Anotācija (ex-ante)

23-TA-2928: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem”” (turpmāk – projekts) pēc savas iniciatīvas saskaņā ar Izglītības likuma 14. panta 19. punktu un Vispārējās izglītības likuma 4. panta 11. un 11.1 punktu un, ievērojot Valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likuma  4. panta pirmajā daļā un pārejas noteikumu 2. punktā noteikto, ka no 2024. gada 1. septembra VAM apguve vidējās izglītības programmās ir obligāta.
Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Projekts izstrādāts ņemot vērā ar Ministru kabineta 2022. gada 31. maija rīkojumu Nr. 397  “Par Sporta politikas pamatnostādnēm 2022.–2027. gadam” atbalstīto "Sporta politikas pamatnostādņu 2022.–2027. gadam" 3. Rīcības virziena Sports un fiziskās aktivitātes aktīvai un veselai sabiedrībai 3.1. uzdevumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt obligātu Valsts aizsardzības mācības apguvi vidējās izglītības pakāpē ar 2024. gada 1. septembri, izglītojamo sniegumu kursā vērtēs nosakot apguves līmeni, mācību stundu skaitu kursā varēs mainīt nesamazinot to vairāk par 20 % no noteiktā stundu skaita, precizēt prasības par valsts pārbaudes darba dabaszinībās vispārīgajā apguves līmenī vai fizikā, ķīmijā vai bioloģijā optimālajā apguves līmenī ieviešanu 2023./2024. mācību gadā noteikt, ka valsts ģimnāzijas var integrēti īstenot vispārējās vidējās izglītības programmu un starptautiskā bakalaurāta programmu.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Spēkā stāšanās datums grozījumiem, kas paredzēti 8., 9. un 11. pielikumā noteikts atbilstoši Valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likuma pārejas noteikumu 2. punktā noteiktajam, kā arī grozījumam, kas paredzēts 19. punktā nepieciešams noteikt spēkā stāšanās datumu - 2024. gada 1. septembris, lai tas neietekmētu nākotnes grozījumu redakciju spēkā stāšanos kārtību.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem” (turpmāk – Noteikumi Nr. 416) noteikts, ka Valsts aizsardzības mācība (turpmāk - VAM) ir apgūstama Veselības, drošības un fiziskās aktivitātes mācību jomas specializētajā kursā, paredzot 140 stundas mācību kursā. Izglītojamo mācību sniegumu VAM vērtē jaunsargu instruktors, ievērojot Noteikumos Nr. 416 noteikto, atbilstoši katras izglītības iestādes patstāvīgi izstrādātajai vērtēšanas kārtībai.

Noteikumu Nr. 416 11. pielikuma 6. punktā un  12. pielikuma 7. punktā noteikts, ka izglītības iestāde var mainīt mācību stundu skaitu kursā, nesamazinot to vairāk par 15 procentiem no šo pielikumu tabulās kursam noteiktā stundu skaita.

Ar Ministru kabineta 2022. gada 27. septembra noteikumiem Nr. 604 “Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem"” (turpmāk – Noteikumi Nr. 604) Noteikumi Nr. 416 tika papildināti ar 21.4. apakšpunktu un 25.2 punktu, kas paredz, ka 2023. gada 1. septembrī stājas spēkā prasība izglītojamiem kārtot valsts pārbaudes darbu dabaszinībās vispārīgajā apguves līmenī vai fizikā, ķīmijā vai bioloģijā vismaz optimālajā apguves līmenī.

Vispārējās izglītības likuma 40. panta ceturtā daļas otrais teikums nosaka, ka Valsts ģimnāzija ir tiesīga īstenot arī vispārējās pamatizglītības otrā posma izglītības programmu vai pilnu pamatizglītības programmu, kā arī starptautiskā bakalaurāta programmu. Starptautiskā Bakalaurāta organizācija ir nevalstiska organizācija ar konsultatīvo statusu UNESCO un Eiropas Padomē. Tā ir reģistrēta kā izglītojoša, brīvprātīga organizācija Šveicē un tās vadību veido starptautiska padome. Starptautiskā Bakalaurāta diploma programma pamatizglītības pakāpē un vidējās izglītības pakāpē ir starptautiski atzīta pamatizglītības, kā arī pasaules augstskolās un Latvijā atzīta vidējās izglītības programma, kas paver plašas iespējas studijām ārvalstu augstskolās.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likuma (turpmāk – likums) mērķis ir radīt iespēju bērnam un jaunietim gūt viņa vecumam atbilstošas zināšanas, prasmes un iemaņas valsts aizsardzībā, apgūstot VAM vai darbojoties Jaunsardzē. Likuma 3. pantā ir noteikts, ka VAM ir mācību priekšmets vidējās izglītības programmās. VAM saturu nosaka valsts vispārējās vidējās izglītības standarts. Likuma 4. pantā ir noteikts, ka VAM priekšmeta apguve vidējās izglītības programmās ir obligāta. VAM vispārējās vidējās izglītības, profesionālās vidējās izglītības un arodizglītības iestādēs apgūst divu secīgu mācību gadu laikā. Likuma pārejas noteikumu 2. punkts nosaka, ka šā likuma 4. panta pirmā daļa stājas spēkā 2024. gada 1. septembrī. Līdz 2024. gada 31. augustam VAM vidējās izglītības programmā īsteno kā specializēto kursu Veselības, drošības un fiziskās aktivitātes mācību jomā. Līdz ar to ir nepieciešams noteikt, ka VAM vidējās izglītības pakāpē ir obligāta ar 2024. gada 1. septembri un ir apgūstama Veselības, drošības un fiziskās aktivitātes mācību jomas pamatkursā, kā arī ievērojot Jaunsardzes centra iepriekšējo pieredzi VAM īstenošanā un izglītojamo mācību snieguma vērtēšanā ir nepieciešams noteikt, ka izglītojamo mācību sniegumu vērtēs nosakot apguves līmeni, tādējādi nodrošinot iespējami labāko risinājumu VAM vērtējuma piemērošanai izglītojamiem, atbilstoši mācību kursa mērķim un sasniedzamajiem rezultātiem.

Ņemot vērā, ka projekts kā vienu no risinājumiem obligātas VAM ieviešanai 112 stundu apjomā paredz nepieciešamo stundu skaitu iegūt, samazinot stundu skaitu citiem kursiem, kā arī ievērojot nozares ekspertu iebildumus VAM jēgpilnas un ilgtspējīgas integrēšanai obligātajā izglītības saturā, lai nodrošinātu izglītības iestādēm iespēju reāli un jēgpilni pielāgot savus mācību plānus, ko nav  iespējams izdarīt piemērojot patreizējo normu, kas pieļauj izglītība iestādēm samazināt stundu skaitu kursā līdz 15 procentiem, ir nepieciešams veikt grozījumus, nosakot izglītības iestādēm iespējas samazināt stundu skaitu kursos ne vairāk kā par 20 procentiem.

Noteikumu Nr. 604 sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (anotācija) cita starpā minēts: “Nosakot obligātus valsts pārbaudes darbus dabaszinātņu mācību priekšmetu kursos, ir nepieciešams sagatavošanās process, kas ietver gan nepieciešamā pārbaudes darba satura izstrādi, tā aprobāciju, vērtēšanas kritēriju izstrādi, gan izglītības iestāžu nodrošinājumu ar mācību resursiem – pieeju digitālajiem mācību līdzekļiem un investīcijas zinātnē, tehnoloģijās, inženierzinātnēs un matemātikā (turpmāk - STEM) aprīkojuma pieejamībai mācību procesā. Tāpat, aktualizējot jautājumu par pedagogu pieejamību un profesionālo sagatavotību pilnveidotās mācību pieejas ieviešanai, nepieciešams mērķtiecīgi veidot metodiskā atbalsta un profesionālās pilnveides iespējas STEM mācību priekšmetu pedagogiem. Šo pasākumu īstenošanas procesā iespējams radīt vienlīdzīgus izglītības satura pieejamības nosacījumus izglītojamajiem jebkurā vidējās izglītības iestādē, tāpēc valsts pārbaudes darbs 2023./2024. un 2024./2025.mācību gadā tiks īstenots kā monitoringa darbs un no 2025./2026.mācību gada kā centralizētais eksāmens”. Taču Noteikumu Nr. 416 normās nav noteikta kārtība attiecībā uz valsts pārbaudes darba dabaszinībās vispārīgajā apguves līmenī vai fizikā, ķīmijā vai bioloģijā optimālajā apguves līmenī īstenošanu 2023./2024. un 2024./2025. mācību gadā, kas ir pārejas posms, lai sagatavotos obligātā valsts pārbaudes darba centralizēta eksāmena formā ieviešanai dabaszinībās vispārīgajā apguves līmenī vai fizikā, ķīmijā vai bioloģijā vismaz optimālajā apguves līmenī no 2025./2026. mācību gada. Bez tam nepieciešams precizēt arī normas attiecībā uz monitoringa darbu vērtējumu.

Šobrīd Noteikumi Nr. 416 neparedz, ka starptautiskā bakalaurāta programmu var integrēti īstenot ar vispārējās vidējās izglītības programmu. Līdz ar to, ir nepieciešams precizēt, ka starptautiskā bakalaurāta programmu ir iespējams īstenot vienlaikus, t.i., integrēti ar vispārējās vidējas izglītības programmu. Minētais ļaus arī Valsts izglītības informācijas sistēmā precīzi fiksēt pašreiz pastāvošo valsts ģimnāziju darbības praksi, norādot: vispārējās vidējās izglītības programma integrēti ar starptautiskā bakalaurāta programmu, atbilstīgi norādot šīs programmas nosaukumu vai pakāpi, piemēram, starptautiskā bakalaurāta diploma programma pamatizglītības pakāpē (Middle Years Programme) un vidējās izglītības pakāpē (Diploma Programme).
Risinājuma apraksts
Šobrīd Noteikumi Nr. 416 nosaka, ka VAM ir apgūstama Veselības, drošības un fiziskās aktivitātes mācību jomas specializētajā kursā, paredzot 140 stundas mācību kursā. Samazinot VAM kursa programmu no 140 stundām uz 112 stundām, tiek samazināts arī valsts aizsardzību iemaņu bloks, kura galvenais uzdevums ir veidot un noteikt rīcību krīzes situācijā un attīstīt valsts aizsardzībai noderīgas prasmes: ierindas mācību, topogrāfiju, lauka kaujas iemaņas, sakaru veidošanu u.c. Vairāk kā 30% šī bloka stundu veltītas ieroču apmācībai, tai skaitā, lielākā daļa šaušanai ar mazas enerģijas pneimatiskiem ieročiem. Apgūstot šādas tēmas ļoti svarīgi izglītojamajiem ir izprast drošības prasību un komandu precīzas izpildes nozīmi.

Lai izpildītu likumā noteikto, sagatavoti grozījumi Noteikumu Nr. 416 9. pielikumā,  11. pielikuma 1. tabulā,  kas paredz, ka VAM ir viens no Veselības, drošības un fiziskās aktivitātes mācību jomas pamatkursiem, 11. pielikuma 1. tabulā paredzot kursa apgūšanai 112 mācību stundas un nosakot, ka VAM apguve tiek īstenota divus secīgus mācību gadus 8 mācību stundu apjomā vienu mācību dienu mēnesī. Nosakot VAM kopējo stundu skaitu 112, noteikumu Nr. 416 9.pielikumā ir precizēti sasniedzamie rezultāti, atbilstoši kuriem Jaunsardzes centram jāaktualizē izstrādātā mācību kursa programma. Savukārt Noteikumu Nr. 416 11. pielikuma 5.7. apakšpunkts nosaka, ka Veselības, drošības un fiziskās aktivitātes mācību jomā apgūstami divi pamatkursi:  līdzšinējais – Sports un veselība un VAM. 11. pielikuma ietvaros VAM  iekļaušanai mācību stundu plānā izglītības iestāžu izvēlei tiek piedāvāti divi iespējamie risinājumi.
Pirmais nosaka, ka VAM tiek īstenots ārpus izglītojamo slodzes, 11. pielikumu 1. tabulas zemsvītras informāciju papildinot ar 4. piezīmi, bet otrais – nosaka mācību stundu samazinājuma iespējas citos kursos par 20 procentiem un iekļauj VAM Vispārējā izglītības likumā un Profesionālās izglītības likumā noteiktajā izglītojamo mācību slodzē. Stundu skaita izmaiņas (samazinājums vai palielinājums) nav piemērojamas VAM un kurss ir īstenojams 112 stundu apjomā.

Izglītības iestādēm, izvēloties VAM īstenošanu ārpus izglītojamam noteiktās slodzes, svarīgi izvērtēt plašu apstākļu kopumu, izglītojamo vajadzības un intereses, mācību programmas īstenošanā samērīgi ņemt vērā izglītojamo psihisko un fizisko slodzi, kas kopīgi veidojas un arī līdzsvarojas no izglītības programmas apguves specifikas izglītības iestādē, papildu mācībām mājās un citiem ārpusskolas pasākumiem. Tikpat svarīga ir izglītības iestāžu komunikācija ar izglītojamiem un viņu vecākiem, jau sākotnēji informējot par izglītības programmas īstenošanu, paredzamo slodzi, kā arī par citām iespējām, tādējādi dodot iespēju izglītojamiem izvērtēt, vai nav samazināmas citas aktivitātes ārpus izglītības iestādes. VAM apguve galvenokārt ir paredzētas kā daudzveidīgas aktivitātes gan iekštelpās, gan ārtelpās, nodrošinot vides maiņu un mazinot laiku, kas tiek pavadīts, atrodoties sēdus klases solā. Izglītības iestādes, attiecīgi nemainot izglītības programmu, izvēloties pirmo risinājumu, varēs saglabāt izglītojamo izvēļu grozos un līdzšinējo specializēto kursu piedāvājumu.

Izglītības iestādes, izvēloties otro risinājumu, varēs saglabāt un attīstīt savu līdz šim uzkrāto pieredzi VAM īstenošanā. Samazinot stundu skaitu kādam no kursiem, izglītības iestādei jāievēro un jāsabalansē izglītojamo slodze un, izmantojot izglītības iestādei piešķirtās tiesības mainīt stundu skaitu par 20 procentiem, patstāvīgi jāuzņemas atbildība par optimālāko mācību stundu samazinājumam citos kursos, vienlaicīgi nodrošinot izglītības standartā noteikto izglītojamajam plānoto sasniedzamo rezultātu īstenošanu. Vienlaikus izglītības iestāžu vadītājiem jāievēro ar Ministru kabineta 2022. gada 31. maija rīkojuma Nr. 397  “Par Sporta politikas pamatnostādnēm 2022.–2027. gadam” atbalstītā "Sporta politikas pamatnostādņu 2022.–2027. gadam" 3. rīcības virzienā “Sporta un fiziskās aktivitātes aktīvai un veselai sabiedrībai” 3.1. uzdevumā paredzētais - nodrošināt sporta interešu izglītības programmu pieejamību visās vispārējās izglītības iestādēs, lai pēc pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmās ietverto mācību stundu beigām 1.-12.klašu audzēkņi varētu nodarboties ar fiziskām aktivitātēm, balstoties uz faktu, ka vispārējās vidējās izglītības programmā pamatkursam “Sports un veselība” plānotas ne mazāk kā 2 stundas nedēļā.

Izglītojamo mācību sniegums VAM tiks vērtēts atbilstoši Noteikumiem Nr. 416 pievienotajam 10.1 pielikumam, nosakot apguves līmeni - "nav apguvis", "daļēji apguvis" vai "apguvis". Mācību sasnieguma vērtēšanas kārtību VAM izstrādās Jaunsardzes centrs. Paredzēts noteikt, ka vērtējumu “nav apguvis” kursa noslēgumā piemēros, ja izglītojamais nebūs ieguvis kursā vismaz astoņus vērtējumus un nespēs demonstrēt pēctecīgu satura apguvi un pozitīvu satura apguves dinamiku. Vērtējumu mācību gada un kursa noslēgumā varēs apstrīdēt, ja tas ietekmēs izglītojamā tiesības un intereses.
Projekts paredz grozījumus 8. pielikumā, kas nosaka izglītojamam plānotos sasniedzamos rezultātus Veselības, drošības un fiziskās aktivitātes mācību jomā Nr. 1.4.4. optimālajā līmenī veikts precizējums un izveidots jauns izglītojamam plānotais sasniedzamais rezultāts 1.4.7. vispārīgajā apguves līmenī, pamatojoties uz Jaunsardzes centra veikto kursa VAM programmas pilnveidi. Savukārt, izglītojamam plānotais sasniedzamais rezultāts Nr. 3.5. vispārīgajā apguves līmenī izveidots saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumu Nr.392 “Drošības noteikumi Jaunsardzes centra organizētajās nodarbībās un pasākumos” 6. punktu.

Ar Noteikumiem Nr. 604 Noteikumu Nr. 416 19. punkts tika izteikts redakcijā, kas šobrīd ir spēkā, taču netika ņemts vērā, ka minētais punkts jaunā redakcijā pirms tam tika izteikts ar Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta noteikumiem Nr. 477 “Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem"”, paredzot šī punkta spēkā stāšanos  2024. gada 1. septembrī. Līdz ar to, lai saglabātu Noteikumu Nr. 416 19. punkta spēkā esošo redakciju arī pēc 2024. gada 1. septembra, ir nepieciešams to izteikt jaunā redakcijā un noteikt tā spēkā stāšanos ar 2024. gada 1. septembri.

Projektā paredzēts, ka Noteikumu Nr. 416 21.4. apakšpunktā noteiktais valsts pārbaudījums – monitoringa darbs – dabaszinībās vispārīgajā apguves līmenī vai fizikā, ķīmijā vai bioloģijā optimālajā apguves līmenī 2023./2024. mācību gadā netiek īstenots 12. klasē. Ņemot vērā, ka monitoringa darba rezultāts neietekmē izglītojamo mācību sasnieguma rezultātu, jo monitoringa darba mērķis ir iegūt objektīvus datus par mācību satura apguves kvalitāti, tad projektā paredzēts, ka monitoringa darbu vērtējumam nepiemēro Noteikumu Nr. 416 normas par valsts pārbaudes darba minimālo kopvērtējumu.

Monitoringa darbi dabaszinībās vispārīgajā apguves līmenī vai fizikā, ķīmijā vai bioloģijā optimālajā apguves līmenī (turpmāk – monitoringa darbi) 2023./2024. un 2024./2025. mācību gadā  tiks veidoti no divām daļām: 1. daļa būs izveidota tā, lai to varētu veikt tiešsaistē un novērtēt automātiski Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā. Savukārt monitoringa darbu 2. daļas centralizētu vērtēšanu organizēs Valsts izglītības satura centrs atbilstoši Noteikumu Nr. 604 anotācijā sniegtajai informācijai, tostarp nodrošinot  monitoringa darbu vērtēšanas standartizāciju un vērtētāju atbalstu, monitoringa darbu rezultātu analīzi un ieteikumu izstrādi.

Izglītojamiem, kuri būs veikuši monitoringa darbu 2023./2024. vai 2024./2025. mācību gadā, dabaszinātņu jomas obligātais eksāmens nebūs jākārto, jo valsts pārbaudes darbu paredzēts veikt mācību kursa beigās. Izglītojamiem, kuri ir saņēmuši vērtējumu monitoringa darbā  pārejas posmā, tiek dota izvēle – kārtot vai nekārtot eksāmenu minētajos mācību priekšmetos.

Ar šo projektu tiek veikti tehniski grozījumi 11. pielikuma 18. punktā un 12. pielikuma 19. punktā, svītrojot no tiem vārdus "semestra un", jo, pieņemot Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta noteikumus Nr. 477 "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem"" ir pieļauta minēto punktu redakcionāla neatbilstība grozījumu būtībai. 

Projekts paredz, ka izglītības iestāde, kurai piešķirts Valsts ģimnāzijas statuss, var integrēti īstenot vispārējās vidējās izglītības programmu un starptautiskā bakalaurāta programmu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Izglītojamie, izglītojamo vecāki, pedagogi, izglītība iestāžu vadītāji
Ietekmes apraksts
Jāapgūst Valsts aizsardzības mācība Veselības, drošības un fiziskās aktivitātes mācību jomā.
Juridiskās personas
  • Izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
Izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējās vidējās un profesionālās vidējās izglītības programmas, būs nepieciešams veikt atbilstošas izmaiņas izglītības programmās, mācību plānos un nodrošināt to ieviešanu izglītības procesā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumi Nr. 332 "Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu" (turpmāk – noteikumi Nr. 332)

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumu noteikumu Nr. 332 1. pielikuma 4. tabulā "Profesionālās vidējās izglītības un arodizglītības (priekšmetu vai modulārās) izglītības programmas pamatdaļas struktūra", sadaļā "Vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu pamatkursi, ja mācības tiek uzsāktas pēc pamatizglītības ieguves (30 %)", papildinot tabulu ar ierakstu pie profesionālās vidējās izglītības programmām: "Valsts aizsardzības mācība (112 stundas)".
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
Nepieciešams veikt grozījumus Valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likumā, paredzot, ka VAM netiek īstenots neklātienes vai tālmācības formā un, ka VAM var īstenot arī ārpus izglītojamam noteiktās mācību stundu slodzes, prasības vai izņēmumus ieslodzījumu vietās, starptautiskajās skolās un VAM apguves nosacījumus izglītojamajiem ar speciālām vajadzībām.

Pirms šo grozījumu spēkā stāšanās dienas ir nepieciešams veikt izmaiņas Valsts izglītības informācijas sistēmā esošā finansējuma ietvaros, paredzot jaunu pazīmi - vai kurss "Valsts aizsardzības mācība" tiek iekļauts skolēnam noteiktajā mācību stundu slodzē vai īstenots ārpus tās.

Atbilstoši likumprojektā "Grozījumi Valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likumā" (22-TA-1133) paredzētajam valsts aizsardzības mācības apguve Kultūras ministrijas dibināto profesionālās izglītības iestāžu profesionālās vidējās izglītības programmās, kas tiek īstenotas pēc pamatizglītības ieguves, tiks īstenota pēc individuāla plāna, kas piemērots mūzikas, mākslas un dejas programmu specifikai un saskaņots ar Jaunsardzes centru.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Jaunsardzes centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/5d5e7494-1cd1-43a4-9260-7a1c6bdc2d42

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Viedokļu pārskats publicēts TA lietas sadaļā "Papildu dokumenti".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Jaunsardzes centrs
  • Valsts izglītības satura centrs
  • Izglītības kvalitātes valsts dienests
  • Izglītības un zinātnes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Jaunsardzes centrs
neietekmē
Valsts izglītības satura centrs
neietekmē
Izglītības kvalitātes valsts dienests
neietekmē
Izglītības un zinātnes ministrija
neietekmē
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Jaunsardzes centrs
Valsts izglītības satura centrs
Izglītības kvalitātes valsts dienests
Izglītības un zinātnes ministrija
Kopā
0,00

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks nodrošināta iespēja izglītojamajiem gūt viņa vecumam atbilstošas zināšanas, prasmes un iemaņas valsts aizsardzībā, apgūstot Valsts aizsardzības mācību.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi