Anotācija (ex-ante)

23-TA-2785: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Reliģisko organizāciju likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Reliģisko organizāciju likumā" (turpmāk - likumprojekts) izstrādāts atbilstoši pēc Iekšlietu ministrijas iniciatīvas, lai Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu nodarbinātajiem, viņu  tuviniekiem un iestāžu klientiem nodrošinātu garīgās - reliģiskās aprūpes, garīgās konsultēšanas un atbalsta sniegšanas iespēju Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt garīgi - reliģisko aprūpi, garīgās konsultēšanas un atbalsta iespēju sniegšanu dienesta vietās Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu nodarbinātajiem, viņu tuviniekiem un ar nelaimes gadījumu vai likumpārkāpumu saistītām personām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pēc Reliģisko organizāciju likuma, kapelāni ir garīgais personāls, kas veic amata pienākumus soda izciešanas vietās, Nacionālo bruņoto spēku formulējumos un citur, kur nav pieejama parastā garīdznieka aprūpe.
Nacionālajos bruņotajos spēkos kapelāni atrodas dienestā,  administratīvajos jautājumos ir pakļauti militārās struktūrvienības priekšniekam (daļas komandierim), jautājumos, kas saistīti ar kapelānu darbību, – Nacionālo bruņoto spēku virskapelānam, bet reliģiskajos jautājumos – attiecīgajai reliģiskajai savienībai (baznīcai). Kapelāni nodrošina Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva un viņu tuvinieku garīgo aprūpi, kā garīdznieki sniedz garīgo aprūpi bojā gājušo karavīru tuviniekiem.
Ieslodzījuma vietu kapelāni veic apcietināto, notiesāto un ieslodzījuma vietu personāla garīgo aprūpi, sniedz morālu atbalstu un nepieciešamās konsultācijas reliģiskajos un ētikas jautājumos, ka arī veic tikumiskās audzināšanas pasākumus.
Lidostu, ostu un sauszemes transporta staciju kapelāni veic lidostu, ostu un sauszemes transporta staciju darbinieku un pasažieru garīgo aprūpi.
Profesionālās veselības aprūpes un sociālās aprūpes iestāžu kapelāni ir ārstniecības atbalsta personas, kas veic ārstniecības iestāžu personāla un tajās esošo pacientu garīgo aprūpi, sniedzot morālu atbalstu un nepieciešamās konsultācijas reliģiskajos jautājumos.
Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu personālam psiholoģisko palīdzību un atbalstu, krīzes intervenci, konsultēšanu psiholoģiskā atbalsta kursu un rehabilitējošu pasākumu programmu īstenošanu savu iespēju un ierobežotās kapacitātes ietvaros nodrošina Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centra Psiholoģiskā atbalsta nodaļa. Kā viens no nākotnes uzdevumiem ir pilnveidot psiholoģisko atbalstu Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu nodarbinātajiem, ieviešot vairāku līmeņu psiholoģisko atbalstu un izveidojot kolēģu atbalsta posmu.
Vienlaikus jāatzīst, ka garīgi - reliģiskā aprūpe, garīgā konsultēšana un atbalsts dienesta vietā Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu nodarbinātajiem, viņu tuviniekiem un ar nelaimes gadījumu vai likumpārkāpumu saistītām personām šobrīd netiek nodrošināta.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Dienests Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs (turpmāk- iekšlietu iestādes) ir saistīts ar profesionālā riska situācijām, lielu garīgo slodzi un personāla profesionālās izdegšanas riskiem.  Par likumpārkāpumu aizturētās un policijas īslaicīgās aizturēšanas vietās ievietotās personas, kuras atrodas liela stresa vai depresijas stāvoklī mēdz piemeklēt suicidālas tieksmes. Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu kompetence ir saistīta ar situācijām, kad cilvēkiem ir jāpaziņo par bojā gājušiem tuviniekiem, ja nāve iestājusies ceļu satiksmes negadījuma vai citā nelaimes gadījumā, persona gājusi bojā noziedzīga nodarījuma vai pašnāvības rezultātā.
 Veicot ugunsgrēku dzēšanas un glābšanas darbus, kā arī  glābšanas darbus sagruvumos, ceļu satiksmes negadījumos, katastrofu izraisīto seku likvidēšanu u.c. , ugunsgrēku dzēšanas un glābšanas vadītājs nosaka bīstamo zonu, kur var pastāvēt bīstamie faktori. Šajā bīstamajā zonā var atrasties tikai speciāli apmācītas amatpersonas, bet izņēmuma gadījumā arī cilvēki, kas ir instruēti un nodrošināti ar individuālajiem aizsardzības līdzekļiem (piemēram, Neatliekamās medīcīniskās palīdzības dienesta mediķi).  Nereti bīstamajā zonā smagos apstākļos var ilgstoši atrasties cietušie, kuru glābšanai nepieciešams laiks. Arī pašiem glābējiem, kuri nevar atstāt notikuma vietu,  saskaroties ar cilvēku bojā eju, it īpaši bērnu nāvi, redzot cilvēku ciešanas var būt nepieciešama tūlītēja emocionāla un psiholoģiska palīdzība, lai varētu turpināt darbus.
Praksē minētā uzdevuma izpilde ir apgrūtinoša, jo prasa īpašas kompetences. Paaugstināta stresa situācijās nereti pašiem nodarbinātajiem ir nepieciešams psihoemocionāls un garīgs atbalsts, tāpēc kapelāna iesaiste šādās situācijās varētu būtiski atvieglot iekšlietu darbinieku ikdienu.
Nodarbināto nepietiekamība, virsstundas, palielinātā darba slodze, nepietiekamā atalgojuma radītās negācijas var radīt saspīlējumu gan katrā nodarbinātā atsevišķi, gan arī personu savstarpējā komunikācijā, un nepieciešamība pēc garīgās aprūpes, mierinājuma, garīgā palīdzība un cilvēciska saruna, ko varētu sniegt kapelāns, ir ļoti aktuāla un lietderīga.
Kapelānu dienesta darbība ir valsts un reliģisko organizāciju sadarbības joma, kuras ietvaros puses sadarbojas vienotā mērķa sasniegšanai, saglabājot neitralitāti un konfidencionalitāti. Valsts nodrošina, lai katrai personai būtu tiesības saņemt garīgo aprūpi, bet veidu un kārtību valsts ir tiesīga izvēlēties pati, t.i., nenosakot kapelānu dienesta darbību, bet katrai organizācijai ļaujot pašai organizēt garīgo aprūpi, vai organizējot konkrēta no valsts budžeta apmaksāta dienesta darbību, kas nodrošina visu reliģisko organizāciju pieaicināšanu un darbības īstenošanu konkrētajās iestādēs.
Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu (Valsts policija, Ugunsdzēsības un glābšanas dienests, Valsts robežsardze) darba specifika un nodarbināto veicamie pienākumi, kā arī iepriekš minētie argumenti, uzskatāmi pierāda valsts budžeta apmaksātas garīgās aprūpes pakalpojumu pieejamības nepieciešamību šajās iestādēs. 
 Iekšlietu iestādēs nepieciešams ieviest kapelāna amatu, kura funkcijas (uzdevumi) būtu:
1) nepieciešamības gadījumā ierasties notikuma vietā, lai bīstamajā zonā sniegtu garīgu un psihoemocionālu atbalstu amatpersonām, cietušajiem un viņu ģimenes locekļiem smagu psihoemocionālu pārdzīvojumu, krīzes, nelaimes gadījumu, atkarību, suicidālu draudu, smagas depresijas u.c. gadījumos;
2) veikt garīgo darbu un nodrošināt iestāžu nodarbinātajiem reliģisko aprūpi un reliģisko tradīciju uzturēšanu, kā arī nodarbināto un viņu ģimenes locekļu garīgo aprūpi;
3) veicināt iestāžu nodarbinātajiem un viņu ģimenes locekļiem  reliģisko, ētisko, sociālo vērtību un standartu ievērošanu un īstenošanu dzīvē;
4) sniegt iestāžu nodarbinātajiem un viņu ģimenes locekļiem morālu atbalstu, nepieciešamās konsultācijas un padomus reliģiskajos, ētiskajos un garīgajos jautājumos;
5) sadarboties ar sabiedriskajām organizācijām jautājumos, kas saistīti ar iestāžu nodarbinātajiem un viņu ģimenes locekļu reliģisko, garīgo, morālo un ētisko izaugsmi;
6) vadīt izglītojošus seminārus par ģimeni un laulībām, par dzīvību un tās vērtību, par pašnāvību un ar to saistītiem jautājumiem, par dažādu atkarību problemātiku, kā arī sadarboties ar sabiedriskajām organizācijām, kas risina minētos jautājumus;
7) sadarboties ar Nacionālo bruņoto spēku un citu iestāžu kapelānu dienestu.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iekšlietu iestāžu darba specifiku un nodarbināto veicamos pienākumus, izdarīt grozījumu Reliģisko organizāciju likumā, kas ļautu ieviest iekšlietu iestādēs kapelāna amatu, lai šo iestāžu nodarbinātajiem, viņu tuviniekiem un iestāžu klientiem būtu nodrošināta garīgi - reliģiskās aprūpes,  garīgās konsultēšanas un atbalsta saņemšana. 
Likumprojekts paredz izdarīt grozījumus Reliģisko organizāciju likumā:
1) izteikt 1.panta 8.punktu jaunā redakcijā: 8) kapelāni - garīgais personāls, kas veic amata pienākumus soda izciešanas vietās, Nacionālo bruņoto spēku formējumos, Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs un citur, kur nav pieejama parastā garīdznieka aprūpe;
2) 14.pantā papildināt piektajā daļā aiz vārdiem "soda izciešanas vietās" ar vārdiem "Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs", paredzot to, ka reliģisko darbību Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs var veikt, ja to vēlas tajās esošās personas. 
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ar nelaimes gadījumu vai likumpārkāpumu saistītas personas, proti, par likumpārkāpumu aizturētās un policijas īslaicīgās aizturēšanas vietās ievietotās personas, kuras atrodas liela stresa vai depresijas stāvoklī, t.sk. ar suicidālām tieksmēm, kā arī personas, kurām ir jāpaziņo par bojā gājušiem tuviniekiem, ja nāve iestājusies ceļu satiksmes negadījuma vai citā nelaimes gadījumā, vai tuvinieks gājis bojā noziedzīga nodarījuma vai pašnāvības rezultātā.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Reliģiskas konfesijas. Kapelānus amatam izvirza baznīcas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Iekšlietu iestādēs plānots ieviest 18 kapelānu amatus, tai skaitā Valsts policijā - 7 kapelāna amatus, Valsts robežsardzē - 6 amatus, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā  - 5 amatus. Minētie amati tiks izveidoti attiecīgajām iestādēm noteikto amata vietu skaita ietvaros, pārveidojot ilgstoši vakantos amatus par kapelāna amatiem, tādējādi nepalielinot Iekšlietu ministrijas resora kopējo amata vietu skaitu. Ar likumprojektu saistīto normu īstenošanu Iekšlietu ministrija nodrošinās tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, tas ir, kapelāna amatu ieviešana tiks nodrošināta attiecīgajām iestādēm piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

Plānotie kapelāna amati un prognozētā mēnešalgu grupa un mēnešalga.
 

Iestāde
 
Amats Amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi Darba līgums Prognozētā mēnešalgu grupa 2024.gads prognozētā mēnešalga
Valsts policija
 
Virskapelāns
Kapelāns
1
3

3
12
9*
2400
2000
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests Virskapelāns
Kapelāns
1
4
  12
10
2400
2000
Valsts robežsardze Virskapelāns
Kapelāns
1
5
  12
10
2400
2000
Kopā   15 3    
*Kapelāniem, ar kuriem tiks slēgts darba līgums, mēnešalgu grupa tiks noteikta saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 26. aprīļa noteikumiem Nr. 262 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība”.
Amatpersonām ar speciālo dienesta pakāpi mēnešalgu grupa tiks noteikta saskaņā ar arī Ministru kabineta 2016.gada 13.decembra noteikumiem Nr. 810 "Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm amatu klasifikāciju” (būs nepieciešami grozījumi).

 

4.1.1. Ministru kabineta 2011. gada 15.februāra noteikumi Nr. 134 "Noteikumi par kapelāna dienestu".
Ministru kabineta 2016.gada 13.decembra noteikumus Nr. 810 "Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm amatu klasifikāciju".

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams regulējumu papildināt ar Iekšlietu ministrijas kapelāna funkcijām, pakļautību un nodarbinātības attiecību uzsākšanas kārtību, kā arī papildināt Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm amatu klasifikāciju.
 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts policija, Valsts robežsardze, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/1816e0d0-a925-47e1-b3d3-bc4d759d3e0b

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi publiskās apspriešanas laikā (no 07.03.2024. līdz 17.03.2024.) TAP portālā netika saņemti. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts policija
  • Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
  • Valsts robežsardze

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi