Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-2326: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai saskaņotu likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu" (turpmāk - likums) noteikto regulējumu ar citos spēkā esošajos tiesību aktos noteikto regulējumu, lai nodrošinātu juridisku skaidrību, lai mazinātu administratīvo slogu, kā arī, lai veidotu vienveidīgu un nepārprotamu likuma normu piemērošanu praksē.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt juridisku skaidrību un aktualizēt spēkā esošās redakcijas attiecībā uz personām, kuras saņem vecāku pabalstu, attiecībā uz minimālo obligāto iemaksu veikšanu (personu loku, par kurām nav jāveic šīs iemaksas, iemaksu veikšanas un pārrēķinu veikšanas termiņiem) un to administrēšanas kārtību, kā arī attiecībā uz darba samaksas izmaksas kārtību, ja to veic persona, kura darba devējam ir nodevusi pilnīgu vai daļēju līgumsaistību izpildi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
      1. Saskaņā ar likumu pensijas, invaliditātes un bezdarba apdrošināšanai ir pakļautas personas, kuras kopj bērnu, kas nav sasniedzis pusotra gada vecumu un saņem bērna kopšanas pabalstu, un personas, kuras kopj bērnu, kas nav sasniedzis gada vai pusotra gada vecumu, un saņem vecāku pabalstu.
     Sakarā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2019.gada 20.jūnija direktīvas 2019/1158 par darba un privātās dzīves līdzsvaru vecākiem un aprūpētājiem un ar ko atceļ Padomes Direktīvu 2010/18/ES ieviešanu, 2023.gada 1.janvārī spēkā stājās 2022.gada 15.septembra grozījumi likumā “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu“ attiecībā uz vecāku pabalsta saņemšanas un izmaksas kārtību par bērniem, kuri ir dzimuši sākot no 01.01.2023.
     Izmaiņas likumā “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu“ paredz, ka bērna kopšanai par vienu un to pašu bērnu ir tiesības izvēlēties kopējo periodu vecāku pabalsta saņemšanai, ko veido vecāku pabalsts un vecāku pabalsta nenododamā daļa, kas katram vecākam pienākas divus kalendāra mēnešus. Ir iespējams izvēlēties vienu no šādiem pabalsta saņemšanas periodiem: (1) 19 mēneši, no kuriem 15 mēnešus no bērna piedzimšanas dienas var izmantot līdz dienai, kad bērns sasniedz pusotra gada vecumu, bet nenododamo daļu, kas pienākas divus kalendāra mēnešus vienam vecākam, katrs no vecākiem var izmantot līdz dienai, kad bērns sasniedz astoņu gadu vecumu; (2) 13 mēneši, no kuriem deviņus mēnešus no bērna piedzimšanas dienas var izmantot līdz dienai, kad bērns sasniedz viena gada vecumu, bet nenododamo daļu, kas pienākas divus kalendāra mēnešus vienam vecākam, katrs no vecākiem var izmantot līdz dienai, kad bērns sasniedz astoņu gadu vecumu. Vecāku pabalsta nenododamās daļas laikā vecāku pabalsta saņēmējam būs jāatrodas bērna kopšanas atvaļinājumā, vai atvaļinājumā bez darba samaksas saglabāšanas, kas piešķirts sakarā ar nepieciešamību kopt bērnu, vai bērna kopšanas dēļ negūs ienākumus kā pašnodarbinātais).

     2. Pašreiz likuma 14.panta otrā daļa paredz, ka pašnodarbinātie atbilstoši likumam "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" nosaka obligāto iemaksu objektu, nepiemērojot saimnieciskās darbības izdevumu atskaitīšanas ierobežojumus.
     Ar 2017. gada 28. jūlija likumu "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 11. pants tika papildināts ar 3.1 daļu un 11.1 panta 6.1 daļu, kas paredzēja, ka ar saimniecisko darbību saistītie izdevumi tiek piemēroti apmērā, kas nepārsniedz 80 procentus no fiziskās personas kopējiem saimnieciskās darbības ieņēmumiem. Tā kā pašnodarbinātie obligāto iemaksu objektu nosaka atbilstoši likumam "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli", tad ar 2020.gada 27.novembra likumprojektu "Grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu"" arī likuma 14.panta otrā daļa tika precizēta, nosakot, ka pašnodarbinātais nosakot obligāto iemaksu objektu saskaņā ar likumu "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli", nepiemēro minētā likuma 11. panta 3.1 daļā un 11.1 panta 6.1 daļā noteikto saimnieciskās darbības izdevumu atskaitīšanas ierobežojumu.
      Ar 2022.gada 7.janvāra Satversmes tiesas spriedumu likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 11. panta 3.1 daļa un 11.1 panta 6.1 daļa tika atzīta par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes 105. panta pirmajiem trim teikumiem un no likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" minētās tiesību normas ir svītrotas.
      Ņemot vērā minēto, attiecīgi arī likuma 14.panta otrajā daļā vairs nav nepieciešama atruna par saimnieciskās darbības izdevumu atskaitīšanas ierobežojumu nepiemērošanu un no likuma 14.panta otrās daļas ir svītrojuma piebilde par saimnieciskās darbības izdevumu atskaitīšanas ierobežojumu nepiemērošanu pašnodarbinātajiem nosakot obligāto iemaksu objektu.

     3. Pašreiz likuma 19.panta otrā daļas otrais teikums paredz, ka obligātās iemaksas no valsts pamatbudžeta vai speciālajiem budžetiem pensiju apdrošināšanai netiek veiktas par pārskata mēnešiem, par kuriem tiek veiktas obligātās iemaksas pensiju apdrošināšanai saskaņā ar šā likuma V1 nodaļu. Ar 2020.gada 1.jūlija likumu "Grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu" no 2021.gada 1.jūlija no likuma tiek svītrota V1 nodaļa, kas noteica speciālu kārtību obligāto iemaksu noteikšanai pensiju apdrošināšanai no autoratlīdzības (autortiesību un blakustiesību atlīdzības) un pašnodarbinātā ienākumiem. Minētās izmaiņas likumā ir saistītas ar minimālo obligāto iemaksu ieviešanu un speciālā obligāto iemaksu veikšanas režīma atcelšanu autoratlīdzības saņēmējiem.
      Līdz ar to likuma 19.panta otrajā daļā ir svītrojama atsauce uz V1 nodaļu.

      4. Likuma 20.4 panta ceturtajā daļā ir uzskaitīts personu loks par kurām netiek veiktas minimālās obligātās iemaksas. Pašreiz minētās likuma panta ceturtās daļas 1.punkts paredz, ka minimālās obligātās iemaksas netiek veiktas par notiesāto, kas tiek nodarbināts brīvības atņemšanas soda izciešanas laikā.
      Taču praksē ir sastopami gadījumi, kuros balstoties uz spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem ar personām, kurām ir piemērots drošības līdzeklis - apcietinājums un kuras atrodas izmeklēšanas cietumā, darba attiecības iespējams nodibināt tikai uz uzņēmuma līguma pamata. Līdz ar to pamatojoties uz minimālo obligāto iemaksu veikšanas vispārējiem pamatprincipiem ne nodarbinātiem notiesātajiem, ne nodarbinātiem apcietinātajiem netiek papildus aprēķinātas minimālās obligātās iemaksas, ja darba samaksa mēnesī nesasniedz valstī noteikto minimālo darba algu.
     Ņemot vērā minēto, tiesību normas piemērošanas skaidrības nodrošināšanai likuma 20.4 panta ceturtās daļas 1.punkts tiek papildināts ar apcietinātām personām, kuras atrodas izmeklēšanas cietumā. Arī par šīm personām netiek papildus aprēķinātas minimālās obligātās iemaksas, ja darba samaksa mēnesī nesasniedz valstī noteikto minimālo darba algu.".

     5. Likuma 20.4 panta ceturtās daļas 8.punkts paredz, ka minimālās obligātās iemaksas neveic par personu, kuru nodarbina darba devējs, kas reģistrēts Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā. Taču reālajā praksē veidojas situācijas, kurās personu nodarbina darba devējs, kurš nav sociālo pakalpojumu sniedzējs, piemēram, pašvaldības izveidots sociālais dienests tiek reģistrēts kā sociālo pakalpojumu sniedzējs, taču faktiskais darbinieka  darba devējs ir pašvaldība.
       Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrē valsts un pašvaldību iestādes, fiziskas un juridiskas personas, kuras sniedz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktos sociālos pakalpojumus. Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā pakalpojumu sniedzēju reģistrē atbilstoši katram pakalpojumam kā atsevišķu pakalpojuma sniedzēju. Kā arī, ja pakalpojuma sniedzējam ir vairākas faktiskās pakalpojuma sniegšanas adreses (pakalpojuma sniedzēja struktūrvienības vai filiāles atrodas dažādās vietās), to reģistrē atbilstoši katrai pakalpojumu sniegšanas vietai  kā atsevišķu pakalpojumu sniedzēju. Tādējādi Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā tiek reģistrētas pašvaldību struktūrvienības, kuras ir faktiski iesaistītas sociālo pakalpojumu sniegšanā, savukārt pašvaldība, kā šo pakalpojumu sniedzēju darba devējs, Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā nav reģistrēta.
      Līdz ar to juridiskās skaidrības nodrošināšanai, ir nepieciešams precizēt 20.4 panta ceturtās daļas 8.punkta redakciju, paredzot, ka minimālās  obligātās iemaksas nav jāveic par personu, kura kā darba ņēmējs tiek nodarbināta sociālā pakalpojuma sniegšanā un tās darba devējs vai tā struktūrvienība, vai filiāle ir Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrēta institūcija.

      6. Likuma 20.4 panta ceturtajā daļā ir uzskaitītas personas, par kurām nav jāveic minimālās obligātās iemaksas. Pašreiz šajā uzskaitījumā cita starpā ir minētas arī personas ar I un II grupas invaliditāti, kā arī personas līdz 24 gadu vecumam, kuras mācās. Piemērojot minēto regulējumu, likumdevēja mērķis bija norādīt, ka minimālās obligātās iemaksas nav veicamas arī par bērniem ar invaliditāti. Taču tā kā bērniem ar invaliditāti netiek noteikta invaliditātes grupa, tad minētā regulējuma netieša norāde arī uz bērniem ar invaliditāti, veido juridiski nekorektu tiesiskā regulējuma piemērošanas praksi. Līdz ar to pašreiz nav skaidri un viennozīmīgi norādīts, ka minimālās obligātās iemaksas nav jāveic arī par personu līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti.
         Līdz ar to, juridiskas skaidrības nodrošināšanai, personu, par kurām nav jāveic minimālās obligātās iemaksas, loks tiek papildināts ar personu līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, t.i., par personu (bērnu) līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti minimālās obligātās iemaksas nav jāveic.

      7. Pašreiz spēkā esošās tiesību normas paredz, ka Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai (turpmāk - VSAA) minimālo obligāto iemaksu aprēķins par ceturksni ir jāveic triju mēnešu laikā pēc ceturkšņa beigām, bet minimālo obligāto iemaksu pārrēķins triju mēnešu laikā pēc kalendāra gada beigām.
Minimālo obligāto iemaksu aprēķins par 4.ceturksni (oktobris, novembris, decembris) jāveic līdz 20.martam, bet minimālo obligāto iemaksu pārrēķins par gadu jāveic līdz 31.martam. Tātad, minimālo obligāto iemaksu aprēķins par 4.ceturksni un pārrēķins par gadu ir jāveic vienā mēnesī, proti, martā.
VSAA veikto minimālo obligāto iemaksu aprēķinu darba devējs un pašnodarbinātais var apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu VSAA direktoram, mēneša laikā no dienas, kad informācija nosūtīta Valsts ieņēmuma dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā.
Tas nozīmē, ka 4.ceturkšņa minimālo obligāto iemaksu apstrīdēšanas laikā VSAA jau ir jāveic obligāto iemaksu pārrēķins par gadu.
Tā kā VSAA minimālo obligāto iemaksu pārrēķins par gadu jāveic par iepriekšējā gada ceturkšņiem, to starp par 4.ceturksni, tad gadījumos, kad darba devējs un pašnodarbinātais apstrīd minimālo obligāto iemaksu aprēķinu, piemēram, sakarā ar izmaiņām darba periodos un darba ienākumos, VSAA šos datus nevar ņemt vērā veicot gada pārrēķinu.
Līdz ar to, lai VSAA varētu veikt korektu minimālo obligāto iemaksu pārrēķinu par gadu, ir nepieciešams pagarināt termiņu kādā pašnodarbinātajam ir pienākums veikt minimālās obligātās iemaksas par iepriekšējo kalendāra gadu un termiņu kādā VSAA veic minimālo obligāto iemaksu pārrēķinu par gadu.
       Tāpat juridiskas skaidrības nodrošināšanai ir nepieciešams precizēt, ka VSAA Valsts ieņēmumu dienestam sniedz informāciju gan par darba devēja un pašnodarbinātā pārmaksātajām, gan piemaksājamajām minimālajām obligātajām iemaksām.

      8. Pašreiz VSAA Valsts ieņēmumu dienestam ziņo par visām darba devējam vai pašnodarbinātajam papildus par ceturksni aprēķinātām vai par taksācijas gadu pārrēķinātām veicamajām minimālajām obligātajām iemaksām. Daudzos gadījumos minētās aprēķinātās vai pārrēķinātās summas ir nelielas, kuru administrēšanai tiek patērēti lielāki laika un finansiālie resursi, nekā iegūstamā summa, kas var veidot šī procesa neefektīvu administrēšanu. Līdz ar to, lai taupītu valsts iestāžu administratīvos resursus, ar likumprojektu tiek noteikta veicamo minimālo obligāto iemaksu minimālā summa, līdz kādai VSAA par šīm iemaksām neziņo Valsts ieņēmumu dienestam.

      9. Darba devējam saskaņā ar likuma "Par valsts sociālo apdrošināšanu" 20.1 pantu ir tiesības precizēt darba ņēmēja darba ienākumus un obligātās iemaksas šajā pantā noteiktajos termiņos. Kopš minimālo obligāto iemaksu ieviešanas 2021.gadā, ir būtiski pieaudzis precizēto darba devēja ziņojumu skaits, ar kuriem tiek izmantotas darba devēja tiesības precizēt darba ņēmēja ienākumus un obligātās iemaksas triju gadu laikā pēc pēc likumā noteiktā mēneša ziņojuma iesniegšanas termiņa. Pašreiz praksē veidojas situācijas, kurās darba devēja ziņojumi tiek precizēti arī pēc gada minimālo obligāto iemaksu pārrēķina veikšanas. Minētā rezultātā VSAA ir jāveic atkārtota minimālo obligāto iemaksu pārrēķina veikšana izmantojot precizēto darba devēja informāciju. Šāda atkārtota pārrēķina veikšanas kārtība pašreiz normatīvajos aktos netiek noteikta. Līdz ar to likumprojekts paredz papildināt likumu ar regulējumu, kas nosaka kārtību kādā VSAA veic minimālo obligāto iemaksu pārrēķinu, ja darba devējs ir precizējis darba ņēmēja darba ienākumus un obligātās iemaksas pēc minimālo obligāto iemaksu pārrēķina trīs gadu laikā pēc likumā noteiktā mēneša ziņojuma iesniegšanas termiņa.

       10. No 2016.gada 9.jūnija Darba likuma 75.2 pants nosaka,  ja darba devējam kā apakšuzņēmējam ir nodota pilnīga vai daļēja līgumsaistību izpilde, bet darba devējs darba līgumā vai darba koplīgumā noteiktajā laikā nav izpildījis pienākumu izmaksāt darba samaksu darbiniekam, tad darbiniekam ir tiesības prasīt neizmaksātās darba samaksas izmaksu no personas, kura darba devējam ir tieši nodevusi pilnīgu vai daļēju līgumsaistību izpildi. Šādā gadījumā darbiniekam ir tiesības prasīt visas neizmaksātās darba samaksas izmaksu šo līgumsaistību ietvaros minimālās darba algas likmes apmērā, kāda tā noteikta valstī, uz kuru darbinieks ir nosūtīts.
Persona, kura darba devējam ir tieši nodevusi pilnīgu vai daļēju līgumsaistību izpildi, iegūst regresa prasības tiesības pret darba devēju tādā apmērā, kādā tā ir izmaksājusi darba devēja darbiniekam darba samaksu.
Minētie nosacījumi piemērojami tikai gadījumā, ja darbinieks nosūtīts veikt būvdarbus saistībā ar ēku būvniecību vai specializētos būvdarbus.
Likumprojekta “Grozījumi Darba likumā” sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (anotācijā) norādīts, ka grozījumi Darba likumā paredz, ka turpmāk Darba likuma 75.2 pantā paredzētie īpašie atbildības noteikumi par darba samaksas izmaksu attieksies uz visiem darbiniekiem, kas veic būvdarbus saistībā ar ēku būvniecību vai specializētos būvdarbus. Proti, tiek noteikts, ka gadījumā, ja darba devējam kā apakšuzņēmējam ir nodota pilnīga vai daļēja līgumsaistību izpilde par būvdarbu saistībā ar ēku būvniecību vai specializēto būvdarbu veikšanu, bet darba devējs darba līgumā vai darba koplīgumā noteiktajā laikā nav izpildījis pienākumu izmaksāt darba samaksu darbiniekam, tad darbiniekam (gan uz Latviju nosūtītajam, gan Latvijā nodarbinātajam) ir tiesības prasīt neizmaksātās darba samaksas izmaksu no personas, kura darba devējam ir tieši nodevusi pilnīgu vai daļēju līgumsaistību izpildi.
Savu tiesību aizsardzībai darbinieks var vērsties Valsts darba inspekcijā vai tiesā.  Gadījumos, kad nav strīda par darba samaksas apmēru, Valsts darba inspekcija izdos rīkojumu darba devējam par darba samaksas izmaksāšanu. Šāda rīkojuma izpildi kontrolē pati Valsts darba inspekcija. Ja darba devējs šo pienākumu neizpilda, tad darbiniekam ir iespēja vērsties pret to personu, kura ir nodevusi šī darbinieka darba devējam līgumsaistību pilnīgu vai daļēju izpildi. Ja ne darba devējs, ne persona, kura nodeva darba devējam līgumsaistību izpildi neizmaksā darbiniekam darba samaksu, tad šādu strīdu iespējams izšķirt tiesā.
Vienlaikus jāuzsver, ka juridiskās skaidrības nodrošināšanai attiecībā uz darbaspēka nodokļu nomaksas un uzskaites kārtību tiks precizēti Ministru kabineta 2010.gada 7.septembra noteikumi Nr.827 "Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu veicēju reģistrāciju un ziņojumiem". Vienlaikus jāveic arī grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" un normatīvajos aktos saistībā ar uzņēmējdarbības riska valsts nodevu, kā arī jāizvērtē grozījumu nepieciešamība likumā "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā".

    Vienlaicīgi juridiskās skaidrības nodrošināšanai, likumprojektā ir veikti citi tehniski un redakcionāli likuma normu precizējumi.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
        1. Izmaiņas likumā “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu“, kas stājās spēkā 2023.gada 1.janvārī, paredz, ka bērna kopšanai par vienu un to pašu bērnu būs tiesības izvēlēties kopējo periodu vecāku pabalsta saņemšanai, ko veido vecāku pabalsts un vecāku pabalsta nenododamā daļa, kas katram vecākam pienākas divus kalendāra mēnešus. Vecākiem būs iespējams izvēlēties vienu no minētajā likumā noteiktajiem pabalsta saņemšanas periodiem, kā arī vecāku pabalsta nenododamās daļas laikā vecāku pabalsta saņēmējam būs jāatrodas bērna kopšanas atvaļinājumā, vai atvaļinājumā bez darba samaksas saglabāšanas, kas piešķirts sakarā ar nepieciešamību kopt bērnu, vai bērna kopšanas dēļ negūs ienākumus kā pašnodarbinātais).
       Pašreiz spēkā esošais likuma regulējums paredz, ka vecāku pabalstu ir tiesīgas saņemt personas, kuras kopj bērnu, kas nav sasniedzis gada vai pusotra gada vecumu. Līdz ar to veidojas situācija, ka likums pašreiz neparedz vecāku pabalsta izmaksas iespējas pēc bērna pusotra gada vecumu. Līdz ar to ir nepieciešams arī likumā iestādāt korektu regulējumu, kas paredz tiesības personai saņemt vecāku pabalstu (pabalsta daļu) līdz bērna 8 gadu vecumam.

       2. Ar 2022.gada 7.janvāra Satversmes tiesas spriedumu likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 11. panta 3.1 daļa un 11.1 panta 6.1 daļa, kas paredzēja, ka ar saimniecisko darbību saistītie izdevumi tiek piemēroti apmērā, kas nepārsniedz 80 procentus no fiziskās personas kopējiem saimnieciskās darbības ieņēmumiem, tika atzīta par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes 105. panta pirmajiem trim teikumiem. Ņemot vērā minēto, attiecīgi arī likuma 14.panta otrajā daļā vairs nav nepieciešama atruna par saimnieciskās darbības izdevumu atskaitīšanas ierobežojumu nepiemērošanu un no likuma 14.panta otrās daļas ir svītrojuma piebilde par saimnieciskās darbības izdevumu atskaitīšanas ierobežojumu nepiemērošanu pašnodarbinātajiem nosakot obligāto iemaksu objektu.

     3. Saskaņā ar 2020.gada 1.jūlija likumu "Grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu", no 2021.gada 1.jūlija no likuma tiek svītrota V1 nodaļa, kas noteica speciālu kārtību obligāto iemaksu noteikšanai pensiju apdrošināšanai no autoratlīdzības (autortiesību un blakustiesību atlīdzības) un pašnodarbinātā ienākumiem. Līdz ar to likuma 19.panta otrajā daļā ir svītrojama atsauce uz V1 nodaļu.

      4. Kopš 2021.gada, kad tika ieviestas minimālās obligātās iemaksas, praksē ir sastopami gadījumi, kuros uz uzņēmumu līguma pamata tiek nodarbinātas personas, kuras ir apcietinātas un atrodas izolatorā (bet ne soda izciešanas laikā). Pamatojoties uz minimālo obligāto iemaksu veikšanas vispārējiem pamatprincipiem, šādiem nodarbinātajiem netiek papildus aprēķinātas minimālās obligātās iemaksas, ja darba samaksa mēnesī nesasniedz valstī noteikto minimālo darba algu. Līdz ar to tiesību normas piemērošanas skaidrības nodrošināšanai, ar apcietinātajām personām, kuras tiek nodarbinātas, atrodoties izmeklēšanas cietumā, ir papildināms likuma 20.4 panta ceturtās daļas 1.punktā minētais personu loks, par kurām netiek veiktas minimālās obligātās iemaksas, ja darba samaksa mēnesī nesasniedz valstī noteikto minimālo darba algu.

     5. Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrē valsts un pašvaldību iestādes, fiziskas un juridiskas personas, kuras sniedz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktos sociālos pakalpojumus. Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā pakalpojumu sniedzēju reģistrē atbilstoši katram pakalpojumam kā atsevišķu pakalpojuma sniedzēju. Kā arī, ja pakalpojuma sniedzējam ir vairākas faktiskās pakalpojuma sniegšanas adreses (pakalpojuma sniedzēja struktūrvienības vai filiāles atrodas dažādās vietās), to reģistrē atbilstoši katrai pakalpojumu sniegšanas vietai  kā atsevišķu pakalpojumu sniedzēju. Tādējādi veidojas situācijas, kurās sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā tiek reģistrētas pašvaldību struktūrvienības, kuras ir faktiski iesaistītas sociālo pakalpojumu sniegšanā, savukārt pašvaldība, kā šo pakalpojumu sniedzēju darba devējs, Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā nav reģistrēta. Līdz ar to juridiskās skaidrības nodrošināšanai, ir nepieciešams precizēt 20.4 panta ceturtās daļas 8.punkta redakciju, paredzot, ka minimālās  obligātās iemaksas nav jāveic par personu, kura kā darba ņēmējs tiek nodarbināta sociālā pakalpojuma sniegšanā un tās darba devējs vai tā struktūrvienība, vai filiāle ir Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrēta institūcija.

      6. Pašreiz likuma 20.4 panta ceturtajā daļā nav skaidri un viennozīmīgi norādīts, ka minimālās obligātās iemaksas nav jāveic arī par personu līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti. Līdz ar to, juridiskas skaidrības nodrošināšanai, personu, par kurām nav jāveic minimālās obligātās iemaksas, loks tiek papildināts ar personu līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti.

      7. Pašreiz likumā noteiktais regulējums paredz, ka darba devēja un pašnodarbinātā 4.ceturkšņa minimālo obligāto iemaksu apstrīdēšanas laikā VSAA jau ir jāveic obligāto iemaksu pārrēķins par gadu. Sakarā ar izmaiņām darba periodos un darba ienākumos, VSAA šos datus nevar ņemt vērā veicot gada pārrēķinu. Līdz ar to, lai VSAA varētu veikt korektu minimālo obligāto iemaksu pārrēķinu par gadu, ir nepieciešams pagarināt termiņu kādā pašnodarbinātajam ir pienākums veikt minimālās obligātās iemaksas par iepriekšējo kalendāra gadu un termiņu kādā VSAA veic minimālo obligāto iemaksu pārrēķinu par gadu.
       Papildus juridiskās skaidrības nodrošināšanai ir nepieciešams precizēt, ka VSAA Valsts ieņēmumu dienestam sniedz informāciju gan par darba devēja un pašnodarbinātā pārmaksātajām, gan piemaksājamajām minimālajām obligātajām iemaksām.

      8. Daudzos gadījumos VSAA Valsts ieņēmumu dienestam paziņotās summas par darba devējam vai pašnodarbinātajam papildus par ceturksni aprēķinātām vai par taksācijas gadu pārrēķinātām veicamajām minimālajām obligātajām iemaksām ir nelielas, kuru administrēšanai tiek patērēti lielāki laika un finansiālie resursi, nekā iegūstamā summa. Līdz ar to, lai neveidotu šī procesa neefektīvu administrēšanu un taupītu valsts iestāžu administratīvos resursus, ir nepieciešams noteikt veicamo minimālo obligāto iemaksu minimālo summu, līdz kādai VSAA par šīm iemaksām nav jāziņo Valsts ieņēmumu dienestam.

      9. Tā kā ir būtiski pieaudzis precizēto darba devēja ziņojumu skaits, ar kuriem tiek izmantotas darba devēja tiesības precizēt darba ņēmēja ienākumus un obligātās iemaksas triju gadu laikā pēc likumā noteiktā mēneša ziņojuma iesniegšanas termiņa, darba devēja ziņojumi tiek precizēti arī pēc gada minimālo obligāto iemaksu pārrēķina veikšanas. Minētā rezultātā VSAA ir jāveic atkārtota minimālo obligāto iemaksu pārrēķina veikšana izmantojot precizēto darba devēja informāciju. Līdz ar to ir nepieciešams izveidot regulējumu, kas nosaka kārtību kādā VSAA veic minimālo obligāto iemaksu pārrēķinu, ja darba devējs ir precizējis darba ņēmēja darba ienākumus un obligātās iemaksas pēc minimālo obligāto iemaksu pārrēķina trīs gadu laikā pēc likumā noteiktā mēneša ziņojuma iesniegšanas termiņa.

       10. Ņemot vērā Darba likuma 75.2 pantā noteikto regulējumu attiecībā uz darba devēja noteikšanu, kuram ir pienākums izmaksāt darba samaksu darbiniekiem, nepastāv juridiska skaidrība attiecībā uz darbaspēka nodokļu nomaksas un uzskaites pienākumu, t.i., pašreiz spēkā esošie darbaspēka nodokļu jomu regulējošie normatīvie akti nenosaka viennozīmīgi un skaidri izprotamu regulējumu attiecībā uz to, ka gadījumā, ja darbiniekam darba samaksu izmaksā darba devējs, kurš darba devējam - apakšuzņēmējam ir tieši nodevis pilnīgu vai daļēju līgumsaistību izpildi, pienākums nomaksāt un uzskaitīt darbaspēka nodokļus arī gulstas uz to pašu darba devēju, kurš izmaksā darba samaksu darbiniekiem.
Risinājuma apraksts
    1. Juridiskās skaidrības nodrošināšanai, lai personas zinātu savas tiesības, likumā ir nepieciešams noteikt, ka personas, kuras ir izvēlējušās saņemt vecāku pabalstu (tā daļu) līdz bērna 8 gadu vecumam, ir sociāli apdrošināmās personas, kuras ir pakļautas pensiju apdrošināšanai, apdrošināšanai pret bezdarbu un invaliditātes apdrošināšanai. Tādējādi no likuma normām tiek izslēgtas norādes uz vecāku pabalsta saņemšanai noteikto bērna vecuma periodu. Ņemot vērā, ka grozījumi likumā par "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu" stājās spēkā 2023.gada 1.janvārī un regulējums ir piemērojams attiecībā uz vecāku pabalstiem par bērniem, kuri ir dzimuši sākot ar 2023.gada 1.janvāri, arī likumprojektā iekļautais regulējums attiecībā uz vecāku pabalsta saņēmēju sociālo apdrošināšanu, nepiesaistot to bērna vecumam ir piemērojams sākot ar 2023.gada 1.janvāri.

     2. Ņemot vērā, ka normatīvie akti vairs neparedz regulējumu par saimnieciskās darbības veicējam piemērojamo saimnieciskās darbības izdevumu atskaitīšanas ierobežojumu, juridiskās skaidrības nodrošināšanai, no likuma 14.panta otrās daļas ir svītrojuma piebilde par saimnieciskās darbības izdevumu atskaitīšanas ierobežojumu nepiemērošanu pašnodarbinātajiem nosakot obligāto iemaksu objektu.

     3. Aktuālas un atbilstošas likuma normas redakcijas nodrošināšanai, no likuma 19.panta otrās daļas ir svītrojama atsauce uz likuma V1 nodaļu.

     4. Sabalansējot faktisko situāciju ar spēkā esošo tiesību normu regulējumu un nosakot, ka par apcietināto personu, kura tiek nodarbināta, atrodoties izmeklēšanas cietumā, netiek papildus aprēķinātas minimālās obligātās iemaksas, ja darba samaksa mēnesī nesasniedz valstī noteikto minimālo darba algu, likuma 20.4 panta ceturtās daļas 1.punkts tiek papildināts ar personām, kuras atrodas apcietinājumā (izolatorā).

     5. Juridiskās skaidrības nodrošināšanai, ir nepieciešams precizēt 20.4 panta ceturtās daļas 8.punkta redakciju, paredzot, ka minimālās  obligātās iemaksas nav jāveic par personu, kura kā darba ņēmējs iesaistīta sociālā pakalpojuma sniegšanā un tās darba devējs vai tā struktūrvienība, vai filiāle ir Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrēta institūcija.

      6. Līdz ar to, juridiskas skaidrības nodrošināšanai, likuma 20.4 panta ceturtajā daļā minēto personu, par kurām nav jāveic minimālās obligātās iemaksas, loks tiek papildināts ar personu līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, t.i., par personu (bērnu) līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti minimālās obligātās iemaksas nav jāveic.

      7. Lai VSAA varētu veikt korektu minimālo obligāto iemaksu pārrēķinu par gadu, ir nepieciešams pagarināt termiņu kādā pašnodarbinātajam ir pienākums veikt minimālās obligātās iemaksas par iepriekšējo kalendāra gadu un termiņu kādā VSAA veic minimālo obligāto iemaksu pārrēķinu par gadu.
       Tāpat juridiskas skaidrības nodrošināšanai ir nepieciešams precizēt, ka VSAA Valsts ieņēmumu dienestam sniedz informāciju gan par darba devēja un pašnodarbinātā pārmaksātajām, gan piemaksājamajām minimālajām obligātajām iemaksām.

      8. Lai taupītu valsts iestāžu administratīvos resursus, ar likumprojektu tiek noteikta veicamo minimālo obligāto iemaksu minimālā summa, līdz kādai VSAA par šīm iemaksām neziņo Valsts ieņēmumu dienestam.

      9. Lai nodrošinātu saprotamu un vienveidīgu minimālo obligāto iemaksu administrēšanu, likuma 20.4 pants ir papildināms ar regulējumu, kas nosaka kārtību kādā VSAA veic minimālo obligāto iemaksu pārrēķinu, ja darba devējs ir precizējis darba ņēmēja darba ienākumus un obligātās iemaksas pēc minimālo obligāto iemaksu pārrēķina trīs gadu laikā pēc likumā noteiktā mēneša ziņojuma iesniegšanas termiņa.
      VSAA pārrēķinu veiks par katru taksācijas gadu, t.i., ja tekošajā gadā tiks veikti pārrēķini par diviem (vai trīs) iepriekšējiem gadiem, tad darba devējam paziņojumā tiks norādītas divas (vai trīs) atsevišķas summas. Pārrēķina rezultātā piemaksājamo summu samaksas termiņi darba devējam un pašnodarbinātajam būs tādi paši kā vispārīgā gadījumā (likuma 20.4 panta 9.daļa) - pārrēķinu gadījumā darba devējam ir pienākums līdz trešā mēneša 23. datumam no paziņojuma saņemšanas dienas, bet pašnodarbinātajam ir pienākums katru gadu līdz 23. oktobrim veikt minimālās obligātās iemaksas, kas radušās pārrēķina rezultātā.

       10. Juridiskās skaidrības nodrošināšanai attiecībā uz darbaspēka nodokļu nomaksas un uzskaites kārtību ir nepieciešams papildināt likumu ar jaunu pantu, nosakot, ka darba devējam, kurš veic darba samaksu par apakšuzņēmēja darbinieku, ir tiesības un pienākums par darbinieku veikt arī obligātās iemaksas.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas, kuras saņem vecāku pabalstu
  • personas, par kurām nav jāveic minimālās obligātās iemaksas
  • pašnodarbinātās
Ietekmes apraksts
Tiek skaidrotas minēto personu tiesības un pienākumi.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • VSAA
  • VID
Ietekmes apraksts
Tiek precizēti uzņēmumu un iestāžu pienākumi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
15 392
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
15 392
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-15 392
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-15 392
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
15 392
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Lai Valsts ieņēmumu dienests (VID) nodrošinātu likumprojekta 6.pantā paredzētās izmaiņas:
     1) pašnodarbinātā minimālās valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (turpmāk – VSAOI) par iepriekšējo gadu jāveic līdz taksācijas gadam sekojošā gada 23. oktobrim iepriekšējā 23. jūnija vietā;
     2) VSAA, veicot nākamo minimālo iemaksu objektu gadam aprēķinu, pārrēķina arī trīs gadu periodu, kuru darba devējs ir precizējis,
ir nepieciešams veikt izmaiņas VID informācijas sistēmās, kā rezultātā VID ir nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums 2023.gadā 15 392 euro apmērā - izmaiņu veikšanai Maksājumu administrēšanas sistēmā (MAIS) - 24 c/d, kur 1 c/d cena 641,30 euro, t.i., 15 392 euro (15 391,20 euro noapaļojot uz pilniem euro).
     Izmaksu novērtējums ir veikts, pieņemot, ka izmaiņas nepieciešamas tikai par pašnodarbinātajām personām aprēķinātajām un pārrēķinātajām minimālo VSAOI summām; ceturkšņa aprēķiniem un gada pārrēķiniem par minimālo VSAOI samaksas termiņš tiek mainīts no 23.jūnija uz 23.oktobri tikai, sākot ar jauniem periodiem, piemēram, sākot ar 2023.gadu (par iepriekšējiem periodiem samaksas termiņš arī turpmāk saglabāsies - līdz taksācijas gadam sekojošā gada 23.jūnijs); ceturkšņa aprēķinu un gada pārrēķinu precizējumu par minimālo VSAOI samaksas termiņiem ir jābūt tādiem, kā pirmreizējam dokumentam (kā tas ir paredzēts esošajā risinājumā); nepieciešami labojumi nodokļu maksātājiem nosūtāmo paziņojumu par aprēķinātajām minimālajām VSAOI četru sagatavju tekstos, no tiem izņemot teksta daļu, kas norāda uz mēnesi no paziņojuma saņemšanas dienas – “trešā mēneša 23.datumam no paziņojuma saņemšanas dienas", t.i., atstājot tikai samaksas termiņu (tas tiek aprēķināts).
     Likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" ietvaros VID finansējums minētajam mērķim nav plānots, līdz ar ko VID tam piešķirto finanšu līdzekļu ietvaros minētās izmaiņas nevar nodrošināt.  
     Lai tiktu nodrošināts finansējums VID 2023.gadam 15 392 euro apmērā, LM sagatavos un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs izskatīšanai priekšlikumu par līdzekļu pārdali starp ministrijām, samazinot LM pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" ietvaros īstenotajam pasākumam "Labklājības nozares kritiskās IT infrastruktūras rezerves datu centra izveidošana" plānoto finansējumu risku mazināšanai nozares funkciju izpildei būtisko informācijas sistēmu "SAIS", "VDEĀVK IIS" un "BURVIS" darbības nepārtrauktībai un uzlabojot sistēmu darbības atjaunošanas procesu, (precēm un pakalpojumiem) 15 392 euro apmērā (galvenokārt saistībā ar to, ka 2022.gada decembrī un 2023.gada janvārī datu pārnešana notika mazākā apmērā nekā plānots, kā rezultātā radās ietaupījums) un palielinot resursus un izdevumus Finanšu ministrijas pamatbudžeta programmā 33.00.00 "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana", lai VID varētu nodrošināt IT sistēmas pielāgošanu.
     Līdz ar to, minētās sistēmas pielāgošanai nav nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, bet gan tiks veikta resursu un izdevumu pārdale starp ministrijām.
     Labklājības ministrija veiks transferta pārskaitījumu Finanšu ministrijai, lai VID nodrošinātu IT sistēmas pielāgošanu likumprojektā ietverto pasākumu īstenošanai.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
     Labklājības ministrija un Finanšu ministrija sagatavos un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā 2023.gadā iesniegs priekšlikumu līdzekļu pārdalei no Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde", tās ietvaros veicot pārdali starp izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, valsts budžeta izpildes procesā veikto valsts pamatbudžeta savstarpējo transfertu izmantošanai 15 392 euro apmērā, uz Finanšu ministrijas pamatbudžeta programmu 33.00.00 "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana", lai VID nodrošinātu IT sistēmas pielāgošanu likumprojektā ietverto pasākumu īstenošanai.”.

4.1.1. Ministru kabineta 2010.gada 7.septembra noteikumi Nr.827 "Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu veicēju reģistrāciju un ziņojumiem par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām un iedzīvotāju ienākuma nodokli"
 

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumi ir precizējami atbilstoši likumprojektā iekļautajam regulējumam un papildināmi ar detalizētu regulējumu attiecībā uz darba samaksas izmaksu Darba likuma 75.2 pantā noteiktajos gadījumos.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2001.gada 5.jūnija noteikumi Nr.230 "Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem".

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumi ir precizējami atbilstoši likumprojektā iekļautajam regulējumam, precizējot un vienādojot abos tiesību aktos lieloto terminoloģiju un normu piemērošanas kārtību attiecībā uz vecāku pabalsta saņēmējiem.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienests, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Personām, kuras skar likumprojektā iekļautais regulējums, tiks uzlabota sociālā situācija.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Par bērniem līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti nav papildus jāveic minimālās obligātās iemaksas.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi