24-TA-3189: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Ceriņi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma "Ceriņi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 007 0088) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0059) daļu 1,1825 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-379867-281 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS3 posma "Latvijas/Igaunijas robeža – Vangaži" apakšposms DPS1", būvatļauja Nr. 4, Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināmā Nekustamā īpašuma daļa būs izmantojama dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei un arī saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa (ceļa nodalījuma josla) būvniecībai.
Nekustamais īpašums atrodas pamattrasē, kas atrodas posmā “Igaunijas/Latvijas Valsts robeža – Vangaži”, kas nepieciešams Rail Baltica 1. kārtas scenārija realizācijai.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības “RB Rail AS” sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-379867-281 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS3 posma "Latvijas/Igaunijas robeža – Vangaži" apakšposms DPS1", būvatļauja Nr. 4, Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināmā Nekustamā īpašuma daļa būs izmantojama dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei un arī saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa (ceļa nodalījuma josla) būvniecībai.
Nekustamais īpašums atrodas pamattrasē, kas atrodas posmā “Igaunijas/Latvijas Valsts robeža – Vangaži”, kas nepieciešams Rail Baltica 1. kārtas scenārija realizācijai.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības “RB Rail AS” sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informācija par nekustamo īpašumu "Ceriņi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 007 0088) Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums).
1. Saskaņā ar Likuma 18. panta pirmo daļu sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS” (turpmāk - Institūcija) 2024. gada 19. janvārī nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr. 2.4.N/2024-275 "Paziņojums par nekustamā īpašuma "Ceriņi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr.66720070088, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai".
2. Institūcija izvērtēja ar lietas faktiskajiem apstākļiem saistīto dokumentāciju un konstatēja šādus būtiskus apstākļus:
2.1. Nekustamā īpašuma sastāvs:
Nekustamais īpašums kopumā sastāv no divām zemes vienībām – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējumu 6672 007 0088) 4,8 ha platībā, un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0059) 18,10 ha platībā.
Nekustamā īpašuma sastāvā reģistrētas četras būves – būve ar kadastra apzīmējumu 66720070059001 (Dzīvojamā māja), būve ar kadastra apzīmējumu 66720070059002 (Kūts), būve ar kadastra apzīmējumu 66720070059003 (Šķūnis) un būve ar kadastra apzīmējumu 66720070059004 (Pagrabs) – kas ar Rail Baltica projektu netiek skartas.
Pēc Kadastra informācijas sistēmas datiem, uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070059 atsavināmās daļas atrodas būve ar kadastra apzīmējumu 66720070059005, kas nav sastāvam piekritīga un dabā neatrodas.
2.2. Īpašuma tiesības:
Nekustamais īpašums ir ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 1071 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
2.3. Nekustamā īpašuma zemesgrāmatas nodalījumā ir reģistrētas šādas atzīmes:
- Ziemeļu elektrotīkli – 20 kV EPL josla – 0,8km/13m – 1,1 ha platībā;
- Ziemeļu elektrotīkli – 0,4 kV EPL josla – 0,2 km/5m – 0,1 ha platībā;
- Ziemeļu elektrotīkli 0,4 kV EPL josla – 0,1 km/5m;
- Rīgas jūras līča ūdens aizsardzības piekrastes josla.
2.4. Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrētas nomas tiesības, apbūves tiesības, ķīlas vai hipotēkas tiesības, kā arī piedziņas atzīmes.
2.5. Kadastra informācijas sistēmā zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6672 007 0059 veiktie ieraksti:
2.5.1. Apgrūtinājumi:
- aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās (020501) – 1,1000 ha;
- aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās (020501) – 0,1000 ha;
- aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās (020501) – 0,0500 ha;
- Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija (7311010300) – 18,1 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
2.5.2. Lietošanas mērķis - Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība (kods 0101). Nekustamajā īpašumā ir arī meža platība, taču tā ar Rail Baltica projektu netiek skarta.
2.6. Nekustamā īpašuma atlikusī (neatsavināmā) daļa:
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo (atsavināmo) Nekustamā īpašuma daļu – zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 007 0059 (turpmāk – Zemes vienība) daļu aptuveni 1,1825 ha platībā, atlikumā veidojas Zemes vienības daļa aptuveni 16,9175 ha platībā.
Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības (Limbažu novada administrācija Nekustamo īpašumu un teritoriālā plānojuma nodaļa) 2023. gada 1. decembra atzinumam Nr. 8.2/23/1499 Zemes vienība saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu atrodas funkcionālajā zonā Lauksaimniecības teritorija (L), un Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorijā, kurā platība nevar būt mazāka par 3 ha. Līdz ar to Zemes vienības daļa aptuveni 16,9175 ha platībā atbilst pašvaldības teritorijas plānojumam un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi.
2.7. Īpašnieka prasījumi:
Īpašnieks prasījumus un skaidrojumu par apstākļiem, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru, neiesniedza.
2024. gada 10. oktobrī pēc Nekustamā īpašuma apsekošanas Īpašnieks Institūcijai iesniedza informācijas pieprasījumu par trokšņu sienas izbūvi, par nožogojuma izbūvi starp nekustamā īpašuma "Ceriņi" atsavināmo nekustamā īpašuma daļu un atlikušo (neatsavināmo) daļu, par trokšņu sienas un nožogojuma izbūves vietu – Nekustamā īpašuma atsavinātajā daļā, par nepārtrauktu transporta kustības nodrošināšanu jaunā piebraucamā ceļa izbūves laikā.
2024. gada 30.oktobrī Institūcija ar vēstuli Nr. 2.3.N/2024-5552 sniedza atbildi Īpašniekam, norādot, ka saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail" sniegto informāciju:
- gar dzelzceļa trasi pie zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070059 ir paredzēta trokšņu sienas izbūve;
- gar pašvaldības ceļiem netiek veidoti nožogojumi, tomēr pati Rail Baltica trase ir nožogota;
- visas Rail Baltica projekta aktivitātes tiek veiktas atsavināmajā daļā, izņēmums varētu būt nobrauktuves (piekļuves) ar garenslīpumu, kas līdz tām ietilpst ceļa nodalījuma joslā un kas tiks saskaņots ar īpašniekiem pēc nepieciešamības;
- pārvietošanos būvdarbu laikā regulē ārējie normatīvie akti (Ministru kabineta noteikumi Nr.421 “Noteikumi par darba vietu aprīkošanu uz ceļiem” un Ministru kabineta noteikumi Nr.663 “Autoceļu un ielu būvnoteikumi”), kas ir ņemti vērā, izstrādājot Rail Baltica projekta darbu veikšanas sadaļu, kuras ietvaros ir paredzēti pagaidu ceļu un pagaidu piekļūšanas risinājumi ceļu izbūves laikā.
Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 7. novembra sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzību par nekustamā īpašuma "Ceriņi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 6672 007 0088, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 007 0059 daļas 1,1825 ha platībā (platība var tikt precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas), kas nepieciešama projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai, atsavināšanu, nosakot to atbilstoši kopējai tirgus vērtībai 9742,02 EUR (deviņi tūkstoši septiņi simti četrdesmit divi euro un 2 euro centi), ko veido:
1. zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 007 0059 daļas 1,1825 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) tirgus vērtība – 9 696,50 EUR jeb 0,82 EUR par zemes kvadrātmetru;
2. uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 007 0059 atsavināmās daļas 1,1825 ha platībā esošo atsevišķi augošo koku tirgus vērtība 45,52 EUR.
Atlīdzība būs precizējama, piemērojot zemes kvadrātmetra tirgus vērtību un aktualizējot tirgus vērtību, kas noteikta par atsevišķi augošiem kokiem, ja zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070059 kadastrālās uzmērīšanas rezultātā, realizējot zemes ierīcības projektu, mainīsies atsavināmās daļas platība.
Īpašnieks mutiski ir izteicis piekrišanu Komisijas apstiprinātajam atlīdzības apmēram.
Alternatīvais vērtējums nav iesniegts.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 9. decembra lēmumu Nr. 03.1-14/4132:
- apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 9 696,50 EUR jeb 0,82 EUR par vienu kvadrātmetru zemes platības;
- nolēma atlīdzināt zaudējumus - uz Īpašuma esošo atsevišķi augošo koku tirgus vērtību 45,52 EUR;
- noteica, ka lēmumā norādītais atlīdzības apmērs būs precizējams, piemērojot viena kvadrātmetra zemes tirgus vērtību, ja kadastrālās uzmērīšanas rezultātā, realizējot zemes ierīcības projektu, mainīsies zemes vienības atsavināmās daļas platība.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Savukārt Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (skatīt Informatīvo ziņojumu “Par jauniem ceļiem Rail Baltica projekta īstenošanas rezultātā” (Projekta ID 22-TA-2881)), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
1. Saskaņā ar Likuma 18. panta pirmo daļu sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS” (turpmāk - Institūcija) 2024. gada 19. janvārī nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr. 2.4.N/2024-275 "Paziņojums par nekustamā īpašuma "Ceriņi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr.66720070088, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai".
2. Institūcija izvērtēja ar lietas faktiskajiem apstākļiem saistīto dokumentāciju un konstatēja šādus būtiskus apstākļus:
2.1. Nekustamā īpašuma sastāvs:
Nekustamais īpašums kopumā sastāv no divām zemes vienībām – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējumu 6672 007 0088) 4,8 ha platībā, un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0059) 18,10 ha platībā.
Nekustamā īpašuma sastāvā reģistrētas četras būves – būve ar kadastra apzīmējumu 66720070059001 (Dzīvojamā māja), būve ar kadastra apzīmējumu 66720070059002 (Kūts), būve ar kadastra apzīmējumu 66720070059003 (Šķūnis) un būve ar kadastra apzīmējumu 66720070059004 (Pagrabs) – kas ar Rail Baltica projektu netiek skartas.
Pēc Kadastra informācijas sistēmas datiem, uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070059 atsavināmās daļas atrodas būve ar kadastra apzīmējumu 66720070059005, kas nav sastāvam piekritīga un dabā neatrodas.
2.2. Īpašuma tiesības:
Nekustamais īpašums ir ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 1071 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
2.3. Nekustamā īpašuma zemesgrāmatas nodalījumā ir reģistrētas šādas atzīmes:
- Ziemeļu elektrotīkli – 20 kV EPL josla – 0,8km/13m – 1,1 ha platībā;
- Ziemeļu elektrotīkli – 0,4 kV EPL josla – 0,2 km/5m – 0,1 ha platībā;
- Ziemeļu elektrotīkli 0,4 kV EPL josla – 0,1 km/5m;
- Rīgas jūras līča ūdens aizsardzības piekrastes josla.
2.4. Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrētas nomas tiesības, apbūves tiesības, ķīlas vai hipotēkas tiesības, kā arī piedziņas atzīmes.
2.5. Kadastra informācijas sistēmā zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6672 007 0059 veiktie ieraksti:
2.5.1. Apgrūtinājumi:
- aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās (020501) – 1,1000 ha;
- aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās (020501) – 0,1000 ha;
- aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās (020501) – 0,0500 ha;
- Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija (7311010300) – 18,1 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
2.5.2. Lietošanas mērķis - Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība (kods 0101). Nekustamajā īpašumā ir arī meža platība, taču tā ar Rail Baltica projektu netiek skarta.
2.6. Nekustamā īpašuma atlikusī (neatsavināmā) daļa:
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo (atsavināmo) Nekustamā īpašuma daļu – zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 007 0059 (turpmāk – Zemes vienība) daļu aptuveni 1,1825 ha platībā, atlikumā veidojas Zemes vienības daļa aptuveni 16,9175 ha platībā.
Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības (Limbažu novada administrācija Nekustamo īpašumu un teritoriālā plānojuma nodaļa) 2023. gada 1. decembra atzinumam Nr. 8.2/23/1499 Zemes vienība saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu atrodas funkcionālajā zonā Lauksaimniecības teritorija (L), un Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorijā, kurā platība nevar būt mazāka par 3 ha. Līdz ar to Zemes vienības daļa aptuveni 16,9175 ha platībā atbilst pašvaldības teritorijas plānojumam un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi.
2.7. Īpašnieka prasījumi:
Īpašnieks prasījumus un skaidrojumu par apstākļiem, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru, neiesniedza.
2024. gada 10. oktobrī pēc Nekustamā īpašuma apsekošanas Īpašnieks Institūcijai iesniedza informācijas pieprasījumu par trokšņu sienas izbūvi, par nožogojuma izbūvi starp nekustamā īpašuma "Ceriņi" atsavināmo nekustamā īpašuma daļu un atlikušo (neatsavināmo) daļu, par trokšņu sienas un nožogojuma izbūves vietu – Nekustamā īpašuma atsavinātajā daļā, par nepārtrauktu transporta kustības nodrošināšanu jaunā piebraucamā ceļa izbūves laikā.
2024. gada 30.oktobrī Institūcija ar vēstuli Nr. 2.3.N/2024-5552 sniedza atbildi Īpašniekam, norādot, ka saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail" sniegto informāciju:
- gar dzelzceļa trasi pie zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070059 ir paredzēta trokšņu sienas izbūve;
- gar pašvaldības ceļiem netiek veidoti nožogojumi, tomēr pati Rail Baltica trase ir nožogota;
- visas Rail Baltica projekta aktivitātes tiek veiktas atsavināmajā daļā, izņēmums varētu būt nobrauktuves (piekļuves) ar garenslīpumu, kas līdz tām ietilpst ceļa nodalījuma joslā un kas tiks saskaņots ar īpašniekiem pēc nepieciešamības;
- pārvietošanos būvdarbu laikā regulē ārējie normatīvie akti (Ministru kabineta noteikumi Nr.421 “Noteikumi par darba vietu aprīkošanu uz ceļiem” un Ministru kabineta noteikumi Nr.663 “Autoceļu un ielu būvnoteikumi”), kas ir ņemti vērā, izstrādājot Rail Baltica projekta darbu veikšanas sadaļu, kuras ietvaros ir paredzēti pagaidu ceļu un pagaidu piekļūšanas risinājumi ceļu izbūves laikā.
Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 7. novembra sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzību par nekustamā īpašuma "Ceriņi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 6672 007 0088, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 007 0059 daļas 1,1825 ha platībā (platība var tikt precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas), kas nepieciešama projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai, atsavināšanu, nosakot to atbilstoši kopējai tirgus vērtībai 9742,02 EUR (deviņi tūkstoši septiņi simti četrdesmit divi euro un 2 euro centi), ko veido:
1. zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 007 0059 daļas 1,1825 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) tirgus vērtība – 9 696,50 EUR jeb 0,82 EUR par zemes kvadrātmetru;
2. uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 007 0059 atsavināmās daļas 1,1825 ha platībā esošo atsevišķi augošo koku tirgus vērtība 45,52 EUR.
Atlīdzība būs precizējama, piemērojot zemes kvadrātmetra tirgus vērtību un aktualizējot tirgus vērtību, kas noteikta par atsevišķi augošiem kokiem, ja zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720070059 kadastrālās uzmērīšanas rezultātā, realizējot zemes ierīcības projektu, mainīsies atsavināmās daļas platība.
Īpašnieks mutiski ir izteicis piekrišanu Komisijas apstiprinātajam atlīdzības apmēram.
Alternatīvais vērtējums nav iesniegts.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 9. decembra lēmumu Nr. 03.1-14/4132:
- apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 9 696,50 EUR jeb 0,82 EUR par vienu kvadrātmetru zemes platības;
- nolēma atlīdzināt zaudējumus - uz Īpašuma esošo atsevišķi augošo koku tirgus vērtību 45,52 EUR;
- noteica, ka lēmumā norādītais atlīdzības apmērs būs precizējams, piemērojot viena kvadrātmetra zemes tirgus vērtību, ja kadastrālās uzmērīšanas rezultātā, realizējot zemes ierīcības projektu, mainīsies zemes vienības atsavināmās daļas platība.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Savukārt Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (skatīt Informatīvo ziņojumu “Par jauniem ceļiem Rail Baltica projekta īstenošanas rezultātā” (Projekta ID 22-TA-2881)), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma “Ceriņi” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 007 0088) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0059) daļu 1,1825 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15.panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā likuma 4. panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību un komersantu ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, kā arī māju ceļi ir attiecīgo pašvaldību, komersantu vai fizisko personu īpašums.
Dzelzceļa likuma 15.panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā likuma 4. panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību un komersantu ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, kā arī māju ceļi ir attiecīgo pašvaldību, komersantu vai fizisko personu īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu ir aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Rīkojuma projekts tiešā veidā ietekmē privātpersonu, no kuras tiek atsavināta Nekustamā īpašuma daļa.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta īstenošana labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no līdzekļiem, kas paredzēti akciju sabiedrības "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūras 2020. gada 13. novembrī noslēgtajā līgumā par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no līdzekļiem, kas paredzēti akciju sabiedrības "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūras 2020. gada 13. novembrī noslēgtajā līgumā par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
