Anotācija (ex-ante)

23-TA-1360: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Aumaņi", Iecavas pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt tai piederoša nekustamā īpašuma “Aumaņi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4064 010 0844) sastāvā esošās zemes vienības. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot projektu “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmā - Rail Baltica projekts), nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma “Aumaņi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4064 010 0844) (turpmāk – Nekustamais īpašums), sastāvā esošo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3869) 2,87 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3870) 1 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3871) 0,05 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3872) 1,2 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3873) 0,05 ha platībā (turpmāk – Zemes vienības vai Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības “RB Latvija” veiktās izpētes “Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums” tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektā Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu, kas nepieciešama:
- Zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3869) 2,87 ha platībā nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūrai saistīto būvju publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
- Zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3870) 1 ha platībā nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
- Zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3871) 0,05 ha platībā nepieciešama valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla);
- Zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3872) 1,2 ha platībā nepieciešama valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla);
- Zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3873) 0,05 ha platībā – atsavināma, ievērojot Likuma 6. panta pirmās daļas tiesisko regulējumu.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma “Par autoceļiem” 4.panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums reģistrēts Zemgales rajona tiesas Iecavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000442522. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Nekustamā īpašuma īpašnieks).
Nekustamais īpašums sastāv no sešām zemes vienībām (zemes vienību kadastra apzīmējumi 4064 010 3869, 4064 010 3870, 4064 010 3871, 4064 010 3872, 4064 010 3873, 4064 010 3874).
Nekustamajam īpašumam nav reģistrētas ķīlas tiesības, piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības. Zemesgrāmatas nodalījumā Nekustamais īpašums apgrūtināts ar lietu tiesībām atzīmes veidā – 1) 050301 - ceļa servitūta teritorija – 0,16 ha.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma):
Zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3869) 2,87 ha platībā ir reģistrēti šādi apgrūtinājumi: 1) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,3500 ha; 2) ceļa servitūta teritorija – 0,0198 ha.
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem Zemes vienības platība ir 2,87 ha, tās lietošanas mērķis ir “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem: Lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 2,8000 ha; Ūdens objektu zeme – 0,0600 ha; Zemes zem ceļiem platība – 0,0100 ha.
Zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3870) 1 ha platībā ir reģistrēti šādi apgrūtinājumi: 1) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,2400 ha; 2) ceļa servitūta teritorija – 0,0323 ha.
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem Zemes vienības platība ir 1 ha, tās lietošanas mērķis ir “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem: Lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,9000 ha; Ūdens objektu zeme – 0,0800 ha; Zemes zem ceļiem platība – 0,0200 ha.
Zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3871) 0,0500 ha platībā ir reģistrēti šādi apgrūtinājumi: 1) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,0100 ha; 2) ceļa servitūta teritorija – 0,0199 ha.
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem Zemes vienības platība ir  0,0500 ha, tās lietošanas mērķis ir “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem: Lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,0300 ha; Ūdens objektu zeme – 0,0100 ha; Zemes zem ceļiem platība – 0,0100 ha.
Zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3872) 1,2 ha platībā ir reģistrēti šādi apgrūtinājumi: 1) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,0100 ha; 2) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,0600 ha; 3) ceļa servitūta teritorija – 0,0180 ha.
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem Zemes vienības platība ir 1,2 ha, tās lietošanas mērķis ir “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem: Lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 1,1700 ha; Ūdens objektu zeme – 0,0200 ha; Zemes zem ceļiem platība – 0,0100 ha.
Zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3873) 0,0500 ha platībā ir reģistrēti šāds apgrūtinājums: ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,0400 ha.
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem Zemes vienības platība ir  0,0500 ha, tās lietošanas mērķis ir “Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība” (kods 0101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem: Lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,0300 ha; Ūdens objektu zeme – 0,0200 ha.
Zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3874) 13,9900 ha platībā ir reģistrēti šādi apgrūtinājumi: 1) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,0700 ha; 2) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,4900 ha; 3) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,2400 ha; 4) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,4400 ha; 5) ceļa servitūta teritorija – 0,0683 ha.
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem Zemes vienības platība ir  13,9900 ha, tās lietošanas mērķis ir “Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība” (kods 0101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem: Lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 10,0300 ha; Mežu platība – 0,9800 ha; Krūmāju platība – 2,6300 ha; Ūdens objektu zeme – 0,3100 ha; Zemes zem ceļiem platība – 0,0400 ha.
Saskaņā ar publiski pieejamajiem datiem par mežu nogabaliem interneta vietnē https://www.lvmgeo.lv/kartes, Zemes vienībā esošo mežu platība neatrodas uz Zemes vienības atsavināmās daļas.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, veidojas atlikusī Zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3873) ar platību 0,0500 ha un Zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3874) ar platību 13,9900 ha. Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības 2022. gada 5. augusta atzinumam Nr. BNP/2022/4.7/1381/N atlikusī (neatsavināmā) Zemes vienība (zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4064 010 3874) ar platību 13,9900 ha atbilst Iecavas novada teritorijas plānojuma Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu 27. punkta prasībām par minimālo platību jaunveidojamām zemes vienībām (ir lielāka par 2 ha) un turpmāk tā ir izmantojama patstāvīgi. Savukārt atlikusī Zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3873) ar platību 0,0500 ha neatbilst Iecavas novada teritorijas plānojuma Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu 27. punkta prasībām par minimālo platību jaunveidojamām zemes vienībām (ir mazāka par 2 ha). Nekustamā īpašuma īpašnieks nevēlas paturēt savā īpašumā Zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3873) 0,0500 ha platībā.  Ņemot vērā Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 6. panta pirmās daļas tiesisko regulējumu, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt arī Nekustamā īpašuma sastāvā esošo Zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3873) 0,0500 ha platībā.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2023. gada 2. jūnija lēmumu Nr. 03.1-14/1550 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma „Aumaņi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 010 0844, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 0844 daļu 5,1686 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) atbilstoši Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtībai kopējā summā 21 708,12 EUR (divdesmit viens tūkstotis septiņi simti astoņi eiro un 12 centi) jeb 0,42 EUR par 1 kv.m zemes platības (kas būs jāpiemēro, veicot atlīdzības apmēra pārrēķinu, ja atsavināmās Zemes vienības daļas platība tiks precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas).
Pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 0844) sadales izveidotas zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3869) 2,87 ha platībā, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3870) 1 ha platībā, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3871) 0,05 ha platībā, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3872) 1,2 ha platībā, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3873) 0,05 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3874) 13,9900 ha platībā. Zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā precizētas Rail Baltica projekta īstenošanai iegūstamo zemes vienību platības (kopplatībā 5,17 ha): zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3869) 2,87 ha platībā, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3870) 1 ha platībā, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3871) 0,05 ha platībā, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3872) 1,2 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3873) 0,05 ha platībā. Veicot atlīdzības apmēra pārrēķinu atbilstoši zemes kvadrātmetra tirgus vērtībai, atlīdzības apmērs ir 21 714,00 EUR (divdesmit viens tūkstotis septiņi simti četrpadsmit eiro) jeb 0,42 EUR par vienu zemes kvadrātmetru, ko veido:
Rail Baltic projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma “Aumaņi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 010 0844, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 3869, 2,87 ha platībā, tirgus vērtība 12 054 EUR (divpadsmit tūkstoši piecdesmit četri eiro) jeb 0,42 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
Rail Baltic projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma “Aumaņi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 010 0844, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 3870, 1 ha platībā, tirgus vērtība 4 200 EUR (četri tūkstoši divi simti eiro) jeb 0,42 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
Rail Baltic projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma “Aumaņi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 010 0844, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 3871, 0,05 ha platībā, tirgus vērtība 210 EUR (divi simti desmit eiro) jeb 0,42 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
Rail Baltic projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma “Aumaņi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 010 0844, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 3872, 1,2 ha platībā, tirgus vērtība 5 040 EUR (pieci tūkstoši četrdesmit eiro) jeb 0,42 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
Rail Baltic projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma “Aumaņi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 010 0844, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 3873, 0,05 ha platībā, tirgus vērtība 210 EUR (divi simti desmit eiro) jeb 0,42 EUR par vienu zemes kvadrātmetru.
Par pieteikto prasījumu par meliorācijas sistēmas funkcionēšanas nodrošināšanu paliekošajā (neatsavināmajā) Zemes vienībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3874) – saskaņā ar RB Rail AS, kas ir atbildīga par projektēšanas aktivitāti, sniegto informāciju, ievērojot Meliorācijas likuma 4. panta pirmās daļas 1. punktu, ir saņemti valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi” tehniskie noteikumi, kas paredz, ka meliorācijas sistēmu darbība nedrīkst tikt pasliktināta vai traucēta. Projektējot un pārbūvējot esošo meliorācijas sistēmu, par projektēšanu atbildīgā un par būvdarbiem atbildīgā institūcija nodrošinās paliekošajā (neatsavināmajā) zemes vienībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3874) esošo likumīgi izbūvēto meliorācijas sistēmu funkcionalitātes saglabāšanu un to darbības nepasliktināšanu. Attiecīgs noteikums paredzams līgumā par labprātīgu Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, tostarp nosakot meliorācijas sistēmas defektu un trūkumu novēršanas periodu. Atbildība par trešajām personām nodarītajiem zaudējumiem, tostarp par to īpašumā esošo inženiertīklu bojājumiem ārpus dzelzceļa nodalījuma joslas, ja tie būs cēloniski saistīti ar būvdarbiem – ir būvuzņēmēja darbības tiešās sekas un šo seku novēršana tiek iekļauta institūcijas slēgtajos līgumos ar būvuzņēmējiem, tostarp līgumos tiek paredzēts defektu novēršanas periods. Savukārt Nekustamā īpašuma īpašnieka iespējamie prasījums par iespējamajiem zaudējumiem, kas saistīti ar meliorācijas sistēmu darbības bojājumu vai traucējumu, tiks vērtēti pēc to faktiskās rašanās un prasījumu pamatojošo dokumentu iesniegšanas institūcijai.
No Nekustamā īpašuma īpašnieka saņemta piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma sadalīšanas un Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
 
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma  “Aumaņi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4064 010 0844) sastāvā esošo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3869) 2,87 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3870) 1 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3871) 0,05 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3872) 1,2 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 3873) 0,05 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15.panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieci, kurai piederošā Nekustamā īpašum daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama  transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020.gada 13.novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi