1.1. Pamatojums
Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 5. decembra noteikumos Nr. 981 „Noteikumi par mērīšanas līdzekļu atkārtoto verificēšanu, verificēšanas sertifikātiem un verificēšanas atzīmēm”, kas paredz pilnveidot normatīvo regulējumu attiecībā uz mērīšanas līdzekļa atkārtotās un ārpuskārtas verificēšanas kārtību.
1.2. Mērķis
Noteikumu projekta mērķis ir pilnveidot normatīvo regulējumu attiecībā uz valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu metroloģiskās kontroles kārtību.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Lietošanā esošajiem mērīšanas līdzekļiem atkārtotās un ārpuskārtas verificēšanas prasības noteiktas Ministru kabineta 2006. gada 5. decembra noteikumos Nr. 981 „Noteikumi par mērīšanas līdzekļu atkārtoto verificēšanu, verificēšanas sertifikātiem un verificēšanas atzīmēm” (turpmāk - Noteikumi Nr. 981). Noteikumos Nr. 981 nepieciešams pilnveidot normatīvo regulējumu attiecībā uz mērīšanas līdzekļu ārpuskārtas verificēšanas kārtību, atkārtotās verificēšanas pamatnosacījumiem, atkārtotās verificēšanas atzīmēm un mērīšanas līdzekļu maksimāli pieļaujamās kļūdas precizitātēm.
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk - PTAC) pamatojoties uz patērētāju sūdzībām veic mērīšanas līdzekļa ārpuskārtas verificēšanu, tajā skaitā dzīvojamo ēku ievados ūdens patēriņa skaitītāja ārpuskārtas verificēšanu. 2019. un 2020. gadā PTAC kopumā veica 30 mājas ievadu ūdens patēriņa skaitītāju ārpuskārtas verificēšanu, no kuriem par neatbilstošiem metroloģiskajām prasībām tika atzīti 25 ūdens patēriņa skaitītāji jeb 83%, kas izskaidrojams ar to, ka skaitītāju iekšpusē uzkrājas nosēdumi un netīrumi. Savukārt 2021.gadā 21 ūdens patēriņa skaitītājam veica ārpuskārtas verificēšanu, no kuriem par neatbilstošiem metroloģiskajām prasībām tika atzīti 9 ūdens patēriņa skaitītāji.
Ārpuskārtas verificēšanas process no atkārtotās verificēšanas procesa būtiski neatšķiras. Inspicēšanas institūcija pirms verificēšanas veikšanas sagatavo mērīšanas līdzekli metroloģiskajai pārbaudei un, gadījumā, ja skaitītāja iekšpusē atrodas svešķermeņi, tie tiek iztīrīti, lai nodrošinātu mērīšanas līdzekli atbilstošā tehniskā stāvoklī. Šobrīd normatīvais regulējums nenosaka prasības, ka pakalpojumu sniedzējs pirms skaitītāja ārpuskārtas verificēšanas nedrīkst veikt darbības, kas ietekmētu skaitītāju rādījumu precizitāti, piemēram skaitītāju skalošanu. Turklāt pakalpojumu sniedzējam nododot mērīšanas līdzekli inspicēšanas institūcijai ārpuskārtas verificēšanas veikšanai, inspicēšanas institūcijām nav iespējams identificēt strīdu gadījumos iesaistītos mērīšanas līdzekļus, kuriem nepieciešams veikt ārpuskārtas verificēšanu, kā rezultātā mērīšanas līdzekļa ārpuskārtas verificēšana tiek veikta veicot sagatavošanas darbus, kas var ietekmēt mērīšanas līdzekļa metroloģiskos parametrus. Gadījumos, kad inspicēšanas institūcija atzīst mērīšanas līdzekli par atbilstošu normatīvajam regulējumam, izdevumus, tajā skaitā mērīšanas līdzekļa transportēšana un cilvēkresursiem saistītās izmaksas, kas saistīti ar mērīšanas līdzekļa ārpuskārtas verificēšanu sedz pakalpojumu saņēmējs (patērētājs).
Tādēļ Noteikumos Nr. 981 nepieciešams papildināt ar normu, kas nosaka, ka inspicēšanas institūcija pirms ārpuskārtas verificēšanas nedrīkst veikt no iekšpuses mērīšanas līdzekļa tīrīšanu no netīrumiem vai nosēdumiem, lai neietekmētu mērīšanas līdzekļu rādījumu precizitāti. Kā arī nepieciešams papildināt, ka inspicēšanas institūcijai jāpārliecinās, vai iepakojums, kurā ir ielikts mērīšanas līdzeklis nav bojāts un piecu darbdienu laikā veic visas nepieciešamās darbības atbilstoši Noteikumu Nr. 981 7. punktā noteiktajām prasībām, neietekmējot mērīšanas līdzekļa mērījumu precizitāti.
Vienlaikus redakcionāli precizēts Noteikumu projekta 1.2. un 1.3. apakšpunkts.
Inspicēšanas institūcija pēc mērīšanas līdzekļu atkārtotās verificēšanas uzliek mērīšanas līdzeklim atkārtotās verificēšanas uzlīmi kā apliecinājumu, ka mērīšanas līdzeklis atbilst metroloģiskajām prasībām. Inspicēšanas institūcija katru gadu pasūta jaunas atkārtotās verificēšanas uzlīmes, lai uzdrukātu kārtējo atkārtotās verificēšanas gadu. Saistībā ar Covid-19 epidemioloģisko situāciju valstī un noteiktajiem ierobežojumiem, ir samazinājies atkārtoti verificējamo mērīšanas līdzekļu skaits, kā rezultātā inspicēšanas institūcijas nevar izlietot visas uzlīmes gada ietvaros un attiecīgi inspicēšanas institūcijai ir jāutilizē neizmantotās uzlīmes, radot inspicēšanas institūcijām zaudējumus. Lai uzlīmes nevajadzētu utilizēt un varētu izmantot nākošajā gadā, Noteikumu projekta 1. pielikumā ir precizēta atkārtotās verificēšanas uzlīme un Noteikumu projekta 1.5. un 1.6. apakšpunkts.
Noteikumu projekta 1. pielikumā precizēta atkārtotās verificēšanas atzīme, kā arī redakcionāli precizēts Noteikumu projekta 1.5. un 1.6. apakšpunkts.
Noteikumu projekta 2. pielikuma tabulas 23. un 24. punktā maksimāli pieļaujamās kļūdas vērtības norādītas divas reizes vienā teikumā, tāpēc nepieciešams precizēt 23. un 24. punkta redakcijas.
Ņemot vērā veiktos grozījumus Ministru kabineta 2017. gada 28. novembra noteikumos Nr. 704 "Prasības transportlīdzekļu braukšanas ātruma mērierīcēm" un Ministru kabineta 2007. gada 9. janvāra noteikumos Nr. 40 "Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu" nepieciešams precizēt maksimāli pieļaujamo kļūdu 2. pielikuma tabulas 40. punktā.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
- Mērīšanas līdzekļu lietotāji
- Akreditētas inspicēšanas institūcijas
Kā arī turpmāk inspicēšanas institūcijām nebūs jāiesniedz PTAC pārskats par verificētajiem mērīšanas līdzekļiem reizi ceturksnī, bet reizi gadā, līdz ar to inspicēšanas institūcijām samazināsies administratīvās izmaksas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
4.2. Cita informācija
5.3. Cita informācija
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
6.4. Cita informācija
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Patērētāju tiesību aizsardzības centrs