Anotācija (ex-ante)

23-TA-736: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 5. maija noteikumos Nr. 413 "Noteikumi par gada publiskajiem pārskatiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 5. maija noteikumos Nr. 413 "Noteikumi par gada publiskajiem pārskatiem"” (turpmāk – Noteikumu projekts) sagatavots pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) iniciatīvas sadarbībā ar Finanšu ministriju.
Pašvaldības, sagatavojot gada publiskos pārskatus, vadās pēc Ministru kabineta 2010. gada 5. maija noteikumiem Nr. 413 “Noteikumi par gada publiskajiem pārskatiem” (turpmāk – noteikumi Nr.413), kuru 12. punkts nosaka, ka pašvaldības papildus šo noteikumu 3.punktā minētajām prasībām iekļauj pārskatā likuma "Par pašvaldībām" 72. pantā noteikto informāciju. Likums "Par pašvaldībām" zaudēja spēku 2023. gada 1. janvārī, un spēkā stājās Pašvaldību likums. Savukārt Pašvaldību likuma tiesiskajā regulējumā nav iekļautas normas pašvaldības gada publiskā pārskata saturam un tā sagatavošanai.
Pamatojoties uz iepriekš minēto, ir nepieciešams izstrādāt grozījumus noteikumos Nr.413, kas noteiktu pašvaldību gada publisko pārskatu saturu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai noteikumus Nr. 413 saskaņotu ar Pašvaldību likuma normām, ir nepieciešams izstrādāt atbilstīgus grozījumus, paredzot pašvaldību gada publisko pārskatu saturu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 14. panta trešo daļu, lai informētu sabiedrību par iestādes darbības mērķiem un rezultātiem, kā arī par piešķirto valsts budžeta līdzekļu izlietošanu iepriekšējā gadā, pašvaldības līdz pārskata gadam sekojošā gada 1. jūlijam sagatavo gada publiskos pārskatus un mēneša laikā pēc sagatavošanas publicē tos savā tīmekļvietnē. Pašvaldības gada publiskos pārskatus iesniedz VARAM publicēšanai tās tīmekļvietnē. Pašvaldības gada publiskajam pārskatam jābūt sabiedrībai pieejamam katrā attiecīgajā pašvaldībā. Pašvaldības, sagatavojot gada publiskos pārskatus, piemēro noteikumu Nr. 413 prasības, kuru 12. punkts nosaka, ka pašvaldības papildus šo noteikumu 3.punktā minētajām prasībām iekļauj pārskatā likuma "Par pašvaldībām" 72. pantā noteikto informāciju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Tā kā ar 2023. gada 1. janvāri ir spēkā Pašvaldību likums, kas nenosaka pašvaldībām prasības gada publiskā pārskata sagatavošanai, tad ir nepieciešami atbilstīgi grozījumi noteikumos Nr. 413.
2. Nepieciešams noteikt pārejas regulējumu, t.i., kādas prasības pašvaldības sāks piemērot, sagatavojot gada publisko pārskatu 2024. gadā par 2023. gadu.
3. Ņemot vērā un izvērtējot līdzšinējo noteikumu Nr. 413 piemērošanas praksi, nepieciešami tehniski precizējumi, lai noteikumu Nr. 413 normas saskaņotu ar Pašvaldību likumu, ar terminoloģiju par budžeta procesu regulējošiem normatīvajiem aktiem, piemēram, Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra noteikumiem Nr. 15 “Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un  katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam” attiecībā uz terminu “jaunās politikas iniciatīvas”. Vienlaikus noteikumos Nr. 413 nepieciešami precizējumi, kas pilnveidos un optimizēs iestādēm gada publisko pārskatu sagatavošanas procesu.
Risinājuma apraksts
1. Pretēji likumam “Par pašvaldībām” (72. pants) Pašvaldību likuma tiesiskajā regulējumā nav iekļautas prasības pašvaldības gada publiskā pārskata saturam un tā sagatavošanai. Līdz ar to Noteikumu projekts paredz noteikt informācijas apjomu un saturu, kas pašvaldībām ir jāsagatavo, iesniedzot gada publiskos pārskatus. Turpmāk regulējums pašvaldībām gada publisko pārskatu sagatavošanai tiks noteikts vienā normatīvajā regulējumā, t.i., noteikumos Nr. 413 (līdz grozījumiem prasības bija noteiktas gan noteikumos Nr. 413, gan arī likuma “Par pašvaldībām” 72. pantā, kas ir zaudējis spēku).
Vienlaikus noteikumi Nr. 413 nosaka arī valsts tiešās pārvaldes iestāžu gada publisko pārskatu sagatavošanas procesu, ko pašvaldībām grūti piemērot, jo pašvaldībām nav paredzēts regulējums par darbības rezultātu sistēmas atspoguļošanu, nav iesaistes prioritāro pasākumu iesniegšanas procesa nodrošināšanā, kā arī plānotajam finansējumam pašvaldībām nav vienotas budžeta programmas un apakšprogrammu sadalījuma sistēmas.
Vienlaicīgi likumprojekta “Pašvaldību likums” sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) tika norādīts, ka līdz ar Pašvaldību likuma pieņemšanu būs veicami grozījumi noteikumu Nr. 413 regulējumā, “jo šobrīd pašvaldības, sagatavojot gada publisko pārskatu, papildus šajos noteikumos noteiktajām prasībām iekļauj likuma ”Par pašvaldībām” 72. pantā noteikto informāciju”.
Ņemot vērā iepriekš minēto, VARAM iesniedza priekšlikumus nepieciešamajiem grozījumiem noteikumos Nr. 413, kuru iekļaujamā informācija būtiski neatšķiras no likuma “Par pašvaldībām” (72. pants) ietvertajām normām. Vienlaikus ar Noteikumu projektu tiek noteikta jauna noteikumos Nr. 413 iekļaujamā informācija, kas likuma “Par pašvaldībām” 72. pantā iepriekš nebija ietverta:
1) pašvaldības sniedz informāciju par pašvaldības līdzdalību kapitālsabiedrībās, biedrībās un nodibinājumos, informē sabiedrību par sadarbību ar ārvalstu pašvaldībām vai pašvaldību apvienībām (noslēgtie sadarbības līgumi, vienošanās, nodomu protokoli un citi dokumenti). Šis regulējums ir papildināts saskaņā ar “Pašvaldību likuma” 78. pantā noteikto;
2) pašvaldības sniedz informāciju par līdzdalības budžeta īstenošanas gaitu, tai skaitā par pārskata gadā pašvaldības budžetā piešķirto finansējumu līdzdalības budžetam un iesniegto un atbalstīto projektu skaitu un piešķirto finanšu apmēru. Tāpat arī par pārskata gadā un iepriekšējos gados atbalstīto līdzdalības budžeta projektu īstenošanas progresu. Šis regulējums ir papildināts saskaņā ar “Pašvaldību likuma” 59. pantā noteikto. Likuma pārejas noteikumu 7. punkts šo paredz, sākot ar 2025. gadu. “Pašvaldību likums” paredz vairāku iedzīvotāju līdzdalības instrumentu ieviešanu pašvaldībās, tajā skaitā kā viena no iedzīvotāju iesaistes formām paredzēta obligāta līdzdalības budžeta ieviešana no 2025. gada, tādējādi nodrošinot demokrātisku procesu, kas sniedz iespēju pašiem iedzīvotājiem noteikt to, kā tiek iztērēta daļa no pašvaldības budžeta teritorijas attīstības jautājumos. Tas veicinās iedzīvotāju mērķtiecīgu sadarbību ar pašvaldību. Saskaņā ar “Pašvaldību likuma” 59. panta otro daļu, domei gadskārtējā pašvaldības budžetā jāparedz finansējumu līdzdalības budžetam vismaz 0,5 procentu apmērā no pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim gadiem. Vienlaikus vairākas pašvaldības līdzdalības budžetu realizē jau šobrīd brīvprātīgo iniciatīvu ietvaros. Pašvaldības, kuras jau šobrīd īsteno un gadskārtējā budžetā paredz līdzdalības budžetu brīvprātīgo iniciatīvu ietvaros, sniegs atbilstīgu informāciju publiskā gada pārskatā. Savukārt, tās pašvaldības, kas līdzdalības budžetu īstenos vēlāk vai saskaņā ar Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 7. punktu, sākot no 2025.gada, atbilstīgi atspoguļos minēto informāciju pārskatā par attiecīgo gadu.
2. Noteikumu projekts paredz, ka grozījumus šo noteikumu 6.6., 6.8., 6.10. un 12. punktā attiecībā uz pārskata satura prasībām iestādes un pašvaldības sāk piemērot, sagatavojot 2024. gadā pārskatu par 2023. gadu.
Savukārt, lai nodrošinātu pašvaldību publisko pārskatu sagatavošanas nepārtrauktību, VARAM ir nosūtījusi informatīvu vēstuli pašvaldībām, aicinot pašvaldības, gatavojot 2022. gada publiskos pārskatus, piemērot iepriekš noteikto kārtību un aktualizējusi dokumentu “Pašvaldības gada publiskā pārskata par 2022. gadu sagatavošanas, pieņemšanas, publiskošanas metodiskais materiāls”, kas atrodams VARAM mājas lapas sadaļā “Paraugi un vadlīnijas par pašvaldību budžeta jautājumiem”  https://www.varam.gov.lv/lv/paraugi-un-vadlinijas-par-pasvaldibu-budzeta jautajumiem.
3. Noteikumu projekts paredz tehniskas un citas izmaiņas:
- tehniski precizēt noteikumu Nr. 413 6.4. apakšpunktu, aizstājot vārdus “jaunajām politikas iniciatīvām” ar vārdiem “prioritārajiem pasākumiem”;
- pilnveidot 6.6. apakšpunktu, lai sabiedrībai būtu pieejama informācija par to, kā iestādes pētījuma rezultātus efektīvi izmantojušas turpmāk, pilnveidojot, piemēram, procesus un normatīvo regulējumu sabiedrības un nozares interesēs. Tādējādi gūstot pārliecību, ka finanšu līdzekļi ir izlietoti efektīvi, lietderīgi atbilstoši mērķim sabiedrības interesēs;
-  precizēt 6.8. apakšpunktu par būtiskākajiem iestādes sniegtajiem pakalpojumiem, lai informāciju par iestādes sniegtajiem pakalpojumiem un to kvalitātes mērījumiem saistītu ar Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumos Nr. 399 “Valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtība” noteiktajām prasībām, mazinātu administratīvo slogu, optimizējot gada publiskajā pārskatā iekļaujamo informāciju;
- precizēt 6.10. apakšpunktu, nosakot, ka ministrijām un citām centrālām valsts iestādēm, kā arī visām to padotībā esošām no budžeta finansētām institūcijām līdzīgi kā pašvaldībām līdz šim turpmāk arī būs jāsniedz pārskats par Valsts kontroles revīzijas ziņojumiem un iestāžu veiktajiem pasākumiem atklāto trūkumu novēršanai, tādējādi nodrošinot vienotu pieeju sabiedrības informētībai. Pārskatā iestādēm jānorāda būtiskākos pārskata gadā sasniegtos rezultātus, panāktos uzlabojumus, ieviešot Valsts kontroles ziņojumos sniegtos ieteikumus un novēršot atklātos trūkumus. Tāpat iestādēm jānorāda nozīmīgākos nākotnes izaicinājumus iestādes atbildībā esošajās jomās, lai ieviestu pārskatā gadā pabeigto revīziju ieteikumus, ja tādi ir;
- tehniski precizēt noteikumu Nr. 413 16. punktu, nosakot, ka pārskatu apstiprina valsts iestādes vadītājs vai pašvaldības dome.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz pilnveidot un optimizēt iestādēm gada publisko pārskatu sagatavošanas procesu, kā rezultātā sabiedrībai uzlabosies atspoguļojamā informācija par budžeta izlietojumu un sabiedrības ieguvums būs jēgpilnas informācijas pieejamība par iestāžu darbības mērķiem un sasniegtajiem rezultātiem, piemēram, par pētījumu lietderību un ieguldījumu sabiedrības un nozares interesēs - lai sabiedrībai būtu pieejama informācija par to, kā iestādes pētījuma rezultātus efektīvi izmantojušas turpmāk, piemēram, pilnveidojot procesus un normatīvo regulējumu sabiedrības un nozares interesēs. Tādējādi stiprinot pārliecību, ka pētījumam izmantotie finanšu līdzekļi ir izlietoti efektīvi, lietderīgi atbilstoši mērķim sabiedrības interesēs.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Arī privātpersonām, kas saņem valsts budžeta finansējumu deleģēšanas kārtībā, ir jāsniedz finansējuma devējam informāciju par piešķirto finanšu līdzekļu izlietojumu un snieguma rezultātu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekts nerada finansiālo ietekmi uz valsts un pašvaldību budžetu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības un komunikācijas aktivitātes netika organizētas, jo Noteikumu projekts paredz saskaņot noteikumus Nr. 413 ar Pašvaldību likuma normām, paredzot pašvaldību gada publisko pārskatu saturu, ņemot vērā, ka Likums "Par pašvaldībām" zaudēja spēku 2023. gada 1. janvārī, un spēkā stājās Pašvaldību likums. Savukārt Pašvaldību likuma tiesiskajā regulējumā nav iekļautas normas pašvaldības gada publiskā pārskata saturam un tā sagatavošanai.

6.4. Cita informācija

Noteikumu projektā iekļautie priekšlikumi attiecībā uz pašvaldībām ir saskaņoti ar Latvijas Pašvaldību savienību un Latvijas Lielo pilsētu asociāciju.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Lielo pilsētu asociācija
  • Latvijas Pašvaldību savienība
  • Ministrijas un citas centrālās valsts iestādes, visas to padotībā esošās budžeta finansētās institūcijas, budžeta nefinansētas iestādes un pašvaldības.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi