Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-1132: Noteikumu projekts (Groza manuāli)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 9. jūnija noteikumos Nr. 294 "Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 261-15 "Ēku iekšējā elektroinstalācija""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts pēc Ekonomikas ministrijas iniciatīvas, lai noteiktu elektromobilitātes prasības,  projektējot daudzdzīvokļu dzīvojamās ēkās iebūvētas garāžas un autostāvvietas, lai tādējādi pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes 2010. gada 19. maija Direktīvas 2010/31/ES par ēku energoefektivitāti (pārstrādāta versija) (turpmāk – Direktīva 2010/31/ES) prasības (redakcijā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Direktīvas (ES) 2018/844, ar ko groza Direktīvu 2010/31/ES par ēku energoefektivitāti un Direktīvu 2012/27/ES par energoefektivitāti (turpmāk – Direktīva 2018/844), grozījumiem).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Saskaņā ar Direktīvas 2010/31/ES 8. panta 5. punktu (Direktīvas 2018/844 1. panta 5. punkta redakcijā) attiecībā uz jaunām dzīvojamām ēkām un dzīvojamām ēkām, kurās veic nozīmīgu atjaunošanu, ar vairāk nekā desmit stāvvietām, dalībvalstis nodrošina, ka katrai stāvvietai tiek ierīkota kabeļkanālu infrastruktūra, tas ir, elektrības kabeļiem paredzēti kanāli, lai vēlākā stadijā būtu iespējams ierīkot elektrotransportlīdzekļu uzlādes punktus.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Prasības, kādas ievēro, projektējot jaunbūvējamas, atjaunojamas un pārbūvējamas dzīvojamās ēkas (daudzstāvu daudzdzīvokļu dzīvojamās ēkas un mazstāvu dzīvojamās ēkas), ciktāl tas nav pretrunā ar kultūras pieminekļu aizsardzību reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem, bija noteiktas Latvijas būvnormatīvā LBN 211-15 “Dzīvojamās ēkas”, kas apstiprināts ar Ministru kabineta 2015. gada 30. jūnija noteikumiem Nr. 340 “Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 211-15 “Dzīvojamās ēkas””. Zaudējot šim būvnormatīvam spēku, prasības elektromobilitātei tiek pārceltas uz  Ministru kabineta 2015. gada 9. jūnija noteikumiem Nr. 294 "Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 261-15 "Ēku iekšējā elektroinstalācija"".
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Elektrotransportlīdzekļu uzlādes punktu tehniskās prasības pašreiz ir noteiktas arī Ministru kabineta 2018. gada 6. februāra noteikumos Nr. 78 “Prasības elektrotransportlīdzekļu uzlādes, dabasgāzes uzpildes, ūdeņraža uzpildes un krasta elektropadeves iekārtām”, kas arī jāpiemēro uzlādes punktu izbūvē. Vienlaikus izstrādē ir likumprojekts ”Transporta enerģijas likums” , kas, citastarp, definēs un regulēs elektrotransportlīdzekļu uzlādes iespējas un prasības. Savukārt tehniskās prasības elektrotransportlīdzekļu uzlādes punktu ierīkošanai arī ir jānosaka Latvijas būvnormatīvā par ēku iekšējo elektroinstalāciju.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz prasības jaunbūvējamu un pārbūvējamu dzīvojamo ēku elektromobilitātei. Proti, dzīvojamās ēkās ar vairāk nekā desmit autostāvvietām katrai autostāvvietai paredz kanālus elektrības kabeļiem, lai nepieciešamības gadījumā varētu ierīkot elektrotransportlīdzekļu uzlādes punktus, ja
a) automašīnu stāvvietas atrodas ēkas iekšienē un – nozīmīgas atjaunošanas gadījumā – atjaunošanas pasākumi ietver automašīnu stāvvietas vai ēkas elektroinfrastruktūru; vai
b) automašīnu stāvvietas atrodas fiziski blakus ēkai un – nozīmīgas atjaunošanas gadījumā – atjaunošanas pasākumi ietver automašīnu
stāvvietas vai automašīnu stāvvietu elektroinfrastruktūru.
Šīs prasības piemēro arī ar dzīvojamo ēku funkcionāli saistītu, bet ārpus šīs ēkas esošu autostāvvietu projektēšanai. Savukārt dzīvojamās ēkas pārbūves gadījumā minētās būvnormatīva prasības piemēro attiecībā uz pārbūvējamo daļu, ja šī daļa ir paredzēta autostāvvietām, tajā skaitā, uz dzīvojamā ēkā esošu telpu grupu, kurā atrodas autostāvvietas, vai ar dzīvojamo ēku funkcionāli saistītām, bet ārpus šīs ēkas esošām autostāvvietām.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Dzīvojamo ēku īpašnieki
Ietekmes apraksts
Dzīvojamo ēku īpašnieki (fiziskās personas) būvēs elektrouzlādes punktu, ja viņu īpašumā būs elektroauto.
Juridiskās personas
  • Dzīvojamo ēku īpašnieki (būvniecības ierosinātāji), projektētāji, būvdarbu veicēji.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs dzīvojamo ēku īpašniekus (būvniecības ierosinātājus), jo tiem būs jānodrošina dzīvojamo ēku elektromobilitātes prasību izpilde un attiecīgs finansējums, savukārt projektētājiem prasības būs jāievēro, izstrādājot būvniecības ieceres dokumentāciju dzīvojamās ēkas būvniecības vai pārbūves gadījumā, bet būvdarbu veicējiem – īstenojot būvniecības ieceri.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs dzīvojamo ēku īpašniekus (būvniecības ierosinātājus), jo tiem būs jānodrošina dzīvojamo ēku elektromobilitātes prasību izpilde un attiecīgs finansējums, savukārt projektētājiem prasības būs jāievēro, izstrādājot būvniecības ieceres dokumentāciju dzīvojamās ēkas būvniecības vai pārbūves gadījumā, bet būvdarbu veicējiem – īstenojot būvniecības ieceri.
 

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
690,00
Dzīvojamo ēku īpašnieki
Vērtības nozīme:
690,00
Uzlādes stacija
1
Vienību skaits
690,00
Atbilstības izmaksas Noteikumu projektā paredzēto prasību izpildei nav iespējams precīzi aprēķināt, jo tās ir atkarīgas no katrai konkrētajai dzīvojamajai ēkai ierīkojamo automašīnu stāvvietu skaita, no kā attiecīgi izrietēs nepieciešamība ierīkot kanālus elektrības kabeļiem. Kanālu izveide elektrības kabeļiem turpmākai elektrotransportlīdzekļu uzlādes punktu uzstādīšanas iespējai būvniecības procesā iespējama par cenu, sākot no 10-20 euro (ar PVN) par vienu metru. Savukārt kanālu izveide kopā ar kabeļa ieguldīšanu varētu izmaksāt, sākot no 30 euro (ar PVN) par vienu metru. Saskaņā ar publiski pieejamo informāciju par piedāvājumu Latvijas tirgū elektrotransportlīdzekļu uzlādes staciju (tajā skaitā, pie sienas vai citas vertikālas virsmas piestiprināmu uzlādes staciju) ir iespējams iegādāties par cenu, sākot no 690 euro (ar PVN). Ņemot vērā pasaulē esošo situāciju paredzams cenu pieaugums.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
690,00
Dzīvojamo ēku īpašnieki (būvniecības ierosinātāji), projektētāji, būvdarbu veicēji.
Vērtības nozīme:
690,00
Uzlādes stacija
1
Vienību skaits
690,00
Atbilstības izmaksas Noteikumu projektā paredzēto prasību izpildei nav iespējams precīzi aprēķināt, jo tās ir atkarīgas no katrai konkrētajai dzīvojamajai ēkai ierīkojamo automašīnu stāvvietu skaita, no kā attiecīgi izrietēs nepieciešamība ierīkot kanālus elektrības kabeļiem. Kanālu izveide elektrības kabeļiem turpmākai elektrotransportlīdzekļu uzlādes punktu uzstādīšanas iespējai būvniecības procesā iespējama par cenu, sākot no 10-20 euro (ar PVN) par vienu metru. Savukārt kanālu izveide kopā ar kabeļa ieguldīšanu varētu izmaksāt, sākot no 30 euro (ar PVN) par vienu metru. Saskaņā ar publiski pieejamo informāciju par piedāvājumu Latvijas tirgū elektrotransportlīdzekļu uzlādes staciju (tajā skaitā, pie sienas vai citas vertikālas virsmas piestiprināmu uzlādes staciju) ir iespējams iegādāties par cenu, sākot no 690 euro (ar PVN).Ņemot vērā pasaulē esošo situāciju paredzams cenu pieaugums.
Kopā
1 380,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Nav precīzi aprēķināms
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Nav precīzi aprēķināms
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Nav precīzi aprēķināms
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav
Cita informācija
Valsts īpašuma (ēku, telpu grupu) valdītājiem (valsts tiešās pārvaldes iestādes, valsts kapitālsabiedrības – valsts institūcijas, kuru personā valstij piederošais nekustamais īpašums ir ierakstīts zemesgrāmatā, kas atbild par konkrētā valsts nekustamā īpašuma veida apsaimniekošanu vai kas veic konkrētā nekustamā īpašuma uzturēšanu un apsaimniekošanu saskaņā ar līgumu) un pašvaldībām (vai to pilnvarotām personām) kā dzīvojamo ēku būvniecības pasūtītājiem vai īpašniekiem (tiesiskajiem valdītājiem) paredzams būvniecības ieceres dokumentācijas un īstenošanas izmaksu palielinājums sakarā ar Noteikumu projektā paredzēto elektromobilitātes prasību izpildi, projektējot un ierīkojot elektrības kabeļkanālu infrastruktūru elektrotransportlīdzekļu uzlādes punktu ierīkošanai nākotnē. Izdevumi nav precīzi aprēķināmi, jo tie ir atkarīgi no katrā konkrētajā ēkā veicamajiem elektromobilitātes uzlabošanas pasākumiem. Izdevumus sakarā ar Noteikumu projektā paredzēto prasību izpildi valsts ēku valdītāji un pašvaldības nodrošinās savu budžetu ietvaros.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32010L0031
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2010. gada 19. maija Direktīvas 2010/31/ES par ēku energoefektivitāti (pārstrādāta versija) prasības (redakcijā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Direktīvas (ES) 2018/844, ar ko groza Direktīvu 2010/31/ES par ēku energoefektivitāti un Direktīvu 2012/27/ES par energoefektivitāti, grozījumiem).
Apraksts
Saskaņā ar Direktīvas 2018/844 3. panta pirmo rindkopu dalībvalstīs stājas spēkā normatīvie un administratīvie akti, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības, līdz 2020. gada 10. martam, kas arī tika izpildīts ar Latvijas būvnormatīva LBN 211-15 “Dzīvojamās ēkas”, kas apstiprināts ar Ministru kabineta 2015. gada 30. jūnija noteikumiem Nr. 340 “Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 211-15 “Dzīvojamās ēkas””  58.5. apakšpunktu un 58.1 punktu.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2010. gada 19. maija Direktīvas 2010/31/ES par ēku energoefektivitāti (pārstrādāta versija) prasības (redakcijā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Direktīvas (ES) 2018/844, ar ko groza Direktīvu 2010/31/ES par ēku energoefektivitāti un Direktīvu 2012/27/ES par energoefektivitāti, grozījumiem).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. panta 5. punkts
(daļā par Direktīvas 2010/31/ES 8. panta 5. punkta izteikšanu jaunā redakcijā)
-
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
1. panta 5. punkts
(daļā par Direktīvas 2010/31/ES 8. panta 6. punkta a apakšpunkta izteikšanu jaunā redakcijā)
-
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Direktīvas 2010/31/ES 8. panta 6. punkts (Direktīvas (ES) 2018/844 redakcijā) paredz, ka dalībvalstis var nolemt nepiemērot 8. panta 5. punktu konkrētām ēku kategorijām, ja:
a) attiecībā uz 2. un 5. punktu – būvatļaujas pieteikumi vai līdzvērtīgi pieteikumi ir iesniegti līdz 2021. gada 10. martam;
b) vajadzīgā kabeļkanālu infrastruktūra būtu atkarīga no izolētām mikrosistēmām vai ēkas atrodas tālākajos reģionos LESD 349.panta nozīmē, ja tā rezultātā rastos būtiskas problēmas vietējās energosistēmas darbībai un tiktu apdraudēta vietējā tīkla stabilitāte;
c) uzlādes punktu un kabeļkanālu ierīkošanas izmaksas pārsniedz 7 % no ēkas nozīmīgās atjaunošanas kopējām izmaksām;
d) uz publisku ēku jau attiecas līdzīgas prasības saskaņā ar Direktīvas 2014/94/ES transponēšanu.
Direktīvas 2010/31/ES 8. panta 6. punkta a) apakšpunktā paredzētā rīcības brīvība ir izmantota, lai nodrošinātu tiesisko noteiktību, sevišķi attiecībā uz būvniecības iecerēm, kuras jau ir vai tiek izstrādātas, kā arī lai dotu iespēju mērķgrupām pielāgoties jaunajām energoefektivitātes prasībām. Attiecīgs tiesiskais regulējums noteiktā periodā pieļauj izvēles iespēju.
Direktīvas 2010/31/ES 8. panta 6. punkta b) apakšpunktā paredzētās rīcības brīvības izmantošana nav aktuāla, tā kā nav pamatotas informācijas, kas radītu šaubas par elektroenerģijas tīkla stabilitāti kādā valsts reģionā vai noslēgtā teritorijā.
Direktīvas 2010/31/ES 8. panta 6. punkta c) apakšpunktā paredzētā rīcības brīvība nav izmantota, jo iztrūkst atvieglojuma piemērošanas un kontroles mehānisms, turklāt būvniecības kopējās izmaksas procesa gaitā var mainīties.
Direktīvas 2010/31/ES 8. panta 6. punkta d) apakšpunktā paredzētā rīcības brīvība nav attiecināma uz dzīvojamām ēkām.
 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Institūcijas, kas pilda būvvaldes funkcijas, un institūcijas, kas kontrolē būvniecības procesu.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekts neietekmē institūciju funkcijas un struktūru. Nav plānota jaunu institūciju izveide, esošu institūciju likvidācija vai reorganizācija. Noteikumu projekts tiks izpildīts esošo cilvēkresursu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi