Anotācija (ex-ante)

23-TA-3299: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumos Nr. 537 "Noteikumi par portfeļgarantijām sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju – juridisko personu – kreditēšanas veicināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts"Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumos Nr. 537 "Noteikumi par portfeļgarantijām sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju – juridisko personu – kreditēšanas veicināšanai" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts, lai veiktu precizējumus pamatojoties uz 2023.gada 13.decembrī Eiropas Komisija (turpmāk – Komisija) apstiprināto un 2023.gada 15.decembrī Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī publicēto jauno de minimis atbalsta regulējumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK Noteikumu projekta mērķis ir veikt redakcionālus precizējumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352/1) (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 1407/2013) ar 2024.gada 1.janvāri zaudējusi spēku, bet ir piemērojama līdz 2024.gada 30.jūnijam atbilstoši tās 7.panta 4.punktā un 8.pantā noteiktajām un ar 2024.gada 1.janvāri stājas spēkā Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2023. gada 15. decembris) (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 2023/2831).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumos Nr. 537 "Noteikumi par portfeļgarantijām sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju – juridisko personu – kreditēšanas veicināšanai" (turpmāk - MK noteikumi Nr.537) grozījumos ir paredzēts, ka no to spēkā stāšanās brīža de minimis atbalsts tiks piešķirts ar Komisijas Regulu Nr.2023/2831. Vienlaikus Komisijas Regula Nr. 2023/2831 sniedz vēl lielāku elastību izstrādāt un īstenot pasākumus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz šādas izmaiņas:

1. Integrēt jaunos de minimis nosacījumus, atbilstoši Komisijas Regulai Nr. 2023/2831
1. Ņemot vērā iepriekš minēto Ekonomikas ministrija vērš uzmanību, ka pēc būtības atbalsta programmas ietvaros de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumi nemainās, galvenās izmaiņas skar de minimis atbalsta kopsummu, kas saskaņā ar Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 3.panta otro daļu var sasniegt 300 000 EUR apmēru, līdz ar to Noteikumu projektā ir veikti tehniski precizējumi palielinot atbalsta apmēru (iepriekš 200 000 EUR apmērā), kā arī atsauce uz regulu aizvietojot 2013.gada 18.decembra Komisijas Regulu Nr.1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam uz Komisijas Regula 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam.

2. Lai nodrošinātu, ka attiecībā uz izmaksu un darbību nošķiršanu tiek runāts tikai nozaru kontekstā Ekonomikas ministrija ir papildinājusi noteikumu projektu ar 14.1 apakšpunktu, kas paredz ja saimnieciskās darbības veicējs darbojas 13.3.apakšpunktā minētajās neatbalstāmajās nozarēs, de minimis atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina nozaru darbību nodalīšanu vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 2.punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831. Ja saimnieciskās darbības veicējs vienlaikus darbojas vienā vai vairākās nozarēs, kas minētas šo noteikumu 13.4.-13.5. un 13.1 1. apakšpunktā, de minimis atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja tas nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu.

3. Ekonomikas ministrija skaidro, ka Komisijas regulas Nr. 2023/2831 ietvaros trīs gadu laikposms ir jāvērtē kā slīdošs periods un attiecībā uz katru jaunu de minimis atbalsta piešķiršanu jāņem vērā de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta iepriekšējos trīs gados. Ar trīs gadu periodu saprotams laika periods no konkrēta datuma, kad piešķirts pēdējais atbalsts līdz konkrētam datumam, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 18.jūnijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021.gada 18.jūnijam.

2. Efektīva līdzekļu sadale
Lai nodrošinātu iespēju nodrošināt efektīvu līdzekļu sadali, kā arī nodrošinātu optimālu finansējuma sadalījumu atkarībā no saņemto pieteikuma skaita,  Ekonomikas ministrija precizē MK noteikumu Nr.537 23.punktu, kādā tiek nodrošināta pieejamā finansējuma sadale. Priekšlikums paredz atlases kārtas ietvaros finansējumu sadalīt atbilstoši atlases nosacījumiem, kas noteikti atlases nolikumā. Atlases nolikums ir publiski pieejama informācija atlases dalībniekiem un citām ieinteresētajām pusēm.

3. Finansētāju paplašināšana ar atbalstu sniegšanu nebanku finansētājiem

Lai veicinātu finansējuma pieejamību komersantiem portfeļgarantiju programmas ietvaros, Ekonomikas ministrija rosina paplašināt sadarbības partneru loku portfeļgarantiju programmas ietvaros. Privātās investīcijas veido vien 17% no IKP, bet mērķim būtu jābūt vismaz 23-25% no IKP. Investīciju dinamiku lielā mērā ietekmē vājā kreditēšana, relatīvi zems pieprasījums, kā arī ekonomiskās un politiskās situācijas nenoteiktība ārējā vidē. Ja privātā sektora kreditēšana Latvijā būtu Igaunijas līmenī, tad ekonomikā papildus nonāktu ~ 2 mljrd. EUR finansējums gadā, kas būtu ļoti būtisks faktors straujākai uzņēmumu attīstībai. Produktivitātes līmeņa paaugstināšanā  uzņēmuma un nozares līmenī būtiska nozīme ir ražošanas modernizācijai, esošo tehnoloģiju pilnveidošanai un jauno tehnoloģiju ieviešanai. 

Atbilstoši spēkā esošajai MK noteikumiem Nr.573 redakcijai Attīstības finanšu institūcija Altum (turpmāk -  ALTUM )var sadarboties ar kredītiestādi vai kredītiestādes meitas sabiedrību, kura reģistrēta un ir tiesīga sniegt finanšu pakalpojumus Latvijā. Noteikumu projekts paredz papildināt noteikumus ar iespēju programmas ietvaros atlasīt finansētājus, kas nav kredītiestādes – proti, nebanku sektora un finanšu tehnoloģijās balstītu finanšu pakalpojumu sniedzējus, kuri ir reģistrēti Latvijā un ir tiesīgi sniegt finanšu pakalpojumus Latvijā.

Noteikumu projektā paplašināts 16.punkta ievaddaļas tvērums, nosakot, ka programmas ietvaros aizdevumu portfeli var veidot “finansētājs”, attiecīgi paplašinot ALTUM ar portfeļgarantiju garantēto aizdevumu sniedzēju loku ne tikai ar kredītiestādēm, bet arī ar alternatīvo finansēšanas pakalpojumu sniedzējiem.

Noteikumu projekts ir papildināts ar finansētāja definīciju, kas noteic, ka programmas ietvaros iespējams sadarboties ne tikai kredītiestādēm, bet arī alternatīvo finansēšanas pakalpojumu sniedzēju, kā arī papildinot noteikumus ar alternatīvo finansēšanas pakalpojumu sniedzēju definīciju un atbilstības kritērijiem. Tāpat papildus viscaur MK noteikumos Nr.537 nepieciešams veikt tehniskus grozījumus, kas paredz vienādotu terminoloģijas lietojumu, attiecīgi aizstājot līdz šim MK noteikumos Nr.537 tekstā lietoto terminu “kredītiestāde” ar terminu “finansētājs”.

Tā kā noteikumos jau ir noteikta kārtība, kādā sabiedrība ALTUM veic finansētāju atlasi atklātā un pārredzamā procedūrā atbilstoši pieteikšanās nosacījumiem un kārtībai, kā arī detalizētas prasības noteic sadarbības līgumos ar finansētāju atbilstoši MK noteikumu Nr.537  V sadaļai, papildus nosacījumus, kas attiecas uz sadarbības principiem, noteic gan atlases kritēriji, gan sadarbības līgumos. Šie kritēriji ir publiski pieejama informācija un pirms atlases kārtas izsludināšanas tiek publicēti sabiedrības ALTUM tīmekļa vietnē. Tāpat atlases noteikumos un sadarbības līgumos ar finansētājiem jau noteikta kārtība attiecībā uz iesniedzamajiem dokumentiem, atskaitēm, kā arī citu informāciju. Cita starpā precizēts MK noteikumos Nr.537 19.6 punkts nosakot, ka finansētājs atskaites noteiktā kārtībā iesniedz ne retāk kā reizi mēnesī (pašreizējā redakcijā reizi ceturksnī).

Lai noteiktu iespēju norādīt pieteikumu, ja minētie sadarbības nosacījumi neatbilst ALTUM kredītpolitikai, tiek veikts grozījums MK noteikumu Nr.537 21.punktā, jo līdzšinējā MK noteikumos Nr.537 redakcija šādu kārtību neparedz.


4. Veikti citus tehniskus precizējumus
1. Ņemot vērā, ka MK noteikumi Nr.537 tiks finansēti no Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda finansējuma un MK noteikumu Nr.537 13.6. apakšpunktā ir minēta atsauce uz Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 1303/2013 piemērošanu attiecībā uz standarta noteikumiem un nosacījumiem par finanšu instrumentiem nav piemērojama Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda finansējumam, līdz ar to Ekonomikas ministrija no MK noteikumu Nr.537 svītro iepriekš minēto punktu. Papildus prasības, kas attiecas uz Eiropas Savienības fondu ierobežojumiem jau noteiktas MK noteikumu Nr.537. 13.1 apakšpunktā.

2. Lai neierobežotu iespējamo kredītiestāžu atlases dalībnieku loku, Ekonomikas ministrija papildina MK noteikumu Nr.537 16.punktu ar iespēju pieteikties arī kredītiestāžu filiālēm, kuras ir reģistrēta Latvijā un ir tiesīga sniegt tiesīga sniegt finanšu pakalpojumus Latvijā. 

3. Ekonomikas ministrija skaidro, ka MK noteikumu grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumos Nr. 537 "Noteikumi par portfeļgarantijām sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju – juridisko personu – kreditēšanas veicināšanai" neparedz izmaiņas programmas novērtējumā, ko Ekonomikas ministrija iesniedza Finanšu ministrijai un Ministru kabinets apstiprināja 2023.gada 5.septembrī.

4. Veiktās izmaiņas MK noteikumu projektā neietekmēs noslēgtos līgumus, uzsāktos projektus, tostarp finansējuma saņēmējus, kā arī ar šiem grozījumiem netiek mainīta vai ietekmēta projektu izpilde.

5. Palielināts garantēto finanšu pakalpojumu summa līdz 500 000 euro (iepriekš 250 000).

6. Svītrots 1. prim punkts, tādējādi atbalsts midcaps ir pieejams arī no atmaksu resursiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Latvijā reģistrēti saimnieciskās darbības veicēji, Akciju sabiedrība “Attīstības finanšu institūcija Altum”.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekta ietvaros de minimis atbalsta kopsumma vienam vienotam uzņēmumam ir palielinājusies līdz 300 000 EUR, kas radīs ietekmi komersantiem, nodrošinot iespēju saņemt garantijas. Atbalstu varēs saņemt arī tie komersanti, kas iepriekš kvalificējās zem Komisijas Regulas Nr. 1407/2013 (atbalsta kopsumma 200 000 EUR) nepārsniedzot trīs gadu periodā viena vienam vienotam uzņēmumam 300 000 EUR.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula 2023.gada 13.decembra (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - Komisijas regula Nr. 2023/2831)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula 2023.gada 13.decembra (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - Komisijas regula Nr. 2023/2831)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
-
-
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Grozījumi tiks izsludināti sabiedrības līdzdalībai vispārējā kārtībā

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

MK noteikumu grozījumu projekts neparedz radīt papildus administratīvo slogu.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi