Anotācija (ex-ante)

22-TA-2015: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atbalstītajiem pašvaldību investīciju projektiem jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecībai vai esošas pirmsskolas izglītības iestādes paplašināšanai, kuriem piešķirams valsts budžeta aizdevums" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 14. decembra noteikumu Nr. 834 “Kārtība, kādā izvērtē pašvaldību investīciju projektus jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecībai vai esošo pirmsskolas izglītības iestāžu paplašināšanai” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 834) 2.2.apakšpunktam pašvaldības līdz 2022.gada 1.jūnijam varēja iesniegt investīciju projektu pieteikumus jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecībai vai esošas pirmsskolas izglītības iestādes paplašināšanai.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) ir izvērtējusi iesniegtos investīciju projektus un saskaņā ar MK noteikumu Nr.834 8.punktu ir sagatavojusi atbalstāmo pašvaldību investīciju projektu sarakstu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta “Par atbalstītajiem pašvaldību investīciju projektiem jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecībai vai esošas pirmsskolas izglītības iestādes paplašināšanai, kuriem piešķirams valsts budžeta aizdevums” mērķis ir apstiprināt pašvaldību investīciju projektu sarakstu valsts aizdevumu piešķiršanai jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecībai vai esošas pirmsskolas izglītības iestādes paplašināšanai. Projektu pieteikumi ir izvērtēti atbilstoši MK noteikumu Nr.834 kritērijiem, un ir sagatavots rīkojuma projekts.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pēc VARAM apkopotās informācijas (dati pieejami VARAM tīmekļa vietnē: https://www.varam.gov.lv/lv/pirmsskolas-izglitibas-iestazu-pieejamiba) 2021. gada 1. oktobrī kopējā rindā uz pašvaldību bērnudārziem bija 7 788 bērni. Kā viens no risinājumiem, lai uzlabotu pirmsskolas izglītības pakalpojuma pieejamību pašvaldībās, ir nodrošināt pašvaldībām iespējas saņemt aizņēmumus jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecībai vai esošu pirmsskolas izglītības iestāžu paplašināšanai. Šāda veida aizņēmumi pašvaldībām bija pieejami arī 2020.gadā un 2021.gadā. Salīdzinot ar 2020.gada 1.oktobra datiem, reālā rinda uz pašvaldību pirmsskolas izglītības iestādēm ir samazinājusies par 22% (2020. gada 1. oktobrī kopējā rindā uz pašvaldību bērnudārziem bija 10 031 bērns). Tas apliecina, ka valsts budžeta aizdevumi jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecībai vai esošu pirmsskolas izglītības iestāžu paplašināšanai ir efektīvs risinājums, lai uzlabotu pirmsskolas izglītības pieejamību pašvaldībās.
2020.gadā un 2021.gadā kopumā tika atbalstīta valsts budžeta aizdevumu piešķiršana 23 investīciju projektu īstenošanai (kopējais valsts budžeta aizdevumu apmērs 39 643 322,22 euro). No šiem projektiem 18 investīciju projekti (5 projekti Rīgas valstspilsētā, 2 projekti Valmieras novadā, pa 1 projektam Jūrmalas valstspilsētā, Jelgavas valstspilsētā, Liepājas valstspilsētā, Ventspils valstspilsētā, Ķekavas novadā, Mārupes novadā, Olaines novadā, Salaspils novadā, Ropažu novadā, Siguldas novadā un Tukuma novadā) ir jau īstenoti vai vēl turpinās to īstenošana, un tiem kopējais valsts budžeta aizdevumu apmērs ir 25 259 322,22 euro. Minēto 18 investīciju projektu īstenošanas rezultātā tiks radītas 2 463 jaunas vietas pašvaldību pirmsskolas izglītības iestādēs.
Ar Ministru kabineta 2022. gada 9. marta rīkojumu Nr. 155 “Par atbalstīto pašvaldību investīciju projektu jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecībai, kuram piešķirams valsts budžeta aizdevums” ir atbalstīta valsts budžeta aizdevuma piešķiršana 2022.gadā vienam Ropažu novada pašvaldības investīciju projektam par kopējo aizdevuma summu 1 067 400 euro. Īstenojot minēto investīciju projektu, tiks radītas 80 jaunas vietas pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Daļa pašvaldību joprojām nespēj nodrošināt visiem pašvaldībā deklarētajiem bērniem vietas pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādēs.
 
Risinājuma apraksts
Atbilstoši MK noteikumiem Nr.834 VARAM veica pašvaldību iesniegto investīciju projektu izvērtēšanu. Kopumā tika iesniegti seši investīciju projekti. Pa diviem investīciju projektiem iesniedza Ogres novada pašvaldība un Ropažu novada pašvaldība. Pa vienam investīciju projektam iesniedza Olaines novada pašvaldība un Liepājas valstspilsētas pašvaldība. Visi seši projektu pieteikumi atbilda MK noteikumos Nr.834 noteiktajiem kritērijiem. Iesniegto investīciju projektu īstenošanai no valsts budžeta nepieciešams aizdevums 11 522 000 euro apmērā. Īstenojot minētos investīciju projektus, tiks radīta 601 vieta pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādēs.
Ņemot vērā augstāk minēto, rīkojuma projekta pielikumā ir atbalstāmo pašvaldību investīciju projektu saraksts, kas atbilstoši rīkojuma projekta 1.punktam paredz apstiprināt projektus valsts aizdevumu piešķiršanai:
1. 2022. gadā 2 842 764,04 euro apmērā no likuma “Par valsts budžetu 2022. gadam” 10. panta otrajā daļā minētā pašvaldību aizņēmumu palielinājuma 118 138 258 euro apmērā;
2. 2023. gadā 7 839 235,96 euro apmērā no likuma “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam” 14. pantā noteiktā pašvaldību kopējo aizņēmumu palielinājuma 118 138 258 euro apmērā;
3. 2024. gadā 840 000 euro apmērā no likuma “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam” 14. pantā noteiktā pašvaldību kopējo aizņēmumu palielinājuma 118 138 258 euro apmērā.
Rīkojuma projekta 2.punkts paredz jautājumu par pašvaldību kopējā aizņēmumu limita palielināšanas iespējām 2023. gadā un 2024. gadā skatīt likumprojekta “Par valsts budžetu 2023. gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” izstrādes procesā.
Pēc augstāk minētā Ministru kabineta lēmuma par pašvaldību investīciju projektu atbalstīšanu, pašvaldības atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai kārtībai, kādā pašvaldības var ņemt aizņēmumus, iesniedz aizņēmuma pieprasījumus.
Finanšu ministrija var precizēt aizdevumu sadalījumu pa gadiem,  nepārsniedzot kopējo aizdevuma summu projektam, ņemot vērā projekta īstenošanas laika grafiku un nepārsniedzot projekta īstenošanas termiņu, kas noteikts MK noteikumos Nr.834.
Ņemot vērā, ka šobrīd būvniecību procesu regulējošie normatīvie akti pieļauj vienkāršotas procedūras attiecībā uz būvniecības dokumentācijas izstrādi, būvdarbu veikšanu un uzraudzību, tad pašvaldība kā projekta sagatavotājs ir atbildīga par būvniecības dokumentācijas izstrādi un būvdarbu veikšanu atbilstoši normatīvo aktu nosacījumiem un prasībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • pirmsskolas vecuma bērni
  • pirmsskolas vecuma bērnu vecāki
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums pozitīvi ietekmēs pirmsskolas vecuma bērnus, jo pašvaldība radīs jaunas papildus vietas pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē. Uzlabojot pirmsskolas izglītības pieejamību, vecākiem būs iespēja saskaņot darba un ģimenes dzīvi, kā arī rast ietaupījumu, nemaksājot līdzmaksājumu (starpība starp privātās izglītības iestādes pakalpojuma cenu un pašvaldības līdzfinansējumu) par privātā pirmsskolas izglītības pakalpojuma izmantošanu.
 
Juridiskās personas
  • Pašvaldības
Ietekmes apraksts
Pašvaldībām tiks nodrošināta iespēja saņemt aizņēmumus jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecībai vai esošas ēkas paplašināšanai pirmsskolas izglītības iestādes vajadzībām. Rezultātā tiks radītas papildus vietas pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādēs, tādā veidā uzlabojot pirmsskolas izglītības pieejamību pašvaldībās.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
Atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2022.gadam” 10.panta otrai daļai  ir noteikts pašvaldību aizņēmumu palielinājums 118 138 258 euro apmērā šādiem mērķiem:
1) Eiropas Savienības fondu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu īstenošanai, tajā skaitā kapitālsabiedrību pamatkapitāla palielināšanai ar mērķi nodrošināt pašvaldību līdzfinansējumu Eiropas Savienības fondu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu īstenošanai, ar aizņēmuma apmēru, kas nepārsniedz projekta attiecināmo izmaksu kopsummu;
2) Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta līdzfinansēto projektu īstenošanai ar aizņēmuma apmēru, kas nepārsniedz projekta attiecināmo izmaksu kopsummu;
3) jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecības vai esošas pirmsskolas izglītības iestādes paplašināšanas investīciju projektiem, mazinot bērnu rindu uz vietām pirmsskolas izglītības iestādēs, ievērojot šādus nosacījumus:
a) pašvaldības budžeta ikgadējais līdzfinansējums, sākot ar 2022. gadu, nav mazāks par 10 procentiem un ikgadējais aizņēmuma apmērs nav lielāks par 90 procentiem no pašvaldības kopējām projekta izmaksām attiecīgajā gadā,
b) pašvaldības budžeta līdzfinansējums veikts līdz aizņēmuma izmaksu pieprasījuma iesniegšanai vai vienlaikus ar aizņēmuma izmaksu,
c) ir sniegts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pozitīvs atzinums par projekta atbilstību apstiprinātajiem kritērijiem. Ministru kabinets nosaka kārtību un kritērijus, kā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija izvērtē jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecības vai esošas pirmsskolas izglītības iestādes paplašināšanas investīciju projektus;
4) katras pašvaldības ne vairāk kā diviem noteiktiem prioritāriem investīciju projektiem, kas atbilst pašvaldības attīstības programmas investīciju plānam, ar maksimālo pašvaldības kopējo aizņēmumu summu 2022. gadā 1 000 000 euro apmērā, ievērojot šādus nosacījumus:
a) ir sniegts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pozitīvs atzinums par attiecīgā projekta atbilstību pašvaldības attīstības programmai,
b) aizņēmumu neattiecina uz pašvaldības budžeta līdzfinansējuma daļas nodrošināšanu citos investīciju projektos.

Atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2022.gadam” 10.panta otrās daļas 3.punktam un ar Ministru kabineta 2022. gada 9. marta rīkojumu Nr. 155 “Par atbalstīto pašvaldību investīciju projektu jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecībai, kuram piešķirams valsts budžeta aizdevums” ir atbalstīta valsts budžeta aizdevuma piešķiršana vienam Ropažu novada pašvaldības investīciju projektam par kopējo aizdevuma summu 1 067 400 euro.

Atbilstoši likumam "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam" pašvaldību kopējais aizņēmumu palielinājums 2023. gadā ir 118 138 258 euro apmērā un 2024. gadā ir 118 138 258 euro apmērā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netika piemērota.

 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
  • Valsts kase
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027.gadam rīcības virziena "Stipras ģimenes paaudzēs" 104.uzdevums paredz pirmsskolas izglītības, bērnu aprūpes un organizēta brīvā laika pakalpojumu pieejamības uzlabošanu, sekmējot bērnu vispusīgu attīstību un ģimenes un darba dzīves savienošanu.
 

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks uzlabota pirmsskolas izglītības pakalpojumu pieejamība pašvaldībās, kur ir nepietiekama pirmsskolas izglītības iestāžu kapacitāte.
 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot sešus investīciju projektus un radot 601 jaunu vietu pirmsskolas izglītības iestādēs, būs nepieciešami papildus pedagogi mācību procesa nodrošināšanai. Tas atstās pozitīvu ietekmi uz nodarbinātības situāciju pašvaldībās.
 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi