Anotācija

25-TA-1943: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 870 "Noteikumi par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, attīstot veselības aprūpes infrastruktūru" projektu iesniegumu atlases pirmo un otro kārtu un 13.1.5. specifisko atbalsta mērķi "Atveseļošanas pasākumi veselības nozarē""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 870 "Noteikumi par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, attīstot veselības aprūpes infrastruktūru" projektu iesniegumu atlases pirmo un otro kārtu un 13.1.5. specifisko atbalsta mērķi "Atveseļošanas pasākumi veselības nozarē"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts pēc Veselības ministrijas iniciatīvas saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir, mazinot administratīvo birokrātiju un uzlabojot risku pārvaldību projektu ieviešanā, izvērtēt iespējamo pašdeklarācijas principa ieviešanu, kas nodrošinātu efektīvāku procesu un vienlaikus saglabātu drošu finanšu vadību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" prioritārā virziena "Sociālā iekļaušana un nabadzības apkarošana" 9.3.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, attīstot veselības aprūpes infrastruktūru" (turpmāk – 9.3.2. specifiskais atbalsts) projektu iesniegumu atlases pirmo un otro kārtu un 13.1.5. specifisko atbalsta mērķi "Atveseļošanas pasākumi veselības nozarē" 9.3.2. SAM 1. un 2. kārtas ietvaros tika īstenoti trīspadsmit projekti.


Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 870 "Noteikumi par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, attīstot veselības aprūpes infrastruktūru" projektu iesniegumu atlases pirmo un otro kārtu un 13.1.5. specifisko atbalsta mērķi "Atveseļošanas pasākumi veselības nozarē""(turpmāk – MK noteikumi Nr. 870) nosaka, ka finansējuma saņēmējiem jāiesniedz Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai (turpmāk – Sadarbības iestāde) infrastruktūras izmantošanas proporcijas aprēķinus, iesniedzot pēdējo ikgadējo pēcprojekta pārskatu.
Valdības rīcības plāna[1] deklarācijas uzdevumā "Mazināsim birokrātiju un valsts pārvaldi padarīsim elastīgāku, vairāk uzticēsimies uzņēmēju, iedzīvotāju un pašvaldību spējai vadīties pēc pašdeklarācijas principa un dosim iespēju veidot standartizāciju nozarēs" ir iekļauts pasākums Nr. 35.4. "Lai mazinātu administratīvu birokrātiju un pilnveidotu risku pārvaldību ESIF projektu ieviešanā, izvērtēta efektīva un vienlaikus no drošas finanšu vadības viedokļa līdzsvarota pašdeklarācijas principa ieviešana ESIF projektu pārvaldībā".
Sadarbības iestāde, izvērtējot Veselības ministrijas pārraudzībā esošos Eiropas Savienības struktūrfondu 2014.–2020.gada plānošanas perioda specifiskos atbalsta mērķus, lai izpildītu Valdības rīcības plānā norādīto uzdevumu, ar 2025. gada 22. maija vēstuli Nr. 39-2-8/2597 "Par pašdeklarācijas principa iniciatīvu" ir ierosinājusi cita starpā ieviest pašdeklarācijas principu 9.3.2. SAM īstenoto projektu pēcuzraudzībā, tas ir finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas un pēcuzraudzības periodā ik gadu uzkrāj infrastruktūras izmantošanas proporcijas datus un nodrošina datu un pamatojošo dokumentu pieejamību uzraudzībai, bet iesniedzot pēdējo ikgadējo pēcprojekta pārskatu, tos neiesniedz Sadarbības iestādei pārbaudei. Minētās izmaiņas ne tikai samazinātu birokrātisko slogu un projektu ikgadēju uzraudzību, bet arī demonstrētu uzticēšanās pieaugumu finansējuma saņēmēju saimniecisko darbību aktivitātēm. Ieviešot padeklarēšanas principu, tas nerada ietekmi uz projekta attiecināmību. Vienlaikus tas nenoņem atbildību finansējuma saņēmējam – atbilstoši normatīvajam regulējumam, tā ir tieša finansējuma saņēmēja atbildība uzkrāt, uzturēt un pēc pieprasījuma nodrošināt Sadarbības iestādei piekļuvi visiem attiecīgajiem datiem un pamatojošajiem dokumentiem.


[1] https://likumi.lv/ta/id/349266-par-valdibas-ricibas-planu-deklaracijas-par-evikas-silinas-vadita-ministru-kabineta-iecereto-darbibu-istenosanai
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumos Nr. 870 iekļautā prasība,ka finansējuma saņemējiem, iesniedzot pēdējo ikgadējo pēcprojekta pārskatu jāiesniedz sadarbības iestādei  infrastruktūras izmantošanas proporcijas aprēķinus, rada nepamatotu administratīvo slogu, kas savukārt neatbilst Valdības rīcības plāna izpildei attiecībā uz administratīvās birokrātijas samazināšanu un līdzsvarota pašdeklarācijas principa ieviešanu projektu pārvaldībā.
Risinājuma apraksts
Lai samazinātu birokrātisko slogu 9.3.2. SAM 1. un 2. kārtas projektu infrastruktūras amortizācijas pēcuzraudzības periodā, ar noteikumu projektu tiek ieviests pašdeklarācijas princips. 
Noteikumu projektā iekļautais pašdeklarācijas princips paredz, ka finansējuma saņēmējs iesniedzot pēdējo ikgadējo pēcprojekta pārskatu, tajā neiekļauj infrastruktūras izmantošanas proporciju aprēķinu.

Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās, sadarbības iestāde informēs finansējuma saņēmējus par izmaiņām MK noteikumos Nr. 870.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Ārstniecības iestādes
Ietekmes apraksts
Ietekmē ES fondu finansējuma saņēmējus veselības nozarē, jo tiem tiek mazināts administratīvais slogs pēcuzraudzības periodā – infrastruktūras izmantošanas proporcijas dati un pamatojošie dokumenti būs jāuzkrāj un jānodrošina pieejamība uzraudzībai, bet vairs nebūs jāiesniedz Sadarbības iestādei, tādējādi stiprinot pašdeklarācijas principu un uzticēšanos finansējuma saņēmēju darbībām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Ārstniecības iestādes
samazinās
Vērtības nozīme:
15,00
euro
8,00
stundas
1
viens
1
viens
-120,00
Administratīvo izmaksu novērtējums ir veikts provizorisks attiecībā uz vienu ES fondu projektu, tiek samazinātas administratīvās izmaksas, jo finansējuma saņēmējiem vairs nebūs jāiesniedz pēcprojekta infrastruktūras izmantošanas proporcijas aprēķini Sadarbības iestādei, bet tikai jānodrošina datu uzkrāšana un pieejamība pēc pieprasījuma.
Kopā
-120,00

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības process uz šo tiesību akta projektu neattiecas, jo grozījumi ir tehniska rakstura un attiecas tikai uz Eiropas Savienības fondu finansējuma saņēmēju administratīvo pienākumu izpildes kārtību, nemainot sabiedrībai sniegto pakalpojumu pieejamību vai kvalitāti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Ārstniecības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Veselības ministrija
neietekmē
Veselības ministrija neveic proporciju aprēķinu uzraudzību pēcprojekta periodā.
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
samazinās
Vērtības nozīme:
15,00
euro
120,00
stundas
1
viens
1
viens
-1 800,00
Administratīvo izmaksu novērtējums ir veikts provizorisks attiecībā uz vienu ES fondu projektu, tiek samazinātas administratīvās izmaksas, jo finansējuma saņēmējiem vairs nebūs jāiesniedz pēcprojekta infrastruktūras izmantošanas proporcijas aprēķini Sadarbības iestādei, bet tikai jānodrošina datu uzkrāšana un pieejamība pēc pieprasījuma.
Ārstniecības iestādes
samazinās
Vērtības nozīme:
15,00
euro
8,00
stundas
1
viens
1
viens
-120,00
Administratīvo izmaksu novērtējums ir veikts provizorisks attiecībā uz vienu ES fondu projektu, tiek samazinātas administratīvās izmaksas, jo finansējuma saņēmējiem vairs nebūs jāiesniedz pēcprojekta infrastruktūras izmantošanas proporcijas aprēķini Sadarbības iestādei, bet tikai jānodrošina datu uzkrāšana un pieejamība pēc pieprasījuma.
Kopā
-1 920,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Tiesību akta projekta izpildē iesaistīta Veselības ministrija kā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītā atbildīgā iestāde, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītā sadarbības iestāde un 9.3.2. SAM 1. un 2. kārtas projektu finansējuma saņēmēji.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi