25-TA-474: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Zāļu valsts aģentūras 2025. gada budžeta apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) rīkojuma projekts “Par Zāļu valsts aģentūras 2025. gada budžeta apstiprināšanu” (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz:
- Publisko aģentūru likuma 13. panta trešo daļu, kas nosaka, ka valsts aģentūra Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktajā kārtībā patstāvīgi veido valsts aģentūras budžetu. Valsts aģentūras budžetu apstiprina MK.
- Publisko aģentūru likuma 14. panta otro daļu, kas nosaka, ka gada beigās valsts aģentūras kontā esošo līdzekļu atlikums, kas radies no ieņēmumiem par sniegtajiem maksas pakalpojumiem, citiem pašu ieņēmumiem un ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļiem, paliek valsts aģentūras rīcībā, un to drīkst izlietot izdevumu finansēšanai nākamajā gadā vai turpmākajos gados.
- Likuma par budžetu un finanšu vadību 6.1 panta piektā daļa nosaka, ka budžeta nefinansētu iestāžu kārtējā gada līdzekļu atlikumu var izmantot nākamajā gadā izdevumu finansēšanai.
- Publisko aģentūru likuma 13. panta trešo daļu, kas nosaka, ka valsts aģentūra Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktajā kārtībā patstāvīgi veido valsts aģentūras budžetu. Valsts aģentūras budžetu apstiprina MK.
- Publisko aģentūru likuma 14. panta otro daļu, kas nosaka, ka gada beigās valsts aģentūras kontā esošo līdzekļu atlikums, kas radies no ieņēmumiem par sniegtajiem maksas pakalpojumiem, citiem pašu ieņēmumiem un ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļiem, paliek valsts aģentūras rīcībā, un to drīkst izlietot izdevumu finansēšanai nākamajā gadā vai turpmākajos gados.
- Likuma par budžetu un finanšu vadību 6.1 panta piektā daļa nosaka, ka budžeta nefinansētu iestāžu kārtējā gada līdzekļu atlikumu var izmantot nākamajā gadā izdevumu finansēšanai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Atbilstoši MK 2024.gada 20.augusta protokollēmuma Nr.32 61.§ 87.4.2.p., lai nodrošinātu grāmatvedības funkcijas centralizāciju Valsts kasē (VK), paredzot finansējuma pārdali no VM budžeta nefinansētas iestādes ZVA) 2025.gadā 51 936 euro apmērā, kā arī nepieciešams pārdalīt papildu finansējumu 6 370 euro apmērā, lai nodrošinātu grāmatvedības funkcijas centralizācijas nepārtrauktību VK. Papildus pārdalot vienreizēju finansējumu 6 050 euro apmērā no Finanšu ministrijas uz ZVA, lai nodrošinātu VPC Horizon ZVA iestādes detalizācijas klasifikatora sinhronizāciju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd ZVA 2025. gada budžetu nosaka MK 2024. gada 3.septembra rīkojums Nr.726 “Par Zāļu valsts aģentūras 2025. gada budžeta apstiprināšanu” kurā ir apstiprināti ieņēmumi 6 937 099 euro apmērā un izdevumi 7 882 632 euro apmērā (tai skaitā izdevumu finansēšanai novirzot maksas pakalpojumu naudas līdzekļu atlikumu uz 2025. gada 1. janvāri 945 533 euro apmērā) atbilstoši šā rīkojuma pielikumam.
Rīkojuma projekts paredz, ka saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 41.panta 1.1 daļu jāapstiprina ZVA 2025. gada budžeta ieņēmumus 6 943 149 euro apmērā un izdevumus 7 888 682 euro apmērā (tai skaitā izdevumu finansēšanai novirzot maksas pakalpojumu naudas līdzekļu atlikumu uz 2025. gada 1. janvāri 945 533 euro apmērā) atbilstoši rīkojuma projekta pielikumam.
Rīkojuma projekts paredz, ka saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 41.panta 1.1 daļu jāapstiprina ZVA 2025. gada budžeta ieņēmumus 6 943 149 euro apmērā un izdevumus 7 888 682 euro apmērā (tai skaitā izdevumu finansēšanai novirzot maksas pakalpojumu naudas līdzekļu atlikumu uz 2025. gada 1. janvāri 945 533 euro apmērā) atbilstoši rīkojuma projekta pielikumam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2024.gada 20.augusta sēdē izskatīja informatīvo ziņojumu “Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam” (prot. Nr.32 61.§ 87.p.) un atbalstīja Finanšu ministrijas priekšlikumu, lai nodrošinātu grāmatvedības funkcijas centralizāciju Valsts kasē, paredzot amata vietas pārdali un finansējuma pārdali 2025. gadam 2 857 436 euro apmērā, 2026. gadam 2 857 436 euro apmērā, 2027. gadā 2 843 349 euro apmērā, 2028. gadā un turpmāk ik gadu 2 829 262 euro apmērā nodrošināt, tajā skaitā pārdalot no Veselības ministrijas budžeta nefinansētas iestādes divas amata vietas un plānojot no valsts budžeta daļēji finansētu atvasinātu publisku personu un budžeta nefinansētu iestāžu transfertu 2025. gadā un turpmāk ik gadu 51 936 euro apmērā.
VM sagatavoja projektu, kas paredz ieskaitīt Finanšu ministrijas budžetā ZVA finanšu līdzekļus, lai 2025.gadā nodrošinātu grāmatvedības funkcijas centralizāciju Valsts kasē, paredzot rīkojuma projekta pielikumā “Zāļu valsts aģentūras ieņēmumu un izdevumu atšifrējums 2025.-2027.gadam” atspoguļošanu 58 306 euro apmērā atbilstoši ekonomiskajai būtībai, kā arī pārdalot vienreizējo finansējumu 6 050 euro apmērā no Finanšu ministrijas uz ZVA, lai nodrošinātu VPC Horizon ZVA iestādes detalizācijas klasifikatora sinhronizāciju. API (Application Programming Interface – Lietojumprogrammu saskarne (visbiežāk izmantotais tehnoloģiju un programmēšanas kontekstā) izstrādei, kas atgriež ZVA reģistrētas zāles JSON formātā, API apraksta sagatavošanai, API testēšanai un uzlikšanai produkcijas vidē, kā arī atbalsta sniegšanai tālāku datu apstrādei.
VM sagatavoja projektu, kas paredz ieskaitīt Finanšu ministrijas budžetā ZVA finanšu līdzekļus, lai 2025.gadā nodrošinātu grāmatvedības funkcijas centralizāciju Valsts kasē, paredzot rīkojuma projekta pielikumā “Zāļu valsts aģentūras ieņēmumu un izdevumu atšifrējums 2025.-2027.gadam” atspoguļošanu 58 306 euro apmērā atbilstoši ekonomiskajai būtībai, kā arī pārdalot vienreizējo finansējumu 6 050 euro apmērā no Finanšu ministrijas uz ZVA, lai nodrošinātu VPC Horizon ZVA iestādes detalizācijas klasifikatora sinhronizāciju. API (Application Programming Interface – Lietojumprogrammu saskarne (visbiežāk izmantotais tehnoloģiju un programmēšanas kontekstā) izstrādei, kas atgriež ZVA reģistrētas zāles JSON formātā, API apraksta sagatavošanai, API testēšanai un uzlikšanai produkcijas vidē, kā arī atbalsta sniegšanai tālāku datu apstrādei.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams apstiprināt Zāļu valsts aģentūras 2025. gada budžetu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekts paredz precizēt ZVA 2025.gada budžetu, paredzot izmaiņas rīkojuma pielikumā 2025., 2026. un 2027.gadam starp budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām palielinot izdevumus valsts budžeta transfertiem no valsts budžeta daļēji finansētu atvasinātu publisku personu un budžeta nefinansētu iestāžu uzturēšanas izdevumu transferti uz valsts budžetu (citai ministrijai, centrālajai valsts iestādei) (7812 kods) un samazinot izdevumus atlīdzībai (1000 kods) 58 306 euro apmērā (detalizēts aprēķins anotācijas pielikumā), lai nodrošinātu grāmatvedības funkcijas centralizāciju Valsts kasē, kā arī 2025.gadam palielinot resursus izdevumus segšanai (18.3.1.2.. Valsts budžeta daļēji finansētu atvasinātu publisku personu un budžeta nefinansētu iestāžu saņemtie valsts budžeta transferti no citas ministrijas vai centrālās valsts iestādes budžeta) un palielinot izdevumus precēm un pakalpojumiem (2000 kods) 6 050 euro apmērā, lai nodrošinātu VPC Horizon ZVA iestādes detalizācijas klasifikatora sinhronizāciju. API izstrādei, kas atgriež ZVA reģistrētas zāles JSON formātā, API apraksta sagatavošanai, API testēšanai un uzlikšanai produkcijas vidē, kā arī atbalsta sniegšanai tālāku datu apstrādei.
Zāļu valsts aģentūra ir budžeta nefinansēta iestāde un Veselības ministrijas budžetā tā netiks atspoguļota. 2025. gada budžeta summa tiks iekļauta konsolidētajā kopbudžetā pie budžeta nefinansēto iestāžu budžetu kopsavilkuma.
Zāļu valsts aģentūra ir budžeta nefinansēta iestāde un Veselības ministrijas budžetā tā netiks atspoguļota. 2025. gada budžeta summa tiks iekļauta konsolidētajā kopbudžetā pie budžeta nefinansēto iestāžu budžetu kopsavilkuma.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
skatīt 6.punktu
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Veselības ministrija, Zāļu valsts aģentūraNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Zāļu valsts aģentūra
- Finanšu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi