Anotācija

25-TA-961: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības ārkārtas atbalsta piešķiršanas kārtība nelabvēlīgu klimatisko apstākļu radīto ekonomisko seku mazināšanai augļkopības un dārzeņkopības nozarē 2024. gadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
2025. gada 10. martā stājās spēkā Komisijas 2025. gada 6. marta Īstenošanas regula (ES) 2025/441, ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013 paredz ārkārtas finansiālo atbalstu nelabvēlīgu klimatisko apstākļu notikumu un dabas katastrofu skartām lauksaimniecības nozarēm Spānijā, Horvātijā, Kiprā, Latvijā un Ungārijā (turpmāk – regula 2025/441). Eiropas Komisija (turpmāk – EK) ir piešķīrusi Latvijai ārkārtas finansējumu Eiropas Savienības (turpmāk – ES) ārkārtas atbalstam 4 200 000 euro apmērā.

Regulas 2025/441 mērķis ir paredzēt atbalstu visvairāk cietušajiem lauksaimniekiem nozarēs un ražošanas jomās, ko iespaidojuši nelabvēlīgi klimatiskie apstākļi, ietekmējot viņu saimniecību dzīvotspēju. ES ārkārtas atbalsta (turpmāk – atbalsts) piešķiršanas nosacījumus nosaka dalībvalstis, pamatojoties uz objektīviem un nediskriminējošiem kritērijiem, kuros ņemti vērā faktiskie ekonomiskie zaudējumi, kas radušies cietušajiem lauksaimniekiem. Atbalsts jāpiešķir tā, lai netiktu radīti tirgus vai konkurences kropļojumi un lai novērstu pārkompensācijas risku. Atbalsts ir jāizmaksā līdz 2025. gada 30. septembrim.

Lai nodrošinātu atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulu 2025/441, ir jāsagatavo jauns Ministru kabineta noteikumu projekts (turpmāk – projekts), pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt atbalsta piešķiršanas nosacījumus saskaņā ar regulas 2025/441 1. panta 4. punktu un paredzēt kārtību, kādā augļkopības un dārzeņkopības nozarē piešķirams atbalsts nelabvēlīgu klimatisko apstākļu radīto ekonomisko seku mazināšanai augļkopības un dārzeņkopības nozarē 2024. gadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pēc Latvijas Vides ģeoloģijas un meteoroloģijas centra (turpmāk – LVĢMC) informācijas, Latvijā 2024. gada maija pirmajā dekādē vairākās naktīs tika novērotas stipras salnas, īpaši naktī uz 2024. gada 9. maiju, kad termometra stabiņš daudzviet valsts austrumu rajonos noslīdēja līdz pat –1...–6 °C atzīmei. Naktī uz 2024. gada 9. maiju tika reģistrēti pieci jauni diennakts minimālās gaisa temperatūras rekordi Alūksnē (–4,1 °C), Dagdā (–3,5 °C), Gulbenē (–4,0 °C), Madonā (–5,5 °C) un Rēzeknē (–5,1 °C). Dagdā un Rēzeknē šie rekordi bija arī visa maija mēneša jaunie minimālās gaisa temperatūras rekordi. Tobrīd dārzos ziedēja augļkoki un ogulāji, tostarp ābeles, ķirši, plūmes. Salna daudzviet nodarīja postījumus, veicinot ievērojamu ražas zudumu.
Lai konstatētu nodarītos zaudējumus augļkopības nozarē, lauksaimniekiem laikā no 2024. gada 10. līdz 28. jūnijam bija iespēja Lauku atbalsta dienesta (turpmāk – LAD) Elektroniskās pieteikšanās sistēmā (turpmāk – EPS) pieteikties salnas postījumu apsekošanai augļkopības platībās. Valsts augu aizsardzības dienesta un Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centra (turpmāk – LLKC) amatpersonas līdz 2024. gada 31. jūlijam apsekoja pieteiktās augļkopības platības.
Kopumā LAD tika saņemti paziņojumi par 1524 ha platību, kurās visvairāk cietušas upenes (729 ha), ābeles (266 ha) un smiltsērkšķi (167 ha). Pēc LLKC aprēķiniem, kopējie aprēķinātie provizoriski negūtie ieņēmumi augļkopjiem bija 10 339 702 euro apmērā.

2024. gada 28.–29. jūlijā tika pieredzēta vētra, kas atnesa stipras lietusgāzes un vēja brāzmas (turpmāk – lietavas), turklāt kopējais nokrišņu daudzums vidēji Latvijā bija 65,3 mm, kas ir 86 % no mēneša klimatiskās normas (75,7 mm). Šī vētra nodarīja postījumus vairākos Latvijas reģionos un iznīcināja ievērojamu daļu lauksaimniecības kultūraugu sējumu. Lai operatīvi apkopotu datus par lietavu postījumiem lauksaimniecībā, lauksaimniekiem no 2024. gada 31. jūlija līdz 15. augustam LAD EPS bija iespēja iesniegt informāciju par konkrētiem postījumiem.
Kopumā LAD tika saņemti 232 paziņojumi par 15 817,37 ha cietušu lauksaimniecības kultūraugu platību, no kurām 29 % nebija apdrošinātas, kaut arī valsts paredz kompensāciju 50 % apmērā par apdrošināšanas polises iegādi. No kopā pieteiktām cietušām platībām graudaugu, eļļas augu un tauriņziežu sējumi veidoja 95 % (no tām nebija apdrošinātas 25 % platību), augļu un dārzeņu sējumi – 5 % (no tām nebija apdrošinātas 98 % platību) un ļoti niecīgu daļu – pārējā platība (papuve, kokaugi u. c.), kas nebija apdrošināta. Pēc LLKC aprēķiniem, kopējie aprēķinātie provizoriski negūtie ieņēmumi lauksaimniekiem 2024. gada jūlija lietavu dēļ veidoja 23 771 022 euro un no tiem negūtie ieņēmumi no neapdrošinātām platībām – 11 417 597 euro.

Zemkopības ministrija (turpmāk – ZM) 2024. gada 30. jūlija Krīzes padomes sanāksmē sniedza informāciju par situāciju ZM kompetences jomās saistībā ar nelabvēlīgiem klimatiskiem apstākļiem. 2024. gada 28. oktobrī ZM iesniedza valdībā informatīvo ziņojumu "Par 2024. gada nelabvēlīgo meteoroloģisko apstākļu radītajiem zaudējumiem Zemkopības ministrijas kompetences jomās" (24–TA–2056), lai informētu par situāciju lauksaimniecības nozarēs. Ziņojums tika izskatīts un pieņemts zināšanai Ministru kabineta 2024. gada 5. novembra sēdē.

Savukārt 2024. gada 10. septembrī ZM informēja EK Lauksaimniecības komisāru par lauksaimniecībā izveidojušos situāciju, ko ietekmējuši nelabvēlīgi klimatiskie apstākļi, lūdzot piešķirt atbalstu. Atbildot uz 2024. gada 28. oktobra EK lūgumu, ZM sadarbībā ar LLKC sagatavoja detalizētus papildaprēķinus par nelabvēlīgu klimatisko apstākļu ietekmi un iesniedza tos EK 2024. gada 28. novembrī. Sagatavotā papildu informācija un aprēķini liecina, ka nelabvēlīgie klimatiskie apstākļi radīja Latvijas lauksaimniekiem zaudējumus 34,81 milj. euro apmērā: 2024. gada pavasara salna – 11,23 milj. euro (par augļiem un ogām) un 2024. gada jūlija lietavas – 23,58 milj. euro (par graudiem, tauriņziežiem, augļiem, ogām un dārzeņiem).

2025. gada 10. martā stājās spēkā regula 2025/441, ar kuru Latvijai tika piešķirts atbalsts 4 200 000 euro apmērā.
Atbalsts paredzēts augļkopības un dārzeņkopības nozares lauksaimniekiem, lai segtu 2024. gada pavasaru salnas un jūlija lietavu radītos faktiskos ekonomiskos zaudējumus, kas ietekmē viņu saimniecību dzīvotspēju, tādējādi mazinot ekonomisko un klimatisko apstākļu radīto negatīvo ietekmi uz šīm lauksaimniecības nozarēm, sekmējot lauksaimniecības produkcijas ražošanas saglabāšanu un nepieļaujot saimniecību likvidāciju finansiālu sarežģījumu dēļ. 
Savukārt laukaugu nozarei par graudaugu, eļļas augu un tauriņziežu platībām, kas cieta 2024. gada jūlija lietavās, atbalsts netiks paredzēts, jo nozarei ir pieejama apdrošināšana un valsts paredz kompensāciju 50 % apmērā par apdrošināšanas polises iegādi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijā 2024. gada maija pirmajā dekādē vairākās naktīs bija stipra salna, bet 2024. gada 28.–29. jūlijā tika pieredzētas lietavas. Šo nelabvēlīgo klimatisko apstākļu dēļ tika nodarīti postījumi vairākos Latvijas reģionos un iznīcināta ievērojama daļa lauksaimniecības kultūraugu sējumu.
2025. gada 10. martā stājās spēkā regula 2025/441, ar kuru Latvijai piešķirts atbalsts 4 200 000 euro apmērā.
Regulas 2025/441 1. panta 3. punkts noteic, ka piešķirto atbalstu izmanto pasākumiem, kuru mērķis ir visvairāk cietušajiem lauksaimniekiem nozarēs un ražošanas jomās, ko iespaidojuši nelabvēlīgi klimatiski apstākļi skartajos reģionos, kompensēt ekonomiskos zaudējumus, kuri ietekmē viņu saimniecību dzīvotspēju. Šīs regulas 1. panta 4. punkts arī paredz, ka atbalsts jāizmaksā, pamatojoties uz objektīviem un nediskriminējošiem kritērijiem, kuros ņemti vērā faktiskie ekonomiskie zaudējumi, kas radušies cietušajiem lauksaimniekiem.
Risinājuma apraksts
Ne visiem lauksaimniekiem ir bijusi iespēja apdrošināt savas kultūraugu platības. Apdrošināšanas sistēma nepārtraukti attīstās, un apdrošinātāji piedāvā lauksaimniekiem arvien plašākas iespējas apdrošināt kultūraugus.   Piemēram, jau 2024. gadā vairākas apdrošināšanas sabiedrības piedāvāja augļudārzu apdrošināšanu pret krusas risku, kura iepriekš nebija pieejama, taču vēl nav iespējams apdrošināt augļudārzu pret citiem riska faktoriem. Tāpat gandrīz netiek piedāvāti dārzeņu platību apdrošināšanas pakalpojumi, tāpēc šo nozaru lauksaimniekiem ir  ļoti ierobežotas iespējas pasargāt kultūraugus no dažāda veida apdraudējuma.
Ievērojot iepriekšminēto, projekta 4. punkts paredz, ka uz atbalstu var pretendēt augļkopības un dārzeņkopības nozares lauksaimnieki, lai segtu 2024. gada pavasaru salnas un jūliju lietavu radītos faktiskos ekonomiskos zaudējumus, kas ietekmē viņu saimniecību dzīvotspēju. Savukārt laukaugu nozarē par graudaugu, eļļas augu un tauriņziežu platībām, kas cieta 2024. gada jūlija lietavās, atbalsts netiks paredzēts, jo nozarei ir pieejama apdrošināšana un valsts paredz kompensāciju 50 % apmērā par apdrošināšanas polises iegādi.

Uz atbalstu 2024. gada pavasara salnas radīto seku mazināšanai varēs pieteikties ikviens lauksaimnieks, kas 2024. gadā LAD ģeotelpiskajā iesniegumā ir deklarējis noteikumu projekta 1. pielikumā noteikto augļu un ogu aizņemtās platības.
Savukārt uz atbalstu 2024. gada lietavu radīto seku mazināšanai varēs pieteikties ikviens lauksaimnieks, kas 2024. gadā LAD ģeotelpiskajā iesniegumā ir deklarējis projekta 1. pielikumā noteikto augļu, ogu un dārzeņu aizņemtās platības, ja tās atradās zonā, kurā diennakts nokrišņu daudzums bija lielāks par mēneša klimatisko normu jūlijā (75,7 mm). Visspēcīgākās lietusgāzes piemeklēja Latvijas centrālos rajonus, tāpēc projekta 2. pielikumā dots to pagastu un pilsētu saraksts, kuras būtiski skāra 2024. gada jūlija lietavas. Sarakstu sagatavoja LAD pēc LVMĢC pieejamās informācijas par tām administratīvajām teritorijām (pagastiem un pilsētām), kurās nokrišņu summa 24 stundās no 2024. gada 28. jūlija plkst. 9.00 līdz 29. jūlija plkst. 9.00 bija lielāka par mēneša klimatisko normu jūlijā (75,7 mm).
Ņemot vērā lauksaimnieku no 2024. gada 31. jūlija līdz 15. augustam LAD EPS sniegto informāciju par konkrētiem postījumiem dēļ lietavām, var secināt, ka arī atsevišķos reģionos ārpus 2. pielikumā minētā saraksta bija novērojamas stipras lietusgāzes un vēja brāzmas. Turklāt, pēc nozares sniegtās informācijas atsevišķos pagastos nav LVMĢC meteoroloģiskās stacijas un līdz ar to nav vienmērīgs pārklājums. Tādējādi projekts paredz, ka atbalsta pieteikumu var iesniegt arī lauksaimnieks, kas 1. pielikumā noteiktās augļu, ogu un dārzeņu aizņemtās deklarētās platības kā cietušās kultūraugu platības ir pieteicis LAD no 2024. gada 31. jūlija līdz 15. augustam un attiecīgajā reģionā 2024. gada 28. un 29. jūlijā diennakts nokrišņu daudzums ir vismaz 75,7 mm atbilstoši tuvākās meteoroloģijas stacijas datiem.
Nav iespējams noteikt konkrētas 2024. gada pavasara salnas skartas zonas, jo salna ir ļoti lokāla parādība un atkarīga no dažādiem faktoriem, piemēram, reljefa u. c.

Projekta 1. pielikumā minēti augļi, ogas un dārzeņi atbilstoši kultūraugu veidu kodu sarakstam, kas noteikts normatīvajos aktos par tiešo maksājumu piešķiršanas kārtību lauksaimniekiem. Šajā pielikumā nav iekļautas lopbarības bietes un cukurbietes, kas saskaņā ar kombinēto nomenklatūru ir lopbarība (KN12), kā arī lavanda, kas saskaņā ar kombinēto nomenklatūru pieder pie ēteriskās eļļas grupas produktiem (KN33). Pielikumā nav iekļauti arī kultūrauga kods 640 (kokaugu stādaudzētavas lauksaimniecības zemē), jo attiecas uz dekoratīvajiem stādījumiem.

Turklāt, lai samazinātu administratīvo slogu LAD un novērstu to, ka administrēšanas izmaksas ir lielākas par izmaksāto atbalstu, projekta 5. punkts paredz, ka kopējā attiecināmā atbalsta platība ir vismaz 0,5 hektāri. Atbalstu par 2024. gada salnām un lietavām nepiešķir par vienu un to pašu platību.

Tā kā ārkārtas atbalsts Latvijai piešķirts 4 200 000 euro apmērā, projekta 14. punkts paredz, ka LAD proporcionāli samazina izmaksājamo atbalstu, ja aprēķinātā kopējā atbalsta summa pārsniedz pieejamo finansējumu.
Problēmas apraksts
Tā kā uz atbalstu 2024. gada pavasara salnas, kā arī jūlija lietavu radīto seku mazināšanai varēs pieteikties ikviens lauksaimnieks, kas 2024. gadā LAD ģeotelpiskajā iesniegumā ir deklarējis projekta 1. pielikumā noteikto augļu un ogu aizņemtās platības, un tā kā jūlija lietavās cietušām platībām jāatrodas to pagastu vai pilsētu teritorijā, kas minēti projekta 2. pielikumā, ir jāparedz termiņš atbalsta iesnieguma iesniegšanai.
Lai nodrošinātu to, ka atbalstu saņem visvairāk cietušie lauksaimnieki nozarēs un ražošanas jomās, kuras iespaidojuši nelabvēlīgi klimatiskie apstākļi to skartajos reģionos, ietekmējot viņu saimniecību dzīvotspēju, tad, ievērojot faktiskos ekonomiskos zaudējumus, kā to paredz regulas 2025/441 1. panta 3. un 4. punkts, projektam ir jānosaka objektīvi un nediskriminējoši atbalsta piešķiršanas kritēriji.
Turklāt ir jāņem vērā, ka no jaunām ilggadīgo stādījumu platībām nav bijusi iespēja gūt ieņēmumus no lauksaimnieciskās darbības.
Lai kompensētu ekonomiskos zaudējumus, ir jānosaka atbalsta likme par katru kultūraugu.
Visbeidzot, jānosaka atbalsta griesti, lai novērstu konkurences kropļojumus un pārkompensācijas risku.
Risinājuma apraksts
Projekta 8. punkts paredz, ka atbalsta pretendentam 20 dienu laikā pēc projekta spēkā stāšanās LAD jāiesniedz atbalsta iesniegums par cietušajām platībām.

Lai paredzētu atbalstu tādu nelabvēlīgu klimatisku apstākļu dēļ visvairāk cietušajiem lauksaimniekiem augļkopības un dārzeņkopības nozarē, kuri ietekmē viņu saimniecību dzīvotspēju, projekta 9. punkts paredz, ka atbalsts tiek piešķirts, ja atbalsta pretendenta ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības 2024. gadā par vienu deklarēto hektāru ir samazinājušies vismaz par 20 procentiem salīdzinājumā ar 2021., 2022. un 2023. gada vidējiem ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības par vienu deklarēto hektāru.
Savukārt projekta 10. punkts noteic, ja atbalsta pretendents ir saņēmis atbalstu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par Eiropas Savienības ārkārtas atbalsta piešķiršanas noteikumiem lauksaimniekiem augļu un ogu, piena un gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozarē un par valsts atbalsta piešķiršanas kārtību par vētras radītajiem zaudējumiem augkopības nozarē 2023. gadā, tad iepriekšminēto ieņēmumu samazinājumu vērtē, tos salīdzinot ar 2021. un 2022. gada vidējiem ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības par vienu deklarēto hektāru (t. i., netiek ņemts vērā 2023. gads). Šāds nosacījums paredzēts tāpēc, ka augļkopības un dārzeņkopības nozare arī 2023. gadā cieta no nelabvēlīgiem klimatiskiem apstākļiem (pavasara salnas, sausuma, krusas), kas atstāja ietekmi uz saimniecības dzīvotspēju.
Tādējādi tiek ņemti vērā visi saimniecības ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības un tiek sniegts atbalsts visvairāk cietušajiem lauksaimniekiem, kuriem var rasties grūtības segt saistības, un tas var radīt maksātnespējas draudus. Ja saimniecības kopējie ieņēmumi ir nozīmīgi samazinājušies, tad saimniecībai var tikt apdraudētas iespējas segt zaudējumus ar iekšējiem resursiem un rezervēm vai piesaistīt ārējo finansējumu. Šī iemesla dēļ ir svarīgi vērtēt saimniecības kopējos ieņēmumus no lauksaimnieciskās darbības. Jebkuras uzņēmējdarbības, tostarp lauksaimnieciskās ražošanas, darbības pamatprincipiem jābūt orientētiem uz to, lai uzņēmums vai saimniecība kopumā būtu rentabla, pielāgotos tirgum, strādātu ilgtspējīgi un radītu pievienoto vērtību visai sabiedrībai kopumā.

LAD rīcībā ir informācija par tām platībām, kas konkrētajos gados (2021., 2022., 2023. un 2024. gads) ir deklarētas LAD ģeotelpiskajā iesniegumā (turpmāk – deklarētā platība). Savukārt informācija par ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības tiks iegūta no Valsts ieņēmumu dienesta, kā to paredz projekta 12. punkts.
Vispirms tiek aprēķināti katra attiecīgā gada (no 2021. līdz 2024. gadam) ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības uz vienu deklarēto hektāru, neieskaitot vienu un divus gadus vecu ilggadīgo stādījumu platības. Pēc tam tiek aprēķināti trīs gadu (2021., 2022. un 2023.) vai divu gadu (2021. un 2022.) vidējie ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības uz vienu deklarēto hektāru. Visbeidzot, 2024. gada ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības uz vienu deklarēto hektāru tiek salīdzināti ar trīs gadu (2021., 2022. un 2023.) vai divu gadu (2021. un 2022.) vidējiem ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības uz vienu deklarēto hektāru. Ja rezultātā tiek iegūts vismaz 20 procentu samazinājums, tad atbalsta pretendents ir atbalsttiesīgs.
Aprēķinā tiek ņemta vērā visa atbalsta pretendenta deklarētā platība (arī graudaugu, zālāju u. c. aizņemtā), neieskaitot vienu un divu gadus vecu ilggadīgo stādījumu, izņemot zemeņu stādījumu, platības, kā to paredz projekta 11. punkts. Šāds nosacījums iekļauts tāpēc, ka ilggadīgo stādījumu platības pirmajos divos gados nedod pienācīgu ražu un nesniedz ieguldījumu kopējos saimniecības ieņēmumos no lauksaimnieciskās darbības. Lai mazinātu administratīvo slogu, attiecībā uz visām ilggadīgajām kultūrām noteikts vienots kritērijs, jo 2024. gada pavasara salnās visvairāk cieta upenes (48 %), ābeles (18 %) un smiltsērkšķi (10 %), bet 2024. gada jūlija lietavās – ābeles (37 %), krūmmellenes (42 %) un smiltsērkšķi (14 %). Saskaņā ar LLKC lauksaimniecības bruto seguma (turpmāk - bruto segums) datiem pirmais gads, kad no šīm kultūrām tiek iegūta vērā ņemama raža, ir trešais audzēšanas gads. Projekta apspriešanās laikā nozares pārstāvji norādīja, ka jau trešajā audzēšanas gadā var iegūt pat 80 procentu ražas.
Par ilggadīgo stādījumu, izņemot zemeņu stādījumu, pirmo audzēšanas gadu tiek uzskatīts gads, kad attiecīgā platība pirmoreiz ir deklarēta LAD ģeotelpiskajā iesniegumā.

Projekta 13. punktā dota formula, pēc kuras LAD ir jāaprēķina atbalsts. Lai kompensētu ekonomiskos zaudējumus, katram projekta 1. pielikumā minētam kultūraugam ir noteikta atbalsta likme.
Atbalsta likmes katrai kultūrai aprēķināja LLKC saskaņā ar bruto seguma datiem, nosakot vidējos ieņēmumus no katra kultūrauga aizņemtā hektāra 2022., 2023. un 2024. gadā. Ievērojot iepriekšējo gadu pieredzi un Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulas (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu, 25. panta 10.–11. punkta nosacījumus, ir aprēķināti 80 % no vidējiem trīs pēdējo gadu ieņēmumiem par katru kultūraugu. Turklāt, ievērojot neesošo apdrošināšanu, tika noteikts atbalsta slieksnis par hektāru, kurš nedrīkst pārsniegt 50 % no iepriekš aprēķinātās 80 % summas no vidējiem trīs pēdējo gadu ieņēmumiem. Šāds aprēķins papildus nodrošina pārkompensācijas riska novēršanu. Tādējādi atbalsta likme tika noteikta šādi: ja LLKC aprēķinātie vidējie ieņēmumi no hektāra 2022., 2023. un 2024. gadā par kartupeļiem (kultūrauga kods 820) veidoja 8523 euro/ha un par ābelēm (kultūrauga kods 911) – 16 598 euro/ha, tad noteiktā atbalsta likme par kartupeļiem (kultūrauga kods 820) ir 3409 euro/ha un par ābelēm (kultūrauga kods 911) – 6639 euro/ha.

Ievērojot iepriekšminēto, proti, ka ilggadīgo stādījumu platības pirmajos divos gados nedod pienācīgu ražu un nesniedz ieguldījumu kopējos saimniecības ieņēmumos no lauksaimnieciskās darbības, arī atbalsta aprēķinā netiek ņemtas vērā vienu un divu gadus vecu ilggadīgo stādījumu platības. Tādējādi projekta 13. punktā noteikts, ka attiecībā uz ilggadīgiem stādījumiem papildus projekta 4. punkta nosacījumiem ņem vērā to platību, kas 2024. un 2022. gadā pārklājas lauka līmenī. Tā kā atbalsts tiek paredzēts par 2024. gada deklarētām platībām, kas cietušas no nelabvēlīgiem klimatiskiem apstākļiem, tad par ilggadīgajiem stādījumiem papildus lauka līmenī tiks salīdzinātas 2024. gada un 2022. gada deklarētās platības (t. i., ja 2022. gadā ierīkotas jaunas ilggadīgo stādījumu platības, tad 2024. gads ir trešais to audzēšanas gads, kad jau var iegūt vērā ņemamu ražu). Ja viena attiecīgā kultūrauga deklarēto lauku kontūra nesakritīs, par šīm platībām netiks aprēķināts atbalsts. Ņemot vērā platībmaksājumu pieredzi, pieļaujamā pārklājuma atšķirība starp 2024. un 2022. gadu platību nepārsniedz 10 procentus.

Lai novērstu konkurences izkropļojumus un pārkompensācijas risku, projekta 13. punkts nosaka atbalsta griestus, t. i., atbalsts nepārsniedz 80 procentu no iepriekšējo gadu vidējiem ieņēmumiem par 2024. gada deklarētajiem hektāriem. Skaidrības labad punktā dota formula, pēc kuras tiek aprēķināti maksimālie atbalsta griesti, t. i., 2021., 2022. un 2023. gada vidējie ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības par vienu deklarēto hektāru vai, ja atbalsta pretendents ir saņēmis atbalstu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par Eiropas Savienības ārkārtas atbalsta piešķiršanas noteikumiem lauksaimniekiem augļu un ogu, piena un gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozarē un par valsts atbalsta piešķiršanas kārtību par vētras radītajiem zaudējumiem augkopības nozarē 2023. gadā, 2022. un 2023. gada vidējie ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības par vienu deklarēto hektāru tiek reizināti ar 2024. gada deklarētajiem hektāriem. Iegūtais rezultāts tiek reizināts ar 0,8, tā iegūstot 80 procentu slieksni no iepriekšējo gadu vidējiem ieņēmumiem par 2024. gada deklarētajiem hektāriem. Arī šajā aprēķinā neieskaita vienu un divus gadus vecu ilggadīgo stādījumu platības kā to paredz projekta 11. punkts.
Problēmas apraksts
Iepriekšējos gados ir bijušas situācijas, kad saimniecībām mainās to īpašnieks vai lietotājs, tāpēc ir jāparedz atbilstošs regulējums, jo atbalsts ir jāsaņem saimniecības pārņēmējam.
Ievērojot Valsts kontroles atzinumu, ir jāparedz nosacījums, ka pēc atbalsta saņemšanas lauksaimnieciskā darbība tiek turpināta. Atbalsta mērķis ir segt nelabvēlīgo klimatisko apstākļu radītos zaudējumus un nodrošināt lauksaimnieciskās darbības turpināšanu.
Regula 2025/441 noteic, ka atbalsts ir jāizmaksā līdz 2025. gada 30. septembrim, kā arī, lai neizmaksātu pārmērīgu kompensāciju, jāņem vērā atbalsts, kas reaģēšanai uz attiecīgajiem ekonomiskajiem zaudējumiem piešķirts saskaņā ar citiem valsts vai ES atbalsta instrumentiem vai privātām shēmām.
Saskaņā ar regulas 2025/441 2. panta 2. punktu dalībvalstij līdz 2026. gada 31. martam ir jāsniedz informācija EK par summām, kas izmaksātas, sniedzot ārkārtas atbalstu, labuma guvēju skaitu un veidu, kā arī pasākuma iedarbīguma novērtējumu.
Risinājuma apraksts
Tā kā saimniecībām mēdz mainīties īpašnieki, projekta 16. punktā noteikts, ka atbalstu saņem saimniecības pārņēmējs, ja saimniecība 2024. gadā tika pilnībā pārņemta un mainījās tās īpašnieks vai lietotājs. Šādās situācijās saimniecības pārņēmējs atbalsta iesniegumam pievieno īpašuma vai lietojuma tiesību apliecinošu dokumentu kopijas. 

Projekta 17. punkts paredz, ka atbalsta pretendents vismaz 12 mēnešus pēc atbalsta saņemšanas apņemas turpināt darbību nozarē, kurā saņemts ārkārtas atbalsts. Ja tas minētajā laikā pārtrauc šo darbību, LAD atgūst izmaksāto atbalstu. Atbalstu neatgūst, ja atgūstamā summa par vienu atbalsta iesniegumu nepārsniedz 100 euro un šo summu nav iespējams ieturēt no nākamajiem atbalsta maksājumiem atbalsta saņēmējam vai ja darbība ir pārtraukta nepārvaramas varas dēļ.

LAD atbalstu aprēķina un izmaksā līdz 2025. gada 30. septembrim saskaņā ar regulas 2025/441 1. panta 6. punktu.
Turklāt, lai novērstu pārkompensācijas risku, projekta 8.3. apakšpunkts arī paredz pienākumu atbalsta pretendentam iesniegt LAD apliecinājumu par to, ka šajā projektā paredzēto zaudējumu kompensēšanai nav saņemts cits atbalsts vai atlīdzības maksājums.

Projekta 18.2. apakšpunkts paredz, ka LAD līdz 2026. gada 1. martam iesniedz ZM informāciju par izmaksāto atbalsta summu un saņēmēju skaitu. Savukārt projekta 20. punkts paredz, ka ZM sagatavo un iesniedz EK regulas 2025/441 2. pantā noteikto informāciju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Lai samazinātu administratīvo slogu gan lauksaimniekiem, gan LAD, LAD izmantos savā rīcībā esošo informāciju par tām platībām, kas attiecīgajos gados (2021., 2022., 2023. un 2024. gadā) ir deklarētas LAD ģeotelpiskajā iesniegumā. Savukārt informācija par ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības tiks iegūta no Valsts ieņēmumu dienesta. Tādējādi lauksaimniekiem nebūs jāsniedz iepriekšminētie dati LAD.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
Skaidrojums
Regulas 2025/441 2. pantā noteikts, ka dalībvalstis ne vēlāk kā 2026. gada 31. martam Komisijai paziņo kopējās summas, kas izmaksātas par katru pasākumu, labuma guvēju skaitu un veidu un pasākuma iedarbīguma novērtējumu.
Tātad ZM pēc atbalsta piešķiršanas izvērtēs tā ietekmi un iedarbīgumu.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
Par pasākuma iedarbīguma novērtējumu ir atbildīga ZM.
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
31.03.2026.
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
Rezultāts
Ar ES ārkārtas finansiālo atbalstu augļkopības un dārzeņkopības nozarē daļēji tiktu kompensēti ekonomiskie zaudējumi lauksaimniekiem to nelabvēlīgo klimatisko apstākļu dēļ, kuri ietekmē viņu saimniecību dzīvotspēju.
Atbalsta likmes par katru kultūru aprēķināja LLKC saskaņā ar bruto seguma datiem, nosakot no katra kultūrauga gūtos vidējos ieņēmumus no hektāra 2022., 2023. un 2024. gadā. Ievērojot iepriekšējo gadu pieredzi un regulas 2022/2472 25. panta 10.–11. punkta nosacījumus, tika aprēķināti 80 % no vidējiem trīs pēdējo gadu ieņēmumiem par katru kultūraugu. Turklāt, ņemot vērā neesošo apdrošināšanu, tika noteikts atbalsta slieksnis par hektāru, kurš nedrīkst pārsniegt 50 % no iepriekš aprēķinātās 80 % summas no vidējiem trīs pēdējo gadu ieņēmumiem. Šāds aprēķins papildus nodrošina pārkompensācijas riska novēršanu.
Pasākuma mērķis ir nodrošināt augļkopības un dārzeņkopības saimniecību turpmāku darbību, taču šī pasākuma ietekmi būs iespējams novērtēt tad, kad būs zināmi dati par 2025. gada ražas apjomu augļkopības un dārzeņkopības nozarē.
Rādītājs
2025. gada platību un ražas apjoma pārmaiņas.

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • lauksaimnieki - augļkopības un dārzeņkopības nozarē
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs lauksaimniekus augļu, ogu un dārzeņu audzēšanas nozarē. Daļa šo lauksaimnieku ir fiziskas personas.

Atbalstam varēs pieteikties lauksaimnieki, kuriem 2024. gada pavasara salna radīja ekonomiskos zaudējumus augļkopības nozarē, un tie lauksaimnieki, kuru audzētie kultūraugi cieta no 2024. gada 28.–29. jūlija lietavām augļkopības un dārzeņkopības nozarē.
Salnas radīto zaudējumu kompensācijai varēs pieteikties ikviens lauksaimnieks, kurš ir cietis zaudējumus salnu dēļ.  Taču tie lauksaimnieki, kas cieta zaudējumus intensīvo lietavu dēļ, varēs pretendēt uz atbalstu, ja cietušās platības atradās zonā (projekta 2. pielikums), kurā nokrišņu daudzums bija lielāks par mēneša klimatisko normu jūlijā (75,7 mm). Tāpat uz lietavu radīto zaudējumu kompensāciju varēs pieteikties arī lauksaimnieks, kura cietušās platības ir pieteiktas LAD no 2024. gada 31. jūlija līdz 15. augustam  un attiecīgajā reģionā 2024. gada 28. un 29. jūlijā diennakts nokrišņu daudzums ir vismaz 75,7 mm atbilstoši tuvākās meteoroloģijas stacijas datiem.

Atbalsts tiek piešķirts, ja atbalsta pretendenta ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības 2024. gadā par vienu deklarēto hektāru ir samazinājušies vismaz par 20 procentiem salīdzinājumā ar 2021., 2022. un 2023. gada vidējiem ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības par vienu deklarēto hektāru.
Savukārt, ja atbalsta pretendents ir saņēmis atbalstu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par Eiropas Savienības ārkārtas atbalsta piešķiršanas noteikumiem lauksaimniekiem augļu un ogu, piena un gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozarē un par valsts atbalsta piešķiršanas kārtību par vētras radītajiem zaudējumiem augkopības nozarē 2023. gadā, tad iepriekšminēto ieņēmumu samazinājumu vērtē, tos salīdzinot ar 2021. un 2022. gada vidējiem ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības par vienu deklarēto hektāru (t.i., netiek ņemts vērā 2023. gads).
Aprēķinā tiek ņemta vērā visa atbalsta pretendenta deklarētā platība (arī graudaugu, zālāja u. c. aizņemtā), neieskaitot vienu un divu gadus vecu ilggadīgo stādījumu platības.
Juridiskās personas
  • lauksaimnieki augļkopības un dārzeņkopības nozarē
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs lauksaimniekus augļu, ogu un dārzeņu audzēšanas nozarē. Daļa šo lauksaimnieku ir juridiskas personas.

Atbalstam varēs pieteikties lauksaimnieki, kuriem 2024. gada pavasara salna radīja ekonomiskos zaudējumus augļkopības nozarē, un tie lauksaimnieki, kuru audzētie kultūraugi cieta no 2024. gada 28.–29. jūlija lietavām augļkopības un dārzeņkopības nozarē.
Salnas radīto zaudējumu kompensācijai varēs pieteikties ikviens lauksaimnieks, kurš ir cietis zaudējumus salnu dēļ. Taču tie lauksaimnieki, kas cieta zaudējumus intensīvo lietavu dēļ, varēs pretendēt uz atbalstu, ja cietušās platības atradās zonā (projekta 2. pielikums), kurā nokrišņu daudzums bija lielāks par mēneša klimatisko normu jūlijā (75,7 mm).  Tāpat uz lietavu radīto zaudējumu kompensāciju varēs pieteikties arī lauksaimnieks, kura cietušās platības ir pieteiktas LAD no 2024. gada 31. jūlija līdz 15. augustam  un attiecīgajā reģionā 2024. gada 28. un 29. jūlijā diennakts nokrišņu daudzums ir vismaz 75,7 mm atbilstoši tuvākās meteoroloģijas stacijas datiem.

Atbalsts tiek piešķirts, ja atbalsta pretendenta ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības 2024. gadā par vienu deklarēto hektāru ir samazinājušies vismaz par 20 procentiem salīdzinājumā ar 2021., 2022. un 2023. gada vidējiem ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības par vienu deklarēto hektāru.
Savukārt, ja atbalsta pretendents ir saņēmis atbalstu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par Eiropas Savienības ārkārtas atbalsta piešķiršanas noteikumiem lauksaimniekiem augļu un ogu, piena un gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozarē un par valsts atbalsta piešķiršanas kārtību par vētras radītajiem zaudējumiem augkopības nozarē 2023. gadā, tad iepriekšminēto ieņēmumu samazinājumu vērtē, tos salīdzinot ar 2021. un 2022. gada vidējiem ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības par vienu deklarēto hektāru (t.i., netiek ņemts vērā 2023. gads).
Aprēķinā tiek ņemta vērā visa atbalsta pretendenta deklarētā platība (arī graudaugu, zālāja u. c. aizņemtā), neieskaitot vienu un divu gadus vecu ilggadīgo stādījumu platības.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumiem būs pozitīva ietekme uz tautsaimniecību kopumā un atbalsttiesīgo nozaru lauksaimniekiem, jo tie varēs saņemt atbalstu, lai augļkopības un dārzeņkopības saimniecībās segtu ekonomiskos zaudējumus, kas radušies 2024. gada pavasara salnas un jūlija lietavu radīto postījumu dēļ.

Atbalsts ļaus uzlabot lauksaimnieku dzīvotspēju un nodrošināt saimniecību darbības turpināšanu.

Projekts paredz administratīvā sloga veidošanos lauksaimniekiem un LAD, jo atbalsts tiks piešķirts, pamatojoties uz atbalsta iesniegumiem, un tos vajadzēs administrēt.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Atbalsts būs pieejams arī mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kas atbilst atbalsta saņemšanas nosacījumiem.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Projekts daļēji skars nodarbinātību, jo atbalsts dos iespēju turpināt ražošanu un saglabāt darbavietas.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
lauksaimnieki augļkopības un dārzeņkopības nozarē
palielinās
Vērtības nozīme:
8,87
euro
1,00
stundas
511
pretendenti
1
reizi
4 532,57
Aprēķina pamatā ir vienas stundas bruto darba samaksa augkopībā un lopkopībā pēc CSP datiem par 2024. gada 4. ceturksni. Katram pretendentam ir viens iesniegums, kam vidēji jāpatērē viena stunda laika (nepieciešams tikai iesniegt LAD iesniegumu atbalsta saņemšanai ar lūgumu izmaksāt atbalstu). Administratīvās izmaksas aprēķinātas par visiem iespējamiem atbalsta pretendentiem kopā (juridiskajām personām un fiziskajām personām). Pagaidām nav iespējams precīzi noteikt, cik liels būs atbalsta pretendentu skaits, jo gada ienākumu deklarāciju iesniegšanas termiņš Valsts ieņēmumu dienestā ir 1. jūnijs. Turklāt paredzēts, ka var pieteikties lauksaimnieki, kam 2024. gada pavasara salna radīja ekonomiskos zaudējumus augļkopības nozarē, un tie lauksaimnieki, kuru kultūraugi cieta no 2024. gada 28.–29. jūlija lietavām augļkopības un dārzeņkopības nozarē. Salnas radīto zaudējumu kompensācijai varēs pieteikties ikviens lauksaimnieks, kurš ir cietis zaudējumus salnu dēļ. Taču tie lauksaimnieki, kas cieta zaudējumus intensīvo lietavu dēļ, varēs pretendēt uz atbalstu, ja cietušās platības atradās zonā, kurā nokrišņu daudzums bija lielāks par mēneša klimatisko normu jūlijā (75,7 mm). Tāpat uz lietavu radīto zaudējumu kompensāciju varēs pieteikties arī lauksaimnieks, kura cietušās platības ir pieteiktas LAD no 2024. gada 31. jūlija līdz 15. augustam un attiecīgajā reģionā 2024. gada 28. un 29. jūlijā diennakts nokrišņu daudzums ir vismaz 75,7 mm atbilstoši tuvākās meteoroloģijas stacijas datiem.
Kopā
4 532,57

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Patērētais laiks - stundās
Aprēķinu skaidrojums
lauksaimnieki - augļkopības un dārzeņkopības nozarē
Skatīt aprēķinu par fiziskām personām (ietver kopējo pretendentu skaitu).
Kopā
0,00
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme vai dokumentu sagatavošanas un iesniegšanas izdevumi - euro
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Izlietotie naudas līdzekļi - euro
Aprēķinu skaidrojums
lauksaimnieki - augļkopības un dārzeņkopības nozarē
Skatīt aprēķinu par fiziskām personām (ietver kopējo pretendentu skaitu).
Kopā
0,00

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
4 200 000
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
4 200 000
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
4 200 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
4 200 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar regulu 2025/441 Latvijai tiek piešķirts ES ārkārtas finansiālais atbalsts 4 200 000 euro apmērā.
ZM novirzīs atbalstu augļkopības un dārzeņkopības nozarei, nodrošinot finansējumu no esošā budžeta līdzekļiem no ZM budžeta apakšprogrammas 64.10.00 "Izdevumi Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)", tāpat kā līdz šim saistībā ar līdzīgu atbalstu. Vai arī finansējums tiks pieprasīts no budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”, ja ZM budžeta apakšprogrammas 64.10.00 esošie budžeta līdzekļi būs jāizmanto maksājumu veikšanai atbilstoši aktuālajām prognozēm spēkā esošo pasākumu īstenošanas ietvaros. Pēc atbalsta izmaksāšanas atbalsta saņēmējiem LAD šos izdevumus deklarēs Eiropas Komisijai un finansējums tiks atmaksāts valsts budžeta ieņēmumos.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Kopējie ieņēmumi – 4 200 000 euro.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Kopējie izdevumi – 4 200 000 euro.
Ārkārtas atbalsts ir jāizmaksā līdz 2025. gada 30. septembrim.
Saskaņā ar projekta 14. punktu, ja kopējais aprēķinātais atbalsta apmērs pārsniegs pieejamo finansējumu, LAD proporcionāli samazinās atbalstu visiem pretendentiem, lai netiktu pārsniegts pieejamais budžets.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32025R0441
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2025. gada 6. marta Īstenošanas regula (ES) 2025/441, ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013 paredz ārkārtas finansiālo atbalstu nelabvēlīgu klimatisko apstākļu notikumu un dabas katastrofu skartām lauksaimniecības nozarēm Spānijā, Horvātijā, Kiprā, Latvijā un Ungārijā
Apraksts
Regula 2025/441 paredz ES ārkārtas finansiālo atbalstu, kura mērķis ir visvairāk cietušajiem lauksaimniekiem nozarēs un ražošanas jomās, ko iespaidojuši nelabvēlīgi klimatiski apstākļi to skartajos reģionos, kompensēt ekonomiskos zaudējumus, kuri ietekmē viņu saimniecību dzīvotspēju.
Latvijai saskaņā ar regulu 2025/441 piešķirts ES atbalsts 4 200 000 euro apmērā.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2025. gada 6. marta Īstenošanas regula (ES) 2025/441, ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013 paredz ārkārtas finansiālo atbalstu nelabvēlīgu klimatisko apstākļu notikumu un dabas katastrofu skartām lauksaimniecības nozarēm Spānijā, Horvātijā, Kiprā, Latvijā un Ungārijā
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2025/441 1. panta 3. punkts
2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
Projekts paredz, ka atbalsts tiks izmaksāts tiem visvairāk cietušajiem lauksaimniekiem augļkopības un dārzeņkopības nozarē, kurus iespaidojuši nelabvēlīgi klimatiski apstākļi to skartajos reģionos, lai kompensētu ekonomiskos zaudējumus, kas ietekmē viņu saimniecību dzīvotspēju.
Regulas 2025/441 1. panta 4. punkts
4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
Atbalstam varēs pieteikties lauksaimnieki, kam augļkopības nozarē tika radīti ekonomiski zaudējumi 2024. gada pavasara salnas dēļ, un tie lauksaimnieki, kuru kultūraugi cieta no 2024. gada 28.–29. jūlija lietavām augļkopības un dārzeņkopības nozarē.
Salnas radīto zaudējumu kompensācijai varēs pieteikties ikviens lauksaimnieks, kurš ir cietis zaudējumus salnu dēļ. Taču tie lauksaimnieki, kas cieta zaudējumus intensīvo lietavu dēļ, varēs pretendēt uz atbalstu, ja cietušās platības atradās zonā, kurā nokrišņu daudzums bija lielāks par mēneša klimatisko normu jūlijā (75,7 mm). Tāpat uz lietavu radīto zaudējumu kompensāciju varēs pieteikties arī lauksaimnieks, kura cietušās platības ir pieteiktas LAD no 2024. gada 31. jūlija līdz 15. augustam  un attiecīgajā reģionā 2024. gada 28. un 29. jūlijā diennakts nokrišņu daudzums ir vismaz 75,7 mm atbilstoši tuvākās meteoroloģijas stacijas datiem.
Regulas 2025/441 1. panta 6. punkts
17.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
Tiek noteikts, ka LAD atbalstu aprēķina un izmaksā līdz 2025. gada 30. septembrim.
Regulas 2025/441 2. panta 2. punkts un 2. pants 
17.2. apakšpunkts, 19. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
Projekts paredz, ka LAD līdz 2026. gada 1. martam iesniedz ZM informāciju par izmaksāto atbalsta summu un saņēmēju skaitu un ka ZM sagatavo un iesniedz EK informāciju gan par izmaksāto summu un saņēmēju skaitu, gan par to, kādā veidā atbalsts tiks izmaksāts.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts paredz ES ārkārtas atbalsta piešķiršanu augļkopības un dārzeņkopības nozarei.
Ne visiem lauksaimniekiem ir bijusi iespēja apdrošināt savas kultūraugu platības. Lai gan 2024. gadā vairākas apdrošināšanas sabiedrības piedāvāja augļudārzu apdrošināšanu pret krusas risku, kura iepriekš nebija pieejama, taču vēl nav iespējams apdrošināt augļudārzu pret citiem riska faktoriem. Tāpat gandrīz netiek piedāvāti dārzeņu platību apdrošināšanas pakalpojumi, tāpēc šo nozaru lauksaimniekiem ir  ļoti ierobežotas iespējas pasargāt kultūraugus no dažāda veida apdraudējuma.
Savukārt atbalsts nav paredzēts laukaugu nozarē par graudaugu, eļļas augu un tauriņziežu platībām, kas cieta 2024. gada jūlija lietavās, jo nozarei ir pieejama apdrošināšana un valsts paredz kompensāciju 50 % apmērā par apdrošināšanas polises iegādi.

Projektā noteikti kritēriji, kas atbilst regulas 2025/441 1. panta 3. un 4. punktā noteiktajām prasībām.

Regulas 2025/441 1. panta 9. punkts dod iespēju piešķirt papildu valsts atbalstu, nepārsniedzot 200 procentu no piešķirtās summas, bet šī rīcības brīvība netika izmantota. ZM 2024. gada 28. oktobrī iesniedza valdībā informatīvo ziņojumu "Par 2024. gada nelabvēlīgo meteoroloģisko apstākļu radītajiem zaudējumiem Zemkopības ministrijas kompetences jomās" (24–TA–2056), lai informētu par situāciju lauksaimniecības nozarēs. Ziņojums tika izskatīts un pieņemts zināšanai Ministru kabineta 2024. gada 5. novembra sēdē.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav.
Cita informācija
Nav.
Skaidrojums
Projekta izstrādē tika iesaistītas lauksaimniecības nozaru nevalstiskās organizācijas. 
1. Jau saņemot regulas 2025/441 projektu, ZM uzsāka darbu pie atbalsta nosacījumu izstrādes un 2025. gada 28. februārī organizēja sanāksmi, lai kopīgi ar augļkopības un dārzeņkopības nozaru nevalstisko organizāciju pārstāvjiem izskatītu ZM priekšlikumu atbalsta izmaksas kritērijiem. Sanāksmē piedalījās pārstāvji no biedrības “Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome”, “Latvijas Augļkopju asociācija”, “Latvijas Dārznieks”, “Zemnieku saeima”, “Latvijas lauksaimniecības kooperatīvu asociācija” un “Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācija”.
2. Pēc iepriekšminētās sanāksmes tika apkopoti nozaru organizāciju un to pārstāvju sanāksmes laikā paustie viedokļi un pēc sanāksmes iesūtītie komentāri un priekšlikumi, kā arī tika precizēti atbalsta izmaksas kritēriji. Tādējādi ZM 2025. gada 26. marta organizēja nākamo tikšanos, lai izrunātu precizētos atbalsta izmaksas kritērijus un sniegtu atbildes attiecībā uz nozaru iesniegtajiem komentāriem un priekšlikumiem pēc 2025. gada 28. februāra sanāksmes. Sanāksmē piedalījās pārstāvji no biedrībām “Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome”, “Latvijas Augļkopju asociācija”, “Latvijas Dārznieks”, “Zemnieku saeima”, “Latvijas lauksaimniecības kooperatīvu asociācija” un “Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācija”.
3. 2025. gada 31. martā notika atsevišķa ZM ekspertu un biedrības “Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācija” pārstāvju tikšanās pēc šīs biedrības iniciatīvas. Tikšanās laikā ZM informēja biedrību gan par aprēķināto zaudējumu apmēru, gan par pieprasītā finansējuma ES apmēru saistībā ar 2024. gada nelabvēlīgiem klimatiskiem apstākļiem, kā arī izvērsti tika pārrunāti atbalsta piešķiršanas kritēriji.
4. ZM piedāvātie atbalsta piešķiršanas kritēriji tika prezentēti un izskatīti 2025. gada 15. aprīļa Lauksaimniecības konsultatīvās padomes sēdē. Lauksaimniecības konsultatīvajā padomē piedalās biedrības “Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome”, “Zemnieku saeima”, “Latvijas lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas”, “Lopkopības saimniecību asociācija”, “Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācija”, “Latvijas Jauno zemnieku klubs”, “Latvijas Zemnieku federācija”, “Latvijas Piensaimnieku Centrālā savienība” un “Lauksaimnieku apvienība”.

6.4. Cita informācija

ZM speciālisti ir uzklausījuši nozaru pārstāvju priekšlikumus un komentārus, tostarp organizējuši tikšanās ar nozares pārstāvjiem un sniegusi arī pa telefonu atbildes uz neskaidrajiem jautājumiem.
Izstrādājot atbalsta nosacījumus, ir ņemtas vērā gan regulas 2025/441 prasības, gan arī nozares kopējās intereses, nevis atsevišķu saimniecību individuālās intereses, gan arī visas sabiedrības kopējās intereses par finanšu resursu lietderīgu izmantošanu. Turklāt atbalsta izmaksas pamatā jābūt tādiem principiem kā caurspīdīgums, likumība, efektivitāte un kontrole, lai garantētu, ka līdzekļi tiek izmantoti atbilstoši mērķiem. 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Lauku atbalsta dienests
palielinās
Vērtības nozīme:
13,67
vienas stundas darbaspēka bruto izmaksas valsts pārvaldē (par 2024. gadu)
1,00
viena iesnieguma apstrādei un administrēšanai patērējamais laiks stundās
511
iesniegumu skaits
1
reizi
6 985,37
Iesniegumu skaits – 511, pamatots ar pieņēmumu par pretendentu skaitu augļkopības un dārzeņkopības nozarē. Katram pretendentam būs viens iesniegums ar lūgumu izmaksāt atbalstu. Pēc tam LAD būs jāaprēķina, vai atbalsta pretendenta ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības 2024. gadā par vienu deklarēto hektāru ir samazinājušies vismaz par 20 procentiem salīdzinājumā ar 2021., 2022. un 2023. gada vidējiem ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības par vienu deklarēto hektāru. Savukārt, ja atbalsta pretendents ir saņēmis atbalstu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par Eiropas Savienības ārkārtas atbalsta piešķiršanas noteikumiem lauksaimniekiem augļu un ogu, piena un gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozarē un par valsts atbalsta piešķiršanas kārtību par vētras radītajiem zaudējumiem augkopības nozarē 2023. gadā, tad iepriekšminēto ieņēmumu samazinājumu vērtē, tos salīdzinot ar 2021. un 2022. gada vidējiem ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības par vienu deklarēto hektāru (t. i., netiek ņemts vērā 2023. gads). Kad ir identificēti atbalsta pretendenti, kas atbilst kritērijam par ieņēmumu samazinājumu vismaz 20 procentu apjomā, LAD pēc projekta 12. punktā dotās formulas aprēķinās atbalstu. Visbeidzot, LAD pārbaudīs, vai aprēķinātais atbalsts nepārsniedz 80 procentu no iepriekšējo gadu vidējiem ieņēmumiem par 2024. gada deklarētajiem hektāriem. Kopumā katram pretendentam LAD būs jāpatērē viena stunda.
Kopā
6 985,37

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Nav.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts daļēji skar šo jomu, jo atbalsts veicinās saimniecību darbības turpināšanu un līdz ar to – darbavietu saglabāšanu.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav.
Pielikumi