Anotācija (ex-ante)

23-TA-1305: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 4 "Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda programmas "Uzņēmējdarbības attīstība, inovācijas un mazie un vidējie uzņēmumi" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 4 “Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021. gada perioda programmas “Uzņēmējdarbības attīstība, inovācijas un mazie un vidējie uzņēmumi” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts, lai pilnveidotu Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021. gada perioda programmas “Uzņēmējdarbības attīstība, inovācijas un mazie un vidējie uzņēmumi” (turpmāk – Programma) īstenošanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz papildināt Ministru kabineta 2021. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 4 “Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021. gada perioda programmas “Uzņēmējdarbības attīstība, inovācijas un mazie un vidējie uzņēmumi” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 4) ietvertās normas ar nolūku pilnveidot Programmas īstenošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumu projekts paredz piemērot vienas vienības izmaksu standarta likmes Programmas iepriekš noteiktā projekta “Tehnoloģiju biznesa centrs” (turpmāk – iepriekš noteiktais projekts) piedāvātajiem apmācību pakalpojumiem gala labuma guvējiem.
Atbilstoši MK noteikumu Nr. 4 75. punktam iepriekš noteiktā projekta partneriem ir attiecināma sniegto pakalpojumu vērtība gala labuma guvējiem. Iepriekš noteiktā projekta partnerim valsts atbalstu nesniedz un sniegto pakalpojumu vērtība ir tikai faktiski radušās izmaksas, kas ir pamatotas un pierādāmas.
Saskaņā ar Noteikumu par Norvēģijas finanšu instrumenta ieviešanu 2014. – 2021. gadā, ko 2016. gada 22. septembrī pieņēma Norvēģijas Ārlietu ministrija saskaņā ar Līguma starp Norvēģijas Karalisti un Eiropas Savienību par Norvēģijas finanšu instrumentu 2014.-2021. gadam 10. panta 5. punktu (turpmāk – Donorvalsts noteikumi), 8.4. panta 1.punktu projekta atbalsts var būt vienības izmaksu standarta likmju veidā. Atbilstoši Donorvalsts noteikumu 8.4. panta 1.punkta a) apakšpunktam  šādā gadījumā summu nosaka saskaņā ar noteikumiem par atbilstošo vienas vienības izmaksu likmju piemērošanu, kurus attiecībā uz līdzīga veida projektiem un iesaistītajām struktūrām piemēro saskaņā ar Eiropas Savienības politikas nostādnēm.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Programmas iepriekš noteiktā projekta apmācību sniegšanu gala labuma guvējiem nodrošina iepriekš noteiktā projekta partneris Rīgas Tehniskās universitātes Rīgas Biznesa skola, kas ir izstrādājusi apmācību programmu “Inovāciju akadēmija”. Pašlaik iepriekš noteiktā projekta partneris ir spiests veikt detalizētu dažādu Inovācijas akadēmijas izmaksu pozīciju uzskaiti – lektori, administratīvais personāls, piesaistītie mentori, materiāli tehniskais nodrošinājums u.c., lai varētu sagatavot maksājuma pieprasījumu par visām attiecināmajām izmaksām un iesniegt iepriekš noteiktā projekta līdzfinansējuma saņēmējam savu kā projekta partnera faktiski radušos izmaksu segšanai. Turklāt Inovāciju akadēmija ir sadalīta divos posmos, kur sākumā tiek veltīta uzmanība inovāciju domāšanas veida, zināšanu un procesa palīglīdzekļu apguvei (turpmāk – INO1), bet tālāk seko uzsaukums uz Inovāciju akadēmijas otro posmu (turpmāk – INO2), kur jau biznesa idejas tiek attīstītas izveidotās komandās. Lai veiktu detalizētu INO1 un INO2 radušos izmaksu uzskaiti un pārbaudi, tas prasa lielu administratīvo resursu gan no iepriekš noteiktā projekta partnera, gan no līdzfinansējuma saņēmēja, gan arī no programmas apsaimniekotāja. Tāpēc kā efektīvāks mehānisms Inovāciju akadēmijas izmaksu uzskaitei un pārbaudei tiek piedāvāts  vienas vienības izmaksu standarta likmes piemērošana, kur tiek paredzēts konkrēts maksājums iepriekš noteiktā projekta partnerim savu izmaksu segšanai par sasniegtajiem rezultātiem INO1 dalībniekiem un INO2 komandām atbilstoši metodikā noteiktajam.
Risinājuma apraksts
Piemērojot Donorvalsts noteikumu 8.4. panta 1.punktā paredzēto atbalsta aprēķināšanas mehānismu vienas vienības izmaksu standarta likmju veidā, samazināsies administratīvais slogs iepriekš noteiktā projekta līdzfinansējuma saņēmējam, projekta partnerim un programmas apsaimniekotājam. Šim nolūkam MK noteikumu Nr.4 redakcija tiek papildināta ar 75.1 punktu un grozīta 73.1 punkta redakcija.
Vienas vienības izmaksu standarta likmes tiks noteiktas MK noteikumu Nr.4 72.3. apakšpunktā minētai atbalstāmajai darbībai - apmācību sniegšanas pakalpojumiem (turpmāk – Inovāciju akadēmija), ko nodrošinās iepriekš noteiktā projekta partnera Rīgas Tehniskās universitātes Rīgas Biznesa skola atbilstoši 2020. gada 14. jūlijā starp Norvēģijas Ārlietu ministriju un Latvijas Republikas Finanšu ministriju noslēgtā Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021. gada perioda programmas līguma "Uzņēmējdarbības attīstība, inovācijas un mazie un vidējie uzņēmumi" II pielikuma 5.1.sadaļai.     
LIAA kā programmas apsaimniekotājs ir izstrādājusi Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodiku Inovāciju akadēmijai, kas 2023.gada 16.maijā saskaņota ar Norvēģijas finanšu instrumenta vadošo iestādi.
Vienas vienības izmaksu standarta likmes tiks piemērotas tikai pēc tam, kad tiks apstiprināts šis noteikumu projekts. Pēc tam atbilstoši Donorvalsts noteikumu 8.4. panta 2. punktam tiks veikti iepriekš noteiktā projekta vienošanās grozījumi, nosakot vienas vienības izmaksu standarta likmju lietošanu, to apmēru un noteikšanas veidu. Vienas vienības izmaksu standarta likmju lietošana, to apmērs un aprēķina veids tiks noteikts arī sadarbības līgumā starp iepriekš noteiktā projekta līdzfinansējuma saņēmēju un Rīgas Tehnisko universitāti kā projekta partneri.
Piemērojot vienas vienības izmaksu standarta likmes Inovāciju akadēmijai, šai atbalstāmajai darbībai vairs netiks piemērota netiešo izmaksu likme 25 procentu apmērā. Tāpēc tiek grozīta MK noteikumu Nr.4 73.1 punkta redakcija, norādot, ka netiešās attiecināmās izmaksas aprēķina kā vienotu likmi 25 procentu apmērā tikai MK noteikumu Nr.4 72.3. apakšpunktā norādīto pieredzes apmaiņas pasākumu organizēšanai Latvijā un ārvalstīs gala labuma guvējiem un 72.4. apakšpunktā norādīto atbalstāmo darbību īstenošanai, neieskaitot ārējo pakalpojumu izmaksas un to pieejamo trešo pušu resursu izmaksas, ko neizmanto līdzfinansējuma saņēmēja vai projekta partnera telpās.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ietverts anotācijas 1.3. sadaļā.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Programmas apsaimniekotājs šīs programmas ietvaros neplāno piešķirt atbalstu pēc Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu." 58.panta 5.punktā noteiktā pārejas perioda (6 mēneši) beigām, līdz ar to noteikumos Nr. 4 nav nepieciešams veikt grozījumus saskaņā ar Komisijas regulas 58.pantu.
Vienlaikus precizēts noteikumos Nr.4 27.2.apakšpunkts.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Rīgas Tehniskās universitātes Rīgas Biznesa skola
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
Ietekmes apraksts
Regulējuma izmaiņas attiecas uz ierobežotu mērķa grupu: programmas apsaimniekotāju un līdzfinansējuma saņēmēju (Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra) un iepriekš noteiktā projekta (Tehnoloģiju biznesa centrs) partneri - Rīgas Tehnisko universitāti.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Iepriekš noteiktā projekta līdzfinansējuma saņēmējam, projekta partnerim un programmas apsaimniekotājam vienas vienības izmaksu standarta likmju noteikšana samazina administratīvo slogu un veicina iepriekš noteiktā projekta efektīvāku īstenošanu.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Iepriekš noteiktā projekta līdzfinansējuma saņēmējam, projekta partnerim un programmas apsaimniekotājam vienas vienības izmaksu standarta likmju noteikšana samazina administratīvo slogu un veicina iepriekš noteiktā projekta efektīvāku īstenošanu.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Regulējuma izmaiņas attiecas uz ierobežotu mērķa grupu: programmas apsaimniekotāju un līdzfinansējuma saņēmēju (Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra) un iepriekš noteiktā projekta (Tehnoloģiju biznesa centrs) partneri - Rīgas Tehnisko universitāti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
  • Rīgas Tehniskā universitāte
  • Finanšu ministrija
  • Norvēģijas valsts institūcija “Innovation Norway”

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi