24-TA-1754: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
2003.gada 10.maijā tika pieņemta jauna Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2023/988 par ražojumu vispārēju drošumu, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1025/2012 un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2020/1828 un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2001/95/EK un Padomes Direktīvu 87/357/EEK (turpmāk- Regula 2023/988), kas aizstāj Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2001/95/EK par produktu vispārēju drošumu (turpmāk - Direktīva 2001/95/EK). Ņemot vērā, ka Preču un pakalpojumu drošuma likumā pārņemtā Direktīva 2001/95/EK tiek aizstāta ar regulu, preču drošuma prasības turpmāk tiks noteiktas Regulā 2023/988, attiecīgi nepieciešams pārskatīt Preču un pakalpojumu drošuma likumu, tajā saglabājot normas, kas attiecas tikai uz pakalpojumu drošumu. Savukārt atsevišķas normas, kas nepieciešamas Regulas 2023/988 par ražojumu vispārēju drošumu ieviešanai, tiek pārceltas uz likumu "Par atbilstības novērtēšanu" (piemēram, pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt speciālās prasības, ja prece var radīt nopietnu risku cilvēka dzīvībai vai veselībai, kā arī nosacījumi par Tirgus uzraudzības padomi).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts ar mērķi iestrādāt tajā tādas normas no Preču un pakalpojumu drošuma likuma, kas nepieciešamas Regulas 2023/988 par ražojumu vispārēju drošumu ieviešanai, jo Preču un pakalpojumu drošuma likums tiks aizstāts ar Pakalpojumu drošuma likumu, tajā saglabājot normas vien attiecībā uz pakalpojumu drošumu.
Spēkā stāšanās termiņš
13.12.2024.
Pamatojums
Regulas 2023/988 50. pantā noteikts, ka no 2014. gada 13. decembra tiek atcelta Direktīva 2001/95/EK, kas pārņemta Preču un pakalpojumu drošuma likumā, kurš zaudē spēku, stājoties spēkā šim likumprojektam. Savukārt Regulas 2023/988 52. pants noteic, ka 2014. gada 13. decembrī sāk piemērot Regulu 2023/988, kuras piemērošanai nepieciešamās normas iestrādātas šajā likumprojektā.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Preču un pakalpojumu drošuma likums ir spēkā kopš 2004. gada, un tā mērķis ir panākt drošu, cilvēka dzīvībai, veselībai un personas mantai, kā arī videi nekaitīgu preču ražošanu, laišanu apgrozībā un pakalpojumu sniegšanu. Prasības precēm izriet no Direktīvas 2001/95/EK, bet prasības pakalpojumiem ieviestas atbilstoši nacionālajai iniciatīvai.
Savukārt likums "Par atbilstības novērtēšanu" nosaka tirgus uzraudzības principus un nosacījumus nepārtikas preču atbilstībai.
Savukārt likums "Par atbilstības novērtēšanu" nosaka tirgus uzraudzības principus un nosacījumus nepārtikas preču atbilstībai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2023. gada 10. maijā stājās spēkā Regula 2023/988 par ražojumu vispārēju drošumu, kas aizstāj Direktīvu 2001/95/EK. Ņemot vērā, ka regulas ir tieši piemērojamas, nepieciešams pārskatīt Preču un pakalpojumu drošuma likumu, svītrojot normas, kas dublē Regulā 2023/988 par ražojumu vispārēju drošumu paredzētos noteikumus.
Ar Regulu 2023/988 ir noteikti jauni pienākumi komersantiem, lai nodrošinātu drošuma prasības un preču atbilstību, laižot tirgū, piedāvājot vai pārdodot preci. Tā, piemēram, ir noteikts, ka tehniskās dokumentācijas pamatā ir jābūt ražotāja veiktai iekšējai riska analīzei. Tā ir jāveic pirms preces laišanas tirgū (Regulas 2023/988 9. panta 2. punkts).
Tāpat ir noteikti īpaši pienākumi tiešsaistes tirdzniecības vietu nodrošinātājiem saistībā ar ražojumu drošumu (IV nodaļa). Regulas 2023/988 14. pantā ir noteikts komersanta pienākums ieviest iekšējos procesus ražojumu drošumam. Tāpat tika secināts, ka patreiz spēkā esošās normas, kas nosaka administratīvo atbildību tirgus uzraudzības jomā, nevar piemērot gadījumos, ja tiks konstatēts, ka komersanti nepilda iepriekš minētos pienākumus.
Ar Regulu 2023/988 ir noteikti jauni pienākumi komersantiem, lai nodrošinātu drošuma prasības un preču atbilstību, laižot tirgū, piedāvājot vai pārdodot preci. Tā, piemēram, ir noteikts, ka tehniskās dokumentācijas pamatā ir jābūt ražotāja veiktai iekšējai riska analīzei. Tā ir jāveic pirms preces laišanas tirgū (Regulas 2023/988 9. panta 2. punkts).
Tāpat ir noteikti īpaši pienākumi tiešsaistes tirdzniecības vietu nodrošinātājiem saistībā ar ražojumu drošumu (IV nodaļa). Regulas 2023/988 14. pantā ir noteikts komersanta pienākums ieviest iekšējos procesus ražojumu drošumam. Tāpat tika secināts, ka patreiz spēkā esošās normas, kas nosaka administratīvo atbildību tirgus uzraudzības jomā, nevar piemērot gadījumos, ja tiks konstatēts, ka komersanti nepilda iepriekš minētos pienākumus.
Risinājuma apraksts
Lielākā daļa normu, kas ir ieviestas Preču un pakalpojumu drošuma likumā attiecībā uz preču drošumu, tiek svītrotas, jo tiek ieviestas ar Regulu 2023/988 par ražojumu vispārēju drošumu. Atsevišķas normas, kas nepieciešamas Regulas 2023/988 par ražojumu vispārēju drošumu ieviešanai, tiks pārceltas uz likumu "Par atbilstības novērtēšanu", tostarp pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt speciālās prasības, ja prece var radīt nopietnu risku cilvēka dzīvībai vai veselībai; nosacījumi par Tirgus uzraudzības padomi. Tāpat likumprojekts paredz normas par Regulā 2023/988 paredzētajiem komersantu pienākumiem preču atsaukumu gadījumā, kā arī par tās 25. pantā minēto ātrās brīdināšanas sistēmu un par Patērētāju tiesību aizsardzības centru kā šīs sistēmas nacionālo kontaktpunktu, tostarp pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā tirgus uzraudzības iestādes informē Patērētāju tiesību aizsardzības centru par veiktajiem pasākumiem, kas ierobežo vai liedz preču laišanu apgrozībā, un kārtību, kādā Patērētāju tiesību aizsardzības centrs saņemto informāciju nosūta Eiropas Komisijai un rīkojas ar informāciju, kas saņemta no Eiropas Komisijas.
Saistībā ar pienākumu nepildīšanu attiecībā uz preču drošumu, kas pārcelti no Preču un pakalpojumu drošuma likuma un kas noteikti ar Regulu 2023/988, tika vērtēta administratīvā akta izdošanas iespējamība, lai realizētu administratīvā akta prioritātes principu attiecībā uz pārkāpumiem saistībā ar tādu preču laišanu tirgū, kurām nav apliecināta Regulā 2023/988 noteiktā riska analīzes veikšana, par normatīvajos aktos noteikto pienākumu nepildīšanu preču atbilstības nodrošināšanai, laižot tirgū, piedāvājot vai pārdodot preci, un par iekšējās kontroles procesu nenodrošināšanu, kas rada sistemātiskas neatbilstības, laižot tirgū un piedāvājot preci.
Tomēr šā principa prioritāte nav piemērojama, jo šajos gadījumos prettiesiskā darbība jau ir pabeigta. Tāpat šajos gadījumos nav iespējams nekavējoties piemērot administratīvā procesa ietekmes līdzekļus (tajā skaitā lēmumus par rīcības izbeigšanu un piespiedu naudu). Tādēļ tika secināts, ka šādos gadījumos situāciju nav iespējams atrisināt Administratīvā procesa likuma ietvaros, bet ir nepieciešams noteikt administratīvo atbildību.
Lai nodrošinātu komersantu jauno pienākumu pildīšanu likuma “Par atbilstības novērtēšanu” 19. pants tiek papildināts ar sesto, septīto un desmito daļu, paredzot administratīvo atbildību par tādu preču laišanu tirgū, kurām nav apliecināta Regulā 2023/988 noteiktā riska analīzes veikšana (sestā daļa), par normatīvajos aktos noteikto pienākumu nepildīšanu preču atbilstības nodrošināšanai, laižot tirgū, piedāvājot vai pārdodot preci (septītā daļa) un par iekšējās kontroles procesu nenodrošināšanu, kas rada sistemātiskas neatbilstības, laižot tirgū un piedāvājot preci (desmitā daļa).
Savukārt 19. panta otrā daļa tiek svītrota, jo šīs daļas administratīvā pārkāpuma sastāvs tiek iekļauts 19. panta devītajā daļā. Iepriekš 19. panta devītās daļas sastāvs bija izdalīts atsevišķi divos dažādos likumos - Preču un pakalpojumu drošuma likuma 17. panta piektajā daļā un likuma “Par atbilstības novērtēšanu” 19. panta otrajā daļā, bet, tā kā plānots Preču un pakalpojumu drošuma likuma normas iekļaut likumā “Par atbilstības novērtēšanu” un šie pārkāpumi pēc būtības ir līdzīgi, tad nolemts abus apvienot vienā pantā, lai izvairītos no sadrumstalotības.
Saistībā ar pienākumu nepildīšanu attiecībā uz preču drošumu, kas pārcelti no Preču un pakalpojumu drošuma likuma un kas noteikti ar Regulu 2023/988, tika vērtēta administratīvā akta izdošanas iespējamība, lai realizētu administratīvā akta prioritātes principu attiecībā uz pārkāpumiem saistībā ar tādu preču laišanu tirgū, kurām nav apliecināta Regulā 2023/988 noteiktā riska analīzes veikšana, par normatīvajos aktos noteikto pienākumu nepildīšanu preču atbilstības nodrošināšanai, laižot tirgū, piedāvājot vai pārdodot preci, un par iekšējās kontroles procesu nenodrošināšanu, kas rada sistemātiskas neatbilstības, laižot tirgū un piedāvājot preci.
Tomēr šā principa prioritāte nav piemērojama, jo šajos gadījumos prettiesiskā darbība jau ir pabeigta. Tāpat šajos gadījumos nav iespējams nekavējoties piemērot administratīvā procesa ietekmes līdzekļus (tajā skaitā lēmumus par rīcības izbeigšanu un piespiedu naudu). Tādēļ tika secināts, ka šādos gadījumos situāciju nav iespējams atrisināt Administratīvā procesa likuma ietvaros, bet ir nepieciešams noteikt administratīvo atbildību.
Lai nodrošinātu komersantu jauno pienākumu pildīšanu likuma “Par atbilstības novērtēšanu” 19. pants tiek papildināts ar sesto, septīto un desmito daļu, paredzot administratīvo atbildību par tādu preču laišanu tirgū, kurām nav apliecināta Regulā 2023/988 noteiktā riska analīzes veikšana (sestā daļa), par normatīvajos aktos noteikto pienākumu nepildīšanu preču atbilstības nodrošināšanai, laižot tirgū, piedāvājot vai pārdodot preci (septītā daļa) un par iekšējās kontroles procesu nenodrošināšanu, kas rada sistemātiskas neatbilstības, laižot tirgū un piedāvājot preci (desmitā daļa).
Savukārt 19. panta otrā daļa tiek svītrota, jo šīs daļas administratīvā pārkāpuma sastāvs tiek iekļauts 19. panta devītajā daļā. Iepriekš 19. panta devītās daļas sastāvs bija izdalīts atsevišķi divos dažādos likumos - Preču un pakalpojumu drošuma likuma 17. panta piektajā daļā un likuma “Par atbilstības novērtēšanu” 19. panta otrajā daļā, bet, tā kā plānots Preču un pakalpojumu drošuma likuma normas iekļaut likumā “Par atbilstības novērtēšanu” un šie pārkāpumi pēc būtības ir līdzīgi, tad nolemts abus apvienot vienā pantā, lai izvairītos no sadrumstalotības.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Preču un pakalpojumu drošuma likums un likumprojekts "Pakalpojumu drošuma likums"
Pamatojums un apraksts
Šajā likumprojektā tiek iestrādātas tādas normas, kas nepieciešamas nepārtikas preču drošuma prasību ieviešanai (t.sk. Regulas 2023/988 par ražojumu vispārēju drošumu ieviešanai), kuras tiek svītrotas no Preču un pakalpojumu drošuma likuma, kurš rezultātā zaudēs spēku, jo tā pārējās normas par pakalpojumu drošumu tiek iestrādātas likumprojektā "Pakalpojumu drošuma likums", kurš aizstāj Preču un pakalpojumu drošuma likumu.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.2. Patērētāju tiesību aizsardzības likums.
Pamatojums un apraksts
Likumā jāiestrādā normas par patērētāja tiesībām nedrošu preču atsaukuma gadījumā, kas izriet no Regulas 2023/988.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.3. Ministru kabineta noteikumu projekts "Kārtība, kādā tirgus uzraudzības iestādes informē Patērētāju tiesību aizsardzības centru par veiktajiem pasākumiem, kas ierobežo vai liedz preču laišanu apgrozībā, un kārtību, kādā Patērētāju tiesību aizsardzības centrs saņemto informāciju nosūta Eiropas Komisijai un rīkojas ar informāciju, kas saņemta no Eiropas Komisijas."
Pamatojums un apraksts
Likumprojekts paredz šādu pilnvarojumu Ministru kabinetam saistībā ar likumprojektā ietvertajām normām par Regulas 2023/988 25. pantā paredzēto ātrās brīdināšanas sistēmu.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.4.
Ministru kabineta 2004. gada 9. novembra noteikumi Nr. 911 "Tirgus uzraudzības padomes nolikums".
Pamatojums un apraksts
Likumprojektā tiek ietverts deleģējums Ministru kabinetam apstiprināt Tirgus uzraudzības padomes nolikumu, kurš tiek svītrots no Preču un pakalpojumu drošuma likuma. Nepieciešami grozījumi, precizējot norādi par šādu noteikumu izdošanas tiesisko pamatu.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R0988
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES 2023. gada 10. maija REGULA (ES) 2023/988 par ražojumu vispārēju drošumu, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1025/2012 un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2020/1828 un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2001/95/EK un Padomes Direktīvu 87/357/EEK
Apraksts
Likumprojektā iestrādātas atsevišķas normas regulas piemērošanai nacionālā līmenī, kā arī normas par sodiem regulā noteikto pienākumu nepildīšanas gadījumā.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES 2023. gada 10. maija REGULA (ES) 2023/988 par ražojumu vispārēju drošumu, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1025/2012 un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2020/1828 un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2001/95/EK un Padomes Direktīvu 87/357/EEK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
22. panta 4. un 5. punkts
jauns 9.7 panta pirmās daļas 4. punkts
Pārņemtas pilnībā
stingrākas prasības nav paredzētas
25. pants
jauns 9.11 pants
Pārņemtas pilnībā
stingrākas prasības nav paredzētas
37. pants
jauna 9.5 panta 1.1 daļa
Pārņemtas pilnībā
stingrākas prasības nav paredzētas
44. panta 1. punkts un 9. panta 2. punkts
jauna 19. panta sestā daļa
Pārņemtas pilnībā
stingrākas prasības nav paredzētas
44. panta 1. punkts; 5. pants; 9. panta 1. un 2. punkts
jauna 19. panta devītā daļa
Pārņemtas pilnībā
stingrākas prasības nav paredzētas
44. panta 1. punkts un 14. pants
jauna 19. panta desmitā daļa
Pārņemtas pilnībā
stingrākas prasības nav paredzētas
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regula ir tieši piemērojama. Ieviestas atsevišķas normas tās piemērošanai nacionālā līmenī, kā arī sodu noteikšanai par regulas pārkāpumiem.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav.
Cita informācija
Nav.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Patērētāju tiesību aizsardzības centrsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Šā likuma ievērošanu uzrauga un kontrolē iestāde, kurai šāda atbildība paredzēta saskaņā ar normatīvo aktu. Tirgus uzraudzību dažādās jomās veic šādas institūcijas: Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, Veselības inspekcija, Pārtikas un veterinārais dienests, Būvniecības valsts kontroles birojs, Valsts augu aizsardzības dienests, Valsts darba inspekcija, Valsts vides dienests, Valsts Tehniskās uzraudzības aģentūra, Valsts policija, VSIA "Latvijas proves birojs".
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
