23-TA-2061: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 354 "Kosmētikas līdzekļu būtisko prasību nodrošināšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 354 "Kosmētikas līdzekļu būtisko prasību nodrošināšanas kārtība" nepieciešams veikt tehniskus precizējumus attiecībā uz nosacījumiem brīvās tirdzniecības sertifikāta izsniegšanai, kā arī atsaucēs uz izmantotajiem standartiem, kas zaudējuši spēku.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veikt tehniskus grozījumus, precizējot atsauces uz aktuālajiem standartiem un nosacījumus brīvās tirdzniecības sertifikāta izsniegšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Noteikumu 1.2. apakšpunkts, kas paredz grozījumus noteikumu 2.pielikumā, stāsies spēkā 2025.gada 1.janvārī. Tā kā obligāti piemērojamiem standartiem ir jābūt valsts valodā, taču atsevišķi projekta pielikumā minētie standarti ir pieejami tikai angļu valodā, tulkošanas pakalpojumus sniegs Valsts valodas centrs. Sakarā ar Valsts valodas centra lielu noslogotību, standartu tulkošana tiks veikta tikai 2024.gada 2.pusgadā.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2013.gada 2.jūlija noteikumi Nr.354 "Kosmētikas līdzekļu būtisko prasību nodrošināšanas kārtība" (turpmāk – MK noteikumi Nr.354) cita starpā nosaka brīvās tirdzniecības sertifikāta kosmētikas līdzekļiem izsniegšanas kārtību. Savukārt MK noteikumu Nr.354 2.pielikumā ir noteiktas kosmētikas līdzekļu sastāvā esošo ķīmisko vielu noteikšanas metodes, minot arī atsauces uz noteiktiem standartiem, ar kuriem novērtē mērīšanas metožu un rezultātu pareizību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Brīvās tirdzniecības sertifikāta izsniegšana pēc Latvijas ražotāja pasūtījuma citās ES dalībvalstīs ražotiem kosmētikas līdzekļiem.
Pašlaik MK noteikumi Nr.354 nosaka, ka brīvās tirdzniecības sertifikātu izsniedz Latvijas ražotāju Latvijā ražotiem kosmētikas līdzekļiem. Tomēr prakse rāda, ka atsevišķos gadījumos ir situācijas, kad Latvijas ražotājs pasūta konkrēta kosmētikas līdzekļa ražošanu citā Eiropas Savienības (turpmāk - ES) valstī reģistrētam ražotājam un to laiž tirgū Latvijā vai citās ES dalībvalstīs, kā arī vēlas eksportēt uz trešajām valstīm. Lai atbalstītu Latvijas uzņēmēju eksportu minētajā gadījumā, kad kosmētikas līdzeklis pēc Latvijas ražotāja pasūtījuma ražots citā ES valstī, nepieciešams paplašināt iespējas brīvās tirdzniecības sertifikāta saņemšanai, vienlaicīgi saglabājot nosacījumus kosmētikas līdzekļu drošībai un atbilstībai ES regulējumam.
Veselības inspekcija, kontrolējot kosmētikas līdzekļa lietā esošo dokumentāciju, var pārbaudīt labas ražošanas prakses apliecinājuma esamību kosmētikas līdzekļa lietā, kas pēc Latvijas ražotāja, kas ir atbildīgā persona, pasūtījuma ražots citā ES dalībvalstī. Prasība par labas ražošanas prakses ievērošanu attiecībā uz ikvienu kosmētikas līdzekli, kuru dara pieejamu tirgū, ir noteikta Eiropas Parlamenta un Padomes 2009.gada 30.novembra Regulas (EK) Nr.1223/2009 par kosmētikas līdzekļiem 8.pantā. Nepieciešamības gadījumā Veselības inspekcija var pieprasīt attiecīgās ES dalībvalsts kompetentajai iestādei informāciju par ražotāju attiecīgajā dalībvalstī, kuras uzraudzībā ir konkrētais ražotājs, kas izpilda Latvijas ražotāja pasūtījumu.
Pašlaik MK noteikumi Nr.354 nosaka, ka brīvās tirdzniecības sertifikātu izsniedz Latvijas ražotāju Latvijā ražotiem kosmētikas līdzekļiem. Tomēr prakse rāda, ka atsevišķos gadījumos ir situācijas, kad Latvijas ražotājs pasūta konkrēta kosmētikas līdzekļa ražošanu citā Eiropas Savienības (turpmāk - ES) valstī reģistrētam ražotājam un to laiž tirgū Latvijā vai citās ES dalībvalstīs, kā arī vēlas eksportēt uz trešajām valstīm. Lai atbalstītu Latvijas uzņēmēju eksportu minētajā gadījumā, kad kosmētikas līdzeklis pēc Latvijas ražotāja pasūtījuma ražots citā ES valstī, nepieciešams paplašināt iespējas brīvās tirdzniecības sertifikāta saņemšanai, vienlaicīgi saglabājot nosacījumus kosmētikas līdzekļu drošībai un atbilstībai ES regulējumam.
Veselības inspekcija, kontrolējot kosmētikas līdzekļa lietā esošo dokumentāciju, var pārbaudīt labas ražošanas prakses apliecinājuma esamību kosmētikas līdzekļa lietā, kas pēc Latvijas ražotāja, kas ir atbildīgā persona, pasūtījuma ražots citā ES dalībvalstī. Prasība par labas ražošanas prakses ievērošanu attiecībā uz ikvienu kosmētikas līdzekli, kuru dara pieejamu tirgū, ir noteikta Eiropas Parlamenta un Padomes 2009.gada 30.novembra Regulas (EK) Nr.1223/2009 par kosmētikas līdzekļiem 8.pantā. Nepieciešamības gadījumā Veselības inspekcija var pieprasīt attiecīgās ES dalībvalsts kompetentajai iestādei informāciju par ražotāju attiecīgajā dalībvalstī, kuras uzraudzībā ir konkrētais ražotājs, kas izpilda Latvijas ražotāja pasūtījumu.
Risinājuma apraksts
Brīvās tirdzniecības sertifikāta izsniegšana pēc Latvijas ražotāja pasūtījuma citās ES dalībvalstīs.
MK noteikumu Nr.354 13.punktā nepieciešams veikt grozījumus - precizēt nosacījumu brīvās tirdzniecības sertifikāta izsniegšanai, nosakot, ka ražotājs, kura komercdarbības vieta ir reģistrēta Latvijas Republikā, var pasūtīt kosmētikas līdzekļa ražošanu citā ES dalībvalstī un par to saņemt brīvās tirdzniecības sertifikātu, ja to nepieciešams uzrādīt kosmētikas līdzekļu izplatīšanai trešajās valstīs.
MK noteikumu Nr.354 13.punktā nepieciešams veikt grozījumus - precizēt nosacījumu brīvās tirdzniecības sertifikāta izsniegšanai, nosakot, ka ražotājs, kura komercdarbības vieta ir reģistrēta Latvijas Republikā, var pasūtīt kosmētikas līdzekļa ražošanu citā ES dalībvalstī un par to saņemt brīvās tirdzniecības sertifikātu, ja to nepieciešams uzrādīt kosmētikas līdzekļu izplatīšanai trešajās valstīs.
Problēmas apraksts
Standarti.
MK noteikumu Nr.354 2.pielikumā ir sniegtas atsauces uz standartiem LVS ISO 5725-2:2006 "Mērīšanas metožu un rezultātu pareizība (patiesums un precizitāte). 2.daļa: Pamatmetode mērīšanas standartmetodes atkārtojamības un reproducējamības noteikšanai" un LVS ISO 5725-4:2006 "Mērīšanas metožu precizitāte (rezultātu patiesums un konverģentums) – 4.daļa: Vienmetodes standartmērījumu patiesuma noteikšanas pamatmetodes". Minētie standarti ir atcelti un to vietā ir publicēti aktualizēti standarti, tādēļ attiecīgi būtu arī jāprecizē atsauces noteikumu pielikumā.
MK noteikumu Nr.354 2.pielikumā ir sniegtas atsauces uz standartiem LVS ISO 5725-2:2006 "Mērīšanas metožu un rezultātu pareizība (patiesums un precizitāte). 2.daļa: Pamatmetode mērīšanas standartmetodes atkārtojamības un reproducējamības noteikšanai" un LVS ISO 5725-4:2006 "Mērīšanas metožu precizitāte (rezultātu patiesums un konverģentums) – 4.daļa: Vienmetodes standartmērījumu patiesuma noteikšanas pamatmetodes". Minētie standarti ir atcelti un to vietā ir publicēti aktualizēti standarti, tādēļ attiecīgi būtu arī jāprecizē atsauces noteikumu pielikumā.
Risinājuma apraksts
Standarti.
Lai mazinātu birokrātisko slogu un nebūtu nepieciešams regulāri veikt grozījumus MK noteikumos Nr.354, projekts paredz veikt tehniskus precizējumus MK noteikumu Nr.354 2.pielikuma noslēguma piezīmēs, precizējot atsauces uz standartiem, ar kuriem novērtē metožu pareizību. Saskaņā ar Standartizācijas likuma 14.panta otro daļu, obligāti piemērojamiem Latvijas nacionālajiem standartiem ir jābūt tulkotiem valsts valodā un minētā panta trešā daļa paredz, ka ar šā panta otrajā daļā minēto standartu tulkošanu valsts valodā saistītās izmaksas šī noteikumu (grozījumu) projekta ietvaros sedz no Veselības ministrijas budžeta līdzekļiem. Ņemot vērā, ka obligāti piemērojamiem standartiem ir jābūt valsts valodā, taču atsevišķi projekta pielikumā minētie standarti ir pieejami tikai angļu valodā, Veselības ministrija ir vienojusies ar SIA “Latvijas standartu (LVS)” par LVL ISO 5725-2:2019 un LVL ISO 5725-4:2020 standartu piekļuvi tulkošanai valsts valodā. Savukārt, tulkošanas pakalpojumus sniedz Valsts valodas centrs ministrijas kvotas ietvaros. Sakarā ar Valsts Valodas centra lielo noslogotību, standartu tulkošana tiks veikta 2024.gada 2.pusgadā un šo noteikumu 2.pielikuma jaunā redakcija stāsies spēkā ar 2025.gada 1.janvāri. 2023. gadā aktualizēto standartu ISO 5725-1:2023 "Mērīšanas metožu un rezultātu pareizība (patiesums un precizitāte); 1.daļa: Vispārīgie principi un definīcijas." un standartu ISO 5725-3:2023 "Mērīšanas metožu un rezultātu pareizība (patiesums un precizitāte); 3.daļa: Mērīšanas standartmetodes precizitātes starprādītāji" tulkošana tiks plānota secīgi pēc standartu LVL ISO 5725-2:2019 un LVL ISO 5725-4:2020 tulkošanas.
Lai mazinātu birokrātisko slogu un nebūtu nepieciešams regulāri veikt grozījumus MK noteikumos Nr.354, projekts paredz veikt tehniskus precizējumus MK noteikumu Nr.354 2.pielikuma noslēguma piezīmēs, precizējot atsauces uz standartiem, ar kuriem novērtē metožu pareizību. Saskaņā ar Standartizācijas likuma 14.panta otro daļu, obligāti piemērojamiem Latvijas nacionālajiem standartiem ir jābūt tulkotiem valsts valodā un minētā panta trešā daļa paredz, ka ar šā panta otrajā daļā minēto standartu tulkošanu valsts valodā saistītās izmaksas šī noteikumu (grozījumu) projekta ietvaros sedz no Veselības ministrijas budžeta līdzekļiem. Ņemot vērā, ka obligāti piemērojamiem standartiem ir jābūt valsts valodā, taču atsevišķi projekta pielikumā minētie standarti ir pieejami tikai angļu valodā, Veselības ministrija ir vienojusies ar SIA “Latvijas standartu (LVS)” par LVL ISO 5725-2:2019 un LVL ISO 5725-4:2020 standartu piekļuvi tulkošanai valsts valodā. Savukārt, tulkošanas pakalpojumus sniedz Valsts valodas centrs ministrijas kvotas ietvaros. Sakarā ar Valsts Valodas centra lielo noslogotību, standartu tulkošana tiks veikta 2024.gada 2.pusgadā un šo noteikumu 2.pielikuma jaunā redakcija stāsies spēkā ar 2025.gada 1.janvāri. 2023. gadā aktualizēto standartu ISO 5725-1:2023 "Mērīšanas metožu un rezultātu pareizība (patiesums un precizitāte); 1.daļa: Vispārīgie principi un definīcijas." un standartu ISO 5725-3:2023 "Mērīšanas metožu un rezultātu pareizība (patiesums un precizitāte); 3.daļa: Mērīšanas standartmetodes precizitātes starprādītāji" tulkošana tiks plānota secīgi pēc standartu LVL ISO 5725-2:2019 un LVL ISO 5725-4:2020 tulkošanas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- komersanti
Ietekmes apraksts
Latvijas ražotāji, pēc kuru pasūtījuma kosmētikas līdzekļi tiek ražoti citās ES valstīs un kuriem nepieciešams brīvās tirdzniecības sertifikāts. Saskaņā ar Veselības inspekcijas datiem brīvas tirdzniecības sertifikātu saņemšanai 2023.gadā iesniegumus ir snieguši 6 ražotāji, 2022.g. - 8 ražotāji, 2021.g. - 7 ražotāji, 2020.g. - 4 ražotāji, 2019.g. - 8 ražotāji. Tiesību akta grozījumi atbalstīs Latvijas ražotāju eksportu gadījumā, kad kosmētikas līdzeklis pēc Latvijas ražotāja pasūtījuma ražots citā ES valstī, paplašinās iespējas brīvās tirdzniecības sertifikāta saņemšanai, vienlaicīgi saglabājot nosacījumus kosmētikas līdzekļu drošībai un atbilstībai ES regulējumam.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Latvijas ražotājiem, pēc kuru pasūtījuma kosmētikas līdzekļi tiek ražoti citās ES valstīs, būs veicināta iespēja eksportēt produkciju uz tām trešajām valstīm, kuras pieprasa brīvās tirdzniecības sertifikātu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projekta izpildē iesaistītās institūcijas projekta izpildi nodrošinās esošā finansējuma ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Veselības inspekcijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/e554c6cc-d943-41af-8cb6-e683a630cdad
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Projekts sagatavots, balstoties uz Veselības inspekcijas priekšlikumiem par kosmētikas līdzekļu būtisko prasību nodrošināšanas kārtību.
Projekts 21.09.2023. tika ievietots Veselības ministrijas tīmekļvietnē https://www.vm.gov.lv/lv/jaunums/publiskai-apspriesanai-nodoti-grozijumi-noteikumos-par-kosmetikas-lidzeklu-butisko-prasibu-nodrosinasanas-kartibu. Aicinājums uz publisko apspriedi 25.09.2023. tika ievietots TAP portālā https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/e554c6cc-d943-41af-8cb6-e683a630cdad. Sabiedrības līdzdalība notika no 25.09.23.-23.10.23.
Priekšlikumi vai iebildumi no sabiedrības netika saņemti.
Projekts 21.09.2023. tika ievietots Veselības ministrijas tīmekļvietnē https://www.vm.gov.lv/lv/jaunums/publiskai-apspriesanai-nodoti-grozijumi-noteikumos-par-kosmetikas-lidzeklu-butisko-prasibu-nodrosinasanas-kartibu. Aicinājums uz publisko apspriedi 25.09.2023. tika ievietots TAP portālā https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/e554c6cc-d943-41af-8cb6-e683a630cdad. Sabiedrības līdzdalība notika no 25.09.23.-23.10.23.
Priekšlikumi vai iebildumi no sabiedrības netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Veselības inspekcija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Veselības inspekcija jau šobrīd izsniedz brīvās tirdzniecības sertifikātu komersantiem, kuriem tas ir nepieciešams gadījumos, kad to pieprasa trešās valstis.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projektā minētie jautājumi skar sabiedrības veselību - kosmētikas līdzekļu drošuma nodrošināšanas jautājumus.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Precizējot MK noteikumus Nr.354, tiks nodrošināta iespēja komersantiem, kuru komercdarbības vieta ir reģistrēta Latvijas Republikā, pasūtīt kosmētikas līdzekļa ražošanu citā ES dalībvalstī un par to saņemt brīvās tirdzniecības sertifikātu, lai varētu to uzrādīt kosmētikas līdzekļu izplatīšanai trešajās valstīs.
Pielikumi