25-TA-314: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2020. gada 26. maija noteikumos Nr. 327 "Noteikumi par kredītinformācijas biroja datubāzē iekļaujamām ziņām par maksājuma saistībām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 26. maija noteikumos Nr. 327 "Noteikumi par kredītinformācijas biroja datubāzē iekļaujamām ziņām par maksājuma saistībām"" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts pēc Ekonomikas ministrijas iniciatīvas, lai uzlabotu patērētāju spējas atmaksāt kredītu izvērtēšanas procesu un samazinātu to gadījumu skaitu, kad patērētājs cieš finansiālus zaudējumus.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai uzlabotu patērētāju aizsardzību un novērstu situācijas, kad kredīta devējiem nav pieejama visa būtiskā informācija patērētāja spējas atmaksāt kredītu izvērtēšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd spēkā esošais regulējums paredz pienākumu kredīta devējam kredītinformācijas birojā iesniegt informāciju par klientu un viņa saistībām ne vēlāk kā 10 darbdienu laikā pēc klienta (tai skaitā galvinieka) līguma spēkā stāšanās datuma.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Desmit darbdienas ir pārāk ilgs laiks ziņu jaunu kreditēšanas līgumu noslēgšanu iekļaušanai kredītinformācijas biroju datubāzēs, jo šajā laikā patērētājs var saņemt jaunu kredītu, bet jaunais kredīta devējs, izvērtējot patērētāja spēju atmaksāt kredītu, nebūs informēts par patērētājam jau izsniegto kredītu. Lai novērstu pārmērīgu aizņemšanos, potenciāli rada problēma, jo, lai korekti izvērtētu patērētāja spēju atmaksāt kredītu un neizsniegtu patērētājam kredītu, kuru viņš visticamāk nespēs atmaksāt, kredīta devējam ir jābūt iespējai novērtēt visas patērētāja saistības.
Risinājuma apraksts
Patērētāju spējas atmaksāt kredītu izvērtēšanas mērķis – lai patērētājam tiktu izsniegts tāds kredīts, kuru viņš visticamāk spētu atmaksāt, pārmēru neapgrūtinot citu esošo izdevumu segšanu.
Veicot patērētāja spējas atmaksāt kredītu izvērtēšanu kredītu devējiem ir obligāts pienākums sniegt un apmainīties ar informāciju ar kredītinformācijas birojiem par kredītu ņēmēja saistībām un to izpildes gaitu, t.sk. maksājumu kavējumiem. Ir būtiski, ka šajā procesā kredīta devējam ir visa informācija, lai korekti novērtētu patērētāja spēju atmaksāt kredītu.
Tādēļ Noteikumu projekts paredz saīsināt laiku, kurā kredīta devējiem ir jāsniedz informācija par izsniegtajiem kredītiem - informācija kredītinformācijas biroju datubāzēm ir jāsniedz trīs darbdienu laikā pēc līguma spēkā stāšanās datuma.
Arī izmaiņas turpmāk būs jāaktualizē trīs darbdienu laikā pēc attiecīgo izmaiņu spēkā stāšanās datuma. Šāds termiņš noteikts, pārrunājot to ar nozari un ņemot vērā viņu tehniskās iespējas.
Veicot patērētāja spējas atmaksāt kredītu izvērtēšanu kredītu devējiem ir obligāts pienākums sniegt un apmainīties ar informāciju ar kredītinformācijas birojiem par kredītu ņēmēja saistībām un to izpildes gaitu, t.sk. maksājumu kavējumiem. Ir būtiski, ka šajā procesā kredīta devējam ir visa informācija, lai korekti novērtētu patērētāja spēju atmaksāt kredītu.
Tādēļ Noteikumu projekts paredz saīsināt laiku, kurā kredīta devējiem ir jāsniedz informācija par izsniegtajiem kredītiem - informācija kredītinformācijas biroju datubāzēm ir jāsniedz trīs darbdienu laikā pēc līguma spēkā stāšanās datuma.
Arī izmaiņas turpmāk būs jāaktualizē trīs darbdienu laikā pēc attiecīgo izmaiņu spēkā stāšanās datuma. Šāds termiņš noteikts, pārrunājot to ar nozari un ņemot vērā viņu tehniskās iespējas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, Latvijas BankaNevalstiskās organizācijas
Biedrība "Fintech Latvija Asociācija", Biedrība "Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija", Latvijas Finanšu nozares asociācija, LATVIJAS KREDĪTŅĒMĒJU ASOCIĀCIJA, Latvijas patērētāju interešu azistāvības asociācijaCits
AS Kredītinformācijas Birojs, AS CREFO birojs6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
