22-TA-1746: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2012. gada 15. marta rīkojumā Nr. 131 "Par Latvijas izvirzīto ad hoc tiesnešu sarakstu un Paskaidrojošo rakstu Eiropas Cilvēktiesību tiesai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas (ECK) 26.panta 4.punkta otro teikumu un Eiropas Cilvēktiesību tiesas (ECT) Reglamenta 29.punkta 1.(a) apakšpunktu valstīm jāiesniedz trīs līdz piecu ad hoc tiesnešu saraksts, no kura ECT palātas, kas izskata lietu, kurā Latvija ir valsts-atbildētāja, priekšsēdētājs var izvēlēties ad hoc tiesnesi konkrētas lietas izskatīšanai, ja no attiecīgās valsts ievēlētā tiesneša amats šīs lietas izskatīšanas laikā ir vakants vai tiesnesis nevar piedalīties lietas izskatīšanā.
ECT ir uzaicinājusi Latviju 2022.gada jūnijā informēt par to, vai Latvijas iepriekš iesniegtajā sarakstā būtu veicamas kādas izmaiņas, un informēt par Latvijas izvirzītajiem ad hoc tiesnešiem uz nākamo četru gadu termiņu.
ECT ir uzaicinājusi Latviju 2022.gada jūnijā informēt par to, vai Latvijas iepriekš iesniegtajā sarakstā būtu veicamas kādas izmaiņas, un informēt par Latvijas izvirzītajiem ad hoc tiesnešiem uz nākamo četru gadu termiņu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumu mērķis ir atjaunot Latvijas izvirzīto ad hoc tiesnešu ECT sarakstu, lai tas atspoguļotu faktisko situāciju, nodrošinātu, ka nepieciešamības gadījumā, ja attiecībā uz Latviju ievēlētais tiesnesis nevar piedalīties konkrētas lietas izskatīšanā vai amata vieta ir vakanta, ECT var lietas iztiesāšanā pieaicināt Latvijas izvirzītu tiesnesi, un novērst jebkādus potenciālus interešu konfliktus.
Spēkā stāšanās termiņš
-
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Uz šo brīdi Latvijas izvirzīto ad hoc tiesnešu sarakstā ECT ir iekļauti Jautrīte Briede, Artūrs Kučs, Daiga Rezevska un Ineta Ziemele, tomēr Rīkojumā Nr.131 ir iekļauts arī Kristīnes Krūmas vārds.
Atbilstoši ECT Reglamenta 29.punkta 1(a) apakšpunktam Latvijai ir jāatjauno iepriekš iesniegtais ad hoc tiesnešu saraksts, turklāt, ievērojot Inetas Ziemeles ievēlēšanu Eiropas Savienības tiesas tiesneša amatā, nepieciešams viņas vārdu svītrot no pašreizējā Latvijas ad hoc tiesnešu ECT saraksta. Tāpat nepieciešams precizēt Rīkojuma tekstu, lai tas atspoguļotu faktisko situāciju.
Ar Ministru kabineta rīkojumu tiks grozīts Latvijas izvirzīto ad hoc tiesnešu saraksts ECT, svītrojot no saraksta I. Ziemeli, lai novērstu situāciju, ka no Latvijas ievēlēta tiesnese citā starptautiskā tiesā ir ad hoc tiesnese ECT. Tāpat ar grozījumiem no Rīkojuma teksta tiks svītrots Kristīnes Krūmas vārds.
Savukārt, ņemot vērā, ka J.Briede, A.Kučs un D.Rezevska jau šobrīd ir iekļauti Latvijas izvirzīto ad hoc tiesnešu sarakstā, kā arī ievērojot A.Kuča, D.Rzevskas un J.Briedes profesionālos sasniegumus un novērtējumu Latvijas tiesneša ECT atlases komisijā, Latvijas interesēs būtu saglabāt J.Briedes, A.Kuča un D.Rezevskas ad hoc tiesnešu sarakstā arī turpmāk. J.Briede, A.Kučs un D.Rezevska ir piekrituši viņu iekļaušanai ad hoc tiesnešu sarakstā un uzņemties ad hoc tiesneša pienākumus, ja ECT viņiem to lūgs. Savukārt I.Ziemele ir piekritusi viņas vārda svītrošanai no ad hoc tiesnešu saraksta.
Atbilstoši ECT Reglamenta 29.punkta 1(a) apakšpunktam Latvijai ir jāatjauno iepriekš iesniegtais ad hoc tiesnešu saraksts, turklāt, ievērojot Inetas Ziemeles ievēlēšanu Eiropas Savienības tiesas tiesneša amatā, nepieciešams viņas vārdu svītrot no pašreizējā Latvijas ad hoc tiesnešu ECT saraksta. Tāpat nepieciešams precizēt Rīkojuma tekstu, lai tas atspoguļotu faktisko situāciju.
Ar Ministru kabineta rīkojumu tiks grozīts Latvijas izvirzīto ad hoc tiesnešu saraksts ECT, svītrojot no saraksta I. Ziemeli, lai novērstu situāciju, ka no Latvijas ievēlēta tiesnese citā starptautiskā tiesā ir ad hoc tiesnese ECT. Tāpat ar grozījumiem no Rīkojuma teksta tiks svītrots Kristīnes Krūmas vārds.
Savukārt, ņemot vērā, ka J.Briede, A.Kučs un D.Rezevska jau šobrīd ir iekļauti Latvijas izvirzīto ad hoc tiesnešu sarakstā, kā arī ievērojot A.Kuča, D.Rzevskas un J.Briedes profesionālos sasniegumus un novērtējumu Latvijas tiesneša ECT atlases komisijā, Latvijas interesēs būtu saglabāt J.Briedes, A.Kuča un D.Rezevskas ad hoc tiesnešu sarakstā arī turpmāk. J.Briede, A.Kučs un D.Rezevska ir piekrituši viņu iekļaušanai ad hoc tiesnešu sarakstā un uzņemties ad hoc tiesneša pienākumus, ja ECT viņiem to lūgs. Savukārt I.Ziemele ir piekritusi viņas vārda svītrošanai no ad hoc tiesnešu saraksta.
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencija (ECK)
Apraksts
Atbilstoši ECK 26.panta 4.punktam gadījumā, ja attiecībā uz Latviju nav ievēlēts tiesnesis vai ievēlētais tiesnesis kādu apsvērumu dēļ nevar piedalīties konkrētas lietas izskatīšanā, Eiropas Cilvēktiesību tiesas (ECT) attiecīgās palātas prezidents pieņem lēmumu par cita tiesneša pieaicināšanu lietas izskatīšanā ex officio. Šo normu konkretizē ECT Reglamenta 29.punkts, kurā noteikts, ka šādiem gadījumiem valstīm ir tiesības izvirzīt trīs līdz piecu ad hoc tiesnešu sarakstu, iesniedzot šo sarakstu ECT.
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencija (ECK)
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Saskaņā ar ECK 26.panta 4.punkta otro teikumu un ECT Reglamenta 29.punkta 1(a)apakšpunktu, valstīm jāiesniedz trīs līdz piecu ad hoc tiesnešu saraksts, no kura ECT attiecīgās palātas priekšsēdētājs var izvēlēties ad hoc tiesnesi konkrētas lietas izskatīšanai, ja no attiecīgās valsts ievēlētā tiesneša amats šīs lietas izskatīšanas laikā ir vakants vai tiesnesis nevar piedalīties lietas izskatīšanā.
Nav attiecināms.
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nē.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Rīkojuma projekts attiecas uz jautājumu, kas ietilpst Ārlietu ministrijas kompetencē un ir saistīts ar procesuāliem jautājumiem tiesvedības ECT ietvaros, kas skar Latvijas kā valdības intereses šajā procesā. Citiem vārdiem – Rīkojuma projekts neskar sabiedrības tiesības/ intereses.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ārlietu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
-
Datne
-