Anotācija (ex-ante)

24-TA-1898: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Fiskālās disciplīnas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 30. aprīļa sēdes protokola  Nr.18 53.§ 7. punktu (sēdes protokols Nr.18; 53.§), kas nosaka pienākumu Finanšu ministrijai sagatavot un finanšu ministram līdz 2024. gada 12. septembrim noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā kā budžeta pavadošo likumprojektu grozījumus Fiskālās disciplīnas likumā, kas palielina maksimāli pieļaujamo strukturālo deficītu no 0,5 % no IKP uz 1,0 % no IKP, kā arī tiek veikti redakcionāli precizējumi atsaucē uz regulu, kas ir zaudējusi spēku. Likumprojekts tiks virzīts budžetu pavadošo likumprojektu paketē saskaņā likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" sagatavošanas grafiku (apstiprināts ar Ministru kabineta 2024. gada 28. marta rīkojumu Nr. 235 (prot. Nr. 13 45. §)).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts paredz palielināt maksimāli pieļaujamo strukturālo deficītu no 0,5 % no IKP uz 1,0 % no IKP, kā arī aktualizēt atsauces uz Padomes 1997. gada 7. jūlija regulu (EK) Nr. 1466/97 par budžeta stāvokļa uzraudzības un ekonomikas politikas uzraudzības un koordinācijas stiprināšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Likumprojekts ir saistīts ar likumprojekta "Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” sagatavošanu, attiecīgi likumprojektam "Grozījumi Fiskālās disciplīnas likumā" jāstājas spēkā vienlaikus ar likumu "Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Fiskālās disciplīnas likuma 10. pants nosaka, ka vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci ietvara likumprojektā katram perioda gadam nedrīkst noteikt mazāku par -0,5 procentiem no attiecīgā gada iekšzemes kopprodukta (turpmāk - IKP). Šis nosacījums ir jāievēro sagatavojot likumprojektu par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru.

Fiskālās disciplīnas likuma panti satur atsauces uz spēku zaudējušu Padomes 1997. gada 7. jūlija regulu (EK) Nr. 1466/97 par budžeta stāvokļa uzraudzības un ekonomikas politikas uzraudzības un koordinācijas stiprināšanu.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2024. gada 30. aprīlī stājās spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa Regula (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97 (turpmāk - Regula).

Atbilstoši Regulai dalībvalstīm vienu reizi četros vai piecos gados aprīlī jāsagatavo vidēja termiņa Fiskāli strukturālais plāns, kurā jānosaka fiskālā trajektorija. 

Regula nosaka, ka valstij specifiskai fiskālajai trajektorijai – valsts finansētiem neto primāriem izdevumiem[1] strukturālās primārās bilances izteiksmē – jāatbilst prasībām, ka korekcijas periodā (2025. – 2028. gadā) un 10 gadus pēc tā vispārējās valdības parāds ticami samazinās vai tiek saglabāts piesardzīgā līmenī, kas ir zemāks par 60% no IKP, un valdības budžeta deficīts tiek samazināts un saglabāts zem 3% no IKP.

Fiskālā trajektorija būs jāievēro likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" sagatavošanā. 

Regula ļauj dalībvalstīm noteikt savus valstu budžeta mērķus dažādu rādītāju izteiksmē, piemēram, kā strukturālā bilance, ja tas paredzēts to valstu tiesību aktos.
Latvijas Stabilitātes programmas 2024. – 2028. gadam[2] (turpmāk - Stabilitātes programma) ietvaros Finanšu ministrija veica analīzi par nacionālajiem un ES fiskālajiem nosacījumiem, lai noteiktu vidēja termiņa vispārējās valdības budžeta mērķus. 
Analīze liecina, ka Fiskālās disciplīnas likuma 10. pantā noteiktais fiskālais nosacījums, kas nepieļauj vispārējās valdības budžeta strukturālās bilances noteikšanu apmērā, kas ir mazāks par -0,5% no IKP, uzliek ievērojami stingrākas prasības nekā jaunais ES fiskālais ietvars. 

Fiskālās disciplīnas likuma 5. panta trešās daļas 3. punkts un 13. pants satur atsauces uz spēku zaudējušu Padomes 1997. gada 7. jūlija regulu (EK) Nr. 1466/97 par budžeta stāvokļa uzraudzības un ekonomikas politikas uzraudzības un koordinācijas stiprināšanu. 

[1] Izdevumi, no kuriem izslēgtas vairākas pozīcijas – procentu izdevumi, diskrecionārie ieņēmumi pasākumi (valdības apstiprinātās izmaiņas nodokļos, nenodokļos, maksas pakalpojumos un citos pašu ieņēmumos), izdevumi par ES fondu programmām un valsts līdzfinansējums ES fondu programmām, kā arī bezdarbnieku pabalstu izdevumu cikliskie elementi.
[2] Latvijas Stabilitātes programma 2024.-2028. gadam (mk.gov.lv)


 
Risinājuma apraksts
Stabilitātes programmas aprēķinos pieļaujamā vispārējās valdības strukturālā bilance, balstoties uz ES strukturālās primārās bilances nosacījumu, bija tuvu 1% no IKP.

Š.g. jūnijā Finanšu ministrija aktualizēja makroekonomisko rādītāju prognozes un augustā arī fiskālās prognozes, attiecīgi aktualizēti aprēķini par maksimāli pieļaujamo strukturālo bilanci (skat. MK informatīvā ziņojuma “Par makroekonomisko rādītāju, ieņēmumu un vispārējās valdības budžeta bilances prognozēm 2025., 2026., 2027. un 2028. gadā” 7. sadaļu (plānots izskatīt MK š.g. 13. augusta sēdē). 2025. - 2028. gadā tiek prognozēts augstāks vispārējās valdības budžeta deficīts un nedaudz palielināta arī vienreizējo pasākumu fiskālā ietekme salīdzinājumā ar tām prognozēm, uz ko balstījās Stabilitātes programmas aprēķini. Tas tika ņemts vērā maksimāli pieļaujamās strukturālās bilances aprēķinos.
Atjaunotie aprēķini liecina, ka, lai izpildītu jaunā ES fiskālā regulējuma prasības 2025. – 2028. gadā un turpmākajos 10 gados (vispārējās valdības parāds ticami samazinās vai tiek saglabāts piesardzīgā līmenī, kas ir zemāks par 60% no IKP, un valdības budžeta deficīts tiek samazināts un saglabāts zem 3% no IKP), maksimāli pieļaujamā vispārējās valdības strukturālā bilance, balstoties uz ES strukturālās primārās bilances nosacījumu (maksimāli pieļaujamo valsts finansēto neto primāro izdevumu pieaugumu strukturālās primārās bilances izteiksmē ir aprēķinājusi EK [1]), 2025. gadā ir  zemāka par 1% no IKP (-0,970% no IKP). Turpmākajos gados saskaņā ar šo nosacījumu pieļaujamais strukturālās bilances deficīts ir nedaudz virs -1,0% no IKP (1,044% - 1,445% no IKP). Savukārt, ES izdevumu pieauguma nosacījums nepieļauj strukturālo deficītu augstāku par 1,081 - 1,189% no IKP tuvāko gadu laikā. 

Stabilitātes programmā veiktā analīze liecina, ka, ja par pamatu izvirzītu valdības deklarācijā[2] noteikto vidējo parāda līmeni ilgtermiņā, kas ir 40% no IKP, tad uz ES metodoloģiju balstītajā aprēķinā var konstatēt, ka minētais nosacījums nodrošināms, ja valsts ievēro vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci -1.0% no IKP.
 
Ņemot vērā minēto, nosakot Fiskālās disciplīnas likumā maksimāli pieļaujamo strukturālo deficītu 1,0 % no IKP apmērā, tas nodrošinātu pareizu kalibrāciju, gan attiecībā uz jaunajiem ES fiskālajiem nosacījumiem, gan vispārējās valdības parāda stabilizēšanu 40% līmenī. 

Ņemot vērā to, ka Padomes 1997. gada 7. jūlija regula (EK) Nr. 1466/97 par budžeta stāvokļa uzraudzības un ekonomikas politikas uzraudzības un koordinācijas stiprināšanu zaudējusi spēku stājoties spēkā Regulai, attiecīgi atsauce uz to Fiskālās disciplīnas likuma 5. panta trešās daļas 3. punktā jāaizstāj ar atsauci uz Regulu. 

Fiskālās disciplīnas likuma 13. pants jāizsaka jaunajā redakcijā, jo Regulā nav identisks pants, ar ko varētu aizstāt atsaucē minēto. 

[1] https://www.fm.gov.lv/lv/fiskali-strukturalais-plans
[2] Deklarācija par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 2023. gada 15. septembrī. 40. punkts, pieejams: https://www.mk.gov.lv/lv/media/16704/download?attachment
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ja netiek veikts grozījums Fiskālās disciplīnas likumā, nacionālais fiskālās disciplīnas ietvars paredzēs būtiski stigrākus nosacījumus likumprojekta "Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” sagatavošanā un negatīvi ietekmētu fiskālo telpu.
Ja netiek veikti grozījumi Fiskālās disciplīnas likuma pantos, kas satur atsauces uz spēku zaudējušu tiesību aktu, netiks ievērota juridiskā tehnika. 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Likumprojekts tiks virzīts budžetu pavadošo likumprojektu paketē saskaņā likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" sagatavošanas grafiku (apstiprināts ar Ministru kabineta 2024. gada 28. marta rīkojumu Nr. 235 (prot. Nr. 13 45. §)).

Tas satur valsts budžeta sagatavošanas regulējošas normas (izmaiņas fiskālo nosacījumu piemērošanā), kuras tiks piemērotas likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" sagatavošanā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Likumprojekts tieši neskar Latvijas starptautiskās saistības, bet gan regulē iekšējos budžeta sagatavošanas procesus, un grozījumi ir nepieciešami, lai izpildītu Ministru kabineta lēmumu par maksimāli pieļaujamo strukturālo deficītu un veiktu redakcionālus precizējumus saistībā ar atsaucēm uz spēku zaudējušu Padomes 1997. gada 7. jūlija regulu (EK) Nr. 1466/97 par budžeta stāvokļa uzraudzības un ekonomikas politikas uzraudzības un koordinācijas stiprināšanu. 

Ar 13. pantu jaunajā redakcijā (likumprojekta 3. pants) netiek pārņemtas vai ieviestas Regulas normas, bet gan tiek veidota atsauce uz Regulā izmantoto fiskālās uzraudzības rādītāju kā jēdzienu/konceptu ar mērķi ar to sasaistīt nacionālo fiskālās disciplīnas regulējumu. Fiskālās disciplīnas likumā noteikti fiskālie nosacījumi (t.sk. izdevumu pieauguma nosacījums) ir jāievēro sagatavojot likumprojektu par valsts budžetu un vidēja termiņa budžeta ietvaru.

Neto izdevumu virzības atbilstību noteiktām Regulas prasībām novērtē Eiropas Komisija, valstīm iesniedzot vidēja termiņa fiskāli strukturālo plānus. Pozitīva novērtējuma gadījumā Eiropas Komisija iesaka Padomei apstiprināt (pieņemt ieteikumu) attiecīgās dalībvalsts neto izdevumu virzību vai arī pretēja gadījumā aicināt to pārstrādāt. Padomes apstiprinātā neto izdevumu virzība ir vienots fiskālās uzraudzības rādītājs budžeta procedūru īstenošanas posmā.
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 21. maija Regulu (ES) Nr. 473/2013 par kopīgiem noteikumiem budžeta plānu projektu uzraudzībai un novērtēšanai un pārmērīga budžeta deficīta novēršanai euro zonas dalībvalstīs iesniedzot vispārējās valdības budžeta plāna projektu nākamajam gadam (strukturētā veidā apkopotā informācija no likumprojekta par valsts budžetu un vidēja termiņa budžeta ietvaru attiecībā uz tekošo un nākamo gadu) dalībvalstis tajā iekļaus informāciju par neto izdevumu virzības izpildi un tās prognozēm. No dalībvalstīm tiek sagaidīts, lai tās kvantitatīvi izteiktu un paskaidrotu novirzes no neto izdevumu virzības, ko apstiprināja Padome.
 
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības un komunikācijas aktivitātes netika organizētas, jo likumprojekts sabiedrību tieši neskar, bet gan regulē budžeta sagatavošanas procesu un tā atbilstību jaunajam ES ekonomikas pārvaldības ietvaram. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi