Anotācija (ex-ante)

22-TA-596: Rīkojuma projekts (Dalība padomē, komisijā, darba grupā)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par pašvaldību investīciju projektu izvērtēšanas komisiju" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2022. gada 22. februāra noteikumu Nr. 143 “Noteikumi par kritērijiem un kārtību, kādā 2022. gadā tiek izvērtēti un izsniegti valsts aizdevumi pašvaldībām Covid-19 izraisītās krīzes seku mazināšanai un novēršanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 143) 5. punkts. 
Pašvaldības investīciju projektus iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk – VARAM) katru mēnesi līdz katra mēneša pirmajai darba dienai. Līdz ar to izvērtēšanas komisijai nepieciešams darbu uzsākt 2022. gada aprīļa pirmajā nedēļā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 143 5. punktu iesniegtos pašvaldību investīciju projektu pieteikumus izvērtē attiecīga komisija. Komisijas sastāvu nosaka Ministru kabinets.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022. gada 3. martā stājas spēkā MK noteikumi Nr. 143, kas aizstāj Ministru kabineta 2021. gada 11. februāra noteikumus Nr. 104 “Noteikumi par kritērijiem un kārtību, kādā tiek izvērtēti un izsniegti valsts aizdevumi pašvaldībām Covid-19 izraisītās krīzes seku mazināšanai un novēršanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 104), pamatojoties uz Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 29. panta 1.2 daļu.
MK noteikumi Nr. 143, tāpat kā MK noteikumi Nr. 104, paredz, ka saskaņā ar šiem noteikumiem iesniegtos pašvaldību investīciju projektus izvērtē attiecīga komisija. Komisijas sastāvu nosaka Ministru kabinets.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr. 143 5. punkts paredz pašvaldību iesniegto investīciju projektu izvērtēšanai izveidot komisiju, kuras sastāvu nosaka Ministru kabinets.

Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 104, 2021. gada 12. martā tika apstiprināts Ministru kabineta rīkojums Nr. 165 "Par pašvaldību investīciju projektu izvērtēšanas komisiju", kurā darbībai komisijā bija noteikti pārstāvji no Finanšu ministrijas, Satiksmes ministrijas, Ekonomikas ministrijas un Zemkopības ministrijas.

Ņemot vērā MK noteikumu Nr. 143 3.1. apakšpunktā norādītos investīciju projektu īstenošanas mērķus, VARAM 2022. gada 23. februārī ar e-pasta vēstuli lūdza Ekonomikas ministrijai, Finanšu ministrijai, Satiksmes ministrijai un Zemkopības ministrijai sniegt informāciju, vai iekļaut jaunajā pašvaldību investīciju projektu izvērtēšanas komisijas sastāvā pārstāvjus, kas bija noteikti Ministru kabineta rīkojumā Nr. 165 "Par pašvaldību investīciju projektu izvērtēšanas komisiju".

Ņemot vērā, ka MK noteikumos Nr. 143 ietverts mērķis ir par vispārējās izglītības iestādes ēkas pārbūvi vai jaunas ēkas būvniecību (MK noteikumu Nr. 143 3.1.13. apakšpunkts), VARAM ar 2022. gada 23. februāra vēstuli (Nr. 1-132/1471) lūdza arī Izglītības un zinātnes ministriju deleģēt pārstāvi dalībai komisijā.

Tādējādi rīkojuma projekts sagatavots, ņemot vērā iepriekš minēto ministriju sniegto informāciju par komisijai deleģētajiem pārstāvjiem. 

Tā kā VARAM atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 29. marta noteikumu Nr. 233 “Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nolikums” 1.3. apakšpunktam ir vadošā valsts pārvaldes iestāde pašvaldību attīstībā un pārraudzībā, rīkojuma projekta 1. punktā paredzēts, ka komisijas priekšsēdētāja ir VARAM valsts sekretāra vietniece reģionālās attīstības jautājumos, savukārt, priekšsēdētāja vietnieks ir VARAM Valsts ilgtspējīgas attīstības plānošanas departamenta direktors.

Ievērojot to, ka investīciju projektu vērtēšanas procesā komisijas locekļiem varētu rasties nepieciešamība pēc papildu ekspertu vai speciālistu, kas nav minēti šajā rīkojuma projektā, konsultācijām, rīkojuma projekta  3.punktā iekļautas tiesības komisijas priekšsēdētājam, ja nepieciešams, komisijas darbā pieaicināt citus speciālistus vai ekspertus ar padomdevēja tiesībām.

MK noteikumu Nr. 143 6. punktā paredzēts, ka VARAM mēneša laikā pēc investīciju projektu pieteikumu izvērtēšanas atbilstoši šo noteikumu 5. punktā minētajiem kritērijiem un informācijai iesniedz Ministru kabinetā atbalstāmos investīciju projektus (turpmāk – investīciju projektu saraksts). Ja, izvērtējot investīciju projektu pieteikumus, komisija konstatē, ka aizdevumiem pieprasītais finansējuma apjoms ir lielāks par pieejamo pašvaldību aizņēmuma limitu 2022. gadam un 2023. gadam, atbalstāmos investīciju projektus sarindo MK noteikumu Nr.143 6.1. un 6.2. apakšpunktos noteiktajā kārtībā.

Lai noteiktu ar šī rīkojuma projekta izveidotās komisijas darba organizāciju, rīkojuma projekta 4. punktā dots uzdevums vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram apstiprināt komisijas nolikumu.

Minētā rīkojuma projekta 6. punkts paredz atzīt par spēku zaudējušu Ministru kabineta 2021. gada 12. marta rīkojumu Nr. 165 "Par pašvaldību investīciju projektu izvērtēšanas komisiju" (Latvijas Vēstnesis, 2021, 52., 130. nr.).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ar rīkojuma projektu netiek mainīts normatīvais regulējums, kā arī tas neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, jo ir tehnisks projekts. Līdz ar to sabiedrības līdzdalība un komunikācijas aktivitātes rīkojuma projekta izstrādē netika organizētas (Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punkts).
Vienlaikus norādāms, ka rīkojuma projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļās Ministru kabineta sēdes un Tiesību aktu projekti, kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Satiksmes ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • Zemkopības ministrija
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta normu izpilde tiks nodrošināta esošo cilvēkresursu ietvaros.

Rīkojuma projekts neparedz veidot jaunas institūcijas, likvidēt vai reorganizēt esošās.

Iesaistītās institūcijas rīkojuma projekta izpildi nodrošinās tām piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi