Anotācija (ex-ante)

22-TA-1102: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atļauju Aizsardzības ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai veiktu iemaksas Starptautiskajā ģeodēzijas un ģeofizikas apvienībā (International Union of Geodesy and Geophysics)" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par atļauju Aizsardzības ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai veiktu iemaksas Starptautiskajā ģeodēzijas un ģeofizikas apvienībā (International Union of Geodesy and Geophysics (IUGG))” (turpmāk – projekts) ir sagatavots pēc Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras (turpmāk – Aģentūra) iniciatīvas, lai Latvija varētu kļūt par IUGG regulāro jeb pilntiesīgo dalībnieku. IUGG ir nevalstiska, zinātniska organizācija, un viena no 40 zinātniskajām savienībām un apvienībām, kas pašlaik ir apvienotas Starptautiskajā Zinātnes padomē (International Science Council - ISC).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir noteikt, ka Aizsardzības ministrija var uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai veiktu iemaksas Starptautiskajā ģeodēzijas un ģeofizikas apvienībā (International Union of Geodesy and Geophysics (IUGG)) un Latvija varētu kļūt par IUGG regulāro jeb pilntiesīgo dalībnieku.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Aģentūra saskaņā ar Ģeotelpiskās informācijas likuma (turpmāk – ĢIL) 4. panta otro daļu ir Aizsardzības ministrijas pārraudzībā esoša vadošā iestāde valsts politikas īstenošanā ģeodēzijas, kartogrāfijas un ģeotelpiskās informācijas jomā. Tā iegūst, sagatavo un atjaunina ĢIL 12. panta piektajā daļā, 17. panta trešajā daļā un 18. panta otrajā daļā minētos ģeodēziskos un kartogrāfiskos pamatdatus civilajām un militārajām vajadzībām. Saskaņā ar ĢIL 12. panta trešo daļu Ģeodēziskās atskaites sistēmas izveidi un uzturēšanu koordinē un uzrauga Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra. Saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 31. jūlija noteikumu Nr.523 „Noteikumi par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem” 34.3. apakšpunktu ministrija var uzņemties jaunas valsts budžeta ilgtermiņa saistības maksājumiem starptautiskajās institūcijās un programmās tikai ar Ministru kabineta lēmumu.
Aģentūra piedalās Ziemeļvalsts Ģeodēzijas komisijā, tajā skaitā darba grupās par atskaites sistēmām (globālā pozicionēšana, gravimetrija un augstumu sistēmas), sniedzot ģeodēziskos datus un aprēķinus.
Aģentūra piedalās Starptautiskās ģeodēzijas asociācijas (International Association of Geodesy (turpmāk - IAG)) komisijas Atskaites tīkli apakškomisijas Eiropai pastāvīgā tīkla (turpmāk – EPN) uzturēšanā, sniedzot pastāvīgo globālās pozicionēšanas bāzes staciju RINEX datus, kā arī EPN sabiezināšanas projektā, sniedzot pastāvīgo GNSS bāzes staciju datu aprēķinu.
     Aģentūra uztur ģeomagnētiskā tīkla 1. klasi un strādā pie plānotās variometra stacijas izveides, ar kuru plāno piedalīties starptautiskajos ģeomagnētiskajos projektos un sniegt datus Zemes magnētiskā lauka pētījumiem.
IUGG ir nevalstiska, zinātniska organizācija, kas dibināta 1919.gadā. IUGG mērķis ir Zemes (fizikālo, ķīmisko un matemātisko) un tās vides kosmosā zinātnisko pētījumu starptautiskā popularizēšana un koordinācija. Šie pētījumi ietver Zemes formu, tās gravitācijas un magnētiskos laukus, Zemes kā veseluma un tās sastāvdaļu dinamiku, Zemes iekšējo struktūru, sastāvu un tektoniku, zemestrīces un elastīgo viļņu izplatīšanos, magmas rašanos, vulkānismu un iežu veidošanos, hidroloģisko ciklu, tostarp sniegu un ledu, visus okeāna aspektus, atmosfēru, jonosfēru, magnetosfēru un saules – sauszemes attiecības (solar – terrastrial relations), kā arī citas ar Mēnesi un citu planētu saistītas problēmas. IUGG aicina izmantot šīs zināšanas sabiedrības vajadzībām, piemēram, derīgo izrakteņu, dabas apdraudējumu mazināšanas un vides saglabāšanas, ģeotelpiskos datos bāzēto lēmumu pieņemšanā.
IUGG rīko Ģenerālās asamblejas ar četru gadu intervālu, un katra no tās asociācijām organizē Zinātniskās asamblejas, kā arī aktuālos simpozijus starplaikā starp vispārējām asamblejām. IUGG ir apņēmies ievērot principu par brīvu datu un zināšanu apmaiņu starp nācijām un veicina visu tautu neierobežotu zinātnisko līdzdalību.
       IUGG sastāv no astoņām daļēji autonomām apvienībām, kas katra atbild par konkrētu IUGG vispārējās darbības sfēras tēmu vai tēmu klāstu.
Saskaņā ar IUGG statūtiem jebkura valsts, kurā notiek neatkarīga darbība ģeodēzijā un ģeofizikā, var pievienoties IUGG, ja tā nodrošinās atbilstošu daļu (an adequate share) IUGG uzturēšanai. IUGG ir divu veidu dalībnieki – regulārais un asociētais dalībnieks.
Regulārais (maksājošais) dalībnieks var nosūtīt delegātu uz IUGG padomes četrgadīgo sanāksmi un balsot par darba jautājumiem. Regulārais dalībnieks katru gadu maksā dalības maksu saskaņā ar skalu, ko izveidojusi IUGG finanšu komiteja. 2022.gadā un turpmāk katru gadu tiek plānota ne vairāk kā 3 000 euro (norēķini ir jāveic ASV dolāros).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Asociētajiem dalībniekiem nav balsstiesību, un personas no asociētajām valstīm nevar ieņemt amatus ne IUGG, ne kādā no asociācijām. Asociētā dalība tiek uzskatīta par pirmo soli ceļā uz regulāru dalību, ja valsts ekonomiskais stāvoklis vēl neļauj maksāt ikgadējos nodokļus.
Risinājuma apraksts
Tā kā Aģentūras darbības jomas atbilst IUGG asociāciju darbības jomām, Aģentūra saskata lielu iespēju Latvijai kā valstij sniegt savu ieguldījumu starptautiskajos pētījumos, kā arī, aktīvi līdzdarbojoties, veikt jaunāko zināšanu pārnesi uz Aģentūru un Latviju. Ņemot vērā iepriekš minēto Aģentūra lūdz atļauju Latvijai kļūt par IUGG regulāro dalībnieku ar balsstiesībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
3 000
0
3 000
0
3 000
3 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
3 000
0
3 000
0
3 000
3 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-3 000
0
-3 000
0
-3 000
-3 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
-3 000
0
-3 000
0
-3 000
-3 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
3 000
0
3 000
0
3 000
3 000
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
    Tā kā Starptautiskā ģeodēzijas un ģeofizikas apvienībā (International Union of Geodesy and Geophysics( IUGG))” ir starptautiska, nevalstiska un zinātniska organizācija, tad tās dalības maksa būs iemaksa starptautiskajās organizācijās no budžeta programmas 30.00.00. “Valsts aizsardzības politikas realizācija”.
Regulārais dalībnieks katru gadu maksā dalības maksu (gada iemaksa Starptautiskajā ģeodēzijas asociācijā un Starptautiskajā ģeomagnētisma un aeronomijas asociācijā) saskaņā ar skalu, ko izveidojusi IUGG finanšu komiteja. 2022.gadā un turpmāk katru gadu iemaksa tiek plānota ne vairāk kā 3 000 euro apmērā (norēķini ir jāveic ASV dolāros, iemaksas precīzais apmērs katru gadu tiks noteikts atsevišķi).
       Aizsardzības ministrija projektā paredzēto saistību izpildi 2022. gadā un turpmākajos gados īstenos Aizsardzības ministrijai piešķirto valsts  budžeta līdzekļu ietvaros no valsts budžeta programmas 30.00.00. “Valsts aizsardzības politikas realizācija” plānotajiem izdevumiem starptautiskajai sadarbībai, nepieciešamības gadījumā veicot finansējuma pārdali.
Finansējumu rīkojuma projekta izmaksu segšanai iespējams novirzīt no NATO iemaksām plānotā finansējuma, jo ir samazinājušās atsevišķas iemaksu sadaļas gan dalībvalstu skaita dēļ, gan atsevišķu finansējamo sadaļu izmaiņu dēļ.
Papildu saistības Latvijas Republikai šis projekts neuzliek.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Rīkojuma projekta izpilde tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijas piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros no valsts budžeta programmas 30.00.00. “Valsts aizsardzības politikas realizācija” plānotajiem izdevumiem starptautiskajai sadarbībai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība uz projektu neattiecas, jo projekta pieņemšana ir nepieciešama, lai nodrošinātu Aģentūras iesaisti IUGG, līdz ar to skar Aģentūras kvalitatīvāku funkciju izpildi, nevis sabiedrību kopumā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi