Anotācija (ex-ante)

23-TA-379: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 3. maija noteikumos Nr. 272 "Noteikumi par kompensāciju par vakcīnas pret Covid-19 infekciju blakusparādību izraisīto smagu vai vidēji smagu kaitējumu pacienta veselībai vai dzīvībai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 3. maija noteikumos Nr. 272 "Noteikumi par kompensāciju par vakcīnas pret Covid-19 infekciju blakusparādību izraisīto smagu vai vidēji smagu kaitējumu pacienta veselībai vai dzīvībai" (turpmāk - Noteikumu projekts)  izstrādāts, lai Ministru kabineta 2022. gada 3. maija noteikumos Nr. 272 "Noteikumi par kompensāciju par vakcīnas pret Covid-19 infekciju blakusparādību izraisīto smagu vai vidēji smagu kaitējumu pacienta veselībai vai dzīvībai" (turpmāk - Noteikumi Nr. 272) precizētu kārtību, kādā Zāļu valsts aģentūra (turpmāk – Aģentūra) izskata iesniegumus par kompensācijas par vakcīnas pret Covid-19 infekciju blakusparādību izraisīto smagu vai vidēji smagu kaitējumu pacienta veselībai vai dzīvībai piešķiršanu. Aģentūrā,veicot iesniegumu izskatīšanu, konstatēti nepieciešamie pasākumi, lai uzlabotu  iesniegumu un medicīniskās dokumentācijas izvērtēšanu.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumos Nr. 272 noteikt pamatotus un skaidrus kritērijus kaitējuma konstatēšanai, lai Aģentūra pieņemtu lēmumu par kompensācijas piešķiršanu vai atteikumu, kā arī noteikt prasības pacientiem un ārstam par Aģentūrā iesniedzamiem medicīniskiem dokumentiem un saturu, kas norādāms iesniegumam pievienojamos dokumentos.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Aģentūrā, veicot iesniegumu par kompensācijas prasījumu,  izskatīšanu konstatēti nepieciešamie pasākumi, lai uzlabotu iesniegumu izskatīšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Noteikumu Nr.272 atsevišķos punktos ietverta terminoloģija, kas neatbilst Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 49.7 panta lietojumam. Saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 49.7 pantu lietots apzīmējums "radītais kaitējums", kas ir attiecināms uz kaitējumu, kura rašanās cēloņsakarība starp veikto vakcināciju pret Covid-19 infekciju Aģentūrā nav pierādīta. Savukārt, atbilstoši  Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 49.7 panta lietojumam, ar termiņu "nodarītais kaitējums" tiek apzīmēts tikai tāds kaitējums, kura rašanās cēloniskā saistība ar vakcīnu pret Covid-19 infekciju ir pierādīta Aģentūrā veiktajā kompensācijas pieprasījuma iesnieguma izskatīšanā. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.272 1.3.app.,3., 5.punktā, 8.2., 9.3. un 15.2.apakšpunktā un 2.pielikumā (Kompensācijas prasījuma iesniegums) vārds "nodarītais" kaitējums (attiecīgajā locījumā) aizstāts ar vārdu "radītais" kaitējums (attiecīgajā locījumā). Precizēta terminoloģija atbilstoši  Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 49.7 panta lietojumam. 
 
Problēmas apraksts
2. Noteikumu Nr.272 teksts neietver pacientam prasību par to, ka gadījumā, ja iesniegumu iesniedz par personu līdz 18 gadu vecumam, par personu, kurai noteikta aizgādnība vai uz pilnvarojuma pamata, tad iesniegumam pievieno dokumentu, kas apliecina likumiskā pārstāvja, aizgādņa vai pilnvarotās personas pārstāvības tiesības. Lai arī Aģentūra paredz noslēgt starpresoru vienošanos ar Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi informācijas saņemšanai no Fizisko personu reģistra par aizbildnībā vai aizgādnībā esošām personām, tomēr kompensācijas saņemšanai vēršoties Aģentūrā pacienta aizbildnim, aizgādnim vai audžuvecākiem, Noteikumos Nr.272 prasības neesība uzrādīt attiecīgus apliecinājuma dokumentus, kavē iesniegumu izskatīšanu, jo Aģentūrai ir pienākums šos dokumentus pieprasīt no iesniedzēja papildus, atliekot iesnieguma izskatīšanu. Aģentūra nevar visus pārstāvības veidus izgūt no Fizisko personu reģistra.
Risinājuma apraksts
Noteikumi Nr. 272 papildināti ar jaunu 5.1 punktu, ka gadījumā, ja iesniegumu iesniedz par personu līdz 18 gadu vecumam,  par personu, kurai noteikta aizgādnība vai uz pilnvarojuma pamata, tad iesniegumam pievieno dokumentu, kas apliecina likumiskā pārstāvja, aizgādņa vai pilnvarotās personas  pārstāvības tiesības.
Problēmas apraksts
3. Aģentūrai Kompensācijas prasījuma izskatīšanai ir nepieciešams attiecīgās jomas ārsta speciālista vai ģimenes ārsta sagatavots Slēdziens par cēloņsakarību starp vakcīnas pret Covid-19 izraisīto blakusparādību un pacienta veselībai vai dzīvībai radīto kaitējumu. Nepieciešams, lai pacienta iesniegumam pievienotajos dokumentos būtu skaidri atspoguļota ārsta sagatavota informācija par apkopotiem medicīniskiem datiem par pacientu, vakcīnu, konstatēto blakusparādību, tās ilgumu un citi medicīniskie dati, kas  Aģentūrai nepieciešami konkrētā gadījuma izvērtēšanai. Šādas informācijas iztrūkums padara neiespējamu iesniegumu izskatīšanu, jo būtiski apgrūtina datu analīzi. Aģentūrai rodas nepieciešamība pieprasīt nepieciešamo informāciju papildus. Līdz ar to Noteikumus Nr.272 nepieciešams papildināt ar obligātu prasību iesniegumam pievienot attiecīgās jomas ārsta speciālista vai ģimenes ārsta slēdzienu par cēloņsakarību starp vakcīnas pret Covid-19 infekciju izraisīto blakusparādību un pacienta veselībai vai dzīvībai radīto kaitējumu un nepieciešams noteikt iesniedzamajā ārsta slēdzienā ietveramos pamatjautājumus.
Noteikumi Nr. 272 papildināmi ar Aģentūras tiesībām, gadījumā, ja Aģentūra konstatē, ka ārsta slēdziens par iespējamo cēloņsakarību starp vakcīnas pret Covid-19 infekciju izraisīto blakusparādību un pacienta veselībai vai dzīvībai radīto kaitējumu ir nepilnīgs, tad 15 darbdienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas rakstiski pieprasīt  ārstam iesniegt papildus informāciju. Šajā gadījumā Noteikumu Nr.272 8.punktā minētais lēmuma pieņemšanas  termiņš (viens mēnesis) tiek apturēts līdz dienai, kad Aģentūrā iesniegta ārstam pieprasītā papildus informācija.Vienlaikus precizēts noteikumu 7. un 7.1 punkts, jo gan iesniedzējs, gan ārsti bieži pieprasīto papildu informāciju neiesniedz, līdz ar to aģentūrai ir jāpieņem lēmums par atteikumu saskaņā ar noteikumu 8.2. vai 8.3.apakšpunktu.
Risinājuma apraksts
Noteikumi Nr.272 papildināti ar jaunu 7.1 punktu, kas nosaka, ka gadījumā, ja Aģentūra konstatē, ka ārsta slēdziens par iespējamo cēloņsakarību starp vakcīnas pret Covid-19 infekciju izraisīto blakusparādību un pacienta veselībai vai dzīvībai radīto kaitējumu ir nepilnīgs, tā 15 darbdienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas rakstiski pieprasa ārstam iesniegt papildus informāciju. Šajā gadījumā Noteikumu Nr.272 8.punktā minētais termiņš tiek apturēts līdz dienai, kad Aģentūrā iesniegta pieprasītā papildus informācija.
Problēmas apraksts
4. Noteikumu Nr.272 10.punkts nosaka, ka gadījumā, ja Aģentūra, izskatot iesniegumu konstatē izraisītās blakusparādības  iespējamo cēloņsakarību ar vakcīnu pret Covid-19, tad Aģentūra piecu darbdienu laikā sagatavo visu nepieciešamo informāciju un medicīnisko dokumentāciju un iesniedz to klīniskās universitātes slimnīcas attiecīgās jomas speciālistam vai ārstu speciālistu komisijai (ekspertiem) izvērtēšanai, lai konstatētu iespējamo cēloņsakarību starp vakcīnas pret Covid-19 izraisīto blakusparādību un pacienta veselībai vai dzīvībai radīto smago vai vidēji smago kaitējumu vai tās neesību. 
Šobrīd šī norma ir deklaratīva, jo Aģentūra 5 darbdienās to praktiski nevar nodrošināt. Šobrīd Aģentūra vispirms lūdz universitātes klīnisko slimnīcu deleģēt pārstāvi, kas būtu pieejams un varētu sniegt atzinumu par konkrēto gadījumu. Pēc informācijas par ārstu saņemšanas tiek gatavota Aģentūras savstarpēja vienošanās ar ārstu par pakalpojuma sniegšanu. Pēc abpusējas vienošanas parakstīšanas ārsta rīcībā tiek nodoti pacienta medicīniskie dokumenti. Aģentūra katrai lietai lūdz atsevišķi nominēt universitātes slimnīcu ārstu. Tāpat ir bijis gadījums, kad ārsts informē, ka viņš nav tik kompetents konkrētajā jomā un nepieciešams piesaistīt citas specialitātes ārstu, kas varētu novērtēt cēloņsakarības esību vai neesību. Bieži medicīniskās dokumentācijas izvērtēšanai ir nepieciešami dažādu specialitāšu ārsti.
Līdz ar to noteiktais piecu dienu izvērtēšanas un informācijas sagatavošanas termiņš Aģentūrai nav pietiekams kvalitatīvai informācijas sagatavošanai, tādēļ Noteikumos Nr.272 nosakāms garāks termiņš (piecpadsmit darbadienas). Garāka termiņa noteikšana nesamazina kopējo iesnieguma izskatīšanas un lēmuma pieņemšanas termiņu, bet dod Aģentūrai iespēju savlaicīgi sagatavot vienošanos ar ārstu ekspertu, kā arī iesniegt visus nepieciešamos medicīnisko dokumentus iespējamās cēļoņsakarības starp vakcīnas pret Covid-19 izraisīto  blakusparādību un pacienta veselībai vai dzīvībai radīto smago vai vidēji smago kaitējumu izvērtēšanai.
Vienlaikus Noteikumu Nr.272 10. punktā svītrota atsauce uz ārstu speciālistu komisiju pacienta medicīniskās dokumentācijas izvērtēšanai, jo 10.punkts paredz, ka Aģentūra, ņemot vērā sarežģītākus smaga kaitējuma pacientam izvērtēšanas gadījumus turpmāk pieprasa ekspertu atzinumu trīs attiecīgās jomas ārstiem speciālistiem, ja kompensācijas prasījuma iesnieguma izvērtēšanas laikā tiek vērtēts pacientam radies kaitējums, kas iespējami atbilst smagam kaitējumam, ir tieši saistīts ar vakcīnas pret Covid-19 izraisītu blakusparādību un atbilst šo noteikumu 1.pielikuma 5.punktā noteiktajām pazīmēm: 1) personai ir noteikta I invaliditātes grupa, veselības traucējumu un funkcionālo traucējumu dēļ personas patstāvīga funkcionēšana ir ierobežota vai praktiski nav iespējama, personai ir nepieciešama palīdzība un uzraudzība ikdienas dzīves aktivitātēs; 2) personas nāve.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.272 10.punktā 5 darbdienu termiņš aizstāts ar piecpadsmit darbdienām; Noteikumi Nr.272 papildināti ar 10.1 punktu.
Problēmas apraksts
5. Noteikumu Nr.272 15.punktā noteikti apstākļi, kuros Aģentūra pieņem lēmumu par atteikumu izmaksāt kompensāciju.
Aģentūra, izskatot kompensācijas prasījumus, ir konstatējusi, ka nereti pacienti nav ievērojuši ārsta norādes, t.i. pacientiem tiek nozīmēta konkrēta ārstēšanās ar konkrētām zālēm, lai ārstētu konkrētās diagnozes, tomēr pēc e-veselības sistēmas pieejamās informācijas, pacientam ārsta izrakstītās zāles nav izsniegtas, jo konkrēto zāļu receptes palika neatprečotas.
Ja konkrētu zāļu lietošanas laikā ir novērojamas blakusparādības, pacientam, ja tam ir medicīnisks pamatojums, konsultējoties ar savu ārstējošo ārstu, var tikt mainīta zāļu terapija. Vienlaikus farmācijas nozares normatīvie akti paredz, ka par blakusparādību, īpaši par būtisku blakusparādību, ārstniecības persona un farmaceits ziņo Zāļu valsts aģentūrai, tiklīdz tiek pamanīta iespējamā saistība ar konkrēto zāļu lietošanu.

Lai pieprasītu kompensāciju, pacients, ievērojot Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 49.7 panta trešajā daļā paredzētos kompensācijas prasījuma termiņus, aizpilda un iesniedz aģentūrā kompensācijas prasījuma iesniegumu atbilstoši  Noteikumu Nr.272 2. pielikumam, ārsta slēdzienu par iespējamo cēloņsakarību starp vakcīnas pret Covid-19 izraisīto blakusparādību un pacienta veselībai vai dzīvībai nodarīto kaitējumu, kā arī medicīniskos dokumentus, kas to apliecina. Tātad jau iesniedzot kompensācijas prasījuma iesniegumu aģentūrā, pacients (vai likumiskais pārstāvis) pievieno arī ārsta slēdzienu par iespējamo cēloņsakarību ar vakcīnas pret Covid-19 izraisīto blakusparādību un pacienta kaitējumu veselībai vai dzīvībai, kā arī medicīniskos dokumentus, kas to apliecina. Minētie dokumenti nepieciešami, lai novērstu gadījumus, kad pacienta veselības traucējumiem nav saistības ar vakcīnu un tās pret Covid-19 infekciju blakusparādību sekām vai radītais veselības kaitējums ir uzskatāms par vieglu un pārejošu (piemēram, paaugstināta ķermeņa temperatūra, drudzis, sāpes injekcijas vietā u.c.), kas neatbilst  Noteikumu Nr. 272 nosacījumiem, lai izvērtētu konkrēto gadījumu par kompensācijas piešķiršanu pēc būtības.  

Aģentūras ieskatā pacienta līdzdalībai savas veselības aprūpē ir būtiska ietekme, jo no tā ir atkarīga turpmākā ārstniecības procesa norise. Pacienta līdzestība nodrošina saikni starp efektīvu terapiju un efektīvu slimības kontroli, vienlaikus sekmējot labāku pacienta dzīves kvalitāti. Zāļu nelietošana pie konkrētām diagnozēm var veicināt pacientam ilgāku ārstēšanās periodu (kompensācija saistīta tajā skaitā ar blakusparādības ilgumu - pacientam ir paliekoši vai ilgstoši veselības traucējumi, kuri ilguši vismaz 26 nedēļas, skaitot no kaitējuma rašanās dienas). Ņemot vērā iepriekš minēto, nav pieļaujama kompensācijas par kaitējumu piešķiršana, ja pacients pats nav pildījis ārsta norādes, lai novērstu veselībai radītos traucējumus. 
Latvijas Republikas Augstākās Tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta 2022.gada 27.oktobra spriedumā lietā Nr. A420152218, SKA-320/2022, skatot pacienta līdzestības veselības aprūpē nozīmi atlīdzības apmēra par veselībai nodarīto kaitējumu noteikšanā atbilstoši Ministru kabineta 2013.gada 5.novembra noteikumiem Nr. 1268 „Ārstniecības riska fonda darbības noteikumi”, secināts, ka  pacienta līdzestības trūkums ir vērtējams un tam ir nozīme, proti, kā tas ir  ietekmējis tieši konkrēto veselībai nodarīto kaitējumu, par kuru tiek noteikta atlīdzība. Līdz ar to lēmuma pieņemšanas brīdī Aģentūra nevar neņemt vērā apstākli, ja, piemēram, konkrēto izrakstīto zāļu pacientam neatprečošana, tātad arī zāļu nelietošana, ir veicinājusi veselības traucējumu rašanos vai tā apmēra palielināšanos.
Aģentūra var pārliecināties par zāļu atprečošanu Veselības informācijas sistēmā. Ja zāles ir atprečotas, kā arī ir izpildījušies citi Noteikumu Nr.272 nosacījumi, tad Aģentūrai nav tiesiska pamata atteikt izmaksāt kompensāciju.
Līdz ar to kompensācijas sistēmā nevar atbalstīt situāciju, ja pacienta vainas dēļ pagarinās blakusparādību ilgums, nepamatoti radot nosacījumu kompensācijas saņemšanai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.272 15.punktā noteiktie apstākļi, kuros Aģentūra pieņem lēmumu par atteikumu izmaksāt kompensāciju, tiek papildināti ar 15.5.apakšpunktu, ietverot apstākli "pacients nav ievērojis ārsta noteikto un medicīniski pamatoto ārstēšanu, kā rezultātā ir apgrūtināta atveseļošanās vai paildzināts ārstēšanās laiks".
Problēmas apraksts
6. Noteikumu Nr.272 1. pielikuma "Smaga vai vidēji smaga kaitējuma pazīmju raksturojumu un kompensācijas apmērs"  1.2. apakšpunkts nosaka, ka vidēji smaga kaitējuma veselībai, kas tieši saistīts ar vakcīnas pret Covid-19 infekciju izraisīto blakusparādību, raksturīgā pazīme ir (1.2.): personai nepieciešamas medicīniskas manipulācijas, ķirurģiska iejaukšanās un/vai rehabilitācija.

Izvērtējot kompensācijas prasījuma iesniegumus, tika konstatēts, ka, lai Aģentūra varētu pamatoti izvērtēt kompensācijas prasījuma iesniegumus un piešķirt attiecīgo kompensāciju, ir nepieciešams precizēt attiecīgo 1.pielikuma 1.2. apakšpunkta definējumu:
1) ir nepieciešams papildināt Noteikumu 1.pielikuma 1.2.apakšpunktu ar ārsta nozīmētu zāļu terapiju. Piemēram, pie dziļo vēnu trombozes nav tik būtiski veikt kādu medicīnisko manipulāciju, bet gan pacientam ir būtiski nepārtraukti lietot ārsta nozīmēto zāļu lietošanas kursu, lai mazinātu dzīvībai bīstamu trombožu risku.

2) jānosaka izņēmums, ka medicīniskās manipulācijās neietver asiņu ņemšanu analīzei vai līdzīgas vienkāršas procedūras.
Saskaņā ar Ārstniecībā izmantojamo medicīnisko tehnoloģiju datu bāzi ir pieejama informācija par Latvijā apstiprinātājām vispārējām medicīniskām manipulācijām (skat. https://dati.zva.gov.lv/mtdb/1-visparejas-mediciniskas-manipulacijas).
Jāņem vērā, ka Ārstniecībā izmantojamo medicīnisko tehnoloģiju datu bāzē pie apstiprinātājām vispārējām medicīniskām manipulācijām ir noteiktas tādas manipulācijas kā asins ņemšana no pirksta un vēnas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.272 1.pielikuma "Smaga vai vidēji smaga kaitējuma pazīmju raksturojumu un kompensācijas apmērs"  1.2.apakšpunkts papildināts, nosakot, ka vidēji smaga kaitējuma veselībai pazīme  ir: 1.2. pacientam nepieciešams lietot  zāles, kuru lietošana ir nepieciešama pastāvīgi vai ar pārtraukumiem, un to pārtraukšana apdraudētu personas dzīvību vai pazeminātu dzīves kvalitāti, vai nepieciešamas medicīniskās manipulācijas (izņemot asins ņemšanu analīzei vai citas līdzīgas vienkāršas manipulācijas (procedūras)), ķirurģiska iejaukšanās un/vai rehabilitācija.
Problēmas apraksts

7. Noteikumu Nr.272 1.pielikums nosaka smaga vai vidēji smaga kaitējuma pazīmju raksturojumu un kompensācijas apmēru, tostarp kā viena no raksturojošām pazīmēm ir personai noteikta I vai II invaliditātes grupa.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2012.gada 31.jūlija noteikumu Nr. 537 “Zāļu valsts aģentūras nolikums” 5.1.apakšpunktu Aģentūrai ir tiesības pieprasīt un bez maksas saņemt no valsts un pašvaldību institūcijām, kā arī normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no fiziskajām un juridiskajām personām aģentūras funkciju un uzdevumu izpildei nepieciešamo informāciju.
Tā kā atbildīgā iestāde par pacienta veselībai vai dzīvībai radītā smaga vai vidēji smaga kaitējuma konstatēšanu, kompensācijas apmēra noteikšanu, piešķiršanu un izmaksāšanu saskaņā ar Noteikumos Nr. 272 noteiktajām prasībām ir Aģentūra, šādos gadījumos, kad ir saņemts pacienta (personas ar I vai II invaliditātes grupu) kompensācijas prasījuma iesniegums,  nosūta Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijai  informācijas pieprasījumu, lai saņemtu pacienta invaliditātes ekspertīzes aktu. Aģentūra, izvērtējot invaliditātes ekspertīzes aktu un citus medicīniskos dokumentus (piem., izmeklējumus, izrakstus no ģimenes ārsta, slimnīcas izrakstus u.c.) konstatē, vai personai konstatētie veselības traucējumi, kas bija par pamatu piešķirt I vai II invaliditātes grupu, atbilstoši aģentūras izvērtējumam ir radušies  apstiprinātas vakcīnas pret Covid-19 infekciju izraisīto blakusparādību dēļ.
Ņemot vērā, ka šobrīd Noteikumu Nr. 272 1.pielikumā 3.2. un 5.1.apakšpunktā kā viena no pazīmēm ir personai noteikta I vai II invaliditātes grupa, kas var radīt interpretācijas iespējas par pacientam piešķirtu I vai II invaliditātes grupu kā automātisku nosacījumu izvērtēšanai par kompensācijas piešķiršanu, būtu nepieciešams papildināt 1. pielikuma 3.2. un 5.1. apakšpunktu, paredzot, ka  personai ar I vai II invaliditātes grupu konstatētie veselības traucējumi atbilstoši aģentūras izvērtējumam ir radušies  apstiprinātas vakcīnas pret Covid-19 infekciju izraisīto blakusparādību dēļ.
 
Vienlaikus precizēts Noteikumu Nr.272 1.pielikuma 5.1.apakšpunkts. Tā kā Ministru kabineta 2014.gada 23.decembra noteikumu Nr. 805 “Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi” 5.pielikuma 3.4.apakšpunts paredz, ka I invaliditātes grupa ir nosakāma, ja “funkcionēšanas ierobežojumi ļoti smagi – funkcionēšana ir ļoti ierobežota vai praktiski nav iespējama (nepieciešamība pēc pastāvīgas vai biežas epizodiskas palīdzības vai uzraudzības ikdienas dzīves aktivitātēs).”, tad norāde uz personas I invaliditātes grupu kā smaga kaitējuma veselībai raksturīgu pazīmi bez skaidrojošas papildinformācijas ir pietiekama. Šis precizējums ir ar mērķi izvairīties no liekvārdības pazīmes raksturojumā, negrozot 5.1.apakšpunktu pēc būtības.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.272 1.pielikuma "Smaga vai vidēji smaga kaitējuma pazīmju raksturojums un kompensācijas apmērs" 3.2. un 5.1.apakšpunkts precizēts, paredzot, ka personai ar I vai II invaliditātes grupu konstatētie veselības traucējumi atbilstoši aģentūras izvērtējumam ir radušies  apstiprinātas vakcīnas pret Covid-19 infekciju izraisīto blakusparādību dēļ.
 
Problēmas apraksts
8. Noteikumu Nr.272 2.pielikumā ietvertā veidlapā "Kompensācijas pieprasījuma iesniegums" ietver  laukus, kuru obligāta norādīšana nav pamatota ar iesniegumu izskatīšanu pēc būtības:
1) norāde par ārstniecības personu, kas sniedza ziņojumu par konstatēto iespējamo blakusparādību.

Norāde par ārstniecības personu, kura sniedza ziņojumu par konstatēto iespējamo blakusparādību, ir deklaratīva, nav lietderīga un svītrojama, jo tā raisa iesniedzējam pārpratumus. Vairākumā gadījumos iesniedzēji šo punktu pārprot un sniedz vienkārši informāciju par savu ārstējošo ārstu.
Iesnieguma izskatīšanai pēc būtības Aģentūrai šī informatīvā norāde par ārstniecības personu, kura sniedza ziņojumu par konstatēto iespējamo blakusparādību, nav būtiska​​​​​​. Aģentūra, izvērtējot iesniegto dokumentāciju, vadās no iesniegtajiem faktiem par pacientam izraisīto blakusparādību, un Aģentūra nevērtē faktu, vai tika iesniegts blakusparādību ziņojums vai nē.
Ekspertiem ir svarīgi konstatēt to ārstu, kurš pacienta gadījumā saista iespējamo cēloņsakarību starp vakcīnas pret Covid-19 izraisīto blakusparādību un pacienta veselībai radīto kaitējumu, lai nepieciešamības gadījumā varētu sazināties ar ārstu. Iesniegumā būtu jānorāda ārsts, kurš ir sniedzis (saskaņā ar Noteikumu Ntr.272 5.punktu) iesniegumam pievienoto Attiecīgās jomas ārsta speciālista vai ģimenes ārsta slēdziens par cēloņsakarību starp vakcīnas pret Covid-19 infekciju izraisīto blakusparādību un pacienta veselībai vai dzīvībai radīto kaitējumu (3.pielikums).


2) Norāde par norēķinu sistēmas nosaukumu, bankas kodu un konta numuru ( personas, uz kuras vārda atvērts norēķinu iestādes norēķinu sistēmas konts (vārds, uzvārds un personas kods, uz kura vārda atvērts norēķinu konts)

Kompensācijas prasījuma iesniegumi vairākums izskatīto gadījumu ir noslēgušies negatīvi un Aģentūrai nav nepieciešama šāda informācija. Noteikumos būtu nosakāms, ka iesniedzējs triju darba dienu laikā pēc Aģentūras lēmuma saņemšanas iesniedz Aģentūrā informāciju par kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas nosaukumu, bankas kodu un konta numuru, kurā ieskaitīt aprēkināto kompensāciju (kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas nosaukums, bankas kods, konta numurs, personas, uz kura vārda atvērts norēķinu konts, personas kods).
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.272 2.pielikumā ietvertajā veidlapā "Kompensācijas pieprasījuma iesniegums" svītroti lauki, kuru obligāta norādīšana nav pamatota ar iesniegumu izskatīšanu pēc būtības:
1) norāde par ārstniecības personu, kas sniedza ziņojumu par konstatēto iespējamo blakusparādību, 2) Norāde par norēķinu iestādes nosaukumu, bankas kontu un  konta numuru, personu, uz kuras vārda atvērts konts.
Pielikums papildināts ar norādi uz ārstu, kurš (saskaņā ar Noteikumu Nr.272 5.punktu) ir sniedzis iesniegumam pievienoto slēdzienu par cēloņsakarību starp  vakcīnas pret Covid-19 izraisīto blakusparādību un pacienta veselībai vai dzīvībai  radīto kaitējumu.

Noteikumi Nr.272 papildināti ar 18.1 punktu, kas nosaka, ka iesniedzējs triju darba dienu laikā pēc lēmuma saņemšanas iesniedz Aģentūrā informāciju par bankas kontu, kurā ieskaitāma aprēķinātā kompensācija (norēķinu iestādes nosaukums, bankas kods, konta numurs, personas kods, uz kura vārda atvērts norēķinu konts).
 
Problēmas apraksts
9. Noteikumi Nr.272 papildināmi ar 3.pielikumu "Attiecīgās jomas ārsta speciālista vai ģimenes ārsta slēdziens par cēloņsakarību starp vakcīnas pret Covid-19 infekciju izraisīto blakusparādību un pacienta veselībai vai dzīvībai radīto kaitējumu", lai noteiktu Aģentūrai obligāti iesniedzamās informācijas apjomu, ko sniedz Attiecīgās jomas ārsts speciālists vai ģimenes ārsts.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumi Nr.272 papildināti ar 3.pielikumu "Attiecīgās jomas ārsta speciālista vai ģimenes ārsta slēdziens par cēloņsakarību starp vakcīnas pret Covid-19 infekciju izraisīto blakusparādību un pacienta veselībai vai dzīvībai radīto kaitējumu", kas ietver norādes par noteiktu Aģentūrai obligāti iesniedzamās informācijas apjomu, ko sniedz Attiecīgās jomas ārsts speciālists vai ģimenes ārsts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Kopš 2022. gada 7. maija, kad stājās spēkā Noteikumi Nr. 272, līdz 2023. gada maijam (ieskaitot) Aģentūra ir saņēmusi 172 kompensācijas prasījuma iesniegumus, kuros saskaņā ar Noteikumu Nr. 272 5.punktu iesniedzējs lūdz izmaksāt kompensāciju par smagu vai vidēji smagu kaitējumu veselībai vai dzīvībai, kas apstiprināto vakcīnas pret Covid-19 infekciju blakusparādību dēļ radies pacientam (turpmāk - Iesniegums).
Vairākumā gadījumu Aģentūra, izvērtējot iesniegumus un tam pievienotos dokumentus, pieņēmusi lēmumu par atteikumu izskatīt iesniegumu (primārā ekspertīze) vai pieņēmusi lēmumu par atteikumu izmaksāt kompensāciju (padziļinātā ekspertīze)  – tādi kopumā ir bijuši 141 atteikuma gadījums. Saskaņā ar Noteikumu Nr. 272 8.punktu (primāra ekspertīze) – 135 atteikuma gadījumi; saskaņā ar 15. punktu (padziļinātā ekspertīze) – 6 atteikuma gadījumi. Kopš Noteikumu Nr. 272 pieņemšanas ir bijuši 10 lēmumi par kompensācijas piešķiršanu.
Projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildus līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Aģentūra uzdevumi tiks nodrošināti Aģentūras esošo  amata vietu ietvaros.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • pacienti
Ietekmes apraksts
Projektā ietvertās normas nodrošina, ka Noteikumos Nr.272 ietvertais administratīvais slogs paliek pacientam nemainīgs.

1) 5.1 punktā ietvertā prasība -ja iesniegumu iesniedz par personu līdz 18 gadu vecumam,  par personu, kurai noteikta aizgādnība vai uz pilnvarojuma pamata, tad iesniegumam pievieno dokumentu, kas apliecina likumiskā pārstāvja, aizgādņa vai pilnvarotās personas  pārstāvības tiesības - ņemot vērā, ka jo šie dokumenti tiek pieprasīti iesniegšanai vēlāk,  nemaina administratīvo slogu, .
2) 19.p. Iesniedzējs triju darbdienu laikā pēc lēmuma saņemšanas iesniedz Aģentūrā informāciju par kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas konta numuru, kurā ieskaitāma aprēķinātā kompensācija (norēķinu iestādes nosaukums, bankas kods, konta numurs, personas, uz kura vārda atvērts kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas konts, personas kods) - samazina administratīvo slogu, jo šādu informāciju nav jānorāda kompensācijas pieteikumā, bet tikai gadījumos, ja pacients ir saņēmis pozitīvu Aģentūras lēmumu par kompensācijas piešķiršanu.
3) 15.punkts. Aģentūra pieņem lēmumu par atteikumu izmaksāt kompensāciju, ja ir viens no šādiem apstākļiem: 15.5.app. pacients nav ievērojis ārsta noteikto un medicīniski pamatoto ārstēšanu, kā rezultātā ir apgrūtināta atveseļošanās vai paildzināts ārstēšanās laiks.- kas nosaka pamatu kompensācijas atteikumam- nemaina administratīvo slogu, jo prasība pacientam ievērot ārsta noteikto medicīniski pamatoto ārstēšanu, lai mazinātu radīto kaitejumu,  nav uzskatāma par administratīvo slogu.
4) Noteikumu 1.pielikumā norādītās kaitējuma pazīmes: 1.2. personai nepieciešams lietot zāles, kuru lietošana ir nepieciešama pastāvīgi vai ar pārtraukumiem un to lietošanas  pārtraukšana apdraudētu personas dzīvību vai pazeminātu dzīves kvalitāti, vai nepieciešamas medicīniskās manipulācijas (izņemot asins ņemšanu analīzei vai līdzīgas vienkāršas manipulācijas (procedūras), papildināt saskaņā vēl ar citiem  1.pielikuma punktiem.
Juridiskās personas
  • Aģentūra
  • ārstniecības iestādes
Ietekmes apraksts
Aģentūrai, izskatot kompensācijas pieprasījuma iesniegumus, ir noteikti skaidrāki iesniegumu izskatīšanas kritēriji.
Ārstniecības iestādes un ārstniecības personas ir informētas par prasībām, kas noteiktas viņu sagatavojamiem dokumentiem, kas Aģentūrai iesniedzami kompensācijas pieprasījuma gadījumā, sagatavojot dokumentu "Attiecīgās jomas ārsta speciālista vai ģimenes ārsti slēdziens par cēloņsakarību starp vakcīnas pret Covid-19 infekciju izraisīto blakusparādību un pacienta veselībai vai dzīvībai radīto kaitējumu".

ārsniecības iestādes un ģimenes ārsts:
1) Projektā ietvertā prasība ārstam-speciālistam vai ģimenes ārstam aizpildīt projekta 3.pielikumā ietverto veidlapu ”Attiecīgās jomas ārsta speciālista  vai ģimenes ārsta slēdziens par cēloņsakarību starp vakcīnas pret Covid-19 infekciju izraisīto blakusparādību un pacienta veselībai vai dzīvībai radīto kaitējumu" nav uzskatāma par papildus administratīvo slogu.  Esošais 7.punkta regulējums nosaka, ka gadījumos, ja iesniegumam pievienotie dokumenti ir aizpildīti nepilnīgi, Aģentūra atstāj iesniegumu bez izskatīšanas un pieprasa ārstam sniegt papildus informāciju. Papildus informācijas sagatavošanai Aģentūrai  un sniegšana  par Aģentūras norādītajiem jautājumiem ārstniecības personai iesnieguma izskatīšanas procesa laikā šobrīd rada salīdzināmi tik pat lielu administratīvo slogu kā projekta 3.pielikumā ietvertā slēdziena aizpildīšana.Bez tam nepilnīgas informācijas sniegšanas gadījumā rezultātā arī pagarinās iesniegtā iesnieguma izskatīšanas laiks Aģentūrā. Projektā ietvertā prasība sagatavot 3.pielikumā pievienoto atzinumu, kā arī šajā pielikumā ietvertie norādītie konkrētie jautājumi, uz kuriem sniedzamas atbildes, ārstniecības personai būtiski atvieglos kompensācijas pieteikumam pievienojamo dokumentu sagatavošanu. Līdz ar to prasība par 3.pielikumā ietvertā Slēdziena sagatavošanas prasība nemaina administratīvo slogu ārstniecības personai un pacientam.
2)10.1.punkts. - Aģentūra pieprasa šo noteikumu 10.punktā minēto atzinumu trīs attiecīgās jomas ekspertiem, ja kompensācijas prasījuma iesnieguma izvērtēšanas laikā tiek vērtēts pacientam radies kaitējums, kas iespējami atbilst smagam kaitējumam, ir tieši saistīts ar vakcīnas pret Covid-19 izraisītu blakusparādību un atbilst šo noteikumu 1.pielikuma 5.punktā noteiktajām pazīmēm. nepalielina slogu, jo jau šobrīd Aģentūra pieprasa .... vairākiem- Komisijai, kas sastāv vismaz no 3 ārstiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildus līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami
Tieslietu ministrija ir izstrādājusi likumprojektu "Par Covid-19 infekcijas izplatības  pārvaldības likuma atzīšanu par spēku zaudējušu" (23-TA-1390). Likumprojekts atbalstīts Ministru kabineta 2023.gada 5.septembra sēdē (MK protolols Nr.43  15. §) Attiecīgā likumprojekta pārejas noteikums paredz, ka Covid-19 infekcijas izplatības  pārvaldības likuma  49.7 pants  ir piemērojams līdz 2023.gada 31.decembrim. 
MK 2023.gada 5.septembra sēdē (MK protolols Nr.43  20. §) atbalstīts likumprojekts "Grozījumi Pacientu tiesību likumā", kas izskatāms Saeimā vienlaikus ar likumprojektu "Par Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma atzīšanu par spēku zaudējušu" (23-TA-1390) un likumprojektu "Grozījumi Epidemioloģiskās drošības likumā" (23-TA-1354) (likumprojektu pakete).
Pacientu tiesību likums  tiek papildināts ar 17.1 pantu (atbilstoši Covid-19 likuma 49.7 pantam) "Kaitējuma kompensācija par smago vai vidēji smago kaitējumu pacienta veselībai vai dzīvībai, kas radies apstiprināto vakcīnas pret Covid-19 infekciju blakusparādību dēļ", kas nosaka:
(1) Ministru kabinets nosaka prasības un kārtību, kādā pieprasa, piešķir un izmaksā kompensāciju vai atsaka tās piešķiršanu, kā arī nosaka izmaksājamās kompensācijas apmēru atbilstoši kaitējuma smagumam, nepārsniedzot 142 290 euro, ja radies smags vai vidēji smags kaitējums pacienta veselībai vai dzīvībai apstiprināto vakcīnas pret Covid-19 infekciju blakusparādību dēļ.
(2) Pacienta kompensācijas prasījumu par smago vai vidēji smago kaitējumu viņa veselībai vai dzīvībai, kas radies apstiprināto vakcīnas pret Covid-19 infekciju blakusparādību dēļ, izskata un lēmumu pieņem sešu mēnešu laikā pēc kompensācijas prasījuma saņemšanas. Ja nepieciešams pieprasīt, savākt un izvērtēt papildu informāciju, kompensācijas prasījuma izskatīšanas un lēmuma pieņemšanas termiņš var tikt pagarināts uz laiku līdz vienam gadam.
(3) Pacients kompensāciju par smago vai vidēji smago kaitējumu viņa veselībai vai dzīvībai, kas radies apstiprināto vakcīnas pret Covid-19 infekciju blakusparādību dēļ, pieprasa ne vēlāk kā divu gadu laikā no kaitējuma atklāšanas dienas, taču ne vēlāk kā triju gadu laikā no vakcinācijas dienas. Šajā pantā minēto kompensāciju neizmaksā, ja pacients kompensāciju par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu jau ir saņēmis civilprocesa ietvaros.
Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 49.7 pantā ietverto deleģējumu ar uzdevumu izdot Ministru kabineta noteikumus pārceļ uz Pacientu tiesību likumu. Spēku zaudēs saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 49.7 panta pirmo daļu izdotie Ministru kabineta 2022. gada 7.maija noteikumi Nr. 272 “Noteikumi par kompensāciju par vakcīnas pret Covid-19 infekciju blakusparādību izraisīto smagu vai vidēji smagu kaitējumu pacienta veselībai vai dzīvībai” (turpmāk – Noteikumi Nr.272). Atbilstoši Pacientu tiesību likuma 17.panta pirmajā daļā dotajam deleģējumam Ministru kabinetam, būs nepieciešams izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus par kompensāciju par vakcīnas pret Covid-19 infekciju blakusparādību izraisīto smagu vai vidēji smagu kaitējumu pacienta veselībai vai dzīvībai. Minētajā laika periodā līdz 2023.gada 31.decembrim spēku saglabās Ministru kabineta Noteikumi Nr. 272.

 
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zāļu valsts aģentūra
  • ārstniecības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Cēloņsakarības starp vakcināciju pret Covid -19 infekciju un radušos kaitējumu konstatēšanai un pamatota atlīdzinājuma noteikšanai Aģentūrai noteikti šādi papildus kritēriji Aģentūras vērtēšanas procesa un pamatotas kompensācijas noteikšanas  efektivizācijai: 
1) noteikumu 15.punktā ietverts papildus noteikums, ka Aģentūra pieņem lēmumu par atteikumu izmaksāt kompensāciju, ja (15.5.) pacients nav ievērojis ārsta noteikto un medicīniski pamatoto ārstēšanu, kā rezultātā ir apgrūtināta atveseļošanās vai paildzināts ārstēšanās laiks. 
Minētais saistīts ar pacienta līdzdalības būtisko nozīmi savas veselības aprūpē, jo no tā ir atkarīga turpmākā ārstniecības procesa norise var veicināt pacientam ilgāku ārstēšanās periodu (kompensācija saistīta tajā skaitā ar blakusparādības ilgumu - pacientam ir paliekoši vai ilgstoši veselības traucējumi, kuri ilguši vismaz 26 nedēļas, skaitot no kaitējuma rašanās dienas). 

2) Noteikumu Nr.272 1.pielikuma "Smaga vai vidēji smaga kaitējuma pazīmju raksturojumu un kompensācijas apmērs"  1.2.apakšpunkts papildināts, nosakot, ka vidēji smaga kaitējuma veselībai pazīme  ir: 1.2. pacientam nepieciešams lietot  zāles, kuru lietošana ir nepieciešama pastāvīgi vai ar pārtraukumiem, un to pārtraukšana apdraudētu personas dzīvību vai pazeminātu dzīves kvalitāti, vai nepieciešamas medicīniskās manipulācijas (izņemot asins ņemšanu analīzei vai citas līdzīgas vienkāršas manipulācijas (procedūras)), ķirurģiska iejaukšanās un/vai rehabilitācija.
3) Noteikumu Nr.272 1.pielikuma "Smaga vai vidēji smaga kaitējuma pazīmju raksturojums un kompensācijas apmērs" 3.2. un 5.1.apakšpunkts papildināts ar noteikumu, ka pacientam  noteikta I vai II invaliditātes grupa, kuras cēlonis ir veselības traucējumi apstiprinātas vakcīnas pret Covid-19 infekciju izraisītas blakusparādības dēļ. Minētais sašaurinās nelietderīgu administratīvo resursu izšķiešanu gadījumu vērtēšanā, kuriem nav saistības ar vakcinācijas pret Covid-19 infekciju blakusparādību dēļ radīto kaitējumu. 






 
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija

Optimizācija ir darbība, lai pēc iespējas efektīvāk izstrādātu darbību, tas ir, ar vismazāko resursu daudzumu un pēc iespējas īsākā laikā.
Optimizācija vispār nozīmē kaut ko vislabāko sniegumu, izmantojot resursus vislabākajā veidā.

1) Noteikumi Nr.272 papildināti ar nepieciešamību iesniegt attiecīgās jomas ārsta speciālista vai ģimenes ārsta slēdziens par iespējamo cēloņsakarību starp vakcīnas pret Covid-19 izraisīto blakusparādību un pacienta veselībai vai dzīvībai radīto kaitējumu (noteikumu 3.pielikums), kas  nosaka Aģentūrai obligāti iesniedzamās informācijas apjomu, lai atvieglotu Aģentūrai iesnieguma  izvērtēšanai un lēmuma pieņemšanai nepieciešamās informācijas savlaicīgu ieguvi.
2) Noteikumos Nr.272 ietverta prasība,ka, ja iesniegumu iesniedz par personu līdz 18 gadu vecumam,  par personu, kurai noteikta aizgādnība vai uz pilnvarojuma pamata, tad iesniegumam pievieno dokumentu, kas apliecina likumiskā pārstāvja, aizgādņa vai pilnvarotās personas  pārstāvības tiesības paātrinās iesniegumu izskatīšanu, jo šie apliecinošie  dokumenti Aģentūrai nebūs jāpieprasa papildus.
3) Aģentūrai 15 darbdienu laikā būs iespējams kvalitatīvāk sagatavot visu nepieciešamo informāciju un medicīnisko dokumentāciju, lai to iesniegtu klīniskās universitātes slimnīcas attiecīgās jomas ārstam speciālistam  (turpmāk – eksperts) izvērtēšanai, lai konstatētu  noteikumu Nr.272 9.3. apakšpunktā minēto cēloņsakarību vai tās neesību.
4) Aģentūrai noteiktais pienākums pieprasīt šo noteikumu 10.punktā minēto atzinumu trīs attiecīgās jomas ekspertiem, ja kompensācijas prasījuma iesnieguma izvērtēšanas laikā tiek vērtēts pacientam radies kaitējums, kas iespējami atbilst smagam kaitējumam, ir tieši saistīts ar vakcīnas pret Covid-19 izraisītu blakusparādību un atbilst noteikumu 1.pielikumā noteiktajām pazīmēm, - nodrošinās Aģentūrai iespēju veikt kvalitatīvāku iesnieguma izvērtēšanu.
5) Noteikumu Nr.272 2.pielikumā ietvertā veidlapā "Kompensācijas pieprasījuma iesniegums" izslēgta informācija, kuras norādīšana nav būtiska kompensācijas iesnieguma izskatīšanā pēc būtības:
1) norāde par ārstniecības personu, kas sniedza ziņojumu par konstatēto iespējamo blakusparādību.:1) Norāde par ārstniecības personu, kura sniedza ziņojumu par konstatēto iespējamo blakusparādību,kas ir deklaratīva, nav lietderīga un svītrojama, jo tā raisa iesniedzējam pārpratumus.
2) informācija par iesniedzēja  bankas kontu, kurā ieskaitāma aprēķinātā kompensācija (norēķinu iestādes nosaukums, bankas kods, konta numurs, personas kods, uz kura vārda atvērts norēķinu konts). Ņemot vērā, ka Aģentūrai visos gadījumos nav nepieciešama šī informācija, tad noteikumi paredz iesniedzējam šīs informācijas iesniegšanu Aģentūrai triju darbdienu laikā pēc pozitīva lēmuma saņemšanas, samazinot nevajadzīgas privātas informācijas apriti Aģentūrā.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Kompensācijas pieprasījumu iesniegumu izvērtēšanas procesa optimizācija pozitīvi ietekmēs kompensācijas iesniegumu izskatīšanas rezultātu, radīs iespējas Aģentūrai izsniegt ekspertiem labāk sagatavotus medicīniskos dokumentus, kas, tajā skaitā, ietvers ārstniecības personas sagatavotu dokumentu "Attiecīgās jomas ārsta speciālista vai ģimenes ārsta slēdziens par cēloņsakarību starp vakcīnas pret Covid-19 infekciju izraisīto blakusparādību un pacienta veselībai vai dzīvībai radīto kaitējumu".
Izvērtēšanas procesa optimizācija un lēmumu pieņemšana veicinātu plašāku iedzīvotāju iesaistīšanos vakcinācijas procesā, līdz ar to sekmētu sabiedrības aizsardzību pret Covid-19 infekciju. 

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Latvijas Republikas Satversmes 111.pants noteic, ka valsts aizsargā cilvēku veselību. Kompensācijas atlīdzina cilvēka tiesību uz veselību aizskārumu.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Zāļu valsts aģentūra veic pacientu datu (īpašas kategorijas datu) apstrādi ar mērķi izvērtēt, vai vakcīnas pret Covid-19 infekciju blakusparādību dēļ pacientam ir nodarīts smags vai vidēji smags kaitējums viņa veselībai vai dzīvībai. Lai izpildītu šo uzdevumu, Zāļu valsts aģentūra ir tiesīga apstrādāt pacientu datus saskaņā ar Pacientu tiesību likuma 10.panta piektās daļas 21.punktu un (52) daļas 11.punktu.  
Zāļu valsts aģentūras tiesības apstrādāt īpašas kategorijas datus izriet arī no Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti, ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 9.panta 2.punkta b) apakšpunkta (apstrāde ir vajadzīga, lai realizētu pārziņa pienākumus). 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi