Anotācija (ex-ante)

23-TA-1874: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 31. jūlija noteikumos Nr. 525 "Kārtība, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts ir izstrādāts ņemot vērā Eiropas Komisijas 2022.gada 17.janvāra Īstenošanas lēmumu 2022/197/ES, ar ko nosaka kopīgu fiskālo marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai, kas paredz, ka visās Eiropas Savienības dalībvalstīs  pēc pārejas perioda beigām (sākot ar 2024.gada 18.janvāri) ir jāuzsāk izmantot jauns fiskālais marķieris ar tirdzniecības nosaukumu ACCUTRACETM PLUS, kas satur butoksilbenzolu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz noteikt jaunu fiskālo marķieri, kas jāpievieno naftas produktiem, kuriem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Ņemot vērā, ka pārejas periods jaunā fiskālā ieviešanai beigsies 2024.gada 18.janvārī, kā arī nepieciešams laiks Muitas laboratorijai sagatvoties jaunu testēšanas iekārtu un metodes apgūšanai, tiek noteikts saprātīgs MK noteikumu projekta spēkā stāšanās termiņš.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2007. gada 31. jūlija noteikumi Nr. 525 “Kārtība, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa” (turpmāk – MK noteikumi Nr.525) nosaka, kādas krāsvielas un ķīmiskā viela ir jāpievieno uz 1000 litriem naftas produktu, lai tos varētu uzskatīt par iezīmētiem (marķētiem).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Ņemot vērā Komisijas 2022. gada 17. janvāra Īstenošanas lēmumā 2022/197/ES, ar ko nosaka kopīgu fiskālu marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai, noteikto jauno fiskālo marķieri – ACCUTRACETM  PLUS, kas aizstāj līdz šim brīdim izmantoto ķīmisko vielu (fiskālo marķieri) Solvent Yellow 124, ir nepieciešams grozīt MK noteikumu Nr.525 27.punktu.
Vienlaikus MK noteikumu Nr.525 26.punkts nosaka trīs dažādas sarkanās krāsvielas, kuras jāpievieno naftas produktiem, lai tos vizuāli varētu identificēt kā iezīmētus  (marķētus) naftas produktus. Tomēr praksē naftas produktiem Latvijā pievieno tikai vienu sarkano krāsvielu – Solvent Red 19. Līdz ar to minētā krāsviela būtu jāsaglabā kā vienīgā krāsviela, kuru pievieno iezīmētiem (marķētiem) naftas produktiem vizuālajai identifikācijai, turklāt ņemot vērā, ka fiskālais marķieris ACCUTRACETM PLUS ir bezkrāsains.
2. Ņemot vērā, ka naftas produktu iezīmēšanā (marķēšanā) iesaistītajiem komersantiem varētu būt noteikti marķētas degvielas krājumi, ir jāparedz sapratīgs pārejas periods, kad marķētos naftas produktus būtu atļauts realizēt lietotajiem Latvijas Republikā, nepievienojot jauno fiskālo marķieri no 2024.gada gada 1.janvāra, ja naftas produkti ir iezīmēti (marķēti) ar līdz šim izmantoto fiskālo marķieri Solvent Yellow 124.
 
Risinājuma apraksts
1. Noteikumu projekts paredz izteikt jaunā redakcijā MK noteikumu Nr.525 27.punktu, aizstājot fiskālo marķieri Solvent Yellow 124 ar fiskālo marķieri ACCUTRACETM PLUS, vienlaikus nosakot, ka pievienojamās ķīmiskās vielas - butoksibenzola – saturs ir ne mazāk kā 9,5 gramu un ne vairāk kā 14,0 gramu uz 1000 litriem marķējamās degvielas.
Noteikumu projekts paredz saglabāt tikai vienu sarkano krāsvielu – Solvent  Red 19, līdz ar to attiecīgi tiek precizēti MK noteikumu Nr.525 25. un 26.punkts.
2. MK noteikumi Nr.525 tiek papildināti ar 133.punktu, kas paredz pārejas periodu līdz 2024.gada 31.martam, kad komersanti, kas piegādā iezīmētos  (marķētos) naftas produktus lietotājiem Latvijas Republikā, drīkstēs tos realizēt bez jaunā fiskālā marķiera pievienošanas, ja iezīmētajiem naftas produktiem būs pievienots līdz šim izmantotais fiskālais marķieris atbilstošā daudzumā. Pēc pārejas perioda beigām šādi iezīmētiem (marķētiem) naftas produktiem būs jāpievieno arī no 2024.gada 1.janvāra noteiktais fiskālais marķieris – ACCUTRACETM PLUS. Attiecībā uz lietotāju krājumos esošajiem iezīmētajiem (marķētajiem) naftas produktiem netiek paredzēti ierobežojumi, tos varēs izmantot atbilstoši mērķim, ja vien tie ir marķēti ar līdz šim izmantotajām krāsvielām un fiskālo marķieri.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvo risinājmu nav
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Komersantiem, kas veic naftas produktu iezīmēšanu (marķēšanu) – apstiprinātiem noliktavas turētājiem būs jāveic jaunā fiskālā marķiera iepirkumi, lai nodrošinātu naftas produktu iezīmēšanu (marķēšanu) atbilstoši Eiropas Savienībā noteiktajam regulējumam par fiskālo marķieri ACCUTRACETM PLUS no 2024.gada 1.janvāra.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
MK noteikumu projkets ietkemēs to nozaru uzņēmumus, kurās lietotāji, kas ir saņēmuši Valsts ieņēmumu dienesta atļauju iegādāties marķētus naftas produktus izmantos tos savā uzņēmējdarbībā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Potenciāli varētu palielināties izdevumi komersantiem, kas veic naftas produktu iezīmēšanu (marķēšanu), aizstājot līdzšinēji izmantoto fiskālo marķieri Solvent Yellow 124 ar jauno fiskālo marķieri no 2024.gada 1.janvāra. Tā rezultātā marķēšanas izmaksas varētu tikt iekļautas marķētās degvielas cenā lietotājiem.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
visi uzņēmumi
Paredzams, ka pēc iekārtas piegādes Muitas laboratorijai būs jāiegādājas fiskālā marķiera standartviela/-as ar zināmu ķīmiskās vielas saturu testēšanas metodes kalibrēšanai, speciālās gāzes (hēlijs un argons), ķīmiskie reaģenti un trauki paraugu sagatavošanai un analīzes veikšanai, kuru precīzs apjoms un izmaksas tiks noskaidrotas testēšanas metodes izstrādes un ieviešanas procedūras posmā. Minētās izmaksas tiks iekļautas Valsts ieņēmumu dienesta maksas pakalpojumu cenrādī.
Kopā
0,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2018.gada 19.jūnija noteikumos Nr.345 “Valsts ieņēmumu dienesta maksas pakalpojumu cenrādis”

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka Valsts ieņēmumu dienests sniedz maksas pakalpojumu komersantiem - sagatavo atzinumu par iezīmēto (marķēto) naftas produktu atbilstību Latvijas Republikas normatīvo aktu prasībām, būs jāprecizē minētā atzinuma sagatavošanas izmaksas.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts, ņemot vērā Eiropas Komisijas 2022.gada 17.janvāra Īstenošanas lēmumu 2022/197/ES, ar ko nosaka kopīgu fiskālo marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai.
Skaidrojums
Paredzēts Ministru kabineta noteikumu projektu nodot publiskajai apspriešanai

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Valsts ieņēmumu dienests
Vērtības nozīme:
Atzinuma par iezīmēto (marķēto) naftas produktu atbilstību Latvijas Republikā sniegšana juridiskām personām ir maksas pakalpojums, kādu piedāvā Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārvaldes Muitas laboratorija. Papildu izmaksas, kas Valsts ieņēmumu dienestam rodas minētā pakalpojuma nodrošināšanai, veidos pakalpojuma sadārdzinājumu (grozījumi 2018.gada 19.jūnija Ministru kabineta noteikumos Nr.345 “Valsts ieņēmumu dienesta maksas pakalpojumu cenrādis”). Savukārt, lai nodrošinātu noteikumu projektā noteiktā jaunā degvielas eiromarķiera lietošanas prasību izpildes kontroli, Valsts ieņēmumu dienesta Muitas laboratorijā būs nepieciešams nodrošināt Valsts ieņēmumu dienesta struktūrvienību veiktajos kontroles pasākumos iegūto paraugu testēšanu. Neskatoties uz to, ka testēšanas iekārtas piegādes izdevumus paredzēts segt no ārvalstu finanšu līdzekļiem, Valsts ieņēmumu dienestam būs jāiegādājas fiskālā marķiera standartvielas, speciālās gāzes, ķīmiskie reaģenti un trauki paraugu sagatavošanai un analīzes veikšanai. Vienlaikus jāatzīmē, ka Valsts ieņēmumu dienestam pienākums nodrošināt šo testu iespējamību rada ievērojamu slogu uz iestādes resursiem, salīdzinot ar līdz šim izmantotā fiskālā marķiera testēšanas izmaksām un veltītajiem personālresursiem. Pēc nepieciešamās iekārtas piegādes un uzstādīšanas būs nepieciešams ieviest atbilstošu testēšanas metodi, kā arī jāveic pasākumi testēšanas rezultātu kvalitātes kontroles nodrošināšanai, testēšanas metodes validācijai un tās akreditācijai.
Kopā
0,00

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi