Anotācija (ex-ante)

22-TA-3797: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem”” (turpmāk - projekts) saskaņā ar Izglītības likuma Pārejas noteikumu 104.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir īstenot secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā pamatizglītības pakāpē, lai veicinātu sekmīgu pilnveidotā mācību satura un pieejas ieviešanu visās Latvijas izglītības iestādēs.  
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022.gada 29.septembrī Saeimā pieņemti grozījumi Izglītības likumā, kas stājās spēkā 2022.gada 25.oktobrī (turpmāk - Izglītības likuma grozījumi). Izglītības likuma grozījumi paredz  līdz 2025.gada 1.septembrim izslēgt no Izglītības likuma 41.pantu. Izglītības likuma Pārejas noteikumu 102.punktā noteikts, ka Izglītības likuma grozījumi, kas paredz izslēgt Izglītības likuma 41. pantu, stājas spēkā: 
1) 2023. gada 1. septembrī - attiecībā uz pirmsskolas izglītības programmas un vispārējās izglītības pamatizglītības programmas īstenošanu 1., 4. un 7. klasē; 
2) 2024. gada 1. septembrī - attiecībā uz vispārējās izglītības pamatizglītības programmas īstenošanu 2., 5. un 8. klasē; 
3) 2025. gada 1. septembrī - attiecībā uz vispārējās izglītības pamatizglītības programmas īstenošanu 3., 6. un 9. klasē. 
Ar Izglītības likuma grozījumiem izslēgts arī 9. panta otrās daļas 2. punkts un 38. panta otrās daļas 1. punkts. 
Lai nodrošinātu Izglītības likuma grozījumu izpildi, nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem" (turpmāk - Noteikumi Nr.747). 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izglītības likuma Pārejas noteikumu 104.punktā noteikts, ka jāizdara attiecīgi grozījumi Noteikumos Nr.747 atbilstoši Izglītības likuma grozījumiem, ar kuriem izslēdz 9. panta otrās daļas 2. punktu, 38. panta otrās daļas 1. punktu un 41. pantu. 
 
Noteikumu Nr. 747 19.punktā un 12.pielikumā noteikts vispārējās pamatizglītības mazākumtautību programmas paraugs, 2.pielikumā noteikti sasniedzamie rezultāti valodu mācību jomā - mazākumtautību izglītības programmā, savukārt 21.2., 21.4., 21.6., 21.8., 21.10., 21.12., 21.14., 22.2., 23.2 apakšpunktos, 14.,  15. un 16.pielikumā noteikti speciālās pamatizglītības mazākumtautību programmu paraugi. 
Risinājuma apraksts
Projekts paredz izteikt 24.12. apakšpunktu jaunā redakcijā ar atsauci uz 11.pielikumu no 2025.gada 1.septembra, jo 12.pielikums, atbilstoši pārejas periodam, zaudēs spēku.

Projekts papildināts ar 27.3 apakšpunktu, kurā noteikts pārejas periods pamatizglītības mazākumtautību programmu īstenošanai atbilstoši Izglītības likuma grozījumiem.

Projekts paredz izteikt jaunā redakcijā 2. pielikumu, svītrojot II. un III.sadaļu, kas attiecas uz mācību saturu valodu jomā pamatizglītības mazākumtautību programmās, 14., 15. un 16.pielikumu, svītrojot no tiem nosacījumus, kas attiecas uz mazākumtautību izglītības programmām. Pielikumu jaunajām redakcijām tiek noteikts spēkā stāšanās termiņš 2025.gada 1.septembris atbilstoši pārejas periodam mazākumtautību izglītības programmu īstenošanai. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Izglītojamie, izglītojamo vecāki, izglītības speciālisti, pedagogi, Valsts izglītības satura centra darbinieki
Ietekmes apraksts
Jāgatavojas secīgai pārejai uz mācībām valsts valodā pamatizglītības pakāpē, lai kopīgi veicinātu sekmīgu pilnveidotā mācību satura un pieejas ieviešanu visās Latvijas izglītības iestādēs.  
Juridiskās personas
  • Izglītības iestādes, kuras īsteno vispārējās pamatizglītības programmas.
Ietekmes apraksts
Jāīsteno secīga pāreja uz mācībām valsts valodā pamatizglītības pakāpē, lai veicinātu sekmīgu pilnveidotā mācību satura un pieejas ieviešanu visās Latvijas izglītības iestādēs.  

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. 22-TA-3523 - Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 716 "Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem"

Pamatojums un apraksts
Projekta mērķis  ir īstenot secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā pirmsskolas izglītības  pakāpē, lai veicinātu sekmīgu pilnveidotā mācību satura un pieejas ieviešanu visās Latvijas izglītības iestādēs.   
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, Valsts izglītības satura centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/84c64c58-3aed-47f7-ada5-fce51fd2e275

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspiešanas rezultāti pievienoti Tiesību akta lietā sadaļā "Papildu dokumenti".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts izglītības satura centrs
  • Izglītības iestādes, kuras īsteno vispārējās pamatizglītības programmas.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Atbilstoši spēkā esošajiem tiesību aktiem jāīsteno secīga pāreja uz mācībām valsts valodā pamatizglītības pakāpē, lai veicinātu sekmīgu pilnveidotā mācību satura un pieejas ieviešanu visās Latvijas izglītības iestādēs.  
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts atbilst bērna labākajām interesēm, jo pāreja uz mācībām valsts valodā bērnam nodrošinās vienlīdzīgas iespējas izglītības satura apguvē un pieejamībā, stiprinās bērna valodas prasmes un vienlaikus veicinās vienlīdzīgāku pieejamību arī citu mācību priekšmetu saturam.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi