Anotācija (ex-ante)

22-TA-2472: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 28. maija noteikumos Nr. 288 "Fiziskās sagatavotības prasības Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 28. maija noteikumos Nr. 288 "Fiziskās sagatavotības prasības Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm”” (turpmāk – projekts) pēc Iekšlietu ministrijas iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts paredz precizēt Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm fiziskās sagatavotības pārbaužu normatīvu regulējumu, samazinot personāla komplektēšanas riskus  Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes iestādēs.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likuma (turpmāk – Dienesta gaitas likums) 7. panta pirmās daļas 1. punktu dienestā var pieņemt personas, kuras atbilst Dienesta gaitas likuma 4. pantā dienestam noteiktajām obligātajām prasībām. Atbilstoši Dienesta gaitas likuma  4. panta 2. punktam viena no obligātajām  prasībām dienestam Iekšlietu ministrijas padotības iestādēs –Iekšējās drošības birojā, Valsts policija, Valsts robežsardzē, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā, un šo iestāžu padotībā esošo koledžā, un Ieslodzījuma vietu pārvaldē ir personas atbilstība Ministru kabineta noteiktajām fiziskās sagatavotības prasībām. Dienesta gaitas likuma 8. panta trešā daļa noteic, ka iestāde veic kandidāta fiziskās sagatavotības pārbaudi un iesniedz vērtēšanas komisijai atzinumu par kandidāta fiziskās sagatavotības atbilstību dienestam. Savukārt amatpersonas ar speciālo dienesta pakāpi (turpmāk – amatpersona) fiziskās sagatavotības atbilstība dienestam, tas ir, Dienesta gaitas likuma 4. panta 2. punkta prasībām tiek pārbaudīta reizi gadā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Veicot kandidātu un amatpersonu  fiziskās sagatavotības pārbaudes,  konstatētas sekojošas problēmas:
- Iekšlietu ministrijas sistēmas koledžu uzņemšanas procesā ilgtermiņā novērojams liels reflektantu īpatsvars, kuri nespēj nokārtot fiziskās sagatavotības prasības, kas rada būtiskas personāla atjaunotnes problēmas Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs. Piemēram, Valsts policijas koledžas reflektantu vidū fiziskās sagatavotības pārbaudi nenokārtoja sekojošs skaits personu: 2020.gadā–60%, 2021.gadā~40%. Lielā mērā problēma saistīta ar Latvijas skolēnu fiziskās sagatavotības zemo līmeni; 
- amatpersonām ar speciālo dienesta pakāpi un kandidātiem (vīriešiem vecuma grupā no V-1 līdz V-2 un sievietēm vecuma grupā S-1) lielākais personu skaits, kuri saņēmuši “0” punktu skaitu  ir krosa disciplīna:
3000m vecuma grupa V1 – 13,2% un V2 – 8,2%
1000m vecuma grupa S1 – 10,2%.
Lielākā daļa reflektantu nespēj nokārtot iestājpārbaudījumus, iegūstot vismaz vienu punktu krosa disciplīnā, lai arī pārējās disciplīnās iegūst labu (vidēju) vai pat teicamu rezultātu. Tas skaidrojams ar vidējās izglītības programmas obligāto saturu, kur fiziskās sagatavotības nodarbībām ir mazs stundu skaits, tās vairāk orientētas uz komandu vai vienspēlēm, kustību mākslu un fiziskām aktivitātēm telpās, pavisam nenozīmīgu daļu atvēlot āra fiziskajām aktivitātēm. Ja arī fiziskās aktivitātes notiek ārā, tad krosa disciplīnām tajās tiek atvēlēta nenozīmīga loma vai treniņi tajā netiek praktizēti. Jaunieši, kas nav trenējušies krosa disciplīnās, kā arī nav bijuši sporta skolu absolventi vai fakultatīvu sporta pulciņu apmeklētāji, objektīvi nevar nokārtot iestājpārbaudījumus fiziskajā sagatavotībā, jo krosa disciplīnā neiegūst vismaz vienu punktu.
Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs un Ieslodzījuma vietu pārvaldē ir ļoti augsti personāla nekomplekta rādītāji, kuri atsevišķās struktūrvienībās sasniedz 25-30%, kas ilgtermiņā var atstāt iespaidu uz iestāžu funkciju īstenošanas un pakalpojumu sniegšanas sabiedrībai kvalitāti. Būtisks reflektantu sarukums Iekšlietu ministrijas sistēmas koledžās apdraud personāla atjaunotni Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu personāla pietiekamību iekšlietu iestādēs, projekts paredz noteikt iespēju fiziskās sagatavotības pārbaudes komisijai pieņemt vienreizēju lēmumu par fiziskās sagatavotības pārbaudes nokārtošanu Iekšlietu ministrijas sistēmas koledžas reflektantam, ja fiziskās sagatavotības pārbaudē pietrūkst ne vairāk kā 6 punkti (iepriekšējo 3 vietā)  un izglītības ieguves procesā, ar sporta pedagogiem kopā sastādot kadeta individuālu fiziskās sagatavotības paaugstināšanas plānu, uzlabot kadeta sniegumu attiecīgajās fiziskajās disciplīnās. Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu koledžu iepriekšējo gadu prakse liecina, ka regulāras un mērķorientētas fiziskās sagatavotības nodarbības ļauj būtiski uzlabot kadetu fiziskās sagatavotību līdz tādam līmenim, kādu paredz valdības noteiktie fiziskie normatīvi. 
Vienlaikus plānots  samazināt par 30 sekundēm fizisko normatīvu prasības skriešanas disciplīnās 3000 m un 1000 m V1, V2 un S1 vecuma grupās, kā arī novērst vēsturiski ieviesušos redakcionālu nepilnību tabulas ailē Nr.3.2. (2000 metru kross minūtes: sekundes), laika intervālu “11:17-10:29” aizstājot ar “11:17-11:29”.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Projekts tiks virzīts sabiedrības līdzdalības nodrošināšanai vienlaikus ar starpministriju saskaņošanu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Regulējuma izmaiņas atvieglo izvirzītās prasības  reflektantu  uzņemšanai Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu koledžu studiju programmās, līdz ar to vairāk personas varēs kandidēt uz attiecīgo koledžu studiju programmu budžeta vietām.
Regulējuma izmaiņas pazemina atsevišķām amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm grupām izvirzītās fiziskās sagatavotības prasības .
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

anotācija tiks papildināta pēc sabiedriskās apspriešanas beigām
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts policija
  • Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
  • Valsts robežsardze
  • Valsts robežsardzes koledža
  • Valsts policijas koledža
  • Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledža
  • Iekšējās drošības birojs
  • Ieslodzījuma vietu pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi