Anotācija (ex-ante)

23-TA-1286: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 11. marta noteikumos Nr. 173 "Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams precizēt Ministru kabineta 2008. gada 11. marta noteikumus Nr. 173 "Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība" (turpmāk – Noteikumi), ņemot vērā gan Noteikumu piemērošanas praksē konstatētās nepilnības, Valsts kontroles norādījumus, kā arī salāgot Noteikumu piemērošanu ar valsts budžeta finansiālajām iespējām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nepieciešams precizēt Noteikumus, ņemot vērā gan Noteikumu piemērošanas praksē konstatētās nepilnības, Valsts kontroles norādījumus, kā arī salāgot Noteikumu piemērošanu ar valsts budžeta finansiālajām iespējām.
Vienlaikus Noteikumos paredzēts ilgtermiņa papildus mērķdotācijas finansējums pašvaldībām par valsts vietējo autoceļu pārņemšanu īpašumā 1560 euro apmērā par katru attiecīgās pašvaldības īpašumā pārņemto valsts vietējā autoceļa vai tā posma kilometru.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kopš Noteikumu stāšanās spēkā un dažādu grozījumu veikšanas Noteikumu piemērošanas praksē ir konstatētas nepilnības, saņemti Valsts kontroles norādījumi, kā arī nepieciešams Noteikumu prasību piemērošanu salāgot ar valsts budžeta finansiālajām iespējām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši likuma “Par autoceļiem” 3. panta trešajai daļai valsts vietējie
autoceļi savieno novada administratīvos centrus ar novada pilsētām, novada
apdzīvotām teritorijām, kurās atrodas pagastu pārvaldes, ciemiem vai citiem valsts
autoceļiem vai savā starpā atsevišķu novadu administratīvos centrus.
Veicot visu 12 839 km valsts vietējo autoceļu atbilstības izvērtējumu, tika
secināts, ka 11 604 km jeb 90,4% neatbilst valsts vietējā autoceļa statusam.
Vienlaikus liela daļa no valsts vietējiem autoceļiem ir ar ļoti mazu satiksmes intensitāti zem (100 transportlīdzekļiem diennaktī), tātad valsts īpašumā ir liels skaits maznoslogotu autoceļu, kas neatbilst valsts autoceļa funkcionālajam statusam.
Ņemot vērā, ka valsts īpašumā ir liels skaits maznoslogotu autoceļu, kas neatbilst valsts autoceļa funkcionālajam statusam, nepieciešams risināt jautājumu par valsts vietējo autoceļu nodošanu pašvaldībām, kas pieejamos nepietiekamos finanšu līdzekļus var izlietot racionālāk un atbilstošāk, ņemot vērā, ka pašvaldības ir spējīgas pieņemt informētākus lēmumus par savā teritorijā esošo autoceļu uzturēšanu un prioritātēm.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz svītrot nosacījumu, ka attiecīgajai pašvaldībai papildu mērķdotācijas finansējumu 1560 euro gadā par katru attiecīgās pašvaldības īpašumā pārņemto valsts vietējā autoceļa vai tā posma kilometru Satiksmes ministrija pārskaita ne vairāk kā piecus gadus, tā vietā paredzot ilgtermiņa valsts atbalsta modeli.
Risinājums paredz papildu mērķdotācijas finansējumu 1560 euro apmērā par katru attiecīgās pašvaldības īpašumā pārņemto valsts vietējā autoceļa vai tā posma kilometru, pašvaldībām pārdalīt no valsts autoceļu ikdienas uzturēšanai piešķirtā finansējuma, tādējādi darbības veicot esošā finansējuma ietvaros.
Pašvaldības pārņemto valsts vietējo autoceļu uzturēšanai var izmantot pašvaldību budžetu līdzekļus, valsts mērķdotācijas pašvaldību autoceļiem un ielām līdzekļus, kā arī ar šo noteikumu grozījumu redakciju piedāvāto papildus mērķdotācijas finansējumu.
Problēmas apraksts
Noteikumu piemērošanas laika gaitā praksē konstatēts, ka valsts budžeta finansējuma apmērs nav pietiekams, lai ar valsts līdzfinansējumu tranzīta ielas atjaunošanai atbalstītu pašvaldību iesniegtos projektus.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz precizēt Noteikumu 36. punktu, nosakot, ka valsts līdzfinansējumu tranzīta ielas atjaunošanai ir 75 procentu apmērā neatkarīgi no pašvaldības projekta izmaksu apmēra.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Valsts kontroles norādījumu, Satiksmes ministrijai pēc pašvaldību iesniegto darbu nodošanas – pieņemšanas aktu un maksājumu uzdevumu kopiju izvērtēšanas ir jāveic pilsētu tranzīta ielu atjaunošanas līdzfinansējuma faktisko izdevumu atzīšana.
Risinājuma apraksts
Projektā paredzēts papildināt Noteikumu 48. punktu.
Problēmas apraksts
Satiksmes ministrijai nepieciešams kontrolēt mērķdotācijas izlietojumu atbilstoši 23.1 punktā noteiktajām prioritātēm.
Risinājuma apraksts
Projektā paredzēts papildināt 2. pielikumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Pašvaldības
Ietekmes apraksts
Papildu mērķdotācijas finansējums 1560 euro gadā par katru attiecīgās pašvaldības īpašumā pārņemto valsts vietējā autoceļa vai tā posma kilometru rada ietekmi uz konkrētajām pašvaldībām saņemamo valsts mērķdotācijas pašvaldību autoceļiem un ieliem apmēru, vienlaikus tranzīta ielu atjaunošanai iespējamā valsts līdzfinansējuma apmērs ietekmē pašvaldību rīcību, piesakoties šī līdzfinansējuma saņemšanai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Satiksmes ministrija pieprasījumus līdzekļu pārdalei starp valsts budžeta apakšprogrammām 23.04.00 “Mērķdotācijas pašvaldību autoceļiem (ielām)” un 23.06.00 “Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana” iesniegs Finanšu ministrijai ne biežāk kā reizi ceturksnī, atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Pašvaldību savienība
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
tiks papildināts pēc publiskās apspriešanas termiņa beigām

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

tiks papildināts pēc publiskās apspriešanas termiņa beigām

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Attiecas uz pašvaldību ceļu stāvokļa uzlabošanu

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi