24-TA-2982: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par Valsts ieņēmumu dienesta ierēdņu un darbinieku dienesta apliecību" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2024.gada 11.jūnija sēdes protokola Nr.24, 42. § "Likumprojekts "Valsts ieņēmumu dienesta likums"" 5.5. apakšpunktā dots uzdevums Finanšu ministrijai sagatavot un finanšu ministram līdz 2025. gada 1. jūnijam noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā Ministru kabineta noteikumu projektu par Valsts ieņēmumu dienesta ierēdņu un darbinieku dienesta apliecībām.
Ministru kabineta noteikumu projekts “Noteikumi par valsts ieņēmumu dienesta ierēdņu un darbinieku dienesta apliecību” (turpmāk – Noteikumu projekts) ir viens no tiesību aktu projektiem, kas izstrādāts, lai īstenotu Ministru kabineta atbalstīto Valsts ieņēmumu dienesta reorganizāciju.
Ministru kabineta noteikumu projekts “Noteikumi par valsts ieņēmumu dienesta ierēdņu un darbinieku dienesta apliecību” (turpmāk – Noteikumu projekts) ir viens no tiesību aktu projektiem, kas izstrādāts, lai īstenotu Ministru kabineta atbalstīto Valsts ieņēmumu dienesta reorganizāciju.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts, lai noteiktu Valsts ieņēmumu dienesta ierēdņu un darbinieku dienesta apliecības aprakstu un apstiprinātu paraugu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Ministru kabineta noteikumi stājas spēkā vienlaikus ar Valsts ieņēmumu dienesta likumu.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd spēkā esošie Ministru kabineta 2015. gada 15. septembra noteikumi Nr. 525 “Noteikumi par valsts ieņēmumu dienesta ierēdņu un darbinieku dienesta apliecību” (turpmāk – Noteikumi Nr. 525) nosaka Valsts ieņēmumu dienesta ierēdņa un darbinieka dienesta apliecības aprakstu un paraugu, detalizētu dienesta apliecības priekšpusē (aversā) un otrā pusē (reversā) ietverto informāciju.
Noteikumi Nr. 525 izdoti saskaņā ar likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 25. panta pirmo daļu: Valsts ieņēmumu dienesta ierēdņiem un darbiniekiem ir dienesta apliecība, kuras aprakstu un paraugu nosaka Ministru kabinets.
Noteikumi Nr. 525 izdoti saskaņā ar likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 25. panta pirmo daļu: Valsts ieņēmumu dienesta ierēdņiem un darbiniekiem ir dienesta apliecība, kuras aprakstu un paraugu nosaka Ministru kabinets.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabinets 2024. gada 6. februāra sēdē, izskatot iesniegto informatīvo ziņojumu "Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem", atbalstīja tajā ietvertos priekšlikumus par Valsts ieņēmumu dienesta reorganizāciju:
- Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkcijas un uzdevumu nodot finanšu ministra pārraudzībā izveidotajai tiešās pārvaldes iestādei Nodokļu un muitas policijai, kuras padotību finanšu ministrs īstenos ar Finanšu ministrijas starpniecību (sk. prot. Nr.6, 33.§, 2.1.apakšpunktu);
- Valsts ieņēmumu dienesta Iekšējās drošības pārvaldes izmeklēšanas un operatīvās darbības funkcijas un uzdevumus nodot Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (sk. prot. Nr.6, 33.§, 2.2.apakšpunktu).
Saskaņā ar minēto informatīvo ziņojumu, lai nodrošinātu, ka Valsts ieņēmumu dienests izveido un sniedz uz klientu pieredzi un pieprasījumu balstītus pakalpojumus, tam atbilstoši sabiedrības interesēm ir jāvirzās uz attīstības modeli būt par servisa iestādi. Tādējādi no Valsts ieņēmumu dienesta ir nepieciešams nodalīt tās struktūrvienības, kuras ir izmeklēšanas iestādes un to pamatuzdevums ir atklāt noziedzīgus nodarījumus, nevis sniegt uz klientu orientētus pakalpojumus un konsultācijas nodokļu un muitas jomā.
Uzsākot darbu pie Ministru kabineta 2024.gada 6.februāra sēdes protokola Nr.6, 33.§ "Informatīvais ziņojums "Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem"" 3.punkta izpildes, ir pārskatīts likuma "Par Valsts ieņēmumu dienestu" regulējums. Tā rezultātā secināts, ka ir veicami būtiski grozījumi minētajā likumā, no tā izslēdzot ne tikai tiesību normas, kas saistītas ar Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu un muitas policijas un Valsts ieņēmumu dienesta Iekšējās drošības pārvaldes funkcijām un uzdevumiem, tādējādi ir nepieciešams izstrādāt jaunu likumu, kurā koncentrētā veidā ir atrunāti tikai paši būtiskākie ar iestādes darbību saistītie aspekti.
Ievērojot minēto, ir izstrādāts un Saeimā 2024. gada 30. oktobrī 3.lasījumā pieņemts Valsts ieņēmumu dienesta likums. Minētā likuma pārejas noteikumi noteic, ka ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums "Par Valsts ieņēmumu dienestu". Likums stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī. Tādējādi Noteikumi Nr. 525 zaudē spēku ar dienu, kad spēku zaudējusi likuma norma, uz kuras pamata noteikumi ir izdoti.
- Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkcijas un uzdevumu nodot finanšu ministra pārraudzībā izveidotajai tiešās pārvaldes iestādei Nodokļu un muitas policijai, kuras padotību finanšu ministrs īstenos ar Finanšu ministrijas starpniecību (sk. prot. Nr.6, 33.§, 2.1.apakšpunktu);
- Valsts ieņēmumu dienesta Iekšējās drošības pārvaldes izmeklēšanas un operatīvās darbības funkcijas un uzdevumus nodot Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (sk. prot. Nr.6, 33.§, 2.2.apakšpunktu).
Saskaņā ar minēto informatīvo ziņojumu, lai nodrošinātu, ka Valsts ieņēmumu dienests izveido un sniedz uz klientu pieredzi un pieprasījumu balstītus pakalpojumus, tam atbilstoši sabiedrības interesēm ir jāvirzās uz attīstības modeli būt par servisa iestādi. Tādējādi no Valsts ieņēmumu dienesta ir nepieciešams nodalīt tās struktūrvienības, kuras ir izmeklēšanas iestādes un to pamatuzdevums ir atklāt noziedzīgus nodarījumus, nevis sniegt uz klientu orientētus pakalpojumus un konsultācijas nodokļu un muitas jomā.
Uzsākot darbu pie Ministru kabineta 2024.gada 6.februāra sēdes protokola Nr.6, 33.§ "Informatīvais ziņojums "Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem"" 3.punkta izpildes, ir pārskatīts likuma "Par Valsts ieņēmumu dienestu" regulējums. Tā rezultātā secināts, ka ir veicami būtiski grozījumi minētajā likumā, no tā izslēdzot ne tikai tiesību normas, kas saistītas ar Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu un muitas policijas un Valsts ieņēmumu dienesta Iekšējās drošības pārvaldes funkcijām un uzdevumiem, tādējādi ir nepieciešams izstrādāt jaunu likumu, kurā koncentrētā veidā ir atrunāti tikai paši būtiskākie ar iestādes darbību saistītie aspekti.
Ievērojot minēto, ir izstrādāts un Saeimā 2024. gada 30. oktobrī 3.lasījumā pieņemts Valsts ieņēmumu dienesta likums. Minētā likuma pārejas noteikumi noteic, ka ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums "Par Valsts ieņēmumu dienestu". Likums stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī. Tādējādi Noteikumi Nr. 525 zaudē spēku ar dienu, kad spēku zaudējusi likuma norma, uz kuras pamata noteikumi ir izdoti.
Risinājuma apraksts
Pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt Valsts ieņēmumu dienesta ierēdņu un darbinieku dienesta apliecības aprakstu un paraugu ir iekļauts Valsts ieņēmumu dienesta likuma 6. panta sestajā daļā.
Tādēļ ir nepieciešams izdot Ministru kabineta noteikumus uz jaunā pilnvarojuma pamata. Noteikumu projekts paredz saglabāt Noteikumu Nr. 525 regulējumu, kas nosaka Valsts ieņēmumu dienesta ierēdņa un darbinieka dienesta apliecības aprakstu un paraugu, detalizētu dienesta apliecības priekšpusē (aversā) un otrā pusē (reversā) ietverto informāciju.
Valsts ieņēmumu dienesta ierēdņu un darbinieku dienesta apliecības derīguma termiņu – 10 gadus, nosaka Valsts ieņēmumu dienesta iekšējos noteikumos par dienesta apliecību izsniegšanas, nodošanas un iznīcināšanas kārtību.
Tādēļ ir nepieciešams izdot Ministru kabineta noteikumus uz jaunā pilnvarojuma pamata. Noteikumu projekts paredz saglabāt Noteikumu Nr. 525 regulējumu, kas nosaka Valsts ieņēmumu dienesta ierēdņa un darbinieka dienesta apliecības aprakstu un paraugu, detalizētu dienesta apliecības priekšpusē (aversā) un otrā pusē (reversā) ietverto informāciju.
Valsts ieņēmumu dienesta ierēdņu un darbinieku dienesta apliecības derīguma termiņu – 10 gadus, nosaka Valsts ieņēmumu dienesta iekšējos noteikumos par dienesta apliecību izsniegšanas, nodošanas un iznīcināšanas kārtību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Valsts ieņēmumu dienesta ierēdņi un darbinieki.
Ietekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projekts neparedz papildus finansējuma piešķiršanu.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tā kā noteikumu projekts neskar sabiedrībai nozīmīgas iniciatīvas un procesus, kā arī tiesību akta piemērošanai nav vajadzīgs publiskais finansējums, sabiedriskā apspriešana nav nepieciešama.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi