Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
21-TA-646: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumos Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai "" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Paredz nosacījumu, ka Nacionālias veselības dienests var sniegt informāciju sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējam, kas saņem dotāciju no pašvaldības par personām, kam ir pārslimošanas vai vakcinācijas sertifikāts.
Precizē nosacījumus lēmuma pieņemšanai par vakcinācijas atlikšanu uz notiektu laiku, paredzot to, ka lēmumu var pieņemt kompetents klīniskās universitātes slimnīcas speciālists, vai sarežģītākos gadījumos - klīniskās universitātes speciālistu konsīlijs.
Tehniski precizē nosacījumu nepieciešamībai veikt Covid-19 testu pirms veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumu mērķis ir:
1.  nodrošināt iespēju sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējam plānot sabiedriskā transporta pakalpojuma sniegšanas atlaides saskaņā ar vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta esību;
2. precizēt atbilstoši esošajai situācijai lēmumu pienemšanu par vakcinācijas atlikšanu un Covid-19 testa veikšanu pirms veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas;
3. tehniski precizēt nosacījumu Coivd-19 testa veikšanai pirms veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Sabiedriskā transporta pakalpojumi kā viens no sabiedrībai nozīmīgiem pakalpojumiem tiek izmantots epidemioloģiski nedrošā vidē. Patreizējās epidemioloģiskās drošības prasības paredz, ka transporta piepildījums var sasniegt vairāk kā 80% no tā ietilpības. Šādos apstākļos sabiedriskajā transportā pasažieriem nav iespējams ievērot distanci, tādēļ arī, ja transporta līdzeklī atrodas kāds pasažieris, kas inficēts ar SARS CoV-2, parējie pakļauti augstam inficēšanās riskam.
Šobrīd noteikumi paredz to, ka lēmumu par vakcinācijas atlikšanu pieņem klīniskās universitātes speciālistu konsīlijs.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd sabiedriskā transporta izmantošana ir saistīta ar augstu Covid-19 izplatības risku. Saglabājoties cilvēku mobilitātei, nav iespējams mazināt sabiedriskā transporta noslogojumu. Sabiedriskajā transportā pulcējoties lielam skaita cilvēku, kas nav pilnībā vakcinēti vai pārslimojuši, ir ļoti augsts Covid-19 risks uz veselību, jo sabiedriskā transporta pasažieri, kas nav aizsargāti pret Covid-19 ir pakļauti augstam riskam saslimt ar smagu slimības formu vai pat nomirt dēļ Covid-19 komplikācijām. Tādēļ ir nepieciešams mazināt cilvēku, kas nav pilnībā vakcinēti vai pārslimojuši Covid-19 pārvietošanos ar sabiedrisko transportu.
Objektīvs pamats vakcinācijas atlikšanai ir tikai atsevišķu, smagu imūnsupresiju izraisošu slimību gadījumā vai slimību gadījumā, kad saņemtās ārstēšanas dēļ vakcinācija nav efektīva un organismā neveidojas antivielas, tādēļ vakcinācija ir jāatliek uz laiku, kamēr ir panākta veselības stāvokļa stabilizācija. Šādos gadījumos lēmumu pieņemšana par vakcinācijas atlikšanu ir vienkārša pēc konkrētiem kritērjiem, tādēl ne vienmēr šādu lēmumu pieņemšanai ir nepieciešams konsīlijs. 
Risinājuma apraksts
Lai panāktu risinājumu tiek paredzēts, ka sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzēji, kas saņem dotāciju no pašvaldības par pilngadīgām personām, kas saņem sabiedriskā transporta izmantošanas atlaides, var saņemt no Nacionālā veselības dienesta personificētu informāciju par katru personu, kas saņem sabiedriskā transporta izmantošanas atlaides, lai varētu identificē vai personai ir derīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts. Pamatojoties uz šo informāciju sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējs varēs lemt par atlaižu piemērošanu konkrētām cilvēku grupām vadoties no epidemioloģiskās drošības riskiem katrai konkrētai personai, proti vērtējot to vai persona ir vai nav pilnībā vakcinēt vai pārslimojusi.
Lai mazinātu speciālistu konsīlija nepamatotu iesaisti katra vakcinācijas atlikšanas gadījuma izskatīšanā, ir sagatavoti grozījumi noteikumos, kas paredz, ka vienkāršš situācijās lēmumu par vakcinācijas atlikšanu pieņem kompetents klīniskās universitātes speciālists, bet nepieciešamības gadījumā sarežģītāku gadījumu izskatīšanai var tikt sasaukts speciālistu konsīlijs.
Noteikumu projektā veikts tehnisks precizējums noteikumu 234. punktā pasakot, ka Covid-19 testu pirms veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas personām, kam nav vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts veikt tādā gadījumā, ja tas ir noteikts Slimību profilakses un kontroles centra algoritmā. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts paredz precizēt jau spēkā esošas normas.

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekts izskatīts un saskaņota Starpinstitūciju vadības grupas sēdē 11.10.2021.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi