Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
24-TA-1580: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma Lietuvas ielā 38, Elejā, Elejas pagastā, Jelgavas novadā, nodošanu Jelgavas novada pašvaldībai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa, 43. pants un Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2. punkts.
Jelgavas novada domes 2022.gada 30.jūnija sēdes lēmums (protokols Nr.27, lēmums Nr.54) „Par nekustamā īpašuma pārņemšanu”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir atbilstoši Atsavināšanas likumā ietvertajam regulējumam atļaut Finanšu ministrijai nodot bez atlīdzības Jelgavas novada pašvaldības īpašumā  valsts būvi – administratīvo ēku, Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktā noteiktās pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts akciju sabiedrībā “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) 2022.gada 7.jūlijā saņemts Jelgavas novada domes 2022.gada 30.jūnija lēmums (protokols Nr.27, lēmums Nr.54) "Par nekustamā  īpašuma pārņemšanu", saskaņā ar kuru nolemts Jelgavas novada pašvaldības īpašumā bez atlīdzības pārņemt valsts nekustamo īpašumu (kadastra Nr.54485060053) – būvi (būves kadastra apzīmējums 5448 006 0023 009) - Lietuvas ielā 38, Elejā, Elejas pagastā, Jelgavas novadā (turpmāk – valsts nekustamais īpašums), ņemot vērā, ka minētais nekustamais īpašums  ir nepieciešams sabiedrības vajadzību īstenošanai, tas ir, likuma "Par pašvaldībām" 15. panta pirmās daļas 6. un 10. punktā minētās pašvaldības autonomās funkcijas – nodrošināt veselības aprūpes pieejamību, kā arī veicināt iedzīvotāju veselīgu dzīvesveidu un sportu, sekmēt saimniecisko darbību attiecīgajā administratīvajā teritorijā, rūpēties par bezdarba samazināšanu.
Ar 2024.gada 1.februāra vēstuli Nr.JNP/3-18/24/134 Jelgavas novada pašvaldība informē, ka valsts nekustamo īpašumu tā plāno izmantot atbilstoši Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļa 2.apakšpunktā noteiktās pašvaldību autonomās funkcijas vajadzībām -  gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju uzturēšanu). Jelgavas novada pašvaldība iecerējusi veikt valsts nekustamā īpašuma pārbūvi, izveidojot to kā administratīvo ēku, kur izvietot Jelgavas novada pašvaldības iestādes, nodrošinot Elejas pagasta un tam tuvāko pagastu iedzīvotājiem ērtu un viegli sasniedzamu pakalpojumu saņemšanas centru. Ņemot vērā, ka pašvaldībai piederošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 54480060479), uz kuras izvietots valsts nekustamais īpašums, robežojas ar Jelgavas novada pašvaldībai piederošu nekustamo īpašumu Lietuvas ielā 42, Elejā, Elejas pagastā, kura sastāvā atrodas Elejas pagasta saieta nams, tad Jelgavas novada pašvaldības ieskatā ir lietderīgi plānot visas šīs teritorijas labiekārtošanu.
Saskaņā ar 2021.gada 25.maija valstij piekritīgās mantas aprakstes un novērtējuma aktu Nr. 002026 un tā pielikumu Valsts ieņēmumu dienests nodeva valsts nekustamo īpašumu Finanšu ministrijas valdījumā un VNĪ pārvaldīšanā, ievērojot Ministru kabineta 2013.gada 26.novembra noteikumu Nr. 1354 „Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” 32.3. apakšpunktā noteikto un Uzņēmumu reģistra 2020.gada 28.janvāra lēmumu Nr.6-12/11098.
Saskaņā ar 2021.gada 25.maija  valstij piekritīgās mantas aprakstes un novērtējuma akta Nr.002026 pielikumā minēto -  nekustamā īpašuma apsekošanas brīdī konstatēts, ka būve ir neapmierinošā tehniskā stāvoklī.

Īpašuma tiesības uz valsts nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 54485060053) – Lietuvas ielā 38, Elejā, Elejas pagastā, Jelgavas novadā ir nostiprinātas Zemgales rajona tiesas, Elejas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000185104 uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā, lēmuma datums 2021.gada 30.jūnijs.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem (turpmāk – NĪVKIS) valsts nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība uz 2024.gada 1.janvāri noteikta 33337 euro;
Atbilstoši NĪVKIS valsts nekustamais īpašums sastāv no vienas būves (būves kadastra apzīmējums 5448 006 0023 009) – poliklīnikas ēkas ar kopējo platību 1735,60 m2 būves galvenais lietošanas veids – ārstniecības vai veselības aprūpes iestāžu ēkas, kods 1264.
Valsts nekustamais īpašums atrodas uz Jelgavas novada pašvaldībai piederošas zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 54480060479) 1731 m2 platībā. Īpašuma tiesības uz Jelgavas novada pašvaldībai piederošo nekustamo īpašumu (kadastra Nr.54480060508), kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 54480060479), nostiprinātas Zemgales rajona tiesas Elejas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000580759, lēmuma datums 2018.gada 9.augusts.
Valsts nekustamais īpašums nav iznomāts.

Ar 2024.gada 1.februāra vēstuli Nr.JNP/3-18/24/134 Jelgavas novada pašvaldība informē, ka valsts nekustamais īpašums ar Jelgavas novada pašvaldības būvvaldes lēmumu Nr. BV/1.6/18/16 ir atzīts par vidi degradējošu un cilvēka drošību apdraudošu būvi, vienlaikus informējot par to, ka tā  nav apmierināta ar situāciju, ka Elejas ciema centrā atrodas Latvijas valsts Finanšu ministrijai piederošs, cilvēkus un vidi apdraudošs valsts nekustamais īpašums.
2024.gada 13.maijā tika saņemta Jelgavas novada pašvaldības vēstule Nr.JNP/3-18/24/602, kurā tā apliecina, ka nekustamajā īpašumā Lietuvas iela 38, Elejā, Elejas pagastā, Jelgavas novadā neveiks darbības, kas potenciāli kvalificējas kā saimnieciskā darbība. 
Ņemot vērā, Jelgavas novada domes 2024.gada 13.maija vēstulē Nr.JNP/3-18/24/602 sniegto informāciju, secināms, ka valsts nekustamais īpašums netiks izmantots saimnieciskajai darbībai, kas kvalificētos kā komercdarbības atbalsts, līdz ar to nododot valsts nekustamo īpašumu Jelgavas novada pašvaldības īpašumā nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta nosacījumi.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Skatīt sadaļā "Pašreizējā situācija".
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4.panta pirmajā daļā noteikto valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. Valsts nekustamā īpašuma nodošana bez atlīdzības pašvaldības īpašumā saskaņā ar Atsavināšanas likumā noteikto ir viens no atsavināšanas veidiem.
Ar Finanšu ministrijas un VNĪ 18.03.2020. noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, VNĪ veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, tajā skaitā nodrošinot lietderīgu rīcību ar valsts funkciju veikšanai neizmantotiem nekustamajiem īpašumiem.
Ņemot vērā, ka pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai valsts nekustamais īpašums ir nepieciešams Jelgavas novada pašvaldībai, ar VNĪ Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumu nolemts atbalstīt valsts nekustamā īpašuma atsavināšanu, nododot to bez atlīdzības pašvaldības īpašumā pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai.

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42.panta pirmo daļu valsts nekustamo īpašumu var nodot bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā. Ministru kabinets lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā nosaka, kādu atvasinātas publiskas personas funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai valsts nekustamais īpašums tiek nodots. Nostiprinot atvasinātas publiskas personas īpašuma tiesības uz valsts nekustamo īpašumu, zemesgrāmatā izdarāma atzīme par Ministru kabineta lēmumā noteiktajiem tiesību aprobežojumiem. Ja nodotais valsts nekustamais īpašums vairs netiek izmantots Ministru kabineta lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā norādīto funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, atvasināta publiska persona minēto valsts nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij. Šādā gadījumā nekustamais īpašums tiks atdots visā tā sastāvā kopā ar neatdalāmiem uzlabojumiem atbilstoši Civillikuma 854.pantam, kas noteic, ka galvenās lietas būtiskās daļas ir visas tās, kas atrodas ar viņu nesaraujamā sakarā un ietilpst viņas sastāvā, tā ka bez tām galvenā lieta pēc būtības nevarētu nemaz pastāvēt vai nebūtu atzīstama par pilnīgu.
Atbilstoši Atsavināšanas likuma 43.panta ietvertajam regulējumam šā likuma 42. pantā minētajos gadījumos lēmumu par valsts mantas nodošanu īpašumā bez atlīdzības pieņem šā likuma 5. pantā minētā institūcija, t.i., Ministru kabinets.
 
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Elejas pagasta un tam tuvāko pagastu iedzīvotājiem tiks nodrošināta ērta un viegli sasniedzama Jelgavas novada iestāžu sniegto pakalpojumu saņemšana.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Jelgavas novada pašvaldība.  Elejas pagastā un tam tuvākajos pagastos esošām juridiskajām personām tiks nodrošināta ērta un viegli sasniedzama Jelgavas novada iestāžu sniegto pakalpojumu saņemšana.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumus, saistībā ar valsts nekustamā īpašuma reģistrēšanu zemesgrāmatā uz Jelgavas novada pašvaldības vārda, kā arī izdevumus, kas saistīti ar nekustamā īpašuma uzturēšanu, segs Jelgavas novada pašvaldība no sava budžeta līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
 

6.4. Cita informācija


Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv .
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
  • Jelgavas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta izstrādes, saskaņošanas un pieņemšanas procesā personu datu apstrādes mērķis ir nodrošināt projekta atbilstību faktiskajai un tiesiskajai situācijai, nodrošinot rīkojuma izpildē iesaistīto pušu tiesiskās intereses. Personas datu apstrāde ir nepieciešama, lai izpildītu Atsavināšanas likumā VNĪ deleģēto uzdevumu – organizēt valsts mantas atsavināšanas procesu. Paskaidrojošie dokumenti, kas satur personas datus, tiek nodoti šauram subjektu lokam - institūcijām, kas veic  projekta un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) izvērtēšanu, Valsts kancelejai un Ministru kabineta locekļiem.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi