās aviācijas aģentūra izvērtēs vai nav pamats uzsākt pret ģenerējošo struktūru administratīvā pārkāpuma procesu par  iespējamu administratīvo pārkāpumu par aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu regulējošu noteikumu pārkāpšanu, proti, par regulas Nr.2017/373 3.panta 5.punktā noteikto prasību neievērošanu, atbildība par ko ir paredzēta likuma “Par aviāciju” 123.panta trešajā daļā;
12. nosaka, ka aeronavigācijas informācijas produktā jābūt publicētai informācijai par civilās aviācijas lidlaukiem, kas saņēmuši apliecību par  lidlauka derīgumu ekspluatācijai saskaņā ar Ministru kabineta 2006.gada 1.augusta noteikumiem Nr.635 “Noteikumi par civilās aviācijas lidlauku izveidošanu, sertifikāciju un ekspluatāciju”, jo, lai nodrošinātu gaisa kuģu lidojumu drošumu, gaisa telpas lietotājiem būtu jābūt publiski pieejamai informācijai par visiem sertificētiem lidlaukiem, tai skaitā par tiem lidlaukiem, kas nav atvērti publiskajai izmantošanai (projekta 26.punkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskās personas, kas atbild par tādu aeronavigācijas datu un tādas aeronavigācijas informācijas ģenerēšanu, ko izmanto kā avotu aeronavigācijas informācijas produktu un pakalpojumu vajadzībām. Gadījumā, ja fiziskas personas rīcībā ir dati vai informācija, kura jāizmanto kā avots aeronavigācijas informācijas produktu sagatavošanai, piemēram, kādas darbības veikšana, kas var ietekmēt gaisa telpas lietotājus un tādēļ gaisa telpas lietotājiem jābūt pieejamai informācijai par šo darbību. Tā kā šo informāciju izplata aeronavigācijas informācijas pakalpojumu sniedzējs tiek noteiktas prasības, kas fiziskai personai jāievēro, lai attiecīgā informācija tiktu publicēta aeronavigācijas informācijas produktā.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz ģenerējošām struktūrām. Atbilstoši regulas 2017/373 2.panta 8.punktam ģenerējoša struktūra ir jebkura publiska vai privāta struktūra, kas atbild par tādu aeronavigācijas datu un tādas aeronavigācijas informācijas ģenerēšanu, ko izmanto kā avotu aeronavigācijas informācijas produktu un pakalpojumu vajadzībām.
Juridiskās personas
  • Nozares komersanti
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz:
1) regulas Nr. 2017/373 ATM/ANS, tostarp, lidojuma procedūru izstrādes pakalpojumu sniedzējiem (2);
2) instrumentālo lidojumu veikšanai sertificētiem lidlauka ekspluatantiem (2);
3) ģenerējošām struktūrām (aptuveni 30).
Sabiedrības grupām Noteikumu projekta tiesiskais regulējums nemaina to tiesības un pienākumus. Noteikumu projekts sabiedrības grupām padara saprotamākas regulas Nr. 2017/373 noteiktās prasības.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2013.gada 15.oktobra noteikumi Nr.1112 “Gaisa kuģu lidojumu procedūras izstrādes, validēšanas, apstiprināšanas un uzturēšanas kārtība”.

Pamatojums un apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2013.gada 15.oktobra noteikumos Nr.1112 “Gaisa kuģu lidojumu procedūras izstrādes, validēšanas, apstiprināšanas un uzturēšanas kārtība” ir nepieciešami, lai nodrošinātu regulas Nr. 2017/373 prasību ieviešanu un to tiesību normu svītrošanu no minētiem noteikumiem, kas dublē regulā Nr. 2017/373 noteikto.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32017R0373
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2017. gada 1. marta Istenošanas regula (ES) Nr. 2017/373, ar ko nosaka kopīgas prasības gaisa satiksmes pārvaldības/aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējiem un citu gaisa satiksmes pārvaldības tīkla funkciju nodrošinātājiem un to uzraudzībai, ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 482/2008, Īstenošanas regulas (ES) Nr. 1034/2011, (ES) Nr. 1035/2011 un (ES) 2016/1377 un groza Regulu (ES) Nr. 677/2011 (publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā vēstnesī OV L 62, 08.03.2017).
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2017. gada 1. marta Istenošanas regula (ES) Nr. 2017/373, ar ko nosaka kopīgas prasības gaisa satiksmes pārvaldības/aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējiem un citu gaisa satiksmes pārvaldības tīkla funkciju nodrošinātājiem un to uzraudzībai, ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 482/2008, Īstenošanas regulas (ES) Nr. 1034/2011, (ES) Nr. 1035/2011 un (ES) 2016/1377 un groza Regulu (ES) Nr. 677/2011 (publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā vēstnesī OV L 62, 08.03.2017).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr.2017/373 3.panta 5.punkts
Projekta 4.1.apakšpunkts,
6.punkts

 
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz 
Regulas Nr.2017/373 3.panta 5.punkta b) apakšpunkts
Projekta
8.punkts,
9.punkts,
16.punkts,
19.1.apakšpunkts,
20.punkts
 
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.2017/373 III pielikuma ATM/ANS.OR.A.085.  punkts
Projekta 12.1.apakšpunkts
 
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.2017/373 III pielikuma ATM/ANS.OR.A.090.  punkts
Projekta 12.2.apakšpunkts 
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr. 2017/373 VI pielikuma AIS.OR.205. punkts
Projekta 13.punkts,
14.punkts,
17.punkts,
18.punkts

 
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.2017/373 III pielikuma ATM/ANS.OR.A.085.  punkta “f” apakšpunkta “2” punkts
Projekta
15.punkts, 
19.2.apakšpunkts,
20.punkts,
21.punkts

 
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.2017/373 VI pielikuma AIS.OR.220. punkts
Projekta
22.punkts,
23.punkts 
 
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Regulas Nr.2017/373 VI pielikuma AIS.TR.300. punkts
Projekta
24.punkts,
25.punkts

 
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz 
Regulas Nr.2017/373 4.panta 5.punkts
Projekta
6.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz 
Regulas Nr.2017/373 III pielikuma 1. papildinājums
Projekta
10., 11.punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav izmantotas Regulas Nr.2017/373 VI pielikuma AIS.TR.305.punta g) punktā dotās tiesības dalībvalstij noteikt savādāku AIP struktūru, kā tas ir noteikts Regulas Nr.2017/373 VI pielikuma AIS.TR.305.punta g) punktā, jo aeronavigācijas informācijas pakalpojumu sniedzējs (Latvijas gaisa satiksme) aeronavigācijas informācijas publikāciju (AIP) strukturē un arī turpinās strukturēt trīs daļās (GEN, ENR un AD), sadaļās un apakšsadaļās.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Ar nacionālā regulējuma tiesību normām ar kurām tiek ieviesta attiecīgās Regula Nr.2017/373 tiesību normas aeronavigācijas informācijas pakalpojumu jomā tiek izpildītas arī 1944. gada 7. decembra Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju (turpmāk – Konvencija) 15.pielikumā noteiktās prasības, kas pārņemtas ar Regulu Nr.2017/373.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ārlietu ministrija, Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra, Satiksmes ministrija, Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs, Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra", Valsts robežsardze
Nevalstiskās organizācijas
Cits
VAS "Latvijas gaisa satiksme", Latvijas vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs, valsts iestāde, kura organizē militārās aviācijas gaisa kuģu lidojumus Latvijas Republikas gaisa telpā.

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/eb89551f-b71d-4e7c-ab28-a726625df556

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Ārlietu ministrija
  • Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"
  • Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra
  • Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs
  • Valsts robežsardze
  • Valsts akciju sabiedrība „Latvijas gaisa satiksme”, VSIA "Latvijas vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs", Valsts robežsardze, valsts iestāde, kura organizē militārās aviācijas gaisa kuģu lidojumus Latvijas Republikas gaisa telpā.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi