Anotācija (ex-ante)

22-TA-2985: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamo īpašumu pārdošanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 4.panta pirmā daļa, 5.panta pirmā daļa, 9.panta pirmā daļa, 37.panta pirmās daļas ceturtais punkts, 44.panta astotās daļas 1.punkts, Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punkts.
Ņemot vērā projektā minēto nekustamo īpašumu tirgus situāciju, izmantošanas iespējas un to, ka nav zināmas valsts pārvaldes funkcijas, kuru nodrošināšanai būtu lietderīgi tos saglabāt valsts īpašumā, ar valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumu nolemts ierosināt nekustamo īpašumu atsavināšanu.

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
 Projekta mērķis ir atbilstoši Atsavināšanas likumā un Meža likumā ietvertajam regulējumam atļaut valsts akciju sabiedrībai „Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) pārdot par brīvu cenu divus valsts nekustamos īpašumus - valsts meža zemi – zemes starpgabalus Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, kas nav nepieciešami valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 30.jūnija rīkojuma Nr.353 "Par Izglītības un zinātnes ministrijas valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā un pārdošanu" 4.punktu, Finanšu ministrijai uzdots pēc nekustamā īpašuma "Ērgļu arodvidusskola" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7054 005 0007) Ērgļos, Ērgļu pagastā, Ērgļu novadā, pārņemšanas  Finanšu ministrijas valdījumā, veikt nepieciešamās darbības minētā valsts nekustamā īpašuma sastāvā esošās meža zemes atdalīšanai atsevišķā īpašumā. Savukārt ar rīkojuma projekta 5.punktu noteikts, ka Finanšu ministrija pēc meža zemes atdalīšanas atsevišķā īpašumā nodod un Zemkopības ministrija pārņem valdījumā un ierakstīt zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā atdalīto valsts meža zemi.


Izpildot doto uzdevumu, nekustamā īpašuma "Ērgļu arodvidusskola" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7054 005 0007) Ērgļos, Ērgļu pagastā, Ērgļu novadā, sadales rezultātā ir izveidoti vairāki patstāvīgi nekustamie īpašumi, tai skaitā nekustamie īpašumi Lauksaimniecības ielā 14A, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā un Oškalna ielā 14A, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, kas ierakstīti zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā un nodoti valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” pārvaldīšanā.

Nekustamo īpašumu raksturojums.

1. Nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma  kadastra Nr. 7054 008 0810) -  zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7054 008 0806) 0,2331 ha platībā –  Lauksaimniecības ielā 14A, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā (turpmāk šajā punktā arī – nekustamais īpašums) ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā Ērgļu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000618954, lēmuma datums: 19.10.2021.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem zemes vienības lietošanas mērķis: 0501- dabas pamatnes, parki, zaļās zonas un citas rekreācijas nozīmes objektu teritorijas, ja tajās atļautā saimnieciskā darbība nav pieskaitāma pie kāda cita klasifikācijā norādīta lietošanas mērķa 0,2331 ha platībā. Atbilstoši zemes vienības platības sadalījumam pa lietošanas veidiem zemes vienību visā tās platībā (0,2331 ha) aizņem mežs.

Valsts nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība uz 01.01.2023. noteikta 163 euro. Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 76.pantā noteikto, nekustamā īpašuma novērtējums kadastrā ir nekustamā īpašuma kadastrālās vērtības un nekustamā īpašuma sastāvā esošās mežaudzes vērtības summa. Mežaudzes vērtību Kadastra informācijas sistēmā ieraksta, pamatojoties uz Valsts meža dienesta ziņām. Atbilstoši informācijai no NĪVKIS  valsts nekustamā īpašuma novērtējums kadastrā  uz 01.01.2023. ir noteikts 231 euro, attiecīgi nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās mežaudzes vērtība ir 68 euro.

Nekustamajam īpašumam nav noteikti apgrūtinājumi.

Nekustamais īpašums nav iznomāts.

Nekustamais īpašums ir zemes starpgabals, kuram nav iespējams nodrošināt pieslēgumu koplietošanas ielai (ceļam).

Madonas novada pašvaldības 13.01.2022. vēstulē Nr. 2.1.3.1/22/146 ir sniegusi informāciju, ka atbilstoši Ērgļu pagasta teritorijas plānojumam Ērgļu ciemā zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 70540080806 funkcionālais zonējums ir sabiedrisko objektu apbūves teritorijas. Saskaņā ar Ērgļu pagasta teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumiem minimālā zemes vienības platība sabiedrisko objektu apbūves teritorijas un ražošanas objektu apbūves teritorijas ir - atbilstoši funkcionālajai nepieciešamībai saskaņā ar spēkā esošajiem normatīviem, bet ne mazāk kā 2500 m2. Izvērtējot zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 70540080806 atrašanās vietu apvidū attiecība pret koplietošanas ielu (ceļu), secināts, ka tām  nav iespējams nodrošināt pieslēgumu koplietošanas ielai (ceļam). Ņemot vērā augstāk minēto un saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 1. panta 11. punktu un 1. apakšpunktu, Madonas novada pašvaldība sniedz informāciju, ka zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 70540080806, ir atzīstamas par zemes starpgabalu.
   
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 44.panta astotās daļas 1.punktu zemes starpgabalu, kuram nav iespējams nodrošināt pieslēgumu koplietošanas ielai (ceļam), vai zemes starpgabalu, kurš ir nepieciešams, lai nodrošinātu pieslēgumu koplietošanas ielai (ceļam), šajā likumā noteiktajā kārtībā drīkst atsavināt tam zemes īpašniekam vai visiem kopīpašniekiem, kuru zemei piegul attiecīgais zemes starpgabals.
Atbilstoši NĪVKIS datiem, zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 7054 008 0806)  piegul trīs zemes vienības:

1) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7054 008 0590), kas ietilpst nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7054 008 0590) Oškalna ielā 12A, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, sastāvā, uz kuru īpašuma tiesības Ērgļu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000191590 nostiprinātas fiziskai personai;
2) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7054 008 0012),  kas ietilpst nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7054 008 0012)  Lauksaimniecības ielā 12, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā,  sastāvā, uz kuru īpašuma tiesības Ērgļu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 28 nostiprinātas fiziskai personai;
3) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7054 008 0805), kas  ietilpst nekustamā īpašuma “Ērgļu arodvidusskola” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7054 005 0007) Oškalna ielā 10, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, sastāvā, uz kuru īpašuma tiesības Ērgļu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 157 nostiprinātas valstij Finanšu ministrijas personā, kas izveidota nekustamā īpašuma "Ērgļu arodvidusskola" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7054 005 0007) Ērgļos, Ērgļu pagastā, Ērgļu novadā, sadales rezultātā.

Atbilstoši  Ministru kabineta 2020.gada 30.jūnija rīkojumam Nr.353 "Par Izglītības un zinātnes ministrijas valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā un pārdošanu”, saņemta Ministru kabineta atļauja nekustamā īpašuma  (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7054 005 0007) “Ērgļu arodvidusskola”, Oškalna ielā 10, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, pārdošanai izsolē.
Vienlaikus, ievērojot šī brīža ģeopolitisko situāciju, VNĪ uz laiku apturējusi minētā nekustamā īpašuma atsavināšanu, lai nepieciešamības gadījumā varētu operatīvi reaģēt un piedāvāt atbilstošākos variantus valsts funkciju nodrošināšanai. Atbilstoši VNĪ nekustamo īpašumu atsavināšanas plānam, nekustamo īpašumu “Ērgļu arodvidusskola”, Oškalna ielā 10, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, plānots atsavināt 2023.gadā.


Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4.panta ceturtās daļas 1.punktu atsevišķos gadījumos publiskas personas nekustamā īpašuma atsavināšanu var ierosināt zemes īpašnieks vai visi kopīpašnieki, ja viņi vēlas nopirkt zemesgrāmatā ierakstītu ēku (būvi), kas atrodas uz īpašumā esošās zemes, vai zemes starpgabalu, kas piegul viņu zemei.
VNĪ 2021.gada 27.oktobrī un atkārtoti 2022.gada 15.martā ir saņēmusi iesniegumu no valsts zemes vienībai piegulošā nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7054 008 0590) Oškalna ielā 12A, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, kurā izteikta vēlme iegādāties valsts zemes vienību.


2. Nekustamais  īpašums (nekustamā īpašuma  kadastra Nr. 7054 005 0067) – valsts zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7054 005 0065) 0,2276 ha platībā – Oškalna ielā 14A, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā (turpmāk šajā punktā arī - nekustamais īpašums) ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā Ērgļu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000619306, lēmuma datums: 28.10.2021.

Saskaņā ar NĪVKIS datiem zemes vienības lietošanas mērķis: 0501- dabas pamatnes, parki, zaļās zonas un citas rekreācijas nozīmes objektu teritorijas, ja tajās atļautā saimnieciskā darbība nav pieskaitāma pie kāda cita klasifikācijā norādīta lietošanas mērķa 0,2276 ha platībā. Atbilstoši zemes vienības platības sadalījumam pa lietošanas veidiem zemes vienību visā tās platībā (0,2276 ha) aizņem mežs.

Valsts nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība uz 01.01.2023. noteikta 159 euro. Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 76.pantā noteikto, nekustamā īpašuma novērtējums kadastrā ir nekustamā īpašuma kadastrālās vērtības un nekustamā īpašuma sastāvā esošās mežaudzes vērtības summa. Mežaudzes vērtību Kadastra informācijas sistēmā ieraksta, pamatojoties uz Valsts meža dienesta ziņām. Atbilstoši informācijai no NĪVKIS  valsts nekustamā īpašuma novērtējums kadastrā  uz 01.01.2023. ir noteikts 293 euro, attiecīgi nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās mežaudzes vērtība ir 134 euro.

Nekustamajam īpašumam nav noteikti apgrūtinājumi.

Nekustamais īpašums nav iznomāts.

Nekustamais īpašums ir zemes starpgabals, kuram nav iespējams nodrošināt pieslēgumu koplietošanas ielai (ceļam).
Madonas novada pašvaldības 13.01.2022. vēstulē Nr. 2.1.3.1/22/146 ir sniegusi informāciju, ka atbilstoši Ērgļu pagasta teritorijas plānojumam Ērgļu ciemā zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7054 005 0065 funkcionālais zonējums ir ražošanas objektu apbūves teritorijas. Saskaņā ar Ērgļu pagasta teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumiem minimālā zemes vienības platība ražošanas objektu apbūves teritorijas ir atbilstoši funkcionālajai nepieciešamībai un saskaņā ar esošiem būvnormatīviem, bet ne mazāk par 2500 m2. Minimālā zemes vienības platība  telekomunikāciju līniju, torņu un antenu mastu būvniecībai nav noteikta, tā nosakāma atbilstoši funkcionālai nepieciešamībai. Izvērtējot zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 70540050065 atrašanās vietu apvidū attiecība pret koplietošanas ielu (ceļu), secināts, ka tai  nav iespējams nodrošināt pieslēgumu koplietošanas ielai (ceļam). Ņemot vērā augstāk minēto un saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 1. panta 11. punktu un 1. apakšpunktu, Madonas novada pašvaldība sniedz informāciju, ka zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 7054 005 0065, ir atzīstama par zemes starpgabalu.

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 44.panta astotās daļas 1.punktu zemes starpgabalu, kuram nav iespējams nodrošināt pieslēgumu koplietošanas ielai (ceļam), vai zemes starpgabalu, kurš ir nepieciešams, lai nodrošinātu pieslēgumu koplietošanas ielai (ceļam), šajā likumā noteiktajā kārtībā drīkst atsavināt tam zemes īpašniekam vai visiem kopīpašniekiem, kuru zemei piegul attiecīgais zemes starpgabals.
Atbilstoši NĪVKIS datiem, zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 7054 005 0065) piegul divas zemes vienības:
1) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7054 008 0449), kas ietilpst nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7054 008 0723) Jumurdas ielā 15, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā,  sastāvā, uz kuru īpašuma tiesības Ērgļu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000497474 nostiprinātas fiziskai personai;
2) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7054 005 0064), kas  ietilpst nekustamā īpašuma” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7054 005 0066) -  Oškalna ielā 14, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, sastāvā, uz kuru īpašuma tiesības Ērgļu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000618951 nostiprinātas valstij Finanšu ministrijas personā, kas izveidota nekustamā īpašuma "Ērgļu arodvidusskola" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7054 005 0007) Ērgļos, Ērgļu pagastā, Ērgļu novadā, sadales rezultātā.

Atbilstoši Ministru kabineta 2020.gada 30.jūnija rīkojumam Nr.353 "Par Izglītības un zinātnes ministrijas valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā un pārdošanu” saņemta Ministru kabineta atļauja nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7054 005 0066) Oškalna ielā 14, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, pārdošanai izsolē.
Vienlaikus, ievērojot šī brīža ģeopolitisko situāciju, VNĪ uz laiku apturējusi nekustamā īpašuma “Ērgļu arodvidusskolas” atsavināšanu, lai nepieciešamības gadījumā varētu operatīvi reaģēt un piedāvāt atbilstošākos variantus valsts funkciju nodrošināšanai. Atbilstoši VNĪ nekustamo īpašumu atsavināšanas plānam, nekustamo īpašumu “Oškalna ielā 14, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā plānots atsavināt 2023.gadā.

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4.panta ceturtās daļas 1.punktu atsevišķos gadījumos publiskas personas nekustamā īpašuma atsavināšanu var ierosināt zemes īpašnieks vai visi kopīpašnieki, ja viņi vēlas nopirkt zemesgrāmatā ierakstītu ēku (būvi), kas atrodas uz īpašumā esošās zemes, vai zemes starpgabalu, kas piegul viņu zemei.
VNĪ 2021.gada 27.oktobrī un atkārtoti 2022.gada 15.martā ir saņēmusi iesniegumu no valsts zemes vienībai piegulošā nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7054 008 0723) Jumurdas ielā 15, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, kurā izteikta vēlme iegādāties valsts zemes vienību.


Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 3.pantā noteikts pienākums, publiskai personai, kā arī kapitālsabiedrībai rīkojas ar finanšu līdzekļiem un mantu lietderīgi, tas ir manta atsavināma un nododama īpašumā vai lietošanā citai personai par iespējami augstāku cenu.

Ņemot vērā, ka rīkojuma projektā iekļautajiem nekustamajiem īpašumiem piegul arī valsts nekustamie īpašumi, kuru atsavināšana šobrīd ir uz laiku apturēta, kas savukārt varētu samazināt potenciālo pircēju skaitu, VNĪ, rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu atsavināšanas procesu organizēs pēc nekustamo īpašumu Oškalna ielā 14, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, un nekustamo īpašumu “Ērgļu arodvidusskola”, Oškalna ielā 10, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, pārdošanas vai vienlaicīgi ar tiem, tādejādi nodrošinātu maksimāli  lietderīgu rīcību ar minētajiem nekustamajiem īpašumiem.

 
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 30.jūnija rīkojuma Nr.353 "Par Izglītības un zinātnes ministrijas valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā un pārdošanu" 5.punktu, Finanšu ministrijai uzdots pēc meža zemes atdalīšanas atsevišķā īpašumā nodod un Zemkopības ministrija pārņem valdījumā un ierakstīt zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā atdalīto valsts meža zemi.

VNĪ Zemkopības ministrijai iesniedza aktu Nr. A/2021/6340 un aktu Nr. A/2021/6360 par minēto nekustamo īpašumu nodošanu Zemkopības ministrijai valdījumā.

Zemkopības ministrija ar 21.01.2022. vēstuli informē, ka, lai lemtu par turpmāko rīcību ar nekustamiem īpašumiem Zemkopības ministrija lūdza AS "Latvijas valsts meži" (07.12.2021. vēstule Nr.3.4-11e/2342/2021)  izvērtēt nekustamo īpašumu  pārņemšanu un izmantošanu valsts meža īpašuma pārvaldīšanas un apsaimniekošanas funkciju veikšanai.  AS "Latvijas valsts meži" (04.01.2022. vēstule Nr.4.1-2_001r_101_22_5) atkārtoti izvērtējot nekustamo īpašumu Lauksaimniecības ielā 14A, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā, un  Oškalna ielā 14A, Ērgļos, Ērgļu pagastā, Madonas novadā,  pārņemšanas lietderību un izmantošanu meža īpašuma pārvaldīšanas un apsaimniekošanas funkciju veikšanai, cita starpā norādīja, ka ņemot vērā, ka abi īpašumi atrodas Ērgļu ciema teritorijā,  un spēkā esošais Madonas novada teritorijas plānojums neparedz teritorijas izmantošanu mežsaimnieciskai darbībai, to, ka esošajā situācijā nekustamajiem īpašumiem nav nodrošināta piekļuve, no meža apsaimniekošanas viedokļa īpašumu pārņemšana Zemkopības ministrijas valdījumā un AS "Latvijas valsts meži" pārvaldīšanā valsts funkciju veikšanai nav lietderīga. Papildus Zemkopības ministrija norāda, ka grozījumi Meža likumā, kas stājās spēkā 19.05.2021. paplašina valsts meža zemes atsavināšanas iespējas. Meža likuma  44. panta ceturtās daļas 5.punkts pieļauj valsts meža zemes atsavināšanu, paredzot, ka zemesgrāmatā ierakstītas valsts meža zemes atsavināšanu vai privatizāciju  var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, ja atsavina neapbūvētu valstij  piederošu zemes gabalu vai tā domājamo daļu, kura sastāvā ir valsts meža zeme, ja valsts meža zemes nodalīšana nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem vai ja pēc nodalīšanas veidojas starpgabals Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma izpratnē, kuru nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai. Ievērojot iepriekš minēto un lietderības apsvērumus rīcībā ar valstij nevajadzīgu mantu, Zemkopības ministrijas ieskatā izvērtējamie nekustamie īpašumi atbilstoši Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punktam būtu jānodod atsavināšanai. 
 
Risinājuma apraksts
Ievērojot Zemkopības ministrijas saņemto viedokli, kā arī ņemot vērā, ka ir mainījusies faktiskā un tiesiskā situācija attiecībā uz meža zemes atsavināšanu,  Finanšu ministrija neiebilst atdalītos nekustamos īpašumus virzīt atsavināšanai atbilstoši Atsavināšanas likuma un Meža likumā ietvertajam regulējumam.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Ministru kabineta 2020.gada 30.jūnija rīkojuma Nr.353 "Par Izglītības un zinātnes ministrijas valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā un pārdošanu" 5.punktā dotais uzdevumus ir zaudējis aktualitāti un ir svītrojams no rīkojuma.
Lai risinātu iepriekš minēto, pēc Finanšu ministrijas iniciatīvas paralēli šim rīkojuma projektam tiek virzīts Ministru kabineta rīkojuma projekts “Grozījums Ministru kabineta 2020.gada 30.jūnija rīkojumā Nr.353 "Par Izglītības un zinātnes ministrijas valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā un pārdošanu" (22-TA-2984), lai svītrotu no tā 5.punktu.
 
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Meža likuma 44.panta trešo daļu valsts meža zeme pastāvīgā lietošanā netiek piešķirta un nav atsavināma vai privatizējama, izņemot šā panta ceturtajā un 4.1 daļā noteiktos gadījumus. Saskaņā ar Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punktu zemesgrāmatā ierakstītās valsts meža zemes atsavināšanu vai privatizāciju var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, privatizējot, kā arī atsavinot neapbūvētu valstij piederošu zemes gabalu vai tā domājamo daļu, kura sastāvā ir valsts meža zeme, ja valsts meža zemes nodalīšana nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem vai ja pēc nodalīšanas veidojas tāds starpgabals Atsavināšanas likuma izpratnē, kuru nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai.

 
Risinājuma apraksts
Kaut arī rīkojuma projektā iekļautie nekustamie īpašumi, izveidoti, pamatojoties uz Ministru kabineta 2020. gada 30. jūnija rīkojuma Nr. 353 "Par Izglītības un zinātnes ministrijas valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā un pārdošanu", kas pieņemts pirms 2021. gada 19. maija, kad stājās spēkā grozījumi Meža likumā par 44. panta ceturtās daļas papildināšanu ar 5. punktu-  rīkojuma projekts par nekustamo īpašumu pārdošanu tiek virzīts pēc attiecīgu grozījumu Meža likumā spēkā stāšanās, līdz ar to nekustamo īpašumu   atsavināšana ir pamatojama arī ar Meža likumā noteikto, ņemot vērā, ka nekustamie īpašumi ir valsts meža zeme.

Vienlaikus, ņemot vērā, ka nekustamie īpašumi ir zemes starpgabali, to atbilstības izvērtējums Meža likuma 44.panta 5.punktā noteiktajiem kritērijiem ir vairāk formāla, ņemot vērā, ka  nekustamo īpašumu dalīšanas rezultātā var iegūt tikai starpgabalus Atsavināšanas likuma izpratnē, kurus nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai.


Saskaņā ar Ērgļu pagasta teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumiem minimālā zemes vienības platība ražošanas objektu apbūves teritorijā, kurā atrodas projektā iekļautie nekustamie īpašumi, ir atbilstoši funkcionālajai nepieciešamībai un saskaņā ar esošiem būvnormatīviem, bet ne mazāka par 2500 m2 (Madonas novada pašvaldības 13.01.2022. vēstule Nr. 2.1.3.1/22/146). Projektā iekļauto nekustamo īpašumu platības ir mazākas par pašvaldības saistošajos noteikumos paredzēto minimālo zemesgabala platību, līdz ar to tālāka sadale nav pieļaujama un iespējama.

Ievērojot iepriekš minēto, kā arī to, ka ir noskaidrots, ka atdalītos nekustamos īpašumus – zemes starpgabalus nav lietderīgi izmantot valsts meža īpašuma pārvaldīšanas un apsaimniekošanas funkcijas nodrošināšanai un tie nav nepieciešami Zemkopības ministrijai un AS "Latvijas valsts meži", kā arī nav nepieciešami Madonas novada pašvaldībai likumā “Par pašvaldībām” noteikto autonomo funkciju veikšanai (Madonas novada 31.01.2022. vēstule Nr. 2.1.3.1/22/370) ir izpildījušies Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punktā noteiktie kritēriji valsts meža zemes atsavināšanai saskaņā ar Atsavināšanas likumu.

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4.panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. 

Ar Finanšu ministrijas un VNĪ 18.03.2020. noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, VNĪ veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, tajā skaitā nodrošinot lietderīgu rīcību ar valsts funkciju veikšanai neizmantotiem nekustamajiem īpašumiem. Attiecīgi, ņemot vērā  nekustamo īpašumu tirgus situāciju, izmantošanas iespējas un to, ka nav zināmas valsts pārvaldes funkcijas, kuru nodrošināšanai būtu lietderīgi tos saglabāt valsts īpašumā, ar VNĪ Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumu nolemts ierosināt nekustamo īpašumu atsavināšanu un attiecīga Ministru kabineta lēmuma sagatavošanu.


Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 5.panta pirmo daļu atļauju atsavināt valsts nekustamo īpašumu dod Ministru kabinets.
Sagatavotais rīkojuma projekts paredz atļaut VNĪ pārdot nekustamos īpašumus par brīvu cenu saskaņā ar 37.panta pirmās daļas 4.punktu, un 44.panta astotās daļas 1.punktu.
Atsavināšanas likuma 37.panta pirmās daļas 4.punkts nosaka, ka pārdot nekustamo īpašumu šā likuma 4.panta ceturtajā daļā minētajai personai var par brīvu cenu, kas ir vienāda ar nosacīto cenu (8.pants). Atbilstoši Atsavināšanas likuma 37.panta piektajai daļai, ja nekustamo īpašumu pārdod par brīvu cenu šā likuma 4.panta ceturtajā daļā minētajām personām, institūcija, kas organizē nekustamā īpašuma atsavināšanu (9.pants), nosūta tām atsavināšanas paziņojumu.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 37.panta sesto daļu, ja pēc šā panta piektajā daļā minētā atsavināšanas paziņojuma saņemšanas tajā noteiktajā termiņā, kas nedrīkst būt īsāks par vienu mēnesi no atsavināšanas paziņojuma nosūtīšanas dienas, pirkt nekustamo mantu piesakās vairākas personas, kurām ir pirmpirkuma tiesības, rīkojama izsole starp šīm personām.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 44. panta pirmo daļu publiskas personas zemi var iegūt īpašumā personas, kas saskaņā ar likumu var būt zemes īpašuma tiesību subjekti. Ievērojot minēto, rīkojuma projekta 1. punktā minēto nekustamo īpašumu ieguvējiem jāatbilst likuma “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 28. panta nosacījumiem. Šī iemesla dēļ nekustamā īpašuma izsoles noteikumos jāparedz arī šāds nosacījums.
Atsavināšanas likuma 9.panta pirmajā daļā noteikts, ka valsts nekustamā īpašuma atsavināšanu organizē VNĪ.
Rīkojuma projekts paredz nekustamā īpašuma valdītājam  – Finanšu  ministrijai uzdevumu nodot pircējiem valsts nekustamos īpašumus 30 (trīsdesmit) dienu laikā no pirkuma līgumu noslēgšanas dienas, sastādot attiecīgus pieņemšanas un nodošanas aktus. Trīsdesmit dienu termiņš dokumentu nodošanai nekustamā īpašuma pircējam noteikts, izvērtējot nekustamā īpašuma pircēja pienākumu veikt noteiktas darbības noteiktos termiņos, samērīgi ar nekustamā īpašuma pārdevēja pienākumiem. Atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 30.pantā noteiktajam, izsoles dalībniekam, kurš būs nosolījis augstāko cenu par nekustamo īpašumu, būs jāsamaksā par nosolīto nekustamo īpašumu divu nedēļu laikā. Līdz ar to samērīgiem ar nekustamā īpašuma pircēja pienākumiem, veikt noteiktas darbības noteiktos termiņos, ir jābūt arī nekustamā īpašuma pārdevēja pienākumiem. Tādēļ VNĪ nekustamo īpašumu pirkumu līgumos paredz nosacījumu, ka dokumentus, kas nepieciešami pircēja īpašuma tiesību nostiprināšanai zemesgrāmatā, pārdevējs (vai valdītājs) izsniedz pircējam 30 (trīsdesmit) dienu laikā pēc visu saistību izpildes pret pārdevēju.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


Atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12.punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmie valsts nekustamie īpašumi nav nepieciešami citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu ievietojot  Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums.
Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Valsts nekustamajiem īpašumiem piegulošo zemesgabalu īpašnieki, kuriem piemīt tiesībspēja un rīcībspēja, un kuri vēlas iegādāties valsts nekustamos īpašumus.
 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projekta īstenošanai nav nepieciešami papildus līdzekļi no valsts vai pašvaldību budžeta. VNĪ saskaņā ar Atsavināšanas likuma 47.pantu un Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” 37.punktu valsts nekustamās mantas atsavināšanā iegūtos līdzekļus pēc atsavināšanas izdevumu segšanas ieskaitīs valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā mēneša laikā pēc to saņemšanas. Šobrīd nav iespējams noteikt summu, kas tiks ieskaitīta valsts budžetā, jo pašlaik nav iespējams noteikt īpašuma pārdošanas vērtību, jo nekustamā īpašuma atsavināšana (nosacītās cenas noteikšana) tiks organizēta pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas un tā būs atkarīga no nekustamā īpašuma tirgus vērtības vērtēšanas dienā. Atsavināšanas izdevumu apmēru nosaka Ministru kabineta paredzētajā kārtībā.

4.1.1. "Grozījums Ministru kabineta 2020.gada 30.jūnija rīkojumā Nr.353 "Par Izglītības un zinātnes ministrijas valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā un pārdošanu" (22-TA-2984)

Pamatojums un apraksts
Projekts paredz veikt grozījumu Ministru kabineta 2020.gada 30.jūnija rīkojumā Nr.353 "Par Izglītības un zinātnes ministrijas valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā un pārdošanu”, lai svītrotu 5.punktu, kas paredz Finanšu ministrijai pēc pēc nekustamā īpašuma "Ērgļu arodvidusskola" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7054 005 0007) Ērgļos, Ērgļu pagastā, Ērgļu novadā, pārņemšanas  Finanšu ministrijas valdījumā, veikt nepieciešamās darbības minētā valsts nekustamā īpašuma sastāvā esošās meža zemes atdalīšanai atsevišķā īpašumā un Zemkopības ministrijai pārņemt valdījumā atdalīto valsts meža zemi un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ierakstīt zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā, ņemot vērā, ka tajā dotais uzdevums zaudējis aktualitāti.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
Rīkojuma projekts Ministru kabinetā skatāms vienlaikus ar  izstrādāto  Ministru kabienta rīkojuma projektu "Grozījums Ministru kabineta 2020.gada 30.jūnija rīkojumā Nr.353 "Par Izglītības un zinātnes ministrijas valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā un pārdošanu" (22-TA-2984).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Projekta izpildi nodrošinās Finanšu ministrija un valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi"
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta izstrādes, saskaņošanas un pieņemšanas procesā personu datu apstrādes mērķis ir nodrošināt projekta atbilstību faktiskajai un tiesiskajai situācijai, nodrošinot Ministru kabineta rīkojuma projekta izpildē iesaistīto pušu tiesiskās intereses. Personas datu apstrāde ir nepieciešama, lai izpildītu Atsavināšanas likumā VNĪ deleģēto uzdevumu – organizēt valsts mantas atsavināšanas procesu. Paskaidrojošie dokumenti, kuri satur personas datus, tiek nodoti šauram subjektu lokam - institūcijām, kas veic  projekta un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) izvērtēšanu, Valsts kancelejai un Ministru kabineta locekļiem.
Nekustamo īpašumu īpašnieku personas dati apstrādāti, tos iegūstot no zemesgrāmatas nodalījuma, kura noraksts nepieciešams projekta izstrādei un virzībai. Zemesgrāmatu likuma 1.pants noteic, ka zemesgrāmatas ir visiem pieejamas un to ierakstiem ir publiska ticamība.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi