Anotācija (ex-ante)

23-TA-263: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām" 2.1.3.3. pasākuma "Katastrofu risku mazināšanas pasākumi" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projekts “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.1.Prioritātes “Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām” 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām” pasākumu “Sabiedrības brīdināšanas sistēmas ABS+ ieviešana” un  “Katastrofu zaudējumu informācijas sistēmas izveide un ieviešana” īstenošanas kārtība” projekts (turpmāk – MK noteikumu projekts) izstrādāts atbilstoši Eiropas Savienības (turpmāk – ES) kohēzijas politikas programmā 2021. – 2027. gadam noteiktajiem mērķiem un ES fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktam (turpmāk - Vadības likums).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu mērķis ir uzsākt Iekšlietu ministrijas Informācijas centra projektus “Sabiedrības brīdināšanas sistēmas ABS+ ieviešana” un “Katastrofu zaudējumu informācijas sistēmas izveide un ieviešana” Eiropas Reģionālās attīstības fonda ietvaros, ieviešot sabiedrības brīdināšanas risinājumu par tiešiem un draudošiem ārkārtas notikumiem, kas ļauj nosūtīt brīdinājumu, izmantojot šūnu apraides tehnoloģiju, un izveidojot katastrofu radīto postījumu un zaudējumu datu bāzi Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta vajadzībām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Komisija 2022.gada 25.novembrī apstiprināja Latvijas izstrādāto ES kohēzijas politikas programmu 2021.-2027.gadam (turpmāk – programma). Programma noteic, ka, īstenojot 2.1.3 specifisko atbalsta mērķi “Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām” (turpmāk – SAM 2.1.3.), tiks īstenoti pasākumi, kas vērsti uz klimata pārmaiņu izraisīto seku novēršanu, pielāgošanos un reaģēšanas spēju uzlabošanu un pilnveidošanu.
Plānojot ES atbalsta virzienus klimata pārmaiņu pielāgošanas jomā, kā būtiskākie risināmie jautājumi konstatēti atbilstošu katastrofu pārvaldības informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) risinājumu nepieciešamība, lai īstenotu sabiedrības informēšanu par ārkārtas notikumu, katastrofu vai katastrofas draudiem, kā arī nodrošinātu notikuma analīzi par katastrofu izraisītā zaudējuma iemesliem, izstrādātu rīcības programmas, plānus un tiesību aktus, plānotu pasākumus un resursus, lai novērstu vai mazinātu apdraudējuma atgadīšanos.
Lai apzinātu risināmās jomas problemātiskākos punktus Iekšlietu nozares IKT jomā, Iekšlietu ministrija pieteicās Eiropas Komisijas Strukturālo reformu atbalsta ģenerāldirektorāta Strukturālo reformu atbalsta programmas projektu “Iekšlietu nozares iestāžu efektivitātes paaugstināšana”, kura ietvaros no 2019. līdz 2022. gadam tika saņemtas konkrētas rekomendācijas, kas iekļāva jaunas katastrofu zaudējumu informācijas sistēmas un Valsts agrīnās brīdināšanas sistēmas izveidi.
Ar mērķi nodrošināt minēto IKT rīku ieviešanu, 2021.gadā Eiropas Komisijas Civilās aizsardzības finanšu instrumenta programmas Track1 projekta “Pētījums par agrīnās brīdināšanas sistēmām, kas balstītas uz telekomunikācijas tehnoloģijām” (ECHO/SUB/2019/TRACK1/808194, EWS)  ietvaros veikts pētījums “Tīmekļa vietnes un mobilās aplikācijas, kurās pieejama informācija ārkārtas gadījumos, satura un informatīvā atbalsta nodrošinājuma izpēte, un tehniskās specifikācijas sagatavošana un indikatīvo izmaksu aprēķins” (turpmāk – pētījums par ABS+ projekta ieviešanu).
Savukārt ar mērķi nodrošināt katastrofu zaudējumu informācijas sistēmas izveidi (turpmāk – KaZa), ar Eiropas Komisijas Civilās aizsardzības finanšu instrumenta “programmas Track1” projekta   atbalstu 2020.-2021.gadā īstenots “Pētījums par Katastrofu radīto postījumu un zaudējumu datu bāzi” (turpmāk – pētījums par KaZa projekta ieviešanu). Tika secināts, ka katastrofu radīto postījumu un zaudējumu informācijas sistēmas izveidošana un attiecīgas informācijas uzkrāšana ir būtiska riska novērtēšanas procesā, lai samazinātu nenoteiktības faktoru, kas attiecas uz apdraudējuma atgadīšanās biežumu (varbūtību) un apdraudējuma iespējamām sekām. Informācijas uzkrāšana KaZa informācijas sistēmā palīdz veikt notikuma analīzi par zaudējuma iemesliem, izstrādāt rīcības programmas, plānus un tiesību aktus, plānot pasākumus un resursus, lai novērstu vai mazinātu apdraudējuma atgadīšanos, ka arī lai izpildītu Latvijas starptautiskās apņemšanās. 
Abu pētījumu ietvaros ir iekļauta arī finanšu un ekonomisko izmaksu un ieguvumu analīze.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2013.gadā Krīzes vadības padomes sekretariāts sadarbībā ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu un pētījuma centru SKDS veica visaptverošu valsts agrīnās brīdināšanas sistēmas efektivitātes novērtējumu. Novērtējumā tika iegūtas šādas būtiskas atziņas:
- gandrīz puse sabiedrības aptaujas dalībnieku nezina, kā būtu jārīkojas trauksmes sirēnu darbības gadījumā;
- trauksmes sirēnu gatavības pārbaudes laikā atsevišķi elektroniskie plašsaziņas līdzekļi nepārraida informāciju sabiedrībai atbilstoši noslēgto starpresoru vienošanos (līgumu) nosacījumiem. Elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem savas nozares tiesības aktos nav noteikti pienākumi un attiecīgi līdzekļi, kas nodrošina to izpildi, ja nacionālās drošības un sabiedrības drošības interesēs netiek pārraidīta informācija par katastrofām vai to draudiem, kā arī iedzīvotāju rīcību attiecīgajā situācijā.
- sabiedrība uzskata radio, televīziju, mobilos sakarus un internetu par pieņemamākajiem apziņošanas veidiem katastrofas vai to draudu gadījumā.

Katastrofu zaudējumu aprēķināšanas un preventīvo pasākumu plānošana ir svarīgs rīks katastrofu risku novērtēšanas procesā, tas ļauj noteikt apdraudējuma atgadīšanās biežumu un tā iespējamās sekas. Taču šobrīd šī sistēma Latvijā ir neefektīva, iesaistītie cilvēkresursi informāciju apstrādā manuāli, daļu darba laika veltot aktivitātēm ar nelielu pievienoto vērtību (MS Excel failu apkopošana, datu konsistences pārbaude, manuāla datu ievadu un interpretācija u.c.), tad pēc KaZa ieviešanas viņiem būs nepieciešamas zināšanas par datu analīzes rīku (biznesa inteliģences) un ģeogrāfisku datu analīzes rīku efektīvu izmantošanu, kā arī darba laiks tiks veltīts aktivitātēm ar lielāku pievienoto vērtību (informācijas analīzei, rezultātu interpretācijai un prognožu veidošanai).
 
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu ABS+ projekta un KaZa projekta īstenošanu, MK noteikumu projekts atbilstoši Vadības likuma 19. panta 13. punktā noteiktajam, paredz noteikt specifiskā atbalsta mērķi, pieejamo finansējumu, prasības projekta iesniedzējam, prasības projekta sadarbības partneriem, atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus, kā arī kārtību, kādā īsteno programmā norādīto Eiropas Savienības fonda specifiskā atbalsta mērķi.
MK noteikumu projekts paredz:

I nodaļa: Vispārīgie jautājumi
1) ABS+ projekta un KaZa projekta mērķi:
ABS + projekta ietvaros ir paredzēts ieviest sabiedrības brīdināšanas risinājumu par tiešiem un draudošiem ārkārtas notikumiem, kas ļauj nosūtīt brīdinājumu uz mobilo tālruni. Valsts agrīnās brīdināšanas sistēma ir instruments (risinājumu un procesu kopums), kas paredzēts masveida sabiedrības brīdināšanai un informēšanai par katastrofu vai tās draudiem, kā arī nepieciešamo rīcību. ABS + projekta ietvaros paredzēts izveidot un ieviest informācijas sistēmu ABS+ valsts vienotās agrīnās brīdināšanas sistēmas ietvarā, kura:
-nodrošina sabiedrības apziņošanu un informēšanu uz mobilajiem telefoniem, pamatojoties uz šūnu apraides tehnoloģijām un izmantojot mobilo sakaru operatoru infrastruktūru;
-nodrošina priekšnosacījumus citu apziņošanas kanālu integrēšanai un turpmākajai ieviešanai;
2) KaZa projekta ietvaros ir paredzēts veidot katastrofu radīto postījumu un zaudējumu informācijas sistēmu. Šāda veida informācijas uzkrāšana palīdzēs veikt notikuma analīzi par zaudējuma iemesliem, izstrādāt rīcības programmas, plānus un tiesību aktus, plānot pasākumus un resursus, lai novērstu vai mazinātu apdraudējuma atgadīšanos, ka arī lai izpildītu Latvijas starptautiskās apņemšanās.

Projektu iesniegumu atlases veids un kārtība.
Projektus īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā. Projekta iesniedzējs ir atbildīgs par projekta īstenošanu un vadību, kā arī projekta rezultātu un mērķu sasniegšanu. Sadarbības iestāde veic projektu iesniegumu atlasi saskaņā ar projektu iesniegumu atlases metodiku un projektu iesniegumu atlases nolikumu. Projektu iesniegumu atlases nolikumu izstrādā un pēc saskaņošanas ar atbildīgo iestādi un vadošo iestādi apstiprina sadarbības iestāde. Atbildīgā iestāde sagatavo projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus, paredzot vienotos kritērijus un specifiskos atbilstības kritērijus. To piemērošanas metodiku izstrādā atbildīgā iestāde sadarbībā ar sadarbības iestādi. Projektu iesniegumu novērtēšanas kritērijus un to piemērošanas metodiku apstiprina uzraudzības komiteja.
Projektu iesniegumu iesniegšanai tiek izmantota Kohēzijas politikas vadības informācijas sistēma.

Atbildības sadalījums.
Atbildīgās iestādes funkcijas pilda Iekšlietu ministrija. Vadošās iestādes funkcijas pilda Finanšu ministrija. Sadarbības iestādes funkcijas pilda Centrālā līgumu un finanšu aģentūra.

Projektu politikas mērķi, sasniedzamie rezultāti un iznākuma rādītāju vērtības.

Projektu politikas mērķi, sasniedzamie rezultāti un iznākuma rādītāju vērtības noteiktas atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam iekļautajiem rādītājiem, kā arī tika ņemta vērā pētījumos par ABS+ projekta un KaZa projekta ieviešanu iekļautā informācija.

Politikas mērķa iznākuma rādītājs paredz, ka līdz 2024. gada 31. decembrim investīcijas jaunās vai jauninātās katastrofu monitoringa, gatavības, brīdinājuma un reaģēšanas sistēmās attiecībā uz dabas katastrofām, sasniegs 3 292 660 euro. Aprēķins balstīts uz ABS+ projekta kopsummas un 20% no KaZas projekta izmaksām, kas radīsies uz 2024. gada beigām, saskaņā ar KaZas ieviešanas plānu.
Savukārt politikas mērķa iznākuma rādītājs paredz, ka līdz 2029. gada 31. decembrim investīcijas jaunās vai jauninātās katastrofu monitoringa, gatavības, brīdinājuma un reaģēšanas sistēmās attiecībā uz dabas katastrofām, sasniegs 3 563 300 euro. Šī ir abu projektu kopsumma, Programma paredz, ka uz 2029. gada beigām abi projekti tiks pabeigti un ieviesti.
ABS+ projekta rezultāta un iznākuma rādītāji balstīti uz pētījumā par ABS+ ieviešanu ietvertajiem datiem, ņemot vērā ka minētais pētījums satur informāciju par projekta būtību un galvenajiem mērķiem, kā arī galvenajām prasībām.
Politikas mērķa rezultāti paredz, ka ABS+ procesu un produktu lietotāju skaits sasniegs 1 411 679. Šis skaits tika balstīts pētījumā par ABS+ ieviešanu, kas nosaka, ka ar ABS+ sistēmas palīdzību būs iespējams apziņot ap 75% visu Latvijas iedzīvotāju.
KaZa projekta rezultāta un iznākuma rādītāji tika balstīti uz pētījumā par KaZa ieviešanu iekļauto informāciju, kas satur detalizētu KaZa projekta aprakstu, būtību un sasniedzamos mērķus, lai nodrošinātu sistēmas pilnvērtīgu ieviešanu. Arī lietotāju skaits tika aprakstīts minētajā pētījumā kā optimāls Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta personāla iesaistes apmērs.

Projektiem pieejamais kopējais attiecināmais finansējums.
ABS + projektam ir pieejami 3 225 000 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 2 741 250 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums – 483 750 euro apmērā.
KaZa projektam ir pieejami 338 300 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 287 555 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 50 745 euro. Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24.jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 112. panta 3.punkta a) apakšpunktu, procentu līdzfinansējuma likmes ir sekojošas: valsts budžeta atbalsta intensitāte – 15 procenti un Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalsta intensitāte – 85 procenti.

ABS + projekta izmaksas tika balstītas uz pētījuma par ABS+ sistēmas ieviešanu ietvertajam aprēķinam, ņemot vērā pētījumā apkopotos rezultātus par agrīnās brīdināšanas veidiem, mobilo operatoru iespējām nodrošināt agrīno brīdināšanu, ieviešanas risinājumus un to analīzi, kā arī uzturēšanas izmaksu aprēķins. Tika ņemta vērā arī risinājuma arhitektūra, biznesa procesi, kā arī tehniskās specifikācijas un projekta vadības prasības.
KaZa projekta izmaksu aprēķins balstīts uz pētījum par KaZas ieviešanu iekļautiem datiem par risinājuma mērķi, valsts iestāžu informācijas sistēmu izpēti, datu iegūšanas tehniskām iespējām, biznesa procesu shēmu, platformas un tehnoloģiskiem rīkiem sistēmas augstas pieejamības nodrošināšanai. Tika ņemti vērā arī izstrādās tehniskās specifikācijas īpatnības.
MK 2021. gada 13. aprīļa sēdē (prot.Nr.33, 20.§) tika izskatīts informatīvais ziņojums “Par šūnu apraides sistēmu un citām iespējamajām apziņošanas sistēmām, to ieviešanas un uzturēšanas izmaksām”  un atbalstīts valsts agrīnās brīdināšanas sistēmas risinājuma – šūnu apraides tehnoloģiju – ieviešanu finansēt, piesaistot tieši Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda Darbības programmas 2.1.3. SAM ietvaros paredzētos līdzekļus.

II nodaļa: Prasības projektu iesniedzējam un projektu sadarbības partnerim
Projektu ietvaros projektu iesniedzēja un finansējuma saņēmēja funkcijas pilda Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs, savukārt projektu sadarbības partneris ir Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests. Finansējuma saņēmēja pienākumi un tiesības ir aprakstīti Vadības likuma 18. pantā, savukārt projektu sadarbības partnera pienākumi un tiesības tiek aprakstīti sadarbības līgumā, kas tiek parakstīts starp finansējuma saņēmēju un sadarbības partneri.
Projektos tiks nodrošinātas prasības horizontālā principa “Klimatdrošināšana” ievērošanai attiecībā uz klimata pārmaiņu mazināšanu un pielāgošanos klimata pārmaiņām. Projektu ietvaros tiks paredzētas aktivitātes, kas nodrošinās klimata pārmaiņu mazināšanu, piemēram, nodrošinās sabiedrības brīdināšanu, kā arī, piemēram, katastrofu paredzēšanu, to izraisīto seku likvidēšanu.

III nodaļa: Projektu atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
Noteikumu projekts nosaka atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas. Projektu ietvaros atbalstāmās darbības tika identificētas pētījumos par ABS+ un KaZa projektu ieviešanu. Projekta ietvaros attiecināmās izmaksas ir pakārtotas atbalstāmajām darbībām, kas ir saistītas ar atbalstu finansējuma saņēmējam, lai nodrošinātu abu projektu īstenošanu un pilnvērtīgu ieviešanu.
Noteikumu projektā paredzēts, ka projektu īstenošanas ietvaros tiks piemērots Publisko iepirkumu likums, kā arī atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums).
Noteikumi paredz atbildību finansējuma saņēmējam nodrošināt, ka projektiem plānotās izmaksas netiek segtas no citiem līdzekļiem, kā to paredz Programma. Pievienotās vērtības nodoklis ir attiecināms finansēšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzekļiem.
Sadarbības partnerim izmaksas ir attiecināmas pēc sadarbības līguma noslēgšanas un tas ir atbildīgs par savu atbildības jomu projekta ietvaros.

Projektu īstenošanas nosacījumi
Noteikumu projektā noteikti pasākuma īstenošanas nosacījumi, tostarp projekta īstenošanas termiņš, informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšanas nosacījumi.

Saskaņā ar principa "Nonodarīt būtisku kaitējumu" novērtēšanu, projektiem ir nenozīmīga ietekme uz vides mērķiem. To īstenošana neradīs ievērojamu nepieciešamo resursu izmantošanas neefektivitāti un nepalielinās atkritumu rašanos. Īstenojamie pasākumi neizraisīs negatīvu ietekmi uz pašreizējā klimata un gaidāmā nākotnes klimata radītajām negatīvajām ietekmēm uz pašu pasākumu, cilvēkiem, dabu vai aktīviem, kā arī neradīs negatīvu ietekmi uz pielāgošanās klimata pārmaiņām mērķu sasniegšanu. Paredzams, ka pasākums nekaitēs, bet tieši veicinās pielāgošanās klimata pārmaiņām, jo tiks veidotas mūsdienu prasībām atbilstoši IKT risinājumi.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
2020. gadā tika veikts pētījums, kurā tika salīdzinātas vairākas iedzīvotāju apziņošanas tehnoloģijas (šūnu apraide, sms un applikācija), pētījuma laikā tika secināts, ka šūnu apraides tehnoloģija ir saimnieciski izdevīgāks risinājums nekā SMS apziņošanas tehnoloģijas ieviešana, savukārt aplikācijas ieviešana nespēj nodrošināt izvirzītās prasības, lai nodrošinātu efektīvu agrīno brīdināšanu.
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Eiropas Komisijas Strukturālo reformu atbalsta ģenerāldirektorāta Strukturālo reformu atbalsta programmas (SRAP) projekts “Iekšlietu nozares iestāžu efektivitātes paaugstināšana”
Apraksts
Projekts tika īstenots 3 posmos: SRAP 1 noslēdzās 2019. gada beigās, SRAP 2 noslēdzās 2021. gada martā, SRAP 3 noslēdzās 2022. gada martā.
Projekta ietvaros tika saņemtas konkrētas rekomendācijas, kas iekļāva jaunas Katastrofu zaudējumu informācijas sistēmas un Valsts agrīnās brīdināšanas sistēmas izveidi. 
Nosaukums
Eiropas Komisijas Civilās aizsardzības finanšu instrumenta "Track1" programmas projekts “Pētījums par Katastrofu radīto postījumu un zaudējumu datu bāzi”
Apraksts
Tika secināts, ka katastrofu radīto postījumu un zaudējumu informācijas sistēmas izveidošana un attiecīgas informācijas uzkrāšana ir būtiska riska novērtēšanas procesā, lai samazinātu nenoteiktības faktoru, kas attiecas uz apdraudējuma atgadīšanās biežumu (varbūtību) un apdraudējuma iespējamām sekām.
Nosaukums
Eiropas Komisijas Civilās aizsardzības finanšu instrumenta programmas Track1 projekts “Pētījums par agrīnās brīdināšanas sistēmām, kas balstītas uz telekomunikācijas tehnoloģijām” (ECHO/SUB/2019/TRACK1/808194, EWS) pētījums “Tīmekļa vietnes un mobilās aplikācijas, kurās pieejama informācija ārkārtas gadījumos, satura un informatīvā atbalsta nodrošinājuma izpēte, un tehniskās specifikācijas sagatavošana un indikatīvo izmaksu aprēķins”
Apraksts
Pētījumā tika apkopoti rezultāti par agrīnās brīdināšanas veidiem, mobilo operatoru iespējām nodrošināt agrīno brīdināšanu, ieviešanas risinājumus un to analīzi, kā arī uzturēšanas izmaksu aprēķins. Tika ņemta vērā arī risinājuma arhitektūra, biznesa procesi, kā arī tehniskās specifikācijas un projekta vadības prasības.
 

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
2.1.3. SAM ietvaros paredzēto IKT projektu īstenošanas rezultātā tiks veicināta VUGD efektivitāte un samazināts administratīvais slogs VUGD pakalpojumu sniegšanai, nodrošinot efektīvu un operatīvu datu apmaiņu specifisko datu bāzu ietvaros, kā arī tiks veicināta informācijas apmaiņa starp VUGD un iedzīvotājiem
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
2.1.3. SAM ietvaros paredzēto IKT projektu īstenošanas rezultātā tiks veicināta VUGD efektivitāte un samazināts administratīvais slogs VUGD pakalpojumu sniegšanai, nodrošinot efektīvu un operatīvu datu apmaiņu specifisko datu bāzu ietvaros, kā arī tiks veicināta informācijas apmaiņa starp VUGD un iedzīvotājiem

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
901 935
0
1 896 826
0
0
230 044
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
901 935
0
1 896 826
0
0
230 044
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 061 100
0
2 231 560
0
361 200
631 840
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 061 100
0
2 231 560
0
361 200
631 840
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-159 165
0
-334 734
0
-361 200
-401 796
3.1. valsts pamatbudžets
0
-159 165
0
-334 734
0
-361 200
-401 796
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-159 165
-334 734
-361 200
-401 796
5.1. valsts pamatbudžets
-159 165
-334 734
-361 200
-401 796
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
“Agrīnās brīdināšanas sistēmas izveide un ieviešana” finanšu plūsmas prognoze 2023. – 2026. gadam izstrādāta, ņemot vērā Eiropas Komisijas Civilās aizsardzības finanšu instrumenta “programmas Track1” ietvaros īstenotā projekta “Pētījums par agrīnās brīdināšanas sistēmām, kas balstītas uz telekomunikācijas tehnoloģijām” ietvaros veiktā pētījuma “Tīmekļa vietnes un mobilās aplikācijas, kurās pieejama informācija ārkārtas gadījumos, satura un informatīvā atbalsta nodrošinājuma izpēte, un tehniskās specifikācijas sagatavošana un indikatīvo izmaksu aprēķins” iekļautos datus un aprēķinus.
No Eiropas Komisijas saņemtais līdzfinansējums* 2023. gadā sastāda 901 935 euro, 2024. gadā 1 896 826 euro. Valsts budžeta līdzfinansējums 2023. gadā paredzēts 159 165 euro, 2024. gadā 334 734 euro.
Pēc Agrīnās brīdināšanas sistēmas izveides un ieviešanas un kvalitātes kontroles pabeigšanas ik gadu (no 2025. gada 1. janvāra) nepieciešamais finansējums uzturēšanas izdevumu segšanai ir līdz 361 200  EUR, kas aprēķināts (4515 cilvēkstundas * 80 EUR), ņemot vērā uzturēšanas un izstrādes izmaksas informācijas sistēmām un platformām, kas pēc savas funkcionalitātes un apjoma ir līdzīgas.

“Katastrofu zaudējumu informācijas sistēmas izveide un ieviešana” finanšu plūsmas prognoze 2023. – 2026. gadam izstrādāta, ņemot vērā Eiropas Komisijas Civilās aizsardzības finanšu instrumenta “programmas Track1” ietvaros īstenotā projekta “Pētījums par Katastrofu radīto postījumu un zaudējumu datu bāzi” iekļautos datus un aprēķinus.
No Eiropas Komisijas saņemtais līdzfinansējums* 2026. gadā sastāda 230 044 euro, valsts budžeta līdzfinansējums sastāda 40 596 euro.
Pēc Katastrofu zaudējumu datubāzes izveides un ieviešanas un kvalitātes kontroles pabeigšanas ik gadu (no 2027. gada 1. janvāris) nepieciešamais finansējums uzturēšanas izdevumu segšanai ir līdz 43 560  EUR, kas aprēķināts (544,5 cilvēkstundas * 80 EUR), ņemot vērā uzturēšanas un izstrādes izmaksas informācijas sistēmām un platformām, kas pēc savas funkcionalitātes un apjoma ir līdzīgas.

2024. gada izmaksu kategorijā iekļauta ABS+ projekta summa un 20% no KaZa projekta nepieciešamā finansējuma.

*Līdzfinansējuma likmes ir noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24.jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 112. panta 3.punkta, a) apakšpunktā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES REGULA (ES) Nr. 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Apvienoto Nāciju Organizācijas Vispārējā Konvencija par klimata pārmaiņām; Parīzes nolīgums; ANO rezolūcija “Mūsu pasaules pārveidošana: Ilgtspējīgas attīstības programma 2030.gadam” jeb “Dienaskārtība 2030”.
Apraksts
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES REGULA (ES) Nr. 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
IX pielikums
11.8. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
 
IV pielikuma 2.4. apakšpunkts
2. punkts
Pārņemtas daļēji
Projekti ir tikai daļa no plašākas katastrofu pārvaldības reformas
 
Projekts stingrākas prasības neparedz
64. pants "c" apakšpunkts
15. punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts stingrākas prasības neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Apvienoto Nāciju Organizācijas Vispārējā Konvencija par klimata pārmaiņām; Parīzes nolīgums; ANO rezolūcija “Mūsu pasaules pārveidošana: Ilgtspējīgas attīstības programma 2030.gadam” jeb “Dienaskārtība 2030”.
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Par Apvienoto Nāciju Organizācijas Vispārējo konvenciju par klimata pārmaiņām 4. panta g) apakšpunkts
2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Parīzes nolīguma 8. panta 1.punkts
2.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Parīzes nolīguma 8. panta 4.punkts a) un b) apakšpunkti
2.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
ANO rezolūcija “Mūsu pasaules pārveidošana: Ilgtspējīgas attīstības programma 2030.gadam” jeb “Dienaskārtība 2030” 13. mērķa 13.1. apakšpunkts
4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks papildināti pēc sabiedrības līdzdalības rezultātu apkopošanas

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
ABS+ projekts: Valsts agrīnās brīdināšanas sistēma ir instruments (risinājumu un procesu kopums), kas paredzēts masveida sabiedrības brīdināšanai un informēšanai par katastrofu vai tās draudiem, kā arī nepieciešamo rīcību. Tas ļaus sasniegt lielāku cilvēku skaitu īsākā laika periodā, nekā tas ir līdz šim.
KaZa projekts: šobrīd katastrofu zaudējumu aprēķināšanas un preventīvo pasākumu plānošanā iesaistītie cilvēkresursi informāciju apstrādā manuāli, daļu darba laika veltot aktivitātēm ar nelielu pievienoto vērtību (MS Excel failu apkopošana, datu konsistences pārbaude, manuāla datu ievadu un interpretācija u.c.), tad pēc KaZa ieviešanas viņiem būs nepieciešamas zināšanas par datu analīzes rīku (biznesa inteliģences) un ģeogrāfisku datu analīzes rīku efektīvu izmantošanu, kā arī darba laiks tiks veltīts aktivitātēm ar lielāku pievienoto vērtību (informācijas analīzei, rezultātu interpretācijai un prognožu veidošanai).
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
KaZa projekts: šobrīd katastrofu zaudējumu aprēķināšanas un preventīvo pasākumu plānošanā iesaistītie cilvēkresursi informāciju apstrādā manuāli, daļu darba laika veltot aktivitātēm ar nelielu pievienoto vērtību (MS Excel failu apkopošana, datu konsistences pārbaude, manuāla datu ievadu un interpretācija u.c.), tad pēc KaZa ieviešanas viņiem būs nepieciešamas zināšanas par datu analīzes rīku (biznesa inteliģences) un ģeogrāfisku datu analīzes rīku efektīvu izmantošanu, kā arī darba laiks tiks veltīts aktivitātēm ar lielāku pievienoto vērtību (informācijas analīzei, rezultātu interpretācijai un prognožu veidošanai).
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
ABS+ projekts paredz sabiedrības informēšanu

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projektu ietvaros tiks ieviestas jaunas IKT sistēmas

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
ABS+ projektam veicinot mērķa indikatora Nr. 437 “Iedzīvotāju īpatsvars, kas zina, kā reaģēt, dzirdot trauksmes sirēnas vai saņemot informāciju elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos (radio, televīzija)/saņemot apziņošanas informāciju mobilajos tālruņos (īsziņas vai šūnas apraides risinājums, vai cits sakaru pakalpojumu sniedzēju risinājums)” sasniegšanu.
 KaZa projektam veicinot mērķa indikatora Nr. 440 “Sabiedrības drošības un tiesībaizsardzības iestāžu reaģēšanas spēju stiprināšana, nodrošinot centrālās valsts pārvaldes un pašvaldību koordinētu rīcību apdraudējuma gadījumos, uzturot tiesībaizsardzības, drošības un robežkontroles dienestu infrastruktūru un kapacitāti (fiziskā sagatavotība, noziedzības apkarošana, kopējas apmācības un mūsdienu sabiedrības vajadzībām atbilstoša personāla kompetenču pilnveide, moderno tehnoloģiju izmantošana, civilmilitārā sadarbība un sadarbība visaptverošai valsts aizsardzībai)” sasniegšanu.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Katastrofu radīto postījumu un zaudējumu datu bāzes attīstība veicinās vides aizsardzību

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
ABS+ projekts paredz visu sabiedrības grupu informēšanu ar vienādu ātrumu

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi