Anotācija (ex-ante)

24-TA-1329: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums “20.00.00 programmā “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” ir izstrādāts pamatojoties uz:
       - Likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantu;
       - Ministru kabineta 2024.gada 16.jūlija noteikumiem Nr.481 "Ārējo automātisko defibrilatoru noteikumi" (23-TA-1090).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabinetam nepieciešams pieņemt lēmumu par apropriācijas pārdali, lai veiktu ārējo automātisko defibrilatoru iegādi.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Veselības ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta 2024.gada 16.jūlija noteikumus Nr.481 "Ārējo automātisko defibrilatoru noteikumi" (23-TA-1090), kas paredz noteikt prasību ieviest defibrilatoru publiskās vietās. Vismaz divus ārējos automātiskos defibrilatorus (turpmāk - ĀAD) atbilstoši uzstāda tādās publiskās vietās, kur maksimālais vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir vairāk par 1500 cilvēkiem. Vismaz vienu ĀAD atbilstoši uzstāda tādās publiskās vietās, kur maksimālais vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir no 701 līdz 1500 cilvēkiem. Kā arī, vismaz vienu defibrilatoru brīvprātīgi, taču atbilstoši iepriekš minētajiem noteikumiem, var uzstādīt publiskās vietas, kurās vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir līdz 700 cilvēkiem. ĀAD ieviešanu valstī plānots īstenot pakāpeniski. Kā arī iepriekš minētie noteikumi paredz, ka sākot ar 2026. gada 1. janvāri ĀAD ir jābūt izvietotiem publiskās vietās, kur maksimālais vienlaikus (konkrētā brīdī) esošo cilvēku skaits ir vairāk par 1500 cilvēkiem, savukārt, sākot ar 2028. gada 1. janvāri ĀAD būs jābūt pieejamiem arī publiskās vietās, kur maksimālais vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir no 701 līdz 1500 cilvēkiem. Turpretī, izglītības iestādēs, kurās apgūst pamata, vispārējās vidējās un profesionālās vidējās izglītības programmas, tai skaitā profesionālās ievirzes sporta izglītības iestādēs, un interešu izglītības iestādēs, kurās iepirkuma procesā ĀAD tiks nodrošināti par valsts budžeta līdzekļiem, noteikumi stājas spēkā 2025.gada 1.septembrī.

Detalizētu situācijas izklāstu skatīt pie Ministru kabineta 2024.gada 16.jūlija noteikumu Nr.481 "Ārējo automātisko defibrilatoru noteikumi" anotācijas (23-TA-1090).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Katru gadu Latvijā no pēkšņas sirdsdarbības apstāšanās mirst aptuveni 1000 cilvēki. Tikai 5 līdz 10% no pacientiem izdzīvo, jo iedzīvotāji pārsvarā nav gatavi rīkoties, lai palīdzētu un glābtu dzīvību.[1],[2] Tas nozīmē, ja iedzīvotājam ir pēkšņa sirds darbības apstāšanās, un nav neviens, kas viņam tūlītēji sniedz pirmo palīdzību, pacientam var rasties nozīmīgi veselības bojājumi vai pat nāve. Pacienta izredzes izdzīvot samazinās ar katru minūti par 10%, ja netiek uzsākta savlaicīga pirmā palīdzība.[3]
Sirdsdarbības apstāšanās gadījumā būtiski ir sniegt savlaicīgu pirmo palīdzību. Neatliekamās medicīniskās palīdzības ierašanās vidējais laiks (no zvana saņemšanas līdz atbraukšanai) pilsētās ir aptuveni 9,3 minūtes, bet ārpus pilsētām - 16,5 minūtes.[4] Šajā laikā pacienta izdzīvošana atkarīga no aculiecinieka, kurš uzsāks sirds netiešo masāžu ar kuras palīdzību tiks nodrošināta neliela, bet ļoti nozīmīga skābekli saturošu asiņu piegāde sirdij un galvas smadzenēm. Ja papildus kardiopulmunālajai reanimācijai tiek sniegts arī defibrilatora radītais šoks, tiek būtiski ietekmētas pacienta izdzīvošanas iespējas. Defibrilatoru aktivizē tā lietotājs, defibrilators analizē elektrokardiogrammu, kas iegūta no elektrodiem, kuri novietoti uz krūšu kurvja virsmas, nosaka dzīvībai bīstamus sirds ritmus un automātiski darbina defibrilatoru, kad ir konstatēts dzīvībai bīstams sirds ritms.[5] Balstoties uz pētījumu, agrīni uzsākta defibrilācija kombinācijā ar kardiopulmunālo reanimāciju par 74% paaugstina izdzīvošanas iespējas, ja defibrilācija ir uzsākta pirmajās trijās minūtēs.

[1] https://sirdsritms.lv/
[2] https://kardiologija.lv/wp-content/uploads/2020/11/p34.pdf
[3] https://firstaid.bg/wp-content/uploads/2020/02/AED-Legislation-EENA.pdf
[4] https://www.nmpd.gov.lv/lv/neatliekamas-mediciniskas-palidzibas-dienests-sasniedzis-labakos-operativitates-raditajus-pedejo-gadu-laika
[5] https://www.en-standard.eu/bs-en-60601-2-4-2011-a1-2019-medical-electrical-equipment-particular-requirements-for-the-basic-safety-and-essential-performance-of-cardiac-defibrillators/?gclid=Cj0KCQiA6fafBhC1ARIsAIJjL8kStiqleuSnvJL6z_xe8c5bzsWTZXeSnjwH7dATnpcU-uad7s3TyycaAi1MEALw_wcB

Detalizētu situācijas izklāstu skatīt pie Ministru kabineta 2024.gada 16.jūlija noteikumu Nr.481 "Ārējo automātisko defibrilatoru noteikumi" anotācijas (23-TA-1090).
Risinājuma apraksts

Veselības ministrija sniegs vienreizēju atbalstu, organizējot ĀAD iepirkumu izglītības iestādēm, kurās apgūst pamata, vispārējās vidējās un profesionālās vidējās izglītības programmas, tai skaitā profesionālās ievirzes sporta izglītības iestādēm, un interešu izglītības iestādēm, kurās vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir vairāk par 701. ĀAD iepirkumu vadīs Nacionālais veselības dienests*, nodrošinot caurskatāmu un atbildīgu iepirkuma procesu. ĀAD iegāde tiks veikta atbilstoši Publisko iepirkumu likuma prasībām, izsludinot atklātu konkursu, nodrošinot iepirkuma procesu atbilstoši Ministru kabineta 2017.gada 28.februāra noteikumiem Nr.107 “Iepirkuma procedūru un metu konkursu norises kārtība”. Vienreizējs atbalsts nodrošinās minētajām iestādēm ĀAD piegādi un nodošanu publiskās vietas kontaktpersonai. ĀAD piegādātājs nodrošinās ĀAD uzstādīšanu tam iepriekš pārdomātā vietā, kas atbilst anotācijā definētajiem kritērijiem. Iestādes, kuras saņems ĀAD, ir izvēlētas pēc skaidriem kritērijiem, prioritizējot tās, kurās vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir vairāk par 701. Vienreizējs atbalsts nesegs citas izmaksas, kas varētu rasties saistībā ar ĀAD uzturēšanu (piemēram, bateriju nomaiņu izlādes gadījumā). ĀAD iepirkums tiek plānots 2024. gadā. Iepirkuma veikšana agrāk ir nepieciešama, lai nodrošinātu, ka uz noteikumu spēkā stāšanās datumu ĀAD jau ir uzstādīti un gatavi darbībai. Iepirkuma veikšana pēc iespējas ātrāk ļauj ne tikai veikt nepieciešamos uzstādīšanas darbus, bet arī nodrošināt atbildīgo personu apmācību. Agrāka ĀAD uzstādīšana publiskās vietās palielina iespēju ātri un efektīvi sniegt palīdzību sirds apstāšanās gadījumos. Iepriekšēja uzstādīšana var palīdzēt glābt cilvēku dzīvības, kuri nonāktu kritiskā situācijā pirms noteikumu obligātās spēkā stāšanās. ĀAD ir būtiski saistoša ierīce cilvēku dzīvības glābšanā, kas to lietošanu padara par veselības aprūpes pasākumu. Tādējādi ĀAD iepirkuma veikšana 2024. gadā ir būtiska, lai nodrošinātu sabiedrības veselību un drošību. Papildu informācija par iepirkumu būs pieejama Nacionālā veselības dienesta mājaslapā.

Nacionālais veselības dienests slēgs līgumu ar iepirkuma konkursa uzvarētāju, kurš atbilstoši noslēgtajām līgumam piegādās defibrilatorus  izglītības iestādēm, uzstādīs defibrilatoru noteiktajā vietā un veiks apmācību, ja nepieciešams (pēc darbu pabeigšanas tiks parakstīts preču pieņemšanas un nodošanas akts). Izglītības iestāde pēc preču pavadzīmes un pieņemšanas nodošanas aktu parakstīšanas materiālo vērtību ņems iestādes uzskaitē. Pēc visu darbu pabeigšanas uzņēmējs sagatavo apmaksas rēķinus, kuram pievienos parakstītus preču pavadzīmes un pieņemšanas nodošanas aktus un iesniedz to Nacionālajam veselības dienestam, kas pēc dokumentācijas pārbaudes veiks apmaksu uzņēmumam.     

ĀAD iegādi veiks Veselības ministrija (Nacionālais veselības dienests), kā arī apropriācijas pārdale ir paredzēta uz Veselības ministrijas (Nacionālā veselības dienesta) budžetu, jo defibrilators ir medicīniska ierīce (Ārstniecības likuma 1.panta 21.punkts). 

Lai veiktu ĀAD iegādi 2024.gadā papildus ir nepieciešami 508 200 euro.

Ņemot vērā iepriekš minēto ir sagatavots rīkojuma projekts, kurš paredz atbilstoši likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantam atbalstīt apropriācijas pārdali 2024. gadam 508 200 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" veselības nozares pasākumu īstenošanai uz Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammu 45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana", lai nodrošinātu ĀAD iegādi.

*Ņemot vērā, ka atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 1.novembra noteikumu Nr.850 "Nacionālā veselības dienesta nolikums" 3.5.apakšpunktam viena no Nacionālā veselības dienesta funkcijām ir organizēt un veikt normatīvajos aktos paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču valsts centralizētos iepirkumus veselības aprūpes jomā, tad Ministru kabineta 2024.gada 16.jūlija noteikumu Nr.481 "Ārējo automātisko defibrilatoru noteikumi" protokolā ir dots uzdevums Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) veikt vienreizēju centralizēto iepirkumu ārējo automātisko defibrilatoru iegādei un nodot izglītības iestādēm, kurās apgūst pamata, vispārējās vidējās un profesionālās vidējās izglītības programmas, tai skaitā profesionālās ievirzes sporta izglītības iestādēm, un interešu izglītības iestādēm to darbības nodrošināšanai. Ņemot vērā, ka defibrilatori tiks nodoti tām izglītības iestādēm, kurās apgūst pamata, vispārējās vidējās un profesionālās vidējās izglītības programmas, tai skaitā profesionālās ievirzes sporta izglītības iestādēm, un interešu izglītības iestādēm to darbības nodrošināšanai, tā ir uzskatāma par investīciju, kas atbilst Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (C/2016/2946) 28.punktā noteiktajam, proti, ņemot vērā, ka valsts izglītības sistēmas ietvaros nodrošinātā valsts izglītība, ko finansē un uzrauga valsts, tā var tikt uzskatīta par nesaimniecisko darbību un attiecīgi komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā nav jāvērtē.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
508 200
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
508 200
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-508 200
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-508 200
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
508 200
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekts paredz atbilstoši likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantam atbalstīt apropriācijas pārdali 2024. gadam 508 200 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" veselības nozares pasākumu īstenošanai uz Veselības ministrijas (Nacionālā veselības dienesta) budžeta apakšprogrammu 45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana", lai nodrošinātu ĀAD iegādi.

ĀAD iegādes aprēķini 2024.gadam:
280 (nepieciešamais ārējo defibrilatoru skaits publiskām vietām, kurās vienlaikus (konkrētā brīdī) esošo cilvēku skaits ir vairāk par 701 cilvēku) x 1 815 euro (indikatīvā tirgus izpētes cena, tai skaitā PVN) = 508 200 euro

Uzturēšanas izmaksas segs ĀAD saņēmēji, kas ir izglītības iestādes, kurās apgūst pamata, vispārējās vidējās un profesionālās vidējās izglītības programmas, tai skaitā profesionālās ievirzes sporta izglītības iestādes, un interešu izglītības iestādes.

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par apropriācijas pārdali atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.

Rīkojuma projekta ietekme uz valsts budžetu atbilst Ministru kabineta 2024.gada 16.jūlija noteikumu Nr.481 "Ārējo automātisko defibrilatoru noteikumi" (23-TA-1090) anotācijā norādītajai ietekmei uz valsts budžetu.

 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

 

4.1.1. Ministru kabineta 2024.gada 16.jūlija noteikumi Nr.481 "Ārējo automātisko defibrilatoru noteikumi" (23-TA-1090).

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumu “Ārējo automātisko defibrilatoru noteikumi” mērķis ir noteikt publiskās vietas, kurās uzstādāmi automatizētie ārējie defibrilatori, un prasības šo defibrilatoru uzstādīšana kā arī automatizēto ārējo defibrilatoru ekspluatācijas un tehniskās uzraudzības kārtību.
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija

 
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi