22-TA-332: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumos Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai nodrošinātu augstskolām paredzēto tiesību uz autonomiju personālsastāva veidošanā īstenošanu, un nodrošinātu augstskolu noslēgto līgumsaistību ar starptautiskajām institūcijām vai privātpersonām izpildi, ir nepieciešams noteikt, ka no augsta riska valstīm, kas nav Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas valstis, Šveices Konfederācija un Apvienotā Karaliste un īpaši augsta riska valsts, nodarbinātības nolūkos var ieceļot ārvalstnieki, kā arī viņu ģimenes locekļi, ja ārvalstnieki veic augstskolas vai koledžas personāla pienākumus pēc augstskolas vai koledžas uzaicinājuma.
Šobrīd normatīvais regulējums neparedz iespēju atzīt ārvalstīs notikušu Covid-19 infekcijas pārslimošanas gadījumus, kā rezultātā personām nav iespējams veikt vakcināciju atbilstoši Zāļu valsts aģentūras Vakcinācijas rokasgrāmatā noteiktajām shēmām. Līdz ar to ir nepieciešams papildināt MK noteikumus, kas nodrošinātu iespēju atzīt ārvalstīs notikuša Covid-19 pārslimošanas fakta atzīšanu Latvijā.
Šobrīd normatīvais regulējums neparedz iespēju atzīt ārvalstīs notikušu Covid-19 infekcijas pārslimošanas gadījumus, kā rezultātā personām nav iespējams veikt vakcināciju atbilstoši Zāļu valsts aģentūras Vakcinācijas rokasgrāmatā noteiktajām shēmām. Līdz ar to ir nepieciešams papildināt MK noteikumus, kas nodrošinātu iespēju atzīt ārvalstīs notikuša Covid-19 pārslimošanas fakta atzīšanu Latvijā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
1. Nepieciešams nodrošināt iespēju augstskolām īstenot savas tiesības piesaistīt personālu no ārvalstīm, kas nav Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas valstis, Šveices Konfederācija un Apvienotā Karaliste.
2.Nodrošināt iespēju atzīt ārvalstīs notikuša Covid-19 pārslimošanas fakta atzīšanu Latvijā, lai rezultātā personām, kas uzsākušas vakcināciju pret Covid-19, tā tiktu veikta atbilstoši noteiktām shēmām.
2.Nodrošināt iespēju atzīt ārvalstīs notikuša Covid-19 pārslimošanas fakta atzīšanu Latvijā, lai rezultātā personām, kas uzsākušas vakcināciju pret Covid-19, tā tiktu veikta atbilstoši noteiktām shēmām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1.Noteikumi šobrīd liedz iespēju augstskolām un koledžām piesaistīt augsta līmeņa profesionāļus no valstīm, kas ir augsta riska valstis, kas nav Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas valstis, Šveices Konfederācija un Apvienotā Karaliste un īpaši augsta riska valstīm.
2.Šobrīd normatīvais regulējums neparedz iespēju atzīt ārvalstīs notikušu Covid-19 infekcijas pārslimošanas gadījumus, kā rezultātā personām nav iespējams veikt vakcināciju atbilstoši Zāļu valsts aģentūras Vakcinācijas rokasgrāmatā noteiktajām shēmām. Līdz ar to ir nepieciešams papildināt MK noteikumus Nr.662 ar punktu, kas nodrošinātu iespēju atzīt ārvalstīs notikuša Covid-19 pārslimošanas fakta atzīšanu Latvijā, ja persona to var apliecināt ar autentisku dokumentu. Rezultātā personām, kas uzsākušas vakcināciju pret Covid-19, tā tiktu veikta atbilstoši Zāļu valsts aģentūras tīmekļvietnē publicētajā Vakcinācijas rokasgrāmatā noteiktajām primārās un balstvakcinācijas shēmām ar atbilstošām Eiropas Zāļu aģentūras atzītām vakcīnām. Papildus būtu nosakāms, ka ārvalstīs Covid-19 infekciju pārslimošanas gadījums nedot tiesības saņemt sadarbspējīgu pārslimošanas sertifikātu.
2.Šobrīd normatīvais regulējums neparedz iespēju atzīt ārvalstīs notikušu Covid-19 infekcijas pārslimošanas gadījumus, kā rezultātā personām nav iespējams veikt vakcināciju atbilstoši Zāļu valsts aģentūras Vakcinācijas rokasgrāmatā noteiktajām shēmām. Līdz ar to ir nepieciešams papildināt MK noteikumus Nr.662 ar punktu, kas nodrošinātu iespēju atzīt ārvalstīs notikuša Covid-19 pārslimošanas fakta atzīšanu Latvijā, ja persona to var apliecināt ar autentisku dokumentu. Rezultātā personām, kas uzsākušas vakcināciju pret Covid-19, tā tiktu veikta atbilstoši Zāļu valsts aģentūras tīmekļvietnē publicētajā Vakcinācijas rokasgrāmatā noteiktajām primārās un balstvakcinācijas shēmām ar atbilstošām Eiropas Zāļu aģentūras atzītām vakcīnām. Papildus būtu nosakāms, ka ārvalstīs Covid-19 infekciju pārslimošanas gadījums nedot tiesības saņemt sadarbspējīgu pārslimošanas sertifikātu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1.Augstskolu likuma 4. pants nosaka, ka augstskolu autonomiju tai skaitā raksturo akadēmiskā brīvība un tiesības noteikt studiju programmu saturu un formas, kā arī veidot augstskolas personālsastāvu, kas dod augstskolām tiesības slēgt sadarbības līgumus, tai skaitā ilgtermiņa, ar ārvalstu augstskolām, kā arī iesaistīties starptautiskos projektos, kas paredz akadēmiskā personāla mobilitāti un mācībspēku piesaisti no ārvalstu augstskolām.
Arī Augstskolu likuma 21. panta 3. daļa paredz, ka augstskolas var brīvprātīgi kopā ar citām, tostarp starptautiskajām un ārvalstu, institūcijām veidot konsorcijus, lai īstenotu kopējus stratēģiskos mērķus.
Jāņem vērā, ka Augstskolu likuma 3. panta 7. daļa nosaka, ka augstskolā vismaz pieciem procentiem no akadēmiskā personāla ir jābūt mācībspēkiem, kas iepriekšējo piecu gadu laikā vismaz vienu gadu nepārtraukti bijuši nodarbināti akadēmiskā amatā kādā no akreditētām Eiropas Savienības, Eiropas Ekonomikas zonas vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas valstu, izņemot Latvijas, augstskolām, kas sevī ietver arī valstis, kas šobrīd ir augsta riska valstis, kas nav Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas valstis, Šveices Konfederācija un Apvienotā Karaliste un īpaši augsta riska valstis.
Tādējādi augstskolām šobrīd tiek liegta iespēja piesaistīt piesaistīt personālu no valstīm, kas ir augsta riska valstis, kas nav Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas valstis, Šveices Konfederācija un Apvienotā Karaliste un īpaši augsta riska valstīm, kas ierobežo studiju procesa kvalitatīvu īstenošanu un iespēju sasniegt izvirzītos mērķus.
Arī Augstskolu likuma 21. panta 3. daļa paredz, ka augstskolas var brīvprātīgi kopā ar citām, tostarp starptautiskajām un ārvalstu, institūcijām veidot konsorcijus, lai īstenotu kopējus stratēģiskos mērķus.
Jāņem vērā, ka Augstskolu likuma 3. panta 7. daļa nosaka, ka augstskolā vismaz pieciem procentiem no akadēmiskā personāla ir jābūt mācībspēkiem, kas iepriekšējo piecu gadu laikā vismaz vienu gadu nepārtraukti bijuši nodarbināti akadēmiskā amatā kādā no akreditētām Eiropas Savienības, Eiropas Ekonomikas zonas vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas valstu, izņemot Latvijas, augstskolām, kas sevī ietver arī valstis, kas šobrīd ir augsta riska valstis, kas nav Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas valstis, Šveices Konfederācija un Apvienotā Karaliste un īpaši augsta riska valstis.
Tādējādi augstskolām šobrīd tiek liegta iespēja piesaistīt piesaistīt personālu no valstīm, kas ir augsta riska valstis, kas nav Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas valstis, Šveices Konfederācija un Apvienotā Karaliste un īpaši augsta riska valstīm, kas ierobežo studiju procesa kvalitatīvu īstenošanu un iespēju sasniegt izvirzītos mērķus.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams noteikt, ka ārvalstnieki, kā arī viņa ģimenes locekļi, var ierasties Latvijā nodarbinātības vajadzībām pēc augstskolas vai koledžas uzaicinājuma.
Problēmas apraksts
2.Šobrīd normatīvais regulējums neparedz iespēju atzīt ārvalstīs notikušu Covid-19 infekcijas pārslimošanas gadījumus, kā rezultātā personām nav iespējams veikt vakcināciju atbilstoši Zāļu valsts aģentūras Vakcinācijas rokasgrāmatā noteiktajām shēmām.
Risinājuma apraksts
Papildināt MK noteikumus Nr.662 ar punktu, lai nodrošinātu personai, kurai ir tiesības uz Latvijā apmaksātu vakcināciju pret Covid-19, un kura ir saņēmusi vismaz vienu vakcīnas pret Covid-19 infekciju devu ar Eiropas Zāļu aģentūras vai līdzvērtīgu regulatoru reģistrētu vai Pasaules Veselības organizācijas atzītu vakcīnu, un ir pārslimojusi Covid-19 infekciju ārvalstīs, ko apliecina SARS-CoV-2 vīrusa RNS testa rezultāts, ka Nacionālais veselības dienests (ne ilgāk kā viena mēneša laikā pēc personas iesnieguma par ārvalstīs Covid-19 infekcijas pārslimošanas faktu apliecinošo dokumentu saņemšanas) izvērtē to autentiskumu un iekļauj attiecīgus datus šo noteikumu 225. minētajā datu platformā. Iekļautie Covid-19 infekcijas pārslimošanas dati netiek izmantoti pārslimošanas sertifikāta izveidei.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Izskatīts 2022.gada 27. un 31. janvāra Operatīvās vadības grupas sanāksmē.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Personas, kuram nepieciešams atzīt ārvalstīs notikušu Covid-19 infekcijas pārslimošanas gadījumu, lai veiktu vakcināciju atbilstoši Zāļu valsts aģentūras Vakcinācijas rokasgrāmatā noteiktajām shēmām.
Juridiskās personas
- augstskolas un koledžas
Ietekmes apraksts
Augstskolām būs iespēja īstenot savas tiesības ārvalstu personāla piesaistē.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Rīkojuma projekts tiek virzīts steidzamības kārtā, sabiedrības iesaiste projekta izstrādē netika organizēta. Rīkojuma projektā skartie jautājumi ir diskutēti Operatīvās vadības grupā. Izskatīts 2021.gada 27.janvāra un 31.janvāra Operatīvās vadības grupas sanāksmē.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- augstskolas un koledžas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Augstskolas un koledžas, piesaistot ārvalstu docētājus nodrošinās kvalitatīvu studiju procesa īstenošanu.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projektā noteikti epidemioloģiskās drošības pasākumi, kas skar sabiedrības veselību.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi