Anotācija (ex-ante)

25-TA-1623: Likumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Padziļinātas partnerības un sadarbības nolīgumu starp Eiropas Savienību un tās dalībvalstīm, no vienas puses, un Uzbekistānas Republiku, no otras puses" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Savienības (turpmāk – ES) Padomes 2025. gada 18.jūnija paziņojums Eiropas Savienības dalībvalstīm, ar ko tās tika informētas, ka ir jānodrošina nepieciešamās pilnvaras savas valsts pārstāvim parakstīt Padziļinātas partnerības un sadarbības nolīgumu starp Eiropas Savienību un tās dalībvalstīm, no vienas puses, un Uzbekistānas Republiku, no otras puses.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai saskaņā ar likuma "Par Latvijas Republikas starptautiskajiem līgumiem" 9. pantu apstiprinātu Padziļinātas partnerības un sadarbības nolīgumu starp Eiropas Savienību un tās dalībvalstīm, no vienas puses, un Uzbekistānas Republiku, no otras puses (turpmāk – Nolīgums).

Nolīgums ir nozīmīgs solis ceļā uz ES lielāku politisko un ekonomisko iesaisti Centrālāzijas reģionā.
Stiprinot politisko dialogu un uzlabojot sadarbību daudzās jomās, tas būs pamats efektīvākai
divpusējai sadarbībai ar Uzbekistānas Republiku.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šis nolīgums ir jauns partnerības nolīgums starp ES un tās dalībvalstīm, un Uzbekistānas Republiku. ES un Uzbekistānas Republikas attiecības pašlaik balstās uz Partnerības un sadarbības nolīgumu, kas parakstīts Briselē 1996. gada 21. jūnijā un stājās spēkā 1999. gada 1. jūlijā.
Padome 2017. gada 9. oktobrī pieņēma lēmumu, ar ko pilnvaro sākt sarunas ar Uzbekistānas Republiku par Padziļinātu partnerības un sadarbības nolīgumu. Sarunas par nolīgumu sākās 2018. gada novembrī. Eiropas Savienība un Uzbekistānas Republika sarunas par nolīgumu pabeidza 2022. gada jūnijā. Galvenie sarunu vedēji nolīguma tekstu parafēja 2022. gada 6. jūlijā. Kopš nolīguma teksta parafēšanas turpinājās darbs ar teksta juridisko un lingvistisko caurskatīšanu, kā arī tulkošanu ES dalībvalstu valodās.
Latvija atbalsta jauno ES – Uzbekistānas Republikas Padziļinātas partnerības un sadarbības nolīgumu ar mērķi veidot pragmatiskas, efektīvas un rezultātos balstītas attiecības ar Uzbekistānas Republiku. Tas atbilst ES stratēģiskajiem un politiskajiem mērķiem saskaņā ar 2019. gadā atjaunoto ES Centrālāzijas stratēģiju, 2023. gadā Luksemburgā apstiprināto ES – Centrālāzijas Ceļa karti attiecību padziļināšanai un 2025. gada 3.-4. aprīlī Samarkandā notikušā pirmā ES-Centrālāzijas samita deklarāciju pacelt attiecības jaunā - stratēģiskās partnerības līmenī. Stiprinātas ES attiecības ar Uzbekistānas Republiku veicinās ES un tās dalībvalstu politisko un ekonomisko interešu aizstāvību attiecībās ar šo partnervalsti.
Latvijas nostāja konceptuāli balstās 2023. gada 17. oktobrī Ministru kabinetā apstiprinātajā pozīcijā Nr. 1 “Centrālāzija”, kas uzsver ES instrumentu klāsta izmantošanu attiecību ar reģionu veicināšanai, jo īpaši stiprinot līgumtiesisko bāzi. 
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Centrālāzijas reģiona starptautiskā nozīme turpina pieaugt. Reģions atrodas ģeogrāfiskās un ģeopolitiskās krustcelēs starp Austrumiem un Rietumiem, robežojas ar Krieviju un Ķīnu, Irānu un Afganistānu. Pēdējos gados reģions arī piedzīvo strauju ekonomisko un demogrāfisko izaugsmi, ko sekmē reģiona valstu modernizācijas centieni. Reģionā atrodas ievērojami dabas resursi, īpaši nafta, gāze, zelts, urāns, tāpat arī ievērojams kritisko izejvielu, t.sk. retzemju elementu krājumi. Reģionam ir būtiska nozīme cīņā pret narkotiku un ieroču kontrabandu, cilvēktirdzniecību un nelegālo migrāciju, kas lielā mērā saistīts ar trīs reģiona valstu kopējām robežām ar Afganistānu. Sadarbības stiprināšana ar Centrālāzijas valstīm, tai skaitā Uzbekistānu ir svarīga arī jaunu, multi-modālu transporta ceļu, tai skaitā Transkaspijas transporta koridora attīstības kontekstā, sniedzot iespējas apjomīgai kravu kustībai kontinentā, apejot agresorvalsti Krieviju.
ES un tās dalībvalstis apzinās nepieciešamību padziļināt attiecības ar Centrālāziju, lai nodrošinātu ES interešu, tai skaitā politisko un ekonomisko aizstāvību, veicinātu mieru, stabilitāti un ilgtspējīgu attīstību reģionā, kā arī lai stiprinātu ES interešu aizstāvību starptautiskajā arēnā.  Viens no būtiskākajiem ES mērķiem ir mazināt reģiona valstu vēsturisko atkarību no Krievijas un veicināt Centrālāzijas valstu atbalstu starptautiskajās tiesībās balstītai pasaules kārtībai, tādējādi sekmējot Krievijas un Baltkrievijas starptautisko izolāciju. Arī Centrālāzijas valstis saskaņā ar savu daudzvektoru ārpolitiku cenšas diversificēt savu politisko un ekonomisko sadarbību, lai sabalansētu vēsturisko Krievijas un augošo Ķīnas ietekmi reģionā. Pirmajā ES-Centrālāzijas valstu samitā 2025. gada 3.-4. aprīlī Samarkandā puses apliecināja interesi padziļināt sadarbību un deklarēja ES-Centrālāzijas valstu attiecību paaugstināšanu stratēģiskās partnerības līmenī. Centrālāzijas valstu līderi pauda gatavību turpināt sadarboties sankciju apiešanas izskaušanas jautājumos, tai skaitā re-eksporta kontrolē. ES ir viens no lielākajiem investoriem reģionā un nozīmīgs tirdzniecības partneris.

Šajā kontekstā nolīgums ir svarīgs solis ceļā uz ES politiskās un ekonomiskās sadarbības stiprināšanu ar Uzbekistānas Republiku un Centrālāzijas reģionu kopumā. Uzbekistāna ir iedzīvotāju skaita ziņā lielākā valsts reģionā ar 37 milj. iedzīvotāju. Valsti raksturo strauja ekonomiskā izaugsme, visaptverošu reformu un modernizācijas gaita. Jo īpaši pēdējā desmitgadē valsts ir demonstrējusi arī ievērojamu progresu demokrātijas, cilvēktiesību un likuma varas stiprināšanā. Uzbekistāna kā reģiona ģeogrāfiski centrālā un iedzīvotāju skaita ziņā lielākā valsts, kas robežojas ar pārējām četrām Centrālāzijas valstīm, ir sevi pieteikusi kā reģionālās sadarbības lokomotīvi, sekmējot labas un uz sadarbību orientētas kaimiņattiecības starp piecām valstīm.

ES līdz šim ir noslēgusi Padziļinātas partnerības un sadarbības nolīgumu ar Kazahstānu (stājās spēkā 2020. gadā), kā arī 25.06.2024 parakstījusi ar Kirgizstānu. Tāpat 2024. g. šāda tipa nolīguma teksts ir saskaņots ar Tadžikistānu.

 
Risinājuma apraksts
Nolīgums ir jauktais starptautiskais nolīgums, kas aptver jomas, kuras ir Eiropas Savienības un dalībvalstu dalītajā un papildinošajā kompetencē, kas izriet no Līguma par Eiropas Savienību un Līguma par Eiropas Savienības darbību. Saskaņā ar nolīguma 353.pantu tā „Puses” ir Eiropas Savienība vai tās dalībvalstis, vai Eiropas Savienība un tās dalībvalstis saskaņā ar to attiecīgajām kompetences jomām, no vienas puses, un Uzbekistānas Republika, no otras puses.
Nolīgums modernizēs esošo Partnerības un sadarbības līgumu, paplašinot tā darbības jomas un ievērojami uzlabojot savstarpējo tirdzniecības un ekonomisko attiecību tiesisko regulējumu saskaņā ar Pasaules tirdzniecības organizācijas noteikumiem.
Nolīgumā ir iekļautas ES standarta klauzulas par cilvēktiesībām, Starptautisko Krimināltiesu, masu iznīcināšanas ieročiem, kājnieku un vieglajiem ieročiem un cīņu pret terorismu. Tajā aptverta arī sadarbība tādās jomās kā veselība, vide, klimata pārmaiņas, enerģētika, nodokļi, izglītība un kultūra, darbaspēks, nodarbinātība un sociālie jautājumi, zinātne un tehnoloģija, kā arī transports. Nolīgumā sīkāk pievēršas tādām jomām kā tiesiskā sadarbība, tiesiskums, nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana un terorisma finansēšana, organizētā noziedzība un korupcija. Paredzams, ka nolīguma tirdzniecības daļa nodrošinās labāku normatīvo vidi uzņēmējiem un tādējādi sniegs ES uzņēmumiem būtiskus ekonomiskus ieguvumus un stiprinās tiesisko aizsardzību. 
Ar nolīgumu izveido institucionālu satvaru, kas sastāv no Sadarbības padomes, Sadarbības komitejas un Parlamentārās sadarbības komitejas (sk. VIII sadaļu “Institucionālie noteikumi”), kā arī Intelektuālā īpašuma tiesību apakškomitejas. Nolīgumā ir paredzēta iespēja izveidot apakškomitejas un citas struktūras, kuras palīdz pildīt Sadarbības komitejas pienākumus. Ar nolīgumu arī izveido pienākumu izpildes mehānismu, kura mērķis ir novērst to, ka kāda Puse nepilda pienākumus, ko tā uzņēmusies saskaņā ar nolīgumu.
Latvija var īstenot nolīgumā paredzēto sadarbību ar Uzbekistānas Republiku ES jauktās kompetences jomās, ja tās rīcība nenonāk pretrunā ar ES politiku vai interesēm konkrētajā jomā. Jomu jeb kompetenču sadalījumu indikatīvi sniedz jomu uzskaitījums, kas ietverts atbilstoša ES Padomes lēmuma 2.pantā (ST9196/25 PADOMES LĒMUMS par to, lai Savienības vārdā parakstītu un provizoriski piemērotu Padziļinātu partnerības un sadarbības nolīgumu starp Eiropas Savienību un tās dalībvalstīm, no vienas puses, un Uzbekistānas Republiku, no otras puses).

Gaidāmā nolīguma ietekme ir gan politiska – ES mērķis ir stiprināt partnervalsts politisko kursu un stiprināt ES politisko kapitālu Uzbekistānas Republikā, tai skaitā, lai stiprinātu ES intereses starptautiskajā dienaskārtībā, gan ekonomiska – stiprināta attiecīgā sadarbība un instrumenti, paredzams tirdzniecības pieaugums, pateicoties uzlabotajai uzņēmējdarbības videi partnervalstī. Potenciālās pozitīvās sociālās sekas partnervalstī galvenokārt ir saistītas ar paredzētajiem noteikumiem par tiesiskumu, cilvēktiesībām un drošību.

Ņemot vērā, ka nolīgums ir jauktais starptautiskais nolīgums, kurš satur gan ES, gan dalībvalstu kompetencē esošos jautājumus, lai tas stātos spēkā, ir nepieciešama šī nolīguma apstiprināšana ES, dalībvalstīs un Uzbekistānas Republikā saskaņā ar to attiecīgajām iekšējām procedūrām. Vienlaikus nolīgumam paredzēta pagaidu piemērošana, lai pozitīvu ietekmi varētu sagaidīt vēl pirms nolīguma spēkā stāšanās.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nolīguma politiskās sadaļas (Politiskais dialogs un reforma; Sadarbība ārpolitikas un drošības politikas jomā; Tiesiskums, brīvība un drošība) ir attiecināmas uz visiem sabiedrības slāņiem (fiziskas un juridiskas personas, t.sk. valsts pārvaldes iestādēs nodarbinātie), kas ir iesaistīti attiecību veidošanā ar Uzbekistānas Republiku un tās subjektiem. Nolīguma tirdzniecības, uzņēmējdarbības un nozaru sadarbības sadaļas ietekmēs arī patērētājus.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nolīguma politiskās sadaļas (Politiskais dialogs un reforma; Sadarbība ārpolitikas un drošības politikas jomā; Tiesiskums, brīvība un drošība) ir attiecināmas uz visiem sabiedrības slāņiem (fiziskas un juridiskas personas, t.sk. valsts pārvaldes iestādēs nodarbinātie), kas ir iesaistītu attiecību veidošanā ar Uzbekistānas Republiku un tās subjektiem. Nolīguma tirdzniecības, uzņēmējdarbības un nozaru sadarbības sadaļas ietekmēs ekonomiskajā sadarbībā un starptautiskajā tirdzniecībā ar Uzbekistānas Republiku iesaistītos tiesību subjektus, t.sk. eksportētājus, importētājus un ražotājus.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
-
Apraksts
Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām ES. Nolīgums tiks noslēgts saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības (ES) darbību un konkrēti – tā 217. pantu, kas paredz, ES ar vienu vai vairākām trešām valstīm vai starptautiskām organizācijām var slēgt asociācijas nolīgumus, kas nosaka savstarpējas tiesības un pienākumus, kopīgu rīcību un īpašu procedūru. Saskaņā ar 218. panta 5. punktu un 8. punkta otro daļu, kas nosaka, ka pēc sarunu vadītāja priekšlikuma Padome pieņem lēmumu, ar kuru atļauj parakstīt nolīgumu un vajadzības gadījumā – to provizoriski piemērot līdz brīdim, kad tas stājas spēkā.
 

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Padziļinātas partnerības un sadarbības nolīgums starp Eiropas Savienību un tās dalībvalstīm, no vienas puses, un Uzbekistānas Republiku, no otras puses
Apraksts
Nolīgums aizstās Partnerības un sadarbības nolīgumu, ar ko izveido partnerību starp Eiropas Kopienām un to dalībvalstīm, no vienas puses, un Uzbekistānas Republiku, no otras puses, kas parakstīts Briselē 1996. gada 21. jūnijā un stājās spēkā 1999. gada 1. jūlijā.
Visus spēkā esošos nolīgumus starp pusēm attiecībā uz konkrētām sadarbības jomām, kas ietilpst šā nolīguma darbības jomā, uzskata par daļu no pušu vispārējām divpusējām attiecībām, ko reglamentē Nolīgums, un tie veido kopējās institucionālās struktūras daļu. Spēkā esošo Latvijas divpusējo līgumu ar Uzbekistānas Republiku noteikumi nav pretrunā ar Nolīguma prasībām. 
 

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Padziļinātas partnerības un sadarbības nolīgums starp Eiropas Savienību un tās dalībvalstīm, no vienas puses, un Uzbekistānas Republiku, no otras puses
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija


Nolīgumā paredzēto saistību izpildi koordinē Ārlietu ministrija.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi