22-TA-3125: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2017. gada 12. septembra noteikumos Nr. 557 "Noteikumi par valsts nodevu par vīzas, uzturēšanās atļaujas vai Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa Latvijas Republikā pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Iekšlietu ministrijas iniciatīva
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījums paredz saskaņot Ministru kabineta 2017. gada 12. septembra noteikumus Nr. 557 “Noteikumi par valsts nodevu par vīzas, uzturēšanās atļaujas vai Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa Latvijas Republikā pieprasīšanai iesniegto dokumentu izskatīšanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem” (turpmāk – Noteikumi Nr. 557) ar 2022.gada 22.septembra grozījumiem Imigrācijas likumā, kas stājās spēkā 2022.gada 24.septembrī.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijas Republikas Saeima 2022.gada 22.septembrī pieņēma grozījumus Imigrācijas likumā, paredzot iekšlietu ministram pieņemt lēmumu par termiņuzturēšanās atļaujas izsniegšanu Krievijas Federācijas un Baltkrievijas Republikas pilsoņiem, ja tas atbilst Latvijas valsts interesēm vai starptautiskajām tiesību normām, vai ir saistīts ar humāniem apsvērumiem.
Atbilstoši Imigrācijas likuma 33.panta 1.1 daļas 1.punktam iekšlietu ministrs pēc visu uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu saņemšanas tos izskata un atbildi sniedz, ja termiņuzturēšanās atļauja pieprasīta saskaņā ar Imigrācijas likuma 23.panta trešo daļu, — 60 dienu laikā.
Nodevu apmēru un termiņus, kuros ir izskatāmi termiņuzturēšanās atļaujas pieprasīšanai iesniegtie dokumenti, paredz Noteikumi Nr.557.
Atbilstoši Imigrācijas likuma 33.panta 1.1 daļas 1.punktam iekšlietu ministrs pēc visu uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu saņemšanas tos izskata un atbildi sniedz, ja termiņuzturēšanās atļauja pieprasīta saskaņā ar Imigrācijas likuma 23.panta trešo daļu, — 60 dienu laikā.
Nodevu apmēru un termiņus, kuros ir izskatāmi termiņuzturēšanās atļaujas pieprasīšanai iesniegtie dokumenti, paredz Noteikumi Nr.557.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 557 5.1. apakšpunkts nosaka valsts nodevas apmēru termiņuzturēšanās atļaujas pieprasīšanai iesniegto dokumentu izskatīšanai, kas paredz, ka par dokumentu izskatīšanu 30 dienās maksājama valsts nodeva - 100 euro apmērā, par 10 darbdienu termiņu - 200 euro, savukārt par dokumentu izskatīšanu 5 darbdienu laikā valsts nodevas apmērs ir - 400 euro.
Imigrācijas likuma 23. panta trešās daļas 3.punkts nosaka, ka šā likuma neparedzētajos gadījumos termiņuzturēšanās atļauju uz laiku līdz pieciem gadiem piešķir attiecībā uz Krievijas Federācijas un Baltkrievijas Republikas pilsoņiem — iekšlietu ministrs, ja tas atbilst Latvijas valsts interesēm vai starptautiskajām tiesību normām vai ir saistīts ar humāniem apsvērumiem.
No minētā tādējādi izriet, ka kopš attiecīgo grozījumu izdarīšanas Imigrācijas likuma 23. panta trešajā daļā tieši iekšlietu ministra kompetencē ir lemt par uzturēšanās atļaujas piešķiršanu minētajos gadījumos.
Vienlaikus spēkā esošie Noteikumi Nr. 557 neparedz speciālu regulējumu Imigrācijas likuma 23. pantā trešās daļas gadījumam. Proti, Imigrācijas likuma 33. panta 1.1 daļas 1. punkts nosaka, ka termiņš, kurā iekšlietu ministrs izskata dokumentus termiņuzturēšanās atļaujas piešķiršanai, kas pieprasīta Imigrācijas likuma 23. panta trešajā daļā noteiktajos gadījumos, ir 60 dienas. Savukārt no Noteikumu Nr. 557 5.1.apakšpunkta varētu secināt, ka lēmumu par termiņuzturēšanās atļaujas iesniegto dokumentu izskatīšanu varētu saņemt 5 darbdienu laikā, samaksājot valsts nodevu 400 euro apmērā vai parastajā kārtībā 30 dienu laikā, samaksājot valsts nodevu 100 euro apmērā.
Ņemot vērā iepriekš minēto, ir nepieciešams papildināt Noteikumus Nr. 557 ar jaunu apakšpunktu, kas noteiktu nodevas apmēru par iekšlietu ministra lēmumu par termiņuzturēšanās atļaujas iesniegto dokumentu izskatīšanu. Attiecīgi projekts nosaka, ka valsts nodevas apmērs minētajos gadījumos būs 150 euro.
Vienlaikus projekts neierobežo personas tiesības lūgt atbrīvojumu no valsts nodevas samaksas, kā to paredz Noteikumu Nr. 557 11. punkts. Proti, ja personai termiņuzturēšanās atļauja piešķirta, jo tas atbilst valsts interesēm, tad, ievērojot Noteikumu Nr. 557 11.2. apakšpunkta formulējumu kopsakarā ar Imigrācijas likuma 23. panta trešās daļas 3. punktā ietverto analogo formulējumu, minētajos gadījumos persona no valsts nodevas samaksas būs atbrīvota. Savukārt citos Noteikumu Nr. 557 11. punktā noteiktajos gadījumos personas atbrīvošana no valsts nodevas samaksas tiks vērtēta katrā gadījumā individuāli.
Imigrācijas likuma 23. panta trešās daļas 3.punkts nosaka, ka šā likuma neparedzētajos gadījumos termiņuzturēšanās atļauju uz laiku līdz pieciem gadiem piešķir attiecībā uz Krievijas Federācijas un Baltkrievijas Republikas pilsoņiem — iekšlietu ministrs, ja tas atbilst Latvijas valsts interesēm vai starptautiskajām tiesību normām vai ir saistīts ar humāniem apsvērumiem.
No minētā tādējādi izriet, ka kopš attiecīgo grozījumu izdarīšanas Imigrācijas likuma 23. panta trešajā daļā tieši iekšlietu ministra kompetencē ir lemt par uzturēšanās atļaujas piešķiršanu minētajos gadījumos.
Vienlaikus spēkā esošie Noteikumi Nr. 557 neparedz speciālu regulējumu Imigrācijas likuma 23. pantā trešās daļas gadījumam. Proti, Imigrācijas likuma 33. panta 1.1 daļas 1. punkts nosaka, ka termiņš, kurā iekšlietu ministrs izskata dokumentus termiņuzturēšanās atļaujas piešķiršanai, kas pieprasīta Imigrācijas likuma 23. panta trešajā daļā noteiktajos gadījumos, ir 60 dienas. Savukārt no Noteikumu Nr. 557 5.1.apakšpunkta varētu secināt, ka lēmumu par termiņuzturēšanās atļaujas iesniegto dokumentu izskatīšanu varētu saņemt 5 darbdienu laikā, samaksājot valsts nodevu 400 euro apmērā vai parastajā kārtībā 30 dienu laikā, samaksājot valsts nodevu 100 euro apmērā.
Ņemot vērā iepriekš minēto, ir nepieciešams papildināt Noteikumus Nr. 557 ar jaunu apakšpunktu, kas noteiktu nodevas apmēru par iekšlietu ministra lēmumu par termiņuzturēšanās atļaujas iesniegto dokumentu izskatīšanu. Attiecīgi projekts nosaka, ka valsts nodevas apmērs minētajos gadījumos būs 150 euro.
Vienlaikus projekts neierobežo personas tiesības lūgt atbrīvojumu no valsts nodevas samaksas, kā to paredz Noteikumu Nr. 557 11. punkts. Proti, ja personai termiņuzturēšanās atļauja piešķirta, jo tas atbilst valsts interesēm, tad, ievērojot Noteikumu Nr. 557 11.2. apakšpunkta formulējumu kopsakarā ar Imigrācijas likuma 23. panta trešās daļas 3. punktā ietverto analogo formulējumu, minētajos gadījumos persona no valsts nodevas samaksas būs atbrīvota. Savukārt citos Noteikumu Nr. 557 11. punktā noteiktajos gadījumos personas atbrīvošana no valsts nodevas samaksas tiks vērtēta katrā gadījumā individuāli.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, ir nepieciešami grozījumi Noteikumu 5.punktā, papildinot to ar jaunu apakšpunktu, kas skaidri noteiktu, kāda ir valsts nodeva par dokumentu izskatīšanu attiecībā uz Krievijas Federācijas un Baltkrievijas Republikas pilsoņiem, kas ir pieprasījuši termiņuzturēšanās atļauju atbilstoši Imigrācijas likuma 23.panta trešās daļas 3.punktam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Krievijas Federācijas un Baltkrievijas Republikas pilsoņi, kas pieprasījuši termiņuzturēšanās atļauju atbilstoši Imigrācijas likuma 23.panta trešās daļas 3.punktam.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
4 105 706
0
4 105 706
0
4 105 706
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
4 105 706
0
4 105 706
0
4 105 706
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
4 105 706
0
4 105 706
0
4 105 706
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
4 105 706
0
4 105 706
0
4 105 706
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ieņēmumi no valsts nodevas par uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu saskaņā ar projektā paredzēto ir 2023. gadam un turpmāk 13 500 euro (150 euro x 90 (pieņemot, ka gadā ir 90 gadījumi)).
Saskaņā ar statistikas datiem: 2022.gada I pusgads: 24 Krievijas Federācijas pilsoņi, 3 Baltkrievijas Republikas pilsoņi.2021.gads: 74 Krievijas Federācijas pilsoņi, 17 Baltkrievijas Republikas pilsoņi.
Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2022. gadam” ieņēmumi no nodevas par vīzas, uzturēšanās atļaujas vai Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa Latvijas Republikā pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem plānoti 4 105 706 euro apmērā. Saskaņā ar Ministru kabineta sēdē 2022. gada 11. oktobra sēdē nolemto (prot. Nr. 52 5.§ 36. punktu) ir atbalstīts Iekšlietu ministrijas priekšlikums palielināt ieņēmumus no nodevu par vīzas, uzturēšanās atļaujas vai Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa Latvijas Republikā pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem 2023. gadā un turpmāk ik gadu 1 900 794 euro apmērā un paredzēt izdevumus no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" 2023. gadā un turpmāk ik gadu 1 805 755 euro apmērā (izdevumu atlīdzībai), lai palielinātu atalgojumu personālam un novērstu kompetentu darbinieku aizplūšanu uz privāto sektoru un citām institūcijām.
Tādējādi 2023. gadam, 2024. gadam un 2025. gadam ieņēmumi no nodevas par vīzas, uzturēšanās atļaujas vai Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa Latvijas Republikā pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem prognozēti 6 006 500 euro apmērā. Ņemot vērā, ka no 2023. gada jau ir plānots būtisks ieņēmumu palielinājums, un tikai 2023.gadā budžeta izpildes laikā būs novērtējami ieņēmumu izpildes rādītāji, papildu ieņēmumi no nodevas par vīzas, uzturēšanās atļaujas vai Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa Latvijas Republikā pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem saistībā ar noteikumu projektā paredzēto nav plānojami.
Saskaņā ar statistikas datiem: 2022.gada I pusgads: 24 Krievijas Federācijas pilsoņi, 3 Baltkrievijas Republikas pilsoņi.2021.gads: 74 Krievijas Federācijas pilsoņi, 17 Baltkrievijas Republikas pilsoņi.
Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2022. gadam” ieņēmumi no nodevas par vīzas, uzturēšanās atļaujas vai Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa Latvijas Republikā pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem plānoti 4 105 706 euro apmērā. Saskaņā ar Ministru kabineta sēdē 2022. gada 11. oktobra sēdē nolemto (prot. Nr. 52 5.§ 36. punktu) ir atbalstīts Iekšlietu ministrijas priekšlikums palielināt ieņēmumus no nodevu par vīzas, uzturēšanās atļaujas vai Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa Latvijas Republikā pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem 2023. gadā un turpmāk ik gadu 1 900 794 euro apmērā un paredzēt izdevumus no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" 2023. gadā un turpmāk ik gadu 1 805 755 euro apmērā (izdevumu atlīdzībai), lai palielinātu atalgojumu personālam un novērstu kompetentu darbinieku aizplūšanu uz privāto sektoru un citām institūcijām.
Tādējādi 2023. gadam, 2024. gadam un 2025. gadam ieņēmumi no nodevas par vīzas, uzturēšanās atļaujas vai Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa Latvijas Republikā pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem prognozēti 6 006 500 euro apmērā. Ņemot vērā, ka no 2023. gada jau ir plānots būtisks ieņēmumu palielinājums, un tikai 2023.gadā budžeta izpildes laikā būs novērtējami ieņēmumu izpildes rādītāji, papildu ieņēmumi no nodevas par vīzas, uzturēšanās atļaujas vai Eiropas Savienības pastāvīgā iedzīvotāja statusa Latvijas Republikā pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem saistībā ar noteikumu projektā paredzēto nav plānojami.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
-
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi