Anotācija (ex-ante)

22-TA-745: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumos Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Spēkā stājusies Komisijas 2021. gada 16. jūnija Īstenošanas direktīva (ES) 2021/971, ar ko attiecībā uz bioķīmisku un molekulāru paņēmienu izmantošanu groza I pielikumu Padomes Direktīvai 66/401/EEK par lopbarības augu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 66/402/EEK par graudaugu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/54/EK par biešu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/55/EK par dārzeņu sēklu tirdzniecību un I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/57/EK par eļļas augu un šķiedraugu sēklu tirdzniecību (turpmāk – Direktīva 2021/971).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumos ieviest Direktīvas 2021/971 prasības, kā arī noteikumus papildināt ar prasību, ka par lopbarības augu sugu ziemāju formām Valsts augu aizsardzības dienestam (turpmāk – dienests) informācija jāapkopo un jāziņo Nacionālajai augu šķirņu padomei ik gadu līdz 15. augustam, un noteikt atkāpi par nelielo iesaiņojumu tirdzniecību un informācijas iegūšanu no fiziskas vai juridiskas personas, ja personas no tirgotāja iegādājas lopbarības augu sēklas nelielos Eiropas Savienības iesaiņojumos.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Noteikumu projekts stājas spēkā parastajā kārtībā, bet noteikuma projekta punkti, kuros ir noteiktas direktīvas 2021/971 prasības, stājas spēkā 2022. gada 1. septembrī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Patlaban spēkā ir Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumi Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi" (turpmāk – noteikumi).
Noteikumus nepieciešams papildināt ar jaunākajām zinātniskajām pieejām, kas lauku apskatēs un pēcpārbaudēs paredz izmantot bioķīmiskus un molekulārus paņēmienus. Spēkā esošajos noteikumos šādu prasību nav un nav arī noteikts datums, līdz kuram dienestam jāapkopo informācija par lopbarības augu ziemāju formām un jāsniedz informācija Nacionālajā augu šķirņu padomē. Šis datums ir jānosaka, lai ievērotu augu novākšanas un sējas laiku īpatnības. Noteikumos ir noteikts, ka persona, kas nodarbojas ar sēklu tirgošanu, kārto sēklu uzskaites žurnālu. Ja sēkla tiek pārdota, sēklu uzskaites žurnālā norāda informāciju par pircēju (juridiskai personai – nosaukumu un reģistrācijas numuru, fiziskai personai – vārdu, uzvārdu un personas kodu). Noteikumos jānosaka arī atkāpe attiecībā uz nelielo iesaiņojumu tirdzniecību un informācijas iegūšanu no fiziskas vai juridiskas personas, ja personas no tirgotāja iegādājas lopbarības augu sēklas nelielos Eiropas Savienības iesaiņojumos, jo ir pārāk liels administratīvais slogs katru pircēju, kas iegādājas nelielu daudzumu sēklas materiāla, veikalā reģistrēt sēklu uzskaites žurnālā.

Lai ieviestu prasības, nepieciešams sagatavot Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumos Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā ir stājusies Direktīva 2021/971, kas paredz, ka augu šķirnes identificēšanai papildus var izmantot bioķīmiskus un molekulārus paņēmienus (turpmāk – BMP), ja rodas šaubas par šķirnes identitāti vizuālos augu fenotipa novērojumos lauka apskates vai pēcpārbaudes laikā.

Augu selekcijā un sēklu testēšanā BMP attīstās strauji, un to izmantošana sēklu nozarē kļūst arvien nozīmīgāka. Izmantojot BMP, ir iespējams auga šķirni identificēt, pamatojoties uz laboratorijas analīzēm, nevis tikai uz vizuāliem augu fenotipa novērojumiem uz lauka.

BMP varēs izmantot tām sugām, kurām oficiālajā šķirnes aprakstā būs iekļautas tās pazīmes izpausmes, kas ļautu šādi identificēt šķirni atbilstoši šķirnes aprakstā norādītajai informācijai. Šķirnes aprakstā būs noteikts, kurš no BMP pielietojams. Pašlaik zinātniskās institūcijas strādā pie jaunām BMP un oficiālajiem sugu šķirņu aprakstiem jaunām šķirnēm.

Latvijā pagaidām nav iespējams izmantot BMP šķirnes identifikācijā sēklu sertifikācijas vajadzībām, bet šis paņēmiens ir jāiekļauj noteikumos, jo, kad Latvijā sēklu sertifikācijā sāks izmantot BMP, ir jādod iespēja šķirni identificēt ar BMP. To varēs izdarīt Valsts augu aizsardzības dienesta laboratorijā tām sugām, kurām oficiālajā šķirnes aprakstā būs iekļautas pazīmes izpausmes un ieteikta tā BMP metode, kas ļautu šādi identificēt šķirni pēc tās aprakstā norādītās informācijas.

Pašlaik dienesta tīmekļvietnē nav ievietota informācija par konkrētiem BMP, ko dienests izmantos šķirņu identifikācijā.  To varēs ievietot tikai, kad būs skaidrs, tieši kura akreditētā metode attiecīgajai sugai būs ieviesta. Pagaidām dienestam nav finansiālu iespēju BMP ieviest, jo darbiniekus nepieciešams apmācīt ārpus Latvijas, kā arī jānodrošina tehniskais aprīkojums. Tiklīdz tiks piešķirts finansējums, tad arī būs zināmas konkrētas izmantojamās BMP un tiks precizēti šie noteikumi.  

Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (ESAO) Sēklu shēmās ir noteiktas procedūras, pasākumi un paņēmieni, kuri, ja pastāv šaubas par sēklu šķirnes identitāti, fenotipiskās pārbaudes vajadzībām ļauj izmantot BMP par papildu instrumentu lauka apskatēs un pēcpārbaudēs. Izmantot var tikai tos BMP, kurus atzinusi Starptautiskā Jaunu augu šķirņu aizsardzības savienība (UPOV), ESAO un Starptautiskā sēklu kontroles asociācija (ISTA), jo šīs organizācijas nosaka relevantos oficiāli atzītos starptautiskos BMP standartus.
Risinājuma apraksts
Noteikumi tiek papildināti ar  55.1 un  164.1 punktu, nosakot, ka dienests var izmantot BMP, lai identificētu šķirnes savā laboratorijā, ja rodas šaubas par šķirnes identitāti vizuālos augu fenotipa novērojumos lauka apskates vai pēcpārbaudes laikā. Tāpat tiek papildināts 56. punkts, kas noteic, ka inspektors, pamatojoties uz lauku apskati vai pēc BMP metožu izmantošanu, izsniedz lauku apskates protokolu.

Lai nodrošinātu BMP izmantošanu, dienestam ir nepieciešams apmācīt darbiniekus testu veikšanai, paraugu noņemšanai, kā arī iegādāties tehniskos līdzekļus – iekārtas (uz DNS metodi balstītās analīzes – reālā laika PĶR (PCR) – ierīci, uz proteīnu metodēm balstītās analīzes horizontālo elektroforēzes iekārtu un vertikālo elektroforēzes iekārtu) un reaģentus. Tā kā Direktīva 2021/971 paredz, ka BMP varēs izmantot ne tikai lopbarības augu, bet arī labību, biešu, eļļas augu un šķiedraugu un dārzeņu šķirņu identificēšanā, tad aprēķini, kas saistīti ar tehnisko līdzekļu iegādi un uzturēšanu, ir doti tiesību akta projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 13. februāra noteikumos Nr. 120 "Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"".
Problēmas apraksts
Sēklu un šķirņu aprites likuma 6. panta pirmās daļas 6. punktā noteikts, ka sēklaudzētāju, sēklu sagatavotāju, saiņotāju un tirgotāju pienākums ir nodrošināt uzskaites dokumentu kārtošanu, lai dienesta inspektoram būtu pieejama informācija par visiem sēklu aprites posmiem, bet nav noteikts, cik konkrētai ir jābūt informācijai par attiecīgiem sēklu aprites posmiem. Noteikumos ir noteikts, ka persona, kas nodarbojas ar sēklu tirgošanu, kārto sēklu uzskaites žurnālu. Ja sēkla tiek pārdota, sēklu uzskaites žurnālā norāda informāciju par pircēju (juridiskai personai – nosaukumu un reģistrācijas numuru, fiziskai personai – vārdu, uzvārdu un personas kodu). Tā kā tirdzniecības vietās nav iespējams nodrošināt, ka tirgotājs par katru nelielo saiņojumu iegūst informāciju no fiziskas vai juridiskas personas, nepieciešams precizēt noteikumus. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā tiek grozīts 146. punkts, kurā noteikta atkāpe par nelielo iesaiņojumu tirdzniecību un informācijas iegūšanu no fiziskas vai juridiskas personas, ja personas no tirgotāja iegādājas lopbarības augu sēklas nelielos Eiropas Savienības iesaiņojumos (A tipa – neto svars līdz 2,5 kilogramiem, B tipa – neto svars līdz 10 kilogramiem). Šī apjoma sēklu materiāla pircēja dati tirgotājam nebūs jānorāda sēklu uzskaites žurnālā, bet, pārdodot lielākā apjomā, informācija arī turpmāk būs jāreģistrē sēklu uzskaites žurnālā.
Problēmas apraksts
Spēkā esošajos noteikumos ir noteikts, ka dienests katru gadu līdz 1. martam par pākšaugiem un 20. aprīlim par pārējām lopbarības augu sugām apkopo iesniegumus, kuros norādītā dīgtspēja ir vairāk nekā par 10 procentiem zemāka, kā noteikta minimālā sēklu dīgtspēja, un par to informē Nacionālo augu šķirņu padomi. Ar iepriekšējiem grozījumiem noteikumos tika īpaši izcelti pākšaugi, par kuriem ir jāziņo agrāk, bet, tā kā dažām lopbarības augu sugām (smilts vīķiem, ungāru vīķiem) ir ziemāju forma, tad ir jānosaka datums, līdz kuram dienests apkopo un ziņo Nacionālajai augu šķirņu padomei par lopbarības augu ziemāju formām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 74. punkts tiek papildināts ar prasību, ka par lopbarības augu sugu ziemāju formām dienestam informācija jāapkopo un jāziņo Nacionālajai augu šķirņu padomei ik gadu līdz 15. augustam.
Problēmas apraksts
Nepieciešams papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām, jo ir jāiekļauj atsauce uz Direktīvu 2021/971.
Risinājuma apraksts
Informatīva atsauce papildināta ar 10.punktu.
Problēmas apraksts
Tā kā Direktīvas 2021/971 prasības stājas spēkā 2022. gada 1. septembrī, ir nepieciešams noteikt, ka attiecīgie noteikuma projekta punkti ir spēkā no iepriekšminētā datuma.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā 2. punktā ir noteikts, ka noteikumu projekta 1.1., 1.2., 1.5. un 1.6. apakšpunkts stājas spēkā 2022. gada 1. septembrī.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz tām fiziskām personām, kas reģistrētas Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā un nodarbojas ar lopbarības augu sēklaudzēšanu.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz tām juridiskām personām, kas reģistrētas Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā un nodarbojas ar lopbarības augu sēklaudzēšanu.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Joma tiks sakārtota un ieviestas inovācijas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Pagaidām Valsts augu aizsardzības dienests nevar sākt izmantot bioķīmiskus un molekulārus paņēmienus, ja vizuālos augu fenotipa novērojumos lauka apskates vai pēcpārbaudes laikā rodas šaubas par šķirnes identitāti, jo inspektori vēl nav apmācīti šo metožu izmantošanā, kā arī nav nodrošināta materiāltehniskā bāze paraugu analizēšanai dienesta laboratorijā. 

Tā kā Direktīva 2021/971 paredz, ka bioķīmiskus un molekulārus paņēmienus varēs izmantot ne tikai lopbarības augu, bet arī labību, biešu, eļļas augu un šķiedraugu un dārzeņu šķirņu noteikšanu, tad aprēķini, kas saistīti ar darbinieku apmācību, tehnisko līdzekļu iegādi un uzturēšanu, doti tiesību akta projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 13. februāra noteikumos Nr. 120 "Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"" (22-TA-701).

4.1.1. "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 13. februāra noteikumos Nr. 120 "Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi""

Pamatojums un apraksts
Direktīvas 2021/971 pārņemšana
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.2. "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumos Nr. 352 "Eļļas augu un šķiedraugu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi""

Pamatojums un apraksts
Direktīvas 2021/971 pārņemšana
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.3. "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumos Nr. 592 "Dārzeņu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi""

Pamatojums un apraksts
Direktīvas 2021/971 pārņemšana
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.4. "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 14. augusta noteikumos Nr. 554 "Biešu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi""

Pamatojums un apraksts
Direktīvas 2021/971 pārņemšana
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021L0971
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 16. jūnija Īstenošanas direktīva (ES) 2021/971, ar ko attiecībā uz bioķīmisku un molekulāru paņēmienu izmantošanu groza I pielikumu Padomes Direktīvai 66/401/EEK par lopbarības augu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 66/402/EEK par graudaugu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/54/EK par biešu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/55/EK par dārzeņu sēklu tirdzniecību un I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/57/EK par eļļas augu un šķiedraugu sēklu tirdzniecību.
Apraksts
Direktīvas 2021/971 prasības stājās spēkā - 2022.gada 1.septembrī.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 16. jūnija Īstenošanas direktīva (ES) 2021/971, ar ko attiecībā uz bioķīmisku un molekulāru paņēmienu izmantošanu groza I pielikumu Padomes Direktīvai 66/401/EEK par lopbarības augu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 66/402/EEK par graudaugu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/54/EK par biešu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/55/EK par dārzeņu sēklu tirdzniecību un I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/57/EK par eļļas augu un šķiedraugu sēklu tirdzniecību.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 1.1., 1.2. un 1.5. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
1. panta 2. punkts
Tiks pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2007. gada 13. februāra noteikumos Nr. 120 "Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi".
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
1. panta 3. punkts
Tiks pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2012. gada 14. augusta noteikumos Nr. 554 "Biešu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi".
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
1. panta 4. punkts
Tiks pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumos Nr. 592 "Dārzeņu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi".
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
1. panta 5. punkts
Tiks pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumos Nr. 352 "Eļļas augu un šķiedraugu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi".
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 2. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2. panta 2. punkts
Norma netiek pārņemta, jo ir noteikta direktīvas spēkā stāšanās un piemērošanas kārtība.
-
-
3. pants
Norma netiek pārņemta, jo ir noteikta direktīvas spēkā stāšanās kārtība.
-
-
4. pants
Norma netiek pārņemta, jo norādīti adresāti.
-
-
Pielikuma A daļa
Noteikumu projekta 1.1., 1.2. un 1.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra Ministru kabineta instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Sēklaudzētāju asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/23bc6156-0b83-4237-9de1-42681e31604e

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Par TAP portāla sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" ievietoto noteikumu projektu nav saņemti iebildumi vai priekšlikumi.

Zemnieku Saeimai, Latvijas sēklaudzētāju asociācijai un Lauksaimniecības organizācijas sadarbības padomei (turpmāk – nevalstiskās organizācijas) tika nosūtīta e-pasta vēstule ar informāciju par plānotajiem grozījumiem noteikumu projektā. Nevalstiskajām organizācijām nebija priekšlikumu vai iebildumu par plānotajiem grozījumiem noteikumu projektā. Nevalstiskās organizācijas atbalsta sagatavoto projektu. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Latvijā patlaban šķirnes identifikācijā sēklu sertifikācijas vajadzībām nav iespējams izmantot bioķīmiskus un molekulārus paņēmienus (BMP), bet, tā kā tie tiks iekļauti noteikumos, dienests savā laboratorijā pēc nepieciešamības varēs nākotnē identificēt šķirni ar BMP, kad Latvijā augu šķirņu noteikšanā sāks izmantot BMP.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi