Anotācija (ex-ante)

23-TA-1571: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Normatīvi tiek nostiprināts, ka dažādi būvniecības procesā izdoti dokumenti  var būt par pamatu ierakstam zemesgrāmatā, ja no tā gūstams apstiprinājums, ka institūcija, kura pilda būvvaldes funkcijas, veikusi būvdarbu tiesiskuma kontroli. Ja būvniecības process neparedz šādas informācijas atspoguļošanu dokumentā, šāds dokuments var būt par pamatu ierakstam zemesgrāmatā, ja tam tiek pievienots institūcijas, kura pilda būvvaldes funkcijas, dokuments – apstiprinājums, ka veikta būvdarbu tiesiskuma kontrole. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Civiltiesiskā apgrozībā  nonāk tādas ēkas (būves), kā arī dzīvokļa īpašumi, pār kuriem īstenota būvdarbu tiesiskuma kontrole, nodrošinot labticīgu ieguvēju  aizsardzību. Satversmes 105. pantā noteiktās tiesības uz īpašumu ir personas pamattiesības, kuru aizsardzībai un īstenošanai ir liela nozīme ne vien personas eksistences nodrošināšanā, bet arī valsts un sabiedrības labklājības uzturēšanā. Satversmes 105. pants paredz valsts pienākumu pieņemt tādus likumus, kas nodrošinātu šo tiesību aizsardzību. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likuma "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās" 3. pants noteic, ka nekustamais īpašums zemesgrāmatā ierakstāms, pamatojoties uz dokumentu, kas apliecina nekustamā īpašuma tiesisku iegūšanu.

Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4.panta 1.daļas 16.punktu pašvaldības autonomā funkcija ir nodrošināt ar būvniecības procesu saistīta administratīvā procesa tiesiskumu. Šāds regulējums cita starpā sasaucas ar Būvniecības likuma 7.panta pirmās daļas 1.punkta a) apakšpunkta regulējums (šobrīd spēkā esošā redakcija noteic, ka likuma izpildei vietējā pašvaldība nodrošina ar būvniecības procesu saistītā administratīvā procesa (turpmāk — būvniecības administratīvais process) tiesiskumu. (sk. arī 2021.gada 15.aprīļa likumu “Grozījumi Būvniecības likumā” anotācijā uzsvērts, ka “ar grozījumiem Būvniecības likuma 7.panta pirmās daļas 1.punktā pēc savas būtības netiek mainīta pašvaldības kompetence. http://titania.saeima.lv/LIVS13/saeimalivs13.nsf/0/B723945BD75B42CCC22585040051B820?OpenDocument). 

Ievērojot sistēmisko tiesību normas interpretācijas metodi, ieraksti par būvi izdarāmi uz tāda dokumenta pamata, no kura ir gūstama pārliecība par pašvaldības būvvaldes vai normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos citas atbildīgās iestādes īstenoto kompetenci būvniecības procesa uzraudzības realizācijā, tostarp, piemēram, konstatējot, vai konkrētajā gadījumā izpildās tie normatīvajos aktos noteiktie kritēriji, atbilstoši kuram īstenojams būvniecības process un atkarībā no būvniecības procesa, vai  konkrētajā gadījumā par dokumentu, kas kalpo kā apliecinājums būves tiesiskai iegūšanai, ir uzskatāms akts par būves nodošanu ekspluatācijā vai arī, piemēram, paskaidrojuma raksts pirmās grupas būves gadījumā, kurā cita starpā ir veikts būvvaldes apstiprinājums būvdarbu pabeigšanai vai cits būvniecības procesa ietvaros izdots dokuments. 

Ministru kabineta 2014. gada 2. septembra noteikumu Nr. 529 “Ēku būvnoteikumi”  (turpmāk – Ēku būvnoteikumi) 7.1 3., 7.1 4. un 7.1 5 apakšpunkts noteic, ka paziņojumi par būvniecību iesniedzami par:
1) otrās vai trešās grupas ēkas vai tās daļas vienkāršotu atjaunošanu,
2) ailu (piemēram, logu, durvju, lūku, inženiertīklu šahtu vai šķērsojumu) pirmās grupas ēkās, otrās grupas viena dzīvokļa dzīvojamās ēkās, palīgēkās vai lauku saimniecības nedzīvojamās ēkas nesošajās konstrukcijās jauna būvniecību (izņemot jaunu būvniecību ēkas ielas fasādē), pārbūvi vai nojaukšanu,
3) pirmās grupas ēkas nojaukšanu vai otrās grupas palīgēkas nojaukšanu,
4) palīgēkas (mazēkas) jauna būvniecību vai novietošanu.

Proti, vispārīgi šādos gadījumos institūcija, kura pilda būvvaldes funkcijas, pēc būtības neīsteno pārbaudi par būvdarbu tiesiskuma kontroli, proti, netiek veikta pārbaude, vai ievēroti būvniecības procesa ierobežojošie nosacījumi, kā arī vai paziņojumi par būvniecību iesniegti par tādu būvju būvniecību uz kuriem attiecināma paziņojuma par būvniecību iesniegšanas procedūra. Līdz ar to, nosakāms, ka gadījumos, kad būvniecības procesa ietvaros mainās īpašuma tiesību apjoms (objektu līmenī), zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz tādām  ēkām (būvēm) un dzīvokļa īpašumiem, kur izmaiņu pamats nav būvvaldes izdots dokuments, bet pašas privātpersonas (bieži vien praksē – ieinteresētās personas) pēc būtības vienpersoniski deklarētas ziņas, ir nostiprināmas, ja no dokumentiem gūstams apstiprinājums, ka institūcija, kura pilda būvvaldes funkcijas, veikusi būvdarbu tiesiskuma kontroli.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nenoliedzami normatīvi, aplūkojot kopsakarā gan Ēku būvnoteikumu 7.1 punktu, gan Ministru kabineta noteikumu 2014.gada 19.augustā Nr.500 "Vispārīgie būvnoteikumi" pielikumā minēto būvju iedalījumu grupās atkarībā no būvniecības sarežģītības pakāpes un iespējamās ietekmes uz cilvēku dzīvību, veselību un vidi, ir  mēģināts rast līdzsvaru identificējot tos būvniecības procesa ietvaros īstenojamos procesus, kuri atkarībā no būves sarežģītības un iespējamās ietekmes uz cilvēku dzīvību, veselību un vidi, var tikt vienkāršoti. (https://likumi.lv/ta/id/269069-visparigie-buvnoteikumi). Tajā pašā laikā nepastāvot tiešai kompetentās iestādes iesaistei būvniecības rezultāta kontrolē (izvērtējot, vai ievēroti būvniecības procesam izvirzītie nosacījumi, paziņojums iesniegts par būvi, kas atbilst noteiktajiem izņēmumiem u.t.t.) pastāv risks, ka zemesgrāmatā īpašuma tiesības tiek nostiprinātas uz tādām ēkām (būvēm), dzīvokļa īpašumiem, kuru ierakstīšana nav pieļaujama atbilstoši Zemesgrāmatu likuma 77.panta ceturtajam punktam (dokumentos nav kas acīmredzami pretlikumīga). Jāatzīmē, ka atbilstoši Ēku būvnoteikumiem paziņojumi par būvniecību var tikt iesniegti par pirmās grupas ēkas nojaukšanu vai otrās grupas palīgēkas nojaukšanu, palīgēkas (mazēkas) jaunu būvniecību. Šādos gadījumos būvniecības rezultātā mainās zemesgrāmatas nodalījumā ierakstītā nekustamā īpašuma apjoms. 

Atbilstoši praksei paziņojumi tiek iesniegti, piemēram, par šādiem gadījumiem:
1)  divu stāvu dzīvojamā mājā esošajiem dzīvokļa īpašumiem, to  savstarpēju atdalīšanu, izveidojot jaunus dzīvokļus, vai daļu no dzīvokļa īpašuma, pievienot blakus esošajam dzīvokļa īpašumam;
2) sešu stāvu dzīvojamā mājā esošo telpu apvienošanu;
3) mansarda izbūvēšanu dzīvojamā mājā (pieci dzīvokļi), kas secīgi rada kopīpašuma domājamās daļas izmaiņas, kur nepieciešama visu dzīvokļa īpašuma īpašnieku piekrišanas. Paziņojumu par būvniecību iesniedz mansarda “ieguvējs”.
5) piecu stāvu dzīvojamā mājā esošajiem dzīvokļa īpašumiem, to savstarpēju atdalīšanu, daļu no dzīvokļa īpašuma (īpašnieks -persona A), pievienojot blakus esošajam dzīvokļa īpašumam (īpašnieks - persona B). Paziņojumu iesniedzis tikai īpašnieks persona A.
Konkrētajos gadījumos pārbūves rezultātā mainās zemesgrāmatas nodalījumā jau ierakstīta kadastra objekta raksturlielums, kas “iziet” ārpus nekustamā īpašuma kā hipotekārās vienības robežām. 

Zemesgrāmatu likumā un Civillikumā lietotais jēdziens „nekustams īpašums” ir nesaraujami saistīts ar nostiprinātajām tiesībām, proti, zemesgrāmatā kā tiesību reģistrā vienlaikus ar nekustamā īpašuma ierakstīšanu tiek nostiprinātas arī tiesības uz to. Zemesgrāmatas noteiktības princips paredz, ka zemesgrāmatā ierakstītam nekustamajam īpašumam (to sastāva veidojošiem objektiem) ir jābūt noteiktiem, proti, tiesības nenostiprina uz abstraktiem objektiem. Nekustamais īpašums nav atrauts no to veidojošiem objektiem. Nostiprinātā īpašuma tiesība, lietojuma tiesība, hipotēka attiecas uz nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošiem objektiem (piemēram, ēkām (būvēm), zemes vienībām, dzīvokļa īpašumu) un īpašnieka un trešo personu tiesību izlietošana attiecas uz katru no nekustamā īpašuma veidojošiem objektiem, kas kopumā veido nekustamo īpašumu kā civiltiesiskās apgrozības objektu.
Līdz ar to, nekustamā īpašuma sastāva izmaiņas ir vērtējamas ne tikai no būvniecības procesa un  kadastra objekta tehnisko datu aktualizācijas skatu punkta, bet arī tiem nosacījumiem, kurus izvirza zemesgrāmatu darbību regulējošie normatīvie akti, jo tajā nostiprinātiem principi - tādi, kā publiska ticamība, rakstveida process, piekrišanas princips ir vērsts uz labticīga ieguvēja aizsardzību. Minēto apsvērumu dēļ  likuma “Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās” 3.pantā noteikts, ka nekustamā īpašuma (ēkas, būves, dzīvokļa īpašums) tiek ierakstītas uz dokumentu, kas apliecina tā tiesisku iegūšanu. Tiesiskas iegūšanas aspekts, gadījumā, ja zemesgrāmatā tiek ierakstīta vai dzēsta ēka (būve), kā arī iegūts dzīvokļa īpašums, tiek saistīts ar apstākli, ka tiek pievienots kompetentās iestādes izsniegts publisks dokuments, no kura secināms, ka tā īstenojusi būvdarbu tiesiskuma kontroli. Šādas prasības nepieciešamība izriet no materiālās tiesību normām, kuras nosaka zemesgrāmatu ieviešanas un funkcionēšanas pamatu. Saskaņā ar Civillikuma 993. un 994.pantu zemesgrāmatu ierakstiem ir konstitutīvas sekas, jo no to izdarīšanas ir atkarīga lietu tiesību nodibināšana un juridiskā fakta iestāšanās.

Būvniecības likuma 12. panta trešās daļas 1. punkts noteic, ka būvvalde nodrošina būvniecības administratīvā procesa tiesiskumu, tai skaitā veic būvdarbu administratīvo prasību ievērošanas kontroli un pieņem būves ekspluatācijā. Būvniecības likuma 5. panta pirmās daļas 1. un 2. punktā ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam izdot vispārīgos būvnoteikumus un speciālos būvnoteikumus, tomēr no šā pilnvarojuma Ministru kabinetam neizriet, ka būvvalde varētu nepildīt Būvniecības likuma 12. pantā noteiktos pienākumus un to pildīšanu paredzēt privātpersonai. Proti, Būvniecības likuma 12. pantā noteikto būvvaldes pienākumu izpildi nevar aizstāt ar regulējumu par privātpersonas sagatavotu deklarāciju v.tml. dokumentu, jo šāds regulējums neatbilst Būvniecības likuma 5. panta pirmās daļas 1. un 2. punktā un 12. pantā noteiktajam.

Nonākot civiltiesiskā apgrozībā ēkām (būvēm), dzīvokļa īpašumiem, pār kuriem nav īstenota būvdarbu tiesiskuma kontrole, atbilstoši Civillikumā (arī Būvniecības likumā) noteiktajam atbildības sadalījumam uz labticīgo ieguvēju gulstos vēlāk konstatēto trūkumu novēršana. Lai arī ieguvējs var celt zaudējuma prasību pret atsavinātāju, tomēr nav pieļaujama situācija, ka uz labticīgu ieguvēju tiktu pārnesta tādu jautājumu risināšana, kuri nebūtu radušies (būtu uzdoti novērst nekustamā īpašuma atsavinātājam), ja jau sākotnējā procesā tiktu īstenota būvdarbu tiesiskuma kontrole.

No zemesgrāmatu rakstveida procesa izriet, ka nostiprinājuma lūgumam (iesniegumam) pievienojami tādi dokumenti, lai no tiem tiesnesis varētu ticami pārliecināties par attiecīgajiem apstākļiem, tas ir, tam jābalstās uz tādiem dokumentiem, kas izslēdz šaubas par pašu šo dokumentu īstumu un pierāda tajos izklāstītos faktus. Par šādiem dokumentiem kalpo publiskas personas izsniegti (izdoti) dokumenti, jo katras valsts iestādes un amatpersonas dokuments, kas izdots tās kompetences ietvaros, ir publisks akts un kā tāds tas kalpo kā pierādījums tajā apliecinātajiem faktiem.



 
Risinājuma apraksts
Prasības pēc publiska dokumenta izpilde rada pamatu tiesību aizsardzībai, zemesgrāmatu drošībai un uzticībai, kā arī civiltiesiskās apgrozības stabilitātei.  tādējādi, reaģējot uz izmaiņām būvniecības procesu regulējošajos normatīvajos aktos, būves ierakstīšanas pamats nav tikai akts par ēkas (būves) pieņemšanu ekspluatācijā, bet arī, piemēram, paskaidrojuma raksts ar būvvaldes atzīmi par būvdarbu pabeigšanu. Tādējādi tiesiskās skaidrības nodrošināšanas nolūkos likuma “Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās” 17.panta trešajā punktā, 28. panta otrajā punktā,  36.panta otrajā punktā  un 45.pantā uzsverams, ka būvniecības procesā izdoti dokumenti  var būt par pamatu ierakstam zemesgrāmatā, ja no tā gūstams apstiprinājums, ka institūcija, kura pilda būvvaldes funkcijas, veikusi būvdarbu tiesiskuma kontroli. Savukārt, ja būvniecības process neparedz šādas informācijas atspoguļošanu dokumentā, šāds dokuments var būt par pamatu ierakstam zemesgrāmatā, ja tam tiek pievienots institūcijas, kura pilda būvvaldes funkcijas, dokuments – apstiprinājums, ka veikta būvdarbu tiesiskuma kontrole. Piemēram, paziņojums par būvniecību var būt  par pamatu ierakstam zemesgrāmatā, ja tam tiek pievienots institūcijas, kura pilda būvvaldes funkcijas, dokuments – apstiprinājums, ka veikta būvdarbu tiesiskuma kontrole. 
Problēmas apraksts
Vēsturiski veidojusies situācija it īpaši attiecībā uz t.s. denacionalizētajām mājām, kā arī tām, kas privatizētas pa pajām, ka zemesgrāmatā ir ierakstīti dzīvokļa īpašumi, kuru domājās daļas noteiktas līgumslēdzējiem brīvi vienojoties, neizsakot atsevišķā īpašuma platības attiecību pret  visu dzīvojamā mājā esošo atsevišķo īpašumu kopējo platību, piemēram, 15/100 vai 15/1000 un tamlīdzīgi. Piemēram, dzīvokļa īpašums ar kopīpašuma domājamo daļu 15/1000 pārbūves rezultātā sadalās divās telpās, kur jaunajiem dzīvokļiem kopīpašuma domājamā daļa ir 7/1000 un 8/1000. Tādējādi var būt arī gadījumi, kad pārbūves rezultātā mainās kopīpašuma domājamās daļas skaitītājs, bet saucējs nemainās. Tad pārbūve skar tikai šos divus dzīvokļus, bet neietekmē pārējo dzīvojamo māju (tās koplietošanas telpas). 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka arī šādā gadījumā veidojas jauns civiltiesiskās apgrozības objekts, uz to ir vienādā mērā attiecināmas prasības par šāda objekta būvdarbu tiesiskuma kontroli. Līdz ar to, ar likumprojektu tiek uzsvērts, ka ja būvniecības procesa ietvaros pārbūves rezultātā izveido jaunu dzīvokļa īpašumu, dzīvokļa īpašums ierakstāms zemesgrāmatā pamatojoties uz par būvniecības kontroli atbildīgās institūcijas apstiprinātu dokumentu, kas apliecina, ka tā veikusi būvniecības procesa kontroli un tiesiskuma izvērtējumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Zemesgrāmatu likuma 60. panta otrajā daļā nostiprināts vispārējs izņēmums, kad iesniegtajam nostiprinājuma lūgumam (iesniegumam) nav nepieciešams zvērināta notāra vai bāriņtiesas apliecinājums. Gadījumā, ja nostiprinājuma lūguma pamatā ir administratīvais akts vai kāds cits valsts vai pašvaldības izdots dokuments, tad nekustamā īpašuma īpašnieku parakstiem nav nepieciešams zvērināta notāra vai bāriņtiesas apliecinājums, ja minētā nekustamā īpašuma īpašnieks nostiprinājuma lūgumu (iesniegumu) rajona (pilsētas) tiesai iesniedz personiski vai tas ir parakstīts ar drošu elektronisko parakstu. 
Regulējuma izstrādes ietvaros analizēta iespēja, ka iesniedzot zvērināta notāra vai bāriņtiesas apliecinātu nostiprinājuma lūgumu, ēkas (būves), kā arī dzīvokļa īpašumi varētu tikt ierakstīti zemesgrāmatā uz privāta dokumenta pamata, piemēram, paziņojums par būvniecību, kam netiek pievienots dokuments, no kura secināms, ka tā īstenojusi būvdarbu tiesiskuma kontroli. Tomēr šajā gadījumā - pēc būtības netiek izslēgti augstāk minētie riski attiecībā uz labticīgu ieguvēju aizsardzību, kuri ir nesamērīgi. Šo risku mazināšana būtu iespējama, ja  uz zvērinātu notāru gultos jauna pienākumu izpilde pēc būtības uzņemoties institūcijas, kura pilda būvvaldes funkcijas. Šo pienākumu izpilde būtu saistāma ar nepieciešamo mācību nodrošināšanu, sistēmu pielāgošanu piekļuves nodrošināšanai Būvniecības informācijas sistēmā  un citiem ar funkciju pārdali saistītu jautājumu risināšana.  Līdz ar to, nolūkā izvairīties no kompetences sadrumstalošanas un nepieciešamo resursu patēriņa viedokļa, nav samērīgi daļu no pienākumiem, kas saistīti ar būvdarbu tiesiskuma kontroli, pārnest uz zvērinātiem notāriem un sadrumstalot pakalpojuma sniegšanas procesu privātpersonai. 
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Nekustamais īpašums pilda būtisku lomu saimnieciskās darbības un uzņēmējdarbības nodrošināšanā un attīstībā. Efektīvs un labticīga ieguvēja aizsargājošs tiesību nostiprināšanas process ir nozīmīgi faktori, kas veicina investīciju piesaisti, pilnveido uzņēmējdarbības vidi. Ņemot vērā, Būvniecības likumā noteikto kompetenci, personas vēršanās, lai saņemtu apliecinājumu, ka tā veikusi būvdarbu tiesiskuma kontroli, ir ar būvniecības procesu saistītā administratīvā procesa tiesiskuma nodrošināšanas daļa, kas nevar radīt papildu izmaksas.
 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Likumprojekts attiecas uz tām fiziskām personām, kuras īsteno kādu no Ēku būvnoteikumu 7.1 punktā minētajiem būvniecības procesiem un secīgi pēc  tam vēlēsies nostiprināt īpašuma tiesības uz ēkām (būvēm), dzīvokļa īpašumiem. 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Likumprojekts attiecas uz tām juridiskām personām, kuras īsteno kādu no Ēku būvnoteikumu 7.1 punktā minētajiem būvniecības procesiem un secīgi pēc  tam vēlēsies nostiprināt īpašuma tiesības uz ēkām (būvēm), dzīvokļa īpašumiem. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts tiks publicēts atbilstoši sabiedriskās līdzdalības procesam

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Rajona (pilsētas) tiesas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi