Anotācija (ex-ante)

24-TA-750: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par darba dienu pārcelšanu 2025. gadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts „Par darba dienu pārcelšanu 2025.gadā” (turpmāk – rīkojuma projekts) ir izstrādāts, pamatojoties uz Darba likuma 133.panta ceturto daļu. Minētā norma paredz, ka no valsts budžeta finansējamo institūciju darbiniekiem, kuriem noteikta piecu dienu darba nedēļa no pirmdienas līdz piektdienai, Ministru kabinets rīkojumu par darba dienas pārcelšanu nākamajā gadā izdod ne vēlāk kā līdz kārtējā gada 1.jūlijam.
Rīkojuma projekts paredz 2025.gada 2.maija (piektdiena) darba dienu, kas iekrīt starp svētku dienu ceturtdienu – 1.maiju, un sestdienu – 3.maiju,  pārcelt uz sestdienu - 10.maiju un 2025.gada 17.novembra (pirmdiena) darba dienu, kas iekrīt starp svētdienu – 16.novembri, un svētku dienu otrdienu – 18.novembri, pārcelt uz sestdienu - 8.novembri.
Rīkojuma projekts attieksies uz no valsts budžeta finansējamām institūcijām un to darbiniekiem, kuriem ir noteikta piecu darba dienu nedēļa no pirmdienas līdz piektdienai. 
Ar rīkojuma projekta 2.punktu ieteikts visām pašvaldībām, komersantiem un organizācijām, nosakot darba un atpūtas laiku, ievērot attiecīgo darba dienas pārcelšanu.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesiskā regulējuma mērķis ir elastīgāk un efektīvāk organizēt darba norisi no valsts budžeta finansējamās institūcijās un atpūtas laika izmantošanu 2025.gada maijā un novembrī.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Darba likuma 133.panta ceturtā daļa paredz, ja darba nedēļas ietvaros viena darba diena iekrīt starp svētku dienu un nedēļas atpūtas laiku, darba devējs šo darba dienu var noteikt par brīvdienu un pārcelt to uz sestdienu tajā pašā nedēļā vai citā nedēļā tā paša mēneša ietvaros. Vienlaikus šī norma paredz, ka no valsts budžeta finansējamo institūciju darbiniekiem, kuriem noteikta piecu dienu darba nedēļa no pirmdienas līdz piektdienai, Ministru kabinets rīkojumu par darba dienas pārcelšanu nākamajā gadā izdod ne vēlāk kā līdz kārtējā gada 1.jūlijam.
Saskaņā ar Darba likuma 133.panta piekto daļu, ja darbinieks savas reliģiskās pārliecības vai citu pamatotu iemeslu dēļ nevar ierasties darbā pārceltajā darba dienā, šī diena tiek uzskatīta par darbinieka ikgadējā apmaksātā atvaļinājuma dienu vai, vienojoties ar darba devēju, tā tiek atstrādāta citā laikā.
Vienlaikus Darba likuma 136.panta astotā daļa noteic, ja darba devējs vienu darba dienu, kas iekrīt starp svētku dienu un nedēļas atpūtas laiku, nosaka par brīvdienu un pārceļ to uz sestdienu tajā pašā nedēļā vai citā nedēļā tā paša mēneša ietvaros, darba dienas pārcelšanas gadījumā minētais darbs nav uzskatāms par virsstundu darbu.
Savukārt Darba likuma 143.panta sestā daļa paredz, ja darba devējs vienu darba dienu, kas iekrīt starp svētku dienu un nedēļas atpūtas laiku, nosaka par brīvdienu un pārceļ to uz sestdienu tajā pašā nedēļā vai citā nedēļā tā paša mēneša ietvaros, nedēļas atpūtas laika ilgums nedrīkst būt īsāks par 35 stundām pēc kārtas.
2025.gadā ir 2 darba dienas, kas iekrīt starp svētku dienu un nedēļas atpūtas laiku – piektdiena, 2.maijs (iekrīt starp svētku dienu ceturtdienu – 1.maiju, un sestdienu – 3.maiju), un pirmdiena, 17.novembris (iekrīt starp svētdienu – 16.novembri, un svētku dienu otrdienu – 18.novembri).
Labklājības ministrija 2024.gada janvārī aptaujāja mērķgrupu - no valsts budžeta finansējamās institūcijas – un, izvērtējot aptaujas rezultātus, centās noskaidrot, vai respondentu ieskatā ir nepieciešams nākamajā gadā pārcelt darba dienas uz sestdienu, kā arī no aptaujas rezultātiem secināja, uz kuru no sestdienām mēneša ietvaros tās pārceļamas.
Minētās aptaujas rezultāti liecina, ka vairākums respondentu atbalsta darba dienu pārcelšanu 2025. gadā kā tādu. Tāpat no aptaujas izriet, ka vairākums atbalsta abu divu minēto darba dienu pārcelšanu uz sestdienām. 
Vienlaikus vairākums respondentu atbalstīja Labklājības ministrijas priekšlikumu pārcelt darba dienu no piektdienas, 2025. gada 2.maija, uz sestdienu, 2025. gada 10.maiju, un no pirmdienas, 2025. gada 17.novembra, uz sestdienu, 2025. gada 8.novembri.
Tiesiskā regulējuma mērķis ir elastīgāk un efektīvāk organizēt darba norisi no valsts budžeta finansējamās institūcijās un atpūtas laika izmantošanu 2025. gada maijā un novembrī. Pārceļot  darba dienu no piektdienas, 2025. gada 2.maija, uz sestdienu, 2025. gada 10.maiju, un no pirmdienas, 2025. gada 17.novembra, uz sestdienu, 2025. gada 8.novembri, varētu panākt samērīgu darba un atpūtas laika izlīdzinājumu 2025.gada maijā un novembrī. Tā tiktu nodrošināta nedēļas darba laika nepārtrauktība tajā nedēļā, no kuras tās tiks pārceltas, savukārt nodarbinātajiem tiktu nodrošināts lielāks atpūtas dienu skaits pēc kārtas, kuras tie varētu izmantot pēc sava ieskata. Turklāt kopējais darba dienu skaits kalendārajā gadā nemainīsies.
Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī no valsts budžeta finansējamo institūciju aptaujas datus, uzskatāms, ka ir lietderīgi ar Ministru kabineta rīkojumu pārcelt darba dienu no piektdienas, 2025. gada 2.maija, uz sestdienu, 2025. gada 10.maiju, un no pirmdienas, 2025. gada 17.novembra, uz sestdienu, 2025. gada 8.novembri.
Tiesiskā regulējuma mērķis ir elastīgāk un efektīvāk organizēt darba norisi no valsts budžeta finansējamās institūcijās un atpūtas laika izmantošanu 2025.gada maijā un novembrī.
Ar rīkojuma projekta 2.punktu ieteikts visām pašvaldībām, komersantiem un organizācijām, nosakot darba un atpūtas laiku, ievērot attiecīgo darba dienu pārcelšanu.
Darba dienu pārcelšana tiek īstenota jau ilgstoši (grozījumi Darba likuma 133.pantā stājās spēkā 25.03.2010.) un, gadiem ejot, kļuvusi par tradīciju, kas kopumā tiek atbalstīta un vērtēta pozitīvi. Turklāt katru gadu tiek noskaidrots mērķgrupas (no valsts budžeta finansējamās institūcijas) viedoklis par darba dienu pārcelšanu. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2025.gadā ir 2 darba dienas, kas iekrīt starp svētku dienu un nedēļas atpūtas laiku – piektdiena, 2.maijs (iekrīt starp svētku dienu ceturtdienu – 1.maiju, un sestdienu – 3.maiju), un pirmdiena, 17.novembris (iekrīt starp svētdienu – 16.novembri, un svētku dienu otrdienu – 18.novembri).
Darba likuma 133.panta ceturtā daļa paredz, ja darba nedēļas ietvaros viena darba diena iekrīt starp svētku dienu un nedēļas atpūtas laiku, darba devējs šo darba dienu var noteikt par brīvdienu un pārcelt to uz sestdienu tajā pašā nedēļā vai citā nedēļā tā paša mēneša ietvaros. Vienlaikus šī norma paredz, ka no valsts budžeta finansējamo institūciju darbiniekiem, kuriem noteikta piecu dienu darba nedēļa no pirmdienas līdz piektdienai, Ministru kabinets rīkojumu par darba dienas pārcelšanu nākamajā gadā jāizdod ne vēlāk kā līdz kārtējā gada 1.jūlijam.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī no valsts budžeta finansējamo institūciju  aptaujas datus, uzskatāms, ka ir lietderīgi ar Ministru kabineta rīkojumu pārcelt darba dienu no piektdienas, 2025. gada 2.maija, uz sestdienu, 2025. gada 10.maiju, un no pirmdienas, 2025. gada 17.novembra, uz sestdienu, 2025. gada 8.novembri. Tādejādi tiks nodrošināta nedēļas darba laika nepārtrauktība tajā nedēļā, no kuras tās tiks pārceltas, savukārt nodarbinātajiem tiks nodrošināts lielāks atpūtas dienu skaits pēc kārtas, kuras tie varēs izmantot pēc sava ieskata. Turklāt kopējais darba dienu skaits kalendārajā gadā nemainīsies. 
Tiesiskā regulējuma mērķis ir elastīgāk un efektīvāk organizēt darba norisi no valsts budžeta finansējamās institūcijās un atpūtas laika izmantošanu 2025.gada maijā un novembrī.
Ar rīkojuma projekta 2.punktu ieteikts visām pašvaldībām, komersantiem un organizācijām, nosakot darba un atpūtas laiku, ievērot attiecīgo darba dienu pārcelšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Izvērtēta iespēja vispār nepārcelt darba dienas 2025.gadā vai pārcelt tikai vienu no abām minētajām darba dienām.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Šāda tiesiskā regulējuma mērķis ir elastīgāk un efektīvāk organizēt darba norisi no valsts budžeta finansējamās institūcijās un atpūtas laika izmantošanu 2025.gada maijā un novembrī. Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī no valsts budžeta finansējamo institūciju aptaujas datus, uzskatāms, ka ir lietderīgi ar Ministru kabineta rīkojumu pārcelt darba dienu no piektdienas, 2025. gada 2.maija, uz sestdienu, 2025. gada 10.maiju, un no pirmdienas, 2025. gada 17.novembra, uz sestdienu, 2025. gada 8.novembri.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Rīkojuma mērķgrupas aptauja
Apraksts
2024. gada 25.janvārī Valsts kancelejai un visām ministrijām tika nosūtīta vēstule, lūdzot paust oficiālu institūcijas viedokli (pēc iespējas veicot amatpersonu un darbinieku, kā arī padotības iestāžu amatpersonu un darbinieku viedokļu apzināšanu), vai 2025.gadā ir lietderīgi pārcelt 2.maija un 17. novembra darba dienas vai tomēr nepārcelt minētās darba dienas. Tāpat minētās institūcijas tika aicinātas paust viedokli, vai pārceļamas abas divas darba dienas vai tikai viena darba diena.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ietekmēs fiziskās personas kā nodarbinātos no valsts budžeta finansējamās institūcijās, kuriem ir noteikta piecu darba dienu nedēļa no pirmdienas līdz piektdienai. Tiesiskā regulējuma mērķis ir elastīgāk un efektīvāk organizēt darba norisi no valsts budžeta finansējamās institūcijās un atpūtas laika izmantošanu 2025.gada maijā un novembrī.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ietekmēs no valsts budžeta finansējamās institūcijas, kurās ir noteikta piecu darba dienu nedēļa no pirmdienas līdz piektdienai. Tiesiskā regulējuma mērķis ir elastīgāk un efektīvāk organizēt darba norisi no valsts budžeta finansējamās institūcijās un atpūtas laika izmantošanu 2025.gada maijā un novembrī.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Ārlietu ministrija, Ekonomikas ministrija, Finanšu ministrija, Iekšlietu ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Klimata un enerģētikas ministrija, Kultūras ministrija, Satiksmes ministrija, Tieslietu ministrija, Valsts kanceleja, Veselības ministrija, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, Zemkopības ministrija, Ministriju padotībā un pārraudzībā esošās no valsts budžeta finansējamās institūcijas.
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
2024. gada 25.janvārī Valsts kancelejai un visām ministrijām tika nosūtīta vēstule, lūdzot paust oficiālu institūcijas viedokli (pēc iespējas veicot amatpersonu un darbinieku, kā arī padotības iestāžu amatpersonu un darbinieku viedokļu apzināšanu), vai 2025.gadā ir lietderīgi pārcelt 2.maija un 17. novembra darba dienas vai tomēr nepārcelt minētās darba dienas. Tāpat minētās institūcijas tika aicinātas paust viedokli, vai pārceļamas abas divas darba dienas vai tikai viena darba diena.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Ar minētās aptaujas rezultātiem ir iespējams iepazīties, vēršoties Labklājības ministrijā.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Minētās aptaujas rezultāti liecina, ka vairākums respondentu atbalsta darba dienu pārcelšanu 2025. gadā kā tādu.Tāpat no aptaujas izriet, ka vairākums atbalsta abu divu minēto darba dienu pārcelšanu uz sestdienām. 
Vienlaikus vairākums respondentu atbalstīja Labklājības ministrijas priekšlikumu pārcelt darba dienu no piektdienas, 2025. gada 2.maija, uz sestdienu, 2025. gada 10.maiju, un no pirmdienas, 2025. gada 17.novembra, uz sestdienu, 2025. gada 8.novembri.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi