Anotācija (ex-ante)

23-TA-1370: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par iemaksu nolīgumu par procentu likmes subsīdiju no atbalsta instrumenta Ukrainai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2463 (turpmāk – Regula (ES) 2022/2463), ar ko izveido instrumentu  atbalsta (makrofinansiālā palīdzība +; MFA+) sniegšanai Ukrainai 2023. gadā (turpmāk – Instruments), atļauj Komisijai darīt pieejamu Eiropas Savienības (turpmāk - ES) atbalstu Ukrainai, ko sniedz aizdevumu veidā par maksimālo summu līdz 18 000 000 000 EUR, neatmaksājama atbalsta un procentu likmes subsīdiju veidā. Komisija un Ukraina 2023. gada 16. janvārī parakstīja saprašanās memorandu (turpmāk – SM), kurā sīki izklāstīti atbalsta nosacījumi. Sīki izstrādāti finanšu nosacījumi par atbalstu, kas saskaņā ar Instrumentu tiek sniegts aizdevumu veidā atbilstoši Regulai (ES) 2022/2463, ir noteikti aizdevuma nolīgumā, ko Komisija ar Ukrainu noslēdza 2023. gada 16. janvārī (turpmāk – Aizdevuma nolīgums). Regulā (ES) 2022/2463 ir paredzēts, ka Ukraina katru gadu var lūgt ES procentu likmes subsīdiju un administratīvo izmaksu segšanu saistībā ar atbalstu, ko tā saņem saskaņā ar Instrumentu. Aizdevuma nolīgumā ir noteikts, ka pēc Ukrainas lūguma ES var piešķirt šādu subsīdiju, no kuras sedz finansējuma izmaksas, likviditātes pārvaldības izmaksas un apkalpošanas izmaksas. Kā paredzēts Eiropas Komisijas (turpmāk – Komisija) 2022. gada 9. decembra deklarācijā par dalībvalstu iemaksām procentu likmes subsīdijām MFA+ aizdevumiem Ukrainai (turpmāk – Deklarācija), šīs iemaksas sedz tikai procentu likmes subsīdiju, proti, finansējuma izmaksas un likviditātes pārvaldības izmaksas, nevis administratīvās izmaksas, kas saistītas ar aizņēmumu un aizdevumu operācijām, proti, apkalpošanas izmaksas. Ievērojot nacionālās procedūras, bet, vēlams, līdz 2023.gada 30.jūnijam, jānoslēdz iemaksu nolīgumi starp dalībvalstīm un Komisiju. Regula (ES) 2022/2463 paredz to, ka ES dalībvalstis (kopā sauktas par iemaksu devējiem) var veikt iemaksas aizņēmuma izmaksu subsīdijas segšanai, kā nolūkā tās 2022. gada 16. decembrī izdeva paziņojumu par finansiālu atbalstu Ukrainai[1], kur tās pauda gatavību slēgt iemaksu nolīgumus ar Komisiju saskaņā ar piemērojamām nacionālajām procedūrām.


[1] Pastāvīgo pārstāvju komitejas ietvaros sanākušo dalībvalstu pārstāvju paziņojums par finansiālu atbalstu Ukrainai, 16170/22.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atbilstoši apstiprinātajai Regulai (ES) 2022/2463 un Deklarācijai ES dalībvalstis ir apņēmušās finansēt procentu likmes subsīdiju, kur Regulas (ES) 2022/2463 7. pantā noteikts, ka katrai dalībvalstij ir jānoslēdz iemaksu nolīgums ar Komisiju.  
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Regula (ES) 2022/2463 nosaka, ka dalībvalstīm, kuras sniedz atbalstu, ar Komisiju jānoslēdz iemaksu nolīgums Finanšu regulas[1] 22. panta 2. punkta nozīmē, kas aptver piešķirtos ieņēmumus. Piešķirtie ieņēmumi tiek iekasēti saskaņā ar individuālu kārtību un tie tiek iezīmēti konkrētam mērķim, kā rezultātā citi izdevumi nevar tikt finansēti no šiem resursiem. Līdz ar to, neatkarīgi no minētās regulas tiešas piemērošanas, iemaksu nolīgumi ir nepieciešami piešķirto ieņēmumu iekasēšanai un konkrēta dalībvalstu maksimālā iemaksu apjoma, kā arī iemaksu veikšanas kārtības noteikšanai.

[1] Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012.

Ņemot vērā to, ka Latvijai ir jāuzņemas jaunas ilgtermiņa finansiālās saistības, lai noslēgtu iemaksu nolīgumu un plānotu attiecīgu finansējumu valsts budžetā iemaksu veikšanai, ir nepieciešams attiecīgs Ministru kabineta lēmums. Lēmumu par ilgtermiņa saistību uzņemšanos un finansējuma plānošanu ir iespējams pieņemt cita starpā arī ar Ministru kabineta rīkojumu. 


Saskaņā ar Regulas (ES) 2022/2463 7. panta 1. punktu nacionālā kopienākuma (turpmāk - NKI) sadalījums katra iemaksu devēja iemaksu noteikšanai attiecīgajā gadā tiks balstīts uz attiecīgā iemaksu devēja veiktajām NKI iemaksām ES budžetā iepriekšējā gadā saskaņā ar pēdējo pieņemto gada budžetu vai gada budžeta grozījumiem. Lai atvieglotu valsts gada un daudzgadu budžetu sagatavošanu laikposmam, uz kuru attiecas šis iemaksu nolīgums, ir pievienots grafiks, kurā norādītas maksimālās summas, ko var iemaksāt katra dalībvalsts. Šīs summas ir balstītas uz piesardzīgiem pieņēmumiem par piesaistīto līdzekļu procentu likmēm. Latvijas šobrīd provizoriski noteiktā maksimālā iemaksas summa veido 6 471 254 EUR. Nolīgums paredz, ka šobrīd noteiktā maksimālā iemaksu summa atbilst katras dalībvalsts relatīvajai daļai no ES kopējā nacionālā kopienākuma (kas izriet no 2023.gada ES vispārējā budžeta), kas Latvijai ir 0,231116%. 

Komisija savā deklarācijā saistībā ar ikgadējo budžeta procedūru apņēmās pārbaudīt pieejamos līdzekļus ES budžetā pieejamo resursu robežās. Šo pārbaudi veic ar nolūku ierosināt minimālo summu, rezultātus atspoguļojot Komisijas gada budžeta projektā attiecībā uz katru no gadiem, kuros paliks spēkā iemaksu nolīgumi. Summas, kas jāpieprasa no iemaksu devējiem par katru konkrēto gadu saskaņā ar katru iemaksu nolīgumu, inter alia būs zināmas pēc tam, kad budžeta lēmējinstitūcija būs pabeigusi ikgadējo ES budžeta procedūru. Tiklīdz būs zināmas summas, kas jāmaksā no Savienības budžeta, un visas atlikušās summas, kas dalībvalstīm jānodrošina, Komisija katram iemaksu devējam paziņos summas, kas tam jāiemaksā saskaņā ar katru iemaksu nolīgumu konkrētajā gadā.

Noslēdzot savu iemaksu nolīgumu, iemaksu devējiem neatsaucami un bez nosacījumiem jāapņemas pēc pieprasījuma darīt pieejamas iemaksas Komisijai, noslēdzot ar Komisiju iemaksu nolīgumu. Šīs iemaksas veido ārējos piešķirtos ieņēmumus saskaņā ar Finanšu regulas 21. panta 2. punkta a) apakšpunkta ii) daļu.

Komisija līdz 2023. gada jūnijam paziņos Eiropas Parlamentam un Padomei aplēstās maksimālās summas, ko tā 2024. gadā varētu pieprasīt dalībvalstīm, pamatojoties uz zināmajām izmaksām, kas noteiktas attiecībā uz jau izmaksātajām summām, un piesardzīgiem pieņēmumiem par iespējamām izmaksām, kas saistītas ar atlikušajām summām saskaņā ar Aizdevuma nolīgumu.

Komisija 2024. gada sākumā, proti, tiklīdz aizdevumu procentu likmes būs pilnībā noteiktas un vairs netiks mainītas vai nebūs neskaidras, bez kavēšanās paziņos Eiropas Parlamentam un Padomei paredzamo maksimālo iemaksu galīgos skaitļus. Ja procentu likmju izmaiņas ir nelabvēlīgākas par tām, kas izmantotas maksimālo summu noteikšanai, un tādējādi maksimālās summas saskaņā ar šo iemaksu nolīgumu būs mazākas par summu, kas varētu būt nepieciešama, lai segtu aizdevumu finansēšanas izmaksas, Komisija par to nekavējoties informēs Padomi un Eiropas Parlamentu. Pamatojoties uz to, Komisija var ierosināt visu iemaksu nolīgumu pārskatīšanu, lai nodrošinātu pārskatītās maksimālās summas segumu, katras dalībvalsts summu arī turpmāk nosakot atbilstoši tās NKI proporcionālajai daļai. Pēc šādas pārskatīšanas pabeigšanas visu iemaksu nolīgumu grozījumu organizēšana un izpildes laiks būs atkarīgs no attiecīgajām valstu prasībām un procedūrām.

Nolīguma darbība beigsies 2027. gada 31. decembrī, ja vien šā iemaksu nolīguma puses nelems citādi. Iespēja pārskatīt iemaksas ir gadījumam, kad ir notikušas turpmākas izmaiņas, vai jāatjauno dalībvalstu iemaksas pēc 2027. gada, ja vien turpmākajās daudzgadu finanšu shēmās tas nav paredzēts, izmantojot citus līdzekļus.

Nolīguma 1.pants nosaka iemaksas principus.
Nolīguma 2.pants nosaka informēšanas saistības.
Nolīguma 3.pants nosaka nolīguma atbilstošu interpretāciju.
Nolīguma 4.pants nosaka nolīguma darbības termiņu.
Nolīguma 5.pants nosaka paziņojumu kārtību.
Nolīguma 6.pants nosaka interpretācijas.
Nolīguma 7.pants nosaka piemērojamos tiesību aktus un jurisdikciju.
Nolīguma 8.pants nosaka nolīguma pārskatīšanas un darbības pagarināšanas principus.
Nolīguma 9.pants nosaka grozījumu veikšanas principus.
Nolīguma 10.pants nosaka kārtību, kādā nolīgums stājas spēkā.

Saskaņā ar iemaksu nolīgumu[2] (Ierobežotas pieejamības informācija).


[2] Nolīgums pievienots anotācijas pielikumā (Ierobežotas pieejamības informācija).
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nav attiecināms
Risinājuma apraksts
Nav attiecināms
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
1 617 813
0
1 617 813
1 617 813
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
1 617 813
0
1 617 813
1 617 813
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-1 617 813
0
-1 617 813
-1 617 813
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-1 617 813
0
-1 617 813
-1 617 813
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-1 617 813
-1 617 813
-1 617 813
5.1. valsts pamatbudžets
0
-1 617 813
-1 617 813
-1 617 813
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Maksimālais finansējums 6 471 254 EUR apmērā periodam no 2024.-2027.gadam, tādējādi ik gadu indikatīvais finansējums tiek noteikts 1 617 813 EUR apmērā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamā finansējuma sadalījums pa gadiem šobrīd ir indikatīvs, līdz ar to konkrēts finansējuma apmērs 2024.-2027.gadam ne vairāk kā 6 471 254 EUR apmērā iemaksu veikšanai, saskaņā ar saņemto informāciju no Eiropas Komisijas un noteikto iemaksu apmēru un grafiku tiks ieplānots likumprojektā “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammas 41.01.00 "Iemaksas Eiropas Savienības budžetā" ilgtermiņa saistībās.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2463
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
OJ L 322, 16.12.2022
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2022/2463 (2022. gada 14. decembris), ar ko izveido instrumentu atbalsta sniegšanai Ukrainai 2023. gadā (makrofinansiālā palīdzība +).

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
OJ L 322, 16.12.2022
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
7.pants
Iemaksu nolīguma noslēgšana
Pārņemtas pilnībā
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Iemaksu nolīgums izriet no Regulas (ES) 2022/2463, kas ir tieši piemērojama dalībvalstīs.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi