Anotācija (ex-ante)

22-TA-1533: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 5. decembra noteikumos Nr. 981 "Noteikumi par mērīšanas līdzekļu atkārtoto verificēšanu, verificēšanas sertifikātiem un verificēšanas atzīmēm"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts

Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 5. decembra noteikumos Nr. 981 „Noteikumi par mērīšanas līdzekļu atkārtoto verificēšanu, verificēšanas sertifikātiem un verificēšanas atzīmēm”, kas paredz pilnveidot normatīvo regulējumu attiecībā uz mērīšanas līdzekļa atkārtotās un ārpuskārtas verificēšanas kārtību.  

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts

Noteikumu projekta mērķis ir pilnveidot normatīvo regulējumu attiecībā uz valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu metroloģiskās kontroles kārtību. 

Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Lietošanā esošajiem mērīšanas līdzekļiem atkārtotās un ārpuskārtas verificēšanas prasības noteiktas Ministru kabineta 2006. gada 5. decembra noteikumos Nr. 981 „Noteikumi par mērīšanas līdzekļu atkārtoto verificēšanu, verificēšanas sertifikātiem un verificēšanas atzīmēm” (turpmāk - Noteikumi Nr. 981). Noteikumos Nr. 981 nepieciešams pilnveidot normatīvo regulējumu attiecībā uz mērīšanas līdzekļu ārpuskārtas verificēšanas kārtību, atkārtotās verificēšanas pamatnosacījumiem, atkārtotās verificēšanas atzīmēm un mērīšanas līdzekļu maksimāli pieļaujamās kļūdas precizitātēm. 

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk - PTAC) pamatojoties uz patērētāju sūdzībām veic mērīšanas līdzekļa ārpuskārtas verificēšanu, tajā skaitā dzīvojamo ēku ievados ūdens patēriņa skaitītāja ārpuskārtas verificēšanu. 2019. un 2020. gadā PTAC kopumā veica 30 mājas ievadu ūdens patēriņa skaitītāju ārpuskārtas verificēšanu, no kuriem par neatbilstošiem metroloģiskajām prasībām tika atzīti 25 ūdens patēriņa skaitītāji jeb 83%, kas izskaidrojams ar to, ka skaitītāju iekšpusē uzkrājas nosēdumi un netīrumi. Savukārt 2021.gadā 21 ūdens patēriņa skaitītājam veica ārpuskārtas verificēšanu, no kuriem par neatbilstošiem metroloģiskajām prasībām tika atzīti 9 ūdens patēriņa skaitītāji.
Ārpuskārtas verificēšanas process no atkārtotās verificēšanas procesa būtiski neatšķiras. Inspicēšanas institūcija pirms verificēšanas veikšanas sagatavo mērīšanas līdzekli metroloģiskajai pārbaudei un, gadījumā, ja skaitītāja iekšpusē atrodas svešķermeņi, tie tiek iztīrīti, lai nodrošinātu mērīšanas līdzekli atbilstošā tehniskā stāvoklī. Šobrīd normatīvais regulējums nenosaka prasības, ka pakalpojumu sniedzējs pirms skaitītāja ārpuskārtas verificēšanas nedrīkst veikt darbības, kas ietekmētu skaitītāju rādījumu precizitāti, piemēram skaitītāju skalošanu. Turklāt pakalpojumu sniedzējam nododot mērīšanas līdzekli inspicēšanas institūcijai ārpuskārtas verificēšanas veikšanai, inspicēšanas institūcijām nav iespējams identificēt strīdu gadījumos iesaistītos mērīšanas līdzekļus, kuriem nepieciešams veikt ārpuskārtas verificēšanu, kā rezultātā mērīšanas līdzekļa ārpuskārtas verificēšana tiek veikta veicot sagatavošanas darbus, kas var ietekmēt mērīšanas līdzekļa metroloģiskos parametrus. Gadījumos, kad inspicēšanas institūcija atzīst mērīšanas līdzekli par atbilstošu normatīvajam regulējumam, izdevumus, tajā skaitā mērīšanas līdzekļa transportēšana un cilvēkresursiem saistītās izmaksas, kas saistīti ar mērīšanas līdzekļa ārpuskārtas verificēšanu sedz pakalpojumu saņēmējs (patērētājs).

Risinājuma apraksts

Tādēļ Noteikumos Nr. 981 nepieciešams papildināt ar normu, kas nosaka, ka inspicēšanas institūcija pirms ārpuskārtas verificēšanas nedrīkst veikt no iekšpuses mērīšanas līdzekļa tīrīšanu no netīrumiem vai nosēdumiem, lai neietekmētu mērīšanas līdzekļu rādījumu precizitāti. Kā arī nepieciešams papildināt, ka inspicēšanas institūcijai jāpārliecinās, vai iepakojums, kurā ir ielikts mērīšanas līdzeklis nav bojāts un piecu darbdienu laikā veic visas nepieciešamās darbības atbilstoši Noteikumu Nr. 981 7. punktā noteiktajām prasībām, neietekmējot mērīšanas līdzekļa mērījumu precizitāti. 
Vienlaikus redakcionāli precizēts Noteikumu projekta 1.2. un 1.3. apakšpunkts. 

Problēmas apraksts

Inspicēšanas institūcija pēc mērīšanas līdzekļu atkārtotās verificēšanas uzliek mērīšanas līdzeklim atkārtotās verificēšanas uzlīmi kā apliecinājumu, ka mērīšanas līdzeklis atbilst metroloģiskajām prasībām. Inspicēšanas institūcija katru gadu pasūta jaunas atkārtotās verificēšanas uzlīmes, lai uzdrukātu kārtējo atkārtotās verificēšanas gadu. Saistībā ar Covid-19 epidemioloģisko situāciju valstī un noteiktajiem ierobežojumiem, ir samazinājies atkārtoti verificējamo mērīšanas līdzekļu skaits, kā rezultātā inspicēšanas institūcijas nevar izlietot visas uzlīmes gada ietvaros un attiecīgi inspicēšanas institūcijai ir jāutilizē neizmantotās uzlīmes, radot inspicēšanas institūcijām zaudējumus. Lai uzlīmes nevajadzētu utilizēt un varētu izmantot nākošajā gadā, Noteikumu projekta 1. pielikumā ir precizēta atkārtotās verificēšanas uzlīme un Noteikumu projekta 1.5. un 1.6. apakšpunkts.  

Risinājuma apraksts

Noteikumu projekta 1. pielikumā precizēta atkārtotās verificēšanas atzīme, kā arī redakcionāli precizēts Noteikumu projekta 1.5. un 1.6. apakšpunkts.

Problēmas apraksts
Spēkā esošais normatīvais regulējums nosaka, ka inspicēšanas institūcijām reizi ceturksnī jāiesniedz pārskats par verificētajiem mērīšanas līdzekļiem, bet tā kā inspicēšanas institūciju iesniegtos ceturkšņa pārskatus PTAC neanalizē un datu apkopošana notiek manuāli, nepieciešams veikt redakcionālus precizējumus Noteikumu projekta 7. punktā, nosakot, ka inspicēšanas institūcijām pārskats par verificētajiem mērīšanas līdzekļiem jāiesniedz līdz kārtējā kalendāra janvāra beigām, tādējādi samazinot administratīvās izmaksas gan PTAC, gan inspicēšanas institūcijām. 
Risinājuma apraksts
Redakcionāli precizēts Noteikumu projekta 1.7. apakšpunkts un papildināts ar 3. pielikumu, lai visas inspicēšanas institūcijas PTAC iesniegtu pārskatus viena veida formātā. 
Problēmas apraksts
Noteikumu projekta 2. pielikuma tabulas 13. punktā automātiskajiem gravimetriskajiem iepildes svariem maksimāli pieļaujamā kļūda tiek noteikta atkarībā no iepildījuma masas vērtības (m). Līdz ar to nepieciešams precizēt masas diapazonu katrai maksimāli pieļaujamās kļūdas vērtībai. 
Noteikumu projekta 2. pielikuma tabulas 23. un 24. punktā maksimāli pieļaujamās kļūdas vērtības norādītas divas reizes vienā teikumā, tāpēc nepieciešams precizēt 23. un 24. punkta redakcijas. 
Ņemot vērā veiktos grozījumus Ministru kabineta 2017. gada 28. novembra noteikumos Nr. 704 "Prasības transportlīdzekļu braukšanas ātruma mērierīcēm" un Ministru kabineta 2007. gada 9. janvāra noteikumos Nr. 40 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu" nepieciešams precizēt maksimāli pieļaujamo kļūdu 2. pielikuma tabulas 40. punktā. 
Risinājuma apraksts
Redakcionāli precizēts Noteikumu projekta 2. pielikums. 
Problēmas apraksts
Šobrīd spēkā esošajos noteikumos 1.punkta redakcija daļēji neatbilst likuma "Par mērījumu vienotību" 6. panta otrajā daļā, 9. panta sestajā daļā un 10.1 panta sestajā daļā ietvertajam pilnvarojumam Ministru kabinetam. 
Risinājuma apraksts
Līdz ar to redakcionāli precizēts Noteikumu projekta 1.1.apakšpunkts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Noteikumu projektā ietvertās prasības attiecībā uz atkārtotās verificēšanas uzlīmēm un pārskatu par atkārtoti verificētajiem mērīšanas līdzekļiem stājas spēkā 2023.gada 1 janvārī, lai inspicēšanas institūcijas varētu sagatavoties jaunajām prasībām. 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Mērīšanas līdzekļu lietotāji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka mērīšanas līdzeklim, kas nodots ārpuskārtas verificēšanai, inspicēšanas institūcija pirms ārpuskārtas verificēšanas nedrīkst veikt mērīšanas līdzekļa iekšpuses tīrīšanu no netīrumiem un nosēdumiem, tādējādi novēršot, ka mērīšanas līdzeklis atbilst metroloģiskajām prasībām un mērīšanas līdzekļa lietotājam nav jāsedz izdevumi par ārpuskārtas verificēšanu. 
Juridiskās personas
  • Akreditētas inspicēšanas institūcijas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietver, ka inspicēšanas institūcijām turpmāk atkārtotās verificēšanas uzlīmes nebūs jāpasūta kārtējā gada ietvaros (reizi gadā), bet tad, kad atkārtotās verificēšanas uzlīmes būs izlietojušās. Tādējādi tiks ietaupīti inspicēšanas institūcijām finansiālie līdzekļi par atkārtotās verificēšanas uzlīmēm.  
Kā arī turpmāk inspicēšanas institūcijām nebūs jāiesniedz PTAC pārskats par verificētajiem mērīšanas līdzekļiem reizi ceturksnī, bet reizi gadā, līdz ar to inspicēšanas institūcijām samazināsies administratīvās izmaksas. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Inspicēšanas institūcijas varēs ietaupīt savus finansiālos līdzekļus, nepasūtot atkārtotās verificēšanas uzlīmes reizi gadā, bet tad, kad būs izlietojušās un nevajadzēs sagatavot pārskatus par atkārtoti verificētajiem mērīšanas līdzekļiem reizi ceturksnī, bet reizi gadā.  

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
Mērīšanas līdzekļu lietotāji
neietekmē
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
-1 443,15
Akreditētas inspicēšanas institūcijas
samazinās
Vērtības nozīme:
10,69
METROLOGA pofesijas vidējā stundas tarifa likme 2022.gadā (VID dati)
3,00
Minimālais pārskata sagatavošanas laiks
15
akreditēto inspicēšanas institūciju skaits
3
pārskatu skaits, kas vairs nebūs jāgatavo gada laikā
-1 443,15
Adminsitratīvo izmaksu samazinājuma aprēķins ir aptuvens: katrai inspicēšanas institūcijai darbības apjoms ir atšķirīgs, līdz ar to pārskata sagatvošanas laiks katrai institūcijai ir dažāds. Aprēķins veikts par minimālo apjomu, parāda, cik administratīvo izmaksu ietaupīs, sniedzot vienu pārskatu gadā, nevis četrus, kā bija iepriekš.
Kopā
-1 443,15

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
Mērīšanas līdzekļu lietotāji
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
11 250,00
Akreditētas inspicēšanas institūcijas
Vērtības nozīme:
750,00
izmaksas par atkārtotās verificēšanas uzlīmēm gada ietvaros, ko varēs ietaupīt (faktiski iztēre 250,00 euro)
15
akreditēto inspicēšanas institūciju skaits
11 250,00
Kopumā ir 15 akreditētas inspicēšanas institūcijas no kurām ir institūcijas, kas verificē tikai dažus mērīšanas līdzekļu veidus, bet ir institūcijas, kurām darbības apjoms ir ļoti plašs. Inspicēšanas institūcija pēc mērīšanas līdzekļa atkārtotās verificēšanas uzliek atkārtotās verificēšanas uzlīmi kā apliecinājumu, ka mērīšanas līdzeklis atbilst metroloģiskajām prasībām. Šobrīd inspicēšanas institūcijas gada ietvaros pasūta jaunas uzlīmes un gadījumā, ja uzlīmes netiek izmantotas, tad inspicēšanas institūcija utilizē, radot inspicēšanas institūcijai zaudējumus. Ar paradzemajiem grozījumiem inspicēšanas institūcija uzlīmes varēs izmantot tik ilgi kamēr tiks izlietotas, kas ir iespējamība, ka uzlīmes tiks lietotas līdz pat 4 gadiem. Vienai inspicēšanas institūcijai gadā aptuveni veidojas 1000 EUR izmaksas par atkārtotās verificēšanas uzlīmju pasūtīšanu. Pieņemot, ka šīs uzlīmes tiks izlietotas četru gadu laikā, inspicēšanas institūcijai izmaksas sastādīs 250 EUR gadā, radot ietaupījumu 750 EUR gadā.
Kopā
11 250,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits
Akreditētas inspicēšanas institūcijas

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/60c32d5b-915a-41af-8fa1-59cac29e64db 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi/priekšlikumi netika saņemti

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
samazinās
Vērtības nozīme:
9,33
vidējā stundas likme 2022.gads, VID dati
2,00
vidējais laika patēriņš datu apkopošanai par vienu institūciju
15
akreditētas inspicēšanas institūcijas
3
reizes gadā, kad vairs nebūs jāveic datu apkopošanu
-839,70
Šobrīd spēkā esošais regulējums nosaka, ka inspicēšanas institūcijām reizi ceturksnī jāiesniedz pārskats par atkārtoti verificētajiem mērīšanas līdzekļiem. Tā kā PTAC tupmāk neveiks datu apkopošanu katru ceturksni, tad Noteikumu projektā ir noteikts, ka inspicēšanas institūcijām turpmāk pārskats būs jāiesniedz reizi gadā un PTAC datu apkopošana veiks reizi gadā. Līdz ar to PTAC samazināsies administratīvās izmaksas, kas veidojas, veicot 3 datu pārbaudes gadā (Četru datu pārbaužu vietā turpmāk būs jāveic tikai viena)
Kopā
-839,70

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
Kopā
0,00

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi