Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-2718: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 30. augusta noteikumos Nr. 588 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt dažāda veida atkritumu atkārtotu izmantošanu, pārstrādi un reģenerāciju" 5.2.1.2. pasākuma "Atkritumu pārstrādes veicināšana" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) kā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu atbildīgās iestādes iniciatīvas, ievērojot Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 13. punktā ietverto deleģējumu, kas nosaka Ministru kabinetam (turpmāk - MK) izstrādāt nosacījumus specifiskā atbalsta mērķa īstenošanai.  

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt regulējumu atsevišķiem 5.2.1.2. pasākuma "Atkritumu pārstrādes veicināšana" (turpmāk – 5.2.1.2. SAMP) gadījumiem, kad finansējuma saņēmēji nepaspēs līdz pašreiz noteikumos noteiktajam īstenošanas termiņam (2023. gada 31. decembrim) nodrošināt projektu sekmīgu pabeigšanu, tai skaitā iznākuma rādītāju sasniegšanu un izdevumu segšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2016. gada 30. augusta noteikumi Nr. 588 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt dažāda veida atkritumu atkārtotu izmantošanu, pārstrādi un reģenerāciju" 5.2.1.2. pasākuma "Atkritumu pārstrādes veicināšana" īstenošanas noteikumi""(turpmāk - MK noteikumi Nr. 588) nosaka, ka projekti jāīsteno un projektu uzraudzības rādītāji jāsasniedz  līdz 2023. gada 31. decembrim. 

Šobrīd īstenošanā ir astoņi  5.2.1.2. SAMP projekti ar kopējo attiecināmo finansējumu 45 899 484 euro apmērā.

Būtisks risks nepabeigt projektu līdz 2023.gada 31.decembrim šobrīd nav konstatēts četros projektos:
Projekts Nr. 5.2.1.2/17/A/005 "SIA “Nordic Plast” polimēru pārstrādes parks", projekta iesniedzējs SIA "Nordic Plast"; 
Projekts Nr. 5.2.1.2/17/A/002 "Poliolefīnu pārstrādes rūpnīca", projekta iesniedzējs SIA "Clean R"; 
Projekts Nr. 5.2.1.2/20/A/008 "Bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes rūpnīcas "Daibe" izveide", projekta iesniedzējs SIA "ZAAO";
Projekts Nr. 5.2.1.2/21/I/003 "Divu fāzu sausās anaerobas fermentācijas sistēmas izveide poligonā “Ķīvītes” organisko atkritumu pārstrādei", projekta iesniedzējs SIA "Liepājas RAS".

Savukārt sekmīgai darbību  pabeigšanai, iznākuma rādītāju sasniegšanai un maksājumu veikšanai ir nepieciešams projekta īstenošanas termiņa pagarinājums, kas pārsniedz spēkā esošo termiņu, t.i., 2023. gada 31. decembri, indikatīvi šādiem projektiem:
- Projekts Nr. 5.2.1.2/17/A/008 "Nolietotu akumulatoru pārstrādes iekārtu iegāde un uzstādīšana uzņēmumā SIA "Ecolead"", projekta iesniedzējs SIA "EcoLead";  
- Projekts Nr. 5.2.1.2/20/A/003 "Bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes iekārtu izveide poligonā “Cinīši”", projekta iesniedzējs SIA "Atkritumu apsaimniekošanas Dienvidlatgales starppašvaldību organizācija"; 
-  Projekts Nr. 5.2.1.2/21/I/001 "Tādu bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes iekārtu izveide poligonā “Brakšķi”, kas izmanto anaerobo pārstrādes metodi”", projekta iesniedzējs SIA "Jelgavas komunālie pakalpojumi"; 
- Projekts Nr. 5.2.1.2/21/I/002  "Tādu bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes iekārtu izveide poligonā “Janvāri”, kas izmanto anaerobo pārstrādes metodi", projekta iesniedzējs SIA "Atkritumu apsaimniekošanas sabiedrība "PIEJŪRA"".  

Īstenošanā esošos 5.2.1.2.SAMP projektus ir negatīvi ietekmējušas gan Covid-19 infekcijas izraisītās epidēmijas sekas (piegādes ierobežojumi, izejvielu trūkums u.c.), gan ģeopolitiskā situācija saistībā ar Krievijas agresiju Ukrainā un pret Krieviju un Baltkrieviju ieviestās sankcijas pēc 2022. gada 24. februāra, kas būtiski mainīja tirgus situāciju būvniecības nozarē, radot būvmateriālu (piemēram, metāla konstrukciju) un citu saistīto resursu, piemēram, paredzēto iekārtu vai to daļu piegādes apgrūtinājumus, vai šo iekārtu nepieejamību un to izmaksu salīdzinoši straujais pieaugumu pret plānotajām izmaksām, kādas tika norādītas, iesniedzot projektus 5.2.1.2.SAMP projektu atlasēs. Tāpat atkritumu pārstrādes tirgu ļoti ietekmē arī otrreizējo izejvielu cenu svārstības ne tikai ES, bet arī globālajos tirgos. Tā rezultātā tika ietekmētas iepirkuma procedūras un darbu izpildes termiņi arī 5.2.1.2. SAMP īstenotajos projektos. Tas pasliktinājis finansējuma saņēmēju spējas īstenot visas projektos ieplānotās darbības līdz 2023. gada 31. decembrim. 

Lai pabeigtu projektu pēc 2023. gada 31. decembra, iespējami trīs projektu pabeigšanas termiņi:
- 2024. gada 31. oktobris;
- 2026. gada 31. oktobris;
- 2029. gada 31. decembris (kā jau daļa no ES fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda investīciju portfeļa).
Pirmajā iepriekš minētajā gadījumā projektu uzskata par t.s. “nacionāli nefunkcionējošu” un par to neziņo Eiropas Komisijai Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” slēgšanas ziņojumā. Atsevišķos gadījumos, izvērtējot finansējuma saņēmēja sniegtos skaidrojumus par neparedzamiem apstākļiem, kas negatīvi ietekmēja projekta īstenošanu un  pamatotus priekšlikumus, atbildīgā iestāde sadarbībā ar sadarbības iestādi un vadošo iestādi var ierosināt grozījumus normatīvajos aktos, kas pieļauj ES fondu finansēto projektu pabeigšanu ne vēlāk kā līdz 2024. gada 31. oktobrim.

Otrajā gadījumā projekts tiek uzskatīts par nefunkcionējošu Eiropas Komisijas 2022.gada 14.decembra Vadlīniju par to darbības programmu slēgšanu, kuras pieņemtas atbalsta saņemšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda, Kohēzijas fonda un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par pārrobežu sadarbības programmu saskaņā ar Pirmspievienošanās palīdzības instrumentu (IPA II) (2014.-2020.gada periodā) slēgšanu (2022/C 474/01) (turpmāk – Slēgšanas vadlīnijas) izpratnē. Informācija par to tiek sniegta Eiropas Komisijai. Pagaidām nav identificēts neviens 5.2.1.2. SAMP projekts, kam darbību pabeigšanai būtu nepieciešams termiņa pagarinājums pēc 2024. gada 31. oktobra saskaņā ar Slēgšanas vadlīnijām par nefuncionējošiem projektiem.

Savukārt trešajā gadījumā var tikt pieņemts lēmums par projekta īstenošanu posmos, kur darbības projektā tiek iesāktas 2014. – 2020. gada plānošanas periodā, bet pabeigtas jau 2021. – 2027. gada plānošanas perioda ietvarā.

5.2.1.2.SAMP gadījumā, veicot ietekmēto projektu izvērtējumu, kā maksimālais termiņš projektu pabeigšanai noteikts 2024. gada 31. oktobris, pabeidzot projektus kā “nacionāli nefunkcionējošus”. Tomēr netiek izslēgta iespēja projektus īstenot, dalot posmos.

Tā kā MK noteikumos Nr. 588 nav paredzēti nosacījumi šādiem gadījumiem, nepieciešams izstrādāt minēto noteikumu grozījumus.

Darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība" 2022. gadā veikti grozījumi, kas paredz 5.2.1.2. SAMP kopējā iznākuma rādītāja vērtības precizēšanu (grozījumi Eiropas Komisijā apstiprināti 2022. gada 20. jūnijā). Līdz šim brīdim citi grozījumi MK noteikumos Nr.588 netika veikti, līdz ar to arī netika aktualizēta rādītāja vērtība.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saistībā ar projektu termiņu
Saglabājot šobrīd MK noteikumos Nr. 588 noteikto projektu īstenošanas beigu termiņu – 2023.gada 31.decembris, risks neiekļauties noteiktajos termiņos paredzams indikatīvi četriem projektiem. Līdz ar to grozījumi MK noteikumos Nr.588, pagarinot projekta īstenošanas termiņu pēc 2023. gada 31. decembra, uzskatāmi par nozīmīgiem, lai sekmīgi tiktu pabeigti pēc iespējas vairāk projektu. Identificētajos projektos to īstenošanas termiņa pagarinājums ir nepieciešams, lai risinātu problēmas, uz ko norāda gan finansējuma saņēmēji, gan identificējusi  Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk - CFLA):
-  Projektā Nr. 5.2.1.2/21/I/002 (poligons “Janvāri”): nepieciešama teritorijas labiekārtošana, kas ietver sakārtošanu pienācīgā stāvoklī pēc būvdarbu pabeigšanas drošai teritorijas ekspluatācijai, pabeigt ceļu, laukumu izbūvi, veikt nepieciešamās pārbaudes un kontroles procedūras (cauruļvadu, tvertņu, atsevišķu mehānismu testēšana, iekārtu testi, palaišana darbībā), projekta finansējuma saņēmēja personāla apmācības un objektu nodošana ekspluatācijā, kam nedeklarējamais ES fondu finansējums provizoriski varētu būt vismaz 10% apjomā no projekta attiecināmajām izmaksām;
- Projektā Nr. 5.2.1.2/21/I/001 (poligons “Brakšķi”): jāpabeidz bioloģiski noārdāmo atkritumu kompleksa izbūve, iekārtu un aprīkojuma piegāde, kam nedeklarējamais ES fondu finansējums provizoriski varēti būt vismaz 10% apjomā no projekta attiecināmajām izmaksām; 
- Projekts Nr. 5.2.1.2/20/A/003 (poligons “Cinīši”): Projekta riska līmenis 2023. gada aprīlī paaugstināts no "vidējs" uz "augsts", jo pastāv risks potenciāli neizmantot finansējumu 10% jeb 590 988 euro, indikatīvais projekta pabeigšanas beigu datums 2024. gada 1. jūnijs. Kaut arī finansējuma saņēmējs ir apliecinājis, ka darbi tiks pabeigti un objekts tiks nodots ekspluatācijā līdz šī brīža projekta beigām (līdz 2023. gada 25. decembrim), iespējams, ka būs atliktie darbi, kuru raksturu un apjomu šobrīd nav iespējams noteikt. Izvērtējot potenciāli iespējamos riskus būvniecības gaitā rudens un ziemas periodā, kā arī informāciju par iespējamo atlikto darbu potenciālo izpildi 2024. gadā, CFLA ieskatā projektam nepieciešams darbību termiņa pagarinājums līdz 2024. gada 1. jūnijam, nedeklarējamais ES fondu finansējums provizoriski varēti būt vismaz 10% apjomā no projekta attiecināmajām izmaksām;
- Projektā Nr. 5.2.1.2/17/A/008  (SIA “EcoLead”): divu piegādāto iekārtu ieregulēšana, kas saistīta ar nepieciešamību veikt grozījumus Valsts Vides dienesta izsniegtās A kategorijas atļaujā piesārņojošai darbībai, jo iekārtu darbība testa režīmā uzrādīja atsevišķu vielu pieļaujamā piesārņojuma pārsniegumus. Finansējuma saņēmējs šī iemesla dēļ pagaidām nav samaksājis arī noslēguma maksājumus iekārtu piegādātājiem. Neizmaksāto līdzekļu kopapjoms ir ~ 120 000 euro, Kohēzijas fonda (turpmāk - KF) finansējums no tā ~ 40 000 euro. 

Būtiski uzsvērt, ka augsta riska projektu saraksts objektīvas nepieciešamības gadījumā ir papildināms, ja par tiem CFLA līdz 2023. gada 31. decembrim ir saņemts projekta līguma grozījumu pieprasījums ar detalizētu situācijas skaidrojumu un CFLA guvusi pārliecību par argumentācijas pamatotību. Attiecīgi anotācijā uzskaitītie riska projekti ir uzskatāmi par indikatīvi norādītiem.

Pasākuma saistība ar nozares plānošanas dokumentiem
Atkritumu pārstrādes iekārtu izveide ir svarīgs elements ceļā uz Latvijai kā ES dalībvalstij noteiktajiem atkritumu apsaimniekošanas ambiciozajiem mērķiem, tostarp atkritumu apglabāšanas poligonos apglabātā sadzīves atkritumu daudzuma (% no radītā sadzīves atkritumu daudzuma) samazinājums līdz pat 10% 2035. gadā, kas pagaidām atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas valsts plāna 2021.-2028.gadam (turpmāk - AAVP2028) datiem attiecīgi veido līdz 28% no kopējā poligonos ievestā atkritumu daudzuma. Kaut projekti ir atlasīti  3 dažādās projektu atlases kārtās 2017., 2020. un 2021.gadā, tie ir prioritāri nepieciešami AAVP2028 noteikto mērķu sasniegšanai un atbilst prioritāri veicamo pasākumu uzskaitījumam. Attiecībā uz bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes projektiem tie ir prioritāri ne tikai tādēļ, ka samazina apglabājamo atkritumu daudzuma samazinājumu poligonos, bet arī veicina sadzīves atkritumu pārstrādi, kas saistās ar AAVP2028 un MK 2021. gada 26. oktobra noteikumos Nr. 712 “Atkritumu dalītas savākšanas, sagatavošanas atkārtotai izmantošanai, pārstrādes un materiālu reģenerācijas noteikumi” (turpmāk - MK noteikumi Nr.712) noteiktajiem mērķiem:
- 2025. gadam atkārtotai izmantošanai sagatavoto un pārstrādāto sadzīves atkritumu apjomu palielināts vismaz līdz 55 % pēc masas (2021.gadā Latvijas rādītājs – 44,1%,  https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/cei_wm011/default/table?lang=en);
- nodrošināta virzība uz mērķi, ka līdz 2030. gadam atkārtotai izmantošanai sagatavoto un pārstrādāto sadzīves atkritumu apjoms tiek palielināts vismaz līdz 60 % pēc masas.
Turklāt ir jāņem vērā, ka MK noteikumi Nr.712 paredz visā Latvijas teritorijā, kur tas nav izdarīts jau iepriekš, līdz 2023. gada 31. decembrim izveidot dalītas savākšanas sistēmu bioloģiskajiem atkritumiem. Ja tiek izvirzīta šāda prasība, ir maksimāli operatīvi jāveido infrastruktūra attiecīgai bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādei, izvēloties optimālo pasākuma ieviešanas modeli.
Šobrīd tiek izstrādāti atkritumu apsaimniekošanas reģionālie plāni visos jaunajos Latvijas atkritumu apsaimniekošanas reģionos, kas tika administratīvi pārdalīti  ar MK 2023. gada 13. jūnija noteikumiem Nr. 301 ”Noteikumi par atkritumu apsaimniekošanas reģioniem” (turpmāk - MK noteikumi Nr.301). Atkritumu apsaimniekošanas reģionālo plānu izstrādes un apstiprināšanas termiņš 2023. gada 31. decembris ir noteikts Atkritumu apsaimniekošanas likuma pārejas noteikumu 49. punktā, taču, ņemot vērā, ka ir jāveic atkritumu apsaimniekošanas reģionu pārstrukturizācija no 10 uz 5 un MK noteikumi Nr. 301 tika pieņemti vien salīdzinoši nesen, ir prognozējams, ka reģionālo plānu izstrāde ieilgs arī pēc noteiktā termiņa.

Iepriekš minēto iemeslu dēļ atkritumu pārstrādes projektu īstenošana ir prioritārs pasākums gan 2014. - 2020. gada, gan 2021. – 2027. gada finanšu plānošanas periodā. Atbalsts atkritumu pārstrādes iekārtu izveidei paredzēts arī ES kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027. gadam 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana" 2.2.2.1. pasākumā "Atkritumu šķirošana, pārstrāde un reģenerācija". Līdz ar to pastāv iespējamība projektu īstenot pa posmiem, tomēr lēmumu par to varēs pieņemt tikai tad, kad būs izstrādāti un apstiprināti atkritumu apsaimniekošanas reģionālie plāni, kas ir kā priekšnoteikums investīciju plānošanai atkritumu apsaimniekošanas reģionos. Tāpat atkritumu apsaimniekošanas reģionālajos plānos ir jāpamato nepieciešamās pārstrādes jaudas ne tikai uzsāktajos projektos, bet arī kopumā jauno atkritumu apsaimniekošanas reģionu teritorijās, tas attiecas uz visām atkritumu apsaimniekošanas darbībām un plānoto infrastruktūru, lai sabalansētu pakalpojuma pieprasījuma un piedāvājuma faktoru un veidotu tehniski un ekonomiski pamatotu reģionālu apsaimniekošanas sistēmu.

Tā kā MK noteikumos Nr. 588 nav paredzēti nosacījumi projektu pagarināšanai pēc 2023.gada 31.decembra, nepieciešams izstrādāt minēto noteikumu grozījumus.

Saistībā ar iznākuma rādītāju precizēšanu
MK noteikumos Nr.588 nav aktualizēta 5.2.1.2.SAMP iznākuma rādītāja vērtība, kas noteikta līdz ar grozījumiem darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība" (grozījumi Eiropas Komisijā apstiprināti 2022. gada 20. jūnijā). Iznākuma rādītāja samazināšana darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība" tika veikta, ievērojot 5.2.1.2.SAMP projektu īstenošanas progresu gan Covid-19 infekcijas izraisītās epidēmijas seku (piegādes ierobežojumi, izejvielu trūkums u.c.), gan ģeopolitiskās situācijas saistībā ar Krievijas agresiju Ukrainā un pret Krieviju un Baltkrieviju ieviesto sankciju dēļ  t.sk. vairāki projekti laika gaitā pārtrauca projektu īstenošanu. Noteikumu projektā izmaiņas 5.2.1.2.SAMP iznākuma rādītāja vērtībā nepieciešamas, lai nepiesaistītu iznākuma rādītāju izpildi kārtu dalījumā, bet atbilstoši pasākumam līmenim, un nodrošinātu darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība" noteiktās vērtības sasniegšanu 5.2.1.2.SAMP kopumā, vienlaikus ar noteikumu projektu netiek mainītas sasniedzamo rādītāju dalījumus projektu līmenī, t.sk. par KF virssaistību finansējumu. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr.588 ar nosacījumiem, lai projektus varētu pabeigt arī pēc 2023. gada 31. decembra. 

Saistībā ar projektu termiņa pagarināšanu
Veicot īstenošanā esošo projektu ieviešanas analīzi, ir secināts, ka to pabeigšanai pēc 2023. gada 31. decembra piemērotākie būtu divi risinājumi:
pabeigt projektus līdz 2024. gada 31. oktobrim kā “nacionāli nefunkcionējošus”,
pabeigt projektus, dalot to posmos. Ja tiks pieņemts lēmums par projektu dalīšanu posmos, radītāju sasniegšanas, izmaksu un finansēšanas nosacījumi tiks iekļauti citā tiesību aktā.
Šobrīd netiek izskatīts risinājums projektus pabeigt kā nefunkcionējošus Slēgšanas vadlīniju izpratnē.

MK noteikumu Nr.588 grozījumu projektā ietvertais regulējums paredz projektu īstenotājiem šādus pienākumus:
- vēlākais līdz 2023. gada 31. decembrim iesniegt CFLA projekta līguma grozījumus, paredzot projekta rādītāju sasniegšanu un atbalstāmo darbību turpināšanu pēc 2023. gada 31. decembra. Noteikumu projekts paredz divus risinājumus, kur viens ir darbu īstenošanas termiņu noteikt līdz 2024. gada 31. oktobrim, bet otrs – projektu dalīt posmos;
- nacionāli nefunkcionējošu projektu gadījumā atbilstoši projekta līguma grozījumiem sagatavot un Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk - KPVIS) iesniegt noslēguma maksājuma pieprasījumu, kur finansējums tiek pieprasīts par izdevumiem, kas veikti līdz 2023. gada 31. decembrim un ir attiecināmi. CFLA izvērtēs iesniegtos dokumentus un atbilstības gadījumā veiks maksājumus;
- nacionāli nefunkcionējošu projektu gadījumā par pabeigtajām atbalstāmajām darbībām, kas veiktas laika periodā pēc 2023. gada 31.decembra, iesniegt CFLA pamatojošos dokumentus, tai skaitā informāciju par sasniegtajiem iznākuma rādītājiem;
-  nacionāli nefunkcionējošu projektu gadījumā, ja CFLA, izvērtējot iesniegto dokumentāciju, konstatēs, ka nav sasniegtas visas plānotās projekta atbalstāmās darbības un iznākuma rādītāji, projekta iesniedzējam CFLA būs pilnā apmērā jāatmaksā saņemtais Kohēzijas fonda finansējums.

Finansējuma saņēmējs nacionāli nefunkcionējošu projektu gadījumā, lai pierādītu un apliecinātu, ka projekta ietvaros plānotās darbības ir īstenotas pilnā apmērā, iesniedz tādu pat dokumentu kopu, kāds tas būtu jāiesniedz sadarbības iestādē līdz ar noslēguma maksājuma pieprasījumu, ja projekts tiktu izbeigts līdz 2023. gada 31. decembrim. Kā daļa no dokumentācijas ir akti par objektu pieņemšanu ekspluatācijā, saņemtas darbības atļaujas, noslēgti atbilstoši līgumi (ja iepriekš noslēgti tikai priekšlīgumi). Savukārt lai nodalītu darbības, kas tiks pabeigtas pēc 2023. gada 31. decembrim, izmanto darbu izpildes, pieņemšanas - nodošanas aktu u.c. informāciju, kurā fiksēts paveikto darbu apjoms.
VARAM sadarbībā ar CFLA un Finanšu ministriju ir analizējusi arī projekta posmošanas iespējas. Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai  118. un 118.a. pantam projektus ir iespējams posmot, ja tie atbilst šādiem nosacījumiem:
Līgums/vienošanās noslēgts pirms 2022. gada 29. jūnija  un projekta kopējās attiecināmās izmaksas pārsniedz 1 milj. euro.
Līgums/vienošanās ir noslēgts pēc 2022. gada 29. jūnija un projekta kopējās attiecināmās izmaksas pārsniedz 5 milj. euro.
5.2.1.2. SAMP gadījumā visi augsta riska projekti, kam potenciāli nepieciešams darbību īstenošanas pagarinājums pēc 2023. gada 31. decembra, atbilsti iepriekš minētajiem nosacījumiem. Līdz ar to pastāv iespējamība projektus īstenot pa posmiem. Vienlaikus ierobežojošais faktors ir atkritumu apsaimniekošanas reģionālo plānu izstrādes kavēšanās, kas šobrīd liedz pieņemt lēmumu par dalīšanu posmos. Līdz ar to līdz brīdim, kamēr nav izstrādāti atkritumu apsaimniekošanas reģionālie plāni, kas ir 2021. – 2027. gada ES fondu investīciju piešķiršanas nacionālais priekšnosacījums, projektu īstenošana norit atbilstoši nosacījumiem, kas noteikti “nacionāli nefunkcionējošu” projektu gadījumā, MK noteikumu projektā atrunājot arī iespējamību turpināt projektu īstenošanu, dalot to posmos. Provizoriski lēmumu par projektu iespējamu dalīšanu posmos VARAM varēs pieņemt 2024. gada vidū. Finansējuma saņēmējam, iesniedzot priekšlikumus grozījumiem līgumā par projekta īstenošanu, ieteicamā rīcība ir šobrīd plānot darbības atbilstoši “nacionālo nefunkcionējošu” projektu principiem. Vienlaikus norādām, ka atbilstoši komercdarbības atbalsta nosacījumiem, posmošanas gadījumā kā atbalsta piešķiršanas brīdis ir uzskatāms sadarbības iestādes sākotnējā lēmuma brīdis (t.i., 2014. - 2020. gada plānošanas perioda projektā pieņemtais sadarbības iestādes lēmums) un otrā posma projekta atlases procesā netiks pārvērtēts komercdarbības atbalsts, otrā posma projektā netiks iekļautas jaunas darbības un netiks piešķirts papildu finansējums, salīdzinot ar sākotnēji apstiprināto projektu, proti, faktiski mainīsies tikai finansējuma avots, otro posmu īstenojot Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.2.1. pasākuma "Atkritumu šķirošana, pārstrāde un reģenerācija"  finansējuma ietvaros. 

CFLA ir veikusi projekta saņēmēju apzināšanu par gatavību turpināt projektus par saviem līdzekļiem vai izmantot iespēju pašvaldību kapitālsabiedrībām saņemt aizdevumu Valsts kasē finanšu līdzekļiem, kas nepieciešami projektu pabeigšanai. Ir identificēts, ka trīs gadījumos var pastāvēt vajadzība saņemt aizdevumu. Indikatīvi potenciālā kopējo atlikušo izmaksu summa trīs projektos (poligoni "Cinīši", "Brakšķi", "Janvāri"), kas var izmantot šādu iespēju, varētu veidot 2 115 102 euro. Savukārt attiecībā uz privātajiem komersantiem (5.2.1.2. SAMP un šo MK noteikumu projekta gadījumā tas attiecas tikai uz SIA “EcoLead”) MK noteikumu projekts nosaka, ka darbību izmaksas pēc 2023. gada projekta īstenotājs finansē no finansējuma, par kuru nav saņemts valsts jeb komercdarbības atbalsts.

Grozījumi MK noteikumos Nr.588 neradīs citas būtiskas izmaiņas projekta īstenošanas noteikumos, kā vien to, ka projektā apstiprinātās darbības atļauts pabeigt ilgākā laika periodā. Līdz ar to  plānotie grozījumi līgumos vai vienošanās par projektu īstenošanu netiek uzskatīti par būtiskiem, jo neietekmē projektu ietvaros veicamo darbību veidu, projektu mērķus vai īstenošanas nosacījumus.

Noteikumu projekta 33.1 punkta izpildes nodrošināšana attiecībā uz projektu īstenošanas termiņu pagarināšanu tiks veikta saskaņā ar MK 2014.gada 16.decembra  noteikumu Nr. 784 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā” 51.5 apakšpunktā paredzēto gadījumu, kā arī atbilstoši minēto noteikumu VIII nodaļā paredzētajai kārtībai.

Saistībā ar iznākuma rādītāju precizēšanu
Noteikumu projekts 1.punktā precizē MK noteikumu Nr.588 8.1. apakšpunktā norādīto 5.2.1.2.SAMP iznākuma rādītāja vērtību saskaņā ar aktuālo Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" redakciju tā ir atkritumu pārstrādes jaudas pieaugums atbalstītajos projektos - 141 696 t/gadā, samazinot to no 172 000 t/gadā. Noteikumu projekts nemaina 5.2.1.2.SAMP projekta līmeņa iznākuma rādītājus, t.sk. MK noteikumos Nr.588 9.punktā un 1.pielikumā noteiktos ceturtās kārtas ietvaros sasniedzamos iznākuma rādītājus projektu līmenī par KF virssaistību finansējumu, kas nav ietverts aktuālajā Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" redakcijā. Līdz 2023. gada 9. novembrim sasniegtā 5.2.1.2.SAMP iznākuma rādītāja vērtība pasākuma līmenī pabeigtajos projektos ir 103 240 t/gadā jeb 73%. Ievērojot izskatīšanā esošos maksājuma pieprasījumus, prognozējams, ka tuvākajā laikā vērtība tiks sasniegta 110 540 t/gadā jeb 78%. Noteikuma projekta paredz pielāgojamu risinājumu iznākumu rādītāju ziņošanai gan Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" ietvaros, gan Kohēzijas politikas programmas ietvaros, nepasliktinot situāciju rādītāju ziņošanai ne 2014.-2020. gada periodā, ne 2021.-2027. gada periodā, vienlaikus paredzot saistošu sasniedzamo rādītāju dalījumu projektu līmenī. Papildu ievērojot līdzšinējos augstos riskus projektu īstenošanā un to sekmīgā pabeigšanā, un tā kā noteikumu projekts paredz arī projektu posmošanas risinājumu, tad potenciāli vismaz daļu no KF virssaistību projektos sasniegtā iznākuma rādītāja varēs ieskaitīt 2021.-2027.gada Kohēzijas politikas programmas izpildē, kas tuvinās iznākuma rādītāja sasniegšanu 2021.-2027.gada periodā, ja tiks lemts par to posmošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ja netiks veikti grozījumi MK noteikumos Nr.588, tad ir paredzami KF deklarējamā apjoma zaudējumi 5.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt dažāda veida atkritumu atkārtotu izmantošanu, pārstrādi un reģenerāciju" 5.2.1.2. pasākuma "Atkritumu pārstrādes veicināšana" ietvaros un tiks apdraudēta kopējā iznākuma rādītāja sasniegšana Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" līmenī. Iznākuma rādītājs, kas jāsasniedz 5.2.1.2. pasākuma ietvaros, ir atkritumu pārstrādes jaudas pieaugums atbalstītajos projektos - 141 696 t/gadā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Finansējuma saņēmējam tiek noteikta prasība līdz 2023. gada 31. decembrim iesniegt grozījumus līgumā vai vienošanās par projekta īstenošanu, kas uzskatāma par samērīgu prasību gadījumā, kad tiek pagarināts projekta īstenošanas termiņš, tādējādi mazinot risku finansējuma saņēmējam atmaksāt KF finansējumu.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Finansējuma saņēmējs
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmē 5.2.1.2. pasākuma finansējuma saņēmēju, kura īstenotajā projektā konstatēts, ka projektus nav iespējams pabeigt un iznākumu rādītāju nav iespējams sasniegt līdz 2023. gada 31. decembrim.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Nav ietekmes uz pašvaldību vai valsts budžetu, ņemot vērā, ka projektos kā līdzfinansējums iespējams tikai privātais finansējums. ES fondu projektu iesniedzējiem, kas ir pašvaldību kapitālsabiedrības (SIA "Atkritumu apsaimniekošanas Dienvidlatgales starppašvaldību organizācija", SIA "Jelgavas komunālie pakalpojumi", SIA "Atkritumu apsaimniekošanas sabiedrība "PIEJŪRA""), ir iespēja saņemt aizņēmumu Valsts kasē ar pašvaldības galvojumu, atbilstoši valsts budžeta likumā noteiktajiem galvojuma mērķiem. Kā jau minēts iepriekš, projektu īstenošanas termiņa pagarinājums nepieciešams jau uzsāktu darbību pabeigšanai, provizoriski tas iekļaujas projektu kopējo attiecināmo izmaksu 10% apmērā, kas varētu būt indikatīvi 2 115 102 euro apmērā. MK noteikumu grozījumu projektam šobrīd nav ietekmes uz valsts budžetu. Ietekme uz valsts budžetu rodas, ja pašvaldība sniedz galvojumu sevis dibinātajai kapitālsabiedrībai, kas vēršas Valsts kasē pēc aizņēmuma, tādējādi ietekmējot kopējās valsts budžeta saistības. Finansējuma saņēmēji vēl izvērtē iespējamos turpmākos finansēšanas scenārijus, ievērojot, ka būvdarbi projektos vēl turpinās.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Noteikumu projekta mērķis ir noteikt gadījumus, kad finansējuma saņēmējs nevar pilnībā pabeigt KF projektā plānotās darbības un sasniegt plānoto iznākuma rādītāju līdz 2023. gada 31. decembrim, nodrošinot piešķirtā KF finansējuma izlietojumu, ņemot vērā to, ka 2014. - 2020.gada ES fondu plānošanas periods tuvojas noslēgumam un piešķirtais KF finansējums projektos jāiegulda ne vēlāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim. Tas būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī ievērojot īso termiņu (2023. gada 31. decembris) MK noteikumu Nr.588 grozījumu veikšanai, pēc kuru apstiprināšanas MK nepieciešams laiks finansējuma saņēmējiem, lai ierosinātu grozījumus KF līdzfinansētajos projektos, publiskā apspriede par noteikumu projektu netiek veikta. 

6.4. Cita informācija


 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atkritumu pārstrādes projektu īstenošana tuvina Nacionālā attīstības plāna rādītāju mērķa vērtību sasniegšanai: [275] Sadzīves atkritumu pārstrādes līmenis 2024.gadā 55% un 2027.gadā - 60%

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi