22-TA-2546: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2022. gada 10. maija sēdes protokollēmuma (Nr.26 39. §) "Likumprojekts "Grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā"" 6. punkts.
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (turpmāk - Likums) 7.panta trešās daļas 9.punkts, vienpadsmitā un trīspadsmitā daļa, kā arī 7.2 panta ceturtā, devītā un vienpadsmitā daļa un 8. pants.
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (turpmāk - Likums) 7.panta trešās daļas 9.punkts, vienpadsmitā un trīspadsmitā daļa, kā arī 7.2 panta ceturtā, devītā un vienpadsmitā daļa un 8. pants.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Finansējuma nodrošināšana Labklājības ministrijai (turpmāk - LM) (Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai (turpmāk – VSAA)), lai segtu no 2022.gada 1.aprīļa līdz 2022. gada 31. jūlijam radušos izdevumus valsts sociālo pabalstu izmaksām Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Likumā noteiktajam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Likuma 8. panta pirmā daļa paredz, ka pasākumus atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri finansē no valsts budžeta un pašvaldību budžetu līdzekļiem, kas iedalīti no budžeta finansētajām institūcijām. Ministru kabinets (turpmāk – MK) pēc pamatota ministriju pieprasījuma var pieņemt lēmumu par finansējuma piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" šajā likumā noteiktā atbalsta sniegšanai.
Likuma 7.panta trešā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem ir tādas pašas tiesības uz sociālajiem pakalpojumiem un sociālo palīdzību, kādas Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktas Latvijas pilsoņiem un Latvijas nepilsoņiem, kā arī 7.2 panta pirmā daļa nosaka, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem ir tādas pašas tiesības uz atbalsta pasākumiem invaliditātes seku mazināšanai kādas noteiktas Invaliditātes likumā.
Likuma 7. panta trešās daļas 9.punkts nosaka, ka Valsts atbalstu ar celiakiju slimiem bērniem Ukrainas civiliedzīvotājam izmaksā VSAA.
Likuma 7.panta vienpadsmitā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājam ir tiesības saņemt Valsts sociālo pabalstu likumā noteikto bērna piedzimšanas pabalstu, ja bērns ir piedzimis Latvijas Republikā pēc 2022. gada 24. februāra, bet bērna kopšanas pabalstu un ģimenes valsts pabalstu — ja viņš kopā ar bērnu uzturas Latvijas Republikā. Bērna kopšanas pabalstu un ģimenes valsts pabalstu Ukrainas civiliedzīvotājam VSAA izmaksā ilgtermiņa vīzas vai uzturēšanās atļaujas derīguma termiņa laikā, sākot ar Likuma spēkā stāšanās dienu. Ārkārtas aizbildnis bērna piedzimšanas pabalstu var saņemt, ja ārkārtas aizbildnība ir nodibināta līdz brīdim, kad bērns sasniedz viena gada vecumu, un pabalsts jau nav izmaksāts citai personai. Minētos pabalstus piešķir arī tad, ja personai vai bērnam nav Latvijas Republikā piešķirta personas koda un aktīva statusa Fizisko personu reģistrā. Uz Ukrainas civiliedzīvotājiem nav attiecināma Valsts sociālo pabalstu likuma 4. panta 1.2 un otrā daļa.
Likuma 7. panta trīspadsmitā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājam, kurš sasniedzis likumā "Par valsts pensijām" noteikto vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu, bet kuram nav tiesību uz vecuma pensiju Latvijas Republikā un kurš uzturas Latvijas Republikā ar derīgu ilgtermiņa vīzu vai uzturēšanās atļauju, kas izsniegta atbilstoši Likuma 3. panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajām prasībām, piešķir valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, kāds noteikts Valsts sociālo pabalstu likuma 13. panta pirmās daļas 1. punktā minētajām personām, ja Ukrainas civiliedzīvotājs Latvijas Republikā ir uzturējies vismaz trīs mēnešus kopš minētās ilgtermiņa vīzas vai uzturēšanās atļaujas izsniegšanas dienas. VSAA Ukrainas civiliedzīvotājam valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu izmaksā ilgtermiņa vīzas vai uzturēšanās atļaujas derīguma termiņa laikā. Minēto pabalstu izmaksā avansa maksājumā līdz brīdim, kad VSAA saskaņā ar Latvijas Republikas un Ukrainas līgumu par sadarbību sociālās drošības jomā saņem no Ukrainas kompetentās institūcijas informāciju par Ukrainā piešķirto un saņemto pensiju un tās apmēru, kas nepieciešama Latvijas valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta izmaksai. Pēc avansa maksājuma radusies pārmaksa no Ukrainas civiliedzīvotājiem netiek atgūta, kā arī uz viņiem nav attiecināma Valsts sociālo pabalstu likuma 4. panta 1.2 un otrā daļa un piektās daļas 1. punkts.
Likuma 7.2 panta pirmā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem ir tādas pašas tiesības uz invaliditātes ekspertīzi, kādas Invaliditātes likumā noteiktas Latvijas pilsoņiem un Latvijas nepilsoņiem, kā arī uz atbalsta pasākumiem invaliditātes seku mazināšanai atbilstoši Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem, ja viņi uzturas Latvijas Republikā ar derīgu ilgtermiņa vīzu vai uzturēšanās atļauju.
Likuma 7.2 panta ceturtā daļa paredz, ka, ja Ukrainas civiliedzīvotājam Ukrainā ir noteikta I invaliditātes grupa A apakšgrupā vai bērna ar invaliditāti statuss A apakšgrupā, Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija tam uz laiku līdz 2022. gada 31. oktobrim bez invaliditātes noteikšanas izsniedz atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību, kas Ukrainas civiliedzīvotājam vai tā likumiskajam pārstāvim, ja viņi uzturas Latvijas Republikā ar derīgu ilgtermiņa vīzu vai uzturēšanās atļauju, kura izsniegta atbilstoši šā likuma 3. panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajām prasībām, dod tiesības saņemt valsts sociālos pabalstus, kādi noteikti Valsts sociālo pabalstu likuma 7.1 pantā vai 12.1 panta pirmās daļas 1. punktā minētajām personām.
Likuma 7.2 panta devītā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuriem noteikta invaliditāte atbilstoši Likuma 7..2 panta pirmajai daļai un kuri uzturas Latvijas Republikā ar derīgu ilgtermiņa vīzu vai uzturēšanās atļauju, kas izsniegta atbilstoši Likuma 3. panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajām prasībām, ir tiesības uz Valsts sociālo pabalstu likumā noteikto piemaksu pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu ar invaliditāti, bērna ar invaliditāti kopšanas pabalstu, pabalstu personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama kopšana. Minētos pabalstus Ukrainas civiliedzīvotājiem VSAA izmaksā Latvijā noteiktās invaliditātes laikā, uz viņiem neattiecinot Valsts sociālo pabalstu likuma 4. panta 1.2 un otro daļu.
Likuma 7.2 panta vienpadsmitā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuriem noteikta invaliditāte atbilstoši Likuma 7.2 panta pirmajai daļai un kuri uzturas Latvijas Republikā ar derīgu ilgtermiņa vīzu vai uzturēšanās atļauju, kas izsniegta atbilstoši Likuma 3. panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajām prasībām, ir tiesības uz valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, kāds noteikts Valsts sociālo pabalstu likuma 13. panta pirmās daļas 2. punktā minētajām personām, ja Ukrainas civiliedzīvotājs Latvijas Republikā ir uzturējies vismaz trīs mēnešus kopš minētās ilgtermiņa vīzas vai uzturēšanās atļaujas izsniegšanas dienas. VSAA Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuriem noteikta invaliditāte atbilstoši Likuma 7.2 panta pirmajai daļai, Latvijas valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu izmaksā līdz Latvijā noteiktās invaliditātes termiņa beigām. Minēto pabalstu izmaksā avansa maksājumā līdz brīdim, kad VSAA saskaņā ar Latvijas Republikas un Ukrainas līgumu par sadarbību sociālās drošības jomā saņem no Ukrainas kompetentās institūcijas informāciju par Ukrainā piešķirto un saņemto pensiju un tās apmēru, kas nepieciešama Latvijas valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta izmaksai. Pēc avansa maksājuma radusies pārmaksa no Ukrainas civiliedzīvotājiem netiek atgūta, kā arī uz viņiem nav attiecināma Valsts sociālo pabalstu likuma 4. panta 1.2 un otrā daļa un piektās daļas 1. punkts.
Likuma 7.panta trešā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem ir tādas pašas tiesības uz sociālajiem pakalpojumiem un sociālo palīdzību, kādas Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktas Latvijas pilsoņiem un Latvijas nepilsoņiem, kā arī 7.2 panta pirmā daļa nosaka, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem ir tādas pašas tiesības uz atbalsta pasākumiem invaliditātes seku mazināšanai kādas noteiktas Invaliditātes likumā.
Likuma 7. panta trešās daļas 9.punkts nosaka, ka Valsts atbalstu ar celiakiju slimiem bērniem Ukrainas civiliedzīvotājam izmaksā VSAA.
Likuma 7.panta vienpadsmitā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājam ir tiesības saņemt Valsts sociālo pabalstu likumā noteikto bērna piedzimšanas pabalstu, ja bērns ir piedzimis Latvijas Republikā pēc 2022. gada 24. februāra, bet bērna kopšanas pabalstu un ģimenes valsts pabalstu — ja viņš kopā ar bērnu uzturas Latvijas Republikā. Bērna kopšanas pabalstu un ģimenes valsts pabalstu Ukrainas civiliedzīvotājam VSAA izmaksā ilgtermiņa vīzas vai uzturēšanās atļaujas derīguma termiņa laikā, sākot ar Likuma spēkā stāšanās dienu. Ārkārtas aizbildnis bērna piedzimšanas pabalstu var saņemt, ja ārkārtas aizbildnība ir nodibināta līdz brīdim, kad bērns sasniedz viena gada vecumu, un pabalsts jau nav izmaksāts citai personai. Minētos pabalstus piešķir arī tad, ja personai vai bērnam nav Latvijas Republikā piešķirta personas koda un aktīva statusa Fizisko personu reģistrā. Uz Ukrainas civiliedzīvotājiem nav attiecināma Valsts sociālo pabalstu likuma 4. panta 1.2 un otrā daļa.
Likuma 7. panta trīspadsmitā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājam, kurš sasniedzis likumā "Par valsts pensijām" noteikto vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu, bet kuram nav tiesību uz vecuma pensiju Latvijas Republikā un kurš uzturas Latvijas Republikā ar derīgu ilgtermiņa vīzu vai uzturēšanās atļauju, kas izsniegta atbilstoši Likuma 3. panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajām prasībām, piešķir valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, kāds noteikts Valsts sociālo pabalstu likuma 13. panta pirmās daļas 1. punktā minētajām personām, ja Ukrainas civiliedzīvotājs Latvijas Republikā ir uzturējies vismaz trīs mēnešus kopš minētās ilgtermiņa vīzas vai uzturēšanās atļaujas izsniegšanas dienas. VSAA Ukrainas civiliedzīvotājam valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu izmaksā ilgtermiņa vīzas vai uzturēšanās atļaujas derīguma termiņa laikā. Minēto pabalstu izmaksā avansa maksājumā līdz brīdim, kad VSAA saskaņā ar Latvijas Republikas un Ukrainas līgumu par sadarbību sociālās drošības jomā saņem no Ukrainas kompetentās institūcijas informāciju par Ukrainā piešķirto un saņemto pensiju un tās apmēru, kas nepieciešama Latvijas valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta izmaksai. Pēc avansa maksājuma radusies pārmaksa no Ukrainas civiliedzīvotājiem netiek atgūta, kā arī uz viņiem nav attiecināma Valsts sociālo pabalstu likuma 4. panta 1.2 un otrā daļa un piektās daļas 1. punkts.
Likuma 7.2 panta pirmā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem ir tādas pašas tiesības uz invaliditātes ekspertīzi, kādas Invaliditātes likumā noteiktas Latvijas pilsoņiem un Latvijas nepilsoņiem, kā arī uz atbalsta pasākumiem invaliditātes seku mazināšanai atbilstoši Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem, ja viņi uzturas Latvijas Republikā ar derīgu ilgtermiņa vīzu vai uzturēšanās atļauju.
Likuma 7.2 panta ceturtā daļa paredz, ka, ja Ukrainas civiliedzīvotājam Ukrainā ir noteikta I invaliditātes grupa A apakšgrupā vai bērna ar invaliditāti statuss A apakšgrupā, Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija tam uz laiku līdz 2022. gada 31. oktobrim bez invaliditātes noteikšanas izsniedz atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību, kas Ukrainas civiliedzīvotājam vai tā likumiskajam pārstāvim, ja viņi uzturas Latvijas Republikā ar derīgu ilgtermiņa vīzu vai uzturēšanās atļauju, kura izsniegta atbilstoši šā likuma 3. panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajām prasībām, dod tiesības saņemt valsts sociālos pabalstus, kādi noteikti Valsts sociālo pabalstu likuma 7.1 pantā vai 12.1 panta pirmās daļas 1. punktā minētajām personām.
Likuma 7.2 panta devītā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuriem noteikta invaliditāte atbilstoši Likuma 7..2 panta pirmajai daļai un kuri uzturas Latvijas Republikā ar derīgu ilgtermiņa vīzu vai uzturēšanās atļauju, kas izsniegta atbilstoši Likuma 3. panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajām prasībām, ir tiesības uz Valsts sociālo pabalstu likumā noteikto piemaksu pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu ar invaliditāti, bērna ar invaliditāti kopšanas pabalstu, pabalstu personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama kopšana. Minētos pabalstus Ukrainas civiliedzīvotājiem VSAA izmaksā Latvijā noteiktās invaliditātes laikā, uz viņiem neattiecinot Valsts sociālo pabalstu likuma 4. panta 1.2 un otro daļu.
Likuma 7.2 panta vienpadsmitā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuriem noteikta invaliditāte atbilstoši Likuma 7.2 panta pirmajai daļai un kuri uzturas Latvijas Republikā ar derīgu ilgtermiņa vīzu vai uzturēšanās atļauju, kas izsniegta atbilstoši Likuma 3. panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajām prasībām, ir tiesības uz valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, kāds noteikts Valsts sociālo pabalstu likuma 13. panta pirmās daļas 2. punktā minētajām personām, ja Ukrainas civiliedzīvotājs Latvijas Republikā ir uzturējies vismaz trīs mēnešus kopš minētās ilgtermiņa vīzas vai uzturēšanās atļaujas izsniegšanas dienas. VSAA Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuriem noteikta invaliditāte atbilstoši Likuma 7.2 panta pirmajai daļai, Latvijas valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu izmaksā līdz Latvijā noteiktās invaliditātes termiņa beigām. Minēto pabalstu izmaksā avansa maksājumā līdz brīdim, kad VSAA saskaņā ar Latvijas Republikas un Ukrainas līgumu par sadarbību sociālās drošības jomā saņem no Ukrainas kompetentās institūcijas informāciju par Ukrainā piešķirto un saņemto pensiju un tās apmēru, kas nepieciešama Latvijas valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta izmaksai. Pēc avansa maksājuma radusies pārmaksa no Ukrainas civiliedzīvotājiem netiek atgūta, kā arī uz viņiem nav attiecināma Valsts sociālo pabalstu likuma 4. panta 1.2 un otrā daļa un piektās daļas 1. punkts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai segtu izdevumus, kas radušies laikposmā no 2022.gada 1.aprīļa līdz 2022. gada 31. jūlijam, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem valsts sociālajiem pabalstiem:
1) bērna piedzimšanas pabalsts (Likuma 7.panta 11.daļa (spēkā no 26.03.2022.); MK 29.04.2022. rīkojuma Nr.302 “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā” (turpmāk – Plāna) pielikuma 4.10.punkts);
2) bērna kopšanas pabalsts (Likuma 7.panta 11.daļa (spēkā no 26.03.2022.); Plāna pielikuma 4.10.punkts);
3) ģimenes valsts pabalsts (Likuma 7.panta 11.daļa (spēkā no 26.03.2022.); Plāna pielikuma 4.10.punkts);
4) valsts sociālā nodrošinājuma pabalsts vecuma gadījumā (Likuma 7.panta 13.daļa (spēkā no 27.05.2022.); Plāna pielikuma 4.22.punkts);
5) valsts sociālā nodrošinājuma pabalsts personām ar invaliditāti (Likuma 7.2 panta 11.daļa (spēkā no 27.05.2022.); Plāna pielikuma 4.6.punkts);
6) piemaksa pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu ar invaliditāti (Likuma 7.2 panta 9.daļa (spēkā no 27.05.2022.); Pāna pielikuma 4.6.punkts);
7) bērna ar invaliditāti kopšanas pabalsts (Likuma 7.2 panta 9.daļa (spēkā no 27.05.2022.); Plāna pielikuma 4.6. punkts);
8) pabalsts personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama kopšana (ar noteiktu invaliditāti Latvijā) (Likuma 7.2 panta 9.daļa (spēkā no 27.05.2022.); Plāna pielikuma 4.6.punkts);
9) pabalsts personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama kopšana, vai bērna ar invaliditāti kopšanas pabalsts (bez noteiktas invaliditātes Latvijā, ar Ukrainā noteiktu invaliditāti A apakšgrupā) (Likuma 7.2 panta 4.daļa (spēkā no 27.05.2022.); Plāna pielikuma 4.6.punkts);
10) valsts atbalsts ar celiakiju slimiem bērniem (Likuma 7.panta trešās daļas 9.punkts (spēkā no 27.05.2022.); Plāna pielikuma 4.6.punkts),
VSAA ir veikusi izdevumus kopsummā 1 128 205 euro apmērā, izdevumus sākotnēji sedzot no LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” (detalizēts izdevumu aprēķins anotācijas pielikumā).
Minētie pasākumi ir noteikti arī Plāna pielikumā, t.sk.
VSAA izmaksāto pabalstu skaits un nepieciešamais finansējuma apjoms gadā tiek plānots atbilstoši iepriekšējo gadu faktiskajai izpildei, analizējot pieprasījuma izmaiņu tendences un prognozējot faktisko nepieciešamību. Finansējuma apjomu, kas izlietots, lai nodrošinātu pabalstu izmaksu Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Likumā noteiktajam, sagatavojot apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” prognozes 2022.gadam, kas apstiprinātas likumā “Par valsts budžetu 2022.gadam”, LM nebija plānojusi.
LM šobrīd ir izvērtējusi, veikusi aprēķinus un prognozē apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” ietvaros izdevumu ietaupījumu sociālajiem pabalstiem 5 567 835 euro apmērā, ko tiek plānots prioritāri virzīt apakšprogrammas 20.02.00 "Izdienas pensijas" izdevumiem sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām, lai nosegtu iztrūkumu izdienas pensijām, jo izdienas pensijas vidējais apmērs pārsniedz plānoto rādītāju gan saistībā ar jaunpiešķirto izdienas pensiju lielāku apmēru, gan plānotajiem izdevumiem pensijas indeksācijai no 2022.gada 1.augusta (saistībā ar 2 mēnešu agrāku pensiju indeksāciju nekā budžetā plānots un ievērojami lielākiem indeksācijas apmēra indeksiem). 2 mēnešu ātrāka indeksācija ir likumdošanas norma, kura ir jāizpilda un kurai LM budžetā nav plānots finansējums. Saskaņā ar grozījumu likumā “Par valsts pensijām” (pieņemti Saeimā 2022. gada 14. jūlijā) anotācijā ietverto informāciju ir noteikts, ka LM izvērtēs ar izdienas pensiju saistīto izdevumu pieaugumu nodrošināt LM pamatbudžeta programmas 20.00.00 “Valsts sociālie pabalsti un izdienas pensijas” ietvaros, veicot apropriācijas pārdali starp apakšprogrammām.
Līdz ar to, lai nodrošinātu minētās likumdošanas normas ieviešanu, VSAA veiktos izdevumus 1 128 205 euro apmērā pabalstu izmaksām Ukrainas civiliedzīvotājiem ir nepieciešams atjaunot LM pamatbudžeta apakšprogrammā 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” pamatpakalpojumu nodrošināšanai.
1) bērna piedzimšanas pabalsts (Likuma 7.panta 11.daļa (spēkā no 26.03.2022.); MK 29.04.2022. rīkojuma Nr.302 “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā” (turpmāk – Plāna) pielikuma 4.10.punkts);
2) bērna kopšanas pabalsts (Likuma 7.panta 11.daļa (spēkā no 26.03.2022.); Plāna pielikuma 4.10.punkts);
3) ģimenes valsts pabalsts (Likuma 7.panta 11.daļa (spēkā no 26.03.2022.); Plāna pielikuma 4.10.punkts);
4) valsts sociālā nodrošinājuma pabalsts vecuma gadījumā (Likuma 7.panta 13.daļa (spēkā no 27.05.2022.); Plāna pielikuma 4.22.punkts);
5) valsts sociālā nodrošinājuma pabalsts personām ar invaliditāti (Likuma 7.2 panta 11.daļa (spēkā no 27.05.2022.); Plāna pielikuma 4.6.punkts);
6) piemaksa pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu ar invaliditāti (Likuma 7.2 panta 9.daļa (spēkā no 27.05.2022.); Pāna pielikuma 4.6.punkts);
7) bērna ar invaliditāti kopšanas pabalsts (Likuma 7.2 panta 9.daļa (spēkā no 27.05.2022.); Plāna pielikuma 4.6. punkts);
8) pabalsts personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama kopšana (ar noteiktu invaliditāti Latvijā) (Likuma 7.2 panta 9.daļa (spēkā no 27.05.2022.); Plāna pielikuma 4.6.punkts);
9) pabalsts personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama kopšana, vai bērna ar invaliditāti kopšanas pabalsts (bez noteiktas invaliditātes Latvijā, ar Ukrainā noteiktu invaliditāti A apakšgrupā) (Likuma 7.2 panta 4.daļa (spēkā no 27.05.2022.); Plāna pielikuma 4.6.punkts);
10) valsts atbalsts ar celiakiju slimiem bērniem (Likuma 7.panta trešās daļas 9.punkts (spēkā no 27.05.2022.); Plāna pielikuma 4.6.punkts),
VSAA ir veikusi izdevumus kopsummā 1 128 205 euro apmērā, izdevumus sākotnēji sedzot no LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” (detalizēts izdevumu aprēķins anotācijas pielikumā).
Minētie pasākumi ir noteikti arī Plāna pielikumā, t.sk.
Nr. p. k. |
Pasākums | Atbildīgā institūcija vai organi-zācija | Līdzatbil-dīgās institūcijas, komersanti | Iesaistāmie resursi | Izpilde |
4. Sociālā palīdzība, finansiālais atbalsts, pakalpojumi | |||||
4.6. | Atbalsta sniegšana Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuriem Latvijā noteikta invaliditāte vai īpašas kopšanas nepieciešamība | LM | Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija un VSAA | 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" | Pēc nepiecie-šamības |
4.10. | Ar ģimeni un bērna aprūpi saistīto valsts sociālo pabalstu nodrošināšana | LM | VSAA | 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" | Pēc nepiecie-šamības |
4.22. | Atbalsta sniegšana Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri sasnieguši likumā "Par valsts pensijām" noteikto vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu, bet kuriem nav tiesību uz vecuma pensiju Latvijas Republikā | LM | VSAA | 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" | Pēc nepiecie-šamības |
VSAA izmaksāto pabalstu skaits un nepieciešamais finansējuma apjoms gadā tiek plānots atbilstoši iepriekšējo gadu faktiskajai izpildei, analizējot pieprasījuma izmaiņu tendences un prognozējot faktisko nepieciešamību. Finansējuma apjomu, kas izlietots, lai nodrošinātu pabalstu izmaksu Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Likumā noteiktajam, sagatavojot apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” prognozes 2022.gadam, kas apstiprinātas likumā “Par valsts budžetu 2022.gadam”, LM nebija plānojusi.
LM šobrīd ir izvērtējusi, veikusi aprēķinus un prognozē apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” ietvaros izdevumu ietaupījumu sociālajiem pabalstiem 5 567 835 euro apmērā, ko tiek plānots prioritāri virzīt apakšprogrammas 20.02.00 "Izdienas pensijas" izdevumiem sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām, lai nosegtu iztrūkumu izdienas pensijām, jo izdienas pensijas vidējais apmērs pārsniedz plānoto rādītāju gan saistībā ar jaunpiešķirto izdienas pensiju lielāku apmēru, gan plānotajiem izdevumiem pensijas indeksācijai no 2022.gada 1.augusta (saistībā ar 2 mēnešu agrāku pensiju indeksāciju nekā budžetā plānots un ievērojami lielākiem indeksācijas apmēra indeksiem). 2 mēnešu ātrāka indeksācija ir likumdošanas norma, kura ir jāizpilda un kurai LM budžetā nav plānots finansējums. Saskaņā ar grozījumu likumā “Par valsts pensijām” (pieņemti Saeimā 2022. gada 14. jūlijā) anotācijā ietverto informāciju ir noteikts, ka LM izvērtēs ar izdienas pensiju saistīto izdevumu pieaugumu nodrošināt LM pamatbudžeta programmas 20.00.00 “Valsts sociālie pabalsti un izdienas pensijas” ietvaros, veicot apropriācijas pārdali starp apakšprogrammām.
Līdz ar to, lai nodrošinātu minētās likumdošanas normas ieviešanu, VSAA veiktos izdevumus 1 128 205 euro apmērā pabalstu izmaksām Ukrainas civiliedzīvotājiem ir nepieciešams atjaunot LM pamatbudžeta apakšprogrammā 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” pamatpakalpojumu nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu administratīvo slogu, LM lēma iesniegt izskatīšanai MK rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši faktiski nepieciešamajam līdzekļu apmēram par četros mēnešos izlietoto finansējumu Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam, t.i. par periodu no 2022. gada 1.aprīļa līdz 2022. gada 31. jūlijam, kas paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt LM (VSAA) 1 128 205 euro, lai segtu no 2022.gada 1.aprīļa līdz 2022.gada 31.jūlijam radušos izdevumus valsts sociālo pabalstu izmaksām Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.panta trešās daļas 9.punktam, vienpadsmitajai un trīspadsmitajai daļai, kā arī 7.2 panta ceturtajai, devītajai un vienpadsmitajai daļai.
Pēc līdzekļu piešķiršanas 1 128 205 euro apmērā LM pamatbudžeta programmā 99.00.00 "Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums", LM (VSAA) veiks izdevumu atjaunošanu LM pamatbudžeta apakšprogrammā 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti".
Vienlaikus ar MK rīkojuma projektu tiek pildīts MK 2022. gada 10. maija sēdes protokollēmuma (Nr.26 39. §) "Likumprojekts "Grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā"" 6. punkts.
Vienlaikus LM ir sagatavojusi un kopā ar MK rīkojuma projektu iesniegs priekšlikumus grozījumiem MK 2021.gada 21.decembra rīkojumā Nr.994 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, samazinot Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 74. panta pirmajā daļā noteiktajām personām pabalsta izmaksām 20 euro mēnesī laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. martam piešķirto finansējumu 1 128 205 euro apmērā.
Līdz ar to augstāk minētajiem MK rīkojumu projektiem kopumā nav papildus ietekmes uz valsts budžeta izdevumiem.
Pēc līdzekļu piešķiršanas 1 128 205 euro apmērā LM pamatbudžeta programmā 99.00.00 "Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums", LM (VSAA) veiks izdevumu atjaunošanu LM pamatbudžeta apakšprogrammā 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti".
Vienlaikus ar MK rīkojuma projektu tiek pildīts MK 2022. gada 10. maija sēdes protokollēmuma (Nr.26 39. §) "Likumprojekts "Grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā"" 6. punkts.
Vienlaikus LM ir sagatavojusi un kopā ar MK rīkojuma projektu iesniegs priekšlikumus grozījumiem MK 2021.gada 21.decembra rīkojumā Nr.994 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, samazinot Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 74. panta pirmajā daļā noteiktajām personām pabalsta izmaksām 20 euro mēnesī laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. martam piešķirto finansējumu 1 128 205 euro apmērā.
Līdz ar to augstāk minētajiem MK rīkojumu projektiem kopumā nav papildus ietekmes uz valsts budžeta izdevumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Ukrainas civiliedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Nodrošināts atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 128 205
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 128 205
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 128 205
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 128 205
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 128 205
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Lai segtu izdevumus, kas radušies laikposmā no 2022.gada 1.aprīļa līdz 2022. gada 31. jūlijam, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem valsts sociālajiem pabalstiem, kas veikti atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.panta trešās daļas 9.punktam, vienpadsmitajai un trīspadsmitajai daļai, kā arī 7.2 panta ceturtajai, devītajai un vienpadsmitajai daļai, VSAA ir izmaksājusi pabalstus kopsummā 1 128 205 euro apmērā, izdevumus sākotnēji sedzot no LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 “Valsts sociālie pabalsti” (detalizēts izdevumu aprēķins anotācijas pielikumā).
Pēc līdzekļu piešķiršanas 1 128 205 euro apmērā LM programmā 99.00.00 "Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums", LM (VSAA) veiks izdevumu atjaunošanu LM pamatbudžeta apakšprogrammā 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti".
Vienlaikus finansējuma nodrošināšanai LM iesniedz priekšlikumus grozījumiem MK 2021.gada 21.decembra rīkojumā Nr.994 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, samazinot Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 74. panta pirmajā daļā noteiktajām personām pabalsta izmaksām 20 euro mēnesī laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. martam piešķirto finansējumu 1 128 205 euro apmērā.
Līdz ar to augstāk minētajiem MK rīkojumu projektiem kopumā nav papildus ietekmes uz valsts budžeta izdevumiem.
Ņemot vērā atbalsta nodrošinājuma gaitu un pieprasījumu pēc attiecīgajiem pakalpojumiem, par izdevumiem, kas radīsies turpmākajā periodā no 1.augusta līdz 2022.gada beigām, LM normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā sagatavos un iesniegs izskatīšanai priekšlikumus par papildu līdzekļu pārdali uz LM pamatbudžeta programmu 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums”, lai segtu izdevumus saistībā ar atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, atbilstoši faktiskajai nepieciešamībai.
Pēc līdzekļu piešķiršanas 1 128 205 euro apmērā LM programmā 99.00.00 "Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums", LM (VSAA) veiks izdevumu atjaunošanu LM pamatbudžeta apakšprogrammā 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti".
Vienlaikus finansējuma nodrošināšanai LM iesniedz priekšlikumus grozījumiem MK 2021.gada 21.decembra rīkojumā Nr.994 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, samazinot Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 74. panta pirmajā daļā noteiktajām personām pabalsta izmaksām 20 euro mēnesī laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. martam piešķirto finansējumu 1 128 205 euro apmērā.
Līdz ar to augstāk minētajiem MK rīkojumu projektiem kopumā nav papildus ietekmes uz valsts budžeta izdevumiem.
Ņemot vērā atbalsta nodrošinājuma gaitu un pieprasījumu pēc attiecīgajiem pakalpojumiem, par izdevumiem, kas radīsies turpmākajā periodā no 1.augusta līdz 2022.gada beigām, LM normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā sagatavos un iesniegs izskatīšanai priekšlikumus par papildu līdzekļu pārdali uz LM pamatbudžeta programmu 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums”, lai segtu izdevumus saistībā ar atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, atbilstoši faktiskajai nepieciešamībai.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
nav
Cita informācija
LM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām, un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas neizteiks iebildumus, tad tik veiktas apropriācijas izmaiņas.
Izdevumi tiks veikti LM pamatbudžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Grozījumi MK 2021.gada 21.decembra rīkojumā Nr.994 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”
Pamatojums un apraksts
Grozījumi MK 2021.gada 21.decembra rīkojumā Nr.994 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” paredz samazināt Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 74. panta pirmajā daļā noteiktajām personām pabalsta izmaksām 20 euro mēnesī laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. martam piešķirto finansējumu 1 128 205 euro apmērā.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi