Anotācija (ex-ante)

23-TA-771: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2013. gada 5. novembra noteikumos Nr. 1243 "Kārtība, kādā piešķir valsts budžeta finansējumu, kas paredzēts jauniešu iniciatīvas un līdzdalības veicināšanai lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, darbam ar jaunatni un jaunatnes organizāciju darbības atbalstam"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai uzlabotu ikgadējās jaunatnes politikas valsts programmas (turpmāk – programma) atklāto projektu konkursu administrēšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – ministrija) sadarbībā ar Jaunatnes starptautisko programmu aģentūru (turpmāk – aģentūra) ar noteikumu projektu pilnveido programmas atklāto projektu konkursa administrēšanu, lai tādu programmas atklāto projektu konkursu ietvaros, kuros vienam projektam noteiktā maksimālā pieejamā summa nepārsniedz 10 000,00 EUR, būtu iespēja veikt maksājumu projekta īstenotājam 100% apmērā no projektam piešķirtā finansējuma.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Noteikumu spēkā stāšanās termiņš ir 2024. gada 1. janvāris, jo programmas 2023. gada atklāto projektu konkursu administrēšana ir saistīta ar Ministru kabineta 2013. gada 5. novembra noteikumu Nr. 1243 “Kārtība, kādā piešķir valsts budžeta finansējumu, kas paredzēts jauniešu iniciatīvas un līdzdalības veicināšanai lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, darbam ar jaunatni un jaunatnes organizāciju darbības atbalstam” 32.4. apakšpunkta tiesisko regulēju un programmas 2023. gada projektu īstenošanas termiņš ir līdz 2023. gada 31. decembrim.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2013. gada 5. novembra noteikumu Nr. 1243 “Kārtība, kādā piešķir valsts budžeta finansējumu, kas paredzēts jauniešu iniciatīvas un līdzdalības veicināšanai lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, darbam ar jaunatni un jaunatnes organizāciju darbības atbalstam” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 1243) 32.1., 32.2., 32.3. apakšpunkts nosaka, ka aģentūra 10 darbdienu laikā pēc līguma noslēgšanas ar projekta īstenotāju veic avansa maksājumu 90%, 80%  vai  60% apmērā no projektam piešķirtā finansējuma, kā arī tikai jaunatnes organizāciju darbības atbalsta projektos atbilstoši Jaunatnes likuma 12. panta 4.1 daļā noteiktajam, pēc projekta starpposma pārskata apstiprināšanas veic otro avansa maksājumu 20% vai 40% apmērā no projektam piešķirtā finansējuma saskaņā ar MK noteikumu Nr. 1243 32.3. apakšpunktu. Aģentūra 30 darbdienu laikā pēc projekta noslēguma pārskata apstiprināšanas veic noslēguma maksājumu, izņemot MK noteikumu Nr. 1243 32.3. un 32.4. apakšpunktā minētajos gadījumos, vai izraksta rēķinu par neattiecināmo izmaksu vai neizlietotā finansējuma atmaksāšanu. Tiesības saņemt valsts budžeta finansējumu programmas ietvaros ir jaunatnes organizācijām, pašvaldībām un biedrībām un nodibinājumiem, kuru projekts ir orientēts uz darbu ar jaunatni. Atklātie projektu konkursi tiek rīkoti atbilstoši programmā noteiktajām prioritātēm, atbalstāmajām aktivitātēm un sasniedzamajiem rādītājiem.
Ar 2021. gada 6. jūlija grozījumiem MK noteikumos Nr. 1243, MK noteikumos Nr. 1243 tika ieviests izņēmums – 10 darbdienu laikā pēc līguma noslēgšanas ar projekta īstenotāju veikt maksājumu 100% apmērā projektu īstenotājiem, kas apstiprināti tāda atklāta projektu konkursa ietvaros, kas vērsts uz atbalstu jauniešiem Covid-19 pandēmijas radīto seku mazināšanai, lai attiecīgos projektus varētu īstenot līdz kalendārā gada beigām. Līdz šim atbilstoši šim izņēmumam apstiprināti un veiksmīgi īstenoti 144 projekti.

                                                                                                                                           Tabula Nr. 1

                     Jaunatnes politikas valsts programmas projektu skaits un izmaksas
                                                             2018.-2022. gads

 
  2018. g. 2019. g. 2020. g. 2021. g. 2022. g.
Apstiprināto projektu skaits Kopā: 55 39 44 120 94
T.sk. līdz 10000,00 EUR 51 34 39 114 80
Līgumu kopsumma (EUR) Kopā: 573978.03 399312.71 433297.97 1036183.72 776975.24
T.sk. līdz 10000,00 EUR 223978.03 114809.56 148129.97 695305.96 316850.15
Neizlietotais finansējums (EUR) Kopā: 16092.26 17882.19 28721.85 62403.17 40576.45*
Projektu skaits kopā: 43 32 31 99 49
T.sk. līdz 10000,00 EUR 15384.06 16004.57 24620.93 49283.88 9261.80*
T.sk. projektu skaits līdz
10000,00 EUR
40
30
 
29 95
38 
 
Neattiecināmās izmaksas
(EUR)
Kopā: 2.35  2673.13 3176.03 7534.43 1019.45*
Atgūtais finansējums no kopējā skaita:
2.35
2673.13 3176.03 7534.43 1019.45*
Projektu skaits kopā: 1 2 5 9 4
T.sk. līdz 10000,00 EUR 2.35 170 140.61 1109.72 1000.35*
T.sk. projektu skaits līdz
10000,00 EUR
1 1 2 5 2

                                                                                                                              *Dati uz 13.07.2023.

Saskaņā ar tabulā Nr. 1 “Jaunatnes politikas valsts programmas projektu skaits un izmaksas 2018.-2022. gads” norādīto, tad kopā piecu gadu laikā tika apstiprināti 352 projekti, tajā skaitā tādu konkursu ietvaros, kuros vienam projektam noteiktā maksimālā summa ir līdz 10 000,00 EUR – 318 projekti jeb 90%. No kopējā projektu skaita neizlietotais finansējums bijis 254 projektos jeb 72% gadījumu un projektos līdz 10 000,00 EUR – 232 projektos jeb 66% gadījumu. No kopējā projektu skaita neattiecināmās izmaksas bija 21 projektā jeb 6% gadījumu, tajā skaitā projektos līdz 10 000,00 EUR – 11 gadījumos jeb 3% gadījumu. Kopā piecu gadu laikā kopējā noslēgtā līgumu kopsumma ir 3 219 747,67 EUR, tajā skaitā projektos līdz 10 000,00 EUR – 1 499 073,67 EUR jeb 47%. No kopējā projektu skaita neizlietotais finansējums bija aptuveni 165 675,92 EUR jeb 5%, tajā skaitā projektos līdz 10 000,00 EUR – aptuveni 114 555,24 EUR jeb 4%. No kopējā projektu skaita neattiecināmās izmaksas ir aptuveni 14405,39 EUR jeb 0,45%, tajā skaitā projektos līdz 10 000,00 EUR – aptuveni 2423,03 EUR jeb 0,08%. Projektos, kuros kādas no izmaksām tika atzītas par neattiecināmām, tās 100% apmērā tika atgūtas no projektu īstenotājiem.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdzšinējā prakse programmas projektu administrēšanā liecina, ka projektu apstiprināšana, projekta aktivitāšu uzsākšana un ar tām saistīto izmaksu attiecināšana notiek esošā kalendārā gada ietvaros un aktivitāšu īstenošanas turpinājums, ar tām saistīto izmaksu attiecināšana un noslēgums – nākamā gada ietvaros. No Latvijas Republikas Valsts kontroles (turpmāk – Valsts kontrole) 2022. gada 29. aprīļa revīzijas ziņojumā “Par Izglītības un zinātnes ministrijas 2021. gada pārskatu” (turpmāk – ziņojums) norādītā izriet, ka programmas ietvaros administrēto projektu īstenošana veicama un projektiem piešķirtais valsts budžeta finansējums ir izlietojams noteiktā kalendārā gada ietvaros – ņemot vērā to, ka apropriācija aktivitātes “Atbalsts jaunatnes organizāciju darbībai un līdzdalības nodrošināšanai valsts un starptautiskajā jaunatnes politikā” īstenošanai tika piešķirta, pamatojoties uz likumu “Par valsts budžetu 2021. gadam”, izdevumi bija jāveic līdz 2021. gada 31. decembrim. Aģentūra katra programmas atklātā projektu konkursa administrēšanas ietvaros izstrādā, saskaņo, apstiprina atklātā projektu konkursa dokumentāciju, nodrošina konsultācijas par projektu iesniegumu sagatavošanu, projektu īstenošanu, projektu noslēguma pārskatu sagatavošanu, veic projektu iesniegumu vērtēšanu, apstiprināšanu, līgumu noslēgšanu, uzraudzību un noslēguma pārskatu izvērtēšanu. Ņemot vērā programmas projektu administrēšanas posmus un saskaņā ar Valsts kontroles ziņojumā noteikto, MK noteikumos Nr. 1243 paredzētā finansējuma piešķiršanas kārtība, veicot projektiem avansa maksājumus un noslēguma maksājumus, apgrūtina programmas projektu administrēšanas pilnvērtīgu izpildi.
Papildus vietēja un reģionāla mēroga jaunatnes organizācijām īstenot programmas projektus ir apgrūtinoši, jo saskaņā ar maksājuma procedūru, pēc avansa maksājuma saņemšanas atlikušā nepieciešamā projekta finansējuma iemaksa projekta kontā Valsts kasē ir jānodrošina pašām jaunatnes organizācijām, biedrībām un nodibinājumiem, kas veic darbu ar jaunatni. Noslēguma maksājumu projekta īstenotājs saņem tikai pēc projekta noslēguma pārskata apstiprināšanas. Jaunatnes organizācijām, biedrībām un nodibinājumiem, kas veic darbu ar jaunatni, kurām nav atbilstoši finanšu uzkrājumi, šāda procedūra ir apgrūtinoša, un tas apdraud projekta īstenošanas kvalitāti, kā arī daļa organizāciju nepiesakās šādos atklātajos projektu konkursos finanšu trūkuma dēļ.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta palīdzību tiks atrisināts Valsts kontroles ziņojumā norādītais, ka kārtējam gadam piešķirtais valsts budžeta finansējums programmas ietvaros administrētajiem atklāto projektu konkursiem ir izlietojams konkrētā kalendārā gada ietvaros, kā arī noteikumu projekta pieņemšana sekmēs jaunatnes organizāciju, biedrību un nodibinājumu, kas veic darbu ar jaunatni, motivāciju pretendēt uz programmas atklāto projektu konkursu finansējuma saņemšanu projektu aktivitāšu un iniciatīvu īstenošanai jauniešiem vecumā no 13 līdz 25 gadiem un darbā ar jaunatni iesaistītajām personām, jo projekta īstenotājam tiks veikts viens maksājums 100% apmērā no projektam piešķirtā finansējuma, atvieglojot projekta administrēšanas posmus un sekmējot jaunatnes organizāciju un biedrību un nodibinājumu, kas veic darbu ar jaunatni, finansiālo paļāvību. 
Noteikumu projektā noteiktā summa – 10 000,00 EUR – balstās uz “mazo” iepirkumu regulējumu, jo Publisko iepirkumu likums paredz, ka, ja publiska piegādes līguma vai publiska pakalpojuma līguma paredzamā līgumcena ir 10 000,00 EUR vai lielāka, bet mazāka par 42 000,00 EUR, pasūtītājs veic iepirkumu Publisko iepirkumu likuma 9. pantā noteiktajā kārtībā.
Ar noteikumu projektu paredzēts no MK noteikumu Nr. 1243 32.4. apakšpunkta svītrot tiesisko regulējumu, kas paredz, ka projektos, kas apstiprināti tāda atklāta projektu konkursa ietvaros, kas vērsts uz atbalstu jauniešiem Covid-19 pandēmijas radīto seku mazināšanai, aģentūra 10 darbdienu laikā pēc līguma noslēgšanas veic maksājumu 100% apmērā no projektam piešķirtā finansējuma, jo, Covid-19 saslimstībai samazinoties, no 2022. gada 1. aprīļa tika atcelti ieviestie epidemioloģiskās drošības pasākumi, un tiešā veidā jaunieši vecumā no 13 līdz 25 gadiem Latvijā arvien mazāk saskaras ar būtiskiem socializācijas un līdzdalības ierobežojumiem, kuru iespaidā viņi piedzīvoju psihoemocionālās labbūtības pasliktināšanos un sociālo atsvešināšanos. Samazinoties iepriekš norādītājiem apstākļiem darba ar jaunatni aktivitāšu īstenošanai šobrīd MK noteikumu Nr. 1243 32.4. apakšpunktā noteiktais tiesiskais regulējums, kas akcentē atbalstu Covid-19 pandēmijas radīto seku mazināšanai, ir zaudējis aktualitāti. Vienlaikus, ņemot vērā to, ka 2021. un 2022. gadā programmas ietvaros organizēto atklāto projektu konkursu, kas vērsti uz atbalsta sniegšanu jauniešiem Covid-19 pandēmijas radīto seku mazināšanai, nolikumos noteiktā maksimālā summa viena projekta vai vienas izglītības iestādes iniciatīvu īstenošanai nepārsniedza 10 000,00 EUR, noteikuma projekta pieņemšana ļautu turpināt uzsāktā atbalsta sniegšanu līdzšinējā kārtībā.
Papildus jānorāda, ka pamatojoties uz MK noteikumu Nr. 1243 33. punktu, uz projektiem, kuru ietvaros varēs veikt maksājumu 100% apmērā no projektam piešķirtā finansējuma, tiks attiecināta prasība par neattiecināmo izmaksu vai neizlietotā finansējuma atmaksāšanu pēc projektu noslēgumu pārskatu izvērtēšanas. Vienlaikus jānorāda, ka saskaņā ar MK noteikumu Nr. 1243 43. punktu aģentūrai ir tiesības veikt saturiskās un finanšu uzraudzības vizītes projektu ietvaros, tādējādi pārliecinoties par projektam piešķirtā finansējuma izlietojuma atbilstību programmas konkursa un projekta mērķim, kā arī projektā noteiktajiem sasniedzamajiem rezultatīvajiem rādītājiem. Tādējādi minētais attieksies arī uz noteikumu projektā paredzētajiem projektiem. Paredzēts arī, ka programmas atklāto projektu konkursu, kuru ietvaros projekta apstiprināšanas gadījumā varēs veikt noteikumu projektā paredzēto maksājumu 100% apmērā no projektam piešķirtā finansējumā, nolikumos ietvertajās projektu iesniegumu veidlapās tiks iestrādāta projekta risku izvērtēšanas tabula, kurā būs norādīti identificētie projekta riski, risku līmeņi, rīcība, kas tiks veikta, lai novērstu iespējamos riskus, par konkrētajiem riskiem atbildīgās personas un citi atbilstoši jautājumi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Jaunieši vecumā no 13 līdz 25 gadiem, darbā ar jaunatni iesaistītās personas.
Ietekmes apraksts
Samazinoties administratīvajam slogam, projekta īstenotājs varēs veltīt vairāk laika un resursu tiešajam darbam ar jauniešiem un darbā ar jaunatni iesaistītajām personām.
Juridiskās personas
  • Ministrija, aģentūra, jaunatnes organizācijas, biedrības un nodibinājumi un pašvaldības, kuru projekts vērsts uz darbu ar jaunatni.
Ietekmes apraksts
Tiks samazināts aģentūras darbības administratīvais slogs programmas atklāto projektu konkursu administrēšanā, tādējādi sekmējot aģentūras darbu, nodrošinot programmas atklāto projektu konkursu organizēšanu viena kalendārā gada ietvaros. Projekta īstenotājam tiks nodrošināts viens avansa maksājums 100% apmērā no projektam piešķirtā finansējuma, tādējādi projekta īstenotājam nebūs jāiegulda savs finansējums, lai nodrošinātu projektam piešķirto pilno finansējumu, un pēc sekmīga projekta īstenošanas nebūs jāgaida sava ieguldījuma atgriešana gala maksājuma veidā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sadarbībā ar aģentūru izstrādāts noteikumu projekts ar mērķi samazināt administratīvo slogu programmas atklāto projektu konkursu īstenošanas posmiem, tādējādi sekmējot aģentūras darbu, nodrošinot atklāto projektu konkursu organizēšanu viena kalendārā gada ietvaros.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi