Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
22-TA-2004: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2016. gada 20. septembra protokollēmuma (protokols Nr. 46, 40. §) “Informatīvais ziņojums “Par bēgļu un personu ar alternatīvo statusu uzņemšanas un sociālekonomiskās iekļaušanas pasākumu ietekmi uz pašvaldību budžetiem”” 2., 3., 4., 5. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk - VARAM) 13 643 euro pārskaitīšanai trim pašvaldībām, lai kompensētu faktiskos izdevumus, kas radušies, sniedzot palīdzību saistībā ar bēgļu un personu ar alternatīvo statusu uzņemšanu un organizējot sociālekonomiskās iekļaušanas pasākumus 2021. gadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2016. gada 20. septembra protokollēmuma (protokols Nr. 46, 40. §) “Informatīvais ziņojums “Par bēgļu un personu ar alternatīvo statusu uzņemšanas un sociālekonomiskās iekļaušanas pasākumu ietekmi uz pašvaldību budžetiem”” (turpmāk - Protokollēmums) 2. punkts noteic, ka pašvaldībām ne retāk kā reizi gadā no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kompensējami faktiskie izdevumi, kas radušies, sniedzot finansiālo un materiālo palīdzību bēgļu un personu ar alternatīvo statusu uzņemšanas un sociālekonomiskās iekļaušanas pasākumiem (turpmāk - faktiskie izdevumi) par laika periodu no 2016. gada 1. janvāra.

Protokollēmuma 3. punkts noteic, ka pašvaldībām no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kompensējami faktiskie izdevumi, kas pašvaldībām radušies, sniedzot sociālos pakalpojumus, sociālo palīdzību un atbalstu, kas noteikti Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā, Bērnu tiesību aizsardzības likumā un citos normatīvajos aktos un attiecīgās pašvaldības saistošajos noteikumos.

Saskaņā ar Protokollēmuma 4. punktu pašvaldībām faktiskie izdevumi kompensējami no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" divu gadu laika periodā no bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu statusa iegūšanas brīža, bet par nepilngadīgiem bēgļiem un personām ar alternatīvo statusu bez pavadības faktiskie izdevumi kompensējami līdz viņu 24 gadu vecumam.

Atbilstoši Protokollēmuma 5. punktam VARAM izvērtē pašvaldību iesniegtos pieprasījumus par pašvaldībām kompensējamiem faktiskajiem izdevumiem, sagatavo un noteiktā kārtībā iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
VARAM 2022. gada 13. maijā visām valstspilsētu un novadu pašvaldībām nosūtīja vēstuli Nr. 1-132/3530 ar aicinājumu sniegt informāciju par faktiskajiem izdevumiem, kas radušies, sniedzot finansiālo un materiālo palīdzību bēgļu un personu ar alternatīvo statusu uzņemšanas un sociālekonomiskās iekļaušanas pasākumiem 2021. gadā.

VARAM dokumentus par faktiskajiem izdevumiem, lai kompensētu izdevumus, kas radušies, sniedzot finansiālo un materiālo palīdzību bēgļu un personu ar alternatīvo statusu uzņemšanas un sociālekonomiskās iekļaušanas pasākumiem, 2021. gadā iesniedza trīs pašvaldības par kopējo summu 13 643 euro apmērā.

Pamatojoties uz Jūrmalas valstspilsētas administrācijas iesniegto informāciju, saskaņā ar Jūrmalas pilsētas domes 2014. gada 10. jūlija saistošo noteikumu Nr. 19 “Par ēdināšanas maksas atvieglojumiem Jūrmalas pilsētas izglītības iestādēs” 2.2. apakšpunktu, Jūrmalas valstspilsētas pašvaldība 2021. gadā nodrošināja vienas personas, kurai 2021. gada 3. jūnijā izsniegta uzturēšanas atļauja ar bēgļa statusu, Jūrmalas Pumpuru vidusskolā ēdināšanas pakalpojumus par kopējo summu 133 euro apmērā (par septembri, oktobri, novembri un decembri). 

Pamatojoties uz Rīgas sociālā dienesta iesniegto informāciju, 2021. gadā Rīgas valstspilsētas pašvaldība ir nodrošinājusi sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību bēgļiem un personām ar alternatīvo statusu. Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3. panta 1.1 daļu un Rīgas domes 2021. gada 26. maija saistošajiem noteikumiem Nr. 49 "Par mājsaimniecības atzīšanu par trūcīgu vai maznodrošinātu un sociālās palīdzības pabalstiem Rīgas pilsētas pašvaldībā" (līdz 2021. gada 26. maijam saskaņā ar Rīgas domes 2013. gada 15. janvāra saistošo noteikumu Nr. 202 “Par ģimenes vai atsevišķi dzīvojošas personas atzīšanu par trūcīgu vai maznodrošinātu un sociālajiem pabalstiem Rīgas pilsētas pašvaldībā” 19. punktu), kā arī Rīgas domes 2020. gada 6. marta saistošo noteikumu Nr. 3 “Rīgas pilsētas pašvaldības sniegto sociālo pakalpojumu saņemšanas un samaksas kārtība” 7. punktu.

Rīgas valstspilsētas pašvaldība izmaksāja pabalstus garantētā minimālā ienākumu līmeņa nodrošināšanai un pabalstus izglītības ieguves atbalstam, sedza izdevumus par īri, elektrību, gāzi, telekomunikāciju un interneta lietošanu, citiem komunālajiem maksājumiem par kopējo summu 9 549 euro apmērā.

Pamatojoties uz Ropažu novada pašvaldības iesniegto informāciju, 2021. gadā Ropažu novada pašvaldība ir nodrošinājusi sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību personai ar alternatīvo statusu, kura 2016. gadā Latvijā ieradās, kā nepilngadīga persona (kas dzimusi 1999. gada 13. jūlijā) bez vecāku pavadības. Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3. panta 1.1 daļu, Ropažu novada pašvaldības 2016. gada 29. jūnija saistošo noteikumu Nr. 9 “Par Ropažu novada pašvaldības palīdzību audžuģimenēm, bāreņiem un bez vecāku gādības palikušajiem bērniem” (zaudēja spēku 2021. gada 6. novembrī) 8. un 9. punktu un Ropažu novada pašvaldības domes 2021. gada 13. oktobra saistošo noteikumu Nr. 18/21 “Pašvaldības pabalsti bez vecāku gādības palikušam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās Ropažu novadā” 10. un 11. punktu  Ropažu novada pašvaldība izmaksāja pabalstu ikmēneša izdevumiem un sedza dzīvojamās telpas ikmēneša īres izdevumus par kopējo summu 3 961 euro apmērā.

Līdz ar to tika sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts „Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””, kas paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt VARAM 13 643 euro pārskaitīšanai pašvaldībām, lai kompensētu faktiskos izdevumus, kas radušies, sniedzot finansiālo un materiālo palīdzību saistībā ar bēgļu un personu ar alternatīvo statusu uzņemšanu un organizējot sociālekonomiskās iekļaušanas pasākumus 2021. gadā, tai skaitā:
1. Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībai - 133 euro,
2. Rīgas valstspilsētas pašvaldībai – 9 549 euro,
3. Ropažu novada pašvaldībai – 3 961 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Pašvaldību darbinieki, kas nodarbojas ar finansiālās un materiālās palīdzības nodrošināšanu bēgļiem un personām ar alternatīvo statusu. Bēgļi un personas ar alternatīvo statusu, kā arī pārējie pašvaldību iedzīvotāji.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
13 643
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
13 643
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-13 643
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-13 643
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
13 643
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ekonomiskās klasifikācijas kods 7460 “Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti pašvaldībām”, atbilstoši Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumiem Nr. 1031 “Noteikumi par budžeta izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām”.
Pieprasītā finansējuma aprēķina pamatojums sniegts papildu pievienotajos dokumentos.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ar rīkojuma projektu netiek mainīts normatīvais regulējums, kā arī tas neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Līdz ar to sabiedrības līdzdalība un komunikācijas aktivitātes rīkojuma projekta izstrādē netika organizētas (Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punkts).
Vienlaikus norādāms, ka rīkojuma projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļās Ministru kabineta sēdes un Tiesību aktu projekti (https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts), kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi