Anotācija (ex-ante)

24-TA-1426: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 1. oktobra noteikumos Nr. 1029 "Īpaši aizsargājamā kultūras pieminekļa – Turaidas muzejrezervāta − publisko maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots pēc Kultūras ministrijas un Īpaši aizsargājamā kultūras pieminekļa – Turaidas muzejrezervāta iniciatīvas, pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 5.panta devīto daļu un Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumu Nr.333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr.333) 16. un 18.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts sagatavots, lai aktualizētu Īpaši aizsargājamā kultūras pieminekļa – Turaidas muzejrezervāta (turpmāk – muzejs) maksas pakalpojumu cenrādi, tajā skaitā papildinātu cenrādi ar jauniem pakalpojumiem, precizētu pakalpojumu nosaukumus un svītrotu neaktuālos pakalpojumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumu Nr.932 “Īpaši aizsargājamā kultūras pieminekļa – Turaidas muzejrezervāta – nolikums” 5.1.apakšpunktu, muzejam ir tiesības iekasēt maksu par sniegtajiem pakalpojumiem.

Pašlaik muzejs nodrošina maksas pakalpojumus atbilstoši Ministru kabineta 2013.gada 1.oktobra noteikumiem Nr.1029 “Īpaši aizsargājamā kultūras pieminekļa – Turaidas muzejrezervāta – publisko maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – MK noteikumi Nr.1029).

Likuma par budžetu un finanšu vadību 5.panta devītā daļa paredz, ka Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu. MK noteikumu Nr.333 16.punkts nosaka, ka iestāde sagatavo noteikumu projektu par maksas pakalpojumu cenrādi un atbilstoši normatīvajam aktam, kas nosaka Ministru kabinetā izskatāmo dokumentu iesniegšanas, saskaņošanas un virzības kārtību, virza to apstiprināšanai Ministru kabinetā. Savukārt MK noteikumu Nr.333 18.1. un 18.2.apakšpunkts paredz, ka grozījumus noteikumos par maksas pakalpojumu cenrādi izdara, ja ir izdarīti grozījumi normatīvajos aktos vai mainījušies apstākļi, kas ietekmē iestādes vai valsts aģentūras sniedzamo maksas pakalpojumu klāstu, kā arī, ja ir būtiski mainījušās (samazinājušās vai palielinājušās) tiešās vai netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Muzejs kā unikāls Eiropas nozīmes kultūras piemineklis ir viens no iecienītākajiem starptautiskā kultūras tūrisma galamērķiem, ko ik gadu apmeklē tūristi no Latvijas un dažādām pasaules valstīm. Par to liecina 2022.gadā saņemtās atzinības – Eiropas mantojuma zīme par Turaidas vēsturiskā centra kultūras mantojuma saglabāšanu un popularizēšanu un Eiropas kultūras tūrisma tīkla (ECTN – European Cultural Tourism Network) valdes īpašā atzinības balva par Turaidas vēsturiskā centra iekļaušanu Eiropas kultūras mantojuma sarakstā. Muzeja piedāvājums regulāri tiek pilnveidots, lai sniegtu apmeklētājiem iespēju pilnvērtīgi pavadīt muzejā visu dienu. Pēdējo 10 gadu laikā ir izveidotas astoņas jaunas ekspozīcijas, pilnveidotas un modernizētas esošās ekspozīcijas, īstenota muzeja teritorijā esošā “Turaidas Mežaparks” 4 ha platībā sakopšana, parkveida ainavas atjaunošana un astoņu vēsturisko dīķu kaskādes atjaunošana, celiņu izveide, soliņu uzstādīšana, kā arī informatīvā stenda un mobilā audiogida izveide. Palielinoties muzeja piedāvāto pakalpojumu klāstam, pieaug ar to nodrošināšanu saistīto resursu apjoms.

Muzeja lietošanā ir teritorija ar kopējo platību 57,82 ha platībā un 38 ēkas – valsts aizsargājamie kultūras pieminekļi, kā arī daudzveidīgs dabas un ainaviskais mantojums: parkveida ainava, dabiskie zālāji, meža teritorija, 26 muižas dīķi un apstādījumi u.c. vērtības. Muzejs veic valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu un infrastruktūras atjaunošanu, restaurējot un konservējot minētās ēkas, uzturot kultūrvidi visā tās daudzveidībā.

Kopš 2013.gada muzeja publisko maksas pakalpojumu izcenojumi būtiski nav mainīti, izņemot 2018.gadā muzeja maksas pakalpojuma “Muzeja ekspozīciju un izstāžu apskate” pieaugušo mērķauditorijai ieejas maksa vasaras un ziemas sezonā vidēji tika paaugstināta par 18 %. Laika gaitā ir pieauguši izdevumi muzeja sniegtajiem pakalpojumiem un palielinājušās pakalpojumu tiešās un netiešās izmaksas, kas veido muzeja publisko maksas pakalpojumu izcenojumus, kā arī ir mainījies muzeja sniegto pakalpojumu klāsts.

Finanšu ministrija izdevumu pārskatīšanas sarunās vairākkārt ir vērsusi uzmanību, ka Kultūras ministrijas padotības muzeju maksas pakalpojumu cenrāžos noteikto pakalpojumu cenas ir palielināmas atbilstoši inflācijai, kas ļautu segt muzeju uzturēšanas izdevumus. Kopējās patēriņa cenu pārmaiņas 2024.gada aprīlī, salīdzinot ar 2018.gada aprīli, ir 38,3%. Savukārt patēriņa cenu pārmaiņas 2024.gada aprīlī, salīdzinot ar 2018.gada aprīli, patēriņa grupai “04,5 Elektroenerģija, gāze un cits kurināmais” ir 66,4%. (avots: Centrālās statistikas pārvaldes Inflācijas kalkulators). Muzejs 2024.gadā ir plānojis kāpināt pašu ieņēmumus, rēķinoties ar grozījumiem MK noteikumu Nr.1029 2.pielikumā noteiktajā muzeja cenrādī, lai segtu maksājumus muzeja pamatfunkciju nodrošināšanai. Pašu ieņēmumu palielinājumu veido ne vien ieejas biļetes, bet arī apmeklētāju kāpums, ņemot vērā jaunos muzeja pakalpojumus un to kvalitāti.

Apkopjot informāciju par ieejas biļešu cenām līdzīga apjoma un piedāvājuma muzejos Latvijā un Eiropā, ir jāsecina, ka muzeja biļešu cenas ir zemākas vai līdzvērtīgas. Piemēram, Hāpsalas pilī (Igaunija) pilnas cenas ieejas biļete ir 12 euro, samazinātas cenas biļete – 7 euro, ģimenes biļete – 26 euro. Rakveres pilī (Igaunija) pilnas cenas ieejas biļete ir 13 euro, samazinātas cenas biļete – 10 euro, ģimenes biļete – 27 euro. Trāķu pilī (Lietuva) vasaras sezonā pilnas cenas ieejas biļete ir 12 euro (ziemas sezonā 10 euro), samazinātas cenas biļete – 6 euro (vasaras sezonā 5 euro). Hāmes pilī (Somija) pilnas cenas ieejas biļete ir 14 euro, samazinātas cenas biļete – 9 euro, ģimenes biļete – 30 euro. Cēsu pils kompleksā pilnas cenas ieejas biļete ir 10 euro, samazinātas cenas biļete – 6 euro, ģimenes biļete – 22 euro. Ventspils Livonijas pilī pilnas cenas ieejas biļete ir 5 euro, samazinātas cenas biļete – 2 euro, ģimenes biļete – 10 euro. Bauskas pils pilnas cenas ieejas biļete ir 9 euro, samazinātas cenas biļete – 4 euro, ģimenes biļete – 19,50 un 14,50 euro.

Piemērojot MK noteikumos Nr.1029 noteikto muzeja cenrādi, konstatēts, ka ir nepieciešams pārskatīt muzeja publisko maksas pakalpojumu cenrādi atbilstoši šī brīža faktiskajām ar pakalpojuma sniegšanu saistītajām izmaksām, ņemot vērā 2022. un 2023.gadā būtisku cenu pieaugumu elektroenerģijai, degvielai un citām precēm un pakalpojumiem un atlīdzības pieaugumu. Ar katru gadu ievērojami pieaug izdevumi, kas saistīti ar apmeklētāju apkalpošanu un infrastruktūras uzlabošanu. Lai sekmētu nepārtrauktu muzeja darbību, ir veikta pieejamo resursu pārskatīšana, tomēr pašreizējais pašu ieņēmumu apjoms, kas tiek izmantots muzeja darbības attīstībai un ar pakalpojumu sniegšanu saistīto izdevumu segšanai ir nepietiekams, ņemot vērā ievērojamo cenu pieaugumu publiskā un privātā sektora sniegto pakalpojumu jomā.

Piemērojot MK noteikumos Nr.1029 noteikto muzeja cenrādi, konstatēts, ka ir nepieciešams aktualizēt muzeja sniegto pakalpojumu klāstu, iekļaujot maksas pakalpojumu cenrādī faktiskajai situācijai un pieprasījumam atbilstošus jaunus pakalpojumus, neparedzot aktualitāti zaudējušos pakalpojumus. Tāpat ir nepieciešams precizēt esošo publisko maksas pakalpojumu nosaukumus un mērvienības, lai labāk atklātu to saistību ar muzeja funkciju izpildi un pakalpojuma pieejamību.
Risinājuma apraksts
Vasaras sezonā no 1.maija līdz 31.oktobrim muzejā apskatāmas 52 ekspozīcijas, kas izvietotas ēkās – kultūras pieminekļos un brīvdabā, tajā skaitā trīs jaunas pastāvīgās ekspozīcijas un brīvdabas ekspozīcijas ar atjaunotiem informatīvajiem stendiem, kuros izmantojot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas ir iespējams skatīt pētnieciskā darba rezultātus mākslinieciski izveidotos multimediālos produktos. Līdz ar aktīvā tūrisma sezonas beigām apmeklētāju skaits un muzeja publisko maksas pakalpojumu pieprasījums samazinās. Laikā no 1.novembra līdz 30.aprīlim ir noteikts muzeja ziemas piedāvājums, kas apjoma un daudzveidības ziņā ir atbilstoši mazāks nekā vasaras sezonā. Līdz ar to muzeja sniegto publisko maksas pakalpojumu izcenojums ir proporcionāls piedāvājumam (Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 2.punkts).

Vasaras sezonā apmeklētājiem muzejā tiek piedāvātas divas ekspozīcijas “Ceļā uz Latvijas valsti: Klaušinieks. Saimnieks. Pilsonis” un “Turaidas muzejrezervāts laikā un telpā” par atsevišķu samaksu (Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 3. un 4.punkts) kā papildu piedāvājums Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 1. un 2.punktā noteikto muzeja ekspozīciju, izstāžu un brīvdabas ekspozīciju apmeklējumam. Šī papildu piedāvājuma mērķis ir pievērst lielāku sabiedrības uzmanību, tajā skaitā izglītības iestāžu, minēto ekspozīciju saturam, kas interaktīvā veidā caur digitālo programmu stāstiem sniedz vēstījumu par Latvijas valsts izveidi, tās vēsturi un Turaidas vēsturiskā centra kultūras mantojuma saglabāšanu muzejrezervātā un Latvijā kopumā.

Lai sekmētu arī turpmāk Turaidas vēsturiskā centra kultūras mantojuma saglabāšanu, popularizēšanu un pieejamību, Projekta pielikumā paredzētās muzeja maksas pakalpojumu cenas ir pārskatītas atbilstoši muzeja faktiskajiem izdevumiem, tajā skaitā, izdevumiem, kas ir ieguldīti jaunu ekspozīciju izveidē, tehnoloģiju ieviešanā, muzeja uzturēšanā un attīstībā, kā arī pastāvīgajiem uzlabojumiem apmeklētāju apkalpošanā, ekspozīciju un kultūrvides pieejamības nodrošināšanā un izglītojošajā darbā. Cenas tiek noteiktas atbilstoši faktiskajām izmaksām, ņemot vērā MK noteikumos Nr.333 noteikto maksas pakalpojumu cenas aprēķina metodiku un atbilstoši MK noteikumu Nr.333 1.pielikumā noteiktajam. Iegūtie finanšu līdzekļi tiek izmantoti muzeja sniegto publisko maksas pakalpojumu faktisko izmaksu segšanai, tādējādi nodrošinot arī maksas pakalpojumu ieņēmumu plāna izpildi.

Projekta ietvaros, izvērtējot muzeja publisko maksas pakalpojumu pieejamību apmeklētājiem, secināts, ka 1) pašreizējās muzeja biļešu cenas ir līdzvērtīgas vai zemākas kā līdzīgas ievirzes un apjoma muzejos ārvalstīs un Latvijā; 2) ir saglabāta līdzšinējā bezmaksas apmeklējumu politika, tai skaitā bezmaksas apmeklējums personām ar invaliditāti (līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, personām ar I un II invaliditātes grupu un no vienas personas, kas pavada personu līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti vai personu ar I invaliditātes grupu, 3) ir saglabāta līdzšinējās atlaides individuālajam apmeklējumam personām no daudzbērnu ģimenēm un ģimenēm, kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai persona, kas nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja tai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa, nosakot 50% atlaidi muzeja ekspozīciju, izstāžu un brīvdabas ekspozīciju apmeklējumam.

Muzeja publisko maksas pakalpojumu cenu politika attiecībā uz sociāli vismazāk aizsargātajām personu grupām tiek nodrošināta, nosakot pazeminātu cenu noteiktām apmeklētāju grupām, kā arī nosakot sabiedrības grupas, kurām muzeja ekspozīciju, izstāžu un brīvdabas ekspozīciju apmeklējums ir bez maksas. Ņemot vērā iepriekš minēto, muzeja publisko maksas pakalpojumu cenu palielinājums nav vērtējams kā būtisks ierobežojums muzeja pieejamībai.

Lai veicinātu muzeja ekspozīciju apskati un muzeja pieejamību sabiedrībai, kā arī, lai veicinātu muzeja apmeklējumu pieaugumu, Projekta 1.punktā ir noteiktas apmeklētāju grupas, kuras ir atbrīvotas no ieejas maksas par Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 1., 2., 3., 4. un 5.punktā minētajiem pakalpojumiem. Salīdzinot ar MK noteikumu Nr.1029 2.pielikumā ietverto muzeja cenrādi, Projekta 1.punktā minētajām apmeklētāju grupām ir papildināts muzeja pakalpojumu piedāvājums ar iespēju bez maksas apmeklēt muzeja ekspozīciju “Turaidas muzejrezervāts laikā un telpā” (Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 4.punkts), kā arī ar īpašo piedāvājumu – muzeja brīvdabas ekspozīciju (Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 5.punkts), tādējādi nodrošinot minēto ekspozīciju popularizēšanu un pieejamību plašākam apmeklētāju lokam, lai izzinātu vēstures stāstus par latviešu tautas garīgo atmodu, kultūras mantojuma saglabāšanu un būt dabas vidē. Projekta 1.punkts neparedz MK noteikumu Nr.1029 3.14.apakšpunktā noteikto muzeja ikgadējo vasaras saulgriežu pasākumu, kura apmeklējums bija bez maksas, jo, lai sekmētu pašu ieņēmumus no maksas pakalpojumiem, vasaras saulgriežu pasākums tiks veidots kā Projekta 3.punktā paredzētais muzeja akcijas pasākums, kur attiecīgi muzeja pakalpojumi tiks sniegti atbilstoši akcijas atlaidei.

MK noteikumu Nr.1029 3.1 punkts nosaka, ka muzeja rīkoto pasākumu laikā maksu par 1., 2. un 3.punktā minētajiem pakalpojumiem neiekasē no muzeja tematisko pasākumu nodrošinātājiem, atbalstītājiem (sponsoriem), izglītības, kultūras un tūrisma nozares institūciju pārstāvjiem un valsts reprezentatīvās funkcijas nodrošinātājiem (uzrādot muzeja ielūgumu), apmeklējumu skaitam nepārsniedzot 0,5 % no kopējā muzeja pasākumu biļešu skaita gada laikā. Projekta 2.punkts paredz attiecināt bezmaksas apmeklējumu attiecībā uz Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 4. un 5.punktā minētajiem pakalpojumiem, jo tie ir saistīti ar muzeja rīkoto tematisko pasākumu norisēm.

Projekta 3.punkts paredz MK noteikumu Nr.1029 4.punktu, kas nosaka atlaides muzeja apmeklējumam muzejā notiekošajās akciju dienās, papildināt ar trīs pakalpojumiem (Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 3.punkts “Muzeja ekspozīcijas “Ceļā uz Latvijas valsti: Klaušinieks. Saimnieks. Pilsonis” apmeklējums (no 1.aprīļa līdz 18.novembrim)”, 4.punkts “Muzeja ekspozīcijas “Turaidas muzejrezervāts laikā un telpā” apmeklējums muzeja speciālista pavadībā (no 1.maija līdz 31.oktobrim)” un 5.punkts “Muzeja brīvdabas ekspozīciju apmeklējums”), kam paredzēta atlaide 50% – 100%, izvērtējot akcijas sabiedrisko nozīmi, mērķauditoriju un akcijā paredzēto muzeja pakalpojumu pieejamību.

Lai daudzbērnu ģimenēm pašreizējās mainīgās ekonomiskās un ģeopolitiskās situācijas apstākļos sniegtu atbalstu un radītu plašāku pieejamību muzeja apmeklējumam, Projekta 4.punkts paredz MK noteikumu Nr.1029 5.1 punktu papildināt ar muzeja pakalpojumiem (Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 3.punkts “Muzeja ekspozīcijas “Ceļā uz Latvijas valsti: Klaušinieks. Saimnieks. Pilsonis” apmeklējums (no 1.aprīļa līdz 18.novembrim)”, 4.punkts punkts “Muzeja ekspozīcijas “Turaidas muzejrezervāts laikā un telpā” apmeklējums muzeja speciālista pavadībā (no 1.maija līdz 31.oktobrim)” un 5.punkts “Muzeja brīvdabas ekspozīciju apmeklējums”), kuros minētajai maksai piemēro 50 % atlaidi individuālajam apmeklējumam personām no daudzbērnu ģimenēm (uzrādot dokumentus, kas noteikti normatīvajos aktos par Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtību, un dokumentus, kas apliecina daudzbērnu ģimenes statusu vai bērnu skaitu) un ģimenēm, kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai pilngadīga persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu un kurai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa (uzrādot Latvijas Goda ģimenes apliecību vai dokumentu, kas apliecina personas invaliditāti, un dokumentus, kas noteikti normatīvajos aktos par Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtību).

Muzejs ir izvērtējis Projekta iespējamo ietekmi uz tūrisma pakalpojumu sniedzējiem, ar kuriem muzejam ir noslēgti sadarbības līgumi. Lai atbalstītu tūrisma pakalpojumu sniedzējus, kuri ir iekļāvuši muzeja pakalpojumus kompleksos tūrisma pakalpojumos, Projekta 5.punkts paredz papildināt MK noteikumus Nr.1029 ar 11.punktu, kas nosaka, ka maksa par Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 1. – 9.punktā minētajiem muzeja pakalpojumiem tūrisma pakalpojumu sniedzējiem, ar kuriem muzejam ir noslēgts sadarbības līgums, tiek piemērota atbilstoši 2022.gada 1.aprīlī spēkā esošajam muzeja publisko maksas pakalpojumu cenrādim līdz 2024.gada 31.decembrim vai līdz līguma darbības termiņa beigām, ja tas iestājas ātrāk. Projekta 5.punktā minētais datums – 2022.gada 1.aprīlis ir Ministru kabineta 2022.gada 29.marta noteikumu Nr.198 “Grozījumi Ministru kabineta 2013.gada 1.oktobra noteikumos Nr.1029 ”Īpaši aizsargājamā kultūras pieminekļa – Turaidas muzejrezervāta − publisko maksas pakalpojumu cenrādis”” spēkā stāšanās datums, kas nosaka muzeja pašreizējās maksas pakalpojumu cenas.

Ņemot vērā elektroenerģijas un citu muzeja darbības nodrošināšanai nepieciešamo resursu sadārdzinājumu un darbinieku darba samaksas palielināšanos, tajā skaitā valstī noteiktās minimālās darba algas celšanu, ir pieaugušas visu muzeja maksas pakalpojumu sniegšanā iesaistīto cilvēkresursu izmaksas, kā arī nepieciešamo pakalpojumu, materiālu, iekārtu un muzeja infrastruktūras uzturēšanas izmaksas. Atbilstoši faktiskajai situācijai Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 1., 2., 3., 5., 6., 7., 8. un 9.punktā, 11.2.apakšpunktā, 12.punktā, 13.6.apakšpunktā un 14.punktā iekļautajiem muzeja pakalpojumiem ir noteiktas cenas, kas, salīdzinot ar MK noteikumu Nr.1029 2.pielikumā ietverto muzeja cenrādi, ir pieaugušas atbilstoši to faktiskajiem izdevumiem, veicot maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķinus (sk. Projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) pielikumu “Īpaši aizsargājamā kultūras pieminekļa – Turaidas muzejrezervāta publisko maksas pakalpojumu cenu kalkulācija”).

Projekta pielikumā paredzētajā muzeja cenrādī, izvērtējot muzeja apmeklētāju iedalījumu grupās un attiecīgi grupām noteikto maksu par muzeja apmeklējumu, ir apvienotas divas apmeklētāju grupas – “skolēni” un “personas ar III invaliditātes grupu”, nosakot vienādu cenu par muzeja ekspozīciju un izstāžu apmeklējumu. MK noteikumu Nr.1029 2.pielikumā ietvertajā muzeja cenrādī personām ar III invaliditātes grupu muzeja ekspozīciju un izstāžu apmeklējums variēja no 0,30 līdz 0,70 centiem, bet skolēniem – no 0,50 līdz 1,15 euro. Projekta pielikumā paredzētajā muzeja cenrādī abām grupām noteiktas vienādas ieejas biļešu cenas – no 1,50 līdz 2 euro, kas muzeja ieskatā atbilst abu grupu finansiālajām iespējām.

Lai paplašinātu muzeja piedāvājumu apmeklētājiem, Projekta pielikumā paredzētais muzeja cenrādis nosaka šādus jaunus muzeja pakalpojumus (Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 4. un 10.punkts, 11.3. un 13.4.apakšpunkts):
1) ekspozīcijas “Turaidas muzejrezervāts laikā un telpā” (no 1.maija līdz 31.oktobrim) apmeklējums muzeja speciālista pavadībā;
2) muzeja speciālista vadītas darbnīcas un meistarklases;
3) muzeja speciālista lekcijas apmeklējums tiešsaistē;
4) pagasta magazīnas telpu izmantošana (semināriem, sapulcēm, prezentācijām, izglītojošiem pasākumiem) ar telpās esošo tehnisko aprīkojumu (dalībnieku skaits līdz 25 personām).

Projekta pielikuma paredzētā muzeja cenrāža 13.4.apakšpunktā ietvertajam muzeja pakalpojumam pievienotās vērtības nodokli piemēro, jo minētais pakalpojums pēc savas būtības ir ar nodokli apliekams pakalpojums. Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 4. un 10.punktā, 11.3.apakšpunktā pievienotās vērtības nodokli nepiemēro saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.panta pirmās daļas 17.punkta “d” apakšpunktu, jo minētie pakalpojumi ir tieši saistīti ar muzeja funkciju un uzdevumu nodrošināšanu.

Lai apmeklētāji no Latvijas un citām pasaules valstīm, apskatot Turaidas muzejrezervātu, varētu labāk iepazīt tā mantojumu, Latvijas kultūrtelpu un vēsturi Eiropas notikumu kontekstā, ir izveidota ekspozīcija “Turaidas muzejrezervāts laikā un telpā”, kas iekārtota Turaidas pagasta magazīnas ēkā (Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 4.punkts). Ekspozīcija vēsta par Turaidas muzejrezervātu, kas ir vienīgais šāda veida muzejs Latvijā. Tas izveidots, lai saglabātu nākamajām paaudzēm vienu no senākajiem Latvijas valstiskajiem veidojumiem – Turaidas vēsturiskā centra kultūras pieminekļu kompleksu, kas izsludināts par Īpaši aizsargājamo kultūras pieminekli ar sevišķu vēsturisku, zinātnisku un kultūras vērtību kā Latvijas Republikas nacionālās bagātības sastāvdaļu. Ekspozīcijas satura izklāstam un vizualizēšanai ir izmantotas mūsdienu tehnoloģiskās iespējas, radot slaidrādes un digitālās programmas. Ekspozīcijas apskate ir kā papildus piedāvājums un paredzēta muzeja speciālista pavadībā, lai apmeklētajiem sniegtu padziļinātu ekspozīcijas vēstījumu par vēsturiskiem notikumiem, pārmaiņām un personībām muzejrezervāta tapšanā, kas pamatots caur filozofiskiem jēdzieniem – Laiks, Mantojums, Atmiņa.

Ir radīts jauns pakalpojums – muzeja speciālista vadītās darbnīcas vai meistarklases apmeklējums, lai piesaistītu apmeklētājus un popularizētu Turaidas muzejrezervāta dabas un kultūras mantojumu (Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 10.punkts). Jaunā pakalpojuma mērķis ir sekmēt sabiedrības izglītošanos, veicināt savstarpējo sapratni, radīt interesi par seno amatu prasmēm, tradīcijām, par pētniecību un muzejā glabājamām vērtībām, dot iespēju interesentiem pašiem piedalīties praktiskajā darbībā, būt dabā un sajust tās unikalitāti. Muzeja speciālista vadītās darbnīcas vai meistarklases apmeklējums ir pieejamas ikvienam interesentam, iepriekš piesakoties.

Muzeja pakalpojums “Muzeja speciālista sagatavotas lekcijas apmeklējums grupai” tiešsaistē (Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 11.3.apakšpunkts), izmantojot informācijas tehnoloģiju priekšrocības, ir izveidots, lai nodrošinātu muzeja lekciju pieejamību tiešsaistē, dodot iespēju interesentiem brīvi izvēlētā vietā saņemt sev vēlamo informāciju.

Lai radītu pieejamu sabiedrībai Turaidas pagasta magazīnas ēku un popularizētu stāstu “Turaidas muzejrezervāts laikā un telpā”, ir izveidots jauns pakalpojums – “Pagasta magazīnas telpu izmantošana (semināriem, sapulcēm, prezentācijām, izglītojošiem pasākumiem) ar telpās esošo tehnisko aprīkojumu (dalībnieku skaits līdz 25 personām)” maza formāta norisēm (Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 13.4.apakšpunkts). Telpas ir tehniski nodrošinātas ar stacionāro prezentācijas aprīkojumu (ekrāns, projektors, dators), kā arī ir pieejamas slaidrādes un digitālās programmas ar stāstu par Turaidas muzejrezervātu, kas vēsta par notikumiem, pārmaiņām un personībām muzejrezervāta tapšanā, kas ir vienīgais šāda veida muzejs Latvijā. Ar telpu izmantošanu saistītās izmaksas ir mainīgas un atkarīgas no pakalpojuma sniegšanas faktiskajām izmaksām, kuras var mainīties salīdzinoši īsā periodā. Tādēļ, lai nodrošinātu atbilstošu samaksu par sniegto pakalpojumu ir nepieciešams piemērot cenu, kuru muzejs aprēķina saskaņā ar katra pasākuma tāmi.

Līdzšinējā pieredze muzeja pakalpojumu sniegšanā, kas saistīta ar muzeja krājuma izmantošanu, liek secināt, ka ir nepieciešams ieviest izmaiņas, jo muzeja krājuma pieejamībā tiek izmantotas informācijas tehnoloģijas, kas ļauj interesentiem pašiem apskatīt muzeja krājuma datu bāzi, atlasīt vajadzīgos materiālus un pieteikt to izmantošanu. Muzeja krājuma elektroniskais katalogs ir pieejams muzeja tīmekļvietnes sadaļā eTuraida https://krajums.turaida-muzejs.lv/. Ņemot vēra minēto, Projekta pielikumā paredzētais muzeja cenrādis neparedz šādus MK noteikumu Nr.1029 2.pielikumā ietvertos muzeja pakalpojumus, jo pēc tiem nav pieprasījuma:
1) Muzeja krājuma apskate grupai (8.punkts);
2) Muzeja krājuma priekšmetu un materiālu atlase atbilstoši pieprasījumam (9.1.apakšpunkts);
3) Muzeja krājuma materiālu kopēšana pētnieciskā un izglītojošā darba vajadzībām (9.4.apakšpunkts);
4) Fotografēšana un skenēšana bez attēla apstrādes (9.5.1.apakšpunkts);
5) Digitālā attēla izdruka (9.5.3.apakšpunkts);
6) Digitālā attēla izdruka uz fotopapīra (9.5.4.apakšpunkts).

MK noteikumu Nr.1029 2.pielikumā noteiktā muzeja cenrāža 9.7.apakšpunktā minētais pakalpojums “Izraksta sagatavošana no muzeja krājumā esošajām 20.gs. I puses Lēdurgas-Turaidas draudzes baznīcas grāmatām” ir iekļauts Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 12.2.apakšpunkta pakalpojumā “Konsultāciju sniegšana un izrakstu sagatavošana ar muzeja krājuma priekšmetu atlasi”.

Projekta pielikumā paredzētais muzeja cenrādis neparedz MK noteikumu Nr.1029 2.pielikumā noteiktā muzeja cenrāža 10.1.4. un 10.1.7.apakšpunktā noteiktos pakalpojumus, jo nedzīvojamo telpu noma muzeja ēkās “kalpotāju mājā – telpa 1.stāvā” un “stallis” nav iespējama ēku tehniskā stāvokļa dēļ.

Projekta pielikumā paredzētajā muzeja cenrādī, salīdzinot ar MK noteikumu Nr.1029 2.pielikumā noteikto muzeja cenrādi, ir veikti precizējumi attiecībā uz šādiem muzeja sniegtajiem publiskajiem maksas pakalpojumiem (sk. skaidrojums zemāk anotācijā):
1) ģimenes biļete;
2) muzeja ekspozīcijas “Ceļā uz Latvijas valsti: Klaušinieks. Saimnieks. Pilsonis” apmeklējums;
3) pārskata ekskursija muzeja speciālista pavadībā;
4) tematiska ekskursija muzeja speciālista pavadībā;
5) muzeja speciālistu vadītās izglītojošās programmas;
6) muzeja speciālistu vadītās lekcijas;
7) muzeja krājuma izmantošana;
8) muzeja telpu un teritorijas izmantošana;
9) citi pakalpojumi.

Viena no svarīgākajām muzeja mērķauditorijām ir ģimenes ar bērniem. Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 1.5. un 2.5.apakšpunktā noteiktajā pakalpojumā “Ģimenes biļete” ir precizēti pakalpojuma saņēmēji, vārdus “skolas vecuma bērni” aizstājot ar vārdu “skolēni”. Minētais pakalpojums neparedz individuālu apmeklējumu, bet gan vairākiem apmeklētājiem (vecākiem un skolēniem) vienlaikus, kuru skaits un kombinācijas noteiktas pakalpojuma apakšpunktu nosaukumā.

MK noteikumu Nr.1029 2.pielikumā noteiktā muzeja cenrāža 1.1 punktā ekspozīcijas “Ceļā uz Latvijas valsti: Klaušinieks. Saimnieks. Pilsonis” apmeklējuma laiks ir noteikts no 1.maija līdz 31.oktobrim. Ar ekspozīcijas apskati ir saistīts trīs izglītojošo programmu piedāvājums, ko mācību gada laikā kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros izmanto izglītības iestādes. Ir palielinājusies izglītības iestāžu ieinteresētība apmeklēt muzeju un ņemt dalību izglītojošo programmu nodarbībās. Līdz ar to, lai radītu plašāku ekspozīcijas “Ceļā uz Latvijas valsti: Klaušinieks. Saimnieks. Pilsonis” pieejamību, Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 3.punkts nosaka pagarināt tās apmeklējuma laiku no 1.aprīļa līdz 18.novembrim.

MK noteikumu Nr.1029 2.pielikumā noteiktais muzeja cenrādis paredz, ka muzeja speciālisti vada ekskursijas gan pieaugušo, gan skolēnu grupām latviešu valodā un trīs svešvalodās – angļu, vācu un krievu valodā. Projekta pielikuma paredzētā muzeja cenrāža 7.1. – 7.4.apakšpunkts un 8.1. – 8.4.apakšpunkts nosaka, ka pārskata ekskursija un tematiskā ekskursija tiek nodrošināta latviešu valodā un svešvalodās bez norādes uz konkrētu svešvalodu.

Lai apmeklētājus iesaistītu aktīvā līdzdarbībā un dialogā par muzeja vērtībām un iepazīstinātu ar Turaidas un Latvijas kultūrvēsturi, muzejs piedāvā 11 izglītojošās programmas, no tām deviņas programmas ir iekļautas kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” piedāvājumā. Programmu izstrāde balstīta muzeja pētniecības tēmās gan pieaugušo, gan izglītojamo mērķauditorijai. Tā kā nākotnē ir plānots programmu piedāvājumu papildināt ar jaunām programmām, ir to pārskatīts esošais piedāvājums un pieejamība. MK noteikumu Nr.1029 2.pielikumā noteiktajā muzeja cenrādī izglītojošās programmas ir uzskaitītas pēc to nosaukumiem un cenām, kas tika noteiktas atbilstoši to izveides faktiskajām izmaksām. Ņemot vērā, ka nodarbībās izmantotās ekspozīcijas nepieciešams atjaunot un mainīt, nolietojas nodarbībās izmantotie rīki, spēles un citi izglītojošie materiāli, kā arī nepieciešams gatavot nodarbībām dažādus izdales palīgmateriālus, ir nepieciešams noteikt maksu par nodarbībām, kas ļautu kvalitatīvi īstenot muzeja izglītojošo darbu. Lielākā daļa izglītības programmas ir sagatavotas arī svešvalodās, ir atjaunoti nodarbību vadītāju tērpi u.c., līdz ar to ir pieaugušas to faktiskās izmaksas. Lai nodrošinātu elastīgāku un ātrāku izglītojošo programmu pieejamību, Projekta pielikuma paredzētā muzeja cenrāža 9.1. – 9.4.apakšpunktā ir precizēti izglītojošo programmu nosaukumi un noteikta pašreizējām faktiskajām izmaksām atbilstoša cena izglītojošās programmas nodarbībai pieaugušo grupai latviešu valodā un svešvalodā un izglītojošās programmas nodarbībai skolēnu grupai latviešu valodā un svešvalodā.

Muzeja krājums ir nozīmīga vēstures avotu bāze, kura saglabāšana un papildināšana ir viens no muzeja darba pamatuzdevumiem. Lai popularizētu muzeja krājumu, atbalstītu izglītojošus un sociāli nozīmīgus pasākumus sabiedrības izglītošanai, Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 12.2. – 12.4.apakšpunktā ir precizēta muzeja krājuma pakalpojumu pieejamība, jo tas dod iespēju interesentiem uzturēt saikni ar iepriekšējo paaudžu radīto mantojumu. Ar muzeja krājuma pieejamību saistīto pakalpojumu cenas noteiktas atbilstoši faktiskajiem izdevumiem, kuru aprēķinos ietvertas muzeja darbinieka patērētās darba stundas, atlasot pieprasītos muzeja krājuma priekšmetus, attēlus, video, apstrādājot vajadzīgajos formātos, sagatavojot un sniedzot konsultācijas, izrakstus, kā arī citus pakalpojumus. Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 12.2.1.apakšpunkts paredz muzeja pakalpojumam “mutiska konsultācija” mērvienību “1 stunda” aizstāt ar mērvienību “30 minūtes”, jo muzeja krājuma pieejamībā tiek izmantotas informācijas tehnoloģijas, kas ļauj interesentiem pašiem jau iepriekš pirms konsultācijas pieteikšanas apskatīt muzeja krājuma datu bāzi un iegūt nepieciešamo informāciju. Mutiska konsultācija, ko 30 minūšu laikā sniedz muzeja speciālists, ir pietiekams laiks, lai interesents saņemtu pētniecībā balstītu informāciju par konkrētu vēstures tēmu, faktu vai krājuma priekšmetu.

Atbilstoši Ministru kabineta 2006.gada 21.jūnija noteikumos Nr.956 “Noteikumi par Nacionālo muzeju krājumu” (turpmāk – MK noteikumi Nr.956) noteiktajam, muzejs nodrošina krājuma priekšmetu pieejamību sabiedrībai ar mērķi tos izmantot zinātnes, kultūras, estētiskās audzināšanas un izglītības jomā, kā arī valsts reprezentācijai. Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 12.3.1., 12.3.2., 12.4.1. un 12.4.2.apakšpunkts paredz precizēt šādus muzeja pakalpojumus – muzeja krājuma priekšmetu fotografēšana un skenēšana (ar attēla apstrādi) un muzeja krājuma videoierakstu un audioierakstu kopiju izgatavošana, norādot pakalpojumu izmantošanas nolūkus – pētniecības un izglītojošā darba vajadzībām vai komerciāliem nolūkiem. Pakalpojumam ar komerciāliem nolūkiem (reklāmai, publicēšanai un citiem uzņēmējdarbības veidiem) cenā ir iekļautas visas ar pakalpojuma sniegšanu saistītās izmaksas, kā to paredz MK noteikumi Nr.333., un cena ir lielāka nekā tā ir pakalpojumam ar nekomerciālu mērķi, kas tiek sniegts, lai izglītotu sabiedrību un veiktu kultūras mantojuma pētniecību, un ir tieši saistīts ar muzeja mērķu un uzdevumu īstenošanu. Pakalpojuma pieejamība tiek nodrošināta uz iesnieguma pamata, kurā ir norādīts priekšmeta izmantošanas mērķis kā to paredz MK noteikumi Nr.956. Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 12.4.1. un 12.4.2.apakšpunkts paredz MK noteikumu Nr.1029 2.pielikumā noteiktā muzeja cenrāža 9.6.apakšpunktā muzeja pakalpojumam “muzeja krājuma videoierakstu un audioierakstu kopiju izgatavošana” mērvienību “ieraksts 20 minūtes” mainīt uz mērvienību “1 minūte”, kas ir atbilstošāka un precīzāka minētā pakalpojuma sniegšanas specifikai.

Projekta pielikumā paredzētajā muzeja cenrādī ir paplašināta pieejamība MK noteikumu Nr.1029 2.pielikuma 11.2.apakšpunktā noteiktā muzeja cenrāža pakalpojumam “Tirdzniecības vietas noma amatniecības izstrādājumu pārdošanai muzeja teritorijā pasākumu laikā”, papildinot to ar pārtikas izstrādājumu pārdošanu (Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 14.2.apakšpunkts) un ēdināšanas pakalpojuma sniegšanu (Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 14.3.apakšpunkts), nosakot faktiskajiem izdevumiem atbilstošas cenas. Pamatojoties uz muzeja organizēto pasākumu tematiku, var tikt pieaicināti piegādātāji, kuru produkcija ir saistīta ar kulināro mantojumu, kas arī ir stāsts par vēsturi un ir saistošs muzeja apmeklētājiem. Savukārt, lai nodrošināto lielu muzeja pasākumu (dalībnieku skaits virs 500) dalībnieku un apmeklētāju ēdināšanu, ir nepieciešams piesaistīt ēdināšanas pakalpojuma sniedzējos, kas spēj apkalpot lielu apmeklētāju skaitu un nodrošināt sanitāri epidemioloģisko drošību. Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 14.3.apakšpunktā minētajam pakalpojumam, salīdzinot ar MK noteikumu Nr.1029 2.pielikumā noteikto muzeja cenrāža 11.2.apakšpunktu, ir mainīta mērvienība no “1 tirdzniecības vieta dienā” uz mērvienību “1 m dienā”, kas ļauj precīzāk noteikt tirdzniecības vietas lielumu atbilstoši produkcijas veidam un apjomam.

Muzejs īsteno tādus ar muzeja mantas, telpu vai teritorijas izmantošanu saistītus pakalpojumus, kuru izmaksas ir mainīgas un atkarīgas no pakalpojuma sniegšanas faktiskajām tiešajām izmaksām, kuras var mainīties salīdzinoši īsā periodā. Šāds pakalpojums ir muzeja nedzīvojamo telpu un ārtelpas iznomāšana (Projekta pielikuma paredzētā muzeja cenrāža 13.1,, 13.2., 13.3. un 13.4.apakšpunkts). Lai sekmētu muzeja funkciju un uzdevumu īstenošanu, telpas muzeja vēsturiskajās ēkās galvenokārt tiek iznomātas kultūrizglītojošu pakalpojumu, kas saistīti ar Turaidas un Vidzemes reģiona vēstures, kultūras, mākslas, tautas tradīciju un seno amatu popularizēšanu, sniegšanai, nodrošinot mākslinieku un amatnieku darinājumu pieejamību, seno amatu prasmju demonstrējumus muzeja apmeklētājiem un to iesaisti amata prasmes izmēģināšanā. Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 13.punktā iekļauto pakalpojumu cenas noteiktas, norādot vienas vienības (mērvienības) cenu atbilstoši pakalpojuma veidam.

Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža pakalpojumiem, kas saistīti ar muzeja ekspozīciju, izstāžu un brīvdabas ekspozīciju apmeklējumu, netiek piemērots pievienotās vērtības nodoklis saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.panta pirmās daļas 17.punkta "d" apakšpunktu (Projekta pielikuma 1.piezīme). Pārējiem Projekta pielikumā paredzētajiem muzeja cenrāža pakalpojumiem, kas tieši nav saistīti ar muzeja ekspozīciju, izstāžu un brīvdabas ekspozīciju apmeklējumu, piemēro pievienotās vērtības nodokļa standartlikmi atbilstoši Pievienotās vērtības nodokļa likuma 41.panta pirmās daļas 1.punktam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • pensionāri
  • personas ar invaliditāti
  • skolēni
  • Apmeklētāji no Latvijas un ārvalstīm
  • Latvijas Goda ģimenes programmas apliecības īpašnieki
Ietekmes apraksts
Projekts ietekmēs dažādu Latvijas sabiedrības grupu pārstāvjus, kas interesējas par vēsturi, dabu un kultūras mantojumu (skolēni, studenti un pieaugušie, tostarp pensionāri un vecāki ar bērniem), kā arī ārvalstu tūristus. Projektā noteiktās muzeja pakalpojumu cenas ir samērotas ar līdzīgu pakalpojumu cenām citos muzejos, kā arī ir paredzētas cenu atlaides un citi atvieglojumi sociāli vismazāk aizsargātajām personu grupām.
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
  • komersanti
  • iestādes
  • ienākošā tūrisma pakalpojumu sniedzēji
Ietekmes apraksts
Palielināsies izdevumi juridiskajām personām, kuras izmanto muzeja sniegtos pakalpojumus.

Muzejs ir izvērtējis Projekta ietekmi uz tūrisma pakalpojumu sniedzējiem, kuriem ar muzeju ir noslēgti sadarbības līgumi par pakalpojumu sniegšanu muzejā, ieskaitot tos, kas muzeja kā tūrisma objekta apmeklējumu ir iekļāvuši iepriekš izstrādātos kompleksos tūrisma pakalpojumos un secinājis, ka Projekts neietekmēs minētās juridiskās personas. Laikā no 2022.gada līdz 2024.gadam ir noslēgti sadarbības līgumi ar 12 jauniem tūrisma uzņēmumiem, bet līgumattiecības ir izbeigtas ar 11 uzņēmumiem. 2024.gadā spēkā esoši ir 125 sadarbības līgumi, no tiem 80 līgumi ir ar ārvalstu partneriem (Igaunijas, Lietuvas, Dānijas, Kipras, Šveices, Vācijas, Somijas, Zviedrijas, Hong Kongas tūrisma uzņēmumiem). Noslēgto līgumu ietvaros aktīva sadarbība notiek ar 63 tūrisma uzņēmumiem, kuri interesējas par muzeja piedāvājumu un attiecīgi to iekļauj savā piedāvājuma paketē. Muzejs atbilstoši līguma nosacījumiem tūrisma uzņēmumus savlaicīgi (līdz kārtējā gada 1.novembrim) informē par iespējamajām izmaiņām publisko maksas pakalpojumu cenrādī nākamajā gadā, kā arī sniedz informāciju par muzeja piedāvājuma un darba laika izmaiņām. Līgumos ir paredzēts, ka jaunais vai grozītais muzeja publisko maksas pakalpojumu cenrādis automātiski aizstāj iepriekšējo un kļūst par līguma pielikumu. Muzeja noslēgto līgumu ietvaros visi tūrisma uzņēmumi laika periodā no 2022.gada līdz 2023.gadam tika informēti par ieejas maksas palielināšanu, savukārt 2024.gadā tūrisma uzņēmumi tika informēti par ieejas maksas izmaiņām 2024.gadā un nākamajā gadā.

Laikā no 2022.gada līdz 2024.gada vidum muzeju apmeklēja tūrisma uzņēmumu organizētās grupas, pārsvarā no ārvalstīm, kopskaitā 1 411 grupas. Muzeja ieņēmumi no organizēto tūristu grupām minētajā laika periodā ir 122 854 euro. MK noteikumos Nr.1029 noteiktā muzeja cenrāža 5.punkts, kā arī muzeja sadarbības līgums ar tūrisma pakalpojumu sniedzējiem, paredz 5% atlaidi muzeja ekspozīciju un izstāžu apmeklējumam (no 1.maija līdz 31.oktobrim) grupā, ja grupā ir ne mazāk par 15 cilvēkiem, kā arī atbilstoši MK noteikumos Nr.1029 noteiktā muzeja cenrāža 3.9.apakšpunktam (līdzīgi atbilstoši Projekta 1.punktam) – 100% atlaidi muzeja ekspozīciju un izstāžu apmeklējumam grupas vadītājam (gidam). Ja grupu sastāvā ir dažādas apmeklētāju mērķgrupas (pensionāri, studenti, skolēni), tad ieejas maksa tiek piemērota ar atlaidi atbilstoši cenrādim.

Muzeja apmeklētāju plūsma pēdējos gados nav bijusi vienmērīga. Apmeklētāju skaita samazinājums ir saistīts ar būtiskām izmaiņām starptautiskajā tūrismā, ņemot vērā Covid-19 pandēmijas un Krievijas militārās agresijas Ukrainā radīto ietekmi. Ir mainījusies muzeja apmeklētāju struktūra, ievērojami samazinājies ārvalstu organizēto tūrisma grupu skaits, līdz ar to arī novadīto ekskursiju skaits. Salīdzinot muzeja apmeklētāju segmentus 2023.gadā ar 2024.gadu, muzejs prognozē, ka organizētā tūrisma apmeklējumi nepieaugs, bet pieaugs individuālo ārzemju un vietējo tūristu skaits muzejā.

Tomēr, lai atbalstītu tās juridiskās personas, kuras ir iekļāvušas muzeja pakalpojumus kompleksos tūrisma pakalpojumos, Projekta 5.punkts paredz, ka MK noteikumos Nr.1029 tiks noteikts, ka maksa par Projekta pielikumā paredzētā muzeja cenrāža 1. – 9.punktā minētajiem muzeja pakalpojumiem tūrisma pakalpojumu sniedzējiem, ar kuriem muzejam ir noslēgts sadarbības līgums, tiek piemērota atbilstoši 2022.gada 1.aprīlī spēkā esošajam muzeja publisko maksas pakalpojumu cenrādim līdz 2024.gada 31.decembrim vai līdz līguma darbības termiņa beigām, ja tas iestājas ātrāk. Projekta 5.punktā minētais datums – 2022.gada 1.aprīlis ir Ministru kabineta 2022.gada 29.marta noteikumu Nr.198 “Grozījumi Ministru kabineta 2013.gada 1.oktobra noteikumos Nr.1029 ”Īpaši aizsargājamā kultūras pieminekļa – Turaidas muzejrezervāta − publisko maksas pakalpojumu cenrādis”” spēkā stāšanās datums, kas nosaka muzeja pašreizējās maksas pakalpojumu cenas. Muzejs ir konstatējis ka Projektā paredzētais laiks līdz 2024.gada 31.decembrim ir pietiekošs, lai tūrisma pakalpojumu sniedzēji sagatavotos cenu izmaiņām 2025.gadā.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
900 000
144 000
1 000 000
165 000
1 000 000
165 000
165 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
900 000
144 000
1 000 000
165 000
1 000 000
165 000
165 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
900 000
144 000
1 000 000
165 000
1 000 000
165 000
165 000
2.1. valsts pamatbudžets
900 000
144 000
1 000 000
165 000
1 000 000
165 000
165 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Muzejs cenas par publiskajiem maksas pakalpojumiem nosaka saskaņā ar MK noteikumos Nr.333 noteikto maksas pakalpojumu izmaksu aprēķinu metodiku, ņemot vērā faktiskās ar muzeja publisko maksas pakalpojumu sniegšanu saistītās tiešās un netiešās izmaksas.

Detalizēts pakalpojumu cenu aprēķins sniegts Projekta sākotnējā ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) pielikumā “Īpaši aizsargājamā kultūras pieminekļa – Turaidas muzejrezervāta publisko maksas pakalpojumu cenu kalkulācija”. Kalkulācijā iekļautas uz katru attiecīgu pakalpojumu attiecināmas izmaksas – atalgojums un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas ārpakalpojumu un materiālu izmaksas, pamatlīdzekļu nolietojums, administratīvās, jeb netiešas ar pakalpojumu sniegšanu saistītas izmaksas. Atalgojums muzeja darbiniekiem, kas tieši iesaistīti pakalpojumu sniegšanā un darbiniekiem, kuru atlīdzība iekļauta administrācijas izmaksās, šobrīd ir noteikts atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3.pielikumā attiecīgajai mēnešalgu grupai 2024.gadam noteiktajai skalai, nodrošinot, ka darbinieku atlīdzība 2024.gadā nav zemāka kā 71,23% no skalas viduspunkta. Vienlaikus aprēķinos izmantotais atalgojums darbiniekiem sasniedz arī 70,19% no 2025.gadam noteiktā skalas viduspunkta un 69,57% no 2026.gadam paredzamā skalas viduspunkta).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
2024.gadā finanšu resursi muzeja izdevumu segšanai ir 1 997 724 euro, tajā skaitā ieņēmumi no muzeja maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi veido 900 000  euro (45 % no muzeja resursiem izdevumu segšanai) un valsts budžeta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem ir 1 097 724 euro (55 % no muzeja resursiem izdevumu segšanai). Ņemot vērā ieejas maksas paaugstinājumu un cenrādī iekļautu jaunu muzeja maksas pakalpojumu cenas, tiek plānots pašu ieņēmumu pieaugums 2024.gadā par 144 000 euro, savukārt 2025.gadā un turpmākajos gados katru gadu par 165 000 euro. Pašu ieņēmumu plānotais palielinājums tiks novirzīts ar pakalpojumu sniegšanu saistīto izdevumu segšanai, tajā skaitā uzturēšanas izmaksu sadārdzinājuma segšanai, t.i., atbilstoša mikroklimata nodrošināšanai, apsardzes pakalpojumu un komunālo maksājumu segšanai, citas muzeja infrastruktūras uzturēšanas izmaksu sadārdzinājuma segšanai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka Projekta mērķis ir aktualizēt muzeja maksas pakalpojumu cenrādi, tajā skaitā papildināt cenrādi ar jauniem pakalpojumiem, precizēt pakalpojumu nosaukumus un svītrot neaktuālos pakalpojumus, kas būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, publisko apspriedi nav nepieciešams nodrošināt.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras ministrija
  • Īpaši aizsargājamais kultūras piemineklis – Turaidas muzejrezervāts

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Īpaši aizsargājamā kultūras pieminekļa – Turaidas muzejrezervāta publisko maksas pakalpojumu cenu kalkulācija