25-TA-751: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumos Nr. 358 "Noteikumi par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumos Nr. 358 "Noteikumi par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām”” (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts, lai uzlabotu transportlīdzekļu vadītāju apmācības kvalitāti un ieviestu regulāru apmācību speciālistiem, kas sagatavo transportlīdzekļu vadītājus, kā arī veikt grozījumus mācību procesa organizācijā autoskolās atbilstoši aktuālajai situācijai saistībā ar attālinātās apmācības ieviešanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Pārskatīt apmācības programmas speciālistiem, kas sagatavo transportlīdzekļu vadītājus, lai iesaistītu tikai pasniedzējus un instruktorus, kas pierādījuši sevi kā pieredzējuši un apzinīgi vadītāji.
Ieviest regulāru apmācību par ceļu satiksmes drošības aktualitātēm.
Pārskatīt transportlīdzekļu vadītāju attālinātās apmācības norisi.
Ieviest prasības par obligātu motociklu vadītājiem paredzētu apģērbu un apavu lietošanu jau apmācības laikā.
Ieviest regulāru apmācību par ceļu satiksmes drošības aktualitātēm.
Pārskatīt transportlīdzekļu vadītāju attālinātās apmācības norisi.
Ieviest prasības par obligātu motociklu vadītājiem paredzētu apģērbu un apavu lietošanu jau apmācības laikā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ņemot vērā kopējo ceļu satiksmes drošības situāciju valstī un lai uzlabotu transportlīdzekļu vadītāju apmācību, jāpārskata apmācības programmas speciālistiem, kas sagatavo transportlīdzekļu vadītājus. Jānosaka augstākas prasības speciālistiem, kas sagatavo transportlīdzekļu vadītājus attiecībā uz viņu pašu uzvedību ceļu satiksmē, lai transportlīdzekļu vadītāju apmācībā tiktu iesaistīti tikai tādi pasniedzēji un instruktori, kas ir pierādījuši sevi kā pieredzējuši un apzinīgi vadītāji.
Tāpat ir nepieciešams aktualizēt šo speciālistu apmācības programmas atbilstoši auto industrijas attīstības tendencēm, pievēršot lielāku uzmanību satiksmes drošības un ceļu satiksmes dalībnieku sadarbības jautājumiem.
Ņemot vērā mūžapmācības izglītības tendences, lai autoskolu mācībspēki regulāri atjauninātu profesionālās darbības veikšanai nepieciešamās zināšanas, jāievieš regulāras apmācības par ceļu satiksmes drošības aktualitātēm, kas speciālistiem būs jāapgūst reizi piecos gados.
Ņemot vērā transportlīdzekļu vadītāju attālinātās apmācības (e-vides) specifiku, apmācību organizēšana mācību grupās ir zaudējusi aktualitāti un no attālināto apmācību grupu reģistrēšanas, ar noteiktiem apmācību laikiem ir jāatsakās, bet jāreģistrē tikai personas apmācības uzsākšana un klātienes nodarbības priekšmetos par satiksmes drošības jautājumiem un tehnisko informāciju.
Spēkā esošajos noteikumos pēdējās izmaiņas attiecībā uz speciālistu, kas nodarbojas ar transportlīdzekļu vadītāju apmācību, apmācību programmām ir veiktas 2016. gadā, kā arī kopš attālinātās apmācības ieviešanas 2020. gadā ir izveidojusies nepieciešamība precizēt apmācāmo personu reģistrēšanas kārtību.
Ņemot vērā saņemto informāciju par notikušajiem negadījumiem motociklu vadītāju apmācības laikā, lai samazinātu šo negadījumu sekas, ir jāievieš prasības par obligātu motociklu vadītājiem paredzētu apģērbu un apavu lietošanu jau apmācības laikā.
Tāpat ir nepieciešams aktualizēt šo speciālistu apmācības programmas atbilstoši auto industrijas attīstības tendencēm, pievēršot lielāku uzmanību satiksmes drošības un ceļu satiksmes dalībnieku sadarbības jautājumiem.
Ņemot vērā mūžapmācības izglītības tendences, lai autoskolu mācībspēki regulāri atjauninātu profesionālās darbības veikšanai nepieciešamās zināšanas, jāievieš regulāras apmācības par ceļu satiksmes drošības aktualitātēm, kas speciālistiem būs jāapgūst reizi piecos gados.
Ņemot vērā transportlīdzekļu vadītāju attālinātās apmācības (e-vides) specifiku, apmācību organizēšana mācību grupās ir zaudējusi aktualitāti un no attālināto apmācību grupu reģistrēšanas, ar noteiktiem apmācību laikiem ir jāatsakās, bet jāreģistrē tikai personas apmācības uzsākšana un klātienes nodarbības priekšmetos par satiksmes drošības jautājumiem un tehnisko informāciju.
Spēkā esošajos noteikumos pēdējās izmaiņas attiecībā uz speciālistu, kas nodarbojas ar transportlīdzekļu vadītāju apmācību, apmācību programmām ir veiktas 2016. gadā, kā arī kopš attālinātās apmācības ieviešanas 2020. gadā ir izveidojusies nepieciešamība precizēt apmācāmo personu reģistrēšanas kārtību.
Ņemot vērā saņemto informāciju par notikušajiem negadījumiem motociklu vadītāju apmācības laikā, lai samazinātu šo negadījumu sekas, ir jāievieš prasības par obligātu motociklu vadītājiem paredzētu apģērbu un apavu lietošanu jau apmācības laikā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Speciālisti, kas sagatavo transportlīdzekļu vadītājus ne vienmēr ar savu piemēru rāda izpratni par ceļu satiksmes normatīvo aktu ievērošanas nepieciešamību, kas var ietekmēt jauno vadītāju apmācības kvalitāti.
Risinājuma apraksts
Lai neveidotos situācija, kad jaunos autovadītājus apmāca persona, kas nav atbildīgs un apzinīgs ceļu satiksmes dalībnieks, ar šo Noteikumu projektu tiek noteikta prasība, ka persona, kurai pārkāpumu uzskaites punktu skaits pārsniedz 7 punktus nevar iegūt instruktora vai pasniedzēja apliecību, bet tiem speciālistiem, kam šī apliecība jau ir, tā tiek apturēta līdz punktu dzēšanai. Papildus tiek noteikta arī prasība par to, ka persona nevar kļūt par instruktoru vai pasniedzēju, ja tai pēdējo trīs gadu laikā bijusi piemērota transportlīdzekļu vadīšanas tiesību atņemšana.
Problēmas apraksts
Pašreizējais regulējums neparedz instruktoriem un pasniedzējiem regulāru zināšanu atjaunināšanu un tālākizglītību.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu paredzēts aizstāt instruktoru un pasniedzēju teorijas eksāmenus ar digitālu apmācības platformas risinājumu, kurā reģistrējoties, pasniedzēji un instruktori varēs atjaunot un apgūt zināšanas par novitātēm ceļu satiksmes drošības jomā, ceļu satiksmi reglamentējošo aktu izmaiņām, eksāmenu pieņemšanas kārtību u.tml.
Problēmas apraksts
Pašreizējais regulējums paredz ietekmēšanas līdzekļus autoskolām ar zemiem sekmības rādītājiem teorijas un vadīšanas eksāmenos. Ņemot vērā, ka liela daļa instruktoru ir reģistrējušies kā pašnodarbinātas personas un strādā vairākās autoskolās, ir ierobežota iespēja tieši ietekmēt instruktoru darba kvalitāti. Bez tam nav paredzēts risinājums gadījumos, kad instruktori un pasniedzēji ilgāku laiku ir pārtraukuši savu profesionālo darbību.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu paredzēts ieviest ietekmēšanas līdzekļus instruktoriem ar ļoti zemiem apmācāmo personu sekmības rezultātiem. Paredzēts noteikt instruktoriem, kuriem apmācīto personu sekmība iepriekšējā gada laikā transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas vadīšanas eksāmenos, to kārtojot pirmo reizi, piecu gadu periodā atkārtoti ir zemāka par 10%, papildus apmācību un instruktora kvalifikācijas iegūšanas eksāmenu kārtošanu. Instruktoriem jau tagad ir iespēja sekot sava darba rezultātiem, bet paredzēts, ka tie sākotnēji tiks brīdināti, bet atkārtotas zemas sekmības rezultātā instruktora apliecības derīgums tiks apturēts. Uz šo brīdi šādu instruktoru, kuru apmācītajām personām kalendārā gada laikā vadīšanas eksāmenos, to kārtojot pirmo reizi, sekmība ir zemāka 10% ir aptuveni 8% no kopējā instruktoru skaita. Savukārt gadījumos, kad instruktors vai pasniedzējs divus gadus nav nodarbojies ar apmācību, viņu apliecības derīgums tiek apturēts līdz specializēta eksāmena nokārtošanai.
Problēmas apraksts
Kopš attālinātās apmācības ieviešanas 2020. gadā, jau trešdaļa jauno vadītāju teorijas apmācības programmu "Ceļu satiksmi reglamentējošo normatīvo aktu sistēma un transportlīdzekļa vadītāja atbildība par ceļu satiksmi reglamentējošo normatīvo aktu pārkāpumiem" apgūst izmantojot attālinātās apmācības iespēju. Ieviešot attālināto apmācību, tās reģistrācija un uzskaite tika pielīdzināta klātienes nodarbībām, kas radīja administratīvos šķēršļus, jo apmācāmā persona attālināto apmācību varēja uzsākt tikai pēc tam, kad tika nokomplektēta mācību grupa.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu tiek nošķirta klātienes apmācāmo personu reģistrācija apmācībām no attālinātās apmācības personu reģistrācijas, kuras kārtība ir noteikta līgumā starp CSDD un autoskolu. Klātienes apmācība tiek reģistrēta un organizēta apmācībām grupās, savukārt attālinātajai apmācībai personas tiek reģistrētas individuāli, klātienes apmācības daļai organizējot atsevišķas nodarbības, kuru norises vietu un laiku autoskolas paziņo CSDD elektroniski.
Problēmas apraksts
Tehnoloģiju attīstība transportlīdzekļos ir mainījusi pieeju autovadītāju apmācībai un ir ieviesusi korekcijas transportlīdzekļu apmācības metodikā. Satiksmes negadījumu rezultāti rāda, ka smago negadījumu cēloņi reti kad ir noteikumu nezināšana vai nespēja kontrolēt transportlīdzekli, biežāk tā ir nespēja apzināties riskus, pārgalvība, vai klaja ceļu satiksmes noteikumu neievērošana.
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu smagos negadījumus ir svarīgi, lai speciālistiem, kas sagatavo transportlīdzekļu vadītājus ir pietiekoša izpratne par drošu satiksmi, vadītāju apmācības mērķiem, ceļu satiksmes noteikumu ievērošanas nozīmi un prasmes to saistoši pasniegt apmācāmajiem. Līdz ar to autoskolu instruktoru un pasniedzēju apmācības programmā (5.pielikums) ir iekļauti iepriekšminētie mērķi. Minētās kompetences tiek iekļautas mācību programmā, bet kopējais apjoms nemainās.
Problēmas apraksts
Divriteņu mopēdu un motociklu vadītāju sākotnējā apmācībā, kas lielākoties notiek ārpus ceļu satiksmes speciālos mācību laukumos apmācāmās personas daudzos gadījumos neizmanto motociklu vadītājiem paredzēto speciālo apģērbu vai speciālos aizsargus, kas samazina traumu smagumu, notiekot negadījumiem, galvenokārt kritieniem, kas ir salīdzinoši plaši izplatīti apmācības sākuma stadijā, kā arī atbilstošus apavus.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu paredzēts ieviest pienākumu apmācāmajām personām būt tērptām motociklu vadītājiem paredzētā speciālā apģērbā vai lietot speciālos aizsargus, kā arī lietot atbilstošus apavus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
1. Statistika par autoskolu, pasniedzēju un instruktoru sekmību CSDD kvalifikācijas iegūšanas eksāmenos https://www.csdd.lv/autovaditaju-apmaciba/autovaditaju-apmaciba
2. Rīgas Tehniskās universitātes 2024.gada pētījums “Par automobiļu plūsmas braukšanas ātruma ārpus apdzīvotām vietām izmaiņu saistību ar ceļu satiksmes drošību raksturojošiem elementiem (https://www.sam.gov.lv/lv/media/12081/download?attachment);
3. “Visaptverošs pētījums par ceļu satiksmes drošību ietekmējošiem riska faktoriem Latvijā”
(https://ppdb.mk.gov.lv/wp-content/uploads/2023/05/Riska_fakt_satiksme_PETIJUMS.pdf).
2. Rīgas Tehniskās universitātes 2024.gada pētījums “Par automobiļu plūsmas braukšanas ātruma ārpus apdzīvotām vietām izmaiņu saistību ar ceļu satiksmes drošību raksturojošiem elementiem (https://www.sam.gov.lv/lv/media/12081/download?attachment);
3. “Visaptverošs pētījums par ceļu satiksmes drošību ietekmējošiem riska faktoriem Latvijā”
(https://ppdb.mk.gov.lv/wp-content/uploads/2023/05/Riska_fakt_satiksme_PETIJUMS.pdf).
Apraksts
-
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Jā
Skaidrojums
Tiks izvērtēta apmācības kvalitāte pēc šo noteikumu spēkā stāšanās, ņemot vērā jauno autovadītāju sekmības izmaiņas CSDD kvalifikācijas iegūšanas eksāmenos.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
-
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
-
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
-1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Speciālisti, kas sagatavo transportlīdzekļu vadītājus.
Ietekmes apraksts
Veicot izmaiņas instruktoru un pasniedzēju apmācību programmā, ieviešot regulāro apmācību un ietekmēšanas līdzekļus speciālistiem, kas sagatavo transportlīdzekļu vadītājus, paredzama jauno autovadītāju izpratnes un zināšanu uzlabošanās, kas ilgtermiņā uzlabotu sekmību eksāmenos un kopējo satiksmes drošību.
Juridiskās personas
- Autoskolas, kas veic transportlīdzekļu vadītāju apmācību
Ietekmes apraksts
Personas, kas izvēlējušies attālinātās apmācības iespēju varēs uzsākt apmācību nekavējoties pēc līguma noslēgšanas. Paredzama instruktoru un pasniedzēju kompetence līmeņa celšanās.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Projekta izpildē iesaistītās institūcijas to realizēs esošā finansējuma ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi