24-TA-2014: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu"" (turpmāk – Grozījumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Ministru kabineta 2024. gada 28. jūlijā rīkojuma Nr. 623 "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes – Nacionālā veselības dienesta – reorganizāciju" (turpmāk – Rīkojums) 5.2. apakšpunktu. Šis punkts nosaka, ka Veselības ministrijai jāsagatavo un veselības ministram līdz 2024. gada 1. decembrim jāiesniedz noteiktā kārtībā Ministru kabinetā grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" (turpmāk – Noteikumi).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumi tiek veikti, lai izpildot, Ministru kabineta pieņemto lēmumu par Nacionālā veselības dienesta reorganizāciju un e-veselības sistēmas pārziņa maiņu, veiktu atbilstošus grozījumus Noteikumos.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
-
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rīkojuma 2. punkts nosaka, ka sabiedrība ar ierobežotu atbildību (turpmāk - SIA) "Latvijas Digitālās veselības centrs" ar 2025. gada 1. janvāri ir Nacionālā veselības dienesta (turpmāk - NVD) tiesību, saistību, finanšu līdzekļu, mantas un lietvedības pārņēmēja attiecībā uz funkciju – īstenot e-veselības politiku – un valsts pārvaldes uzdevumiem, kas ir noteikti Rīkojuma 2.1., 2.2., 2.3., 2.4. un 2.5. apakšpunktā:
2.1. ir valsts informācijas sistēmas "Vienotā veselības nozares elektroniskā informācijas sistēma" (e-veselības sistēma) pārzinis, kā arī veido, uztur un papildina minēto sistēmu;
2.2. atbilstoši kompetencei nodrošina e-pakalpojumus ārstniecības iestādēm un iedzīvotājiem;
2.3 atbilstoši kompetencei sadarbojas ar citu valstu iestādēm un starptautiskajām organizācijām un pārstāv valsts intereses starptautiskajās organizācijās un Eiropas Savienības institūcijās, piedalās starptautiskajos sadarbības projektos un citos starptautiskajos pasākumos, kā arī nodrošina informācijas apmaiņu jomā, kas saistīta ar pamatdarbību;
2.4 nodrošina nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību un funkciju īstenošanu;
2.5. atbilstoši kompetencei organizē un koordinē datu apmaiņu starp veselības nozares informācijas sistēmām, kā arī ar nacionālā e-veselības kontaktpunkta starpniecību nodrošina datu pārrobežu apmaiņu.
Noteikumu 2. punkts nosaka, ka NVD ir e-veselības sistēmas pārzinis, savukārt Noteikumu 3.1 punkts - NVD kā atbildīgajai iestādei par nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību noteikts pienākums pacienta datu pārrobežu apmaiņas procesā nodrošināt datu integritāti, pieejamību, konfidencialitāti, auditāciju un izsekojamību, kā arī citi pienākumi. Papildus tam arī Noteikumu 3.3, 12., 13., 14., 14.1, 14.2, 14.3, 14.4, 14.5, 14.6, 15., 16., 16.1, 17. 19. un 57. punktā, 3.21., 3.22., 3.23., 11.2., 11.4.1, 18.2., 20.2., 21.1.2., 32.21.1., 32.21.2. un 32.22. apakšpunktā ir noteikti pienākumi NVD kā e-veselības sistēmas pārzinim un kā atbildīgajai iestādei par nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību.
2.1. ir valsts informācijas sistēmas "Vienotā veselības nozares elektroniskā informācijas sistēma" (e-veselības sistēma) pārzinis, kā arī veido, uztur un papildina minēto sistēmu;
2.2. atbilstoši kompetencei nodrošina e-pakalpojumus ārstniecības iestādēm un iedzīvotājiem;
2.3 atbilstoši kompetencei sadarbojas ar citu valstu iestādēm un starptautiskajām organizācijām un pārstāv valsts intereses starptautiskajās organizācijās un Eiropas Savienības institūcijās, piedalās starptautiskajos sadarbības projektos un citos starptautiskajos pasākumos, kā arī nodrošina informācijas apmaiņu jomā, kas saistīta ar pamatdarbību;
2.4 nodrošina nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību un funkciju īstenošanu;
2.5. atbilstoši kompetencei organizē un koordinē datu apmaiņu starp veselības nozares informācijas sistēmām, kā arī ar nacionālā e-veselības kontaktpunkta starpniecību nodrošina datu pārrobežu apmaiņu.
Noteikumu 2. punkts nosaka, ka NVD ir e-veselības sistēmas pārzinis, savukārt Noteikumu 3.1 punkts - NVD kā atbildīgajai iestādei par nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību noteikts pienākums pacienta datu pārrobežu apmaiņas procesā nodrošināt datu integritāti, pieejamību, konfidencialitāti, auditāciju un izsekojamību, kā arī citi pienākumi. Papildus tam arī Noteikumu 3.3, 12., 13., 14., 14.1, 14.2, 14.3, 14.4, 14.5, 14.6, 15., 16., 16.1, 17. 19. un 57. punktā, 3.21., 3.22., 3.23., 11.2., 11.4.1, 18.2., 20.2., 21.1.2., 32.21.1., 32.21.2. un 32.22. apakšpunktā ir noteikti pienākumi NVD kā e-veselības sistēmas pārzinim un kā atbildīgajai iestādei par nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Noteikumu 2. punktā teikts, ka e-veselības sistēmas pārzinis ir NVD. Pamatojoties uz Rīkojuma 2.1. apakšpunktā noteikto, sākot ar 2025. gada 1. janvāri e-veselības sistēmas pārziņa funkcijas jāpārņem SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs". Tādējādi Noteikumu 2. punktā ir nepieciešami grozījumi.
Papildus tam NVD kā e-veselības sistēmas pārzinim noteikti pienākumi arī šādos Noteikumu punktos un apakšpunktos:
a) Noteikumu 11.2. apakšpunkts nosaka, ka aktuālos Noteikumu datus (6.10., 6.15., 6.16. 6.16.1 apakšpunkta un 9. punkta) tiešsaistē e-veselībā sniedz NVD. No 2025. gada 1. janvāra, mainoties e-veselības sistēmas pārzinim, Noteikumu 6.10. apakšpunktā un 9. punktā minētos datus, kas sniedzami tiešsaistē e-veselības sistēmā, turpmāk sniegs SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", savukārt datus, kas norādīti Noteikumu 6.15., 6.16. 6.16.1 apakšpunktā, turpinās sniegt NVD. Līdz ar to nepieciešami grozījumi Noteikumos.
b) Noteikumu 11.4.1 apakšpunkts nosaka, ka ārstniecības iestāde, kura radioloģiskajās manipulācijās iegūtos attēlus glabā digitālā vizuālās diagnostikas attēlu arhivēšanas sistēmā – radioloģiskajās manipulācijās iegūtos attēlus nekavējoties, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc veselības aprūpes pakalpojuma sniegšanas, ja ārstniecības iestāde Noteikumu 13. punktā minētajā līgumā ar NVD par e-veselības sistēmas izmantošanu ir vienojusies par radioloģiskajās manipulācijās iegūto attēlu nodošanu e-veselības sistēmai.
c) Noteikumu 12. punkts nosaka, ka NVD nodrošina piekļuvi e-veselības sistēmai.
d) Noteikumu 13. punkts nosaka, ka iestādes, kuras vēlas piekļūt ierobežotas pieejamības pacienta datiem e-veselības sistēmā slēdz līgumu ar NVD.
e) Noteikumu 14. punkts nosaka, ka, slēdzot līgumu ar ārstniecības iestādi vai aptieku, NVD nosaka prasību novērst masveida datu kopēšanu un nodrošināt atbilstību drošības un tehniskajām prasībām, iekļaujot šīs prasības līgumā, lai aizsargātu veselības informācijas sistēmas datu drošību.
f) Noteikumu 14.1 punkts nosaka, ka ārstniecības iestādes, kas sniedz psihiatra, narkologa, ģimenes ārsta vai medicīniskās apaugļošanas pakalpojumus, vienojas ar NVD par konkrētu datu apstrādi e-veselības sistēmā.
g) Noteikumu 14.2 punkts nosaka, ka ieslodzījuma vietas ārstniecības iestāde šo noteikumu 13. punktā minētajā līgumā par e-veselības sistēmas izmantošanu vienojas ar NVD par šo noteikumu 7.10., 7.11. un 7.12. apakšpunktā minēto datu apstrādi veselības informācijas sistēmā.
h) Noteikumu 14.3 punkts nosaka, ka aptieka, kura sniedz vakcinācijas pakalpojumus, šo noteikumu 13. punktā minētajā līgumā par e-veselības sistēmas izmantošanu vienojas ar NVD par noteiktu datu apstrādi e-veselības sistēmā.
i) Noteikumu 14.4 punkts nosaka, ka ārstniecības iestāde, kura veic patologanatomisko izmeklēšanu, līgumā par e-veselības sistēmas izmantošanu vienojas ar NVD par noteiktu datu apstrādi e-veselības sistēmā.
j) Noteikumu 14.5 punkts nosaka, ka ārstniecības iestāde, kura ir saņēmusi Zāļu valsts aģentūras izsniegto audu vai orgānu izmantošanas atļauju, līgumā par e-veselības sistēmas izmantošanu vienojas ar NVD par noteiktu datu apstrādi e-veselības sistēmā.
k) Noteikumu 14.6 punkts nosaka, ka augstākās izglītības iestāde, kura ir saņēmusi Zāļu valsts aģentūras izsniegtu audu vai orgānu izmantošanas atļauju akreditētas medicīnas studiju programmas vai ārstniecības personu profesionālās pilnveides programmas īstenošanai, līgumā par e-veselības sistēmas izmantošanu vienojas ar NVD par noteiktu datu apstrādi e-veselības sistēmā.
l) Noteikumu 15. punktā noteikti gadījumi, kādos NVD neslēdz līgumu ar ārstniecības iestādi, aptieku vai tās filiāli par e-veselības sistēmas izmantošanu.
m) Noteikumu 16. un 16.1 punktā NVD noteiktas tiesības vienpusēji izbeigt līgumu par e-veselības sistēmas izmantošanu ar ārstniecības iestādi, aptieku (aptiekas filiāli) un augstākās izglītības iestādi.
n) Noteikumu 17. punkts nosaka, ka ārstniecības iestādes vadītājs 30 dienu laikā pēc līguma noslēgšanas ar NVD nosaka lietotāju, kurš ārstniecības iestādes vārdā šajos noteikumos noteiktajā apjomā apstrādā datus e-veselības sistēmā.
o) Noteikumu 18.2. apakšpunktā noteikts pienākums NVD anulēt piešķirtās lietotāja tiesības e-veselības sistēmā ārstniecības personai vai ārstniecības atbalsta personai.
p) Noteikumu 19. punkts nosaka, ka aptiekas (aptiekas filiāles) vadītājs 30 dienu laikā pēc līguma noslēgšanas ar NVD nosaka lietotāju, kurš aptiekas (aptiekas filiāles) vārdā Noteikumos noteiktajā apjomā apstrādā datus e-veselības sistēmā.
r) Noteikumu 20.2. apakšpunktā noteikts pienākums NVD anulēt piešķirtās lietotāja tiesības farmaceitam vai farmaceita asistentam, ja izpildās kāds no nosacījumiem, kas minēts Noteikumu 20.2.1. - 20.2.5. apakšpunktā.
s) Noteikumu 21.1.2. apakšpunkts nosaka, ka ārstniecības iestādei ir pienākums apstrādāt elektroniskos pierakstus, ja līgumā ar NVD, kas minēts Noteikumu 13. punktā, ir paredzēta elektronisko pierakstu izmantošana.
t) Noteikumu 32.21.1. apakšpunktā noteikts, ka pacients, kuram nav iespējas piekļūt e-veselības sistēmai, izmantojot noteiktos autentifikācijas veidus, var piešķirt tiesības citai personai apstrādāt e-veselības sistēmā uzkrātos datus pacienta vietā, uzrādot personu apliecinošu dokumentu un iesniedzot klātienē NVD papīra formātā parakstītu iesniegumu, kurā iekļauta Noteikumu 32.3 punktā norādītā informācija.
u) Noteikumu 32.21.2. apakšpunkts nosaka, ka pacients var piešķirt tiesības citai personai apstrādāt e-veselības sistēmā uzkrātos datus pacienta vietā, nosūtot pa pastu NVD pilnvaru, kurai ir notariāli apliecināts paraksta īstums un kurā iekļauta Noteikumu 32.3 punktā norādītā informācija.
v) Noteikumu 32.22. apakšpunktā ir noteikts, ka pacients var atcelt citai personai piešķirtās tiesības apstrādāt e-veselības sistēmā uzkrātos datus pacienta vietā, iesniedzot NVD iesniegumu saskaņā ar Iesniegumu likumā noteikto kārtību.
z) Noteikumu noslēguma jautājumu 57. punkts nosaka, ka NVD vēža pacienta kartes datu apstrādi veselības informācijas sistēmā nodrošina no 2024. gada 1. janvāra, izņemot 23. pielikuma 2.2.1., 2.2.2., 2.2.3., 2.3.1., 2.3.2. un 2.3.3. apakšpunktā minēto datu apstrādi, kuru NVD nodrošina, sākot ar 2025. gada 1. janvāri, un izņemot 2.2.4. un 2.3.4. apakšpunktā minēto datu apstrādi, kuru NVD nodrošina, sākot ar 2025. gada 1. jūliju.
Pamatojoties uz Rīkojuma 2.1. apakšpunktā noteikto, ka no 2025. gada 1. janvāra e-veselības sistēmās pārziņa funkcijas jāpilda SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", nepieciešami grozījumi Noteikumu 12., 13., 14., 14.1, 14.2, 14.3, 14.4, 14.5, 14.6, 15, 16, 16.1, 17., 19., 57. punktā un 11.2., 11.4.1, 18.2., 20.2., 21.1.2., 32.21.1., 32.21.2. un 32.22. apakšpunktā.
2. Noteikumu 3.1 punktā teikts, ka NVD kā atbildīgā iestāde par e-veselības kontaktpunkta darbību ir atbildīga, ka pacienta datu pārrobežu apmaiņas procesā tiek nodrošināta datu integritāte, pieejamība, konfidencialitāte, auditācija un izsekojamība. Atbilstoši Rīkojuma 2.4. un 2.5. apakšpunktā noteiktajam, sākot ar 2025. gada 1. janvāri šie uzdevumi jāpārņem SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs". Līdz ar to ir jāveic atbilstošus grozījums Noteikumu 3.1 punktā. Papildus tam NVD kā atbildīgajai iestādei par nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību noteikti pienākumi arī šādos Noteikumu punktos un apakšpunktos:
a) Noteikumu 3.21. apakšpunktā ir noteikts, ka Zāļu valsts aģentūra datus, ko satur Latvijas Zāļu reģistrs un kas tiek izmantoti pārrobežu datu apmaiņā, pielīdzina pārrobežu datubāzē esošajiem terminiem un iesniedz tos NVD.
b) Noteikumu 3.22. apakšpunktā ir noteikts, ka Slimību profilakses un kontroles centrs starptautiskās statistiskās slimību un veselības problēmu klasifikācijas 10. redakcijā iekļautās diagnozes pielīdzina pārrobežu datu apmaiņai izmantotajā datubāzē esošajiem terminiem un iesniedz tās NVD.
c) Noteikumu 3.23. apakšpunkts nosaka, ka Veselības inspekcija datus, ko satur Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistrs un kas tiek izmantoti pārrobežu datu apmaiņā, pielīdzina pārrobežu datu apmaiņai izmantotajā datubāzē esošajiem terminiem un iesniedz tos NVD.
d) Noteikumu 3.3 punkts nosaka, ka, ja Zāļu valsts aģentūra, Slimību profilakses un kontroles centrs un Veselības inspekcija, secina, ka pārrobežu datu apmaiņas procesā atbilstošajās datubāzēs vai klasifikācijā esošie dati nav pielīdzināmi pārrobežu datubāzē esošajiem terminiem, tām par to ir jāinformē NVD.
Pamatojoties uz Rīkojuma 2.4. un 2.5. apakšpunktu, no 2025. gada 1. janvāra, nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbība un funkciju īstenošana jānodrošina SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", tāpēc jāveic grozījumi Noteikumu 3.21., 3.22., 3.23. apakšpunktā un 3.3 punktā.
Papildus tam NVD kā e-veselības sistēmas pārzinim noteikti pienākumi arī šādos Noteikumu punktos un apakšpunktos:
a) Noteikumu 11.2. apakšpunkts nosaka, ka aktuālos Noteikumu datus (6.10., 6.15., 6.16. 6.16.1 apakšpunkta un 9. punkta) tiešsaistē e-veselībā sniedz NVD. No 2025. gada 1. janvāra, mainoties e-veselības sistēmas pārzinim, Noteikumu 6.10. apakšpunktā un 9. punktā minētos datus, kas sniedzami tiešsaistē e-veselības sistēmā, turpmāk sniegs SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", savukārt datus, kas norādīti Noteikumu 6.15., 6.16. 6.16.1 apakšpunktā, turpinās sniegt NVD. Līdz ar to nepieciešami grozījumi Noteikumos.
b) Noteikumu 11.4.1 apakšpunkts nosaka, ka ārstniecības iestāde, kura radioloģiskajās manipulācijās iegūtos attēlus glabā digitālā vizuālās diagnostikas attēlu arhivēšanas sistēmā – radioloģiskajās manipulācijās iegūtos attēlus nekavējoties, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc veselības aprūpes pakalpojuma sniegšanas, ja ārstniecības iestāde Noteikumu 13. punktā minētajā līgumā ar NVD par e-veselības sistēmas izmantošanu ir vienojusies par radioloģiskajās manipulācijās iegūto attēlu nodošanu e-veselības sistēmai.
c) Noteikumu 12. punkts nosaka, ka NVD nodrošina piekļuvi e-veselības sistēmai.
d) Noteikumu 13. punkts nosaka, ka iestādes, kuras vēlas piekļūt ierobežotas pieejamības pacienta datiem e-veselības sistēmā slēdz līgumu ar NVD.
e) Noteikumu 14. punkts nosaka, ka, slēdzot līgumu ar ārstniecības iestādi vai aptieku, NVD nosaka prasību novērst masveida datu kopēšanu un nodrošināt atbilstību drošības un tehniskajām prasībām, iekļaujot šīs prasības līgumā, lai aizsargātu veselības informācijas sistēmas datu drošību.
f) Noteikumu 14.1 punkts nosaka, ka ārstniecības iestādes, kas sniedz psihiatra, narkologa, ģimenes ārsta vai medicīniskās apaugļošanas pakalpojumus, vienojas ar NVD par konkrētu datu apstrādi e-veselības sistēmā.
g) Noteikumu 14.2 punkts nosaka, ka ieslodzījuma vietas ārstniecības iestāde šo noteikumu 13. punktā minētajā līgumā par e-veselības sistēmas izmantošanu vienojas ar NVD par šo noteikumu 7.10., 7.11. un 7.12. apakšpunktā minēto datu apstrādi veselības informācijas sistēmā.
h) Noteikumu 14.3 punkts nosaka, ka aptieka, kura sniedz vakcinācijas pakalpojumus, šo noteikumu 13. punktā minētajā līgumā par e-veselības sistēmas izmantošanu vienojas ar NVD par noteiktu datu apstrādi e-veselības sistēmā.
i) Noteikumu 14.4 punkts nosaka, ka ārstniecības iestāde, kura veic patologanatomisko izmeklēšanu, līgumā par e-veselības sistēmas izmantošanu vienojas ar NVD par noteiktu datu apstrādi e-veselības sistēmā.
j) Noteikumu 14.5 punkts nosaka, ka ārstniecības iestāde, kura ir saņēmusi Zāļu valsts aģentūras izsniegto audu vai orgānu izmantošanas atļauju, līgumā par e-veselības sistēmas izmantošanu vienojas ar NVD par noteiktu datu apstrādi e-veselības sistēmā.
k) Noteikumu 14.6 punkts nosaka, ka augstākās izglītības iestāde, kura ir saņēmusi Zāļu valsts aģentūras izsniegtu audu vai orgānu izmantošanas atļauju akreditētas medicīnas studiju programmas vai ārstniecības personu profesionālās pilnveides programmas īstenošanai, līgumā par e-veselības sistēmas izmantošanu vienojas ar NVD par noteiktu datu apstrādi e-veselības sistēmā.
l) Noteikumu 15. punktā noteikti gadījumi, kādos NVD neslēdz līgumu ar ārstniecības iestādi, aptieku vai tās filiāli par e-veselības sistēmas izmantošanu.
m) Noteikumu 16. un 16.1 punktā NVD noteiktas tiesības vienpusēji izbeigt līgumu par e-veselības sistēmas izmantošanu ar ārstniecības iestādi, aptieku (aptiekas filiāli) un augstākās izglītības iestādi.
n) Noteikumu 17. punkts nosaka, ka ārstniecības iestādes vadītājs 30 dienu laikā pēc līguma noslēgšanas ar NVD nosaka lietotāju, kurš ārstniecības iestādes vārdā šajos noteikumos noteiktajā apjomā apstrādā datus e-veselības sistēmā.
o) Noteikumu 18.2. apakšpunktā noteikts pienākums NVD anulēt piešķirtās lietotāja tiesības e-veselības sistēmā ārstniecības personai vai ārstniecības atbalsta personai.
p) Noteikumu 19. punkts nosaka, ka aptiekas (aptiekas filiāles) vadītājs 30 dienu laikā pēc līguma noslēgšanas ar NVD nosaka lietotāju, kurš aptiekas (aptiekas filiāles) vārdā Noteikumos noteiktajā apjomā apstrādā datus e-veselības sistēmā.
r) Noteikumu 20.2. apakšpunktā noteikts pienākums NVD anulēt piešķirtās lietotāja tiesības farmaceitam vai farmaceita asistentam, ja izpildās kāds no nosacījumiem, kas minēts Noteikumu 20.2.1. - 20.2.5. apakšpunktā.
s) Noteikumu 21.1.2. apakšpunkts nosaka, ka ārstniecības iestādei ir pienākums apstrādāt elektroniskos pierakstus, ja līgumā ar NVD, kas minēts Noteikumu 13. punktā, ir paredzēta elektronisko pierakstu izmantošana.
t) Noteikumu 32.21.1. apakšpunktā noteikts, ka pacients, kuram nav iespējas piekļūt e-veselības sistēmai, izmantojot noteiktos autentifikācijas veidus, var piešķirt tiesības citai personai apstrādāt e-veselības sistēmā uzkrātos datus pacienta vietā, uzrādot personu apliecinošu dokumentu un iesniedzot klātienē NVD papīra formātā parakstītu iesniegumu, kurā iekļauta Noteikumu 32.3 punktā norādītā informācija.
u) Noteikumu 32.21.2. apakšpunkts nosaka, ka pacients var piešķirt tiesības citai personai apstrādāt e-veselības sistēmā uzkrātos datus pacienta vietā, nosūtot pa pastu NVD pilnvaru, kurai ir notariāli apliecināts paraksta īstums un kurā iekļauta Noteikumu 32.3 punktā norādītā informācija.
v) Noteikumu 32.22. apakšpunktā ir noteikts, ka pacients var atcelt citai personai piešķirtās tiesības apstrādāt e-veselības sistēmā uzkrātos datus pacienta vietā, iesniedzot NVD iesniegumu saskaņā ar Iesniegumu likumā noteikto kārtību.
z) Noteikumu noslēguma jautājumu 57. punkts nosaka, ka NVD vēža pacienta kartes datu apstrādi veselības informācijas sistēmā nodrošina no 2024. gada 1. janvāra, izņemot 23. pielikuma 2.2.1., 2.2.2., 2.2.3., 2.3.1., 2.3.2. un 2.3.3. apakšpunktā minēto datu apstrādi, kuru NVD nodrošina, sākot ar 2025. gada 1. janvāri, un izņemot 2.2.4. un 2.3.4. apakšpunktā minēto datu apstrādi, kuru NVD nodrošina, sākot ar 2025. gada 1. jūliju.
Pamatojoties uz Rīkojuma 2.1. apakšpunktā noteikto, ka no 2025. gada 1. janvāra e-veselības sistēmās pārziņa funkcijas jāpilda SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", nepieciešami grozījumi Noteikumu 12., 13., 14., 14.1, 14.2, 14.3, 14.4, 14.5, 14.6, 15, 16, 16.1, 17., 19., 57. punktā un 11.2., 11.4.1, 18.2., 20.2., 21.1.2., 32.21.1., 32.21.2. un 32.22. apakšpunktā.
2. Noteikumu 3.1 punktā teikts, ka NVD kā atbildīgā iestāde par e-veselības kontaktpunkta darbību ir atbildīga, ka pacienta datu pārrobežu apmaiņas procesā tiek nodrošināta datu integritāte, pieejamība, konfidencialitāte, auditācija un izsekojamība. Atbilstoši Rīkojuma 2.4. un 2.5. apakšpunktā noteiktajam, sākot ar 2025. gada 1. janvāri šie uzdevumi jāpārņem SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs". Līdz ar to ir jāveic atbilstošus grozījums Noteikumu 3.1 punktā. Papildus tam NVD kā atbildīgajai iestādei par nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību noteikti pienākumi arī šādos Noteikumu punktos un apakšpunktos:
a) Noteikumu 3.21. apakšpunktā ir noteikts, ka Zāļu valsts aģentūra datus, ko satur Latvijas Zāļu reģistrs un kas tiek izmantoti pārrobežu datu apmaiņā, pielīdzina pārrobežu datubāzē esošajiem terminiem un iesniedz tos NVD.
b) Noteikumu 3.22. apakšpunktā ir noteikts, ka Slimību profilakses un kontroles centrs starptautiskās statistiskās slimību un veselības problēmu klasifikācijas 10. redakcijā iekļautās diagnozes pielīdzina pārrobežu datu apmaiņai izmantotajā datubāzē esošajiem terminiem un iesniedz tās NVD.
c) Noteikumu 3.23. apakšpunkts nosaka, ka Veselības inspekcija datus, ko satur Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistrs un kas tiek izmantoti pārrobežu datu apmaiņā, pielīdzina pārrobežu datu apmaiņai izmantotajā datubāzē esošajiem terminiem un iesniedz tos NVD.
d) Noteikumu 3.3 punkts nosaka, ka, ja Zāļu valsts aģentūra, Slimību profilakses un kontroles centrs un Veselības inspekcija, secina, ka pārrobežu datu apmaiņas procesā atbilstošajās datubāzēs vai klasifikācijā esošie dati nav pielīdzināmi pārrobežu datubāzē esošajiem terminiem, tām par to ir jāinformē NVD.
Pamatojoties uz Rīkojuma 2.4. un 2.5. apakšpunktu, no 2025. gada 1. janvāra, nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbība un funkciju īstenošana jānodrošina SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", tāpēc jāveic grozījumi Noteikumu 3.21., 3.22., 3.23. apakšpunktā un 3.3 punktā.
Risinājuma apraksts
1. Lai nodrošinātu Rīkojuma 2. punktā noteikto, Noteikumu 2., 3.1, 3.3, 12., 13., 14., 14.1, 14.2, 14.3, 14.4, 14.5, 14.6, 15., 16., 16.1, 17. un 19. punktā, 3.21., 3.22., 3.23., 11.4.1, 18.2., 20.2., 21.1.2., 32.21.1., 32.21.2. un 32.22. apakšpunktā NVD jāaizstāj ar SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs".
2. Lai nodrošinātu Rīkojuma 2. punktā noteikto, Grozījumu projekts no Noteikumu 11.2. apakšpunkta svītro atsauci uz Noteikumu 6.10. apakšpunktu un 9. punktu un papildina Noteikumus ar jaunu 11.2.2 apakšpunktu, kurš nosaka, ka SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" e-veselības sistēmai tiešsaistē sniedz aktuālos šo noteikumu 6.10. apakšpunktā un 9. punktā norādītos datus.
3. Lai nodrošinātu Rīkojuma 2. punktā noteikto, ar Grozījumu projektu tiek veikti grozījumi Noteikumu 57. punktā nosakot, ka SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" sākot ar 2025. gada 1. janvāri nodrošina Noteikumu 23. pielikuma 2.2.1., 2.2.2., 2.2.3., 2.3.1., 2.3.2. un 2.3.3. apakšpunktā minēto datu apstrādi, un sākot ar 2025. gada 1. jūliju Noteikumu 23. pielikuma 2.2.4. un 2.3.4. apakšpunktā norādīto datu apstrādi.
2. Lai nodrošinātu Rīkojuma 2. punktā noteikto, Grozījumu projekts no Noteikumu 11.2. apakšpunkta svītro atsauci uz Noteikumu 6.10. apakšpunktu un 9. punktu un papildina Noteikumus ar jaunu 11.2.2 apakšpunktu, kurš nosaka, ka SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" e-veselības sistēmai tiešsaistē sniedz aktuālos šo noteikumu 6.10. apakšpunktā un 9. punktā norādītos datus.
3. Lai nodrošinātu Rīkojuma 2. punktā noteikto, ar Grozījumu projektu tiek veikti grozījumi Noteikumu 57. punktā nosakot, ka SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" sākot ar 2025. gada 1. janvāri nodrošina Noteikumu 23. pielikuma 2.2.1., 2.2.2., 2.2.3., 2.3.1., 2.3.2. un 2.3.3. apakšpunktā minēto datu apstrādi, un sākot ar 2025. gada 1. jūliju Noteikumu 23. pielikuma 2.2.4. un 2.3.4. apakšpunktā norādīto datu apstrādi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Informācija sniegta Ministru kabineta 2024. gada 28. jūlija rīkojuma Nr. 623 "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes – Nacionālā veselības dienesta – reorganizāciju" anotācijā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Informācija sniegta Ministru kabineta 2024. gada 28. jūlija rīkojuma Nr. 623 "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes – Nacionālā veselības dienesta – reorganizāciju" anotācijā.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Detalizēta informācija par finansējumu pa gadiem, kā arī sadalījumu ar finansējumu pa esošajiem un pa jaunajiem pakalpojuma veidiem sniegta Ministru kabineta 2024. gada 28. jūlija rīkojuma Nr. 623 "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes – Nacionālā veselības dienesta – reorganizāciju" anotācijā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Fiziskas personas, kas sniedz pilnvarojumu citai personai apstrādāt e-veselības sistēmā uzkrātos datus tās vietā
Ietekmes apraksts
Turpmāk personām, kurām būs nepieciešams piešķirt tiesības citai personai apstrādāt viņu datus e-veselības sistēmā, būs jādodas uz SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" klātienē, lai iesniegtu pilnvarojumu vai iesniegumu. Tas nozīmē, ka tiks mainīta esošā kārtība, un personai būs jāpielāgojas jaunajiem noteikumiem, sākot ar 2025. gada 1. janvāri. Līdz ar to personām būs jānodrošina, ka viņu iesniegumi un pilnvaras tiek adresētas pareizajai iestādei, kas pilda e-veselības sistēmas pārziņa funkcijas.
Juridiskās personas
- Ārstniecības iestādes
- Aptiekas un to filiāles
- Augstākās izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
No 2025. gada 1. janvāra, mainoties e-veselības sistēmas pārzinim, veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem, kuriem jānodrošina datu sniegšana e-veselības sistēmai un/vai piekļuve e-veselības sistēmā esošajiem pacientu datiem, piemēram, ģimenes ārstu praksēm, ambulatorās veselības aprūpes centriem, laboratorijām, slimnīcām, aptiekām un citiem medicīnas pakalpojumu sniedzējiem, kā arī augstākās izglītības iestādēm, līgumi par e-veselības sistēmas izmantošanu būs jāslēdz ar SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs". Tāpat, ja būs nepieciešamība pārskatīt esošos ar NVD noslēgtos līgumus par e-veselības sistēmas izmantošanu un veikt tajos grozījumus, tas arī būs jādara, vēršoties SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs".
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Grozījumu projektam nav tiešas ietekmes uz valsts budžetu.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2000. gada 26. septembra noteikumi Nr. 330 "Vakcinācijas noteikumi".
Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumi Nr. 330 "Vakcinācijas noteikumi" cita starpā nosaka pienākumus NVD kā e-veselības sistēmas pārzinim vakcinācijas procesa ietvaros. Sākot ar 2025. gada 1. janvāri, šo funkciju pārņems SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", līdz ar to ir nepieciešams veikt atbilstošus saistītos grozījumus šajos noteikumos.
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
4.1.2. Ministru kabineta 2022. gada 6. decembra noteikumi Nr. 759 "Invaliditātes informatīvās sistēmas noteikumi".
Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumu Nr. 759 "Invaliditātes informatīvās sistēmas noteikumi" 14.19. apakšpunktā noteikts, ka NVD ir tiesības bez maksas saņemt noteiktus datus no Invaliditātes informatīvās sistēmas. Tā kā no 2025. gada 1. janvāra šos datus kā e-veselības sistēmas pārzinis saņems SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", nepieciešams veikt atbilstošus saistītos grozījumus šajos noteikumos.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.1.3. Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra noteikumi Nr. 81 "Adopcijas reģistra noteikumi".
Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumu Nr. 81 "Adopcijas reģistra noteikumi" 9.10. apakšpunkts nosaka, ka reģistrā iekļaujamos datus par bērna veselību, kuri noteikti šo noteikumu 5.1.26.1., 5.1.26.2., 5.1.26.3., 5.1.26.4., 5.1.26.5. un 5.1.26.6. apakšpunktā, iegūst no NVD. Tā kā no 2025. gada 1. janvāra šos datus kā e-veselības sistēmas pārzinis sniegs SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", nepieciešams veikt atbilstošus saistītos grozījumus šajos noteikumos.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.1.4. Ministru kabineta 2008. gada 15. septembra noteikumi Nr. 746 "Ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistra izveides, papildināšanas un uzturēšanas kārtība".
Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumu Nr. 746 "Ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistra izveides, papildināšanas un uzturēšanas kārtība" 5. punkts nosaka, ka NVD reizi mēnesī no e-veselības sistēmas sniedz reģistram nepersonalizētu informāciju, kas norādīta noteikumu 5.1. - 5.9. apakšpunktā. Tā kā no 2025. gada 1. janvāra šos datus kā e-veselības sistēmas pārzinis sniegs SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", nepieciešams veikt atbilstošus saistītos grozījumus šajos noteikumos.
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
4.1.5. Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumi Nr. 587 "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi".
Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumi Nr. 587 "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi" 17.20 apakšpunkts paredz, ka datus, kuri norādīti noteikumu 13.63 apakšpunktā par valsts budžeta finansētā tehniskā palīglīdzekļa saņemšanu Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmai sniedz NVD, savukārt noteikumu 18.10. apakšpunkts nosaka, ka NVD no Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas saņem noteikumu 12.8.13. apakšpunktā minēto informāciju - ziņas par faktisko uzturēšanos institūcijā. Tā kā no 2025. gada 1. janvāra šie datus kā e-veselības sistēmas pārzinim jāsniedz un jāsaņem SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", nepieciešams veikt atbilstošus saistītos grozījumus šajos noteikumos.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.1.6. Ministru kabineta 2017. gada 28. marta noteikumi Nr. 172 "Bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmas noteikumi".
Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumu Nr. 172 "Bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmas noteikumi" 12.12. apakšpunkts nosaka, ka NVD bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmai sniedz minēto noteikumu 7.19. apakšpunktā norādītos datus (informāciju par personas pārejošu darbnespēju). Tā kā no 2025. gada 1. janvāra šos datus kā e-veselības sistēmas pārzinis sniegs SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", nepieciešams veikt atbilstošus saistītos grozījumus šajos noteikumos.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.1.7. Pacientu tiesību likums.
Pamatojums un apraksts
Atbilstoši Pacientu tiesību likuma 10. panta piektās (divi prim) daļas 3) punktam, NVD apstrādā e-veselības sistēmā uzkrātos datus, kas noteikti normatīvajos aktos, ar mērķi administrēt no valsts budžeta apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus, uzraudzīt valsts budžeta līdzekļu izlietojumu, uzturēt e-veselības sistēmu, kā arī nodrošināt valsts organizētā vēža skrīninga īstenošanu. Tā kā no 2025. gada 1. janvāra e-veselības pārziņa funkcijas jāpārņem SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus.
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
4.1.8. Epidemioloģiskās drošības likums.
Pamatojums un apraksts
Atbilstoši Epidemioloģiskās drošības likuma 11.1 panta astotās daļas 1) punktam, vienotā digitālā epidemioloģiskā sistēma šā panta pirmajā daļā norādītajiem mērķiem informāciju saņem no NVD e-veselības sistēmas - ziņas par personu laboratoriskām pārbaudēm attiecībā uz Covid-19 un citām reģistrējamām infekcijas slimībām un šo pārbaužu rezultātiem, ziņas par inficētās personas vai kontaktpersonas deklarēto dzīvesvietu un kontakttālruni, kā arī inficētās personas likumisko pārstāvi identificējošu informāciju un informāciju par ģimenes ārstu, informāciju par inficētās personas un kontaktpersonas vakcināciju. Tā kā no 2025. gada 1. janvāra e-veselības pārziņa funkcijas jāpārņem SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus.
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
4.1.9. Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra noteikumi Nr. 19 "Covid-19 sertifikātu noteikumi".
Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumu Nr. 19 "Covid-19 sertifikātu noteikumi" 3. un 9. punkts nosaka, ka NVD aptur vakcinācijas sertifikāta darbību līdz septītajai dienai pēc laboratoriski apstiprināta Covid-19 un pēc personas pieprasījuma sagatavo sertifikātu, kas lejupielādei pieejams tīmekļvietnē www.covid19sertifikats.lv. Savukārt noteikumu 11. punkts nosaka, ka NVD ir tiesības pārbaudīt sertifikāta atbilstību normatīvajiem aktiem, to anulēt neatbilstības gadījumā vai pēc tiesībaizsardzības iestāžu informācijas, kā arī atjaunot, ja nepilnības ir novērstas. Digitālais Covid-19 sertifikāts (covid19sertifikats.lv) ir rīks, kas ir piesaistīts e-veselības sistēmai, ar kura palīdzību, pamatojoties uz e-veselības datiem tiek ģenerēti Covid-19 sertifikāti. Tā kā no 2025. gada 1. janvāra e-veselības pārziņa funkcijas jāpārņem SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", nepieciešams veikt grozījumus šo noteikumu 3., 9., un 11. punktā.
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
4.1.10. ministru kabineta 1999. gada 5. janvāra noteikumi Nr. 7 "Infekcijas slimību reģistrācijas kārtība".
Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumu Nr. 7 "Infekcijas slimību reģistrācijas kārtība" 1.3. apakšpunkts nosaka, ka vienotajā digitālajā epidemioloģiskajā sistēmā (turpmāk - EPID sistēma) tiek saņemti, iekļauti un apstrādāti dati, šo datu apjoms, glabāšanas termiņi un piekļuves noteikumi, pacienta aptaujas saturs un iesniegšanas kārtība, kā arī kārtību, kādā iegūst, apstrādā un glabā informāciju no NVD informācijas sistēmām, kuru dati tiek saņemti, iekļauti un apstrādāti EPID sistēmā. Informācijas sistēma, no kuras EPID sistēma saņem informāciju ir e-veselības sistēma. Tā kā no 2025. gada 1. janvāra e-veselības pārziņa funkcijas jāpārņem SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus šo noteikumu 1.3. apakšpunktā, kā arī izvērtēt grozījumu nepieciešamību šo noteikumu 23.1.5. apakšpunktā.
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
4.2. Cita informācija
Neskatoties uz to, ka grozījumi ir tehniski, to iesniegšanai Ministru kabinetā noteikts garš termiņš, lai tos varētu virzīt vienlaikus ar citiem nepieciešamajiem grozījumiem attiecīgajos tiesību aktos. Lai gan grozījumus plānots veikt pēc iespējas ātrāk, garais termiņš nodrošina, ka visi saistītie grozījumi tiek izskatīti un apstiprināti vienotā procesā, tādējādi samazinot administratīvo slogu atbildīgajām institūcijām.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Šie grozījumi tiek veikti atbilstoši jau pieņemtam Ministru kabineta lēmumam par NVD reorganizāciju un e-veselības pārziņa funkciju un ar to saistīto uzdevumu nodošanu SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" - Ministru kabineta 2024. gada 28. jūlija rīkojumu Nr. 623 "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes – Nacionālā veselības dienesta – reorganizāciju".
Šie grozījumi tiek veikti atbilstoši jau pieņemtam Ministru kabineta lēmumam par NVD reorganizāciju un e-veselības pārziņa funkciju un ar to saistīto uzdevumu nodošanu SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" - Ministru kabineta 2024. gada 28. jūlija rīkojumu Nr. 623 "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes – Nacionālā veselības dienesta – reorganizāciju".
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs".
- Nacionālais veselības dienests.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Jā
Informācija sniegta Ministru kabineta 2024. gada 28. jūlija rīkojuma Nr.623 “Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes – Nacionālā veselības dienesta – reorganizāciju anotācijā.
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
E-veselības sistēmas pārziņa funkcija tiek nodota kapitālsabiedrībai, kā rezultātā daļa no NVD līdzšinējām funkcijām un uzdevumiem tiks pārnesta uz jauno pārziņa institūciju. Šīs izmaiņas samazinās NVD kompetencē esošo funkciju un uzdevumu skaitu, koncentrējot e-veselības sistēmas pārvaldību vienā specializētā kapitālsabiedrībā. Tas veicinās skaidrāku atbildības sadalījumu un efektīvāku e-veselības sistēmas pārvaldību, atstājot NVD iespēju veikt citas ar veselības aprūpi saistītas funkcijas.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
E-veselības sistēmas pārziņa funkcija tiek nodota kapitālsabiedrībai, kā rezultātā daļa no NVD līdzšinējām funkcijām un uzdevumiem tiks pārnesta uz jauno pārziņa institūciju. Šīs izmaiņas samazinās NVD kompetencē esošo funkciju un uzdevumu skaitu, savukārt, e-veselības sistēmas pārziņa funkcijas īstenos specializētā kapitālsabiedrības, kuras kompetencē ietilps tikai digitālās veselības politikas īstenošana, tas savukārt stiprinās digitalizācijas kapacitāti un ļaus efektīvāk ieviest jaunus digitālus risinājumus un uzlabot esošos.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
E-veselības sistēmas pārziņa funkcija tiek nodota kapitālsabiedrībai, kā rezultātā daļa no NVD līdzšinējām funkcijām un uzdevumiem tiks pārnesta uz jauno pārziņa institūciju. Šīs izmaiņas samazinās NVD kompetencē esošo funkciju un uzdevumu skaitu, savukārt, e-veselības sistēmas pārziņa funkcijas īstenos specializētā kapitālsabiedrības, kuras kompetencē ietilps tikai digitālās veselības politikas īstenošana, tas savukārt stiprinās digitalizācijas kapacitāti un ļaus efektīvāk ieviest jaunus digitālus risinājumus un uzlabot esošos, tādējādi sekmējot veselības aprūpes pakalpojumu efektivitāti.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
E-veselības sistēmas pārziņa funkcija tiek nodota kapitālsabiedrībai, kā rezultātā daļa no NVD līdzšinējām funkcijām un uzdevumiem tiks pārnesta uz jauno pārziņa institūciju. Šīs izmaiņas samazinās NVD kompetencē esošo funkciju un uzdevumu skaitu, savukārt, e-veselības sistēmas pārziņa funkcijas īstenos specializētā kapitālsabiedrības, kuras kompetencē ietilps tikai digitālās veselības politikas īstenošana, tas savukārt stiprinās digitalizācijas kapacitāti un ļaus efektīvāk ieviest jaunus digitālus risinājumus un uzlabot esošos, kas savukārt veicinās datu pārvaldības un drošības uzlabošanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi