Anotācija (ex-ante)

23-TA-1117: Likumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.–2029. gada perioda vadības likums" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likumprojekts "Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.-2029. gada perioda vadības likums" (turpmāk - likumprojekts) izstrādāts, ievērojot Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2022. gada 6. septembra sēdes protokollēmumā noteikto uzdevumu (prot. Nr. 44 49. § 3. punkts).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai nodrošinātu efektīvu, pārskatāmu un pareizas finanšu pārvaldības principiem atbilstošu Šveices sadarbības programmas (turpmāk - sadarbības programma) otrā perioda (2019.-2029. gadam) īstenošanai noteiktām Eiropas Savienības dalībvalstīm ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanai Eiropas Savienībā ieviešanu Latvijā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022. gada 30. jūnijā tika parakstīts Saprašanās memorands starp Eiropas Savienību un Šveices Konfederāciju (turpmāk – Šveice) par Šveices ieguldījumu ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanā un sadarbībā migrācijas jomā Eiropas Savienībā (turpmāk – ES un Šveices saprašanās memorands). Atbilstoši ES un Šveices saprašanās memoranda 1. punkta “a” apakšpunktam Latvijai sadarbības programmas otrajā periodā, 2019.-2029. gadā (pirmais periods 2007.-2017. gads), paredzēts finansējums 40 400 000 Šveices franki (turpmāk – CHF) jeb indikatīvi 42 4200 000 euro (aprēķinos izmantots valūtas kurss 1,05 euro par vienu CHF). Sadarbības programmas izdevumu attiecināmības termiņš ir 2029. gada 3. decembris.
Lai saņēmējvalsts varētu izmantot Šveices finansējumu investīcijām, pēc ES un Šveices saprašanās memoranda parakstīšanas Šveicei ar katru saņēmējvalsti, tai skaitā Latviju, jānoslēdz ietvarlīgums par pieejamo finanšu piešķīrumu, programmu saturu un perioda vadības un kontroles struktūru.
Pamatojošie tiesību akti un citi dokumenti:
1) ES un Šveices saprašanās memorands;
2) Šveices institūciju 2022. gada 6. maijā apstiprinātie noteikumi par sadarbības programmas īstenošanu noteiktām Eiropas Savienības dalībvalstīm ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanai Eiropas Savienībā (turpmāk – donorvalsts noteikumi), tostarp Latvijai specifiskie izņēmumi no donorvalsts noteikumiem;
3) Latvijas Republikas valdības un Šveices Federālās padomes ietvarlīgums par Šveices sadarbības programmas otrā perioda īstenošanu noteiktām Eiropas Savienības dalībvalstīm ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanai Eiropas Savienībā (turpmāk - ietvarlīgums), kas parakstīts 2023. gada 19. jūnijā, balstoties uz MK 2023. gada 6. jūnija noteikumiem Nr. 288 "Par Latvijas Republikas valdības un Šveices Federālās padomes ietvarlīgumu par  Šveices sadarbības programmas otrā perioda īstenošanu noteiktām Eiropas Savienības dalībvalstīm ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanai Eiropas Savienībā" un attiecīgās MK 2023. gada 6. jūnija sēdes protokollēmumu (prot. Nr. 30 29. § 3. punkts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Balstoties uz Latvijas un Šveices sadarbības programmas vadības likumu, kas stājās spēkā 2008. gada 8. novembrī, tika īstenotas iepriekšējā perioda sadarbības programmas (2007.-2017. gadam) investīcijas un šobrīd ir pēcuzraudzības periods. Ņemot vērā, ka tiek uzsākts jauns sadarbības programmas īstenošanas periods (2019.-2029. gadam), un ir paredzētas ievērojamas izmaiņas, tostarp attiecībā uz sadarbības programmas vadībā iesaistītajām institūcijām un veicamajām aktivitātēm, nepieciešams izstrādāt jaunu likumprojektu.
Risinājuma apraksts
Izstrādāts likumprojekts, ievērojot ietvarlīgumā un donorvalsts noteikumos noteikto, tostarp nosakot sadarbības programmas vadībā iesaistītās institūcijas un to pienākumus un tiesības, regulējot jautājumu par projektu iesniegumu atlasēm, strīdu risināšanas kārtību par piešķirto finansējumu un citus jautājumus. Likumprojektā ietvertais regulējums salīdzinājumā ar šobrīd spēkā esošo Latvijas un Šveices sadarbības programmas vadības likumu ir ievērojami plašāks un detalizētāk regulē dažādus jautājumus, tostarp paredzot izvērstākus deleģējumus MK noteikumu izdošanai, ņemot vērā, ka ietvarlīgumā un donorvalsts noteiktumos tiek detalizētāk regulēti dažādi ar sadarbības programmas vadību saistīti jautājumi.
Likumprojektā ietverto pārejas noteikumu 1. punkts paredz, ka Latvijas un Šveices sadarbības programmas vadības likumā (t.i. šobrīd spēkā esošajā likumā, kas regulē iepriekšējā perioda sadarbības programmas (2007.-2017. gadam) investīcijas) ietvertais regulējums attiecināms uz programmām, individuālajiem projektiem, grantu shēmām, apakšprojektiem, Tehniskās palīdzības fondu, Projektu sagatavošanas fondu un Stipendiju fondu, kas atbilstoši minētajā likumā noteiktajam uzsākti īstenot pirms šā likumprojekta spēkā stāšanās dienas. Paredzams, ka ar likumprojekta stāšanos spēkā minētais Latvijas un Šveices sadarbības programmas vadības likums savu spēku nezaudēs, ņemot vērā, ka turpinās pēcuzraudzība sadarbības programmas iepriekšējā perioda ietvaros.
Problēmas apraksts
Atbilstoši ietvarlīgumā un donorvalsts noteikumos noteiktajam salīdzinājumā ar iepriekšējā sadarbības programmas periodu likumprojektā ir nepieciešams paredzēt izmaiņas sadarbības programmas vadības institucionālajai struktūrā un attiecīgo subjektu funkcijās. Tāpat ir nepieciešams paredzēt jaunajam periodam atbilstošus atbalsta pasākumus un aktivitātes.
Risinājuma apraksts
Likumprojektā atbilstoši ietvarlīgumā un donorvalsts noteikumos paredzētajam noteikts sadarbības programmas vadībā iesaistīto institūciju uzskaitījums un tām pildāmās funkcijas. Proti, ar likumprojektu salīdzinājumā ar iepriekšējo sadarbības programmas īstenošanas periodu vairs nav paredzētas starpniekinstitūcijas, vadības komiteja, Stipendiju fonda koordinējošā iestāde, individuālā projekta īstenotājs, apakšprojekta īstenotājs, taču ir paredzēta vadošā iestāde, maksājumu iestāde, revīzijas iestāde, programmas apsaimniekotājs un aģentūra. Tāpat ar likumprojektu vairs nav paredzēts īstenot individuālos projektus, apakšprojektus, grantu shēmu, Stipendiju fondu, taču plānots īstenot atklāta projektu iesniegumu konkursa ietvaros apstiprinātos projektus un iepriekš noteiktos projektus (attiecībā uz iepriekš noteikto projektu ietvarlīgumā un donorvalsts noteikumos lietots apzīmējums angļu valodā "Programme Component"). Vienlaikus ir plānots īstenot tehnisko atbalstu, kuru īsteno kā Tehnisko palīdzību un Sagatavošanas fondu.
Likumprojektā ietverts arī regulējums par Iepirkumu uzraudzības biroja, projektu un iepriekš noteikto projektu īstenotāju (turpmāk – īstenotāji) un projektu partneru (turpmāk – partneri) pienākumiem un tiesībām.
Attiecībā uz programmas apsaimniekotājam likumprojektā noteikto funkciju nodrošināt ietvarlīgumā ietverto publisko iepirkumu noteikumu ievērošanu, tai skaitā attiecībā uz iepirkumu procedūru uzsākšanas paziņošanu, iepirkumu dokumentācijas un tās tulkojuma iesniegšanu Šveices institūcijām, vēršama uzmanība, ka tas izriet no donorvalsts noteikumu 7.2. pantā ietvertā regulējuma (kontekstā ar ietvarlīguma pielikuma 4.11. punktā noteikto, ka vadošā iestāde deleģē programmas apsaimniekotājam attiecīgo uzdevumu izpildi). Proti, tas attiecas uz pienākumu sūtīt saskaņošanai Šveices institūcijām iepirkumu dokumentāciju, paziņot par iepirkumu izsludināšanu, aicināt Šveices institūciju piedalīties iepirkumu komisijas sēdēs u.c.
Ar likumprojektā lietoto jēdzienu “Šveices institūcijas” saprotama ietvarlīgumā noteiktā Šveices Attīstības un sadarbības aģentūra (Swiss Agency for Development and Cooperation (SDC)) un Ekonomisko lietu valsts sekretariāts (State Secretariat for Economic Affairs (SECO)), kā arī donorvalsts noteikumos noteiktā Šveices sadarbības programmas pārstāvniecība (Swiss Contribution Office (SCO)), kas sadarbības programmas ietvaros katra rīkojas atbilstoši savai kompetencei (t.i., likumprojektā noteiktās kompetences, kas attiecināmas uz Šveices institūcijām, atsevišķos gadījumos nav attiecināmas uz visām trim minētajām institūcijām). Piemēram, pirmās un otrās kārtas programmu iesniegumus vadošā iestāde iesniedz Šveices sadarbības programmas pārstāvniecībai (likumprojekta 8. panta pirmās daļas 4. punkts), savukārt lēmumu par abu kārtu programmu iesniegumiem, t.sk. par iepriekš noteiktā projekta apstiprināšanu, pieņem Šveices Attīstības un sadarbības aģentūra vai Ekonomisko lietu valsts sekretariāts atbilstoši attiecīgās institūcijas kompetencē noteiktajai programmu jomai (likumprojekta 1. panta 4. punkts). Tāpat likumprojekts paredz, piemēram, vadošās iestādes pienākumu atbilstoši donorvalsts noteikumos un ietvarlīgumā noteiktajam (termiņiem; neatbilstību apmēram, par kādu jāziņo utt.) ziņot Šveices institūcijām par neatbilstībām.
Likumprojekts paredz, ka maksājumu iestāde (nepieciešamības gadījumā) un revīzijas iestāde ir tiesīga pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās tādā apjomā, kāds nepieciešams to pienākumu izpildei.
Likumprojekts paredz, ka programmas apsaimniekotājs nedrīkst deleģēt aģentūrai pienākumu sagatavot un iesniegt maksājumu iestādei programmas maksājumu pieprasījumus. Savukārt aģentūras funkcijas apstiprināt maksājumus projekta līmenī plānots noteikt MK noteikumos atbilstoši likumprojekta 16. panta 5. punktā ietvertajam deleģējumam (MK noteikt kārtību, kādā veic maksājumus un sagatavo pārskatus).
Likumprojektā noteikts īstenotāja pienākums nodrošināt, lai projekta vai iepriekš noteiktā projekta ietvaros veiktie izdevumi būtu tieši saistīti ar projekta mērķu sasniegšanu un atbilstoši noteiktajām programmas īstenošanas prasībām, un partnera pienākums nodrošināt, lai projekta vai iepriekš noteiktā projekta ietvaros veiktie partnera izdevumi būtu tieši saistīti ar projekta vai iepriekš noteiktā projekta mērķu sasniegšanu un atbilstoši noteiktajām programmas īstenošanas prasībām. Ar programmas īstenošanas prasībām saprotamas tās, kas atbilstoši likumprojekta 16. panta 12. punktā ietvertajam deleģējumam noteiktas MK noteikumos vai informatīvajā ziņojumā, kā arī tās, kas noteiktas ietvarlīgumā, donorvalsts noteikumos, līgumā par projekta vai iepriekš noteiktā projekta īstenošanu un partnerības līgumā.
Likumprojekts paredz izdevumu attiecināmības termiņus. Proti, projektā radušās izmaksas var uzskatīt par attiecināmām, ja tās radušās un samaksātas pēc projekta līguma noslēgšanas un izmaksu attiecināmības nosacījumi, kas noteikti saskaņā ar likumprojekta 16. panta 12. punktu, neparedz citu termiņu, un nepārsniedz 2029. gada 3. decembri. Savukārt iepriekš noteiktā projektā radušās izmaksas var uzskatīt par attiecināmām, ja tās radušās un samaksātas pēc programmas apstiprināšanas, un izmaksu attiecināmības nosacījumi, kas noteikti saskaņā ar likumprojekta 16. panta 12. punktu, neparedz citu termiņu, un nepārsniedz 2029. gada 3. decembri.
Problēmas apraksts
Projektu un iepriekš noteikto projektu īstenotājiem var būt dažādi juridiskie statusi, piemēram, juridiska persona, atvasināta publiska persona vai valsts iestāde. Nepieciešams noteikt, kādos tiesību aktos un kādā termiņā ietverami programmas (kuru izstrādā programmas apsaimniekotājs) īstenošanas nosacījumi atbilstoši īstenotāja juridiskajam statusam.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta pārejas noteikumu 3. punkts paredz, ka, ja īstenotājs ir tiešās pārvaldes iestāde, atvasināta publiska persona vai cita valsts iestāde, programmas apsaimniekotājs četru mēnešu laikā pēc dienas, kad Šveices institūcijas apstiprinājušas otrās kārtas programmas iesniegumu, iesniedz izskatīšanai MK informatīvo ziņojumu, ievērojot likumprojekta 16. panta 12. punktā noteikto deleģējumu MK. Ja īstenotājs ir fiziskā vai juridiskā persona, programmas apsaimniekotājs četru mēnešu laikā pēc dienas, kad Šveices institūcijas apstiprinājušas otrās kārtas programmas iesniegumu, iesniedz apstiprināšanai MK likumprojekta 16. panta 12. punktā minētos noteikumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Projektu un iepriekš noteikto projektu īstenotāji
  • Projektu un iepriekš noteikto projektu partneri
  • Finanšu ministrija
  • Valsts kase
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Veselības ministrija
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
  • Iepirkumu uzraudzības birojs
  • Potenciālās aģentūras (Latvijas Zinātnes padome, Valsts izglītības satura centrs)
Ietekmes apraksts
Likumprojekts nosaka sadarbības programmas vadībā iesaistīto institūciju funkcijas:
- Finanšu ministrija pilda vadošās iestādes un revīzijas iestādes funkcijas;
- Valsts kase pilda maksājumu iestādes funkcijas;
- Izglītības un zinātnes ministrija, Veselības ministrija, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija pilda programmas apsaimniekotāju funkcijas;
- programmas apsaimniekotājs ir tiesīgs noteikt aģentūru (tiešās pārvaldes iestādi), kura pilda daļu no programmas apsaimniekotāja funkcijām.
Likumprojekts nosaka arī Iepirkumu uzraudzības biroja, īstenotāju un to partneru funkcijas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Kopējais finansējums 47 405 882 CHF, ekvivalenti euro (indikatīvi 49 776 176 euro), tai skaitā 40 400 000 CHF (indikatīvi 42 420 000 euro) Šveices grants un 7 005 882 CHF (indikatīvi 7 356 176 euro) valsts budžeta līdzfinansējums.
Ietekme uz valsts budžetu, kā arī plānotais sadarbības programmas attiecināmo izdevumu sadalījums pa gadiem (indikatīvi), balstoties uz programmu apsaimniekotāju sniegto informāciju Finanšu ministrijai, iekļauts MK 2023. gada 6. jūnija noteikumu Nr. 288 “Par Latvijas Republikas valdības un Šveices Federālās padomes ietvarlīgumu par Šveices sadarbības programmas otrā perioda īstenošanu noteiktām Eiropas Savienības dalībvalstīm ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanai Eiropas Savienībā” sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 3. sadaļā.

4.1.1. Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.-2029. gada perioda vadības noteikumi

Pamatojums un apraksts
Likumprojekta 16. panta 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10. un 11. punktā ietverti šādi deleģējumi MK noteikt:
          1) kārtību, kādā saskaņo un slēdz programmas līgumu un izdara grozījumus programmā;
          2) projektu iesniegumu atlases kārtību, projektu iesniegumu atlases nolikuma saturu, projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus, projekta vai iepriekš noteiktā projekta līguma saturu, tā slēgšanas un grozījumu izdarīšanas kārtību, īstenotāja un partnera partnerības līguma saturu un saskaņošanas kārtību;
          3) kārtību, kādā publisko informāciju par programmām, projektiem un iepriekš noteiktajiem projektiem un nodrošina sadarbības programmas publicitātes un vizuālās identitātes  prasību ievērošanu;
          4) sadarbības programmas tehniskā atbalsta īstenošanas kārtību;
          5) kārtību, kādā valsts budžetā plāno līdzekļus programmu, projektu un iepriekš noteikto projektu īstenošanai, veic maksājumus un sagatavo pārskatus;
          6) gadījumus un kārtību, kādā vadošā iestāde uz laiku aptur programmā, programmas aktivitātē, projektā un iepriekš noteiktajā projektā veikto izdevumu iekļaušanu starpposma maksājumu pieprasījumā vai noslēguma maksājumu pieprasījumā;
          7) kārtību, kādā nodrošina projektu un iepriekš noteikto projektu uzraudzību un kontroli;
          8) kārtību, kādā ziņo par sadarbības programmas vadībā konstatētajām neatbilstībām, kā arī noraksta, ietur vai atgūst neatbilstoši veiktos izdevumus un piemēro proporcionālo finanšu korekciju;
          9) kārtību, kādā programmas apsaimniekotājs un aģentūra izlases veidā veic projekta un iepriekš noteiktā projekta, un Iepirkumu uzraudzības birojs veic projekta, iepriekš noteiktā projekta un Sagatavošanas fonda publiskā iepirkuma dokumentācijas un publiskā iepirkuma procedūras norises pirmspārbaudi;
          10) kārtību, kādā sniedz un pārbauda informāciju par pievienotās vērtības nodokļa piemērošanu programmas, projektu un iepriekš noteikto projektu ietvaros un pieņem lēmumu par pievienotās vērtības nodokļa iekļaušanu attiecināmajās izmaksās;
          11) kārtību, kādā nodrošina revīzijas iestādes funkcijas sadarbības programmas vadībā.
   
Saskaņā ar likumprojekta pārejas noteikumu 2. punktu MK līdz 2024. gada 30. augustam izdod šā likuma 16. panta 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10. un 11. punktā minētos noteikumus. Par minēto noteikumu izstrādi ir atbildīga Finanšu ministrija, un paredzams, ka attiecīgais regulējums tiks iekļauts vienā MK noteikumu projektā.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.2. Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.-2029. gada perioda programmas "Spēcīgākas darba vidē balstītas mācības profesionālās izglītības un mācību pilnveidošanai Latvijā" īstenošanas noteikumi

Pamatojums un apraksts
Likumprojekta 16. panta 12. punktā ietverts deleģējums MK noteikt programmas īstenošanas nosacījumus, programmas mērķi, pieejamo finansējumu, sasniedzamos rezultātus, programmas apsaimniekotāju un aģentūru, kā arī to kompetenču sadalījumu un pienākumus, prasības projekta iesniedzējam un iepriekš noteiktā projekta potenciālo īstenotāju, prasības partneriem, ja tos pieaicina, atbalstāmo darbību, izmaksu attiecināmības, projekta vai iepriekš noteiktā projekta līguma vienpusēja uzteikuma nosacījumus, kā arī komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumus, ja programmā paredzēts komercdarbības atbalsts.

Par likumprojekta 16. panta 12. punktā minēto noteikumu izstrādi ir atbildīgi programmu apsaimniekotāji. Ņemot vērā, ka īstenotājiem var būt dažādi juridiskie statusi, piemēram, juridiska persona, atvasināta publiska persona vai valsts iestāde, atkarībā no īstenotāja juridiskā statusa izstrādājami minētajam deleģējumam atbilstoši MK noteikumu projekti vai informatīvie ziņojumi. Proti, likumprojekta pārejas noteikumu 3. punkts paredz, ka, ja īstenotājs ir tiešās pārvaldes iestāde, atvasināta publiska persona vai cita valsts iestāde, programmas apsaimniekotājs četru mēnešu laikā pēc dienas, kad Šveices institūcijas apstiprinājušas otrās kārtas programmas iesniegumu, iesniedz izskatīšanai MK informatīvo ziņojumu, ievērojot likumprojekta 16. panta 12. punktā noteikto deleģējumu MK. Ja īstenotājs ir fiziskā vai juridiskā persona, programmas apsaimniekotājs četru mēnešu laikā pēc dienas, kad Šveices institūcijas apstiprinājušas otrās kārtas programmas iesniegumu, iesniedz apstiprināšanai MK likumprojekta 16. panta 12. punktā minētos noteikumus.
Gadījumā, ja tiks izstrādāts informatīvais ziņojums, tā nosaukums tiks veidots analogi iespējamam MK noteikumu projekta nosaukumam.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.3. Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.-2029. gada perioda programmas "Partnerība lietišķās pētniecības jomās: inovatīvi materiāli, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas un viedā enerģētika" īstenošanas noteikumi

Pamatojums un apraksts
Likumprojekta 16. panta 12. punktā ietverts deleģējums MK noteikt programmas īstenošanas nosacījumus, programmas mērķi, pieejamo finansējumu, sasniedzamos rezultātus, programmas apsaimniekotāju un aģentūru, kā arī to kompetenču sadalījumu un pienākumus, prasības projekta iesniedzējam un iepriekš noteiktā projekta potenciālo īstenotāju, prasības partneriem, ja tos pieaicina, atbalstāmo darbību, izmaksu attiecināmības, projekta vai iepriekš noteiktā projekta līguma vienpusēja uzteikuma nosacījumus, kā arī komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumus, ja programmā paredzēts komercdarbības atbalsts.

Par likumprojekta 16. panta 12. punktā minēto noteikumu izstrādi ir atbildīgi programmu apsaimniekotāji. Ņemot vērā, ka īstenotājiem var būt dažādi juridiskie statusi, piemēram, juridiska persona, atvasināta publiska persona vai valsts iestāde, atkarībā no īstenotāja juridiskā statusa izstrādājami minētajam deleģējumam atbilstoši MK noteikumu projekti vai informatīvie ziņojumi. Proti, likumprojekta pārejas noteikumu 3. punkts paredz, ka, ja īstenotājs ir tiešās pārvaldes iestāde, atvasināta publiska persona vai cita valsts iestāde, programmas apsaimniekotājs četru mēnešu laikā pēc dienas, kad Šveices institūcijas apstiprinājušas otrās kārtas programmas iesniegumu, iesniedz izskatīšanai MK informatīvo ziņojumu, ievērojot likumprojekta 16. panta 12. punktā noteikto deleģējumu MK. Ja īstenotājs ir fiziskā vai juridiskā persona, programmas apsaimniekotājs četru mēnešu laikā pēc dienas, kad Šveices institūcijas apstiprinājušas otrās kārtas programmas iesniegumu, iesniedz apstiprināšanai MK likumprojekta 16. panta 12. punktā minētos noteikumus.
Gadījumā, ja tiks izstrādāts informatīvais ziņojums, tā nosaukums tiks veidots analogi iespējamam MK noteikumu projekta nosaukumam.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.4. Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.-2029. gada perioda programmas "Vēsturiski piesārņoto vietu sanācija" īstenošanas noteikumi

Pamatojums un apraksts
Likumprojekta 16. panta 12. punktā ietverts deleģējums MK noteikt programmas īstenošanas nosacījumus, programmas mērķi, pieejamo finansējumu, sasniedzamos rezultātus, programmas apsaimniekotāju un aģentūru, kā arī to kompetenču sadalījumu un pienākumus, prasības projekta iesniedzējam un iepriekš noteiktā projekta potenciālo īstenotāju, prasības partneriem, ja tos pieaicina, atbalstāmo darbību, izmaksu attiecināmības, projekta vai iepriekš noteiktā projekta līguma vienpusēja uzteikuma nosacījumus, kā arī komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumus, ja programmā paredzēts komercdarbības atbalsts.

Par likumprojekta 16. panta 12. punktā minēto noteikumu izstrādi ir atbildīgi programmu apsaimniekotāji. Ņemot vērā, ka īstenotājiem var būt dažādi juridiskie statusi, piemēram, juridiska persona, atvasināta publiska persona vai valsts iestāde, atkarībā no īstenotāja juridiskā statusa izstrādājami minētajam deleģējumam atbilstoši MK noteikumu projekti vai informatīvie ziņojumi. Proti, likumprojekta pārejas noteikumu 3. punkts paredz, ka, ja īstenotājs ir tiešās pārvaldes iestāde, atvasināta publiska persona vai cita valsts iestāde, programmas apsaimniekotājs četru mēnešu laikā pēc dienas, kad Šveices institūcijas apstiprinājušas otrās kārtas programmas iesniegumu, iesniedz izskatīšanai MK informatīvo ziņojumu, ievērojot likumprojekta 16. panta 12. punktā noteikto deleģējumu MK. Ja īstenotājs ir fiziskā vai juridiskā persona, programmas apsaimniekotājs četru mēnešu laikā pēc dienas, kad Šveices institūcijas apstiprinājušas otrās kārtas programmas iesniegumu, iesniedz apstiprināšanai MK likumprojekta 16. panta 12. punktā minētos noteikumus.
Gadījumā, ja tiks izstrādāts informatīvais ziņojums, tā nosaukums tiks veidots analogi iespējamam MK noteikumu projekta nosaukumam.
Atbildīgā institūcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija

4.1.5. Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.-2029. gada perioda programmas "Bērnu vēža aprūpes attīstība Latvijā" īstenošanas noteikumi

Pamatojums un apraksts
Likumprojekta 16. panta 12. punktā ietverts deleģējums MK noteikt programmas īstenošanas nosacījumus, programmas mērķi, pieejamo finansējumu, sasniedzamos rezultātus, programmas apsaimniekotāju un aģentūru, kā arī to kompetenču sadalījumu un pienākumus, prasības projekta iesniedzējam un iepriekš noteiktā projekta potenciālo īstenotāju, prasības partneriem, ja tos pieaicina, atbalstāmo darbību, izmaksu attiecināmības, projekta vai iepriekš noteiktā projekta līguma vienpusēja uzteikuma nosacījumus, kā arī komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumus, ja programmā paredzēts komercdarbības atbalsts.

Par likumprojekta 16. panta 12. punktā minēto noteikumu izstrādi ir atbildīgi programmu apsaimniekotāji. Ņemot vērā, ka īstenotājiem var būt dažādi juridiskie statusi, piemēram, juridiska persona, atvasināta publiska persona vai valsts iestāde, atkarībā no īstenotāja juridiskā statusa izstrādājami minētajam deleģējumam atbilstoši MK noteikumu projekti vai informatīvie ziņojumi. Proti, likumprojekta pārejas noteikumu 3. punkts paredz, ka, ja īstenotājs ir tiešās pārvaldes iestāde, atvasināta publiska persona vai cita valsts iestāde, programmas apsaimniekotājs četru mēnešu laikā pēc dienas, kad Šveices institūcijas apstiprinājušas otrās kārtas programmas iesniegumu, iesniedz izskatīšanai MK informatīvo ziņojumu, ievērojot likumprojekta 16. panta 12. punktā noteikto deleģējumu MK. Ja īstenotājs ir fiziskā vai juridiskā persona, programmas apsaimniekotājs četru mēnešu laikā pēc dienas, kad Šveices institūcijas apstiprinājušas otrās kārtas programmas iesniegumu, iesniedz apstiprināšanai MK likumprojekta 16. panta 12. punktā minētos noteikumus.
Gadījumā, ja tiks izstrādāts informatīvais ziņojums, tā nosaukums tiks veidots analogi iespējamam MK noteikumu projekta nosaukumam.
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
Likumprojektā ietverto pārejas noteikumu 1. punkts paredz, ka Latvijas un Šveices sadarbības programmas vadības likumā (t.i. šobrīd spēkā esošajā likumā, kas regulē iepriekšējā perioda sadarbības programmas (2007.-2017. gadam) investīcijas) ietvertais regulējums attiecināms uz programmām, individuālajiem projektiem, grantu shēmām, apakšprojektiem, Tehniskās palīdzības fondu, Projektu sagatavošanas fondu un Stipendiju fondu, kas atbilstoši minētajā likumā noteiktajam uzsākti īstenot pirms šā likumprojekta spēkā stāšanās dienas. Paredzams, ka ar likumprojekta stāšanos spēkā Latvijas un Šveices sadarbības programmas vadības likums savu spēku nezaudēs, jo turpinās pēcuzraudzība sadarbības programmas iepriekšējā perioda ietvaros.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
2023. gada 19. jūnijā parakstīts ietvarlīgums, balstoties uz MK 2023. gada 6. jūnija noteikumiem Nr. 288 "Par Latvijas Republikas valdības un Šveices Federālās padomes ietvarlīgumu par  Šveices sadarbības programmas otrā perioda īstenošanu noteiktām Eiropas Savienības dalībvalstīm ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanai Eiropas Savienībā" un attiecīgās MK 2023. gada 6. jūnija sēdes protokollēmumu (prot. Nr. 30 29. § 3. punkts).
Ietvarlīgums sagatavots atbilstoši Šveices izstrādātai ietvarlīguma standartformai ar nemainīgo daļu (pamatteksts, kas ir vienāds visām saņēmējvalstīm) un mainīgo daļu (pielikums), kas ietver konkrētās saņēmējvalsts konkrētus ieviešanas pamatelementus.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Iepirkumu uzraudzības birojs, Izglītības un zinātnes ministrija, Valsts kase, Veselības ministrija, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Valsts kase
  • Iepirkumu uzraudzības birojs
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Veselības ministrija
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
  • Potenciālās aģentūras (Latvijas Zinātnes padome, Valsts izglītības satura centrs)

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Lai izpildītu likumprojektā, ietvarlīgumā un donorvalsts noteikumos noteiktās funkcijas, tiks uzkrāti un apstrādāti personas dati (par projekta iesniedzēju, īstenotāju, partneri, tostarp par to darbiniekiem). Sadarbības programmas vadībā iesaistītajām institūcijām, veicot personas datu apstrādi, būs jānodrošina Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) prasības.
Personas dati izrietēs no projekta un iepriekš noteiktā projekta un tiem pakārtotās dokumentācijas, tostarp, piemēram, līgumiem par projektu un iepriekš noteikto projektu īstenošanu, maksājumu iestādei iesniedzamajiem maksājumu pieprasījumiem.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi