Anotācija (ex-ante)

22-TA-3551: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2014. gada 25. marta noteikumos Nr. 156 "Būvizstrādājumu tirgus uzraudzības kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Vairāku Latvijas būvnormatīvu prasību izpildei ir pievienoti piemērojamo standartu saraksti.  Standarts ir attiecīgas standartizācijas institūcijas apstiprināts dokuments, kurš izstrādāts, pamatojoties uz kopēju vienošanos, ietver vispārīgus un daudzkārt piemērojamus noteikumus, norādījumus vai dažādu veidu darbību vai to rezultātu raksturojumu un kura mērķis ir optimāli sakārtot noteiktu jomu. Ja tiek izstrādāta kāda standarta jauna versija, vecais standarts ir aizstājams ar standarta jauno versiju.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai nodrošinātu mūsdienīgu prasību izpildi betona konstrukciju būvniecībā, nepieciešams aizstāt Ministru kabineta 2014. gada 25. marta noteikumu Nr. 156 "Būvizstrādājumu tirgus uzraudzības kārtība"" (turpmāk - Noteikumi Nr. 156) 1. pielikuma piemērojamo standartu sarakstā spēkā neesošu betona atbilstības novērtēšanas standartu pret spēkā esošu standartu. Jaunākā standarta prasības tika izskatītas un apstiprinātas Latvijas Standarta Standartizācijas tehniskajā komitejā pēc nozares profesionāļu ierosinājuma.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumu Nr. 156 1. pielikumā piemērojamo standartu sarakstā ir atsauce uz standartu LVS 156-1:2017 "Betons. Latvijas nacionālais pielikums Eiropas standartam EN 206:2013 "Betons. Tehniskie noteikumi, darbu izpildījums, ražošana un atbilstība"", kas ir zaudējis spēku.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašlaik Noteikumos Nr. 156 ir atsauce uz spēku zaudējušu standartu LVS 156-1:2017 "Betons. Latvijas nacionālais pielikums Eiropas standartam EN 206:2013 "Betons. Tehniskie noteikumi, darbu izpildījums, ražošana un atbilstība"". Latvijas Standarts 2022. gada 18. augustā ir apstiprinājis standartu LVS 156-1:2022 "Betons. Latvijas nacionālais pielikums Eiropas standartam EN 206 "Betons. Tehniskie noteikumi, darbu izpildījums, ražošana un atbilstība"", līdz ar to ar minēto datumu vecais standarts zaudēja spēku. Prasības jaunajā standartā tika precizētas, lai nodrošinātu mūsdienīgu prasību izpildi betona konstrukciju būvniecībā. Standartā tika precizētas prasības attiecībā uz betona salizturības noteikšanu, A pielikuma “Testēšanas metodes betona salizturības noteikšanai”  A.6. sadaļa, A.3. tabula “Starprezultāta iegūšanai nepieciešamais pārbaudes skaits”, A.4. tabula “Gala rezultāta iegūšanai nepieciešamais pārbaudes ciklu skaits”, kā arī tika veikti atsevišķi redakcionāli labojumi. Atbilstoši Noteikumiem Nr. 156 minētie standarti ir piemērojamie standarti, līdz ar to tie nav brīvprātīgi.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā aizstāts spēku zaudējušais standarts LVS 156-1:2017 "Betons. Latvijas nacionālais pielikums Eiropas standartam EN 206:2013 "Betons. Tehniskie noteikumi, darbu izpildījums, ražošana un atbilstība"" pret spēkā esošu standartu LVS 156-1:2022 "Betons. Latvijas nacionālais pielikums Eiropas standartam EN 206 "Betons. Tehniskie noteikumi, darbu izpildījums, ražošana un atbilstība"". Tāpat Noteikumu Nr. 156 1. pielikumā noteikts pārejas periods līdz 2024. gada 1. martam, kad betona atbilstības novērtēšanai varēs izmantot abas standarta versijas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Tas ir tehniskais grozījums.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Betona ražotāji
Ietekmes apraksts
Būs nepieciešams pārskatīt iekšējās betona ražošanas un kontroles kārtības, lai nodrošinātu atbilstību jaunā standarta prasībām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Būvniecības nozares pārstāvji ir vienojušie par standartu LVS 156-1:2022 "Betons. Latvijas nacionālais pielikums Eiropas standartam EN 206 "Betons. Tehniskie noteikumi, darbu izpildījums, ražošana un atbilstība"" Latvijas standarta Standartizācijas tehniskajā komitejā LVS/STK4 “Būvmateriāli”, papildinot standartu ar jaunākām prasībām. Vēršam uzmanību, ka Standartizācijas tehniskajā komitejā LVS/STK4 “Būvmateriāli” darbojas būvniecības nozares eksperti, kas pārzina būvizstrādājumu atbilstības novērtēšanas sistēmu. Tā kā nozare jau ir vienojusies par standarta precizēšanu, sabiedrības līdzdalība par šo tiesību akta projektu papildus netika veikta. Tomēr, par tiesību akta projektu būvniecības nozares nevalstiskās organizācijas varēja iesniegt savus iebildumus un priekšlikumus tiesību akta projekta saskaņošanas ietvaros. Iebildumi vai priekšlikumi no būvniecības nozares nevalstiskajām organizācijām nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Nacionālā standartizācijas institūcija SIA „Latvijas standarts”.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Sertificētiem būvspeciālistiem maksa par standartiem nemainās, jo būvspeciālistiem ir iespēja iepazīties ar tehniskajām prasībām jaunajos un vecajos standartos, nomaksājot gada maksu 30 euro apmērā. Šī maksa nemainās, mainoties standartam.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi